Re: Vuoden pelit 2014
« Vastaus #4 : 14.12.2014 15:50 »
Sharkie
Valikoiva pelaaja.
Moderaattori
Basaaripisteet: 5
Vuoden paras peli (GOTY)
Palataanpa asiaan.
Vuoden paras wanha peli
Palataanpa asiaan.
Vuoden pettymys
Shadow of Mordorin loppubossi. Avauduin asiasta jo recent gaming -ketjussa, enkä ala tässäkään mitään sen enempää spoilaamaan. Sen kuitenkin sanon, että mikään ratkaisu pitkään aikaan ei ole missannut itse pelin pointtia niin täydellisesti kuin tämä. Kurautus ei pilaa pelin arvoa silmissäni muuten, mutta oli kyllä sellaisenaan ehdottomasti tämän vuoden suurin yksittäinen pettymys.
Vuoden yllättäjä
Tämäkin on ehdottomasti Middle Earth: Shadow of Mordor. On aina kiva, kun lisenssipelit yllättävät positiivisesti ja Shadow of Mordor paukutteli skenelle ihan puskista. Nerokas Nemesis-järjestelmä, sulava pelattavuus, viihdyttävät ja kuitenkin verrattain monipuoliset kamppailut, aito pelimaailman arvaamattomuus ja brutaalius koukuttivat alusta sinne naurettavaan loppuun saakka. Loistava peli.
Vuoden yksinoikeuspeli
Donkey Kong Country: Tropical Freeze. En ole saanut mahdollisuutta läpäistä peliä täysin, koska en omista Wii U:ta. Hommahan on kuitenkin aivan selvä. Eräs vuoden kauneimmista, haastavimmista, hiotuimmista ja David Wiseimmista peleistä. Tämä ja Rayman Legends ovat hands down parasta, mitä minulle ah niin rakkaassa tasoloikkagenressä on tapahtunut pitkään aikaan.
Vuoden PC-peli
Jälleen vähän haastava genre, kun tulee pelattua PC:llä niin vähän. Siksipä ainoa oikea vastaus onkin Double Finen Broken Age. Olkootkin, että pelistä vasta puolet on julkaistu. Järkyttävän kaunis, viihdyttävä ja rakkaudella tehty point&click-seikkailu. Suosittelen jokaiselle, sillä tässä kutitellaan taas sellaista kulttuuriteon mittaria. Plus, peli aika lailla kickstarttasi (lol) Kickstarter-läpimurron.
Honorable mention menee eilisen tutustumiskerran jälkeen Nidhoggille. Parasta 1 vs 1 -parhautta Herran vuosiin.
Vuoden ladattava peli
Kovia tällaisia on ollut paljonkin. Mä oon ladannut sekä isompia että pienempiä pelejä, aina Destinystä lähtien, vaikka sarjan pointti lienee onkin, että peli on saatavilla vain netissä. Hetken funtsimisella joudun antamaan ääneni Rogue Legacylle. Pelin idea on nerokas, omaperäiset persoonallisuusaspektit pitävät toiminnan hupaisana ja tuoreena, haastetta löytyy ja koukku on vahva. Ehdoton malliesimerkki tässä tutussa "yksi kerta vielä" -kategoriassa. Niin, ja peli tuli toki ulos ekan kerran viime vuonna, mutta PS4-julkkari oli vasta tänä vuonna. So fair game.
Vuoden kannettava peli
Mä olen jo vuosia ollut tosi aktiivinen kannettavien pelien ystävä. Esimerkiksi viime vuosi oli ehdotona 3DS:n kulta-aikaa. Tänä vuonna löysin itseni kuitenkin pääasiassa konsolien ääreltä. Kovat yksinpelit, sekä uudet että vanhat co-opit ja PS4:n uutuuden viehätys ovat kaivaneet olkkarin sohvaan aika hyvän butt grooven. Kannettavalla puolella ei siis ihan hirveästi henk. koht. kovia tapauksia sattunut. Aiempien äänestäjien mukaisesti annan siis ääneni Shovel Knightille. Viihdyttävää kaikkia.
Ensi vuoden odotetuin peli
MGSV varmaan tässä vaiheessa. Tosin Bloodborne kiinnostelee kans, vaikkeivät Souls-pelit olekaan onnistuneet minua koukuttamaan. Mut pitää vielä tsekkailla, mitäs muuta sieltä nyt olikaan tulossa.
« Viimeksi muokattu: 15.12.2014 14:54 kirjoittanut Sharkie »
"Why don't you glue yourself to the television set, completely ignore me, and play Nintendo until you're too tired to make love?"
tallennettu
« Vastaus #9 : 15.12.2014 11:39 »
"Why don't you glue yourself to the television set, completely ignore me, and play Nintendo until you're too tired to make love?"
tallennettu
Vs: Vuoden pelit 2014
« Vastaus #13 : 15.12.2014 15:11 »
Lanttu
Jäsen
Basaaripisteet: 1
Itselleni valtaosa mistään kategorionnista on turhanpäiväisen tuntuista. Yleisemmillä tasoilla kuten vuoden peli, yllättäjä tai pettymys ne toimivat, mutta miten määritellään vaikka lataus- tai käsikonsolipeli? Yksinoikeuspeleistäkään aika harva on aidosti yksinoikeus ellei julkaisijana ja rahoittajana ole sataprosenttisesti konsolivalmistaja itse. Silloinkin voi vielä yllätyksiä tapahtua myöhemmin.
Esimerkiksi minulle parillakin käsikonsolimaininnalla näkynyt Shovel Knight on yhtä paljon käsikonsolipeli kuin Ace Attorneyt ovat kotikonsolipelejä. Toki esimerkki on hieman äärimmäinen, sillä Ace Attorneyt ovat niin selkeästi kannettavien laitteiden pelejä, mutta silti Shovel Knight käsikonsolikategoriassa tuntuu vain hoopolta. Etenkin, kun Euroopassa peli oli myynnissä PC:llä yli neljä kuukautta ennen 3DS-versiota ja ensimmäisen kuukauden myynneistäkin 3DS kattoi vain kolmanneksen.
Latauspeli toki pitänee ymmärtää pelinä, jota ei voi fyysisenä kaupasta ostaa, mutta silti PC-jääränä on pakko kommentoida, että joka ikinen pelihän on nykyään latauspeli.
Eniveis, omasta mielestäni olisi mielenkiintoisinta, jos kategorioita olisi tosiaankin vain muutama yleisempi ja vuoden peli ihmiset voisivat mainita halutessaan useamman pelin. Näkisi paremmin mitkän pelit ovat oikeasti maistuneet eikä tulisi niin paljon näitä "no testasinhan minä tätä 5 minuuttia"-vastauksia, kun muita siihen kategoriaan sopivia pelejä ei löydy. Mitään rankingiahan ei näin pienellä foorumilla mistään kategorioita sisältävistä vastauksista kuitenkaan voi koostaa.
\"Vittu mää en tiedä mikä hedelmä on!\"
tallennettu
« Vastaus #14 : 15.12.2014 15:26 »
tallennettu
Vs: Vuoden pelit 2014
« Vastaus #21 : 18.12.2014 12:35 »
JayeizH
Kiistely on turhaa mutta hauskaa
Jäsen
Basaaripisteet: 2
Keksitäämpäs nyt jotain.
Vuoden paras peli (GOTY)
Kun taistelu paremmuudesta DKC:TF kanssa on käyty, tilanne on aika no brainer:
Bayonetta 2.
Myönnän, en ole pelannu peliä vasta kuin pari tuntia, mutta huomaa että samalla tasolla mennään kuin ensimmäisenkin kanssa, niin valinta on lopulta helppo.
Vuoden paras wanha peli
Bayonetta WiiU. Uudelleen julkaisu niin lasken tämän tähän kategoriaan. Alkuvuodesta taisin pelata myös Twilight Princessin läpi (en muista) joten sekin oli vaihtoehto, mutta on tämä ensimmäinen Bayonetta vain niin kova, että valinta on vielä helpompi kuin edellinen kategoria.
Vuoden pettymys
PS4 ja X1 pelitarjonta. Yllättävän vähän mitään merkille pantavaa. WiiU:lla oli surkea alkupelien osalta, mutta ei näillekään mitään system selleriä ole tullut. Alien Isolation ja Shadow of mordor oli ainoat jotka vähän väräytti viisaria, mutta ei niistä system sellereiksi ole. Minulle.
Vuoden yllättäjä
Todellisiä yllätyksiä oli aika vähän. Ehkä suurin yllätys oli M$:n X1 strategian muutos. Niin kovasti yrittävät (vaikkakin tapa oli päin persettä) tuoda uutta, mutta kaikki suunnitelmat on nyt käytännössä peruttu ja X1 on kuin PS4, vain tehottomampi. Sinänsä tämä on tainnut kyllä tepsiä, X1 on menestynyt paremmin. Mutta yllätys tämä silti oli.
Vuoden yksinoikeuspeli
Bayonetta 2. Luonnollisesti koska on Vuoden pelikin
Vuoden PC-peli
En ole pelannut PC:llä uusia pelejä tänä vuonna varmaan yhtäkään. Lisäksi kämppä on jäänyt niin pieneksi että ei tähän ole oikein mahdollisuuttakaan enää -_-
Vuoden ladattava peli
Hassu kategoria. Vaikka ei sillä, en ole tainnut mitään pelejä edes ladata...
Vuoden kannettava peli
Angry Birds Epic puhelimella. Ainoa kannettava peli jota pelasin joten...
Ensi vuoden odotetuin peli
Tähän olisi muutamakin vaihtoehto, mutta se taitaa olla Final Fantasy XV. Tämä oli myös vaihtoehto yllätykseksi. Peli näyttää hyvältä ja tunnelma tuntuu olevan parempi kuin pitkään aikaan tässä sarjassa. Kunhan taistelu ja tarina on kunnossa ja ääniraidaksi voi valita japanin, niin tästä saattaa tulla ensi vuoden tapaus. Ja viimeinen syy hankkia PS4. Voisin tietty laittaa FFVII-FFIX Remakenkin. Pakko niiden on kohta tulla... Mutta eiköhän tuo FFXV ole se mitä oikeasti odotetaan.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu