Eikös tuo ruokajuttu ollut aika win-win tilanne, koska saivat halvemmalla töihin thaimaalaisen kokin ja harjoittelijan tekemään ruokaa. Majoituskeskus säästi, pakolaiset saivat miellyttävämpää ruokaa ja kokit paikan. Jos resurssit ja keinot löytyy, miksei oloja voisi parantaa? Mielenosoitus toki tuntui pikkumaiselta.
Lainaus
– Päädyimme tähän ratkaisuun taloudellisista syistä. Nyt ruoka tehdään itse ja samalla kuulostellaan makuja.
Loppupeleissähän Dark Soulsin vaikeus ei ole siinä, että joudut kuoltuasi takaisin pitkän matkan, taistelemaan samat viholliset uudelleen ja keräämään menetetyt sielut. Se on oikeastaan vain rangaistus taidottomuudesta, kärsimättömyydestä, tietämättömyydestä ja/tai huolimattomuudesta. Souls -sarja vaatii pelaajaa opettelemaan uuden tavan pelata, mutta sitten kun sen sisäistää, niin homma alkaa sujua paljon sulavammin ja oppii ennakoimaan sekä analysoimaan pelimaailmaa ja lähestymään sitä oikeilla ratkaisuilla, ja tämä on nimenomaan se pelin vaikeus, tuntematon ja arvaamaton maailma jota käyt läpi harjoittelua vaativalla pelimekaniikalla. Peli palkitsee siihen perehtyjän, ja luonnollisesti karkoittaa ne joilla ei ole tähän aikaa.
Inside Out tuli jo katsottua orkkiksena. Täytyy sanoa että ehkäpä parasta Pixaria sitten Toy Storyn. En tiedä onko vielä missään Pixarin leffoissa ollut näin nokkelaa huumoria ja animointia, tässä oikeasti on käytetty mielikuvitusta ja luovuutta joka kohtauksessa. Toki pakotettua läppää ja kliseitä löytyy edelleen, mutta asetelma on niin freesi ettei se jää kauheasti haittaamaan. Tarinakin onnistuu kaikessa arkipäiväisyydessään olemaan jopa koskettava, tai ehkäpä juuri sen takia.
Pointti oli siinä että täysin syömäkelpoista ainesta menee suurin osa tuotantoeläinten suuhun, ihmissuiden sijaan. Sillä määrällä soijaa ja viljaa olisi helppo hoitaa alustavasti nälänhätää monissa maissa, vaikka eipä kukaan ihminen pelkästän näillä elä, ainakaan kauhean terveesti.
Viljat ovat kyllä ongelmallisia siten että ne eivät kaikille sovi, eivätkä ole kauhean ravintopitoisia. Itse syön viljatuotteina vain ruisleipää, pastaa sekä kaurakermaa (ruokakerman sijaan). Soijallekin voi olla allerginen tai yliherkkä. Mutta eipä vegaanin tarvitse viljoja tai soijaa edes syödä saadakseen kaikki tarvitsemansa ravinotaineet (ainoastaan B12-vitamiinin saanti on kyseenalainen kasvisravinnossa ja suositellaan ottamaan lisäravintona).
Eikä tämä nyt kauhean ykistoikkoista ole ollut ruokapöydän suhteen. Vegaanisia versioita löytyy useille ruuille ja jopa monia leivonnaisia voi tehdä täysin vegaanisti. Tietenkin jos lihan ominaismaku ja tekstuuri ovat tärkeitä niin pettymys tulee olemaan suuri.
Jos haluaa "luonnollisesti" miettiä, niin ihminen ei ole puhdas kasvisyöjä (toisaalta onko mikään eläin), mutta ei myöskään mikään lihaa elääkseen tarvitseva petoeläinkään. Kala on teoriassa ihmiselle "luonnollisempi" liharuoka, koska ihmisen on helpompi syödä kalaa raakana, kuin muita lihoja. Loppupeleissä ihminenhän on tottunut syömään nimenomaan valmistettua lihaa.
Karu totuus on kutenkin, että harva tätä tekisi jos olisi vaihtoehto. Mutta maailmasta loppuisi yksinkertaisesti ruoka, jos näitä "lihan viljelijöitä" ei olisi. Luonto ei yksinkertaisesti anna ruokaa luonnollisella kasvutahdillaan enää tarpeeksi ihmisen ravinnon kulutukseen.
Toissaalta tuotantoeläinten rehuun menee suurin osa maailman viljasta ja soijasta, joilla voisi ruokkia hyvin myös ihmisiä. Esim. 95% suomeen tuodusta soijasta menee eläinten rehuun. Tuotantoeläimet luomuna ja vapaana kasvatettuna eivät riittäisi kyllä nykyiseen ahneuteen kaikille.
Luulis että vegepellet toivottaisi keinolihan avoimin käsin tervetulleeksi.
Kyllä toivotan. Lihan syönnissähän ei itsessään ole mitään vikaa, ihminen on kaikkiruokainen eläin. Vaikka monelle sekäsyöjällekin keinoliha voi olla varmasti aika friikkiä kamaa alkuun.
Hyvä pointti. Itse olen kuitenkin ymmärtänyt, että se vastustaminen olisi enemmän monikulttuurisuuden tuomia haittoja vastaan. Lisäksi siihen kuulunee suomalaisten perinteiden säilyttäminen ja kunnioittaminen. Onnistuneet integroinnit yleensä otetaan vastaan positiviisesti, jopa pahimpien rasistien joukossa.
Nämä termit vain meinaavat aina yleistää liikaa ja ihmisillä on omat käsitykset mitä ne tarkoittaa. Esim. maahanmuutonvastustaja = rasisti, Monikulttuurisuus = islam ja siihen liittyvä kulttuuri.
Eli tyyliin (kaikki oikeita esimerkkejä): -Ruotsin lippu pitää kieltää, koska se on rasistinen mamuja kohtaan. -Suvivirttä ei saa laulaa ettei kukaan loukkaannu. -Jos sanot olevasi isänmaallinen niin olet natsi. -Naisten/tyttöjen pitää pukeutua säädyllisemmin ettei maahanmuuttajamiesten kanssa tule "väärinymmärryksiä" (Saksa/Norja). -Skandinaavinen kulttuuri on perseestä ja muilla on parempi.
Eli käytännössä oman kulttuurin tylyttämistä ja toisten ylistämistä ja nostamista sen yli.
Tämä onkin juuri ongelmallista kun keskustellaan monikulttuurisuudesta. Se meinaa eri ihmisille eri asioita, näemmä. Itselleni toisen kulttuurin ylistämistä toisen kustannuksella ei ole monikulttuurisuutta, vaan nimenomaan päinvastoin, koska koetetaan saada aikaan yksi vallitseva kulttuuri, jossa ei ole tilaa muille aatteille tai kulttuureille. Suurin osa noista esimerkeistä liittyy nimenomaan islamisaatioon, mikä koettaa tukahduttaa muut kulttuurit ja uskonnot (= ei monikulttuurisuutta). Tai en ole ainakaan itse törmännyt muissa kuin islamin uskonnossa tähän ilmiöön.
Kulttuurien yhteiselo ei onnistu ellei molemmilta puolilta tulla vastaan ja kunnioiteta toista. Se että keinotekoisesti yritetään "kunnioittaa" toisen kulttuuria (lippujen ja laulujen kieltäminen, tietty pukeutuminen) johtaa ihan päinvastaiseen suuntaan. En ole seurannut "vihervasemmistolaista älymystöä" että tietäisin kuka siellä tälläistä edes järjissään haluaa, mutta en usko, että vain persujen ym. sisällä tämä nähdään vääränä suuntana.
Nykyään tuntuu että "monikulttuurisuus" on suoraan synonyymi ääri-islamilaisille aatteille tai rikoksia tekeville maahanmuuttajataustaisille. Tässä unohdetaan kaikki muut oman kulttuurin edustajat, jotka ovat tuoneet rauhanomaisesti ja onnistuneesti omaa kulttuuriaan europpaan ja suomeen ilman että se vaatisi vallitsevan kulttuurin syrjäyttämistä tai muuttumista tai muutenkaan rikkoisi yhteiskuntarauhaa. Myöskin vallitsevan kulttuurin sisällä syntyvät ala- ja mikrokulttuurit ovat osa monikultturisuutta.
En nyt oikeasti usko että tekevät taistelusysteemistä mitään Kingdom Heartsin yhden napin rämpytys hack'n'slashia. Todennäköisesti seuraavat XII:n ja XIII:n mekaaniikkaa eli Active Dimension Battlea tai vastaavaa dynaamista semi-vuoropohjaista mekaaniikka, mikä on ihan hyvä. Viimevuosina kun olen vanhempia FF:iä pelannut niin nimenomaan se taistelusysteemi on se mikä raastaa peli-iloa nostalgiasta huolimatta. Se on yksinkertiasesti nykypäivänä vain tylsää, kankeaa ja yksiulotteista. Varsinkin Bravely Defaultin jälkeen, missä vanha vuoropohjainen systeemi oli päivitetty niin sulavaan ja toimivaan muotoon. Toki en tiedä olisiko se kauhea vaiva tehdä staattinen vuoropohjainen atb -systeemi vaikka valinnaiseksi, eihän se muuta vaadi kun että hahmot pysyvät paikoillaan.
Ja random encounter myös ehdottomasti pois. Ainoa huoli on, että menevät muuttamaan tai poistamaan pää- ja sivujuonesta asioita vain koska nykyään ei menisi enään läpi koska internetin inisijät ja muu valtavirtapaine.
Nintendon on nykyään näköjään mahdoton olla lisäämättä ylimääräisiä turhuuksia kaikkiin peleihinsä. Yrittävät olla vahingossakaan tekemättä mitään koherenttia ja järjellistä.
Joo, siis Suomessahan on tosi hyvin asiat verrattuna moneen maahan, ainakin vielä. Ei täällä sellaista köyhyyttä tai luokkayhteiskuntaa ole kuin vaikka siellä Intiassa. Ja tietenkin elintaso on parempaa kuin joskus 500 vuotta sitten. Ihminen aina suhteuttaa käsityksensä hyvästä elintasosta oman elinympäristönsä mukaan ja verrattuna muihin. Edellisaikojen luksus on nykyajan välttämättömyys. Syrjäytyminen ja köyhyys ovat aina suhteessa keskimääräiseen elintasoon yhteiskunnan sisällä.
Sekin että kuka on mitä "velkaa" ja kenelle tässä maailmassa on aikalailla varmaan näkemyksellinen asia. Onko valtio kansaansa varten, vaiko kansa valtiotaan. Tietenkin jokainen on loppupeleissä vastuussa omasta elämästään eikä kenenkään tarvitse uhrata itseään kenenkään hyväksi tai tehdä mitään toisen puolesta ellei halua. Monesti tuntuu kuitenkin siltä, että mitä enemmän massia sulla on, sen vähemmän sulla on myös yhteiskuntavastuuta. Monet unohtavat, että ei kukaan vain omin avuin ole tullut varakkaaksi, vaan se raha tulee aina lähtökohtaisesti sieltä "alhaalta", suorasti tai epäsuorasti. Jopa ne kaljaa kittaavat vätykset ovat varmasti tärkeä asiakasryhmä monelle panimolle.
Mutta nuo automaation myötä vähenevät perinteiset työt ja ostovoima ovat oikeasti seuraava iso kysymysmerkki, joka vaikuttaa ihan kaikkiin elintasosta riippumatta. Jänskää nähdä mihin asiat menevät. Hallitusohjelmassa lupaillaan perustulon kokeilua, mikä on ihan jees.
Joo, ja moni unohtaa millä aikakaudella eletään. Käsitykset ovat ihan helvetin vanhanaikaisia ihmisillä varsinkin liittyen talouteen ja työn tekemiseen. Yhä enemmän automaatio ja teknologia vie perinteisiä työpaikkoja, joten tulevaisuudessa ei yksinkertaisesti ole kaikille töitä mistä voisi maksaa asianmukaista palkkaa tai palkkaa ollenkaan. Tuottavuus kasvaa, mutta ihmisten ostovoima ei, "köyhät köyhtyy ja rikkaat rikastuu" ei oikeesti ole mikään läppä, ja tästä kärsii loppupäässä kaikki, jopa ne hyväosaiset. Taitaa olla sitten arvokysymys kuinka haluaa asian ratkaista (perustulo vai orjatyö).
Hassua nyt kun miettii, niin en ole oikeastaan koskaan omistanut tai pelannut läpi mitään näitä jumal-luokan PS1 pelejä, joita tässä ketjussa hypetetään. Toki olen kokeillut ja katsonut sivusta Metal Gear Solidin läpipeluuta, ja lapsena ensimmäiset kunnon kuumottelut videopeleistä tuli nimenomaan RE1:stä. Abejakin tuli käytyä kaverin luona pelaamassa, tosin PC:llä. SoTN:iin en ole vielä koskenutkaan. Grandiakin pitäisi pelata. Vargant Story? Chrono Cross? Ja varmaankin tuo Suikoden II.
Crashit ja Spyrotkin on vasta muutama vuosi sitten pelattu kunnolla läpi, siis että kerää kaikki mahdolliset laatikot, timantit yms. Varsinkin ensimmäisen Crashin totaalinen läpipeluu on jo yllättävän haastavaa ja hauskaa.
Medievil oli kanssa hauska ja omaperäinen tekele Sonylta, jolle vielä toivoisin kolmannen osan joskus tulevan.
Oma Top 3 lista voisi olla:
1. FFIX
Myönnän, etten ole koskaan pelannut FFVII:tä alkua pidemmälle, joten en osaa sanoa siitä mitään, mutta itselleni IX on sarjan paras osa heti VI:n jälkeen. VIII:tä olen viimeaikoina pelannut, mutta jotenkin ei pelattavuudeltaan ole lainkaan samalla tasolla; Draw -systeemissä on kauhea grindaamisen maku, ja hahmonkehitys tuntuu osittain varsin persoonattomalta ja tylsältä.
Krishnamurti mainittu. Laudalla on muutenkin tiedostavampaa porukkaa kuin mitä olettaa saattaa.
Kyllähän se niin on että oma onni löytyy omasta itsestään, mutta ei se meinaa että pitäisi polttaa kaikki maallinen omaisuus tai jotenkin pyrkiä katoamaan kaikesta mitä nykyhetkessä tapahtuu, oikeastaan päinvastoin, antaa elämän tuoda mitä se tuo ja ottaa se vastaan, hyvässä ja pahassa. Tunnetiloja tulee elämäntilanteen mukaan, ja ihmiset usein sekoittavat ilon tunteen onneksi ja surun epäonneksi. Onni on jotain mikä ei ole kumpaakaan, se on vain elämän hyväksymistä juuri sellaisena kuin se tapahtuu, mutta tämä ei tarkoita, että lilluisi vaan jossain tunneneutraalissa tilassa irti kaikesta ihmisyydestä. Kaikki tunnetilat (positiiviset ja negatiiviset) ovat loppujenlopuksi tasavertaisia; ne tulevat ja menevät, ovat hetkellisiä ja niistä pääse yli, jos vain oppii hyväksymään sekä käsittelemään ne ja jatkaa elämistä. Onni tai epäonni ei ole tunne-, vaan elämäntila.
Ruotsalainen leffa, mikä kertoo afrikkalaistaustaisesta nuorisojoukosta, jotka ryöstävät ja kiusaavat kolmea valkoista "hyväosaista" poikaa ja vähän muita siinä samalla. Varmaan yksi ahdistavimmista elokuvista mitä on tultu nähtyä vähään aikaan, ja vaikkakin näyteltyä, voisi kuvitella ettei todellisuus ole kauhean kaukana tuosta meiningistä monen kohdalla. Elokuva ottaa puheeksi vaiettuja ja ongelmallisia asioita, mutta lopulta jättää tärkeitä yksityiskohtia kertomatta, mihin voisi osoittaa sormella (esim. mustien nuorten kulttuurista taustaa ei kerrota, eikä liioin elinoloja) ja kaikki "fakta" mikä elokuvasta tulee ilmi on katsojan omien kokemusten, olettamusten ja näkemysten varassa, ainakin suurin osa.
Elokuva, jonka kaikkien tulisi katsoa, niin nuorten, aikuisten, valkoisten, mustien, rasistien, maahanmuuttoa ja monikulttuurisuutta kritisoivien sekä sitä puolustavien. Yksi aikamme tärkeimmistä elokuvista.
10 Call of Duty 4: Modern Warfare 9 LittleBigPlanet 8 Bayonetta 7 Super Street Fighter IV 6 Red Dead Redemption 5 Grand Theft Auto V 4 Portal 3 The Last of Us 2 Super Mario Galaxy 1 Dark Souls
Oikein hyvä lista, tosin LittleBigPlanetia en ymmärrä ollenkaan. Eihän pelillä ole edes ollut minkäänlaista vaikutusta pelialaan, toisin kuin melkein jokaisella muulla listan pelillä.
Olihan LittleBigPlanet aika innovatiivinen ja luova ideatasolla. Pelinä kyllä aivan totaalisen tylsä ja omaa varmaan paskimmat kontrollit missään tasohyppelyssä.
Taisi olla vuosi 2010 ja miitti nro 22(?) missä olin ensikertaa mukana. Ekasta miittistä jäi sellaiset traumat, että seuraavat ovat enemmän tai vähemmän olleet altistushoitoa. Onhan miiteissä aina ollut hauskaa, läpät on hulvattomia ja kaikki on kivoja toisilleen, ollaan vaatimattomia voitoista ja kannustetaan jos joku ei pärjää.
Toisaalta mä tuunkin sinne vaan pelaamaan MicroMachinesia ja kattomaan kun Epi pelaa Naganoa. Saa nähdä päästetäänkö meitä Riepun kanssa enään koskaan samaan tiimiin.
Joo ihan mielenkiintoista nähdä miten Ruotsin punavihreät pärjäävät "johdossa" ja miten heidän politiikka toimii käytännössä. Suomessa kun kuitenkin on asiat aika päinvastoin poliittisesti.
Itseäni ei jotenkaan nappaa muutenkaan nuo Ubisoftin pelit. Taidan kuulua lisäksi siihen pieneen ryhmään, jonka mielestä Beyond Good & Evilkään ei ollut loppujen lopuksi erityisen ihmeellinen peli.
Rayman 2 on tosin sellainen peli Ubilta, jota arvostan oikeasti.
No Beyond Good & Evil onkin "homojen peli".
Ylihelppohan se on eikä tarina ja tyyli välttämättä iske kaikkiin, mutta tunnelma on kohdillaan ja onhan se maailma aika persoonallinen hahmoineen. Ubi tekee kyllä aika perseet kun ei vieläkään ota kehittääkseen kakkos-osaa, ainakaan loppuun asti, vaikka ensimmäisen pelin päätös huutaa sitä.
ACII on ainoa AC jota olen pelannut ja ihan jees peli se on. Tarinaa jaksaa seurata, vaikkei siitä kaikkea heti älynnyt ykkös-AC:ta pelaamattomana. Grafiikat hienot ja kiipeily sekä erilaisten asioiden keräily mukavaa ajanvietettä.
f.luxia on itsekin tullut käytettyä nyt pidemmän aikaa ja aika samoja fiiliksiä kuin mitä Epillä. Tietenkin koneella hääräillessä on enemmän ärsykkeitä tarjolla kuin mitä kirjaa lukiessa, mutta huomaa että aikaisempaa ylipirteyttä ei enää oikeastaan esiinny ennen nukkumaan menoa. Tämä ja tarvittaessa koneen näytön manuaalinen himmentäminen vielä lisäksi on osoittautunut aika toimivaksi comboksi. Suosittelen kyseistä ohjelmaa kyllä kaikille. Säästää silmiä.
Vaikka Halon hakkuu ei ole kiinnostanut pitkiin aikoihin enkä Xonea tule varmaan koskaan ostamaan, täytyy tuolle paketille nostaa hattua. Aivan järjetöntä herkkua.
Destinyn alphaa pelattiin eilen kaveriporukalla ja oli kyllä aika keskinkertaista menoa.
Yks seikka mikä on nostanut päätään, kun olen vähän katsellut noita alpha videoita ja lukenut pelaajien kommenteja, on että pelattavuus vaikuttaa kuin suoraan Borderlandsista, mikä ei ole yhtään hyvä juttu. Olin niin odottanut tästä Halojen tuntumalla varustettua loottijuhlaa, mutta epäilys alkaa hiipimään pikkuhiljaa.
Oli kyllä ihan hyvät messut. Nyt ainakin tietää, että voi siirtää WiiU:n hankkimisen vielä ensi vuoteen. Xenoblades, Bayonetta ja Zelda lähinnä kiinnostavat. Saa nähdä onko tuosta Smashista mihinkään, kyllä sitäkin varmaan jaksaisi taas keräily/unlockaus -mielessä pelata. Veljeltä lainaan jos ei muuten.