Mulle muuten sopis huomenna vaikka joku coop-sessio. Tää viikonloppu on pitänyt lukea - tai siis "lukea" - maanantaiseen tenttiin, joten annoin U2:n isoveljelle pelattavaksi viikonlopun ajaksi. Huomenna haen sen takaisin, joten joskus illalla vois testata miten hyvin tuo yhteistyö onnistuu.
Lisäksi ahtaat väijiytystaistelut, joita loppupuolella peliä oli ripoteltu reitin varrelle avokätisesti, tuntuivat vähän pelin tahalliselta pitkittämiseltä.
Vaikka lopussa oli tosiaan ehkä pari tulitaistelua liikaa, jotka oltaisiin mielestäni voitu korvata vielä vähän enemmällä seikkailulla/ongelmanratkonnalla, niin eivät ne sinänsä pelin pitkittämiseltä tuntuneet, koska ne olivat aina niin pieniä ja lyhyitä taisteluita, joihin ei yleensä mennyt (ehkä yhtä kohtaa lukuun ottamatta) muutamaa minuuttia kauemmin aikaa. Olisi ollut eri asia, jos ne olisivat olleet ensimmäisen pelin kaltaisia taisteluita, joissa lappaa porukkaa koko ajan lisää ja yhteen paikkaan oltaisiin pysähdytty pidemmäksikin aikaa. Mutta niistä tosiaan pääsi suht nopeasti ohi, joten eivät ne niin häirinneet. Ainakaan minua.
Lainaus
Lainaus
Eivätkä estä sitä, etteikö peli olisi silmissäni hitusen parempi kuin ensimmäinen osa.
Vaikka hajosin täysin viimeiseen loppariin, niin kyllä tuo on mielestäni kokonaisuutena selkeästi Drake's Fortunen yläpuolella. Kaikin puolin monipuolisempi, isompi ja parempi toimintaseikkailupläjäys, niin tarinansa, pelattavuutensa kuin teknisen toteutuksensakin puolesta.
Pari chapteria jäljellä ja heti into laski kun Azu valitteli viimeisestä pomosta. No, saa nähdä mitä sieltä nyt sitten eteen tulee.
Nojoo, ei tuo lopulta ollutkaan enää NIIN älyttömän ärsyttävä. Piti vain oppia se lopparialue kunnolla, että osasi juosta oikeisiin paikkoihin piiloon ja että tiesi mistä päin loppari voi mahdollisesti tulla. Ja jos pelaat Normalilla etkä Hardilla (?), niin onhan tuo sittenkin heti kertaheitolla astetta helpompi ja siten saattaa ehkä olla jopa ihan miellyttävä kokemus, luulen ma. Lähinnä Hardilla ärsytti se, kuinka helposti homma saattoikaan kusta totaalisesti. Aluksi menee hyvin, sitten lentääkin kranu eteen etkä oman toilailus takia saa väistettyä sitä ja se on kaputt.
w00t! Läpi meni! Helvetti meinasin vielä lopussa kämmätä, ruutu oli jo ihan väritön, mutta sitten vihu ei kuitenkaan ampunut haulikollansa vaikka seisoin suht kauan ilman suojaa, joten sain viimeisteltyä työn!
Jos jonkun mielestä ekan Unchartedin viimeinen (ja ainut) loppari oli huono, niin oottakaahan kunnes pääsette Among Thievesin loppuun. Hardilla ainakin ihan käsittämätöntä tuskaa. Käsittämätöntä miten koko muu peli on parhautta, mutta sitten ei osata tehdä viihdyttävää lopetusta.
E: Siis OIKEEEEEESTI. Vittu mitä paskaa.
(ei oo spoilereita itse juonesta, vain siitä mitä loppari tekee)
Taitaa olla Uncharted 2 muuten räiskintäpainotteisempi kuin ensimmäinen osa? Jos nyt olen ymmärtänyt arvosteluja lukeneiden foorumikeskustelijoiden jutuista jotain. Itse olen skipannut arvioiden lukemisen lähes tyystin.
Päinvastoin, vähemmänhän tuota räiskintää tuntuu olevan, ainakin tähän mennessä (en taida olla ihan puolessa välissä peliä). Ensimmäisen 1-1,5 tunnin aikana ei ollut ammuskelua yhtään ja muutenkin monissa kohdissa voi hankkiutua eroon isosta osasta vihollisia ilman, että tarvitsee juurikaan vaivata liipasinsormea. Ehkä voisi sanoa, että tässä on enemmän toimintaa kuin edellisessä, mutta se ei läheskään aina tarkoita Trigger Happy meininkiä, vaan esim. takaa-ajoja yms.
Tähän mennessä tuossa ei myöskään ole ollut paria kolmea kohtaa enempää niitä edellisosan ärsyttäviä areenoita, joihin tuntuu tulevan jatkuvasti lisää ja lisää vihollisia. Ja nekin yksittäiset tuollaiset kohdat, joita on tullut vastaan, on suunniteltu huomattavasti paremmin kuin ensimmäisessä Unchartedissa.
Seikkailua sen sijaan on ollut huomattavasti enemmän. Puoleen väliin mennessä varmaan enemmän kuin ekassa Unchartedissa yhteensä. Kaiken lisäksi aarteet tuntuvat olevan tällä kertaa keskimäärin paljon vaikeammissa piiloissa, ainakin olettaen että minulla on jäänyt niitä välistä vaikka kuinka paljon. Yhdessä vaiheessa meni varmaan kolme tai neljä chapteria ilman, että löysin yhtäkään - ja yritin tosiaan löytää niitä... Ja tällä kertaa ne jaksaa ehkä etsiä kaikki ilman ohjeita, koska peli näyttää kuinka monta aarretta on löytämättä mistäkin chapterista. Ei mene aivan niin hakuammunnaksi kuin ensimmäisessä osassa.
Lainaus
Moninpeli oli jäätävää paskaa, mitä nyt kerran jaksoin tuota betaa kokeilla
Emmää tiiä, FotNS on kuitenki jossain määrin erilainen lähdemateriaali, mitä taisteluihin tulee, käytetään nyrkkejä eikä aseita. Sen voisi kuvitella vaikuttavan hieman siihen, miten Koei on lähestynyt pelin kehittämistä. Tai sitten ei.
Hohoo, Uncharted 2 tuli kuin tulikin tänään. BCS toteutui, kerrankin. Ja mikäs siinä pelatessa, ensimmäinen tunnin perusteella laatukamaa. Ei tekis mieli lopettaa, mutta pitää lähteä muailmalle hoitamaan asioita.
Saas nähdä onko tuo yhtä mieltäpuuduttavan tylsää mättöä kuin muut Musou-julkaisut. Kuvista tulee ainakin hieman enemmän mieleen God Hand kuin tyypillinen DW, joten ehkä tämän suhteen on vielä vähän toivoa...
Hulluilta päiviltä löytyi kaiken paskan seasta yksi helmi, eli Rhythm Paradise DS:lle 14,90€:lla. Olihan tuo pakko ostaa tuohon hintaan, vaikka olinkin ajattelut etten osta enää yhtäkään peliä lokakuun aikana. Noh, kärsitään tuon seuraamuksia sitten loppukuusta...
iPhonen omistajathan voivat muuten jo ostaakin tuon, se julkaistiin sille jo heinäkuussa (2008).
Jahas, GT5:n surkea vauriomallinnus tulee ilmeisesti paranemaan?
Lainaus
Right now we are adding a brand new real-time deformation engine that will process according to the speed and angle of impact. But doing this in real-time remains truly complex. We could make it an easier way with pre-damaged models but definitely we don’t want to make it that way.
STNA Trinestä Platinaa! Eipä tuossa ollut muuten hirveästi vaikeuksia, mutta voi HELVETTI tuota viimeistä kenttää. Paskinta paskaa paskuudessaan, mitä on ikinä tullut vastaan missään tasohyppelypeleissä. Se, jonka mielestä tyhjästä kesken hypyn ilmestyvät esteet olivat hyvä idea kentässä, jossa pitää paeta ylöspäin nousevaa laavaa, joutais kärventyä itse laavassa. >:-(
Bayonetta demo. Loistava. Ruudunpäivitys ei ole täysin sulava 60fps, mutta ainoat kohdat, joissa se tökki todella pahasti, oli niiden Climax-liikkeiden aikana, kun taikoo sen koiran pään syömään väli- ja päälopparin. Muuten se dippailee 30(/45)-60 fps:n välillä. Väittävät, että screen tearingiä on todella paljon, mutta minä en oikeasti huomaa. Unchartedissa, Mirror's Edgessä ja monissa muissa sitä kyllä on, mutta tässä en vain näe sitä. Trailereissa olen kyllä huomannut, mutta pelatessa tätä demoa en.
Toivon mukaan tuo on vanha demo (samoja paikkoja ollaan ainakin demottu jo muutaman kuukauden ajan) ja vaikkei japsi-versioon saataisikaan hiottua tätä täysin kuntoon, niin toivottavasti ne pienetkin viat korjataan viimeistään sitten siihen lykättyyn länsimaiseen julkaisuun mennessä. Ei mulla olis kuitenkaan mitään ongelmia pelata peliä tällaisenakaan.
Demon's Souls Deluxe Edition on ny sitten lähetetty tulemaan VG+:sta, hintaa sen 60€, mukana tulee itse pelin lisäksi taidekirjanen, kaikki pelin sävellykset sisältävä OST ja strategiaopas. Vaikeustaso tosin huolestuttaa edelleen. Toivottavasti tämä ei aiheuta turhan monia itkupotkuraivareita.
Miksi ostaa tunnetusti vaikea peli ja pelätä sen vaikeutta?
Pidän haasteesta, mutta toisaalta haluaisin myös kyetä pelaamaan pelin läpikin. Nettijuttujen perusteella on kuitenkin vaikea arvioida sitä miten MINÄ koen DS:n vaikeuden. Onko se "vain" piristävän haastava/vaikea, mutta kuitenkin vielä läpi pelattavissa, vaiko aivan mahdoton.
Demon's Souls Deluxe Edition on ny sitten lähetetty tulemaan VG+:sta, hintaa sen 60€, mukana tulee itse pelin lisäksi taidekirjanen, kaikki pelin sävellykset sisältävä OST ja strategiaopas. Vaikeustaso tosin huolestuttaa edelleen. Toivottavasti tämä ei aiheuta turhan monia itkupotkuraivareita.
Vai pitääkö niiden sivujen aikuisten oikeesti olla lähes valmiita?
Periaatteessa kyllä. Siitä voi vielä löytyä jonkin verran korjattavaa, eli työn ei tarvitse olla vielä aivan lopullisessa muodossaan. Käytännössä lopulliseen kandin noihin 15 sivuun tehdään kuitenkin vain kielioppi- yms. korjauksia ja mahdollisia pieniä lisäyksiä, jos on jotain, mitä en ole maininnut tekstissä, joka on kuitenkin työn ohjaajan mielestä tärkeää mainita.
Hmm... nämä kaksi sanaa eivät mielestäni oikein kohtaa. Ainakaan positiivisessa mielessä.
Niinpä, siksi olisikin hyvä miettiä tarkkaan sitoudunko nyt tekemään kandin ja gradun yhdestä ja samasta aiheesta vai tekisinkö eri aiheista, niin ehtisi vielä miettiä gradun aihetta myöhemminkin. Siten voisin ehkä saada jonkun työelämään siirtymisen kannalta oleellisemman graduaiheen, jonka voisin esim. tehdä yhteistyössä vaikka jonkun Pohjoispohjanmaan ympäristökeskuksen kanssa. Tuo ilmastojuttu kun olisi lähinnä jotain proffan omia säätöjä, joten en tiedä aukaisisiko se ovia mihinkään muualle kuin työttömyyskortistoon.
Välillä olen kateellinen lääkisläisten opintojen jälkeisiin 99,999999999999999999999% työllistymislukuihin (josta tuokin 0,0000000000000000001% on varmaa vain ihmisiä, jotka eivät heti opintojen jälkeen jaksa tai halua vielä aloittaa työn tekoa...).
Luonnonmaantiede. Sinänsä kaikki kiinnostaa ihan yleisellä tasolla, mutta haluaisin periaatteessa tehdä kandin ja gradun abauttiarallaa samasta aiheesta, joten pitäis ehkä valita sellainen aihe, jonka kirjallisuuteen jaksaa syventyä seuraavat ~2+ vuotta ja josta jaksaa jauhaa kandin ja gradun verran juttua. Toisaalta pitäis ehkä ajatella myös työllisyystilannetta, jos valitsis kandin ja sitä kautta gradunkin aiheen kunnolla, niin vois päästä opiskeluaikanakin oman alan töihin helpommin.
Ahdistuksen ja vitutuksen syynä on lähinnä kiire, joka tuon kanssa pakostakin tulee, ei niinkään se etteikö löytyisi lopulta mieluisaa aihetta. En ymmärrä miksi pitää hirveällä kiireellä vääntää n. 15 sivua juttua kahdessa kuukaudessa ja sitten annetaan yli 5 kuukautta tehdä loput (5+ sivua), kun lopullinen juttu pitää palauttaa vasta joskus huhti-toukokuussa. Jotenkin kuvittelisi, että olisi järkevämpää kääntää toisin päin aikataulutus. Annettaisiin kunnolla aikaa aiheen valitsemiseen, siihen syventymiseen ja tuon 15 sivun kirjoittamiseen ja vasta sitten pitäisi tehdä työ loppuun parissa kolmessa kuukaudessa, kunhan on pitänyt kandiseminaarit ja saanut palautetta jo kirjoitetusta osiosta.
On mulla tiedossa jo yksi pienilmastoa koskeva aihe, joka sinänsä kiinnostais ja siitä vois vääntää gradunkin. Sen tarkemmat yksityiskohdat ovat vain vielä pimennössä multa enkä tiedä mikä työn lopullinen tarkoitus oikeastaan on (proffa vain sattui kerran mainitsemaan, että tuollainenkin kandi- & gradutyö olisi mahdollista tehdä). Tiedän vain sen, että sitä varten olisi jo valmiiksi mittaustuloksia n. 60 000 kappaletta... Haluaisin tietää tuosta kuitenkin vielä paljon enemmän ennen kuin sitoudut siihen melkein sokkona.
Ahdistaa ja vituttaa, kun kandin työstä pitäis olla tehtynä n. 3/4 vajaan kahden kuukauden päästä. Ei siinä mitään, jos sais keskittyä suurimmaksi osaksi siihen, mutta sen lisäksihän pitää erään kurssin puitteissa kirjoittaa ympäristökeskukselle n. 10 sivun raportti ja käydä pitämässä siitä seminaari, käydä jotain 7-9 keskimäärin 5op:n kurssia ja ehtiä tekemään töitäkin. Eikä tuossakaan ois vielä mitään hirveän kamalaa, mutta mulla ei ole edes vielä aihetta kandiin. Pitäis käydä keskustelemassa asiasta proffan tai jonkun kanssa, mutta haluais keksiä edes jotain mahdollisia aiheita, joista oikeasti kiinnostais lähtä kirjoittamaan reilua 20 sivua.
Trailerissa näkyi joku iso junaa jahtaava lonkeroloppari, siinä olisi ainakin potentiaalia olla lähempänä LP1:n vastineita vaarallisuutensa puolesta, kun ei ole massiivista ympäristöä, jossa piileskellä ja hyökätä sen kimppuun joka puolelta.
Jos Live kiinnostaa niin paljon, ettet pistä pahaksesi kun siitä pitää maksaa muutama kymppi vuosittain, niin sitten varmaankin 360. Jos pistät pahaksesi, niin sitten onkin mielestäni jo huomattavasti vaikeampi valinta, ei auta kuin arpoa. Henk. koht. arvostan PS3:a enemmän sen nettisysteemien ilmaisuuden, käyttöliittymän paremmuuden ja juurikin tiettyjen ominaisuuksien, kuten Blurayn, takia (ja Valkyria Chroniclesin sekä Unchartedin tyyliset pelit uppoaa paremmin kun GeoW ja Halo), mutta eriäviäkin mielipiteitä on. Go with your gut. Mene kauppaan ja katso kumpi sieltä lähtee mukaan.
mutta istualtaan ohjainta voi pitää sylissä, jolloin tuo ei vaikuta juurikaan nunchukia tyhmemmältä idealta.
Dualshock sylissä? Ei, se kuulostaa vielä enemmän retardilta.
Ööhhh... Mää kyllä pidän sitä ihan normaalistikin sylissä, kun istustkelen nojatuolissa ja pelaan. Emmää pidä ohjainta ilmassa. Kun nyt tuossa oikeasti kokeilin, niin ei tuo tuntunut mitenkään hankalalta tai liian epäergonomiselta, jos asetti ohjaimen oikean puolen "nojaamaan" jalkaa vasten istuessa ja otti Wiimoten toiseen käteen. Tuntui aika samanlaiselta juurikin Wiimote+ nunchuk komboon verrattuna. Ei se nuntsaa voita, mutta ei tuo nyt mitenkään aivan mahdottomalta tunnu. Ainut kyseenalainen ratkaisu oli, että ilmeisesti tuossa esitellyssä demossa ammuttiin dualshockin L1:llä tai L2:lla eikä Wandin nappulalla.
Phoenix Wrighting luojan uusi peli, jossa ohjataan kuolleen hahmon haamua, joka yrittää selvittää mitä tapahtui. Peli alkaa tuosta trailerin näyttämästä tilanteesta. Vaikuttaa vähintäänkin mielenkiintoiselta, etenkin jos on loppupeleissä edes lähellekään yhtä jännittävä ja persoonallinen kuin PW. Vaikuttais kyllä olevan.
Kuulostaa, mutta eipä tuo ole. Tietty jos seisaaltaan pelaa jostain syystä, niin voisi ollakin, mutta istualtaan ohjainta voi pitää sylissä, jolloin tuo ei vaikuta juurikaan nunchukia tyhmemmältä idealta. Ja eipähän tarvitse ostaa 6-8 Wandia mahdollisia neljän pelaaja splitscreen-moninpelejä varten, jotka toimisivat samalla periaatteella, jos omistaa jo 3-4 DS3:a tai Sixaxista.
Oli tuolla näköjään yksi ainakin minua kiinnostanut uusi julkistus, nimittäin uusi Ape Escape PS3:lle, joka tukee (/vaatii) Wandia pelaamiseen.
Jaa-a, saas nähdä mitä piakkoin alkavan SCEJ:n TGS-tilaisuuden aikana paljastetaan. Antaakohan se jotain osviittaa, että Square Enixin heeboille ollaan varattu 10 riviä paikkoja konferenssitilan takaosasta...
Edit: Gran Turismo 5 (ainakin Japaniin) maaliskuussa 2010... 950 autoa, 70 rataa.
Editttt: esitellään Resident Evil 5:sta PS3:n motion controllerilla pelattuna, ohjainta tukeva Resident Evil 5: Director's Cut keväällä 2010. Pelataan Dualshock toisessa kädessä ja dildo toisessa, hieman wiimote + nunchuk tyyliin. Tulisikohan päivityksenä originaaliin? En ainakaan itse nauttinut pelistä niin paljoa, että maksaisin siitä kahteen kertaan.
Edittttttt: Little Big Planetistakin tulossa ohjainta tukeva versio.
Editttttttttt: Pitkä lista pelejä, joihin tulossa Wand tuki, tosin ei näyttäis olevan pelejä tyyliin Uncharted ja Killzone 2, vaan pikkupelejä kuten flOwer, High Velocity Bowling, Eyepet ja PAIN.
Arvelisin, että peli-OST:lle tyypilliset 1,5-3 minuuttia. Sinänsä voisin kuvitella, että aikalailla kaikki kappaleet ovat vähintään ihan mukiinmenevää jammailua, mutta se kuinka paljon noista löytyy vaihtelua onkin sitten aivan eri asia. 150 kappaleen joukkoon saattaa eksyä turhan samanlaisia sävellyksiä tai jokin pääteema saattaa toistua liian monessa biisissä.
In other news,Segalta on ilmeisesti lipsunut julkisuuteen joku dokumentti SCEA:n ja Segan välisestä kokouksesta, jossa mainitaan taas PS2-pelien emulointi PS3:lla (esmes GTA Vice City ihan nimeltä) ja jonkin sortin "import store" -osasto PS Storeen, jonne tulisi tarjolle japanilaisia pelejä (joita ei oltaisi välttämättä edes lokalisoitu mitenkään).
Siistein juttu on kuitenkin maininta "DC Digitalseista". SCEA on ilmeisesti pyytänyt Segalta listan mahdollisista ladattavista Dreamcast-peleistä, josta he haluaisivat valkata pelejä, joita haluaisivat Segalta ladattavaksi PS Storeen (jos yksinoikeudella, niin Sony auttaisi markkinoinnissa paljon enemmän).
Tekstitiedosto löytyy täältä, ellei sitä olla ehditty poistamaan. Toimi ainakin vielä hetki sitten: