Mutta jos sieltä tulee Witcher 3 oikeasti pelattavana joka on oikeasti Witcher 3... NS:llehän voisi kääntää vaikka mitä PS4 ja X1 pelejä.
Tämä on kyllä ollut pidemmän aikaa Diablo 3:n kaltainen "ei savua ilman..." -tilanne. Toisaalta GTA femmastakin on ollut toteutumattomia lupauksia jonkin aikaa ilmassa. Kaikki on siis mahdollista.
Nintendo lataa täydellä höökillä kohti loppuvuotta, ja tuloksena voi olla yksi parhaista vuosipuolikkaista, mitä yhtiö on faneilleen koskaan tuottanut (ja päälle vielä kaikki mahdolliset 3rd party -julkkarit):
KESÄKUU:
Super Mario Maker 2
HEINÄKUU:
Fire Emblem: Three Houses Marvel Ultimate Alliance 3 Wolfenstein: Youngblood
ELOKUU:
Astral Chain
SYYSKUU:
Animal Crossing (???) Witcher 3 (???)
LOKAKUU:
Luigi's Mansion 3 (???) Dragon Quest XI S (???) DOOM Eternal (???)
MARRASKUU:
Pokemon Sword&Shield
JOULUKUU:
Legend of Zelda: Links Awakening (???)
Ja tähän extrana vielä yllätykset ja indiet (Cadence of Hyrule, A Hat in Time jne.) Herranen aika, mikä loppuvuosi onkaan tulossa!
Switcher 3 kiinnostaa kovasti teknisestä näkökulmasta; miltä peli näyttää, mitä uhrauksia on tehty, jotta se on saatu pyörimään hybridi-laitteella. Moni räkätti kuin rastas vielä viime vuonna ajatuksellekin tästä porttauksesta. Kummasti porttien maali tuntuu koko ajan siirtyvän, kun laitteen salat tulevat kehittäjille yhä tutummiksi. Switch on uskomattoman tasapainoinen laite, mutta porttausten takana on myös raakaa taitoa ja kovaa työtä taikojen sijasta.
Joo, ehdottomasti sukellan lisäreihin heti, kun peli antaa niille alueille mennä. Tein Skyriminkin kanssa niin Switchillä, että pelasin heti ensimmäisen tilaisuuden tullen minulle tuntemattomat DLC:t, ja homma toimi oikein mainiosti.
Witcher 3 Switchille olisi hyvä juttu ihan vaan sen takia, että pääsee "näkemään" Epin reaktion pelin juoneen ja hahmoihin. Pelasin sen juuri uudestaan läpi ja on se yksi pelihistorian hienoimpia kokemuksia siltä(kin) kantilta.
Hetkinen... läpäisin Witcher 3:n PS4:llä ja kirjoittelin silloin pelin ketjuunkin fiiliksiäni. Pelaisin sen kyllä kernaasti uudestaan kannettavana kokemuksena. Jätin vielä aikoinaan molemmat DLC:t väliin.
Witcher 3 on tarinallisesti äärimmäisen vahva, sisältäen upeasti käsikirjoitettuja questeja (Bloody Baron!), jotka jättävät 90% genren tarjonnasta pölyynsä. Pelillisesti ei kuitenkaan ihan niin timantti, varsinkaan jos hakee pelistä vapautta tehdä mitä huvittaa ja pukea päälleen mitä haluaa. Ärsyynnyin monesti tavaroiden level-rajoituksista. Maailmassa on myös hintsusti sellaista vuorovaikutusta, jonka ansiosta esimerkiksi Skyrimin pariin voi palata koska tahansa niin, että tunnit vain vilistävät kellossa.
Aion katsoa tänä vuonna myös Microsoftin tilaisuuden, kun tulee kohtuullisen siedettävään aikaan. Nuo aamuneljältä alkavat ovat liikaa suorina katsottavaksi, mutta ensimmäisen aamuvalon sarastaessa voikin hyökätä niiden kimppuun.
Virtua Racing ja Wonder Boy: Monster Land tulevat Euroopan eShoppiin 27.6.
Odottelen vielä mahdollisia E3-alennusmyyntejä, ennen kuin nappaan Gain Groundin ja Alex Kiddin. Virtua Racingin ostan heti julkkarissa, se on selvä. Ja ei muuta kuin kaksintaistot verkkopelin kautta käyntiin!
Veikkaan, että Eurooppa & Alliance Rogue vie tänä vuonna potin kotiin. Tämä perustuu kuuluisaan mutu-tuntumaan, mutta myös siihen, että sen pelaajat ovat minulle muita tutumpia Twitchin streameista ja X-Rankin auloista. Haluan näiden kavereiden voittavan! Japani lähtee kisoihin toki ennakkosuosikkina, mutta eivät he voittamattomia ole, vaikka "Japani+Splatoon" resonoikin internetissä uhkaavalla tavalla.
Todennäköisin vaihtoehto on, että Microsoft on kutsunut uuden kaverinsa Nintendon bileisiinsä, mutta koska kaikki tuntuvat odottavan sitä, todellisuus voi olla jotain aivan muuta. Mutta olisihan se nyt jotakin, jos Bowser ja Miyamoto tulkkeineen astelisivat yht'äkkiä lavalle.
Toivon yllätyksien pysyvän salassa loppuun asti. Fiksu ja kärsivällinen lähtisi nyt Nuuksioon telttailemaan (Switch repussa, totta kai) siihen asti, kunnes lehdistötilaisuus alkaa, mutta fiksu olen vain Wariowaren "suojaa mirriä sateenvarjolla" -minipelissä ja kärsivällinen, kun kämpin pelko persuksissa Battle Royalessa puskassa ilman aseita.
Koskien "Switcher 3:a", tämä twiitti Geraltin ääninäyttelijältä on melko... no kertova.
EDIT:
Huhukone jauhaa nyt yhtä kuumana kuin Suomen kesä. Resetera, 4chan, reddit... Liekit nuoleskelevat kattoa, ja yhtään ei tiedä, mihin voisi uskoa, mutta joukossa on varmasti myös legittiä tavaraa. Ai että, miten rakastankaan E3:a edeltävää hullunmyllyä!
Viimeinen mahdollisuus! Nimittäin sille, että peli julkaistaan tänä vuonna. Muuten epäilen, että peli on lykätty parilla vuodella odottamaan lähempää ikkunaa verrattuna Prime neloseen.
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eihän tätä ole virallisesti edes vahvistettu olevan tekeillä. Pelkkiä huhuja ja olettamus siitä, että tietenkin tuo tulee jotta saadaan mahdollisesti massat kiinnostumaan nelosesta. Ihan kuten bayo porttaukset tuli nostattamaan hypeä kolmosta kohtaan.
MPT:n tukena on hemmetisti semi-luotettavien sisäpiiriläisten "vahvistuksia", jotka ovat varmempia kuin esimerkiksi surullisenkuuluisan Star Fox GP:n tapauksessa. Mutta oikeassa olet toki siinä, että virallisesti se elää toistaiseksi vain fanien haaveissa.
Sikäli kyllä hölmöä, että itsensä on jo saattanut sellaiseen kondikseen, että sitä melkeinpä pettyy jos peliä ei näy eikä kuulu – ihan kuin julkistus olisi vuorenvarma juttu! Mutta toisaalta, onhan se.
Uudessa Poksussa on sittenkin vapaasti kontrolloitava kamera, ja avoin maailma! Jälleen kerran ensimmäinen traileri osoittautui lähes harhaanjohtavaksi, kun tämä toinen infopaukku räjäytti odotukset ullakolle.
Hämmentävää... mikä ihmeen City Connection? Kun tunnusbiisi alkoi ja näin itse peliä, täytyin nostalgian aallosta; pelasin tätä aika runsaasti lapsena, vaikka en olisi osannut nimetä sitä ennen tätä videota! Siinä suhailtiin edestakaisin "palkeilla", ja kerättiin pisteitä. Muistaakseni pelasin City Connectionia ja Elevator Actionia monesti peräperää.
Double Dragon II taas tulee olemaan kaksinpelin ansiosta monin verroin parempi kuin ykkönen tähän palveluun. Pelataan varmasti läpi kesän aikana.
Tämä on aika harvinainen mielipide, mutta minusta NSO on nautinnollinen palvelu sellaiselle, joka kasvoi NES-pelien ympäröimänä. Palaan tuon tuostakin yrittämään SMB:n läpäisyä ilman kuolemia, nauttimaan SMB3:n tasoloikkatäydellisyydestä ja lätkimään palloa radan tai pari mainiossa Mario Golfissa. Grafiikat piirtyvät "pixel perfect" -asetuksella terävinä 4K-töllönkin ruudulle, ja input lagia tuntuisi olevan mallikelpoisen vähän (vaikka en olekaan paras henkilö puhumaan siitä). Viralliset NES-ohjaimet ovat suorastaan orgastisen täydellisiä autenttisuudessaan.
Palvelusta voisi toki tehdä paremmankin, esimerkiksi mahdollisuudella pelata onlinessa randomien kanssa. Kontrollien kustomointi taas auttaisi niissä keisseissä, kun NES-peleistä nauttii portablena ilman NES-ohjainta.
Keskellä kuuminta kesää hiki voi haista ja Banjot soida!
Tämän jälkeen Phil Spencer ilmestyy Directissä Doug Bowserin viereen, ja miehet kättelevät.
"Ai niin, oli minulla muutakin." "Mitäs sinulla siinä, parahin Phil?" "Master Chief Collection gyro-tähtäyksellä, DKC-peleillä terästetty Rare Replay ja Ori Switchille. Tänä kesänä." "Tämäpä kiva. Ja me puolestamme annamme teidän kirjautua Liveen konsolillamme, jotta saisimme edes jonkinlaisen verkkopalvelun... tai siis... heh."
PITÄKÄÄ MINUSTA KIINNI, ENNEN KUIN ON LIIAN MYÖHÄISTÄ.
Hype on kuumaa täälläkin! Kenties tavallistakin kuumempaa, sillä tulossa lienee Switchille paras E3 koskaan kolmansien osapuolien tuen kannalta. Julkaisijat heräsivät loppuvuonna 2017, nähdessään laitteen menestyksen, ja hedelmät siitä alkavat pikkuhiljaa tippua lautasille.
Tässä juttuja/tärppejä, joita itse messuilta odotan:
Apex Legends Switchille?
Doug Bowser seuraa Twitterissä Respawnia, ja talo on ilmaissut halunsa Switch-porttiin. Tietenkin on! Tämä tulee varmasti ajan kanssa löytymään sekä Switchiltä että mobiililaitteilta, mutta onko sen aika jo nyt? Apex Legends saattaa siinä mielessä tippua samanlaisena pommina, mitä Fortnite "saatavilla nyt!" -ilmoituksineen viime vuonna.
Cadence of Hyrule
Se tiedetään, että CoH julkaistaan kesäkuussa. Ennen E3:a? En usko. E3:n jälkeen? Ehkä. Mutta... miksi hypeä ei voisi maksimoida, ja pudottaa peliä eShoppiin Directin aikana? Niin ennustan käyvän.
Crypt of the Necrodancer ei nyt ihan niin hirveästi koukuttanut, mutta annan silti Cadencelle reilun mahdollisuuden. Toivon, että se on vasta-alkajille vähän armollisempi kuin Crypt. Zelda-teema tuttuine vihollisineen, esineineen ja ympäristöineen boostaa jo sinällään mielenkiintoa peliin. Plus todennäköinen mahdollisuus co-opata Zeldalla ja Linkillä.
SNES Switchin onlineen?
Minulla on tästä ristiriitaiset fiilikset. Toisaalta mietin, että Nintendo panttaa Superia aina syyskuulle, saadakseen ihmiset jatkamaan palvelun käyttöä, etenkin niiltä, joilta vuoden tilaus umpeutuu. Toisaalta, Nintendo tykkää yllättää, ja "menkää pelaamaan A Link to the Pastia ja Super Metroidia nyt!" olisi huikea yllätys. Julkaisuaikataulujen kannalta pointti voi myös olla, että tällöin Super Mario World, Super Mario All-Stars ja Super Mario Maker 2 olisivat aika lähellä toisiaan, jos sillä seikalla nyt oikeasti on väliä. Nintendo tuntuu nykyään laskelmoivan paljon enemmän kuin ennen, tietäen miten julkaisupeliä pitää pelata.
DOOM Eternal
Helvetin odotettu. Ehkä messuilta löytyy jopa pelattava Switch-versio, josta saisi tallentaa kuvaa? Sitä todella, todella toivon. Bethesda paukauttanee tälle omassa tilaisuudessaan julkaisupäiväksi tyyliin lokakuun, joka passaisi oikein mainiosti.
Tuntuu edelleen unelta, että tämän luokan AAA-julkaisun saa heti julkkarissa hybridille, ja oletettavasti – koska porttaaja on Panic Button – gyrolla ja HD Rumble -tuella. Se on vain aivan hemmetin siistiä!
Metroid Prime Trilogy
Viimeinen mahdollisuus! Nimittäin sille, että peli julkaistaan tänä vuonna. Muuten epäilen, että peli on lykätty parilla vuodella odottamaan lähempää ikkunaa verrattuna Prime neloseen. Ongelmaksi voi kuitenkin tulla se, että loppuvuosi näyttää Switchin julkaisukalenterissa äärimmäisen ruuhkaiselta. On Fire Emblemiä, on Pokemonia, on Astral Chainia. Luigi's Mansionia, oletettavasti Animal Crossingia, on Zeldaa. Ja on lukuisia korkean profiilin 3rd party -julkaisuja (kuten DOOM Eternal, Dragon Quest ja ehkäpä Witcher 3). Mihin tunkea MPT?
Juu, ei ne nykyään yllätä. Viimeksi Link's Awakeningin remake sai jengin repimään takamuksensa, mutta siitähän onkin jo... kolme kuukautta?
Meillä HC-harrastajilla on aika sulkeutunut kuva siitä, mitä suuri yleisö miettii. Esimerkiksi kyselyissä viime vuoden E3 vahvisti selkeästi ihmisten halua ostaa Switch nähdyn perusteella. Smash oli vain liian suuri peli jätettäväksi "tavalliseen" rooliin.
Mielenkiintoisin yksityiskohta pelin takaa itselleni on, että sen on käsikirjoittanut ja ohjannut Tobias Bjarneby, joka tuli tutuksi suomalaisille legendaarisen Super Power -pelilehden Topina. Miehenä, jota ainakin osittain saan kiittää syvästä rakkaudestani konsolipeleihin.
Tämä voikin olla mitä huikein genreleikittely, ja mannanryyniä 80-luvun puolivälissä tähän hulluun maailmaan kurottaneelle vesselille.
Nintendo heittää pikaisesti pari traileria ja käyttää 90% ajasta Mario Makerin ominaisuuksien kanssa nyhräämiseen.
Onneksi tämä hoidettiin ”pois alta” SMM2-Directissa pari viikkoa sitten. Pokemoninkin (ainakin Miekan ja Kilven) voi laskea pois, sillä uusia infopaukkuja Pokémon Companylta on tulossa huomenna ja ensi viikolla.
Viime vuoden lopulla nähty Nintendo Switchin Witcher 3 -listaus saattaa sittenkin olla totta! Tässä tapauksessa peli sisältynee Nipan E3 Directiin, sen verran iso 3rd party -julkistus tämä olisi. Teknisestä näkökulmasta toki vähän mietityttää, miten hyvin PS4:llä ja XBox Onella alta 30 fps:n säännöllisesti dippaileva avoimen maailman peli voi kääntyä NS:lle, mutta toisaalta MK11:n jälkeen ihmeporttauksiin riittää uskoa.
Pelaisin pelin kannettavana mielelläni uudelleen, vaikka Witcher 3:n maailmassa ei olekaan hiekkalaatikkomaista vapautta tai uudelleenpelattavuusarvoa samalla tapaa kuin vaikkapa Skyrimissä.
Ja miettikäähän: JOS Witcher 3:n porttaaminen Switchille on mahdollista, niin sittenhän myös Cyberpunk 2077...
Uutta rautaa ei ainakaan Directissä nähdä, niin Nintendo ilmoitti (focuses entirely on software).
Switch Mini tullee ensin. Jos laite on todellinen, ja se halutaan ulos esimerkiksi Super Mario Maker 2:n kanssa, Nintendo julkistanee sen lähipäivinä, jättäen ainakin viikon välin E3 hypeensä. Prota tuskin otetaan puheeksi ennen syksyä.
Nyt kun GoT on loppu, voikin katseet siirtää Netflixin Witcheriin, jonka pitäisi tulla palveluun vielä tänä vuonna. Ehkä ensimmäinen traileri julkaistaan nyt E3:n aikaan?
Tekijät ovat onneksi luvanneet olla hyvin uskollisia romaaneille. Jos osaavat sovittaa lähdemateriaalin oikein, sarjalla on mahdollisuus olla samaa kaliiperia, mitä Thrones kausilla 1-4.
Nintendo tarjoaa messuilla myös huippuluokan eSportsia, kun Splatoon 2:n maailmanmestaruuskisoissa hallitseva mestari Japani saa vastaansa Euroopan, Pohjois-Amerikan ja Australian huippujoukkueet lauantaina 8.6. klo 21:00. Tämä on minulle ihan yhtä odotettu juttu, kuin uudet pelipaljastukset.
Nintendo Directiin kätkeytyvät uutiset toki mietityttävät ja nostavat hypeä. Onko Apex Legends saatavilla heti Switchille? Saako Mario Party vihdoin DLC:tä? Esittääkö Retro Studios vihdoin ja viimein jotakin? Entä annetaanko Microsoftin ja Nintendon yhteistyöstä uusia hedelmiä?
Lehdistötilaisuuksien aikatauluja:
Microsoft: Su 9.6. klo 23:00 Bethesda: Ma 10.6. klo 04:30 Ubisoft: Ma 10.6. klo 23:00 Square Enix: Ti 11.6. klo 04:00 Nintendo Direct: Ti 11.6. klo 19:00 Sony: xx.xx.202x
Vahvistettuja pelejä:
Anthem Apex Legends Ary and the Secret of Seasons Battlefield V Bear With Me: The Lost Robots Bee Simulator Borderlands 3 Cyberpunk 2077 Halo Infinite Jedi: Fallen Order Doom Eternal Dying Light 2 The Fisherman – Fishing Planet Fortnite Lost Words: Beyond the Page Monster Hunter World Paranoia: Happiness is Mandatory The RiftBreaker Scavengers The Sinking City Splatoon 2 Stranger Things 3: The Game Super Mario Maker 2 Super Smash Bros. Ultimate Trine 4: The Nightmare Prince Unannounced New JRPG (Modus Games) Werewolf: The Apocalypse – Earthblood WRC 8
Skippasin Simon Questin toistaiseksi (haluaisin vain päästä nauttimaan tiukasta tasoloikkaruoskinnasta ala 8-bit, mutta Konami onkin päättänyt yht'äkkiä naittaa Zelda 2:n sarjansa kanssa) , ja aloitin Castlevania III:n, joka on minulle uusi sarjan osa.
Dude, it's fucking amazing! Kuin CV1, mutta steroideja ottaneena. Loistava Curse of the Moon kumarsi juuri kolmoselle, eikä originaalille, niin kuin aiemmin luulin. Uudelleenpelattavaakin löytyy reittivalintojen muodossa runsaasti. Tätä onkin loistavaa pelata, ennen kuin lautaselle putoaa Super Castlevania IV.
Ilmeisesti joissakin osissa ilmenee välillä pientä säröä äänien kanssa, mutta ei kuitenkaan mitään pelinautinnon täysin rikkovaa. Patchataan varmasti. Tervetullut kokoelma!
Huhtikuun NPD kertoo, että Mortal Kombat 11 oli Yhdysvalloissa myydyin peli kaikilla alustoilla. Myös Switchillä.
Hyräilen tyytyväisenä, sillä hyvin tehty 3rd partyn ja rinta rinnan muiden versioiden kanssa julkaistu peli on hyvä nähdä nokittamassa Nintendon omat julkaisut. Se on terveellistä alustalle. Toivottavasti MK11 ja Doom Eternal osoittavat julkaisijoille, että heillä ei ole enää mitään syytä kohdella Nintendon konsolia toissijaisena.
Resident Evil 4:n Switch-porttaus maksaa 30 euroa, siinä ei ole yhtään uutta ominaisuutta (gyroa tai HD rumblea), ja kaiken kukkuraksi mukana on sama tähtäysbugi kuin PS4- ja XBox-versioissa.
Silti todennäköisesti sorrun ostamaan sen tänään, ja tuen valitettavasti omalta osaltani Capcomin laiskaa porttaustyötä. Haluan niin kovasti pelata tämän uudelleen. Ja eihän sitä tiedä, jos yhteisö pitää tarpeeksi mekkalaa, saattaa Capcom patchata myöhemmin mukaan ainakin gyron, joka on liiketähtäykseen tottuneille Nintendo-pelaajille ylivoimaisesti halutuin omimaisuus.
Onneksi muuten teknisesti RE4 vaikuttaisi kelpo julkaisulta: 1080p/720p & 60fps.
Mutta joo, REMakea ja Zeroa en kuitenkaan kolmella kybällä osta, vaan odotan suosiolla alennusmyyntejä.
Kohdassa 11:06 vilahtaa Super Famicomin logo, mikä pisti itsellänikin silmään streamin aikana, koska logo ei tuntunut liittyvän mihinkään ruudulla näkyvään, ja tunnus vain vilahtaa esillä sekunnin, kunnes häivettyy pois.
11:06? 11. kesäkuuta on Nintendon E3-Direct.
Voisiko Nintendo pelata PR-peliään niin taitavasti, että kyseessä onkin kuin onkin vihjaus siitä, että SNES-pelit tippuvat varjona Switchille vajaan kuukauden päästä?
Aloitin tämän tällä viikolla Switchillä. Loin risuparran, joka näyttää Kalliossa asuvalta nuorelta hipiltä. Maageilee nyt ainakin alkuun, mutta homma on vielä hieman köyhää, kun risun päästä lentää (enimmäkseen) vain pieniä tulipalloja, ja oman hahmon HP:t tuntuvat tulevan alas vauhdilla. Velhoilu tuntuu silti jo tässä vaiheessa mielenkiintoisemmalta kuin Skyrimissä, ja varmasti paranee paljon ajan mittaan, kun hahmo kehittyy ammatissaan.
Ja tosiaan, sudet saalistavat laumoissa. Sen opin.
Nauroin myös ennakkoon "mukapimeille" öille. En usko, kuitenkin ylihypetettyä, ja koen pettymyksen... hetkinen? Täällähän ei näe partaansa pidemmälle! Ei sitten yhtään mitään ilman lyhtyä! Kuinka siistiä voi olla! Pimeitä öitä, ja ilman modeja. Kiiiitos.
Save statet tosiaan löytyvät tästä kokoelmasta. Konami myös vahvisti, että japanilaiset versiot päivitetään peliin myöhemmin.
Kohta pääsee aloittamaan. Ohjaimetkin on valmiina. Bloodlines+M30=awesomenessssisiisisiss
EDIT:
Heitin juuri Castlevanian tulille. NES-osissa näppäinasettelua ei pysty muokkaamaan, mutta onneksi virallisella NES-ohjaimella kaikki toimii suoraan oikein (A on hyppy ja B ruoska). Tallennusvalikkoa ei tosin pysty tällöin ottamaan esiin pelin aikana, koska ohjaimessa ei ole ZL-nappia. Ratkaisuna tähän voi tallentaessa painaa home-näppäintä kakkoseksi laitetussa ohjaimessa ja palata peliin, jolloin SAVE-näkymä pompahtaa esiin.
Tämä näyttää varmaan todella hyvältä myös sellaiselle, joka omistaa alkuperäisen, puhumattakaan siitä jos ei ole pelannut ykköstä lainkaan. Peli pullottaa toimintoja, kustomointimahdollisuuksia ja teemoja, ja tällä kertaa onlineenkin on panostettu kunnolla. Rankedkin löytyy.
Mutta Nintendo, sinä lokaalia moninpelaamista lähes yksin pystyssä pitävä taho, miksi sinä unohdat MM2:sta sen ominaisuuden kokonaan? Ymmärrän, ettei kilpailullisuus voisi toimia lokaalisti, koska silloin pelaajat eivät voisi kirmata liian kauaksi toisistaan, mutta yhteistyö on täysin toinen juttu, se kyllä skulaisi. Et kai vain tee tätä, koska pakotat ihmiset ostamaan oman konsolin, pelin ja online-jäsenyyden, jotta he voisivat pelata kenttiä yhdessä? Omaan vielä pienen toivon, että pelistä paljastuisi tämä ominaisuus myöhemmin, tai että se päivitettäisiin julkaisun jälkeen.
EDIT:
eShopissa näkyvissä pelin tarkemmat tiedot:
Number of players: 1-4 Number of players (online): 2-4 Number of players (local communication): 2-4
Ensimmäinen kohta viittaa pelaajien lukumäärään yhdellä konsolilla (esimerkiksi Splatoonin kohdalla luku on 1, koska pelissä ei ole jaettua ruutua). Myös tämä kuvakaappaus Direct-videosta puhuu sen puolesta, että mitä tahansa kenttää voi pelata yhdellä laitteella neljälläkin pelaajalla.
Ja tämähän nousi minulla kertaheitolla kesän hypeimmäksi julkaisuksi, jos nämä päätelmät pitävät paikkansa; loputtomasti uusia Mario-moninpelikenttiä!
Näpeissäni on nyt periaatteessa julkaisuikkunassa sama peli, mikä pyörii PS4:llä ja XBoxilla. Full fucking parity, 60 fps, sama ahne toteutus kuin tehoveljissään! Viimeksi taisin pelata sarjasta Mortal Kombat Trilogya PS1:llä, joten en ole jättänyt väliin kuin seitsemän osaa.
Mortalilta tämä silti tuntuu, vaikka syvyyttä on kahmalokaupalla enemmän kuin Super Nintendon MK-peleissä. Lyönnit napsahtavat kohteisiinsa kuin vasarat naurissäkkeihin, jengiä pilkotaan kirjaimellisesti palasiksi, jotta he palaisivat taas seuraavassa matsissa avaamaan homman siisteillä one-linereilla.
Ja onko väärin mainata Cassieta siksi että... siksi, että mimmi on niin cool. Mistä hemmetistä saan avattua hänelle kolmekymmentä pistoolia, dronea ja skiniä? Osan saa ainakin kryptasta, joka toteutukseltaan näyttää vuoden 1995 Youtube-videolta, eikä kyseistä palvelua ollut vielä silloin edes olemassa!
Niinpä. 60 fps on saavutettu, mutta rujouden jumala on saanut uhrauksensa alttarilleen. Hiukset näyttävät erityisen huonoilta, kuin teriltä. Ruudunpäivityksen suosiminen on silti ainoa oikea ratkaisu, mutta ehkä Switchistä saa optimoimalla vielä hieman enemmän irti. Tai sitten ei. Yleinen fiilis on kuitenkin hyvä, sillä sulavuus on se, joka saa MK11:n tuntumaan vaikuttavalta, eivätkä taustat tai hahmomallitkaan kehnoilta näytä. Digital Foundy taisi kutsua peliä toistaiseksi parhaimmaksi ja tarkimmaksi käännökseksi tehokonsoleilta. Sitä vain vetävät alaspäin tietyt rujot yksityiskohdat (krypta ja karvat). Otan silti santiljoona kertaa mieluummin tämän, kuin en yhtään mitään. Oikeasti. Vetäkää niitä quality-kytkimiä vasemmalle miten paljon vain, kunhan julkaisette. Kyllä tämä toimii.
Tekeepä mieli pelata laadukasta Metroidvaniaa. Castlevania-kokoelmalla voi torstaista alkaen lämmitellä, ja nostaa hypeä kohti kesäkuun loppua. Ehkä nakutan Curse of the Mooninkin taas läpi. Uskon, että RotN:n timanttinen laatu tulee syöttämään epäileville tuomaille variksen ja naakan poikineen.
Tämäkin osui silmään juuri alkaneessa eShop-alennusmyynnissä. Katselin sitä jo viime vuoden lopulla, mutta 15 euron hintalappu oli silloin liikaa. Nyt taksasta putosi puolet pois, ja annoin mennä.
NEO GEO -faneille peli onkin varmasti hyvin tuttu. Lyhyesti sanottuna Windjammers on kuin syvällisellä pelimekaniikalla toteutettu Pong. Pelirytmi on nopea, eivätkä matsit ole puolustusvoittoisia. Hyvän kiertopallon iskeminen maaliin tuntuu tyydyttävältä, tai syöksyn ajoittaminen juuri oikein vastustajan lyöntiin ehtiäkseen. Kaikkia kikkoja ei sisäistäkään ihan hetkessä. Harmi, että pelin online-populaatio tuntuu kuolleelta. Ehkä alennusmyynnit virvoittavat vähän sitä, tai sitten jengi katsoo jo kohti kakkososaa, joka julkaistaan jossakin vaiheessa tätä vuotta. Odotettavissa on kuitenkin makoisia taistoja lokaalissa moninpelissä, se on varma.
Ei myöskään voi kuin ällistellä, miten hyvin NG-pelit ovat grafiikoiltaan kestäneet aikaa. Laadukkaalta SD-kuvaputkeltahan näitä tulisi optimiolosuhteissa pelata, mutta suurelle 4K-töllöllekin skaalattuna peli miellyttää raikkaalla estetiikallaan.