Itse pelaan tällähetkellä varsin tehottomalla läppärillä (joku muutama vuosi vanha halpis acer), joten joudun kytkemään kaiken silmäkarkin pois päältä, mutta eipä peli yhtään paskemmalta näytä silloinkaan ja pyörii sulavasti.
Kyllä jo nyt tuntuu että tätähän jaksaakin jopa pelata Diabloon verrattuna. On vaan niin koukuttavaa kehittää hahmoa skill treen takia, kun on täysin vapaat kädet luoda millainen hahmo tahansa, eikä skill gemejä tai varusteita ole lukittu vain tietylle hahmoluokalle. Roolipeli tehty oikein.
Tällä hetkellä olen witchilläni panostanut fire damageen ja minioneihin, mutta toisaalta houkuttelisi kehittää hahmosta spell/melee hybridi, tai katsotaan mihin loppujenlopuksi päädytään.
Niin ja tosiaan kaveripyyntö on siitä hassusti tehty, että henkilöä ei voi hakea accountin kautta, vaan jonkun luodun hahmon kautta, mutta loppujenlopuksi itse account kuitenkin lisäytyy. Itseäni voi hakea hahmon nimellä Aivis.
Sen nimistä hahmoa minulla ei ole. HansPeterBaxter on toisen hahmon nimi, joten sillä pitäisi löytyä. Mikäs sun hahmon nimi on niin voin kokeilla laittaa sulle inviten.
No nyt löytyi, hämmentävästi tuolla nimellä kun hain niin lisäsi Rokirokin. Itse pelaan siis tällähetkellä Aivis nimisellä witchillä.
Free to Play Diablo-klooni, joka voi olla parempi kuin D3. Pelailin suljettua Betaa hieman ja nyt ajattelin jatkaa open betassa. Itse peli on siinä mielessä hyvä, että oikealla rahalla voi tietääkseni ostella vain kosmeettisia muutoksia eli ei pitäisi olla Pay to Win -meininkiä. Kannattaa kokeilla, ilmainen ja laadukas kun on. Skill Tree on muuten aika pelottava alkuunsa.
Itsekin tuon latasin ja vaikuttaa kaikinpuolin laadukkaalta. Jopa elämä ja mana flaskeissa on omat atribuutit, huh. Skill systeemi on myös parhautta ja järjettömän monipuolinen. Katsotaan jaksaako tätä pidempään, kuin Diabloa.
Itselläni suunnitelmissa hakea opiskelemaan jälleen tässä keväällä. Töitä ei meinaa oikein millään löytä, niin tuntuu suht houkuttelevalta palata opintielle ja siinä ohessa tehdä jotain pientä ettei pelkästään tukien varassa tarvitsisi nuokkua. Äänisunnittelu/studiotekniikka kiinnostaa pirusti ja sitä tässä ollaankin hakemassa opiskelemaan. Tyttöystävästä erottua on tultu majailtua porukoiden nurkissa ja olisikin suunnitteilla muuttaa kimppakämppään kaverin kanssa ja laittaa kunnolla musaprojektit tulille.
Mikään oravanpyörämeininki ei tosiaan itsenikään kutkuta, ja pyrinkin elämään siten ettei sitä rahaa niin kauheasti tarvitsisikaan.
Dragon's Dogmaa olen pelannut viimeaikoinen vähäisen, tähän mennessä vaikuttaa jo varsin hyvältä. Hahmon ja varusteiden kehitys koukuttaa ja tehtävät eivät ainakaan vielä tunnu toistavan itseään. Haastettakin löytyy, ei tarvitse kauas mennä alkumestoista niin tulee jo pataan. Uusia pawnejakin on aina kiva palkata mukaan ja niiden ympäristöstä sekä tehtävistä selittäminen tuo aivan omanlaisensa tunnelman peliin.
Koneelle olen myös Good Old Gamesin kauttaa hommannut muutamia pelejä.
Planescape: Torment Jäänyt tämäkin timantti kokonaan pelaamatta, vaikka paljon olin hyvää kuullut. Vasta alussa mennään, ja olen lähinnä tutkinut alkupuolen kaupunkia ja jubaillut eri hahmojen kanssa. Dialogi ja hahmot ovat, kuten saatoin odotaa, parhautta ja koko Planescape -universumi vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta ja on itselleni mukavaa vaihtelua kaikkien fantasiaropejen keskellä.
Rollercoaster Tycoon Takavuosien lemppari, jota kävin aina skidinä kaverin luona pelaamassa, jaksaa edelleen innostaa ja koukuttaa ja toimii samalla huikeana nostalgiatrippinä. Ehkäpä paras "sim" peli koskaan.
Ihan mielenkiintoista settiä Halla-aholta. Olisi myös mielenkiintoista tietää sekin, miten yhdysvalloissa osavaltioiden mielenterveysongelmat ja aseiden saatavuus korreloituvat henkirikosten kanssa. Suurinosa henkirikoksistahan tapahtuu enemmän tai vähemmän järjestäytyneen rikollisuuden kautta, eli tekijällä on tappoon jokin "järkevä" motiivi.
Aseet eivät itsessään tapa ketään, mutta ymmärrän hyvin asevastaisuutta, en itsekään oikein pidä aseista. Asiaa ei silti pitäisi katsoa kummaltakaan kantilta liian mustavalkoisesti. Vaikka aseet tai niiden helppo saatavuus eivät ole perimmäinen syy henkirikoksiin, helpottavat ja alentavat kynnystä niiden tekoihin huomattavasti. Vaikka yleinen argumentti on, että aseiden laillisuus ei mitenkään liity niiden saatavuuteen, voisi silti kuvitella, että 20-vuotiaan mielenterveysongelmaisen ilman rikosrekisteriä tai diagnoosia olisi silti helpompi saada ja käyttää asetta laillisesti ostamalla, kuin pimeästi, vaikka byrokratia onkin jälkimmäisessä olematonta. Tähän en silti osaa mitään varmuudella sanoa, koska en tiedä miten helppoa on ostaa pimeästi aseita.
Totuushan silti on, että aseita ei voi käytännössä kokonaan koskaan hävittää, ja yhdysvalloissa vielä vaikeammin sen perustuslain takia. Henkirikosten syitä ei ole mitään järkeä etsiä aseista, mutta niiden edistämisestä tuliaseet (tai niitä valmistavat ja kauppaavat henkilöt) ovat osittain syynä. Asehan on alunperin suunniteltu tappamiseen, eläimen tai ihmisen, vaikka toisenlaisiakin harrastuksia löytyisikin. Tuliaseiden osuuttaa asiaan ei saisi vähätellä saatika mitätöidä, muttei myöskään ylireagoida, niinkuin moni nykyään tekee.
Yritin omalla MacBookillani tyhjentää turhaa vapaata tilaa kirjoittamalla päälle, mutta näköjään masiina päättikin sitten poistaa tärkeitä tiedostoja siinä samalla. Mites vitussa tämä on okein mahdollista?
Tarvitseeko tässä nyt sitten alkaa soittelemaan palautuspalveluihin, vai onko vielä mitään itse tehtävissä? Varmuuskopiotakaan ei ole.
Jää vähän vähäiseksi tämä oma listaus, kun en tänä vuonna taloudellisista syistä pelejä kyennyt hommaamaan, ja jos hommasin, niin Steamistä vanhoja pelejä halvalla.
Vuoden pettymys -Diablo III oli loppujenlopuksi pettymys itselleni (ja monelle muulle). Ehkä lisäosien kautta tähänkin joskus palaa taas mielenkiinto, mutta nyt ydinpeli tuntuu olevan hieman keskeneräinen. Ei DIII huono peli ole, mutta potentiaalia olisi parempaankin.
Vuoden ladattava peli -The Journey oli jälleen hieno kokemus thatgamecompanylta, ja todisti jälleen sen, että peli voi olla äärimäisen nautittava aivan minimalistisellakin sisällöllä.
Ensi vuoden odotetuin peli -GTA V:tä odotan lähinää co-opin takia, mutta muuten ensvuodelta odotan, mitä Nintendolla on tarjota WiiU:lle, vai onko mitään.
Tänä vuonna keskityin aika paljon tutkimaan 90-luvun kadonneita helmiä, mutta kyllä vuosi 2012 toi tullessaan joitain hienoja levykäisiä.
Swansin The Seeriä on tullut itsekin kuunneltua, mutta ei ole vielä oikein ottanut auetakseen. Saattaa kyllä johtua siitä, että olen vasta viimeaikoina tarkemmin kyseiseen yhtyeeseen tutustunut, ja nyt vielä kuuntelun alla on erinomainen Soundtracks for the Blind -levy.
Uutta GYBEa olen vain vähän kuunnellut, en siitä vielä osaa oikein sanoa mitään. Taattua Godspeedia kuitenkin.
Julia Holter - Ekstasis
Se on nykyään harvinaista herkkua, kun kokeellinen musiikki saa naisen käden kosketuksen. Julia Holter oli ehkäpä tämän vuoden merkittävin löytö itselleni. Kannattaa myös tutustua edellis vuonna julkaistuun Tragedy -levykäiseen, joka on ehkäpä jopa parempi, kuin tämä viimeisin Ekstasis.
Death Grips - The Money Store
Itselleni vuoden 2012 bändi on Death Grips. Psykoottista ja huuruilevan kokeellista hip-hop punkkia nerokkaan yksinkertaisella soundilla. Harmi etteivät tulleet Flow'hun tänä vuonna, vaikka aluksi lupasivat, mutta seuraavan levyn ulossaanti oli yhtyeelle tärkeämpää. Ihan hyvä levyhän sieltä tuli, mutta The Money Store on ehkä hitusen parempi.
Krallice - Years Past Matter
Jenkkiläisen, jonkinsortin progressiivista bläkkistä soittavan Krallicen uutukainen on vuoden yllättäjä. Levyn kuuntelu kokonaisuudessaan on hengästyttävää, mutta samalla voimauttavaa ja saa veren kiertämään mukavasti, kuin kunnon juoksulenkki.
Siinä mielestäni parhaat plätyt tältä vuodelta. Saas nähdä mitä helmiä uusi vuosi tuo tullessaan
NO NYT LÄHTI tämäkin peli viimein ostokseen. Pitänyt ostaa tämä jo julkaisusta, mutta kitkuttelun syynä on ollut ehkäpä elämän surkein "palkka"tilanne.
Heitinpä itsekin tuonne sen parikymppiä. Menee näillä lahjoituksilla aina näin joulun alla massit huomattavasti parempaan käyttöön, kun omiin turhuuksiin.
Niin olisi mielenkiintoista tietää, kuinka paljon oma asenne vaikuttaa tuossa mielen ja kehon hyvinvointiin. Tyttö voi hyvällä elämänasenteella olla ihan perusterve koko loppuikänsä, ongelmana taitavat lähinnä olla nivelien rasitus kehon painon takia. Suurin ongelmanahan taitaa lähinnä olla, että tarpeeksi läski keho ei yksinkertaisesti jaksa enää pitää itseään käynnissä, mutta tämäkin on ykislöllistä ja vaati sen, että oikeasti olet sellainen sotanorsu, joka päivittäin kasvattaa rasvamahaansa roskaruoalla telkkarin ääressä.
En nyt sano, etteikö lieväkin lihavuus altistaisi tietyille sairauksille, mutta se että kuinka helposti ne puhkeavat, ei aina ole vain fyysisistä ominaisuuksista kiinni.
Siis painoindeksi ja siitä lasketut yli- tai alipainot eivät mitenkään yksinään kerro ihmisen terveydestä mitään. Itse olen aina ollut sen mukaan lievästi alipainoinen, mutta terve kuin mikä. Ns. sairaaloiseen lihavuuteen ja laihuuteen liittyy tietenkin omat ongelmat ja sairaudet, mutta jos ihminen kokee olevansa ja on terve huolimatta painostaan ei muulla ole väliä, kun että on sujut itsensä kanssa.
Luulisin, että suurin osa lihavista ihmisistä sairastelee ja voi pahoin lähinnä kiusaamisen ja huonommuuden tunteen takia.
Itsellänihän alkoi "joululoma" jo viime viikolla, kun suoritin loppuun oman isänmaallisen palvelukseni. Lusimaan ei silti jäädä, vaan jotain töitä haen ensivuodelle ja sitten kevällä haku jälleen opiskelun pariin.
Mutta siis nyt olen pelaillut piiiiitkästä aikaa World of Warcraftia, nyt tämän uuden lisäosan tultua. Mukavaahan tämä on, vaikken varmaan taas enää jaksa peliajan loppumisen jälkeen enempää, mutta nautitaan nyt, kun sitä vielä on.
Myös Dark Soulsin voisin viimein pelata ihan lävitse asti. Jäänyt pahasti kesken niinkuin kävi aiemmin Demonsissa, mutta läpihän tämäkin on päästävä, varsinkin ennen kakkososan ilmestymistä.
En ole jostain syystä koskaan pelannut Pikminejä, vaikka mielessä ne ovat aina olleet. Kolmosen graafinen ilme miellyttää ainakin omaa silmää paljon, ei tuollaisten värikkäiden ja piirrettymäisten pelien tarvitsekaan olla mitään ultrarealistisia graafisesti.
Suht ookoo dokumentti hotellisiivoojien arjesta, miten jatkuva kilpailuttaminen vaikuttaa työolosuhteisiin ja palkkoihin, ja miten vaikeaa näihin on nykypäivänä vaikuttaa.
Menee kyllä jo vähän naurettavaksi tuo rasistiksi leimautumisen pelko, jos se ylittää jo terveen järjen. Vaikea tilannehan tämä on, sillä moni pakolainen/maahanmuttaja oikeasti tarvitsee turvapaikkaa ja osaa olla ihan asiallisesti vieraassa maassa, mutta sitten on näitä, jotka menevät täysin omien sääntöjensä mukaan. Ymmärrän osittain tuota median piilottelua, sillä jotkut ihmiset provosoituvat niin helposti, että menevät ja tekevät itsekin jotain typerää, mutta faktat pitäisi silti aina tuoda julki.
EDIT: Hämmentää muuten myös tuossa videossa se, kun sanottiin että raiskaajat olivat ottaneet alkoholia ja huumeita. Eikös islaminusko kiellä nämä? Myös se, millä tavoin nainen oli saatu "hämättyä" mukaan, kiinnostaisi tietää.
Nuo johtajien palkat ovat vähän kaksipiippuinen asia...toisaalta ymmärrän että heille pitää maksaa enemmän, koska se homma on oikeasti haastavaa. Mutta toisaalta arvostan myös niitä johtajia jotka johtavat esimerkillään. Aina silloin tällöin kuulee tapauksista, joissa TJ tms, pomo pudottaa ensiksi omaa palkkaansa, ennenkuin käydään työntekijöiden kimppuun.
Sehän se on, että johtavatko johtajat ottaen huomioon myös alaisiaan, vaikka joutuisi tinkimään voiton maksimoimisesta. Ei niitä voittoja voi kuitenkaan ikuisesti koettaa puristaa, varsinkaan perus duunareiden kustannuksella, ahneudellakin tulisi olla rajansa. Tietenkin vapailla markkinoilla jokainen onnistuessaan luomaan itselleen rahallisesti tuottavan bisneksen on oikeutettu käyttämään satoaan miten halajaa. Voi ajatella joko itseään, muita, tai yrittää tehdä kompromisseja.
Jossain tapauksissa johtajien, tai vastaavien palkkoja pitäisi oikestaan korottaa, esimerkkinä kansanedustajien palkat. Jos sieltä saisi yritysmaailman rahoja, se voisi mahdollisesti kiinnostaa myös yritysmaailman henkilöitä, joilla olisi jopa mahdollisuuksia johtaa tätä maata. Nyt ne palkat houkuttelevat lähinnä kaikenmaailman Jaana Pelkosia.
No ei ainakaan korottaa, varsinkaan nyt kun kansanedustajien palkat maksetaan verorahoista. Suuremmat palkat sikisi vain lisää onnenonkijoita eduskuntaan, jotka eivät tee siellä käytännössä mitään. Kansanedustajan kuuluisi muutenkin olla enemmän kutsumuksellinen, eli sinne menevät oikeasti ne, jotka tietävät ja ovat kiinnostuneita kansan hyvinvoinnista, eivätkä pelaa vain omaan pussiin. Toki rahallista korvausta pitää jokaisesta duunista saada, mutta nykyistäkin pienemmällä palkalla kansanedustajat pärjäisivät vallan mainiosti. Tässä hyvä esimerkki päättäjästä, jota osaan arvostaa.