Ei sillä, että kukaan olisi ennenkään kiinnittänyt mielipiteisiini juurikaan huomiota (paitsi negatiivista, koska on muotia väittää mulle vastaan), mutta pysyn mielipiteeni takana tässä asiassa.
Kyllä :D Olet todellakin niin näkyvä, että sinun mielipiteiden teilaamisesta on tullut jo muotia
Eniten minua ärsyttää se, että Ledgerin roolia pidetään jotenkin parhaimmalta ikinä. Minusta se oli ihan hyvä roolityö, mutta olen tiukasti sitä mieltä, että tästä maailmasta löytyy muitakin näyttelijöitä, jotka olisivat voineet näytellä saman roolin samassa rainassa yhtä hyvin.
Nyt ihmettelen samaa kuin Azu: Miten ihmeessä se että joku muukin osaisi näytellä Jokeria, mitenkään laskee Ledgerin suoritusta? Luuletko että arvostettu suoritus tarkoittaa sitä että kukaan muu ei olisi pystynyt siihen? Ei. Se ei tarkoita sitä. Se tarkoittaa sitä että suorituksen tehnyt teki hommansa hyvin. Tässä tapauksessa minusta jopa todella hyvin.
Onko minua tosiaan näin vaikea ymmärtää? En todellakaan ole sanonut, että "kuka tahansa" voisi hoitaa Jokerin roolin Ledgerin tavoin. Sanoin, että "joku muu" olisi varmasti vetänyt roolin yhtä hyvin. Pitäisi varmaan selittää ihan kaikki sanat viestissä, jotta ne tajuttaisiin. Tulisi vain liian pitkiä viestejä ja sotisi lyhyen ja ytimekkään tyyliperiaatettani vastaan. :\
Tuttu tunne. Minäkin kirjoitin äsken että lähes kuka tahansa, koska sellaisen kuvan saa kommentistasi: "Jos joku vakavahenkinen näyttelijä, aivan kuten Ledger, olisi ollut Ledgerin tilalla, Jokeri tuskin olisi ollut kauhean erilainen.". Mutta eihän lukija huomannut.
Nicholsonin Jokeri oli täysin erilainen kuin Ledgerin Jokeri. Niitä ei voi minusta edes verrata toisiinsa, sillä kumpikin rooli pohjautui todella tiukasti käsikirjoitukseen. Nicholsonin Jokeri oli järjestäytynyt kriminaali, joka halusi kostaa muuttumisensa friikiksi. Hän menetti järkensä, mutta hänellä oli silti todellinen syy tehdä, mitä teki: kosto. Ledgerin Jokeri taas oli pelkkä mielipuoli, joka halusi näyttää, että kuka tahansa voi langeta. Mielessä ei ollut kosto, eikä hänellä ollut kunnollista motiivia tuhota niitä elämiä, joita hän tuhosi. Hän vain oli mielipuoli.
No...minusta "hullu ja koston himoinen järjestäytynyt kriminaali" ja/tai "vain hullu kriminaali", ei ole sen enempää tiukasti käsikirjoitettu kuin...no, useimmat roolit. Minä katson roolissa kuinka sitä näytellään. Liikkeet, tavat, maneerit, äänenpaino, uskottavuus jne. Tuntuuko että kaveri tekee ja sanoo sitä kaikkea sen vuoksi että paperissa lukee niin, vai tuntuuko se luonnolliselta. Ja se tuntui aika uskottavalta Ledgerin suorituksena. Ja vielä enemmän siksi koska tälläistä en ole Ledgeriltä vielä nähnyt. Otetaan ääriesimerkki: Arnold Schwarzenegger. On ihan sama kuinka hahmo on kirjoitettu, Arska on aina Arska. Oli roolina jäämies, entinen sotilas, palomies, robotti tms. tai motiivina kosto, pahuus, oikeuden mukaisuus tms. aina se on samanlaista. Totta kai näissä käsikirjoituskin painaa aika paljon, mutta useimpia Arskan hahmoja voisi oikeasti pitää samana, elokuvasta toiseen.
Nicholsonin ja Ledgerin Jokereilla oli aivan eri lähtökohdat ja syyt tehdä, mitä teki. Pitäisi olla selvää, että kostotoimissa olevaa näytellään ihan eri tavalla kuin täyttä mielipuolta. Ei niitä voi verrata keskenään samalla tapaa.
Olen eri mieltä. Minusta näyttelyssä on hiukan enemmän syvyyttä kuin se mitä paperilla lukee.
Mutta ihan sama, en viitsi aiheeseen enempää puuttua, kun ei minua haluta ymmärtää. Päätän kaikki puheet Dark Knightista omalta osaltani tähän.
Harmi. Kuten sanontani kuuluu: Kiistely on turhaa mutta hauskaa