Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
Kalenteriin linkitetyt tapahtumat
  • Super Mario Galaxy -julkaisu: 16.11.2007
Sivuja: 1 ... 6 7 8 9 10 [11] 12
Tulostusversio
Aihe: Super Mario Galaxy  (Luettu 95064 kertaa)
Re: Super Mario Galaxy « Vastaus #300 : 29.02.2008 09:32 »
zoukka guli Jäsen Viestejä: 5 054 Basaaripisteet: 14 Profiili Supper Marioo GALAXXIIIII1

Alkutunnelmat: Tippa meinaa tulla linssiin, vaikka ei edellisen Marion pelaamisesta ole kovin kauan aikaa. Ohjaus on napakkaa ja jumalauta noiden tähtimurujen kerääminen osoittamalla on siistiä! 60 kuvaa sekunnissa NAM.

Välitunnelmat: Ekat galaxit läpi. Mario tottelee ohjausta kuten arvata saattoi, eli täydellisesti. Peli on helppo, mutta tässä vaiheessa se ei ole haitannut. Peli näyttää sanalla sanoen jumalaiselta. Helposti yksi kauneimmista peleistä mitä olen nähnyt. Alkutäpinät ovat alkutäpinöitä, mutta kyllä tässä jotain maagista on. Musiikki on minusta aika epä-Mariomaista, mutta orkesteroitu tunnelmointi sopii hyppelyyn pommintarkasti. Kimalaishomostelu oli sitten juuri sitä rentouttavaa ja hyväntuulista Mario meininkiä mitä pitääkin.

Lopputunnelmat: Kerään vielä yhden tähden uudesta galaxirykelmästä ja musiikki tässä kentässä pistää kyllä miehen polvilleen. Kaunista. Ei tätä halua pelata yhdessä illassa läpi, sillä se tuntuu tuhlaukselta.


Viime vuoden peli? Heittämällä. Paras tasoloikkapeli koskaan? Siltä näyttää.

Vuosikymmenen pelikokemus? No aika näyttää ja TOP-10 listaan on tehtävä Marion mentävä aukko.
"polvillaan nintendon edessä"
tallennettu
Re: Super Mario Galaxy « Vastaus #301 : 29.02.2008 10:15 »
Azu Aivot sanoi ei mutta sielu oli hiljaa, so I did it Jäsen Viestejä: 993 Basaaripisteet: 1 Profiili
Paras tasoloikkapeli koskaan? Siltä näyttää.
Ei sitten millään.
Nyt/Kohta meneillään: Borderlands (PS3), Bayonetta (PS3), LocoRoco Midnight Carneval

Menneen talven lumia: Uncharted 2: Among Thieves

Me wants: Ratchet & Clank: A Crack In Time, Muramasa: The Demon Blade
tallennettu
Re: Super Mario Galaxy « Vastaus #302 : 29.02.2008 10:31 »
zoukka guli Jäsen Viestejä: 5 054 Basaaripisteet: 14 Profiili
Paras tasoloikkapeli koskaan? Siltä näyttää.
Ei sitten millään.

"polvillaan nintendon edessä"
tallennettu
Re: Super Mario Galaxy « Vastaus #303 : 29.02.2008 10:33 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Tulee taas himo pelata Galaxya.  :)   Peli, joka vihdoin päätti Ocarinan valtakauden oman TOP-listani piikkipaikalla.  On se ihana.
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Re: Super Mario Galaxy « Vastaus #304 : 29.02.2008 10:49 »
Azu Aivot sanoi ei mutta sielu oli hiljaa, so I did it Jäsen Viestejä: 993 Basaaripisteet: 1 Profiili Minkäs minä sille voin, jos:

-on paska kamera
-jo liian yksinkertaistetut kontrollit (olis nyt ees pitänyt Super Mario 64:n liikearsenaalin mukana)
-ei tarjoa hevon vittua haastetta (jos 120 tähdestä saa kerättyä ~115 ilman että edes oikeasti yrittää, jotain täytyy olla vialla)
-kenttäsuunnittelu on liian suurelta osin todella suoraviivaista, mielikuvituksellisen näköistä mutta ei todellakaan mikään pelillisen suunnittelun riemujuhla (on siellä monia nerokkaitakin kenttädesaigneja, mutta ei mitenkään tarpeeksi)

3d Marioista Sunshine on parempi monesta syystä (FLUDD >>>>> joku lame pyörähdys-wäggle-liike, löytyy haastettakin), jopa Super Mario 64 voittaa Galaxyn.

Jos sitten otetaan 2d-Mariot mukaan, niin Yoshi's Island, World ja 3 tuhoaa Galaxyn täysin. Ei sitä pari pikkugimmick ideaa muuta, kun niistä ei oteta mitään sen haastavampaa/syvällisempää irti. Galaxyllä olis kyllä mielestäni ollut potentiaalia vaikka ja mihin, mutta se sitten pilataan Nintendon nykyisellä *kyynel* "kasuaali-pelaajat-ei-osaa-pelata-jos-on-liian-monimutkainen" *kyynel* -asenteella. Toki painovoimalla kikkailu on siisti idea, mutta ei siitäkään oteta täyttä iloa irti.
Nyt/Kohta meneillään: Borderlands (PS3), Bayonetta (PS3), LocoRoco Midnight Carneval

Menneen talven lumia: Uncharted 2: Among Thieves

Me wants: Ratchet & Clank: A Crack In Time, Muramasa: The Demon Blade
tallennettu
Re: Super Mario Galaxy « Vastaus #305 : 29.02.2008 11:02 »
zoukka guli Jäsen Viestejä: 5 054 Basaaripisteet: 14 Profiili 2D-Marioita on turha ottaa lukuun (olisi pitänyt kirjoittaa, että paras 3D-tasoloikka)

Sunshine taasen oli TODELLA mielikuvitukseton. Bowserin mättämisen jälkeen motivaatio hommata loput tähdet oli täysin nollissa, enkä ole sen jälkeen peliin koskenut. Hyvä peli varsinkin alussa, mutta melkoista pakkopullaa ne viimeiset levelit oli.

Mutta tottahan se on, että Galaxyn ainoa oikea vika taitaa olla helppous. Alussa se ei ole vielä päässyt haittaamaan kun pelaamisen ilo kuitenkin on niin suurta. Saa nähdä alkaako vituttaa jossain välösessä.

Lainaus
-on paska kamera

No eihän ole. Se ei ole täydellinen, mutta se toimii 99% ajasta mikä on melkoinen saavutus ottaen huomioon pelin rakenteen. Monissa perinteisissä seikkailupeleissä/tasoloikissa on epävarmempi kamera ja se kertoo jo asiasta jotain.

Lainaus
-jo liian yksinkertaistetut kontrollit

Hassua, sillä minusta FLUDD tuntui pakkopullalta. Se vei pois tasoloikan tuntua ja ruiskiminen nyt oli yhtä jännittävää kuin miltä se kuulostaakin. Kyllä Mariolta sujuvat Galaxyssa seinähypyt ja muukin akrobatia aivan mainiosti. Simppelit kontrollit ovat vain hyvä asia, kunhan pelaaja tuntee itse poukkoilevansa paikasta toiseen.
"polvillaan nintendon edessä"
tallennettu
Re: Super Mario Galaxy « Vastaus #306 : 29.02.2008 11:34 »
rinturi Jäsen Viestejä: 184 Basaaripisteet: 0 Profiili
Minkäs minä sille voin, jos:

-on paska kamera
-jo liian yksinkertaistetut kontrollit (olis nyt ees pitänyt Super Mario 64:n liikearsenaalin mukana)
-ei tarjoa hevon vittua haastetta (jos 120 tähdestä saa kerättyä ~115 ilman että edes oikeasti yrittää, jotain täytyy olla vialla)
-kenttäsuunnittelu on liian suurelta osin todella suoraviivaista, mielikuvituksellisen näköistä mutta ei todellakaan mikään pelillisen suunnittelun riemujuhla (on siellä monia nerokkaitakin kenttädesaigneja, mutta ei mitenkään tarpeeksi)

3d Marioista Sunshine on parempi monesta syystä (FLUDD >>>>> joku lame pyörähdys-wäggle-liike, löytyy haastettakin), jopa Super Mario 64 voittaa Galaxyn.

Jos sitten otetaan 2d-Mariot mukaan, niin Yoshi's Island, World ja 3 tuhoaa Galaxyn täysin. Ei sitä pari pikkugimmick ideaa muuta, kun niistä ei oteta mitään sen haastavampaa/syvällisempää irti. Galaxyllä olis kyllä mielestäni ollut potentiaalia vaikka ja mihin, mutta se sitten pilataan Nintendon nykyisellä *kyynel* "kasuaali-pelaajat-ei-osaa-pelata-jos-on-liian-monimutkainen" *kyynel* -asenteella. Toki painovoimalla kikkailu on siisti idea, mutta ei siitäkään oteta täyttä iloa irti.
<@Fraeon> Heinz pelas jotain 2D-Mariota, jossa pääkkärinä oli lentävä Yoshi joka tuhos lerssillään kenttää
tallennettu
Re: Super Mario Galaxy « Vastaus #307 : 29.02.2008 12:36 »
Azu Aivot sanoi ei mutta sielu oli hiljaa, so I did it Jäsen Viestejä: 993 Basaaripisteet: 1 Profiili
Lainaus
Lainaus
-on paska kamera

No eihän ole. Se ei ole täydellinen, mutta se toimii 99% ajasta mikä on melkoinen saavutus ottaen huomioon pelin rakenteen. Monissa perinteisissä seikkailupeleissä/tasoloikissa on epävarmempi kamera ja se kertoo jo asiasta jotain.
Kamera on todella monissa tilanteissa huono. Ei niin huono, että se aiheuttaisi kuolemia, mutta pienempiä kämmejä kylläkin. Pahimpia kameravitutuksia oli varsinkin sellaisissa paikoissa, joissa kamerakulmaa ei voinut lainkaan muuttaa. Pelaajan on siis yritettävä sopeutua kamerakulmaan eikä päinvastoin (l. että pelaaja saisi mukauttaa kamerakulman pelitilanteen mukaan). Toisekseen kamerakulma oli joskus ihan swidurallaan, jolloin minulla oli ainakin jonkin verran vaikeuksia hahmottaa esim. Marion etäisyys vihollisesta. Pienellä varovaisuudella tuostakin haitasta kyllä selvisi, mutta kyllä se välillä tuntui harmittavalta.

Lainaus
Lainaus
-jo liian yksinkertaistetut kontrollit

Hassua, sillä minusta FLUDD tuntui pakkopullalta. Se vei pois tasoloikan tuntua ja ruiskiminen nyt oli yhtä jännittävää kuin miltä se kuulostaakin.
Minun mielestä FLUDD taasen lisäsi uuden kerroksen pelattavuuteen. Ehkä se ei sitten ollut enää "puhdasta" Mariota, mutta väliäkö sillä kun se kuitenkin toi pelattavuuteen jotain uutta siinä missä Galaxy on ennemminkin siltä osin askel taaksepäin. FLUDD:lla leikkiminen oli aivan helvetin mukavaa ja palkitsevaa kun kunnon kikkailun avulla pääsi paikkoihin, joihin ei sinänsä olisi edes vielä pitänyt päästä. Galaxystä tuollainen tietynlainen vapaus puuttuu kokonaan. Kentät voi läpäistä melkeinpä vain yhdellä tapaa (ne laajemmat kentät ovat ehkä poikkeuksia). Galaxy on kuin 2d Mario turned 3d, eli kuten jo sanoin niin todella kenttäsuunnittelu oli todella suoraviivaista, mutta oikeastaan ilman 2d-Marioiden haastavuutta.

Lainaus
Kyllä Mariolta sujuvat Galaxyssa seinähypyt ja muukin akrobatia aivan mainiosti. Simppelit kontrollit ovat vain hyvä asia, kunhan pelaaja tuntee itse poukkoilevansa paikasta toiseen.
Tuossa nyt on listaa, mitä Mariolta puuttui. Pari on sinänsä melko yhdentekeviä, mutta muutamaa niistä jäin kaipaamaan:

-Punch, Punch, Kick (wäggle korvaa tämän)

-Being able to pick things up quickly when standing next to them

-Jump Kick with recoil

-Crouch, kick

-Run, Slide-kick

-Jump-dive

-Jump-dive and then continue diving repeatedly

-Jump-dive and grab/attack enemies and objects

Slide-kick oli ensinnäkin mitä oivin tapa neutraloida viholliset, jump-dive mukava tapa liikkua ympäri kenttiä ja tuo viimenen kohta olisi ollut hyödyksi parissa kohtaa Galaxyssä.

Ei Auringonpaistekaan täydellinen ollut. Lomaparatiisi oli tosiaan pelimaailmana ikävän homogeeninen eikä vaihtelua ollut maisemien suhteen riittävästi. FLUDD oli liikkumista varten tarkoitettuna lisävälineenä The Best, mutta kaikki muu mitä sillä piti tehdä (eli paikkojen peseminen) oli melko persiistä. Kenttäsuunnittelu oli kuitenkin paria kolmea lukuun ottamatta rautaa. Ja olihan ne retroilu-tasotkin mukavia. Jos nyt oikeastaan ajattelee, niin Sunshinen retro-kentät ja Galaxyn jotkut kentät ovat hyvin samanlaisia. Se mikä tekee Sunshinen retro-kentistä parempia on nimenomaan niiden vaikeustaso, eli oikeastaan hyvä ja haastava kenttädesign. Eivät todellakaan olleet mitään nössöilyä, vaan pieninkin virhe johti usein kuolemaan. Galaxyssä ei voi monissa kentissä kuolla vaikka yrittäisikin.



rinturi, one word:
Nyt/Kohta meneillään: Borderlands (PS3), Bayonetta (PS3), LocoRoco Midnight Carneval

Menneen talven lumia: Uncharted 2: Among Thieves

Me wants: Ratchet & Clank: A Crack In Time, Muramasa: The Demon Blade
tallennettu
Re: Super Mario Galaxy « Vastaus #308 : 29.02.2008 12:43 »
tuhis Vieras Liian yksinkertaiset kontrollit? Mitä helvettiä :D

Seuraavaan Marioon sitten peilikuvakontrollit Azun iloksi. Mutta siis, mitä hemmettiä olisit kaivannut? Ylös, alas, vasen, vasen, oikea, A, B, X+Y komboja? Tasoloikka Mario-nimellä ei kaipaa mitään muuta kuin mitä sillä on vuosikaudet ollut - paras ja toimivin tasoloikkaohjaus evör. Kentistäkään en ole samaa mieltä, sillä tämä on tasoloikka eikä seikkailupeli ja perinteet ovat opittu jo sivuttaisvieriväisyyden päivinä.

Kamera on kyllä aika kehno, sillä vaikkei suoranaisesti kärsimiseen asti tehnyt niitä temppuja että näytti ihan väärään suuntaan tms, niin sen kontrollit olivat usein aika ikävän huonot pelin päästellessä virhetuuttauksia kun yrität kääntää kameraa. Ei ihan Vihollisten kameramies (tm), mutta sinne päin. Helppo pelikin on eikä vanhoja kunnon turhautumisia tule kuin parissa kohtaa. Onhan se selvää että peli on kai rakennettu ns. uudelle yleisölle koko laitteen markkinointia silmälläpitäen, mutta olisi peliin voinut laittaa sitten sen HC-osionkin tavallisen lisäksi jota peruspelaajat olisivat päässeet halutessaan kokeilemaan.

Kuka vittu odottaa syvällistä juonta Marioilta... ja pettyy kun sellaista ei tarjota xD
tallennettu
Re: Super Mario Galaxy « Vastaus #309 : 29.02.2008 12:56 »
Azu Aivot sanoi ei mutta sielu oli hiljaa, so I did it Jäsen Viestejä: 993 Basaaripisteet: 1 Profiili Niin, liian yksinkertaiset as in: et voi tehdä mitään muuta kuin juosta, hypätä ja näyttää idiootilta Wiimotea heilutellessasi. Tuossa listasin noita liikkeitä (hyvin yksinkertaisesti suoritettavia liikkeitä, kyllä, mutta vaativat silti tietynlaista taitoa, jos noita halusi hyödyntää huippuunsa aikaisemmissa Marioissa), siinä siis vähän osviittaa siihen mitä tarkoitin.

En tarkoita että kontrolleissa pitäisi olla liikkeitä, jotka vaativat kuuden eri napin yhtäaikaisen painalluksen + päälle vielä kunnon tatin pyöräytykset, mutta kaikki nuo liikkeet, jotka listasin, toivat hieman lisää syvyyttä pelattavuuteen. Jos noita osasi käyttää "oikein", niin pystyi oikomaan kentissä ja pelaaminen oli muutenkin hauskempaa. Galaxy koostuu nunchuk-lisukkeen tatin liikuttelusta ja A-näppäimen painamisesta ja siihen päälle vielä vähän ohjaimen heiluttelua.
Nyt/Kohta meneillään: Borderlands (PS3), Bayonetta (PS3), LocoRoco Midnight Carneval

Menneen talven lumia: Uncharted 2: Among Thieves

Me wants: Ratchet & Clank: A Crack In Time, Muramasa: The Demon Blade
tallennettu
Re: Super Mario Galaxy « Vastaus #310 : 29.02.2008 12:57 »
Fyysinen Preesens Pakko toistaa Jäsen Viestejä: 1 838 Basaaripisteet: 1 Profiili
My name is Dexter. Unlike many of you believe, I’m not a serial killer. I’m not very much afraid of blood either.

-----

Fyysinen Preesens moderaattoriX.
tallennettu
Re: Super Mario Galaxy « Vastaus #311 : 29.02.2008 13:00 »
Scarf Smokin' Sexy Style!!! Jäsen Viestejä: 2 582 Basaaripisteet: 4 Profiili
The ultimate skill is to take up a position where you are formless. Those who are able to adapt and change in accord with the enemy and achieve victory are called divine.
tallennettu
Re: Super Mario Galaxy « Vastaus #312 : 29.02.2008 13:02 »
Azu Aivot sanoi ei mutta sielu oli hiljaa, so I did it Jäsen Viestejä: 993 Basaaripisteet: 1 Profiili Uuuh, elitistit hyökkäävät joukolla. I'm scared.
Nyt/Kohta meneillään: Borderlands (PS3), Bayonetta (PS3), LocoRoco Midnight Carneval

Menneen talven lumia: Uncharted 2: Among Thieves

Me wants: Ratchet & Clank: A Crack In Time, Muramasa: The Demon Blade
tallennettu
Re: Super Mario Galaxy « Vastaus #313 : 29.02.2008 13:06 »
Scarf Smokin' Sexy Style!!! Jäsen Viestejä: 2 582 Basaaripisteet: 4 Profiili
Uuuh, elitistit hyökkäävät joukolla. I'm scared.

The ultimate skill is to take up a position where you are formless. Those who are able to adapt and change in accord with the enemy and achieve victory are called divine.
tallennettu
Re: Super Mario Galaxy « Vastaus #314 : 29.02.2008 14:49 »
Turilas Jäsen Viestejä: 570 Basaaripisteet: 1 Profiili Munkin mielestä Galaxyssa oli melkein kaikki kohdallaan. Mä ainakin huomasin omassa pelaamisessani melkoista kehityskaarta, sillä toisella läpipeluukerralla kentät menivät huomattavasti sutjakkaammin läpi ja oikaisujakin löytyi ihan hyvin.

Haaste tuntui alussa tosiaan melko köykäiseltä, eikä game overin varaa juuri ole pelin aikana. Silti puolen välin jälkeen kentät alkavat vaikeutua ja parissa tehtävässä sai kiroillakin, vaikkei ehkä ihan yhtä paljon kuin aikaisemmissa Marioissa. Mun mielestä tällainen pelin rakenne on nerokas. Annettaan huonommillekin pelaajille mahdollisuus päästä peli läpi, mutta jätetään sitten haastetta kaipaaville vielä ekstramatskua. Esimerkiksi osa Daredevileistä oli pirullisen vaikeita.

Kameran takia kuolin tasan kerran yhdessä aavikkokentässä, kun en huomannut yhden palkin reunaa sen takia. Kamera ärsytti yleensä tilanteissa, joissa Mario oli ylösalaisin, sillä silloin ei oikein tajunnut, mihin suuntaan tattia pitää vääntää. Kamera vedessä ja uinti yleensäkin olivat edelleen perseestä. Kaiken kaikkiaan maanpäällinen kamera toimi mielestäni erinomaisesti.

Ei Galaxy siis missään tapauksessa virheetön peli ole, mutta tunnelmaltaan ja peli-iloltaan niin maaginen, että itse en ole sellaista riemua pelatessa kokenut sitten lapsuusvuosien.
tallennettu
Re: Super Mario Galaxy « Vastaus #315 : 29.02.2008 16:57 »
tuhis Vieras
Uuuh, elitistit hyökkäävät joukolla. I'm scared.

Kumpihan se on elitismiä

Haukkua peliä jota parempaa genressään ei ole, vai antaa sille sen ansaitsema arvostus ;)
tallennettu
Re: Super Mario Galaxy « Vastaus #316 : 29.02.2008 20:28 »
Frank Jäsen Viestejä: 937 Basaaripisteet: 3 Profiili
-Being able to pick things up quickly when standing next to them
"Wäggle". Se hoitaa sen homman ihan tarpeeksi nopeasti ja helposti.

Kamera vedessä ja uinti yleensäkin olivat edelleen perseestä.
Itse asiassa vesikamera on aika hyvä, sillä C:tä painamalla kameran saa keskitettyä suoraan Marion taakse.

Galaxyssa on tosiaan kameraongelmia, sitä en kiellä. Usean kerran jouduin päästelemään ärräpäitä, kun kamera jumittui seinän taakse ja samalla kimppuun iski useampi vihollinen yhtäaikaa. Näkyvyyttä siis nolla ja piti turvautua hirveään "wägglettämiseen" kunnes kameran sai taas kohdalleen (ja aina sekään ei onnistunut).

Mitä tulee vaikeustasoon, pidän sitä sopivana. Osittain, etenkin pelin alkupuolella peli on ehkä turhankin helppo, mutta kyllä siitä vaikeuttakin löytyy. Suurinpiirtein jokainen planeetan eteläpuoliskolla käytävä taistelu on suoraansanottuna tuskaa, eikä ihan aina hyppiminenkään onnistu oikeaan paikkaan kääntyvien tasojen takia.

On Galaxyssa paljon huonoa, mutta on siinä paljon hyvääkin.
tallennettu
Re: Super Mario Galaxy « Vastaus #317 : 29.02.2008 23:11 »
Lanttu Jäsen Viestejä: 977 Basaaripisteet: 1 Profiili Itse olen vähän kahden vaiheilla, kummasta pidän enemmän, 64:sta vai Galaxysta. Sunshinehän on loppupeleissä ihan törkeän tylsä. Sen loppuosa meni läpi melkeinpä hammasta purren. Siis viimeiset tähdet ennen Bowseria. Bowserin kukistamisen jälkeen peli on kerännyt pölyä hyllyssä, enkä näe yhtä ainutta syytä miksi sen pariin enää tulevaisuudessa palaisin.

64:n ja Galaxyn välillä tilanne on tiukempi. Periaatteessa 64:sta löytyy kumminkin lähes kaikki asiat, jotka Galaxyssa ajottain ärsyttivät, paremmin toteutettuina. Ensinnäkin kentät. Niin mukavia kun ne Galaxyssa saattavatkin olla, niin olisivat saaneet pistää mukaan edes pari laajempaa, yhtenäistä planeettaa, joilta löytyisi useampi, epälineaarisesti kerättävä tähti. Pidän enemmän 64:n meiningistä, jossa lähes kaikki tähdet pystyy hankkimaan haluamassaan järjestyksessä, ja välillä niiden löytämisen eteen pitää oikeasti tehdä hommiakin.

Kamera voisi kummassakin olla parempi, mutta ainakin se on 64:ssa suurimman osa ajasta edes osittain pyöritettävissä toisin kuin Galaxyssa. Myönnettäköön, että automaattikamera toimii pääsääntöisesti kuten pitää, mutta etenkin taaksepäin juostessa se tuottaa ongelmia (tekijöiden tapa muistuttaa pelin olevan suoraakin surempi putki?). Tulipahan niitä kuolemiakin tai ihan turhia läheltä piti -tilanteita joskus ihan vain kuvakulmien tai pikemminkin niiden staattisuuden takia. Harvassa ovat hetket, jolloin kameraa saa kunnolla itse käännellä. Toisaalta silloin, kun sitä voi käännellä, vie se 64:n palikkamaista systeemiä 100-0.

Molempien pelien suurimmat murhekryynit ovat "kerää 100 kolikkoa" -tähdet. 64:ssa osa on helppoja, mutta kentät, joissa on hädin tuskin 100 kolikkoa yhteensä, saattavat olla täyttä helvettiä. Noh, ainakin löytyy haastetta.;) Galaxyn aikarajalliset kolikon keräykset tosin ovat pääosin varsin mukavia, etenkin leluplanetaan (ei se oikeasti ole niin vaikea, eihän?). Aikarajattomat taas ovat aivan tajuttoman paskoja. Niiden vaikeus tulee pääasiassa niiden helppoudesta, joka johtaa tylsistymiseen, joka johtaa keskittymisen herpaantumiseen, joka johtaa vahinkokuolemiin, joka johtaa vielä suurempaan turhautumiseen ylenpalttiseen varomattomuuten, joka johtaa uusiin kuolemiin ja sitä kautta kivaan pieneen oravanpyörään. Not fun.

Ohjaus on sentään Galaxyssa tiukempi. Ohjaimella toki suuri vaikutus, sillä niin innovatiivinen kuin 64:n ohjain aikanaan saattoikin olla, niin ei sen tattia vaan ole yhtä mukava tai omissa käsissäni yhtä tarkkakaan käyttää, mitä uudempien konsoleiden vastaavia. Toisaalta tokihan voisin ostaa 64:n vaikkapa Virtual Consolesta, mutta eivät nuo vanhat pelit vain ole samoja ilman alkuperäisiä ohjaimiaan.;D

Grafiikan osaltahan Galaxy vie isoveljeään kuin pässiä narusta, vaikka ei siinä 64:sakaan mitään valittamista ole. Musiikkien puolesta Galaxy jää omissa kirjoissani kakkoseksi. Olkoonkin vaikka miten orkestroidut, ei ne vaan vedä tunnelmaltaan vertoja klassikoille. Vanhojen remixit tosin ovat täyttä parhautta.

Kamera vedessä ja uinti yleensäkin olivat edelleen perseestä.
Itse asiassa vesikamera on aika hyvä, sillä C:tä painamalla kameran saa keskitettyä suoraan Marion taakse.

Ei poista faktaa, että vapaasti liikuteltavan kameran puutos on täyttä paskaa, ja että uintiosuudet ovat siitä johtuen pelin ehdottomasti heikointa antia.


Postauksestani voi nyt saada vähän negatiivisen kuvan, vaikka todellisuus onkin varsin toisenlainen. Loistava pelihän Galaxy on, mutta aina on se mutta.;) Voin kumminkin kertoa, ettei henkilökohtaiseen top-kymppiini juuri 3D-Marioita mahdu.
\"Vittu mää en tiedä mikä hedelmä on!\"
tallennettu
Re: Super Mario Galaxy « Vastaus #318 : 01.03.2008 00:14 »
Frank Jäsen Viestejä: 937 Basaaripisteet: 3 Profiili
Kamera vedessä ja uinti yleensäkin olivat edelleen perseestä.
Itse asiassa vesikamera on aika hyvä, sillä C:tä painamalla kameran saa keskitettyä suoraan Marion taakse.

Ei poista faktaa, että vapaasti liikuteltavan kameran puutos on täyttä paskaa, ja että uintiosuudet ovat siitä johtuen pelin ehdottomasti heikointa antia.
No joo, ei tosiaan poista tuota. Mutta kyllä se hyvältä ja hienolta ominaisuudelta tuntui, kun sen tajusi tuntien tuskailujen jälkeen. Muutoin kaikki Galaxyn vesikentät ovatkin henkilökohtaisia inhokkejani.
tallennettu
Re: Super Mario Galaxy « Vastaus #319 : 01.03.2008 09:55 »
Azu Aivot sanoi ei mutta sielu oli hiljaa, so I did it Jäsen Viestejä: 993 Basaaripisteet: 1 Profiili
Uuuh, elitistit hyökkäävät joukolla. I'm scared.

Kumpihan se on elitismiä

Haukkua peliä jota parempaa genressään ei ole, vai antaa sille sen ansaitsema arvostus ;)
Se on elitismiä, ettei edes vastaa jonkun antamaan kritisismiin vaan yrittää vittuilla "vastustajat" ulos väittelystä muka-nokkelilla sutjautuksilla yms., jos tällä on edes vähänkään omasta eroava mielipide.

Pidin kyllä Galaxystä. Siinä oli paljon hyvää eikä se ole missään nimessä huono peli. En vain näe siinä sitä samaa mitä kaikki nämä "OMG! Paras peli/Mario ikinä! ZOMG!" hehkuttajat näkevät. Sama vika on mielestäni New Super Mario Brossissa ja tuossa vast ikään julkaistussa Phantom Hourglassissa. Kauttaaltaan hiottuja pelejä joo, mutta ei niissä vain ole sitä jotain (haastetta nyt ensinnäkään), sitä viimeistä silausta, joka tekisi niistä samanlaisia klassikoita kuin mitä "ne aikaisemmin tulleet" ovat. Jotenkin liian varman päälle vedettyjä julkaisuja. Sen sijaan, että mentäisiin eteenpäin katsotaankin taaksepäin ja tehdään kaikesta "helpommin lähestyttävää" kaikille pelaajille (lue: poistetaan viimeisetkin haasteen rippeet pelistä). Liian pullamössömeininkiä mun makuun.

Lainaus
Silti puolen välin jälkeen kentät alkavat vaikeutua ja parissa tehtävässä sai kiroillakin, vaikkei ehkä ihan yhtä paljon kuin aikaisemmissa Marioissa. Mun mielestä tällainen pelin rakenne on nerokas. Annettaan huonommillekin pelaajille mahdollisuus päästä peli läpi, mutta jätetään sitten haastetta kaipaaville vielä ekstramatskua. Esimerkiksi osa Daredevileistä oli pirullisen vaikeita.
Tuosta olen kyllä taas eri mieltä. Heitetään nyt vaikka päästä sellainen luku kuin että Galaxyssä on noin 100 todella helppoa tähteä. Okei, muutamassa niissä saattaa (yleensä huolimattomuuden takia) kuolla kerran tai pari. Eivät ne kuitenkaan pakota samanlaisiin suorituksiin kuin Sunshinen retroilut tai oikeastaan koko Super Mario 64, vaan ne ovat vain rutiininomaista suoritusta. Siinä vain juoksee eteenpäin hauskan näköisiä kenttiä ilman sen suurempia vaikeuksia.

Anyway, nuo "100 tähteä" ovat kaikki sellaisia, jotka melkeinpä kuka tahansa pelaaja voi saada ilman tuskastumisen kyyneleitä. Pelin läpäisemiseen tarvitaan vain 60 tähteä, kyllä. Pelinhän voi tällöin läpäistä kauan ennen kuin edes astuu viimeiseen "galaksiin". Silti, melkein kaikki ne tähdet, jotka voi saada ENNEN pelin "läpäisemistä" (l. Bowserin pieksemistä), jopa ne viho viimeisestä kentästä löytyvät (joihin asti ei ole pakko edes päästä Bowserin voittamiseksi), ovat helppoja. En nyt ole aivan varma kuinka monta tähteä Bowserin voittaminen aukaisee saatavaksi, mutta niiden joukosta löytyy ne muutamat pahimmat haasteet, joiden joukkoon lukeutuu pari purppurakolikko-haastetta, se kivi-monsteri ja pari muuta.

Minä keräsin kaikista kentistä kaikki mahdolliset tähdet ennen kuin siirryin eteenpäin. Tällöin sain ne 60 tähteä kerättyä kasaan nopeasti. Noh, eipä siinä mitään, helppoahan se oli. Olin tietty lukenut jotain juttua, että peli vaikeutuisi sen jälkeen. Ja paskat. Ne loput kentät joihin en ollut vielä astunut kertaakaan olivat aivan yhtä helppoja (tai ainakin melkein) kuin mitä ne aikaisemmatkin. Samanlaista putkijuoksua. Välillä tuli vastaan niitä haaste-kenttiä, joista löytyi jopa haastetta ja jotka ovatkin pelin parasta antia (tai ainakin osa niistä on). Mutta tosiaan, reilut 100 tähteä tuli kerättyä ilman ongelmia, sitten muutamat aiheutti jo jonkin verran ongelmia ja sitten oli vielä se 5-10 tähteä, joiden eteen joutui tekemään jo ihan työtäkin (eli aloin pelata ihan tosissani eikä siltikään meinannut onnistua). Jotenkin vain Galaxy tuntuu minusta liian helpolta läpijuoksulta. Onhan se viihdyttävä sellainen ja kenttäsuunnittelukin on sinänsä todella mielikuvituksellista ja melkoista nannaa silmille (puuttuipa niiden varsinaisesta pelaamisesta haastetta tai ei). Jotenkin se ei aivan tyydytä minun vaatimuksiani pelattavana pelinä. Pidän haasteesta eikä Galaxy tarjoa sitä tarpeeksi, olipa sillä mitä tahansa muita meriittejä. Tähden saaminen ei vain tunnu iloitsemisen arvoiselta Saavutukselta isolla ässällä.


Muttajooh, tämä on nyt mun viimeinen viesti asiasta. Pitäkää tätä BGE:nä, jos haluatte. Minä olen tehnyt mielipiteeni selväksi eikä se tästä varmastikaan mihinkään muutu (ellen sitten tulevaisuudessa pelaa Galaxyä ja koe valaistumista sen mahtavuudesta). Laadukas pelihän se on, jonka jokaisen Wiin omistajan kannattaisi ostaa. Ei vain mielestäni ole se Paras Ja Mahtavin.
Nyt/Kohta meneillään: Borderlands (PS3), Bayonetta (PS3), LocoRoco Midnight Carneval

Menneen talven lumia: Uncharted 2: Among Thieves

Me wants: Ratchet & Clank: A Crack In Time, Muramasa: The Demon Blade
tallennettu
Re: Super Mario Galaxy « Vastaus #320 : 01.03.2008 15:40 »
Joel-san Administraattori * Viestejä: 938 Basaaripisteet: 3 Profiili Keskustelu siirretty ”Mitä peliä pelasit viimeksi”–topikista tänne.
tallennettu
Re: Super Mario Galaxy « Vastaus #321 : 01.03.2008 17:06 »
zoukka guli Jäsen Viestejä: 5 054 Basaaripisteet: 14 Profiili Eijei pojilla ei ole tuo gifien postaus kyllä hallussa. Jättäkää niille jotka osaavat.

Azulla on ihan oikea pointti siinä, että Galaxy on helppo. Tosin muistakaa nyt, että tämän keskustelun osallistujat ovat melkeinpä kaikki peliveteraaneja, joille ei peli varmasti tuota ongelmia. Edustamme loppujenlopuksi kuitenkin öbaut 1-2% pelaajista (HC-miehet) ja vähän casuaaleimmille pelaajille Galaxyssa riittää haastetta (on nähty).

Minusta on vain turha itkeä liian helposta vaikeustasosta, jos se ei kuitenkaan erikoisesti ala vituttamaan. Azu sinähän olet kerännyt kaikki 120 tähteä? Eikö tämä jo todista, että peli teki jotain perustavanlaatuista melko täydellisesti? Jos peli olisi ollut supertylsä ja "liian" helppo niin motivaation puute tulisi nopeasti vastaan. Galaxyn suurimmat meriitit ovat minulle tähän mennessä (40 tähtee) olleet napakka pelattavuus, upea kenttädesign ja mieletön vaihtelevuus. Sekuntiakaan en ole vielä haukotellut. Audiovisuaalisuus on myös omaa luokkaansa (ketä kiinnostaa vanhojen biisien remixaus, vaikka ne hyviä olisivatkin). Ekassa Bowser taistossa oli kyllä sellainen epic-to-the-max fiilis, että pomppasin melkein tuolilta ylös pelaamaan. GoW meet's Mario.

Niin palataan siis pointtiin, eli ei minusta Marion ja varsinkaan koneen ensimmäisen Marion tarvitse olla uusi Lost Levels. Olisihan se jeesusta, jos vaikustaso olisi kutkuttava Mario-mestareillekin, mutta niitä pätemispelejä löytyy ihan tarpeeksi muutenkin. Ja peli olisi raastavaa kamaa sitten niille taviksille. Kyllä Nintendo tietää mikä pelaajien pelitaitojen keskiarvo nykyään on. Suurimmat sarjat kuten Zelda, Mario ja Metroid on selvästi taivutettu siihen suuntaan. Tasapaino on silti minun mielestäni loistava ja kaikki kyseisten sarjojen uusimmat osat, ovat viihdyttäneet mainiosti. Sitäpaitsi Zeldoissa on aina ollut helpot pomot. (no kakosessa niistä oli jopa haastetta)



Olisinko halunnut korkeamman vaikeustason? Totta munassa. Mutta en todellakaan itke asiasta, kun se ei selvästikään haittaa pelikokemusta oleellisesti. Galaxyn jälkeinen No More Heroes kyllä tulee tarjoamaan ohjaimia seiniin vaikeimmilla tasoillaan. Mario on aivohierontaa.

[ps: NSMB poikkeaa Galaxysta siinä, että siinä pelissä helppo vaikeustaso oikeasti vitutti koko pelin ajan. Mielikuvitukseton kenttädesign ei myöskään auttanut asiaa]
"polvillaan nintendon edessä"
tallennettu
Re: Super Mario Galaxy « Vastaus #322 : 03.03.2008 10:09 »
zoukka guli Jäsen Viestejä: 5 054 Basaaripisteet: 14 Profiili Joo onhan tämä aivan tajuttoman hauska peli. Ensimmäisen kerran kun Mario lähti luistelemaan niin ei voinut kuin kumarrella Nipan suuntaan. Orkesteroituja biisejä on onneksi käytetty maltillisesti ja ne säväyttävät aina. Varsinkin aina Galaxin viimeisessä kentässä se SM64-Bowser-remix (?) saa kylmät väreet esiin.

Täydellisyyttä nakertaa toive vapaasti tutkittavasta maailmasta ja Bowser taistelun kierrätys (vaikkakin valehtelematta nautin siitäkin enemmän kuin sallitusti). Onneksi pari viimeisintä tähteä ovat vaatineet huomattavasti pidempää reissua kuin alkupään pari minuuttia kestävät rupeamat.


Sitä vaan toivoo, että Nipa antaisi pelimoottorin, jollekin ansioituneelle tekijätiimille käyttöön. Tästä saisi nimittäin jonkun niin kovan GoW kloonin aikaan, että Kratoskin kiihottuisi! Se kummitusmaailman kivivastus muistutti muutenkin ihan GoWII:sen samaista örkkiä. Paitsi, että Marion versio oli paljon hienompi ja mukavampi mättää.

Nipa aloita uusi suuren budjetin pelisarja God of War ja Devil May Cry tyyliin PLZ!
"polvillaan nintendon edessä"
tallennettu
Re: Super Mario Galaxy « Vastaus #323 : 03.03.2008 11:46 »
Rocky_Balboa Jäsen Viestejä: 3 953 Basaaripisteet: 1 Profiili WWW
Nipa aloita uusi suuren budjetin pelisarja God of War ja Devil May Cry tyyliin PLZ!
Hahhah. WiiFittiä vaan. WiiSing. Siinä sulle tulevaisuus.
Play-Asia
tallennettu
Re: Super Mario Galaxy « Vastaus #324 : 03.03.2008 20:05 »
Riepu Oh nice. Moderaattori * Viestejä: 984 Basaaripisteet: 2 Profiili
Azu syököön paskaa. Se joka sanoo, että Sunshine on parempi ku tää, on Bon Clayn leivissä.

Tai vain eri mieltä sinun kanssasi.
To defy me is a senseless act which goes against your world's wishes...
tallennettu
Re: Super Mario Galaxy « Vastaus #325 : 04.03.2008 04:19 »
Azu Aivot sanoi ei mutta sielu oli hiljaa, so I did it Jäsen Viestejä: 993 Basaaripisteet: 1 Profiili
Tosin muistakaa nyt, että tämän keskustelun osallistujat ovat melkeinpä kaikki peliveteraaneja, joille ei peli varmasti tuota ongelmia.
Siis ihan oikeasti mun äitikin sanoi tätä peliä "jotenkin lapsellisen helpoksi" (melkein suora lainaus). Hän ei ole mikään HC-pelaaja eikä hän ole pelannut edes aikaisempia 3d Marioita, mutta silti hän keräsi melkein kaikki pelin 120 tähteä ennen kuin kyllästyi. Ilmiselvästi peli tekee paljon oikein, koska hän nuo jaksoi kerätä (ja minäkin jaksoin). Jotain on kuitenkin vialla kun hänkin sanoo kyseistä saavutusta helpoksi. Yleensä kun tämä pelailee tasohyppelypelejä siinä saa olla vähän väliä vieressä auttamassa tai ainakin neuvomassa läpi vaikeiden kohtien (puhelimenkin välityksellä...). Galaxy sen sijaan... Sen vain annoin tälle lainaan eikä tämä soittanut edes kertaakaan mulle kysyäkseen neuvoja pelaamiseen.

Jotenkin Nintendolla vain tuntuu olevan ajatus, että näitten uusimpien pelien pitäisi viehättää mahdollisimman suurta yleisöä (ei mitään vastalauseita tuohon, ihan hyvä tavoite) ja että tuo saavutettaisiin tekemällä kaikista peleistä naurettavan helppoja. Tuo on oikeasti vain kaikkien aliarvioimista. Mulla on paljon sukulaisia, jotka pelasivat aikoinaan NES:n ja SNES:n tasoloikat, Zeldat yms. läpi, mutta ovat nykyään joko lopettaneet pelaamisen melkein kokonaan tai sitten se on vähentynyt mitättömän vähäiseksi. Kuitenkin, annoin tuossa syksyllä kolmikymppiselle serkulleni lainaan Wiin, johon oli ladattu yksi tämän suosikeista SNES:llä eli Donkey Kong Country. DKC on haastava peli, etenkin loppupuolella. Uskokaa tai älkää, serkkuni vain NAUTTI pelin tarjoamasta haasteesta. Kuolema ei suinkaan ollut turhauttavaa, vaan ennemminkin jännittävää (kuoleminen aiheutti lähinnä kiljahduksen ja sen perään naurua). Tuo jännitys, jota muuten löytyy Sunshinesta, puuttuu melkein kokonaan Galaxystä. Harvoin tarvitsee oikeasti pelätä sitä, että tipahtaa rotkoon tai että kohtaa kuoleman jollain muulla tavalla. Harvoin tarvitsee oikeasti YRITTÄÄ. Peliä vain pelaa. Ihan mielellään joo, mutta silti se jokin vain puuttuu.

Edelleenkään en sano Galaxyä huonoksi, onhan tuo ihan selkeästi yksi Wiin parhaita pelejä (eipä siihen tosin paljoa vaadita tällä hetkellä). Olipahan vain pienoinen pettymys eikä sellainen jeesuspeli, jota minä odottelin (mielestäni) loistavan Sunshinen jälkeen, joka on mun lemppari 3d-tasoloikinta. Kenttädesign on Galaxyssä mielikuvituksellisen NÄKÖISTÄ (varsinkin ne sirpaleisemmat avaruuskentät), mikä on ehkä suurin syy siihen että niiden läpi juokseminen on ihan viihdyttävää puuhaa. Ei tule ihan heti mieleen peliä, joka olisi tarjonnut näin virkistävän erilaista kenttäsuunnittelua. Kiinnostaa nähdä minkälaisia juttuja tulee vastaan seuraavaksi. Niiden kenttien varsinainen pelaaminen ei vain ollut tarpeeksi jännittävää tasohyppelypeliksi. Ne olivat kirjaimellisesti aivan liian suurelta osin läpijuoksua. Ihan viihdyttävää, kyllä, mutta pitkällä tähtäimellä ei kovin tyydyttävää. 120 tähden kerääminen ei tuntunut isolta saavutukselta, kuten 100-prosenttinen läpäiseminen on tuntunut aikaisemmissa Marioissa. Sen vain teki ja siinäpä se, end of story. Onneksi en sentään pelannut peliä läpi toista kertaa Luigilla jonkin erikoisen toivossa. Kuulemma se 121. tähti on suurinta paskaa evör.


Tuo visuaalinen puoli (etenkin sen mielikuvituksellisuus) onkin mun mielestä se ainut asia, jossa Galaxy voittaa Sunshinen ilman että tällä ois ees mitään sanomista asiaan. Muuten Sunshine vie mun listoilla Galaxyä 10-0. Ohjaus on aivan yhtä tiukkaa kuin Galaxyssä ja FLUDD tuo oman hienon lisänsä tasoloikintaan (paikkojen siivoaminen sillä on perseestä, sitä en kiellä). Kamera toimii mielestäni paremmin ja tuota toitottamaani haastettakin löytyy.
Nyt/Kohta meneillään: Borderlands (PS3), Bayonetta (PS3), LocoRoco Midnight Carneval

Menneen talven lumia: Uncharted 2: Among Thieves

Me wants: Ratchet & Clank: A Crack In Time, Muramasa: The Demon Blade
tallennettu
Re: Super Mario Galaxy « Vastaus #326 : 04.03.2008 08:19 »
zoukka guli Jäsen Viestejä: 5 054 Basaaripisteet: 14 Profiili Hankala mennä sanomaan jotain keskiarvoa pelaajien kipukynnyksiin, mutta kuten jo mainitsin Galaxy on tehty tähän päivään. Ja tänä päivänä pelaajat ovat kärsimättömämpiä kuin koskaan. Jos peli alkaa jurppimaan vähänkin pidempään, niin se lähtee vaihtoon. Tätähän monet kehittäjätkin ovat valitelleet, että prosentuaalisesti yllättävän moni pelaaja ei läpäise pelejään vaan pelaa niistä niin sanotut "mehut" pois ja vaihtaa uuteen. Siinä mielessä Galaxy on hiottu loppuun asti, että kyllästymistä ei tule.

Mutta se niistä pullapojista kyllä Galaxy on aktiivisesti pelaavalle henkilölle liian helppo. Ei siitä pääse mihinkään. Onneksi kaikki muu onkin niin hyvin reilassa, ettei se pääse kyrpimään. Ja edelleen, mieluummin otan tällä kertaa pelin, jonka jaksaa pelata läpi, kuin pelin joka alkaa haukotuttamaan jo puolivälissä (Sunshine).


Lainaus
DKC on haastava peli, etenkin loppupuolella. Uskokaa tai älkää, serkkuni vain NAUTTI pelin tarjoamasta haasteesta.

No ei DKC mikään vaikea peli ole, kuin vasta viimeisessä maailmassa. Ukkojakin jaellaan Mario 3 tyyliin 99 ennen viimeistä koitosta.
"polvillaan nintendon edessä"
tallennettu
Re: Super Mario Galaxy « Vastaus #327 : 04.03.2008 11:54 »
finngamer Miittiparoni Jäsen Viestejä: 1 262 Basaaripisteet: 20 Profiili WWW Super Mario Galaxysta kertoo kyllä ehkä eniten se, että miten moni on ne 120 tähteä jaksanut kerätä. Minusta suorastaan poikkeuksellisen paljon, harvassa pelissä porukka yleensä kaiken kerää.

Kummallisen paljon silti vingutaan siitä helppoudesta. Rahalle on saatu vastinetta ja pelin parissa on viihdytty, mutta silti vingutaan? Ei voi käsittää. Kaikki HC-pelaajatkaan, kuten vaikka minä, eivät pidä pelin kovaa vaikeustasoa itseisarvona, ja näin ei tee myöskään yksikään casual-pelaaja. Galaxyn vaikeustaso oli täydellinen. Ja tähdissä oli oikeasti niin paljon vaihtelua, että käytännössä mihinkään tekemiseen, oli se mielestäsi sitten helppoa tai ei, oikeastaan koskaan kyllästy.
tallennettu
Re: Super Mario Galaxy « Vastaus #328 : 04.03.2008 12:00 »
Pyramidhead Vieras Meinasin jo tähän säveltää jossain vaiheessa omaa vastausta, mutta edellisessä viestissä olikin jo kaikki se tarpeellinen sanottu. Tyydyn siis vain sanomaan, että olen harvinaisen samaa mieltä. Vähän turha viesti siis, muttta mitäpä sitä samoja asioita toistelemaan ja kantani kuitenkin haluan ilmaista.

« Viimeksi muokattu: 04.03.2008 12:06 kirjoittanut Pyramidhead »
tallennettu
Re: Super Mario Galaxy « Vastaus #329 : 04.03.2008 22:10 »
tuhis Vieras Ongelma HC pelaajille tuntuu olevan tuo, että kaikki tähdet on kerättävä samasta paikasta heti. Casual ystävien pelaamista katsellessa huomasi että he menivät pitkinpoikin ja pelissä saattoi tuntua olevan rutosti enemmän lääniä - jos ajatellaan että tietyt sopet siltä istumalta tyhjätessä tulee semmoinen paikallaanpolkevuuden fiilis.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 6 7 8 9 10 [11] 12
Tulostusversio
Siirry:  

Pelaajalauta 2007-2024
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines