Piti alottaa tunti sitten tenttiin luku, mutta homma menikin vituiksi ja aloin pelaamaan. Uusintapäivä kutsuu! Kiitos, Ketsui...
On muuten aivan älyttömän addiktoiva jo tuo ensimmäinen kenttä yksinään. Ja pirun vaikea, jos haluaa yli 10 miljoonaa pojoa saada, 20 miljoonasta puhumattakaan. Vielä kun oppisi kalastamaan chipit välibossin jokaisesta osasta kaiken pommituksen keskellä.
Mutta osaan jo nyt sanoa, että tämä tulee tosissaan kilpailemaan parhaan shmupin herruudesta yhdessä Ikarugan kanssa. Yksikään Caven peli ei tule ikinä olemaan samanlainen hiottu timantti kuin Ikaruga (värimaailman, grafiikan, musiikin, äänien ja pelattavuuden täydellinen harmonia), mutta Ketsuissa on sitä jotain kierretään-kassit-rusetille-ja-lyödään-lekalla-vielä-perään -meininkiä, jota Ikarugasta ei ehkä ihan löydy. Ketsuita voi myös pelata vapaammin ja improvisoiden (kuten kaikkia Caven pelejä), kun taas Ikarugassa joutuu tekemään asiat millilleen samalla tavalla. Täytyy pohtia asiaa uudelleen jahka peleihin upotetut tuntimäärät pyörivät samassa sarjassa...
Joo kyllähän peli vaikeutuu huomattavasti kun rupeaa pisteistä pelaamaan. On se vaan helmi petailla ensiksi ruutu täyteen vihollisia, napsauttaa se yksi vitonen normishotilla ja sitten tyhjentää koko ruutu sillä lockshotilla vitosten napsuessa tilille. Ekasta kentästä oon hätäisesti saanut sen 10 milliä hoidettua. Yksi asia mikä tämän erottaa myös Caven nykypeleistä on lähes olematon luotien canceloiminen, mikä on ihan hauskaa vaihtelua Futarin ja Galudan jälkeen. (Ei sillä ettei nekin olisi hauskoja ja nerokkaita, loistavia pelejä molemmat)
Ihmetyttää kyllä hieman tuo Ikarugan suosio lännessä näiden Caven pelien jäädessä huomattavasti vähemmälle huomiolle. Ketsuikin on lähes joka osa-alueella parempi: 2D graffat > 3D, pelimekaniikka parempi ja musat ovat aggressiiviset ja melodiset. Ja tuo Ikarugan tiukka chainaaminen tarkoittaa sitä, että tulee hinkattua sitä ekaa kenttää loputtomiin. Onhan se Ikaruga jäätävän hyvä, mutta ei mielestäni yllä mitenkään Caven tasolle. Miksi Ikaruga on niin suosittu?
Olen pelannut Ketsuita nyt uusimmalla Shmupmamella:
http://shmups.system11.org/viewtopic.php?f=1&t=30659 Nyt pelittää jo suht uskollisesti, ruudunpäivitys lukittu oikeaksi ja musat ovat lähes autenttiset. Ootko muuten Scarf saanut tuon DOJ Black Labelin toimimaan jollain setupilla? Olen sisällyttänyt siihen romiin tuon pgm_t01s.rom-tiedoston, mutta ei vielä tolla pelitä. Puuttuuko multa jotain?
Muuten, itse tilasin joskus aiemmin kaksi Saturn-padia eBaysta ja toinen on minulla vielä käyttämättömänä. Laita vaikka YV:tä jos kiinnostaa.
Laitoin ebaystä hieman hämyisestä kaupasta tulemaan halvalla tollasen ohjaimen. Ostan toki sulta pois jos tuo meikäläisen ohjain on piraatti, joten pistä varalle talteen! Ilmoittelen vaikka heti kun ohjain saapuu.