Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 7 8 ... 10
Tulostusversio
Aihe: Shoot 'Em Up!  (Luettu 92777 kertaa)
Re: Shoot 'Em Up! « Vastaus #60 : 11.04.2008 12:19 »
Scarf Smokin' Sexy Style!!! Jäsen Viestejä: 2 582 Basaaripisteet: 4 Profiili
Mitä sä nyt taas vingut.
Ja tuon Raemin tunnen. Se on smashin pelaaja myös. >_>

Raem kulkee täällä siis nimellä "Soukyugurentaiotokuyo". Eli tuskin on sama pelaaja kyseessä. Katso aikaisemmat postaukset tässä ketjussa.

Lainaus
Saako bosseista muuten enemmän pisteitä, jos ne tappaa nopeasti? Eli onko hyötyä kikkailla aina vastakkaisella värillä esim. ekassa bossissa, jotta saa sen nopeasti tapettua, vai impata kuteja samalla värillä ja tappaa hitaammin?

Tai saako normaaleista vihuista enemmän pisteitä, jos tappaa vastakkaisella värillä?

Pitää tässä vähän treenailla aina kenttä kerrallaan kuntoon. Aamusta saakka porannut tätä.

Pääsääntö on se, että kaikki muut bossit tapetaan nopeasti paitsi viimeinen (Tageri). Se lypsetään viimeiseen sekunttiin asti, mikä vaatii helvetisti harjoittelua ja munaa, jotta sen uskaltaa tehdä runin lopussa.

Ensimmäiseen bossiin ei kannata hirveästi kiinnittää alussa huomiota, koska hyvässä runissa bossiin tullaan ilman ohjuksia (olettaen, että boxilla pystyy saamaan täydet chainit bonusvihollisista).

Eli ammu nyt näin aluksi aina vastakkaisella värillä. Myöhemmin bossi pitää opetella uusiksi. Ilman ohjuksia ekan bossin voi päästä läpi niin että aikaa jää 75s (helvetin vaikeaa, vain muutama on tähän pystynyt). Ohjuksilla paljon helpompaa.


Eri väreillä ampumisesta ei saa bonuksia. Periaatteessa kannattaa aina ampua samalla värillä ja kerätä suicide bulletit talteen pisteitä ja ohjuksia varten. Käytännössä tämä on huomattavasti vaikeampaa, ja kannattaakin ampua ihan oman tottumuksen mukaan. Joissakin kohdissa pitää kuitenkin käyttää vastakkaista väriä, jotta viholliset saa tarpeeksi nopeasti tapettua, ja bonusviholliset ilmestyvät esiin.


Pitää katsoa josko sitä itsekin nyt sitten vähän tätä jauhaisi. Pelottaa vain se ajatus, että tähän jää taas koukkuun.  :lol:


« Viimeksi muokattu: 11.04.2008 12:29 kirjoittanut Scarf »
The ultimate skill is to take up a position where you are formless. Those who are able to adapt and change in accord with the enemy and achieve victory are called divine.
tallennettu
Re: Shoot 'Em Up! « Vastaus #61 : 11.04.2008 12:24 »
MasterTK ilonpilaaja Jäsen Viestejä: 2 780 Basaaripisteet: 6 Profiili
Mitä sä nyt taas vingut.
Ja tuon Raemin tunnen. Se on smashin pelaaja myös. >_>

Raem kulkee täällä siis nimellä "Soukyugurentaiotokuyo". Eli tuskin on sama pelaaja kyseessä. Katso aikaisemmat postaukset tässä ketjussa.

Niinpä näkyy. Sattui vaan olemaan samaniminen, joka myös pelaa Ikarugaa.


EDIT: Eikun perkele, on se sittenkin sama heppu. 26,941,630 on hänelläkin ennätys.

Raem =  Soukyugurentaiotokuyo =   eboshidoribupposouuzura?


« Viimeksi muokattu: 11.04.2008 12:30 kirjoittanut MasterTK »
tallennettu
Re: Shoot 'Em Up! « Vastaus #62 : 11.04.2008 12:31 »
Scarf Smokin' Sexy Style!!! Jäsen Viestejä: 2 582 Basaaripisteet: 4 Profiili
Mitä sä nyt taas vingut.
Ja tuon Raemin tunnen. Se on smashin pelaaja myös. >_>

Raem kulkee täällä siis nimellä "Soukyugurentaiotokuyo". Eli tuskin on sama pelaaja kyseessä. Katso aikaisemmat postaukset tässä ketjussa.

Niinpä näkyy. Sattui vaan olemaan samaniminen, joka myös pelaa Ikarugaa.


EDIT: Eikun perkele, taitaa se ollakin sama heppu. 26,941,630 on hänelläkin ennätys.

Raem =  Soukyugurentaiotokuyo =   eboshidoribupposouuzura?


eboshidoribupposouuzura = Ikarugan kolmen bossin nimet peräjälkeen, eli sama kaveri näköjään kyseessä.  :)
The ultimate skill is to take up a position where you are formless. Those who are able to adapt and change in accord with the enemy and achieve victory are called divine.
tallennettu
Re: Shoot 'Em Up! « Vastaus #63 : 11.04.2008 13:09 »
Melfice_ Rento ja seksikäs. Jäsen Viestejä: 1 033 Basaaripisteet: 0 Profiili Hmm. Pitäisköhän sitä itsekin kytkeä taas Cube kiinni ja pelailla vähän Ikarugaa? Mulla olisi tällä hetkellä vapaa-ajalle kyllä muutakin käyttöä...

Lisäksi mä olen  aika surkea, kärsivällisyyteni ei oikein riitä jatkuvaan harjoitteluun.
N
tallennettu
Re: Shoot 'Em Up! « Vastaus #64 : 11.04.2008 13:54 »
zoukka guli Jäsen Viestejä: 5 054 Basaaripisteet: 14 Profiili
Lisäksi mä olen  aika surkea, kärsivällisyyteni ei oikein riitä jatkuvaan harjoitteluun.

Ei mullakaan, mutta silti nautin shmupeista. Ikarugaa varsinkin luulisi jaksavan vääntää vähän pitempäänkin, useimmat tekeleet tulee vain kerran läpäistyä ja sitten ne keräävätkin pölyä disintegraatioonsa asti.
"polvillaan nintendon edessä"
tallennettu
Re: Shoot 'Em Up! « Vastaus #65 : 11.04.2008 14:22 »
MasterTK ilonpilaaja Jäsen Viestejä: 2 780 Basaaripisteet: 6 Profiili Joo, tuo Chapter 4 voi minun puolestani imeä vaikka munaansa. Ei sitä voi päästä ilman kuolemia läpi, saati sitten muka koittaa jotain chaineja.
tallennettu
Re: Shoot 'Em Up! « Vastaus #66 : 11.04.2008 14:27 »
Scarf Smokin' Sexy Style!!! Jäsen Viestejä: 2 582 Basaaripisteet: 4 Profiili Taidan heittää harjoitteluhaaveet samantien romukoppaan. Katselin tuossa kaksi parasta Chapter 1 -uusintaa, ja muistin kuinka paljon peli treenausta vaatii.

Vaikka sitä kuinka muistaisi oikeat kuviot, ei lihasmuistista ole tietoakaan. Ikarugan huonoin puoli on se, miten vaikea sen pariin on palata.

Noh, ehkä se kipinä vielä joskus syttyy.
The ultimate skill is to take up a position where you are formless. Those who are able to adapt and change in accord with the enemy and achieve victory are called divine.
tallennettu
Re: Shoot 'Em Up! « Vastaus #67 : 11.04.2008 19:51 »
Soukyugurentaio-
tokuyo
~ forever with me ~ Jäsen Viestejä: 83 Basaaripisteet: 2 Profiili
asd, nicki aiheuttanut vaihteeksi sekavuutta.

Nuo Ikarugan XBLA-version muutokset kuulostaa kyllä melkoiselta roskalta, mutta hyvässä lykyssä Treasure julkaisee myöhemmin jonkimmoisen päivityksen vikoja korjaamaan... Tai sitten ei. En suoraan sanoen osaa tuota versiota pahemmin tuomita, kun kaveri ei suostunut sitä lootalleen lataamaan.

TK:lle ihan vinkkinä, että Chapter 4 helpottuu IMO kummasti kun opettelee vaan chainittamaan ne vihulaiset jonkinmoisella rutiinilla, varsinkin kun pitää pyöriä siellä keskustassa (4-2) kuin puolukka vatussa. Siinä sekametelisopassa menee muuten väkisinkin pää sekaisin.

Ja juu, Tagerin bulleteattaamisessa saa aina olla syrän syrjällään. Pallit rutisee kummasti kun takana on Paras Mahdollinen Suoritus AikoihinTM ja sitten pitäisi siitä perkeleen luotimyrskystä selvitä mieluiten kuolematta viimeiseen sekuntiin asti...
buginen lastenpeli
tallennettu
Re: Shoot 'Em Up! « Vastaus #68 : 11.04.2008 21:21 »
finngamer Miittiparoni Jäsen Viestejä: 1 262 Basaaripisteet: 20 Profiili WWW
Lisäksi mä olen  aika surkea, kärsivällisyyteni ei oikein riitä jatkuvaan harjoitteluun.

Ei mullakaan, mutta silti nautin shmupeista. Ikarugaa varsinkin luulisi jaksavan vääntää vähän pitempäänkin, useimmat tekeleet tulee vain kerran läpäistyä ja sitten ne keräävätkin pölyä disintegraatioonsa asti.

Juu, itsekin olen suoraan sanottuna aika paska, mutta tyykkään vaan shmuppien fiiliksestä ja estetiikasta. Dreamcastin shumpit on tullut mentyä "läpi" niin että pelaa sitä tarpeeksi että krediittejä aukeaa peliajan mukaan. Tai no, kehittyyhän siinä samalla taidotkin, mutta useimmiten olen lopettanut siihen että peli on läpi vaikka viidellä krediitillä. Liikaa pelattavaa, ei kerkeä arvostamaan tarpeeksi.


Nyt kun Naomille tulee näitä ostettua, niin sitten en kyllä tuhlaa. Pelaan yhdellä krediitillä läpi kaikki. Tällä hetkellä ensimmäiseni työn alla, eli Giga Wing 2. Tällä hetkellä neljännen kentän pomoon saakka pääsen näkemättä continue-ruutua, sen jälkeen olisi vissiin jäljellä kolme pääpomoa peräjälkeen.

Giga Wingissä on kyllä kivat pelimekaniikat, suht nopealla tahdilla palautuva suoja, joka ampuu takaisin siihen imetyt ammukset. Eli mahdoton tilanne pelissä, suoja päälle, naurettava määrä spriteä ruudulla, suoja pois, ollaan kusessa kunnes taas suoja on palautunut. Ja pelin pistelasku on tosiaan ihan omaa luokkaansa, kun scoressa on parhaimmillaan 15 nollaa. :lol:
tallennettu
Re: Shoot 'Em Up! « Vastaus #69 : 11.04.2008 22:03 »
sleepy o----o Jäsen Viestejä: 828 Basaaripisteet: 6 Profiili Kai Bangai-O:t tänne ketjuun kuuluu, vaikkei ihan perus-shmup olekaan. Onko kukaan tuota DS-peliä, Bangai-O Spiritsiä päässyt pelaamaan? Kai edes Fraeon on sen jostain netistä napannut tai jotain? En oikeasti osaa pelata tuota peliä yhtään.

Parin isomman kentän sijasta Bangai-O:ssa on iso kasa (kortilta löytyy 160 ja kenttäeditorin takia uutta pelattavaa löytyy paljon, kiitos hassun ja kätevän äänilataussysteemin) ja kenttiin saa itse valita neljä asetta, jota vaihtelevat pesismailasta hakeutuviin ohjuksiin ja olkanapeillä ammuttaviin isoihin ohjuskasoihin ja ajanpysähdykseen. Kentätkin ovat välillä hyvin puzzlemaisia, mutta kyllä tässä silti hyvin paljon shmup-henkeä on. Ainiin, onhan tämä toki Treasuren tekemäkin.

Hieman harmittaa, että tuli tämä japani-importtina hommattua, koska menut ja HUDin teksit ovat melkein täysin japaniksi, joka hankaloittaa pelaamista aikalailla. . . Ja tämä on peli, jossa ohjekirja olisi iso apu, koska erilaisia aseita ja vihollisia ja tehtävämuotoja ja vaikka mitä on hirmuisesti ja kaiken ymmärtäminen yritys-erehdys-meiningillä vie näköjään kauan aikaa. Hyvä, ja todella erilainen peli tämän kaiken alla kuitenkin on.

Mutta juu, jos tämä jollakulla sattuu olemaan, niin kenttiä ja replaytä olisi joskus siistiä vaihdella!
under the rocks and stones,
there is water underground
tallennettu
Re: Shoot 'Em Up! « Vastaus #70 : 12.04.2008 11:49 »
finngamer Miittiparoni Jäsen Viestejä: 1 262 Basaaripisteet: 20 Profiili WWW Onkos tuossa DS-versiossa kaikki vanhatkin kentät mukana, vai ovat kaikki uusia? 160 on kyllä kova määrä, alkuperäisen 44 kentässäkin oli tekemistä.


Nintendo 64:llä siis on pelattu, Dreamcastia ei tueta. ;) (Enpä olisi uskonut että noinkin joskus sanoo :lol:)
tallennettu
Re: Shoot 'Em Up! « Vastaus #71 : 12.04.2008 12:08 »
sleepy o----o Jäsen Viestejä: 828 Basaaripisteet: 6 Profiili
Onkos tuossa DS-versiossa kaikki vanhatkin kentät mukana, vai ovat kaikki uusia? 160 on kyllä kova määrä, alkuperäisen 44 kentässäkin oli tekemistä.

En ole Bangai-O:ta pelannut, mutta en ainakaan muista lukeneeni missään, että vanhat kentät olisivat mukana.
Viralliselle sivulle ovat jo näköjään pistäneet kasan kenttiä uploadattavaksi.

Spirits on ilmeisesti pelillisesti aika erilainen alkuperäiseen verrattuna. Spiritsissä siis A on dash, Y ja B valitsemat aseet, kun taas alkuperäisessä oli hieman Robotron-tapainen ampuminen, eli mecha ampui sinne suuntaan minne painoi. . . tai jotain?
under the rocks and stones,
there is water underground
tallennettu
Re: Shoot 'Em Up! « Vastaus #72 : 12.04.2008 12:12 »
echoes WELCOME TO SPECIAL ROUND Jäsen Viestejä: 1 300 Basaaripisteet: 7 Profiili
Kai Bangai-O:t tänne ketjuun kuuluu, vaikkei ihan perus-shmup olekaan. Onko kukaan tuota DS-peliä, Bangai-O Spiritsiä päässyt pelaamaan?

En ole vielä päässyt testailemaan, mutta pakko-ostoshan tämä on kunhan jenkeissä julkaistaan. Japskiversiota ei raaski ostaa, kielimuuri tulee pahasti vastaan. Alkuperäistä en ole ikinä testannut, mutta odotukset ovat silti korkealla, onhan tämä Treasuren uusin tuotos.
tallennettu
Re: Shoot 'Em Up! « Vastaus #73 : 12.04.2008 14:02 »
finngamer Miittiparoni Jäsen Viestejä: 1 262 Basaaripisteet: 20 Profiili WWW
Spirits on ilmeisesti pelillisesti aika erilainen alkuperäiseen verrattuna. Spiritsissä siis A on dash, Y ja B valitsemat aseet, kun taas alkuperäisessä oli hieman Robotron-tapainen ampuminen, eli mecha ampui sinne suuntaan minne painoi. . . tai jotain?

Juu, eli ohjaus ja ampuminen ovat erillisiä suuntia.

Vanhassa on aseita kaksi, kimpoilevat ammukset ja hakeutuvat ohjukset. Ja superisku, jota pitää ladata nappia pohjassa pitämällä, ja siihen saa bonuksia mitä lähemmäksi viholliset on päästänyt kun napin irti päästää.
tallennettu
Re: Shoot 'Em Up! « Vastaus #74 : 15.04.2008 16:20 »
Azu Aivot sanoi ei mutta sielu oli hiljaa, so I did it Jäsen Viestejä: 993 Basaaripisteet: 1 Profiili Super Stardust HD:hen on tänään tullut pitkään lupailtu yksinpelipäivitys. Lisää mm. Survival, Time Attack sekä Endless -pelimuodot, uutta vanhaa retroilumusiikkia, uusia vihollisia ja joitain muita uudistuksia.
Nyt/Kohta meneillään: Borderlands (PS3), Bayonetta (PS3), LocoRoco Midnight Carneval

Menneen talven lumia: Uncharted 2: Among Thieves

Me wants: Ratchet & Clank: A Crack In Time, Muramasa: The Demon Blade
tallennettu
Re: Shoot 'Em Up! « Vastaus #75 : 15.04.2008 16:26 »
Fraeon /fɹeɪɔnʰ/ Moderaattori * Viestejä: 1 652 Basaaripisteet: 3 Profiili
Super Stardust HD:hen on tänään tullut pitkään lupailtu yksinpelipäivitys. Lisää mm. Survival, Time Attack sekä Endless -pelimuodot, uutta vanhaa retroilumusiikkia, uusia vihollisia ja joitain muita uudistuksia.

Onko siihen lisätty vanhasta Super Stardustista tutut planeetat Imatra ja Hollola?
A légpárnás hajóm tele van angolnákkal
tallennettu
Re: Shoot 'Em Up! « Vastaus #76 : 15.04.2008 20:27 »
Azu Aivot sanoi ei mutta sielu oli hiljaa, so I did it Jäsen Viestejä: 993 Basaaripisteet: 1 Profiili
Super Stardust HD:hen on tänään tullut pitkään lupailtu yksinpelipäivitys. Lisää mm. Survival, Time Attack sekä Endless -pelimuodot, uutta vanhaa retroilumusiikkia, uusia vihollisia ja joitain muita uudistuksia.

Onko siihen lisätty vanhasta Super Stardustista tutut planeetat Imatra ja Hollola?
Eipä ollut kumpaakaan. Ei nyt tähän hätään tule mieleen mikä uuden planeetan nimi oli, joku T:llä alkava kuitenkin.
Nyt/Kohta meneillään: Borderlands (PS3), Bayonetta (PS3), LocoRoco Midnight Carneval

Menneen talven lumia: Uncharted 2: Among Thieves

Me wants: Ratchet & Clank: A Crack In Time, Muramasa: The Demon Blade
tallennettu
Re: Shoot 'Em Up! « Vastaus #77 : 17.04.2008 14:24 »
sleepy o----o Jäsen Viestejä: 828 Basaaripisteet: 6 Profiili Kokeilin hetken Ikarugan trial-versiota ja tämä peli on minulle vieläkin liikaa. Pidän mieluummin Gradiuksen  tapaisista peleistä, joissa kikkana on keräillä optionsseja ja sellaista. Ikarugan värivaihtelu on ihan hiukkasen liian hankalaa ja hektistä minun makuuni.

Nuo Arcade-versioon tehdyt muutokset ovat tosin kiinnostavia; onko Scarf tosiaankin niin, että nämä rikkovat kokonaan chainit, vai muuttavatko ne peliä vain niin, että ne tietyt kohdat pitää vain opetella erilailla?


Bangai-O:kin etenee hiljalleen. Kentät, niiden ja replay-tiedostojen jako äänellä ja sellaiset ovat loistavia, mutta olisin ehkä kuitenkin pitänyt enemmän alkuperäisen simppelimmästä pelimekaniikasta.
under the rocks and stones,
there is water underground
tallennettu
Re: Shoot 'Em Up! « Vastaus #78 : 17.04.2008 15:03 »
Scarf Smokin' Sexy Style!!! Jäsen Viestejä: 2 582 Basaaripisteet: 4 Profiili
Nuo Arcade-versioon tehdyt muutokset ovat tosin kiinnostavia; onko Scarf tosiaankin niin, että nämä rikkovat kokonaan chainit, vai muuttavatko ne peliä vain niin, että ne tietyt kohdat pitää vain opetella erilailla?

Peruspeli kyllä tuntuisi pysyvän samana, mutta niistä kaikkein vaativimmista taktiikoista (joita aikaisemmin luettelin) on vaikea mennä sanomaan, ennen kuin joku pääsee pelissä tarpeeksi syvälle. Epäilen vahvasti, että X360-version teoreettinen piste-ennätys on lähelläkään arcade-version vastaavaa.

Liekö X360-käännöksestä nousseen hypetyksen ansiota vai mitä, mutta pari päivää sitten Hard-moden maailmanennätyspisteet laitettiin uusiksi: 35,232,780. Hienoa, että pelissä pihisee edelleen henkeä myös pelihalleissa. Ehkä joku kaunis päivä WIZin ikivanha Normal-piste-ennätyskin (+36m) laitetaan uusiksi.
The ultimate skill is to take up a position where you are formless. Those who are able to adapt and change in accord with the enemy and achieve victory are called divine.
tallennettu
Re: Shoot 'Em Up! « Vastaus #79 : 17.04.2008 19:57 »
MasterTK ilonpilaaja Jäsen Viestejä: 2 780 Basaaripisteet: 6 Profiili En edes ole mikään kovin suuri Shoot 'em upien fanittaja, mutta olen sitä mieltä, että Ikaruga kusee kaikkien vastaavien päälle totaalisesti. Ei jaksa enää edes muita vastaavia pelata, kun ne tuntuu niin huonoilta. 

« Viimeksi muokattu: 17.04.2008 20:14 kirjoittanut MasterTK »
tallennettu
Re: Shoot 'Em Up! « Vastaus #80 : 17.04.2008 21:08 »
Scarf Smokin' Sexy Style!!! Jäsen Viestejä: 2 582 Basaaripisteet: 4 Profiili Kotakukin päätti raportoida X360-version ongelmista ("Finnish gamer" viittaa Spooniin, joka on listoilla kolmantena  ;D).

Ilmeisesti tämän Kingoro58K:n japaninkielisessä blogissa puhutaan myös Easy-moden muutoksista, jotka jopa pilaavat chainin pitämisen kasassa. Eli näitäkin sitten on.


« Viimeksi muokattu: 17.04.2008 21:18 kirjoittanut Scarf »
The ultimate skill is to take up a position where you are formless. Those who are able to adapt and change in accord with the enemy and achieve victory are called divine.
tallennettu
Re: Shoot 'Em Up! « Vastaus #81 : 19.04.2008 14:27 »
Scarf Smokin' Sexy Style!!! Jäsen Viestejä: 2 582 Basaaripisteet: 4 Profiili Dodonpachi Daifukkatsu, kaunein shmuppi ikinä?

Jösses, että nuo neonvärit sopivatkin hyvin peliin.   :o
The ultimate skill is to take up a position where you are formless. Those who are able to adapt and change in accord with the enemy and achieve victory are called divine.
tallennettu
Re: Shoot 'Em Up! « Vastaus #82 : 19.04.2008 14:54 »
Azu Aivot sanoi ei mutta sielu oli hiljaa, so I did it Jäsen Viestejä: 993 Basaaripisteet: 1 Profiili
Dodonpachi Daifukkatsu, kaunein shmuppi ikinä?

Jösses, että nuo neonvärit sopivatkin hyvin peliin.   :o
Sen sijaan että kisattaisiin DoDonPacheissa siitä kuka saa parhaat highscoret, olisi mielenkiintoista nähdä ketkä ovat ne huonoimmat pelaajat, eli kuluttaisivat eniten elämiä/creditejä, vaikka pelaavatkin ihan tosissaan. Minä saisin ainakin kulutettua "muutamat" (tuhannet) creditit noihin ammusseinämiin.  8)
Nyt/Kohta meneillään: Borderlands (PS3), Bayonetta (PS3), LocoRoco Midnight Carneval

Menneen talven lumia: Uncharted 2: Among Thieves

Me wants: Ratchet & Clank: A Crack In Time, Muramasa: The Demon Blade
tallennettu
Re: Shoot 'Em Up! « Vastaus #83 : 05.05.2008 22:17 »
echoes WELCOME TO SPECIAL ROUND Jäsen Viestejä: 1 300 Basaaripisteet: 7 Profiili Treasuren Bangai-O Spirits napsautti kympin Eurogamerilta: http://www.eurogamer.net/article.php?article_id=135028&page=1

Pakko-ostos.
tallennettu
Re: Shoot 'Em Up! « Vastaus #84 : 06.05.2008 16:32 »
Soukyugurentaio-
tokuyo
~ forever with me ~ Jäsen Viestejä: 83 Basaaripisteet: 2 Profiili
Vittuunnuin sitten viime illasta lopulta niin pahanpäiväisesti PS2:lle julkaistuun Strikers 1945 I & II kokoelmaan, että päätin kanavoida tästä syntyneet energiat johonkin luovempaa ajanvietteeseen. Ja näin syntyi arvostelu kyseisestä pelistä - oodi vitutukselle, olkaa niin hyvä.

Strikers 1945 I & II (PS2)

Matti Meikäläisen silmään kaikki shmupit näyttävät ja pelittävät samalla lailla. Itse asiassa shmupit on jaoteltu mitä värikkäisimpiin alagenreihin niin ulkonäön kuin pelimekaniikan mukaan, vaikka nykyään shmupit painottuvatkin vahvasti luotihelvetteinä tunnettujen danmaku räiskintöjen suuntaan. Sairaalloiset ammusverhot on onnistuttu pitämään kutakuinkin inhimillisellä tasolla pienentämällä samassa suhteessa pelaajan aluksen osuma-aluetta, jolloin olemattomastakin henkireiästä mahtuu pujahtamaan karkuun. Joitain vuosia sitten bullet hellien pelisäännöt eivät kuitenkaan olleet lähellekään näin selkeät ja Strikers-sarjan ensimmäiset osat ovat mitä erinomaisin oppitunti tästä julmasta tosiasiasta - nyt budjettihintaan mustalla tornilla.

Vitutuksen multihuipentuma

Strikers 1945 heittää pelaajan nimensä mukaisesti toisen maailmansodan melskeisiin. Kyllä vain, natseja räiskyteltiin videopeleissä jo vuonna 1995 - mikään ei ole muuttunut. Asetelma on etäisesti tuttu Capcomin 1942 arcade-klassikosta, mutta Psikyon räiskyttelyt venyttävät realismin rajoja pahasti muotoaan muuttavilla transformers-mecha-tankeilla ja muilla hirvityksillä, joita en tässä tohdi edes mainita.

Homman nimi on joka tapauksessa harvinaisen selvä: Ammu kaikkea mikä liikkuu. Ja vaikkei liikkuisikaan, tuhoa se silti, siitä saa lisäpisteitä. Power uppeja keräilemällä aluksen tuhokapasiteetti kasvaa lähes naurettaviin mittoihin, mutta yksikin osuma ja pelaaja saa heittää hyvästit vaivalla kerätyille asepäivityksille ja pommeille. Mukavaa vaihtelua tarjoaa löyhästi toisen maailmansodan lennokkeihin perustuva hävittäjävalikoima, jonka aluksista kullakin on omat yksilölliset ominaisuudet nopeudesta kakkosaseeseen.

Tässä vaiheessa kaikki on vielä hyvin. Oikeastaan ensimmäinen puolituntinen pelin parissa sujui varsin rattoisasti. Sitten peli iski lujaa polvitaipeeseen ja tajusin mikä oli pielessä: Strikersillä on vakava identiteettikriisi. Se yrittää kovasti olla perinteisempi shmup, vaikka on sydämeltään selkeästi danmaku. Aluksi touhu vaikuttaa suorastaan petollisen helpolta, sillä ruutu ei varsinaisesti tulvi roinasta ja viholliset ovat onnettomia sittiäisiä. Kuin varkain peli kuitenkin muuttaa luonnettaan säälimättömäksi hirviöksi, jonka parissa kokeneempi shmup-veteraanikin on pahassa jamassa. Vaikeustaso nimittäin mukautuu pelaajan taitoihin nähden ja mitä paremmin pelaa, sitä armottomammaksi meno käy: Viholliset muuttuvat kestävimmiksi, pomojen luotikuviot kiristyvät ja nopeutuvat ja aluksen nykymittapuulla suunnaton osuma-alue takaa, ettei joka raosta mahdu livahtamaan.

Muitakin v-käyrää korottavia piirteitä riittää: Neljä ensimmäistä tasoa läpäistään sattumanvaraisessa järjestyksessä ja haastetaso mukautuu luonnollisesti sen mukaan, missä järjestyksessä tasot suvaitsevat tulla. Tällöin edes kenttien yksinkertainen ulkoaopettelu ei onnistu. Viimeiset neljä tasoa tulevat sentään aina samassa järjestyksessä, mutta niidenkin kohdalla on sattunut ihmeellinen aivopieru: Loputtomat jatkomahdollisuudet ovat aina pelaajan käytössä, mutta viimeisissä tasoissa krediitin käyttäminen nakkaakin pelaajan tason alkuun. Miksi alkupään kentät eivät noudata samaa logiikkaa? Ja jotain täytyy olla pielessä, kun ensimmäisen lisäelämän saa vasta toiseksi viimeisessä kentässä.

Anna banaani!

Monesti päädyin valikkoon tarkastamaan, etten vain ollut asettanut vaikeustasoa vahingossa yläkanttiin. Puolustukseksi voisi toki todeta, että Normal on seitsemästä vaikeustasosta kolmanneksi korkein, mutta kyllä se silti syö miestä laskea tasoa pari pykälää alemmas. Helpoin vaikeustaso, nokkelasti nimetty Monkey, taas antaa juuri sitä mitä nimi lupaa: Haaste oli totta vie inhimillisempi, mutta tuntui kuin tekijätiimi olisi nauranut minulle norsuluuntornistaan käsin kuin ties mille eläintarhan asukille. Shmupin tulee hivellä olematonta egoani, ei lannistaa olemalla haastava aivan vääristä, epäreiluilta tuntuvista syistä.

Ehkä olen sittenkin liian ankara. Osa Strikersien ominaisuuksista on nähtävä omaa aikakauttaan vasten, olivathan danmakut shmup-genrelle käymätöntä korpimaata ja vasta vuonna 1997 Cave löi lukkoon monet alalajin perussäännöistä DoDonPachillaan. Se ei tosin selitä, miksi samana vuonna julkaistu 1945 II kärsii tasan samoista ongelmista kuin edeltäjänsä. Pelaajien mielenterveyden puolesta toivon, että myöhemmin ilmestynyt kolmososa on oppinut luotihelvettien tavoille.

Mutta ainakin minä yritin. Yritin ihan tosissani tykätä Strikerseista ja onhan pelaaminen perusvarmaa kauraa, joka viihdyttää aivot nollilla kunnes jumalaton vitutus taas valtaa mielen ja epäkohdat pomppaavat silmille. Kolmen viikon ahkeran harjoittelun tuloksena ensimmäinen osa viimein taipui läpi yhdellä krediitillä, mutta kakkonen on musertanut pallini sen verran mallikkaasti saatanallisella vaikeustasollaan, että taidan suosiolla jättää sarjan levolle omalta osaltani.

Kultasilmien/korvien kannattaa muuten välttää peliä kuin ruttoa, sillä audiovisuaalinen anti sijoittuu jonnekin mannapuuron ja koiranoksennuksen välimaastoon. Play It:n teipillä ja hyvällä tahdolla kokoama porttaus ei sekään ylisanoja osakseen kerjää. 

4/10
buginen lastenpeli
tallennettu
Re: Shoot 'Em Up! « Vastaus #85 : 25.05.2008 22:20 »
Teppo Holmqvist Jäsen Viestejä: 277 Basaaripisteet: 0 Profiili
Tämä on maailman paras shumppi. On se ihmeellistä mitä NES:istä saa irti oikeissa käsissä. :)
tallennettu
Re: Shoot 'Em Up! « Vastaus #86 : 16.06.2008 01:48 »
finngamer Miittiparoni Jäsen Viestejä: 1 262 Basaaripisteet: 20 Profiili WWW Laitetaan nyt vaikka tähän ketjuun...


Ensi miittiin mennessä toinen kone siis kääntyy vertikaaliseksi ja katsotaan löytyykö siihen mennessä muitakin vertikaalisia shmuppeja... Vaikka Ikarugallakin tietysti päästään aika pitkälle.

Parempi ennemmin kuin myöhemmin...


Kutsuin veljen hätiin että saatiin (tolkuttoman painava) monitori käännettyä. Tuntikausia olen kyllä näitä tuunannut ja putsannut, ja lopputulos kiittää tekijäänsä, joskin itse työkin on erittäin mukavaa. :)


Tässä kaksoset nyt sitten ovat, tuo toisen koneen ylämarkiisi seuraa myyjältä perästä myöhemmin. Neo-Geo on jäänyt vähän pimentoon...




Ikarugan kolikkoversiossa on ihan samat optiot kuin kotikoneillakin, eli voit valita vaikeusasteen ja myös kahden kentän trial on valittavissa. Koneen valikoista voit myös halutessasi muuttaa elämien määrää ja lisäelämien pisterajoja. Mitään treenimoodeja tosin ei siis tietenkään ole.




Vihreät ja pinkit tikut ja napit lähtevät vaihtoon ensi tilassa. Ykköspelaaja voisi olla vaikka mustana ja kakkonen valkoisena...




Onhan se tosiaan vähän luksusta ostaa toinen kabinetti ihan vain vertikaalisia shmuppeja varten, mutta Naomille on niitä vajaa tusina ja kaikki varsin erityyppisiä, joten tähän päädyin. Enempää ei kyllä kämppään mahdu. :)
tallennettu
Re: Shoot 'Em Up! « Vastaus #87 : 16.06.2008 02:09 »
Kabanossi Moderaattori * Viestejä: 2 520 Basaaripisteet: 6 Profiili WWW Että sä olet uskomaton!  :P
IGDB.com | Internet Game Database
tallennettu
Re: Shoot 'Em Up! « Vastaus #88 : 16.06.2008 15:43 »
finngamer Miittiparoni Jäsen Viestejä: 1 262 Basaaripisteet: 20 Profiili WWW  :lol:


Ei, en nauranut sinua, Kabanossi, vaan Cavea. Tuli eräs pikkujuttu esille kun japanilaiset superpelaajat alkoivat uusimmassa DoDonPachi Dai-Fukkatsussa lämmetä: pelin pistelaskurissa on liian vähän numeroita! 99 miljardia kun tulee täyteen niin se luku pisteiksi myös jää. Yksi numero lisää niin mitään ongelmaa ei olisi ollut, mutta nyt pelin tämä versio jää arcadeissa pelkästään hupipeliksi. Luulisi vituttavan pelihallin omistajiakin, kun Top 10:iin on kohta mahdoton päästä, kukaan ei enää pelaa peliä.

Noh, tietää sentään hyvää pelin jälleenmyyntiarvolle, näitä voi tavalliset kuolevaiset ostaa pian vähän halvemmalla, ja tietenkin ilman pelkoa että omat kyvyt riittäisivät maxaamaan pisteet. ;)

Toki tämä korjataan ainakin tulevissa 1.5 tai Black Label versioissa, mutta kaipa tähän joku korjaus tulee jonkun chipin muodossa jo vähän aiemminkin.


« Viimeksi muokattu: 17.06.2008 02:28 kirjoittanut finngamer »
tallennettu
Re: Shoot 'Em Up! « Vastaus #89 : 27.06.2008 14:35 »
eebrozgi Jäsen Viestejä: 22 Basaaripisteet: 0 Profiili Erittäin hienoja kyllä, pitää sanoa. Voiko noita arcadekonekuorijuttuja ostaa jostakin?
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 7 8 ... 10
Tulostusversio
Siirry:  

Pelaajalauta 2007-2024
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines