Pääsin tänä aamuna vihdoin yhden kentän läpi Thunder Force IV:ssä (aavikko), ja samalla pomppasin Expert ranking -listalla kuudensadan tienoilta kolmelle sadalle. Bossit kestävät tässä pelissä melko lailla kuritusta.
Tässä olikin tarpeeksi: en spoilaa enempää minipelejä itseltäni, sillä näkemäni perusteella SMP voi hyvinkin olla parasta sarjassaan sitten MP7:n, joka ilmestyi 13 vuotta sitten!
Toivottavasti pelilaudoissa riittäisi monipuolisuutta, ja muutama isompikin saisi olla mukana, sillä nyt nähdyt ovat tarkoituksella aika pieniä, ehkä tehty pitämään jengi paremmin kasassa ja siksikin, että noppaluvut eivät tällä kertaa tavallisesti ole 1-10, vaan 1-6.
Tämä on ennen Smashia hypeintä tänä syksynä minulle. Tule jo, ensi viikon perjantai!
Nautinnollinen alku Tornassa. Tullut varmaan jossain vaiheessa pääpeliinkin päivityksenä, mutta tässä on niin paljon nautinnollisempaa vaellella ympäriinsä, kun voi säätää vihollisten agron kokonaan pois päältä. Monolith on tämän matkan varrella oppinut ilmeisen paljon, ja tehnyt sitä mukaan muutoksia ja parannuksia.
Eikä haittaa, että kiehtova Jin on ainakin alun perusteella keskushahmo. Hienoa pelata jossain vaiheessa Tornan läpäisyn jälkeen pääpeli taas läpi New Game plussalla kaikella DLC:llä ja QoL-kamalla, ja nähdä vähän uusin silmin, miten tarina aukeaa Tornan esikertomuksen jälkeen.
Muistoja: näin Virtua Racingin takavuosina televisiossa Viton Vieraassa. Silloin eräs F1-kuumeinen poika teki valintaa Playstationin ja Saturnin välillä. Isoveli taisi olla vähän enemmän Segan kannalla, mutta kääntyi myös Sonylle, kun näki miten tarkasti Psygnosiksen Formula 1 simuloi kuninkuusluokkaa.
Sonicin ja Thunder Force IV:n emulaatio on kermaista, presentaatio näyttävää ja QoL tervetullutta. Tosin Thunder Force IV:ssä en ole päässyt vielä yhtään kenttää loppuun, koska helpompi moodi kantaa nimeä Kids Mode! Reilu ja hemmetin vaikea peli, mutta toisaalta alemman kastin high score -väännöistä irtoaa hupia, vaikkei olisikaan shmup-taikuri.
Kaikille konsoleille, älylaitteille ja leivänpaahtimille käännetty Sonic 1 sen sijaan on hyvässä ja pahassa Sonic 1, johon mainio drop dash tuo vähän maniaa.
Sain eilen 40MM:n tähtiharmaan Apple Watch series nelosen, joka "series nollasta" päivitettynä tuntuu liki uskomattomalta, etenkin nopeudessa ja reagoivuudessa. Nyt esimerkiksi joukkoliikenteen tietoja näyttävän Commuter-apin käyttäminen on niin nopeaa, että kellon ohjelmilla alkaa olla merkitystä. Näyttö sulautuu koppaan paremmin, eikä tilaa haaskata. Uusi 40MM:n koko miellyttää myös, koska neljäkakkonen tuntui omaan ranteeseen aavistuksen liian kookkaalta, mutta 38MM taas liian pieneltä. Tässä saan jopa vähän suuremman näyttökoon kuin aiemmin minua enemmän miellyttävässä kuoressa.
Sykemittari pääsee tositestiin tänään, kun puen kellon ranteeseen Bootcamp/HIIT-sessiossa. WatchOS vitosessa (jota en vanhaan kellooni saanut) on tehty ilmeisesti taas muutoksia siihen, miten kalorit kalkuloidaan, ja määrät ovat aiempaa suurempia. Eli lisää expaa! Jes! Sykekin pysyy kuulemma uuden päivityksen myötä paremmin messissä eikä putoile. Jos Series nelosen mittaria on rautatasolla vielä parannettu aiemmasta, voi se softaparannuksiin yhdistettynä tuottaa positiivisen yllätyksen.
GPS:n ansiosta voin myös kävelylenkeillä jättää halutessani puhelimen kotiin ja nauttia pienen lisähetken puhtaasta tavoittamattomuudesta.
EDIT:
Ensin hyvät, ja sitten vielä paremmat uutiset!
Automatic workout detection! Iso lupaus, mutta toimiiko? Olin kävelemässä tänään aamulla parin kilometrin päähän, kun about puolivälissä matkaa kello kysyi minulta: "näyttää siltä, että harjoittelet. Ulkokävely päälle?" Painoin KYLLÄ, ja kellohan oli mitannut siihen astiset kymmenen minuuttia! Eli sain treenin takautuvasti logattua. Syketietoja tosin alkoi löytymään vasta viiden minuutin jälkeen siitä, kun olin astunut pihalle. Yleensä mittaan treenit ihan manuaalisesti, mutta kaikkia pidempiä ulkokävelyjä en viitsi. Mutta nyt, kun se on tehty näin helpoksi...
Kellon sykemittari tuntui handlaavan myös bootcamp-tyyppisen treenin mainiosti. Kaaviossa näkyy muutama hyvin epäilyttävä piikki/notkahdus, mutta muuten luvut ovat linjassa chest strapilla saamieni numeroiden kanssa. AW4 saattaa vihdoinkin olla riittävän hyvä, että peruskuntoilija voi nauttia liikkeen vapaudesta ilman sykevyötä.
Maanantaina selviää, millä tavalla painoilla tehtävä treeni aka optisen sykemittauksen suurin vihollinen pyöräyttää mittareita. Anaerobisen liikunnan mittaus ei ole kalorien perusteella tietenkään niin tarkkaa tai tärkeää, mutta mielenkiintoista se on silti nähdä.
Siis luulin, että se palvelu olisi semmoinen, missä voisi pelata joka kuukausi jotain ennalta valittuja pelejä randomien kanssa netissä ja leaderboardeilla? Ilmeisesti tuo suunnitelma on joskus kuopattu ja tilalle lyöty läjä nes-pelejä ja... noh totuttuun Nintendo-tyyliin runsaasti ei mitään.
Onhan tämä nykyinen "NESflix" roimasti parempi kuin se palvelu, mitä alunperin suunniteltiin. Paria hassua peliä, jotka olisivat vaihtuneet kuukausittain. Nintendo kertoo myös Virtual Console -julkaisuista poiketen roimasti etukäteen, mitä on tulossa ja milloin, eli ei tarvitse arvuutella ja spekuloida niin paljon. Odotan itse esimerkiksi marraskuussa Metroidia, jota en ole ikinä pelannut läpi, ja totta kai joulukuussa NINJA GAIDENIA, jossa pusersin itseni naskalina lopputaisteluihin, kuitenkaan koskaan selättämättä vihoviimeistä pääkkiä. Mutta ehkä nyt, ylimääräisten tallennuspaikkojen avulla?
Ja kyllä minulle ne pilvitallennuksetkin ovat suuri plussa. BOTW:n, Odysseyn ja kumppaneiden seivit tallessa. Minulla on kymmeniä pelejä, ja paria lukuunottamatta kaikki tukivat cloud saveja. Oletuksena ne ovatkin päällä kaikissa peleissä käyttistasolla.
NES-peleissä käytetään samaa emulaatiota kuin Classic-konsoleissa. Pelit emuloidaan jonkin verran vääristyneitä värejä lukuun ottamatta niin laadukkaasti, kuin tänä päivänä pitääkin. Online tuntuu toimivan teknisesti kivasti, tosin olisi siistiä haastaa klassikkopeleissä myös ventovieraat kaverien lisäksi. Kuulemma lagiakin esiintyy jonkun verran, jos ei aktivoi joitakin grafiikkahäiriöitä aiheuttavaa "low latency" -moodia. NES-pelejä pelatessa tulisi myös ehdottomasti voida asettaa napit mieluisikseen. Uskon ja toivon, että moinen perusominaisuus päivitetään mukaan lähitulevaisuudessa. Parempi olisi, tai muuten... pelaan hieman vähemmän?
Kuitenkin, erinomainen perusta palvelulle on nyt valettu! Olenkin jo pelannut Zeldaa hyvän tovin, ja pääosin yllättäen hand heldinä. Ei ihan niin siisti kuin 8BitDo:n NES30-padilla pelaaminen, mutta oma viehätyksensä portablena NES-pelien tahkoamisessakin on. Harmittavasti suurin osa palvelun peleistä on helppo ohittaa ajassa lahoavina kuriositeetteina. Mario 3 onneksi on edelleen ksylitolia ajan hampaille. Pelaamiseen kannustaa myös salamannopea käyttöliittymä. Valitse peli, paina nappia ja se on käynnissä, ilman minkäänlaista viivettä. Nintendon panostus käyttöliittymän keveyteen maksaa jälleen itseään takaisin.
Mobiili-applikaatio toimii loppujen lopuksi hyvin, niin hyvin kuin tällaisen konsolin ulkoisen ratkaisun uskoisi parhaimmillaan toimivan. Kun aloittaa appia tukevan pelin, puhelimeen tulee automaattisesti ilmoitus, että tästä painamalla voit avata voice chatin. Ei mitään säätämistä, valikkojen pläräilyä tai muutakaan. Its just works! Enkä tiedä mitä Nintendolla on polteltu, mutta mokomat ovat sallineet MK8:ssa, ARMSissa ja Mario Tennis Acesissa randomien vastustajien kanssa jutustelun. Splatoonissa ei näin voi ainakaan vielä tehdä, joka on hassua, sillä etenkin Salmon Run hyötyisi tästä ja paljon. Ehkä Nintendo ajattelee, että esimerkiksi Solo queuen Rankedissa kommunikoiva tiimi olisi täysin ylivoimaisessa asemassa kohdatessaan tiimin, joka ei käytä voice chattia – ja niin olisikin. Mutta entäpä vähemmän vakava Turf War splatfesteineen?
Tunnelma: semisti tyytyväinen siihen, mitä 20 euron vuosimaksulla saan.
Switch-version verkkotesti tänä viikonloppuna, pe-su, Suomen ajat klo 20-00. Vihdoinkin!
EDIT: Dark Souls ei, Monster Hunterin tapaan, tee demossa ensikertalaisen elämästä helppoa!
Siis, LEGIT SHOOK. Yksi pääkallovihulainen vie kaikki energiat, mutta seuraavan käytävänpätkän päässä vaanii joku haarniskoitu sikapossu lisää pääkallogangstereita vierellään. Sanoin nope, mutta ne saivat minut, parikin kertaa, ennen kuin älysin rynniä rautaporsaan ohi, ja portaisiin. Ai niin, ennen tätä käytävää oli täysin turvallisen näköinen porrastettu sivutie, jonka päässä odotti tuomiopäivän lähettiläs, joka missä tahansa muussa pelissä olisi liian vaikea vihoviimeiseksi viholliseksi. Ja se on periaatteessa tämän demon(in) toinen vihollinen. Sairasta.
Mutta sitten! Tuo iskuhan meni ihan hyvin. Aijaa, makea blokki. Väistö, ja tyydyttävä isku selkään. Mikä massa, mikä kuumotuksen tunne, jokaisen taistelun merkitys! Hikeä ja verta kunnolla vuodatettuani onnistuin kipuamaan aina katoille, jossa minua odotti jokin sellainen voima, joka pyyhki sotilashahmoni kartalta niin, etten saanut siihen osuman osumaa.
Ei kyllä ole teknisesti mikään vakaa kolmekymmentä ainakaan tässä testissä, ja demon "A-napista palataan taaksepäin ja B:stä vahvistetaan" -perseilyt tekivät pelaamisesta ajoittain koomista (valmiissa versiossa napit voi onneksi vaihtaa). Peli on kallionkovaa, naamaa ja sielua raapivaa kamaa, jonka lämmön hetket täytyy ansaita työllä ja tuskalla.
Undertalessa parin ensimmäinen tunnin perusteella huumori hersyy, ja pelitilanteet vyöryvät tavavasemmalta, kuin absurdeina aaltoina, jotka eskaloituvat hulvattomaan ja täysin ennalta-arvaamattomaan dialogiin. Kaikkea tätä säestää vieläpä mainio, omintakeinen musiikki.
Ja tässä pelissä saan kerrankin olla niin pasifistia, niin pasifistia ja katsoa, mihin se lopulta minut johtaa. En tiedä mikä edessä odottaa, mutta alun perusteella sen täytyy olla jotakin todella huikeaa.
Responsiivinen, useita tallennuspaikkoja, pelit HD-resoluutiossa (kenties samalla emuloinnilla kuin mitä käytetään Classic-laitteissa?), koko kirjasto erillisessä applikaatiossa sen sijaan, että pelit veisivät tilaa päänäkymästä.
So far so good! Huomenna näistä(kin) kuullaan enemmän.
Your record from online tournaments will be saved per the Nintendo Account on the server. Even if you use multiple systems, if you log in as a user of the same Nintendo Account, you will play using the points and rating you had from that account.
This game is compatible with the ability to save data online via the Nintendo Switch Online service, but if you read the save data you backed up, your online data will not overwrite the older data.
Lainaus
The game is now compatible with the Nintendo Switch Online smartphone application. If the application is running on your device when you enter an online match, you will automatically receive a prompt on your smartphone asking if you would like to join a voice chat with your opponent.
This will be applied to all online modes (Online Tournament in Tournament, the new Co-op Challenge, and Online Play in Free Play.
Camelot näyttää, miten homma hoidetaan; serverille tallentuvat online-statsit ja – onko tämä tottakaan – randomien vastustajien kanssa voi puhua äänichatissa!
Toistan: onko tämä tottakaan.
Nintendo hapuilee kengällään vuotta 2018.
No ainakin vuotta 2005, kun Xbox 360 julkaistiin? Eikö?
Ai originaali Xbox teki 64 mb:n muistillaan kaiken tämän?
Ensi viikonloppuna: eeppinen Retro vs Modern -Splatfest (Eurooppa & Amerikka)
Minä heristän kuistiltani nykyajan nuorille ärmyisenä haulikkoani, ja kannan ylpeänä Retron lippua! Raikuva KYLLÄ ajattomille tyyleille, kuten takatukille. Oma Inkling teeman mukaiseen asuun, ja eikun trendipellejä splättäämään
Tämä video on yksi parhaimpia asioita, mitä Nintendo on ikinä tehnyt, ja se antoi minulle lisäelämän. Luoja, miten pohjattomasti rakastan tämän sarjan lorea, musiikkia ja tyyliä!
Pro-mode on periaatteessa vanhan tyylin Splatfest, mutta kertoin-twistillä. Onneksi 4.0 helpottaa kaverien kanssa pelaamista, joka oli aiemmin typerän hankalaa ja rajoittunutta, nyt mennään kunnon askel oikeaan suuntaan.
Tulee varmasti tiimiydyttyä seuraavaan Festiin! Eiköhän koota tiimi kasaan.
Lainaus
Starting with Ver.4.0.0, Splatfests in Splatoon 2 will be changed significantly. Two new modes, Normal and Pro, will replace the previous Solo and Team modes.
In Normal mode, you can jump into a Splatfest Battle on your own or join up with one to three friends from the same Splatfest team. If you join a match as a group of two or three, random solo players will be matched up to make a group of four.
In this mode, the amount you inked is added to any win bonus you get to determine your clout. If your team is on a win streak, the game will try and match you against teams with a similar streak.
Moreover, when weapons, gear, or general styles of four players in your team meet certain conditions, a nickname and a matching bonus will be given to your team.
Pro mode is for those who want to go solo and push themselves to the limit. In Pro mode, you’re judged on your Splatfest Power. Raise it high enough and you could make it into the Splatfest Top 100! In this mode, you increase your clout by beating the opposing team. You get more clout for beating teams with a higher Splatfest Power.
In addition to the above, 10x Battles will be added in both divisions. These are rare matches that will occur if you are lucky, and if you win, your contribution points will be multiplied by 10! And believe or not, there is a rumor that super rare 100x Battles could also occur!
If your friend wins a 10x Battle or if someone wins a 100x match, teams may appear on the big screen in Inkopolis Square. Also, if you’re in the lobby or during matchmaking, such information will pop up on your game screen like a news flash. Team nicknames are also shown in Regular mode, so you may want to try scoring a cool team name and winning these rare matches for bragging rights!
The final Splatfest results are decided based on three factors: votes, clout from Normal mode players, and clout from Pro mode players. Even if your side loses the popularity contest, Normal and Pro mode victories can slowly but surely turn the tables! Of course, participants on the winning side will receive slightly more Super Sea Snails as a reward for their victory! Good luck!
Aijai! Kova setti kahdella kybällä. Tulossa kaikille konsoleille 18.9. Vain Final Fight, jota hakattiin SNES:illä, todella tuttu, muut tulevat melkeinpä uusina. Tästä syksyn iltoihin co-oppia!
Luigis Mansion 3 sijoitettiin strategisesti ennen 3DS-pelien paljastamista, ja se toi muassaan hyviä viboja GC-julkaisusta. Kerrassaan hienoa, että sarja jatkuu myös pääkonsolilla. "Sille toiselle" laitteelle ei ole tämän perusteella tulossa mitään niin hyvää, että harmittaisi omistaa vain Switch.
Online-pelien tukemiseksi tehtiin vain minimi: Splatoon 2:n uudistukset keskittyvät vahvasti SplatFestin pitämiseen freshinä, kun taas Mario Tennis Acesin uudet kosmeettiset ominaisuudet olivat odotettuja, sillä saihan jo ennen julkaisua itselleen Mario-asun pelaamalla peliä.
New Super Mario Bros U tarjoaa kovan pelin tammikuun hiljaisille viikoille. Pelaan sen mielellään co-opina läpi, ja täydellistän yksin. MK8: Deluxen tavoin löytynee paljon yleisöä, joka ottaa sen riemuissaan täysin uutena pelinä vastaan. Odotettavissa hirmuisia myyntejä.
NES-ohjaimien kanssa Nintendo opposi vähän omien outouksiensa suohon, sillä rajoituksineen ne eivät tunnu kovin houkuttelevilta. Enkö tosiaan voi pelata esimerkiksi Mega Man Legacya niillä? 8bitdo hoitaa homman, ja hyvä niin, sillä ei ole takeita, miten paljon näitä ohjaimia valmistetaan, ja milloin niitä saa Euroopan Nintendolta käsiinsä.
Jotain omituista Yoshi Crafted Worldin ymärillä on tapahtunut. Huhujen mukaan Nintendo reboottasi ison osan pelistä, mikä on helppo uskoa, sillä Yoshi oli pelattavassa kunnossa jo kesällä 2017. Kehityksen aikana lienee siis tapahtunut jotakin sellaista, mitä lopputuotteen kuluttajat eivät tule ehkä koskaan tietämään.
Square-pommi jäi vajaaksi: missä Final Fantasy VIII? Miksei vieläkään HD-remasteria tästä kiehtovasta rakkaustarinasta? Haluan Yrmiön (Squallin) teräväpiirtona! Me kaikki haluamme! No, sitä ennen olen hyvin kiitollinen, että nämä klassikot tulevat vihdoin sille alustalle, jolta ne 90-luvun puolivälin aikoihin pakenivat. Hankin ne kaikki, ja lukittaudun kuukaudeksi kämppääni Pizza Online kirjanmerkeissä. Siinä viimeistä fantasiaa kerrakseen!
Animal Crossing... Fanit saivat viimein balsamia Pocket Campin viiltämille haavoilleen. Itse tutustun tähän ilmiöön vasta Switch-version myötä, sillä missasin pelin Cubella, enkä oikein viitsi pelata kännykälläkään. Hienoa, että se todella on tulossa.
Kiitos Nintendo; loppuvuonna piisaa pelattavaa, ja ensi vuonna jatkuu!
Jo tiedossa olevien NES-pelien lisäksi ensi viikolla tarjolla nämä:
Double Dragon River City Ransom Ghosts'n Goblins™ Tecmo Bowl Gradius Pro Wrestling Excitebike™ Yoshi™ Ice Hockey Baseball
LOKAKUUSSA:
Double Dragon (SP) Gradius (SP) NES Open Tournament Golf Solomon's Key SUPER DODGE BALL Super Mario Bros. 3 (SP)
MARRASKUUSSA:
Dr. Mario (SP) Metroid (SP) Mighty Bomb Jack Super Mario Bros. (SP) TwinBee
JOULUKUUSSA:
Adventures of Lolo The Legend of Zelda (SP) NINJA GAIDEN Wario's Woods
SP? Special Edition a la ROM hack? Vai Single Player? Ja miksi ne lasketaan uusiksi peleiksi?! Mitä ihmeitä nuo ovat?
Lisäksi Nintendo tuo myyntiin 60 dollarilla paketin, joka sisältää kaksi bluetoothilla toimivaa NES-ohjainta, mutta oudosti setin saa tilattua vain Nintendo.comista yksi paketti online-jäsenyyttä kohden. Ohjaimet eivät myöskään toimi muiden pelien kanssa.
En taida itse vaihtaa vielä 6 Plussaa ainakaan vuoteen, koska se toimii niin hyvin uudella iOS:lla, ja käytän muutenkin älyluuria varsin vähän näinä päivinä. Maksamani hinta olisi hullu saamaani hyötyyn nähden.
Itselläni älyluuri on täysin korvannut läppärin nettikäytössä. Siinä mielessä pätevä investointi, jos vertaa käyttötunteja maksettuun hintaan. Tuskin mikään muu tuote pääsee lähellekään. OLED-näyttöä en myöskään osaa kaivata, kun en sellaista ole ikinä käyttänyt.
Jep, tuossa tapauksessa hyvä diili. Selaan puhelimella lähinnä julkisilla matkustaessa max. parikymmentä minuuttia nettiä päivässä, mutta muuten en edes usein ota puhelinta pois taskusta/pöydältä. Kotona taas hyrrää iMac, jota käytän mielelläni. Se aika, kun selasin iPhonea pelkästä selaamisen ilosta ja tottumuksesta, on ohi.
EDIT: Telian sivut heittivät kuperkeikkaa tänään kymmeneltä, kun ennakkotilaukset alkoivat. Sain kuitenkin puoli tuntia refreshiä hakattuani iskettyä 40mm Space Gray Apple Watch Series nelosen tilaukseen.
En taida itse vaihtaa vielä 6 Plussaa ainakaan vuoteen, koska se toimii niin hyvin uudella iOS:lla, ja käytän muutenkin älyluuria varsin vähän näinä päivinä. Maksamani hinta olisi hullu saamaani hyötyyn nähden.
Gen ykkösen Apple Watchini taitaa sen sijaan lähteä vaihtoon, sen verran kiinnostavia uudet ja paremmat sykesensorit ja -tekniikat minulle ovat. FDA:n hyväksymä EKG? Kovan laittoivat.
Monolith on tämän mukaan virtaviivaistanut taistelujärjestelmää; nyt combon saa aikaan, kunhan latoo taiat kasvavassa järjestyksessä (1, 2, 3), eikä elementaalilla ilmeisesti ole enää väliä, jos taian taso vain on oikea. Tämä helpottaa suurten tuholiikkeiden muodostamista aika lailla, ja on ehkä kaivattu kädenojennus niille, jotka pitivät Xeno 2:n taistelusysteemiä turhan monimutkaisena (tosin, jää siihen vieläkin syvyyttä ja paljon). Itsekin diggaan siitä, miltä uudistus kuulostaa.
Laajennuksen digitaalisena ostaneet pääsevät Tornan kimppuun jo ylihuomenna 14.9, muut viikon päästä siitä. Ennakkotilasin tämän pari viikkoa sitten Konsolinetistä.
EDIT: Toivottavasti Field Skillsejä säädetään myös, sillä ne katkoivat raivostuttavasti tutkimusmatkailua ja tuntuivat tarpeettomalta kiusanteolta pelaajaa kohtaan. Olisin todennäköisesti suorittanut sivutehtäviä paljon enemmän, jos tuo FS-systeemi ei olisi ollut niin tönkkö.
Katselen Dr Disrespectin (ainoa striimaaja, jota katsellessa pää ei räjähdä) striimiä uuden CoDin battle royale -moodista ja kiinnostukseni peliä kohtaan nousi nollasta sataan. Xboxin PUBG oli ihan jäätävää paskaa, kun taas tämä pyörii 60fps ja kaikki on muutenkin tehty just eikä melkein jättibudjetilla. Eikä tässä ole mitään typerää 3rd person -pelleilyä.
Jämähdin myös eilen illalla katsomaan Blackoutin striimejä, ja pidin näkemästäni. Kiinnostukseni Fortniteen lopahti 80 pelitunnin jälkeen, kun en koskaan pystynyt rakentamaan kovin hyvin, enkä myöskään pitänyt siitä pelimekaniikasta pätkän vertaa. Mutta Blackoutin kaltainen "puhdas BR" -peli kiinnostaisi kyllä, eikä ainoastaan hahmon silmissä oleva kuvakulma haittaa – päinvastoin.
Markkinatilanteen kannalta tilanne on mielenkiintoinen: PUBG on hiipumassa taka-alalle, mutta miten Blackout laittaa kampoihin Fortniten kaltaiselle mastodontille, jonka pelaaminen on maksutonta? Vielä ei ole kuitenkaan liian myöhäistä tulla BR-villitykseen mukaan pelillä, joka houkuttelee itselleen juuri niitä pelaajia, joille PUGB on liian sekasotkuinen ja Fortnite liian nähty tai rakenteluun nojaava. Ja uskon, että sellaisia pelaajia alkaa olla yllättävän paljon.
Nyt kun olen miettinyt Civ kutosta enemmän, tajuan miten täydellinen se on alustalle. Samasta syystä pelistä on olemassa myös mobiiliversio: ruudulla on niin paljon valikkoa, nippelia ja nappelia, ettei peliä ole mukavaa pelata isostakaan televisiosta. Ehkä jonkinlainen tapa skaalata UI:ta löytyy, mutta toisaalta sitäkin voi tehdä vain tiettyyn pisteeseen.
Mutta otapa rento asento sohvalla/nojatuolissa, keitä kahvit ja nappaa Switch käsiin, käyttis on ulottuvillasi ja tunnet olevasi enemmän pelissä sisällä intiimimmän pelitavan takia. Pelaat kunnes akku loppuu tai saat kutsun naapurin Anselmin kattobileisiin. Muuten menisin, mutta liian äijävoittoista makuuni.
"The vast majority of Nintendo Switch games will support Save Data Cloud backup. However, in certain games this feature would make it possible to, for example, regain items that had been traded to other players, or revert to a higher online multiplayer ranking that had been lost. To ensure fair play, Save Data Cloud backup may not be enabled for such games. To ensure that Save Data Cloud backups cannot be used to unfairly affect online multiplayer rankings, the feature will not be enabled in Splatoon 2."
Syyn sinänsä ymmärrän, mutta eikö muka olisi teknisesti mahdollista kiertää tätä? Varmasti olisi, mutta Nintendolta on ehkä loppunut aika tai tahto tehdä niin. En usko, että Xboxilla ja Pleikkarilla pilvitallennukset toimivat online-keskeisissä peleissä näin rajoittuneesti. Kyse lienee tavasta, millä Nintendo on oman pilvipalvelunsa toteuttanut.
Olen pelannut Splatoon 2:ta enemmän kuin mitään muuta Switch-peliä, ja haluaisin tuon saavuttamani progression olevan turvassa – ja sitten saa lukea tällaista pazkaa.
Eikö tässä yhtään ajatella pientä ihmistä? Skyrim? Diablo 3? Civ VI? Portablena?!
Tuosta tuli mieleen, että en tiedä onko verkkiksellä virhe hinnoittelussa vai ei, mutta switchin diablo 3 on siellä 37.9e. Ihan positiivinen asia jos noinkin vanhan pelin hinta älytään pitää järkevänä eikä lyödä sitä 60e lappua.
Puolenkuunpelit myy hintaan 39,90, joten Verkkiksenkin hinta lienee oikea. Posiitivinen ylläri, sillä olin itsekin siinä uskossa (Reseteran takia), että tämä olisi 60 dollarin/euron peli.
Aika paljon tulee nyt todennäköisesti Nintendo Directiin kuuluvaa kamaa julki. Ehkä Diablo 3:n julkaisupäiväkin löytyy tuon myöhästyneen videon kätköistä.
Civilization VI Switchille marraskuussa! Eikö tässä yhtään ajatella pientä ihmistä? Skyrim? Diablo 3? Civ VI? Portablena?! Mihin me herranen aika vielä päädymme tätä menoa!
Viimeksi pelasin Civiä muuten PS1:llä, mutta eihän pääsarjan pelejä olekaan konsoleilla juurikaan näkynyt.
Kontrollit pelittävät kuin unelma, varsinkin SNES30-ohjaimen orgastisella d-padilla. Ihan kaikkia toimintoja nappien vähyyden takia ei voinut sijoittaa ohjaimeen, mutta tärkeimmät kuitenkin, eikä itseäni haittaa juurikaan, että aseita voi selata vain yhteen suuntaan. Iso plussa myös erilliselle Rush-näppäimelle, joka on maittava QoL-uudistus.
Huolimatta hidastuksesta ja aseita voimistavasta lisäjiposta pelissä tuntuu olevan myös mukavasti haastetta, varsinkin bossimatsissa, joka demon kentässä oli kolmivaiheinen: ensin Block Man ottaa mittaa Mega Manista perinteisemmin, sitten se muuttuu ja suuttuu, kunnes vielä henkitoreissaan aloittaa vihoviimeisen pommituksensa. Bossi on ilman uusia lisävoimia todella tukala, koska varsinkin keskimmäisessä "monsterivaiheessaan" se jakaa typerryttävän kovia osumia, jotka tuhoavat parista, kolmesta hitistä täydenkin energiapalkin. Onneksi myös bossien one-linerit on pidetty minimissä, eikä pelissä ole mitään Mega Man 8:n kaltaista pölpötystä taisteluiden aikana. Hyvä!
Harva asia on täydellinen, vaikka hypepäissäni saatankin saada sen kuulostamaan siltä: musiikki on alkuvalikkoa lukuunottamatta ainakin Block Manin kentässä ihan anteeksiantamattoman unohdettavaa lurittelua. Jos peli on Mega Man, siinä pitäisi olla helvetin hyvät musiikit. Piste.
Mega Mania on siis modernisoitu, mutta tämän demon perusteella mielestäni onnistuneella ja kutkuttavalla tavalla. Preorder on sisässä, ja siellä pysyy niin hemmetisti. Olo alkaa taas olla aika lapsenomainen.
Hiukan ihmettelen että Nintendo ei päästä 3DS:stä irti. Kun miettii NS:n syksyn julkaisulistaa, ei olisi pahitteeksi unohtaa 3DS ja keskittyä NS:ään. En yllättyisi jos nytkin tulisi johonkin klassikko sarjaan uusi 2D osa 3DS:lle, kun NS:lle julkistettaisiin WarioWare tai Mario Golf tms.
3DS myy vieläkin yllättävän hyvin, ja tarjoaa hintaluokan, johon Switch ei pääse. Joskus tulevaisuudessa, kun Switchistä julkaistaan tehokkaampi versio, voi vanhan mallin pudottaa 3DS:n taksoihin, mikä periaatteessa söisi sen markkinat. Nintendo itse on sanonut laitetta eräänlaiseksi portiksi, jolla pikkuruiset, tulevat Nintendo-fanit kasvatetaan isommille ja kalliimmille leikkikentille. Eräänlainen gateway drug, jos tämä termi sallitaan.
Minullakin nostaa sodiumtasoja se, etten voi pelata Metroid: Samus Returnsia tai Link Between Worldia. Ehkä joskus voin, kun laitteen myynnit lopullisesti sakkaavat, ja sen klassikoita aletaan tuomaan remasteroituna pääkonsolille; katsoppas, kuusikymppiä hinnaksi ja rahaa sataa taas laariin! Ymmärrän hyvin liiketoimintamallin näiden ehtoovuosien takana.
Todd Howardin sanoin: "Haluatteko, että Skyrim kuolee? Lakatkaa sitten ostamasta sitä!"