Minusta peli oli siis aivan järjettömän maukasta tykitystä aina Fallen Armiin asti. Siinä vaiheessa kun siirryttiin Bioniksen vehreiltä laitumilta Mechonikselle, alkoi pelaaminen tuntumaan selvästi ankeammalta. Tuon jälkeen kun juonessa tulee vielä muutamia twistejä, alkaa peli yksinkertaisesti tuntumaan jo todella pitkältä. Ehkä jopa pitkitetyltä. Tämä ei yleensä ole omalla kohdallani ongelma, mutta Xenobladessa se mielestäni haittaa siinä määrin, että pelissä on kuitenkin jo ennestään
todella paljon sisältöä eri sivutehtävien ja muiden juttujen muodossa.
En ollut myöskään täysin tyytyväinen pelimekaniikkaan, sillä jouduin grindaamaan ennen Disciple Lorithiaa tunteja jotta taistelusta tulisi ylipäätänsä jotain, kun tekoälyhahmot tuntuivat nauttivan enemmän siinä tappavassa smurffilimussa kävelystä kuin pomon lahtaamisesta.
Todennäköisesti en vain osannut pelata oikein... loppupuolella oli tuon lisäksi myös jotain pari bossia, joihin paloi enemmän kuin se kaksi yritystä. 95h jälkeen peli oli finito.