Pelaajalauta

Yleinen => Pelikeskustelu => Aiheen aloitti: Ephram - 05.12.2020 07:43



Otsikko: Retropelien filtterit, kyllä vai ei?
Kirjoitti: Ephram - 05.12.2020 07:43
Tämä aihe tuli mieleen luettuani Scarfin hehkutuksen RetroArchin CRT-Royale-filtteristä. Tarkoitus ei ole käännyttää ketään mihinkään, vaan ihan mielenkiinnosta kuulla, mitä muut pelaajat suosivat retropeleissään.

Itse nimittäin kuulun (ja olen aina kuulunut) siihen ryhmään, joka ottaa mieluummin raa'an ja filtteröimättömän kuvan retropeleistään uusilla näyttötekniikoilla. Pidän suunnattomasti siitä, miltä esimerkiksi Sonic Mania ja Switchin SNES-pelit näyttävät pixel perfect -asetuksella OLEDilla. Tiettyjä vikoja tulee esiin ja joitain asioita piirtyy eri tavalla, mutta otan sen oman aikakautensa uutena kokemuksena, jonka erheet eivät sinällään häiritse minua. Grafiikoiden "puhtaus" ja suunnaton terävyys näyttää minusta vain niin hyvältä.


Otsikko: Vs: Retropelien filtterit, kyllä vai ei?
Kirjoitti: JayeizH - 05.12.2020 13:36
Mietin itseasiassa ihan samaa kun lueskelin Scarfin viestiä. Onhan siinä varmasti nostalgiaa ja oma fiiliksensä, mutta vaikka CRT aikaan tulikin pelattua paljon, en kaipaa näitä pieniä teknologian kuoppia mitä silloin ohi. Minusta kuva on siis vain huonompi.


Otsikko: Vs: Retropelien filtterit, kyllä vai ei?
Kirjoitti: Partajeesus - 05.12.2020 14:21
Itsekään en noista filttereistä välitä ja omissa muistoissa esim mega driven pelit ei näyttäneet todellakaan siltä miltä nuo filtterit saa ne näyttämään.
Asiaan vaikuttaa varmasti nostalgia, mutta eniten todennäköisesti vaikuttaa se, että nuo pelit pelattiin 14" ruudulta joka oli yli metrin päässä.


Otsikko: Vs: Retropelien filtterit, kyllä vai ei?
Kirjoitti: Scarf - 05.12.2020 15:16
Mietin itseasiassa ihan samaa kun lueskelin Scarfin viestiä. Onhan siinä varmasti nostalgiaa ja oma fiiliksensä, mutta vaikka CRT aikaan tulikin pelattua paljon, en kaipaa näitä pieniä teknologian kuoppia mitä silloin ohi. Minusta kuva on siis vain huonompi.

Mutta kun ne pelit on suunniteltu CRT-näyttöjä (ja niiden "kuoppia") silmällä pitäen. :???: Miten esim. PSX:n resoluutiolla oleva 3D-peli voi näyttää 4K-resoluutiolle venytettynä mielestäsi paremmalta ilman shadereita? 2D-peleissä nyt vielä ymmärrän nämä mieltymyserot, jos tykkää veitsenterävästä pikselitaiteesta.

Mun tapauksessa ei ole kyse pelkästään nostalgiasta vaan puhtaasta estetiikasta – shadereilla pelit näyttävät yksinkertaisesti miljoona kertaa paremmalta, siltä kuin ne on aikoinaan suunniteltu näyttävän.

Tossa vielä muutama vertauskuva 4K-resoluutiolla shadereilla ja ilman (pahoittelut modeemikäyttäjille kuvakoosta):

Spoileri (osoita katsoaksesi)

Partajeesus, kyllä ne näytti hyvin pitkälti tolta – toki shader-asetukseni eivät välttämättä ole vielä täydellisyyteen asti hiottu. Netti on täynnä ketjuja, jossa aitoa CRT-kuvaa verrataan näihin RetroArchin shadereihin.

https://www.resetera.com/threads/crt-shaders-scanlines-ot-because-1080p-is-all-the-ps-i-got.7235/ (https://www.resetera.com/threads/crt-shaders-scanlines-ot-because-1080p-is-all-the-ps-i-got.7235/)

https://imgur.com/a/3kd4WYI (https://imgur.com/a/3kd4WYI)


Otsikko: Vs: Retropelien filtterit, kyllä vai ei?
Kirjoitti: Partajeesus - 05.12.2020 15:39
Niin ne varmaan näyttikin jos pelasi nenä kiinni ruudussa. Kuten sanottu niin mulla oli 14" ruutu jota katsoin yli metrin päästä niin ei siinä mitään scanlineja erottanut.
Enkä erottanut myöhemminkään kun käytössä oli 28" ruutu jota katselin melkein 2m päästä.
PS1 ajan 3d pelit kyllä näyttää kamalalta isolta ruudulta katsottuna nykyään joten olenkin pelannut niitä vitalla ja sen pienellä ruudulla esim driver näyttää yllättävänkin hyvältä ilman mitään extra efektejä.



Otsikko: Vs: Retropelien filtterit, kyllä vai ei?
Kirjoitti: Scarf - 05.12.2020 15:54
Niin ne varmaan näyttikin jos pelasi nenä kiinni ruudussa. Kuten sanottu niin mulla oli 14" ruutu jota katsoin yli metrin päästä niin ei siinä mitään scanlineja erottanut.
Enkä erottanut myöhemminkään kun käytössä oli 28" ruutu jota katselin melkein 2m päästä.
PS1 ajan 3d pelit kyllä näyttää kamalalta isolta ruudulta katsottuna nykyään joten olenkin pelannut niitä vitalla ja sen pienellä ruudulla esim driver näyttää yllättävänkin hyvältä ilman mitään extra efektejä.

Kuvat on aina kuvia, on vähän pöljää vetää mitään johtopäätöksiä, ellet nyt sitten avaa noita kuvia oikeankokoisella näyttöpäätteellä, jonka kuva on säädetty oikein.

Kokeilin vielä GBA-pelejäkin, jotka näyttävät myös loistavalta 65-tuuman koossa:

Spoileri (osoita katsoaksesi)

Noi taustat OLED:in oikeasti mustilla mustilla, ai että!


Otsikko: Vs: Retropelien filtterit, kyllä vai ei?
Kirjoitti: Scarf - 12.01.2021 15:31
CRT-Royalen modattu Kurozumi-shaderi, joka imitoi BVM-monitoreita, on kyllä jeesuskamaa. Etenkin NES-pelit, joissa on paljon mustia pikseleitä, näyttävät upeilta OLED:illa.

Spoileri (osoita katsoaksesi)


Otsikko: Vs: Retropelien filtterit, kyllä vai ei?
Kirjoitti: Ephram - 03.09.2022 12:02
Jahas, nyt on pakko kääntää kelkkaa niin saakelisti!  :lol:

Ryhdyin nimittäin pelaamaan vaihteeksi CRT-filtterin kanssa Cowabunga Collectionia. Pidin sitä jonkun aikaa päällä ja sitten päätin vaihtaa takaisin käsittelemättömään kuvaan. Mutta se näyttikin jotenkin... kylmältä ja raa'alta. Liian digitaaliselta.

Ei hemmetti, vaihdoin takaisin filtteriin ja sen jälkeen nautin pelaamisesta koko ajan enemmän ja enemmän.

Sen jälkeen vierailu NSO:n valikoimiin: Nintendo käyttää CRT-filtteriä, joka imitoi enemmän komposiittikuvaa kuin esimerkiksi Cowabunga-kokoelman filtteri. Mutta jumankauta, pelit kuten Joe&Mac, DKC ja Yoshi's Island näyttävät helvetisti paljon paremmilta tällä filtterillä, joka ei varmaan ole niin hyvä kuin mitä parhaimmat ovat, mutta silti ero puhtaaseen kuvaan on suuri.

Huomasin myös, että 1440p-näytöllä Switchin resoluutioksi kannattaa retropeleihin asettaa 720p (ja mClassic pois, koska pikselipeleissä se ei toimi hyvin), jotta skaalaus olisi mahdollisimman puhdas. 4K-näytöillä sitten 1080p toimii lähteenä paremmin.

Olen ollut tyhmä. En ole antanut kunnon mahdollisuutta tälle ja nyt kun annoin mieleni muuttui täysin. Jälleen osoitus siitä, että ihminen ei halua kuulla muilta mitä pitäisi tehdä. Sen pitää löytää asia "itse", jotta se voisi kokea valaistumisen.

(https://www.pelaajalauta.fi/files/40/joemac_nso.png)


Otsikko: Vs: Retropelien filtterit, kyllä vai ei?
Kirjoitti: Scarf - 03.09.2022 17:40
CRT-shadereissa/filttereissä tosiaan nälkä kasvaa syödessä. RetroArchin Sony Megatron -shaderi, joka käyttää HDR:ää kuvan valaisemiseen, on yksinkertaisesti jotain aivan sanoinkuvaamatonta parhautta ja kultainen standardi tällä hetkellä. Mutta silti ollaan vielä kaukana täydellisyydestä.

Lähes ainoa syy minkä takia 8K-näyttö voisi periaatteessa kiinnostaa, on juurikin CRT-shaderit. Noilla resoilla voikin jo simuloida kaikentyyppisiä CRT-näyttöpäätteitä täysin autenttisesti. Siihen kun vielä lisätään tulevaisuudessa toivottavasti kirkkaammat paneelit, kuvanpalamisongelmien täydellinen eliminointi ja korkeammat virkistystaajuudet (1000Hz:n kuvatatajuudella päästään CRT-näyttöjen tasolle liikkeentoistossa :lol:), niin voi vain kuvitella, miltä retropelit saa näyttämään.


Otsikko: Vs: Retropelien filtterit, kyllä vai ei?
Kirjoitti: Ephram - 04.09.2022 08:37
(https://www.pelaajalauta.fi/files/40/yoshis_island_nso.png)


Ei hitto, NSO:n filtterit näyttävät upeilta Switch OLEDin omalla 7" näytöllä. Vielä kun tässä olisi BFI. Tämä kelpaa silti paremmin kuin hyvin 24"-27" OLED-pelinäyttöä odotellessa. Ja toimii missä vain orkkis-ohjaimilla!

Tahkoan taas ihan uudella innolla retopelejä.  8)


Otsikko: Vs: Retropelien filtterit, kyllä vai ei?
Kirjoitti: Partajeesus - 04.09.2022 11:59
Mun vastaus otsikkoon on edelleen "ei".
Melkein neljä kuukautta tuijotin 21" crt ruutua eikä siitä mitään scanlineja erottanut kuten näissä esimerkki kuvissa.
Se oikea crt kuva näytti aivan helvetisti puhtaammalta ja se ruutu oli ihan yhtä lähellä mun naamaa mitä tämä pc:n näyttö.


Otsikko: Vs: Retropelien filtterit, kyllä vai ei?
Kirjoitti: Ephram - 04.09.2022 12:09
Minunkin muistikuvieni mukaan CRT:n kuva oli varsinkin RGB-kaapelilla hyvin terävä ja puhdas. Tästä on kulunut tosin piiiitkä tovi, kun viimeksi näin kuvaputkitöllön kuvaa "luonnossa."

Nämä filtterit tuntuvat olevan riittävän päteviä korjaamaan sen ongelman, ettei oman aikansa pikseligrafiikkaa suunniteltu näytettävän nykyaikaisissa näytöissä. Käytettiin tekniikoita, jotka hyödynsivät kuvaputken pikselit yhteen sumentavia ominaisuuksia. Kun pelasin jonkun aikaa filtterit päällä, aivoni ikäänkuin muistivat ja hyväksyivät jotakin kaukaa menneisyydestä. Jännä ilmiö.

https://i.imgur.com/5qP4t6d.gif


EDIT:

Tämä on aika lähellä muistikuviani: PAL SNES, SMW, RGB-kaapeli ja kuluttajatason CRT TV (Sony Trinitron)

https://www.youtube.com/watch?v=1i5IbgorqoU


Otsikko: Vs: Retropelien filtterit, kyllä vai ei?
Kirjoitti: Scarf - 04.09.2022 13:13
Tossa vertailukuvia HDR:ää käyttävästä Sony Megatron -shaderista ja oikeista CRT-näytöistä:

Sony PVM 2730QM

Spoileri (osoita katsoaksesi)

Sony PVM 20L4

Spoileri (osoita katsoaksesi)

Sammy Atomiswave arcade-masiina

Spoileri (osoita katsoaksesi)

Bang & Olufsen MX8000

Spoileri (osoita katsoaksesi)

Eli kyllä nämä aika autenttisia ovat. Halutessaan voi tosiaan simuloida RF-, komposiitti-, S-Video- tai RGB-signaaleja. Esim. NES-pelit ovat parhaimmillaan, kun pelaa sillä paskimmalla mahdollisella RF-signaalilla, kuten tuli tehtyä lapsuudessakin.


Otsikko: Vs: Retropelien filtterit, kyllä vai ei?
Kirjoitti: Ephram - 23.12.2022 13:58
(https://www.pelaajalauta.fi/files/40/turtles_crt.jpg)


Shredders Revenge antoi kuin joululahjana uusimmassa patchissaan filtterit, jotka ainakin minusta näyttävät oikein hyviltä. Sinällään hieman hassua käyttää nykyaikaisille näytöille suunnitellun pelin kanssa CRT-filtteriä, mutta kyllä tämä vain näyttää ja tuntuu niin paljon paremmalta tämän kanssa, nyt kun filttereihin on tottunut. Olen myös pelannut Switchillä Super Metroidia uudestaan läpi, ja kokemus SNES-ohjaimen ja filtterin kanssa on ollut aivan mainio. Filttereiden kanssa kuvaan tulee sitä lämpöä, joka muuten ei ole läsnä. Tämä tulee parhaiten esiin, kun pelaa filttereiden kanssa jonkin aikaa ja sitten kytkee ne pois; tuntuu kuin toppatakki revittäisiin talvipakkasessa pois päältä ja ylle jäisi pelkkä t-paita. Kokemus on kylmän kolkko, ja liian digitaalinen.



Otsikko: Vs: Retropelien filtterit, kyllä vai ei?
Kirjoitti: Scarf - 03.02.2023 21:11
Tein muutaman giffin tuosta RetroArchin HDR:ää käyttävästä Megatron-shaderista, kun liikkuvassa kuvassa noiden efektin parhaiten huomaa. Omat lempivariantit ovar varmaankin AEG CTV 4800 VT ja Sony PVM 2730, ensimmäinen antaa sellaisen kuvan, mitä tuli kersana varmaan suurin osa ajasta nähtyä rupisella komposiittikaapelilla ja jälkimmäinen veitsenterävän PVM-monitorin kuvan.

Metal Gear Solid | AEG CTV 4800 VT vs. Sony PVM 2730

(https://i.ibb.co/NFySTFZ/ezgif-1-bc74a0021e.gif)

(https://i.ibb.co/tDK4LBT/ezgif-1-7372e0aac4.gif)

(https://i.ibb.co/HGdVQ3S/ezgif-1-d677fa53d2.gif)


Donkey Kong Country 2 | AEG CTV 4800 VT:

(https://i.ibb.co/Px2Hdpy/ezgif-1-9fa7e7b8dd.gif)


MegaMan 2 | Sony PVM 2730:

(https://i.ibb.co/gyss5HD/ezgif-1-a60c6a2c87.gif)


Metroid: Zero Mission | GBA-pelejä varten tehty oma variantti:

(https://i.ibb.co/GRTxXfg/ezgif-1-4b1893d714.gif)


MegaMan X3 (480p-resolla BSNES HD -ytimellä) | Sony PVM 2730:

(https://i.ibb.co/tLgpxdb/ezgif-1-480abf04e3.gif)


Otsikko: Vs: Retropelien filtterit, kyllä vai ei?
Kirjoitti: Ephram - 11.03.2023 17:19
Kivan näköinen kyllä Metroid Fusion GBA NSO:n filtterillä ja Switch OLEDin ruudulla:

(https://i.ibb.co/8bBYwwr/metroid-fusion-nso.png)


Kuva ei kuitenkaan taaskaan tee täyttä oikeutta näille.

Mielenkiintoista nähdä, miltä retropelit näyttävät LG:n 27GR95:llä. Omasta mielestäni voi olla aika match-made-in-heaven retroiluun, kun tykkään muutenkin pelata pienemmällä näyttökoolla, mutta välillä toki kaipaa suurempaa ruutua kuin 7".


Otsikko: Vs: Retropelien filtterit, kyllä vai ei?
Kirjoitti: Scarf - 10.08.2023 10:27
https://www.retrotink.com/amp/introducing-the-retrotink-4k (https://www.retrotink.com/amp/introducing-the-retrotink-4k)

Huhhuh, enpä tiennytkään, että kyseinen skaalain on tulossa. Skaalaa käytännössä kaikkien retrokonsolien kuvan 4K-töllöille sopivaksi ja tukee CRT-filttereitä HDR-tuella. :lol: Tekee käytännössä saman kuin RetroArch, mutta alkuperäisellä raudalla.

https://www.8bitdo.com/retro-receiver-for-ps/

Tuo vielä kylkeen, niin voisi pelailla PS2-pelejä DualSensellä.