Nykyään kun pelitalot puskevat uutta "hiekkalaatikkopeli X:ää" ja "ropepeli Y:tä" ulos kovalla vuositahdilla...
Sinäänsä hauskaa puhua valmiista formaateista samassa lauseessa shoot 'em uppien kanssa jotka tuppaavat usein olemaan aika kaavanmukaisia variaatioita "shoot 'em up Z:sta."
Valitsin nuo mainitsemani genret lähinnä sen takia, että kyseiset genret vaativat yleensä tuntikausien perehtymistä ja sisältävät kaikenlaista mikromanagerointia, jonkinlainen vastakohta shmup-ammuskeluille siis. Tarkoitukseni ei ollut osoittaa kyseisten genrejen kaavamaisuutta, vaikka kieltämättä se hieman siltä vaikuttikin.
Contra Shattered Soldier on henkilökohtainen suosikkini. Ei se paras ole, mutta pelasin sen kahdella kuolemalla läpi mikä on aika hyvä saavutus. Kokeilkaa ihmeessä
Omistin aikanaan Shattered Soldierin, mutta jotenkin petyin artworkiin ja tunnelmaan. Peli ei vaikuttanut samalta sarjalta kuin aiemmat Contrat. Tällöin en tosin ollut vielä erityisen kiinnostunut genrestä, joten saattaisi kolahtaa paremmin nykyään. DS:lle julkaistava Contra IV vaikuttaa erittäin kiinnostavalta ja näyttäisi palaavan juurilleen ainakin kenttädesignin ja meiningin puolesta.