3D -kuva on jonkin verran suttuisempi kuin perinteinen ja se vaatii hyvän katselupaikan. Luin useita suosituksia että eturiveistä olisi hyvä katsoa 3D-elokuvaa, jolloin kangas peittää lähes koko näkökentän. Istuimmekin melko lähellä, mutta tämä oli mielestäni vain huono asia. Vaikutti siltä että kuva näkyi oikein vain kun katsoi tarkasti kohti suoraan kuvaa ja kun kangas oli niin lähellä piti elokuvan aikana kääntää päätä, jos halusi tarkentaa katseen kankaan reunoilla oleviin kohteisiin. Huomasin myös että nopeissa kohtauksissa, joissa seurattavat kohteet liikkuvat kaikilla kolmella akselilla nopeasti ja leikkauksia on paljon, ei oma katse pysynyt enää perässä. Nämä muutamat kohdat olivatkin enemmän mössöä. Esim, se boksilla esikatselussa oleva pätkä oli yksi näistä. Ja sitten vielä tekstitykset pilasivat muutamissa kohdissa tehokkaasti illuusion kolmiulotteisesta kuvasta. Usein ne oli laitettu hyvin seurattavan hahmon kanssa samalle syvyysakselille, mutta joissain kohdissa ne leiuivat kohteiden päällä, jotka näyttivät kuitenkin olevan lähempänä kuin itse teksti. Pääasiassa yritinkin olla lukematta tekstiä, jolloin katse pysyi jotenkin kohdistettuna kuvaan.
Mitä oon 3D-leffoja katsellut, niin paras paikka on ihan takana tai keskellä. Mitä lähempänä sen huonompi. Sen huomasi tänään juuri Avataria katsellessa. Olin sellossa 4-rivillä 3-salissa ja kuva vaikutti läheltä paljon huonommalta ja syvyysvaikutelma kärsi. En sitten tiedä onko toi ihan illuusiota, mutta näin asian koin.
Tekstit tosiaan pomppi vähän väliä, usein ollen liian edessä, ihan kuin ne olisi leijuneet kuvan päällä. Sitten kun tarkensi katseen kuvaan, niin tekstit näkyivät suttuisesti kahtena ja kun teksteihin tarkensi, niin kuva näkyi suttuisena. Ei tähän tosin enää kiinnittänyt alun jälkeen huomiota.
Ja itse elokuvasta, ennakko-odotukset olivat: ihan täyttä "scifipaskaa". Itse kokemus? Loistava elokuva, hienoin 3D-elokuva mitä olen nähnyt. Erinomainen. Visuaalisesti n ä y t t ä v ä. Tarina? 2000-luvun Pocahontas, so what. Kliseitä täynnä, mutta mitä sitten. Elokuva oli viihdyttävä. Suosittelen jokaiselle.
Noista 3D-laseista vielä, monet on sanoneet että ne panaa nenää. En tälläkään kertaa huomannut tätä, ehkä ekat 15min tuntui hieman epämiellyttävältä, mutta kun keskittyy elokuvaan, niin ei tuota enää huomaa. Oletteko muuten huomanneet, että lasien kulmista voi katsella takana istuvien naamoja?