Scarf
Smokin' Sexy Style!!!
Jäsen
Viestejä: 2 582
Basaaripisteet: 4
https://gamr13.github.io/
PCSX2-emulaattorin early access -versio ulkona. Pitää testailla, kunhan pääsen Xboxin ääreen.
EDIT: Metal Gear Solid 2 näyttäisi pyörivän 4K-resoluutiolla nykimättä 60 kuvaa sekunnissa Olga-pomotaistelussa. Kyseinen kohta ei pyörinyt nykimättä edes natiiviresoluutiolla RetroArchissa.
OutRun 2 SP pyörii myös lukittu 60fps natiiviresolla, kun se oli pelikelvoton RetroArchilla, eli hyvältä vaikuttaa.
EDIT2: Kaikki vaan toimii niin paljon paremmin kuin RetroArchilla. Ei päin persettä renderöityä kuvaa, ei frame pacing -ongelmia, ei minkäänlaista input lagia, jne. Käytännössä sama softa kuin PC:llä, kunhan saavat lapsukset korjattua ja loputkin ominaisuudet lisättyä.
Nyt Xboxilla on täysveriset versiot Duckstationista ja PCSX2:sta (ja PPSSPP:stä), joten konsolilla pelaa pleikkarin retropelejä paremmin kuin pleikkarilla. Ja siihen vielä päälle Xboxin omat emut (OG Xbox, Xbox 360), Flycast (Dreamcast, Atomiswave, Naomi 1/2) ja RetroArch (mm. Arcade, NES, SNES, GameCube, Wii, GameBoyt, Mega Drivet, Saturn…), niin puhutaan aika kovasta pelikirjastosta.
EDIT3: PCSX2 poistettu Xbox Storesta devaajan toiveesta toistaiseksi. Tulee varmasti takaisin, kun softa on valmiimpaa.
« Viimeksi muokattu: 27.05.2022 22:02 kirjoittanut Scarf »
The ultimate skill is to take up a position where you are formless. Those who are able to adapt and change in accord with the enemy and achieve victory are called divine.
tallennettu
Scarf
Smokin' Sexy Style!!!
Jäsen
Viestejä: 2 582
Basaaripisteet: 4
LG CX:n piilotettu HDMI Signalling Override -valikko mahdollistaa HLG HDR:n lisäksi ST2084-moden (perus HDR) laittamisen päälle, mikä mahdollistaa siis HDR:n myös niissä sovelluksissa, jotka eivät normaalisti tue HDR:ää Xboxilla. Kodi, jolla voi pyörittää melkein mitä vain mediatiedostoja, ei Xboxilla tue HDR:ää, joten nyt senkin saa pakotettua päälle. Normaalisti olen 4K Blu-ray rippejä katsellut Apple TV:llä, mutta taidan siirtyä Xboxille, niin ei tarvitse siirrellä ulkoista kovalevyä Macin ja Xboxin välillä. Xbox tukee myös Dolby Atmos for Headphonesia toisin kuin Apple TV. Dolby Atmos for Headphones toimii jopa AirPods Pro -kuulokkeilla, eikä viivekään ole ongelma, koska Kodissa saa Audio offset -asetuksella äänen synkattua kuntoon. Ei tarvitse helteillä hikoilla hifikuulokkeet päässä.
DurangoFTP-softalla saa vieläpä kaikki leffat ja peli-ROM:t siirettyä langattomasti Macilta/PC:ltä Xboxille, joten kovalevyä ei tarvitse ikinä irrottaa konsolista. Xbox alkaa olla siis aika ultimaattinen emulaattori/multimediakeskus.
The ultimate skill is to take up a position where you are formless. Those who are able to adapt and change in accord with the enemy and achieve victory are called divine.
tallennettu
Scarf
Smokin' Sexy Style!!!
Jäsen
Viestejä: 2 582
Basaaripisteet: 4
https://gamr13.github.io/PCSX2-emulaattorin early access -versio ulkona. Pitää testailla, kunhan pääsen Xboxin ääreen.
EDIT3: PCSX2 poistettu Xbox Storesta devaajan toiveesta toistaiseksi. Tulee varmasti takaisin, kun softa on valmiimpaa.
Long story short:
Stenzek - devaaja, joka porttasi PCSX2:n Xboxille - ei tule kenenkään kanssa toimeen, jotenka tällä kertaa hänellä meni sukset ristiin Xbox-emulaatoriskenen kanssa (tätä ennen mm. RetroArch) ihan naurettavien syiden vuoksi, joten hän blockasi emun toiminnan retail-puolella.
Mutta koska softa on open source -kamaa, niin PCSX2 saatiin takaisin kuntoon, kun joku forkkasi alkuperäisestä koodista uuden version, jossa on aika pitkälti kaikki PC-version ominaisuudet. 99% peleistä toimii 4K-resolla ilman ongelmia. RetroAchievements-ominaisuuskin tulee varmaan pian.
Alla olevan linkin kun avaa Xboxin Edge-selaimella, niin softan saa asenneltua Xboxille. DurangoFTP:llä sitten bios oikeaan paikkaan jne. Discordista löytyy kunnon ohjeet.
https://tinyurl.com/sadz66br
https://discord.gg/7pcAbZzpXj
The ultimate skill is to take up a position where you are formless. Those who are able to adapt and change in accord with the enemy and achieve victory are called divine.
tallennettu
JayeizH
Kiistely on turhaa mutta hauskaa
Jäsen
Viestejä: 4 711
Basaaripisteet: 2
Pelkään samaa. Gotham Knights nyt on ryssitty muuten, mutta esim. Unreal5 pelit on käytännössä näkemättä vielä. Ja se on kai aika armoton CPU:lle. Ja PS5:n ja XSx:n CPU on AMD:n Zen 2 arkkitehtuuria, eli siellä hyrrää periaatteessa Ryzen 3000. Eli ilman kovaa työtä, vähänkään näyttävämmät Unreal5 pelit pistää todennäköisesti molemmat konsolit kyykkyyn fps:n osalta.
Tämä ei sinänsä huolestuttaisi, mutta kehittäjien omat moottorit alkaa olemaan jo poikkeus. Jopa CD Project Red ilmoitti siirtyvänsä Unreal5:een. Square menee vielä Luminous Enginellä kai, mutta sekin on kai jo helvetin vanha. Saa nähdä tekeekö itse uuden.
Uskoisin siis että 120fps:lle voi todennäköisesti heittää hyvästit kun Unreal5 pelit tulee. Ainakin ns. "main stream" pelien osalta. Muutamia pelejä voi tulla jotka tähtää alusta asti 120fps:än, niin silloin se voi toimia. Mutta saa nähdä mihin fps keskimääräisesti jää. Sanoisin että alle 60fps, ainakin konsoleilla. Switch Pron Nintendon pelit on todennäköisesti poikkeus.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
JayeizH
Kiistely on turhaa mutta hauskaa
Jäsen
Viestejä: 4 711
Basaaripisteet: 2
Ongelma on kai Unreal 5:n uudet teknologia ja tekoäly. Ne vaativat aika paljon suorituskykyä kautta linjan jos meinaa pitää 60fps. Ja näiden uusien teknologien käyttöä kannustaa se että se on nopeampaa, eli halvempaa, kuin että alkaa tekemään näitä "workaround" periaatteella itse. Joten, halvempi 4k30fps vs kalliimpi dynaaminen reso 60fps... Saa nähdä. Tosin samaan hengen vetoon tämä on pitkälti mutua ja muistelua Eli voihan olla että olen väärässä, mutta jotenkin ole ymmärtänyt että jos Unreal5:n ominaisuuksia aikoo oikeasti käyttää, nyky konsolit vain on kovilla.
EDIT: Tuntuu että Unreal Engine kaipaisi kilpailijaa. Käytännössä yksi moottori päättää kehityssuunnan seuraavaksi 5-10 vuodeksi. Unity on mukava pilkahdus Unrealin alla, mutta sekin taitaa olla sopivampi pienemmän budjetin peleille.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Lanttu
Jäsen
Viestejä: 977
Basaaripisteet: 1
En voi väittää, että olisin supersyvällisesti perehtynyt Unreal 5, mutta itselleni jäi nimenomaan kuva, että pyrkivät mahdollistamaan hulppeamat visuaalit vähemmällä vaivalla ja nimenomaan tehokkaammin. Tiedä sitten. Ei kai sitä kaikkia kelloja ja pillejä tarvitse yhtä aikaa käyttää, jos niillä suorituskyky tuhoutuu. Tai ainakin voisivat käyttäjälle antaa vaihtoehtoja. Kyllähän sitä vaikka mistä saa tehtyä halutessaan raskasta. Uudet Pokemonitkin näyttävät hevonperseeltä siihen nähden kuinka huonosti ne pyörivät.
EDIT: Tuntuu että Unreal Engine kaipaisi kilpailijaa. Käytännössä yksi moottori päättää kehityssuunnan seuraavaksi 5-10 vuodeksi. Unity on mukava pilkahdus Unrealin alla, mutta sekin taitaa olla sopivampi pienemmän budjetin peleille.
Tämä on kyllä totta. Tehokaampien konsoleiden ja nopeampien tallennustilojen hyödynnys vaan vaatii aina vain enemmän tietotaitoa ja aikaa kehittäjiltä. Yleismaallisesti toimivien pelimoottoreiden kehittäminen tuntuu myös olevan varsin vaikeaa. Käytännössä ne pitäisi suunnittella sitä varten tai lopputuloksena on Mass Effect: Armadan kaltaisia pannukakkuja. Vaikka moottori kuinka hieno olisikin, niin eihän siitä tule kuin sanomista, jos se on tarkalleen tiettyyn tarkoitukseen suunniteltu ja prakaa aktiivisesti vastaan muussa käytössä. Mitään yksinomaan tuohon pelimoottoriin keskittynyttä tiimiäkään ei ilmeisesti ollut olemassa. Jos yhden puoliloputtoman budjetin omaavan julkaisijan studioiden kesken homma on noin vaikeata, niin kuinka ne pitäisi saada toimimaan täysin erillisten studioiden kanssa?
Unitysta on vaikea kuvitella yksi yhteen vastustajaa Unrealille. Onhan sillä tehty huikean näköisiä pelejä. Orit vievät 99% peleistä kuin pässiä narusta, mutta se ei brassailekkaan tuoreimmilla teknologisilla saavutuksilla vaan äärimmäisellä rautataidolla toteutetulla tyylillään.
Talonsisäiset moottorit käyvät aina vain harvinaisemmiksi, mutta niitäkin on vielä jokunen. Remedyn Northlightin ray tracing -toteutus on alan huippua. En ole Controlia vielä pelannut, mutta käsittääkseni sijoittuu pitkälti sisätiloihin. Oletettavasti Alan Wake 2 tulee sisältämään enemmän (puoli)avoimen maailman alueita, joten on mielenkiintoista nähdä mihin Northlight nykyisellään taipuu. Ulkopuolisille studioille pelimoottorista tosin tuskin tulee juuri iloa olemaan.
id Softaren id Tech on aina vaikuttanut erinomaisen optimoiduilta ja näyttävältä. Pelit pyörivät vaikka leivänpaahtimella, mutta silti pyörivät kuin unelma. On jotenkin outoa, etteivät ole koskaan tuntuneet sitä kauppaavan ulkopuolisille, koska kuivempina aikoina tuntuivat olevan kuuluisia nimenomaan lähinnä teknologiansa kyvykkyydestä.
Konamin johdon täydellinen sekoaminen on viime vuosien suurimpia syntejä pelialalla moneltakin kantilta. Fox Engine oli lupaavin uusi pelimoottori viimeisen kymmenen vuoden aikana. Liekö missään pelimoottorissa ollut koskaan yhtä paljon hukattua potentiaalia?
Voisikohan Guerrillan Decimalla olla potentiaalia Unrealin yksinvalituden kanssa kilpailuun? Sitä on sentään ehditty käyttää Death Strandingissa, joka ei ole edes julkaisijan välittömän varjon alla, vaikka Sony julkaisijana toimikin. Tämän pari kuukautta vanhan artikkelin perusteella Famitsun haastattelussa PlayStation Studiosin Hermen Hulst oli sanonut, että moottoria tultaisiin käyttämään useammassakin tulevassa PS5-pelissä. Horizonit ovat molemmat teknisesti hävyttömän hienoja pelejä. Suorituskykykään ei ole hassumpi. Zero Dawnin PC-version varmasti lisäsi myös roppakaupalla moottorin skaalautuvuutta. Vaikka alkutauteja sen kanssa olikin, niin nykyään toimii hienosti.
\"Vittu mää en tiedä mikä hedelmä on!\"
tallennettu
Scarf
Smokin' Sexy Style!!!
Jäsen
Viestejä: 2 582
Basaaripisteet: 4
Xenia-emulaattori tuli puskista Xboxille, eli tuolla voi pelaillakin sitten 360-pelejä.
Veikkaan, että tämä onkin sitten lopun alkua Xboxin emulaattoriskenelle.
EDIT: Kuopattu X360-versio GoldenEyesta toimii supersulavasti Xenialla, vaikkakin emulaattori on vielä "proof of concept" -tasolla, eli kaatuiluja tapahtuu vähän väliä. 60fps, eikä minkäänlaista input lagia, kuten yleensä näissä emulaattoreissa tuppaa olemaan.
Pitää vain toivoa, että devaajat saavat tuon emulaattorin nopeasti kuntoon, ennen kuin MS alkaa kunnolla pistää kapuloita rattaisiin.
EDIT2: DoDonPachi SaiDaiOuJou toimii. Harva näistä Caven X360-porttauksista on taaksepäin yhteensopivia, joten hieno juttu, että pääsee pelaamaan:
« Viimeksi muokattu: 05.02.2023 16:08 kirjoittanut Scarf »
The ultimate skill is to take up a position where you are formless. Those who are able to adapt and change in accord with the enemy and achieve victory are called divine.
tallennettu
Scarf
Smokin' Sexy Style!!!
Jäsen
Viestejä: 2 582
Basaaripisteet: 4
Aika sick. Toimiiko noissa achievementit myös? Pelataanko niitä edes omalla gamertagilla?
Ei ja ei.
Mushihimesama Futari toimii myös, eli nyt Xboxilla on käytännössä kaikki parhaat shmupit pelattavissa (Zero Gunneria ja jotain muita PC Only -tapauksia lukuun ottamatta).
The ultimate skill is to take up a position where you are formless. Those who are able to adapt and change in accord with the enemy and achieve victory are called divine.
tallennettu
Scarf
Smokin' Sexy Style!!!
Jäsen
Viestejä: 2 582
Basaaripisteet: 4
Xenia-emulaattori tuli puskista Xboxille, eli tuolla voi pelaillakin sitten 360-pelejä.
Veikkaan, että tämä onkin sitten lopun alkua Xboxin emulaattoriskenelle.
Retail-puolella emut ovat nyt historiaa, sillä Microsoft teki jotain, mikä estää niiden toimimisen. Nyt pitää käyttää dev modea, jos noilla haluaa pelailla.
The ultimate skill is to take up a position where you are formless. Those who are able to adapt and change in accord with the enemy and achieve victory are called divine.
tallennettu