Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Aihe: Oman sukupolvensa määrittävät pelit  (Luettu 5638 kertaa)
Oman sukupolvensa määrittävät pelit « : 02.01.2013 20:23 »
Solid Snake Jäsen Viestejä: 704 Basaaripisteet: 3 Profiili Otetaas pieni ajatusleikki piristämään kylmää tammikuun arkea.

Jos sinun tulisi valita jokaisesta konsolisukupolvesta yksi peli, joka määrittää kyseisen laitepolven, mikä peli se olisi? Sen ei siis tarvitse olla sukupolven paras peli, tai edes peli, josta olet tykännyt, vaan sellainen peli, joka sinun silmissäsi on oman sukupolvensa tärkein peli.

Katsontakanta on vapaa. Jos mielestäsi meneillään olevan sukupolven punainen lanka on ollut liikkeentunnistus, voit hyvin nimetä vaikka Wii Sportsin, vaikket itse pitäisikään pelistä. Voit myös esimerkiksi ajatella, että Gears of War on ollut geneerinen lihasmöykkyräiskintä, mutta samalla kuitenkin se juttu, joka tästä sukupolvesta on jäänyt käteen.

Pidetään tämä kuitenkin haasteellisena. Jokaiseen sukupolveen saa nimetä vain yhden ainoan pelin. Ja keskustelu aiheeseen liittyen olisi tietenkin suotavaa.

8-Bit

Ehdottomasti Super Mario Bros. Tämä peli määrittää käytännössä koko 2d-aikakauden ja lienee myös kaikkien aikojen tärkein videopeli. Täysi vallankumous, joka osoitti, miten videopelejä kuuluu tehdä ja miksi me tykkäämme niitä pelata.

16-bit

Huomattavasti hankalampi valinta. SNES jyräsi kilpailun pelien laadussa, jos minulta kysytään. Minulle on kuitenkin hyvin hankalaa päättää, mikä peli minulle pomppaa ensimmäisenä mieleen tuolta ajalta.

Ehkä sovelias vastaus tähän lienee Super Metroid. Monipuolinen pelattavuus, kiinnostava maailma, paljon tutkittavaa, hyvät pomotaistot jne. Aikalailla siis sitä, mitä seuraavan sukupolven 2d-pelien kuuluukin sisältää.

32- / 64-bit

On oikeastaan melko vaikeaa tehdä valinta N64:n kahden huippupelin väliltä, mutta menen nyt Super Mario 64:llä. Vaikka kilpailijat olivatkin jo esitelleet 3d-pelejä, minun kirjoissani Mario 64 näytti sen, miten kolmiulotteisuus tulee oikeasti toteuttaa. Tämä peli innoitti monet kehittäjät kokeilemaan, mitä kaikkea mukavaa 3d-grafiikalla saadaankaan luotua konsoleille.

Sukupolvessa on loputtomasti huippuhyviä pelejä, myös sellaisia, joiden parissa olen viihtynyt SM64:ää paremmin. Yksikään näistä peleistä ei kuitenkaan paremmin osoita sitä, mistä tässä sukupolvessa oli kyse.

128-bit

Tämän polven laitteita markkinoitiin vielä bittimäärien voimin, muistatteko? Tässä sukupolvessa muiden yläpuolelle nostan GTA III:n. Grand Theft Auton loikkaus kolmiulotteisuuteen onnistui täydellisesti. Peli yhdisti saumattomasti useita eri pelityyppejä. Autolla ajaminen, tappelu, ampuminen ja seikkailu sisältyivät kaikki yhteen valtavaan pakettiin. Pelin maailmaa sai vapaasti tutkia ja siellä pelaaja pystyi toteuttamaan itseään ennennäkemättömän useilla eri tavoilla.

Jos joku peli on tässä sukupolvessa vaikuttanut pelien yleiseen kehittymiseen, se on GTA III.

Xbox 360, PS3, Wii -generation

Vaikken välttämättä olekaan pelisarjan suurin fani, varsinkaan enää nykyisin, Call of Duty 4: Modern Warfare järisytti melko tehokkaasti pelimaailmaa. Sen yksinpeli on tuonut ehkä vähän kyseenalaisia elementtejä pöydälle. Skriptattu hollywoodvuoristorata ei juuri ole mieleeni, mutta CoD4:n ja Uncharted 2:n myötä sitä tuntui olevan melkein jokaisessa isossa pelissä.

CoD4:n moninpeli toi mukanaan äärimmäisen koukuttavan kehittymissysteemin, pikkuhiljaa avautuvat aseet, joita pystyi muokata kevyesti, seiniä läpäisevät luodit, kehittyvät sotilasarvot sekä rank-systeemin. Kaikkea tätä oli nähty jo aiemmin, mutta CoD4 yhdisti ne pakettiin, jota oli hankala vastustaa.
tallennettu
Vs: Oman sukupolvensa määrittävät pelit « Vastaus #1 : 02.01.2013 21:12 »
bËst Jäsen Viestejä: 247 Basaaripisteet: 0 Profiili 8-Bit

- Nintendohan se pelimaailman uusiin atmosfääreihin eikä oo yhtään turhaa sanoa, että edelläkävijä 8-Bit maailmassa olikin alkuperäinen Super Mario Bros. Muuutta, nostan panoksia, sillä siinä missä SMB 1 rakensi tien, niin Super Mario Bros 3 tuli ja tasoitti sen. Nosti 8-Bittisen tason sellaiseen statukseen, että ainoa mahdollisuus edes yrittää pistää paremmaksi oli nostaa konsoleiden bittimäärää ja kokeilla uuden pelin sijaan uutta konsolia.

16-bit

- Nintendon linjalla mennään, sillä en koe Segan (toisena silloisena suurena videopelituottajana) ikinä kyenneen tekemään mitään kauhean merkittävää. Snessin pelilistoista varsinaista tiennäyttäjää on todella vaikea valita. DKC, Super Mario World, Link To The Past, Yoshi's Island... lukuisia loistavia pelejä, joista yksikään ei itselle ole muita selkeästi paremmin jäänyt mieleen. Muuuutta ehkä itellä se ruumiillistuma tapahtui (pitkän mietinnän jälkeen) kuitenkin Donkey Kong Countryn kautta. Pelin haastavuus ja visuaalinen karkki olivat kuitenkin hyvä osoitus siitä mihin 16 Bitillä pystyi. Iso tekijä on myös siinä, että Rare teki esiinmarssinsa ja mitä pelien laatuun tulee, niin Rare laittoi aina kaikkensa pelien laadun takeeksi.

32-/64-bit

- Segan 32 bit yritysen eivät osuneet eivätkä uponneet millään muotoa ja Nintendon yksinvaltius saikin Sonysta uuden haastajan. Moni PS1:en peleistä sopisi täyttämään 32 bittisen tienviitan (itelle se oli CTR no contest) mutta kilpailussa isommalle konsolille ja tunnetummalle pelintekijälle Nintendolle siitä ei ole haastamaan, puhuttaessa merkkipaaluista konsolisukupolvissa. Ja itselläkin kaksi peliä on ylitse muiden: SM 64 ja Banjo-Kazooie. (OoT olisi ehdottomasti kuten myös MM, mutta olen molemmat pelannut vasta paljon myöhemmällä iällä). En edes yritä etsiä ratkaisevaa eroa näiden kahden välillä vaan totean molemmat yhtä tasokkaiksi edelläkävijöiksi. SM 64 näytti mitä 3D pelaaminen on, ja Banjossa taas on raren kultainen kosketus laaduntakaajana.

128-bit/4th generation

- Monia hienoja pelejä ja paljon enemmän konsolipohjaakin vaihtoehtoinen. PS 2:n kuuluu mielestäni tähän kilpailukastiin todella vahvasti mutta Nintendo Fan Boyna en voi olla sanomatta että Nintendolla on kokonaisuudessaan ollut enemmän vaikutusta omiin kokemuksiin. Kuitenkin, mielestäni suurin yksittäinen tekijä tällä sukupolvella, mikä otti konsoleista täyden hupin irti, oli Resident Evil 4. Kaunis, tyylikäs, erilainen, synkkä, visuaalinen, (eräiden kuulemien mukaan Ressan raiskauksen aloittanut) lähes täydellinen peli. Todellinen tiennäyttäjä joka toimi siltana uudelle sukupolvelle.

5th Generation

- Vaikeus nostaa mitään peliä kauhean korkealle... tuntuu että pelejä on tehty vuosi vuodelta enemmän hutaisten ja kaikessa on keskitytty siihen, että netistä saa ja nettiominaisuus olisi kaikki kaikessa. Ehkä jonkinlaiseksi merkkipaaluksi tässä sukupolvessa nostan kuitenkin Dark Soulsin. Ilman sen kummempaa perustelua, mutta mielestäni se on yksi sellainen peli, jonka kaltaisia (tai edes siihen suuntaan ampuvia) toivoisi näkevän paljon enemmän.

tallennettu
Vs: Oman sukupolvensa määrittävät pelit « Vastaus #2 : 02.01.2013 23:20 »
echoes WELCOME TO SPECIAL ROUND Jäsen Viestejä: 1 300 Basaaripisteet: 7 Profiili
8-Bit

The Legend of Zelda. Vei seikkailemisen peleissä uudelle tasolle. Runsaasti salareita ja epälineaarista etenemistä. Loi kaavan, joka on käytössä edelleen seikkailupeleissä.

16-bit

Tää on paha. Tällä aikakaudella toistettiin aika paljon samoja ideoita edellisestä sukupolvesta paremmalla graffalla kuorrutettuna. Taidan itsekin valita Super Metroidin. Peli vei 2D seikkailun täydellisyyteen. Upea tunnelma ja loistavat bossit.

32- / 64-bit

Final Fantasy VII avasi markkinat kokonaiselle genrelle lännessä. Lisäksi asetettiin standardit välivideoille, minipeleille ja tarinankerronnalle. Taisi joku tämän pelin aikana tirauttaa kyyneleenkin.

128-bit

ICO oivalsi, että pelit voivat olla enemmänkin kuin pelejä. Tässä ihan tosissaan yritettiin luoda taidetta ja onnistuttiinkin. Tämän pelin jälkeen videopelejä katsottiin uusin silmin. Yleensä tätä käytetään referenssinä kun argumentoidaan videopelien puolesta, että voiko nekin olla relevanttia taidetta. Edelleenkin pelin minimalismia imitoidaan (esim. Journey)

Xbox 360, PS3, Wii -generation

Tässä genissä on paljon sellaisia pelin uudistajia, jotka ovat vieneet koko mediaa uuteen suuntaan. Yleensä suunta on ollut massojen miellyttämiseen ja pelaamisen helppouteen. Uncharted on vaikuttanut suuresti siihen, että jokainen seikkailupeli on interaktiivinen tusinaleffa. (Vaikuttaa siltä, että uusin Tomb Raiderkin on mennyt täysin tähän suuntaan). En voi kiistää tätä suurta vaikutusta, mutta itse en koe sitä positiivisena. Toivon, että pelintekijät ottavat mallia Dark Soulista ja panostavat itse löytämisen riemuun ja taitojen kasvamisen palkitsemiseen. Tavallaan tämä on taantumusta nykykeskitiestä, mutta se tuntuu näinä aikoina erittäin virkistävältä.
tallennettu
Vs: Oman sukupolvensa määrittävät pelit « Vastaus #3 : 02.01.2013 23:30 »
MasterTK ilonpilaaja Jäsen Viestejä: 2 780 Basaaripisteet: 6 Profiili Siis Dark Souls on tämän sukupolven paras peli, mutta se ei tule määrittämään mitään. Korkeintaan muut pelit tulevat tulevaisuudessa määrittämään Dark Soulin suunnan.

Uncharted ja Cod (Varsinkin Cod)ovat ainoat oikeat vastaukset tähän kohtaan tämän genin kohdalla, joillaisia kaikki muut pelit yrittävät olla jostain ihmeen syystä. Digi-Expolla luulin Black opsin olevan pelattavissa, kun näytti identtiseltä Codien kanssa, mutta sehän olikin Medal Of honor. Jopa Halo 4 on ottanut vahvasti vaikutteita Codista, vaikka on aina yrittänyt olla oman tiensä kulkija, lukuisista tusinaräiskinnöistä nyt puhumattakaan. Kaikkia fps-pelejä verrataan Codeihin ja jokaisen räiskinnän arvosteluissa mainitaan vähintään kerran sana Call of duty.

Uncharted oli ideana ihan hauska ja sen jaksoi juuri sen yhden kerran pelata, mutta kun jatko-osia ja muita saman tyylisiä pelejä tulee liukuhihnalla, niin hohhoijaa. Veikkaan että seuraavassa genissä tullaan menemään vielä enemmän tähän tyylisuuntaan peleissä. Uusin Tomb Raider ei voisi vaikuttaa paskemmalta.


« Viimeksi muokattu: 02.01.2013 23:38 kirjoittanut MasterTK »
tallennettu
Vs: Oman sukupolvensa määrittävät pelit « Vastaus #4 : 02.01.2013 23:34 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 711 Basaaripisteet: 2 Profiili 8-Bit

Tämä on helppo. Super Mario Bros.

16-bit

Vähän hankalampi. Pelit alkoivat kuitenkin monimutkaistua ja kasvaa selvästi. Ehkä kuitenkin sanon Super Mario World. Tämä kuitenkin määritti minusta sukupolvea aika hyvin.

32-/64-bit

Tässä alkaa oma näkökulma ja maailman näkökulma erottua. Kun katsoo alaa vastaus on Tomb Raider. Massoihin vetoava isotissinen seikkailija nainen. Pelit olivat vihdoin kaikkien hupia. Tiedä sitten paransiko se sitä. Kyllä ja ei, luulisin. Mutta tämä määritti aika paljon sukupolvea ja tulevaisuutta.
Omaa pelimaailmaa määritti varmaan Final Fantasy 7 (vaikka en edes Playstationia omistanut). Tämä oli itselle tunne pelaamisen kulta-aikaa. Sinänsä Legend of Zelda: OoT kuvaisi tätä myös hyvin, mutta valitsin nyt FF7:n kuitenkin.

4th generation

GTAIII määritti tämän ajan pelimaailmaa aika hyvin. K18 -pelit tulivat ja niitä pelasivat (totta kai) kakarat, jonka huomasi palstoilla. Vaikka ei sillä, en väitä että GTAIII olisi huono, se vain teki väkivallasta ja seksistä entistä coolimpaa, josta kakarat tykkäsivät. Ja GTAIII klooneja alkoi tulemaan joka puolelta.

Oman pelimaailman varmaan määritti...en oikein tiedä. Koko aika oli tämän osalta aika moista sillisalaattia. Civilization 4, Half-Life 2, Luigis Mansion, Wind Waker,..ehkä tätä kuvaa parhaiten itse konsoli, Gamecube. Pieni laatikko josta ei oikein tiedä mitä siitä ajattelisi.


PS. Itseasiassa bittisyys jäi edelliseen sukupolveen. PS2 oli 64bit, GC 32/64bit (riippuen mitä katsoi) ja Xboxissahan oli perus Intel, eli 32bit.

5th Generation

Pelimaailman on määrittänyt Modern Warfare. Räiskintää niin saatanasti. Uskomatonta kuinka paljon pelit pyörivät aseiden ympärillä. Ja siis väkivaltahan nyt on aina läsnä peleissä, mutta että tämä on typistetty tuliaseisiin.

Oman pelimaailman määrittää tällä hetkellä varmaan WiiSports. Kovasti yritän olla jotain muutakun kasuaali, mutta helvetti kun ei sieltä tule mitään iskevää. Okei onhan sielä pari poikkeusta, kuten Enslaved, Bayonetta ja Deus Ex.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Vs: Oman sukupolvensa määrittävät pelit « Vastaus #5 : 03.01.2013 12:15 »
Kraidi Jäsen Viestejä: 1 203 Basaaripisteet: 7 Profiili WWW Tällä sukupolvella on selvästi lisääntynyt kaikenlainen online- ja moninpelaaminen. Onhan se tosi jees, mutta kun joitain pelejä aletaan tekemään selkeästi sen ehdoilla... Resident Evil 5 on ihan ok moninpelinä, mutta itkettää miten paljon nelosta huonompi tekele sieltä loppujen lopuksi tuli.

RE4 ei muuten todellakaan pilannut sarjaa, vaan uudisti upealla tavalla, mutta nämä kaksi seuraavaa osaa ovat olleet selvästi huonompia. Se muuten vasta olisi ollut kamalaa, jos Code: Veronica X olisi ollut "sarjan uudistaja" tai "peli joka määrittää Ressojen tulevaisuuden".

En myöskään tajua, miksi third person shootereissa on lisääntynyt kovasti tuo että kannattaa olla jossain suojassa ja ampua sieltä käsin vihollisia, vai onko oikeastaan aina ollutkin näin ja olen nyt vasta alkanut kiinnittämään tähän huomiota? En ainakaan muista että ekassa Mass Effectissä olisi ollut tätä niin paljon kuin seuraavissa osissa. Gears of Warit oikein mässäilee tällä.

Mulle tämän sukupolven parhaimmat hetket tarjosivat Nintendon nimikkeet, From Software ja Platinum Games. Veikkaan että näin on jatkossakin.
Kuvasigut pois. t: reijo
tallennettu
Vs: Oman sukupolvensa määrittävät pelit « Vastaus #6 : 03.01.2013 12:34 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 711 Basaaripisteet: 2 Profiili
Gears of Warit oikein mässäilee tällä.
Ensimmäisestä Gears of Waristahan se trendi lähti.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Vs: Oman sukupolvensa määrittävät pelit « Vastaus #7 : 03.01.2013 12:39 »
Partajeesus Jäsen Viestejä: 1 177 Basaaripisteet: 0 Profiili Ennen gearseja kyllä tuli kill switch ps2:lle ja xboxille.
https://www.youtube.com/watch?v=ApWSMu9dFXo

Tuota ei vain tunnu kukaan pelanneen.
tallennettu
Vs: Oman sukupolvensa määrittävät pelit « Vastaus #8 : 03.01.2013 12:42 »
Kabanossi Moderaattori * Viestejä: 2 520 Basaaripisteet: 6 Profiili WWW
Ennen gearseja kyllä tuli kill switch ps2:lle ja xboxille.
https://www.youtube.com/watch?v=ApWSMu9dFXo

Tuota ei vain tunnu kukaan pelanneen.

Meinasin itsekin postata tämän, mutta en tehnytkään sitä, koska Gearsista se trendi tosiaan alkoi. Ei se sitä ekana tehnyt, mutta nosti mekaniikan suosioon. Ja nyt sitä kopioi joka toinen peli. Sanottiinhan tuossa aiemmin, että Call of Duty lainailee suurimman osan ominaisuuksistaan muista peleistä, mutta CoD teki niistä suosittuja.
IGDB.com | Internet Game Database
tallennettu
Vs: Oman sukupolvensa määrittävät pelit « Vastaus #9 : 03.01.2013 12:43 »
zoukka guli Jäsen Viestejä: 5 054 Basaaripisteet: 14 Profiili Eipä sillä ole väliä kuka sen ensin teki, vaan sillä kuka siitä teki trendin.
"polvillaan nintendon edessä"
tallennettu
Vs: Oman sukupolvensa määrittävät pelit « Vastaus #10 : 03.01.2013 13:24 »
Fyysinen Preesens Pakko toistaa Jäsen Viestejä: 1 838 Basaaripisteet: 1 Profiili Super Mario Brosista, GTA III:sta ja Call of Duty 4:sta olen samaa mieltä. 16-bittiseen heittäisin vähän erilaisen näkökulman ja sanon: DOOM sekä Mortal Kombat. Olihan peleissä ennen niitäkin nähty verta, mutta nämä pelit tekivät siitä siistiä, pelit alkoivat vaikuttamaan väkivaltaisimmilta ja ennen kaikkea aiheuttivat kukkahattutädeissä suurta närkästystä, mitä pelit kokevat vielä tänäkin päivänä.

N64/PS1-ajanjaksoon en haluaisi pistää Super Mario 64:sta enkä mitään muutakaan tasohyppelyä. Sanonkin Metal Gear Solid, koska välivideot tulivat vahvasti mukaan tässä sukupolvessa ja MGS on paras esimerkki siitä.
My name is Dexter. Unlike many of you believe, I’m not a serial killer. I’m not very much afraid of blood either.

-----

Fyysinen Preesens moderaattoriX.
tallennettu
Re: Oman sukupolvensa määrittävät pelit « Vastaus #11 : 03.01.2013 14:41 »
Sharkie Valikoiva pelaaja. Moderaattori * Viestejä: 3 175 Basaaripisteet: 5 Profiili Nice, mielenkiintoinen ketju!


8-Bit

Selväähän se on, Super Mario Brosilla mennään. Kerralla standardit kuntoon tasoloikinnalle - joka olikin se yleisin genre parin sukupolven ajan - sekä timantinkoville kontrolleille.


16-bit

16-bittistä aikakautta hallitsee Nintendo ja SNES ja minusta SNESin makein peli on Donkey Kong Country. Tähän on lukuisia syitä. Ensinnäkin se tekninen puoli. Peli näyttää edelleen hyvältä, ja on taatusti räjäytellyt silmämunia aikanaan. Kauniit taustat, 3D-tyyliset hahmot, jo vain. Lisäksi musiikki soundaa hyvältä ja on rakkaudella sävelletty. DKC myös osoittaa, että peleillä voi olla taiteellista painolastia. Kukapa olisi osannut odottaa, että 16-bittinen apinatasoloikka päätyy kenttädesignin ja musiikin avulla luomaan eräitä tunnelmallisimmista maailmoista ja hetkistä koskaan. Kaikin puolin next gen -shittiä.


32- / 64-bit

Super Mario 64 on ehdottomasti 3D-pelien etunenässä, mutta koska tasoloikka muuten alkoi olla harvemmassa näihin aikoihin, paukauttaisin itsekin tähän mieluummin Metal Gear Solidin. Tarinavetoisuus on ollut vahvasti kasvussa tuolloin, ja Kojiman huuruiset kuvitelmat ovat huikea edelläkävijä, mitä vahvasti käsikirjoitettuun pelaamiseen tulee.


PS2, Xbox, Gamecube -generation

Noniin, selkeitä määrittäjiä alkaa olla aina vain vaikeampi löytää. Tämähän oli hands-down PS2-aikakausi. Konsoli vei markkinat mennen, tullen ja palatessa kahdesti, ja pelivalikoima oli valtava. Pakko ehkä mennä helpolla ja valita itsekin GTAIII. Antoi kasvot sekä väkivaltaisille peleille että hiekkalaatikkopeleille, ja molempia onkin sittemmin riittänyt.


Xbox 360, PS3, Wii -generation

Nykysukupolvi on ollut selkeää kahtiajaon aikaa. Toisaalla Triple-A-nimikkeet kasvavat entisestään ja pelit ovat massiivisia sekä näyttävät upeilta. FPS on paljolti se juttu. On kuitenkin selvää, ettei kasvu voi jatkua tällaisenaan, mistä kertovatkin lukuisat pelitalojen kaatumiset. Toisaalla, selkeänä vastavoimana, porskuttaa indie-skene vahvana. Ilman massiivisten julkaisijoiden vaatimuksia kehittäjillä on ollut vapaus luoda taiteellisia pelejä, erikoisia kokeellisia konsepteja tai sitä vanhaa timantinkovaa pelattavuutta ilman karkkia ja krumeluuria. Siksi näkisinkin, että nimenomaan indie- ja latauspelit ovat tämän sukupolven määrittäjiä. Ne kertovat selvästi, missä megatuotannoissa usein mennään pieleen ja miten pelaajat pääasiassa alkavat taas kaivata sisältöä ja pelattavuutta isojen maailmojen, graffaherkun tai liiketunnistuksen sijaan. Tai vähintään niiden lisäksi. Jalustalle nostettava peli voisi olla käytännössä olla mikä vaan(Journey, Limbo, Mark Of The Ninja, Trine, Braid, Humble Bundlet yleensä), mutta sanotaan vaikka Super Meat Boy. Sopivan pienen mittakaavan peli, jossa vaatimattomampi ulkoasu antaa tilaa itse herkulliselle pelattavuudelle ja haastavuudelle.


« Viimeksi muokattu: 03.01.2013 15:07 kirjoittanut Sharkie »
"Why don't you glue yourself to the television set, completely ignore me, and play Nintendo until you're too tired to make love?"
tallennettu
Vs: Oman sukupolvensa määrittävät pelit « Vastaus #12 : 03.01.2013 15:41 »
Fyysinen Preesens Pakko toistaa Jäsen Viestejä: 1 838 Basaaripisteet: 1 Profiili Mua muuten vähän ärsyttää, että tässä topicissa XO/PS3/Wii-sukupolvesta käytetään nimeä '5th Generation'.
My name is Dexter. Unlike many of you believe, I’m not a serial killer. I’m not very much afraid of blood either.

-----

Fyysinen Preesens moderaattoriX.
tallennettu
Vs: Oman sukupolvensa määrittävät pelit « Vastaus #13 : 03.01.2013 16:33 »
Fraeon /fɹeɪɔnʰ/ Moderaattori * Viestejä: 1 652 Basaaripisteet: 3 Profiili
Mua muuten vähän ärsyttää, että tässä topicissa XO/PS3/Wii-sukupolvesta käytetään nimeä '5th Generation'.

Noh, riippuu mistä ne konsolisukupolvet lasketaan. Atarit ja Magnavoxit ottaa mukaan niin mennään seitsemättä.

Loppupeleissä hölmömpää on listata sukupolvet sen perusteella, kuinka pitkiä numerosarjoja pääprosessori pystyy kerrallaan käsittelemään.
A légpárnás hajóm tele van angolnákkal
tallennettu
Vs: Oman sukupolvensa määrittävät pelit « Vastaus #14 : 03.01.2013 16:36 »
Solid Snake Jäsen Viestejä: 704 Basaaripisteet: 3 Profiili Metal Gear Solid oman sukupolvensa määrittäjänä on ehkä nyt minunkin mielestäni osuvampi kuin SM64, nyt kun teidän viestejänne luen. SM64 oli loistava taidonnäyte 3d-grafiikan saralla, mutta MGS:n juonivetoisuus, ääninäyttely, elokuvamaisuus ja aikuismainen tunnelma olivat toki hyvin vahva askel omassa sukupolvessaan.

Ne taas, jotka nimesivät Dark Soulsin tämän sukupolven määrittäjäksi missasivat ehkä vähän pointin. En halua haukkua Dark Soulsia, mutta mielestäni se peli on enemmänkin harvinainen poikkeus, kuin mikään aikakauden määrittäjä.

Tässä on hyvä muistaa, ettei se sukupolven määrittäminen ole välttämättä positiivinen asia. Vähän niinkuin Time-lehden Person of the Year, joka ajan saatossa on jaettu lähinnä hyvää tehneille ihmisille, mutta myös sellaiset kaverit, kuin Hitler ja Stalin ovat kyseisen nimityksen saaneet.

Monien mielestä tässä sukupolvessa asiat ovat menneet päin helvettiä. AAA-pelit alkavat entistä enemmän olemaan kopioita toisistaan, siis pelejä, joita Unchartedin ja Call of Dutyn liitosta syntyisi. Olen osittain samaa mieltä. Toki Uncharted 2 tarjosi muutamia unohtumattomia kohtauksia, mutta se ei videopelinä kuitenkaan ole mielestäni lähimainkaan saamansa hypen ja hehkun arvoinen.

Uncharted on hauska tapaus siinä mielessä, että se saa kokemattoman pelaajan haukkomaan henkeään yksinkertaisin kikoin. Junanvaunu romahtaa juuri kun olet hypännyt sieltä turvaan. Kieleke romahtaa heti kun olet hypännyt sieltä turvaan. Rakennus räjähtää heti kun olet hypännyt sieltä turvaan.

Kokeneempi pelaaja kyllästyy heti, sillä tajuaa jutun juonen. Tällainen pelisuunnittelu on myös turmiollista, sillä se tappaa uudelleenpeluuarvon. Kun asian oikean laidan sisäistää, pelin jännittävyys katoaa täysin. Peli pitelee niin tiukasti pelaajaansa kädestä kiinni, että siinähän ihan turhautuu.

Tähän vielä lisätään Naughty Dogin kyky tehdä äärimmäisen rasittavia ja turhauttavia räiskintäkohtauksia, jotka aluksi vaikuttavat siisteiltä, mutta muuttuvat nopeasti ärsyttäviksi.

Mutta tästä huolimatta olen sitä mieltä, että Uncharted 2 on niitä pelejä, jotka ovat määrittäneet tämän sukupolven. Toki haluaisin, että tämä paikka olisi jollain Far Cry 3:n kaltaisella pelillä, mutta minkäs teet.

Täytyy kuitenkin muistaa, että vaikka sukupolven trendit ovatkin olleet ainakin osittain vähän mälsiä, on tässä polvessa kuitenkin ilmestynyt todella paljon myös äärimmäisen hyviä pelejä.
tallennettu
Vs: Oman sukupolvensa määrittävät pelit « Vastaus #15 : 03.01.2013 16:49 »
Kabanossi Moderaattori * Viestejä: 2 520 Basaaripisteet: 6 Profiili WWW
Tähän vielä lisätään Naughty Dogin kyky tehdä äärimmäisen rasittavia ja turhauttavia räiskintäkohtauksia, jotka aluksi vaikuttavat siisteiltä, mutta muuttuvat nopeasti ärsyttäviksi.

Mä en ole mikään suuri Unchartedin ja Uncharted 2:n fani. Juurikin tuo räiskinnän määrä turhautti. Kolmosesta sen sijaan pidin ihan sikana. Onhan se edelleen tuollainen leffamainen, mutta mä pidin siitä jo kahdessa aiemmassa pelissä. Kiva vajaan 10 tunnin pläjäys. Hienoja kohtauksia oli paljon, eikä läheskään kaikissa tarvittu aseita. Aavikolla vaeltelu oli toteutettu upeasti. Trophyissakin oli pudotettu vaadittujen tappojen määrää. Aiemmissa saattoi olla "tapa 150 aseella X", kolmosessa ne olivat luokkaa "tapa 50 aseella X". En muista tarkkaan noita määriä, mutta räiskintää oli kyllä selvästi vähemmän, ja se näkyi jopa Trophyissa.
IGDB.com | Internet Game Database
tallennettu
Vs: Oman sukupolvensa määrittävät pelit « Vastaus #16 : 03.01.2013 18:05 »
Solid Snake Jäsen Viestejä: 704 Basaaripisteet: 3 Profiili En nyt halua ottaa mitään Uncharted-sarjalta pois. Ne ovat loistavasti tehtyjä, niiden ulosanti on uskomattoman hyvää, niissä on uskomattomia, taidokkaasti ohjattuja kohtauksia jne.

Mutta siihen se jääkin. En ymmärrä tätä Metacritic 96/100 -hehkutusta. Unchartedin pelaa kerran läpi, siitä nauttii sen pelin ajan, kiukustuu pelin epäkohtiin muutaman kerran, mutta jää kuitenkin positiivisiin fiiliksiin lopputekstien koittaessa. Mutta millekään parhauden tasolle peli ei koskaan nouse. En tajua, miksi näitä pelejä nostetaan jopa kaikkien aikojen parhaiden listalle.
tallennettu
Vs: Oman sukupolvensa määrittävät pelit « Vastaus #17 : 03.01.2013 18:37 »
zoukka guli Jäsen Viestejä: 5 054 Basaaripisteet: 14 Profiili Koska pelien presentaatio on nykyään suurin yksittäinen vaikutin arvosanalle. Ihan sama trendi voidaan nähdä elokuvissa. Jos leffa näyttää siistiltä on se todennäköisesti vuoden leffa äänestyksissä, kuten voidaan nähdä Nolanin leffojen ja Avatarin kohdalla.
"polvillaan nintendon edessä"
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

Pelaajalauta 2007-2024
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines