Okei, ei ehkä oikea thread tälle, mutta onhan tää niin pirun hyvä että pitää se tänne laittaa
Jaahas jaahas, niin ne Apple-vattuilijat tulee vaan tiputtelemaan tänne ivallisia linkkejään sivuilleen vilkuilematta. Ja sitten lähtevät pois kun maailma palaa.
Aika kätsi melodia tosiaan, soinut jo useampaankin kertaan täällä. Onhan tuota joissakin piireissä snadisti pilkalliseksi sanottu, mutta kyl jokainen huumorintajuinen fani tuolle osaa hymyillä.
Todella iso hyppy 4S:stä. Ei varmaan kuitenkaan tunnu käytännössä niin suurelta erolta. Grafiikkasuoritusta tuossa ei kai huomioida lainkaan, muuten uuden iPadin luulisi olevan vahvempi? A5X on kuitenkin grafiikkasuorittimeltaan käsittääkseni kovempi luu kuin A6, koska se ajaa 2048x1536-resoluution retina-näyttöä.
Sivumainintana pitää kuitenkin mainita, että Galaxy S3:n jenkkiversio heittää n. 1650 pisteen lukemat taululle ja international-versio lähes 1800 pojoa... Samppakaljat takaisin kylmään pojat.
Jatkoin eilen seikkailua ja selvitin tieni läpi hiekkalaivan, joka osoittautui fantastiseksi "luolastoksi". Lainausmerkit siksi, että paikka ei edes tuntunut perinteiseltä luolastolta/temppeliltä. Siinä mielessä siis vähän kuin TP:n jääkartano.
Bossikin oli aivan loistava ja rikkoi kaavaa "astu bossihuoneeseen ja mättö alkaa". Mittakaavaltaan yksi suurimpia Zelda-bosseja koskaan.
Kuola valuen olin hiekkalaivaan astuessa odottanut myös sitä jousipyssyä, joka on Zeldoissa kuulunut aina suosikkiesineiden listalle. Kun sellainen sitten arkusta paljastui, oli ilo ylimmillään. Ja juhlat muuttuivat vieläkin hilpeämmiksi, kun huomasin miten palkitsevan tuntuista jouskaroiminen Skywardissa on! Huomattava parannus TP:n vastaavaan, jossa siinäkin oltiin huikeasti edellä padiohjauksen tuntumaa käytettäessä jousipyssyä.
Viimeiset kaksi luolastoa ovat nostaneet pelin kurssia silmissäni entisestään. Esinearsenaali on nyt sen verran laaja, että uskoisin pelin olevan lipumassa sen ehtoopuolelle. Tunteja on laskuriin kertynyt jo tasan 35 ja sydämiä komeilee elinvoimarivissä 14.
EDIT:
Olipas mannaa palata tulivuorialueelle kun sai sniputella jouskarilla vihulaisia pitkän matkan päästä. Äärettömän tyydyttävää kun kielekkeillä kärkkyvät vihut putoavat tasanteelta ja pyörivät rinnettä alas pallona pitkän matkan ennen tuhoutumistaan. Sama pätee kilpien takana kökkiviin superläskeihin, jotka eivät edes ymmärrä mistä nuolisade sikiää ennenkuin moiset ihrakasat tipahtavat tatamia halaamaan.
Henkimaailman haaste oli tässä paikassa kipakampi kuin kaksi edellistä, jotka selvitin ekalla kerralla. Nyt meni vasta toisella. Toisellakin kerralla oli muutama todella läheltä piti- tilanne, jotka laittoivat pulssin hakkaamaan vähän normaalia tomerammin.
Lopetin pelin sunnuntai-illalta kun raivasin tien auki Fire Sanctuaryyn, joka on toinen tuliteemainen temppeli. Yllättävän nopeasti sinne pääsi kyllä, ei ollut ihan niin pitkää rumbaa kuin kahdessa edellisessä paikassa ennen uuteen luolastoon käsiksi pääsemistä.
Luulisin, että gäppi Optisten levyjen ja USB 2.0:lta pyörivän pelin välillä on huomattavasti selkeämpi kuin USB 2.0:n ja WiiU:n sisäisen muistin ero. Tämä siis mutu-tuntumalla tietenkin, harvalla on tässä vaiheessa kokemuksia miten nuo pelit pyörivät Wiin sisäiseltä muistilta verrattuna USB-levyyn. Ja ylipäätään millaisia rajoituksia niillä on.
On kyllä aika huikeaa ajatella, että reilun kahden kuukauden kuluttua tätä saa tosiaan hankittua kaupasta. Ei puolen vuoden armotonta haaveilua tai hypetystä, hyvä näin.
Itse poimin näillä näkymin kaupasta julkaisuviikonloppuna konsolin premium-paketin ja uuden Marion. Millaisia kokoonpanoja muilla on mielessä?
jjanin kuvien perusteella ei voi sanoa muuta kuin että epärealistisin F1-peli koskaan varmistettu...
.... Yas Marinassa sadekeli.
Mutta onhan tämä(kin) peli tosiaan grafiikoiltaan PC:llä jotain ihan muuta kuin konsoleilla. Muistan miten viime vuonna otin ensityypit F1 2011:stä Bootcampityllä Macilla ja sitten kun sain PS3-version, oli se sellaista sotkuista ja nykivää traktorirallia että pahaa teki. Mutta PS3-versio olikin viime vuonna juosten pissattu kokonaisuus grafiikoiden osalta.
Diggasin Pikmin ykkösestä älyttömästi, mutta jatko-osaa en ole koskaan ehtinyt pelata kunnolla. Täytyykin pelata se Wiimotella vielä ennen kolmosen julkaisua.
New Super Mario Bros. U julkaisupeliksi on aika kova juttu jos vertaa 3DS:ään jolle ei muistaakseni ollut julkaisussa mitään kovinkaan säväyttävää. Itse ostan Wii U:n hyvin todennäköisesti vasta joskus ensi vuoden puolella, mutta saa nähdä tarttuuko kaupasta tai jostain mukaan ennen itse konsolia NSMBU ja Pikmin 3.
Pikmin 3:n jääminen julkaisun ulkopuolelle harmittaa vähän. On toki Mariossa pelaamista ja massia säästyy vähän, mutta silti.
Siistii muuten, että WiiU tukee USB-kovoja nyt täydellisesti, jopa ilman homebrewiä. Reggie oli sanonut haastiksessa että laittakaa vaikka 3 tb:n levy kiinni, kyllä toimii.
Tämä periaatteessa voi vähentää premium-paketin kiinnostavuutta joillekin, kun tallennustilaa saa niin helposti lisää. Jos ei siis välttämättä halua Nintendolandia ja lisähärpäkkeitä.
Toisaalta taas 50 dollaria/euroa ei ole maailmanloppu, jos ostaa pelikonsolin kaltaisen asian.
WiiU on järjestyksessään kuudes Nintendon julkaisema kotikonsoli. Sen edeltäjät olivat NES, Super NES, Nintendo 64, Gamecube ja Wii.
WiiU on siis Wiin evoluutio, vaikka se onkin myös paljon muuta kuin tehokkaampi ja boostattu versio ensimmäisestä Wii-konsolista. Konsolin idea nimittäin pyörii tablet-ohjaimen ympärillä, jonka näyttöä hyödynnetään peleissä kekseliäillä tavoilla.
Konsoli julkaistaan ensimmäisenä Amerikassa. Se tapahtuu 18.11.2012
Sitten konsoli saapuu Euroopan ja Australian markkinoille. Tämä tapahtuu 30.11.2012
Japanilaiset pääsevät ostamaan WiiU:ta viimeisimpänä. Sinne konsoli rantautuu 8.12.2012.
WiiU:sta julkaistaan kaksi erilaista konsolipakettia. Ne ovat nimeltään Basic ja Premium
Basic maksaa amerikan markkinoilla 299,99 dollaria ja Premium 349 dollaria.
Euroopan tarkkoja hintoja ei ilmoitettu, mutta joissain maissa on kuulunut tietoja että dollarihinnat kääntyisivät suoraan eurohinnoiksi. Tarkempia tietoja Suomen hinnoista seuraa varmasti pian.
Prosessorit
CPU: IBM POWER7 -based multi-core processor
GPU: Custom AMD Radeon High Definition GPU (GPGPU Support)
RAM
2GB Total; 1GB for games and 1GB for System Software.
Tallennustila
Basic: 8GB, Premium: 32GB Internal flash memory, expandable via SD memory cards and USB hard disk drives
Slot-loading optical disc drive compatible with 12 cm "proprietary high-density optical discs" (25 GB per layer) and 12 cm Wii optical discs
Portit ja laajennettavuus
SD memory card slot (supports SDHC cards)
USB 2.0 ports (2 at front of console, 2 at rear)
Sensor Bar power port
"AV Multi Out" port
HDMI 1.4 out port
WiiU:n Gamepad-ohjain
Built-in 3-axis accelerometer, 3-axis gyroscope and a magnetic sensor
Stereo Speakers and Microphone
Front-facing camera
IR Sensor strip
6.2 inch (15.7 cm) 16:9 resistive touchscreen
Two clickable analog sticks and one D-pad
Stylus
Select, Start, Home and Power buttons
A/B/X/Y face buttons, L/R bumper buttons and ZL/ZR trigger buttons
Rumble
Controller sync button
Wireless communication with console based on IEEE 802.11n
NFC
Note: The Wii U is also compatible with the Wii Remote Plus, Wii Nunchuk, Classic Controller, and the Wii Balance Board.
Kuva
1080p, 1080i, 720p, 576i (PAL Only), 480p, 480i, standard 4:3 and 16:9 anamorphic widescreen
"AV Multi Out" port supporting composite video, YPBPR component video, S-Video (NTSC consoles only), RGB SCART (European consoles only) and D-Terminal (Japan only)
HDMI 1.4 out port supporting stereoscopic 3D images.
Ääni
"AV Multi Out" port. Six-channel PCM linear output through HDMI
Ostaessasi WiiU-konsolin, saat sen mukana (riippuen paketista) seuraavat asiat:
Basic-paketti
Konsoli
Tablet-ohjain
HDMI-kaapelin
AC-adapterit
8 gigatavua tallennustilaa
Premium-paketti
Konsoli
Tablet-ohjain
HDMI-kaapeli
AC-adapterit
Lataustelineen ohjaimelle
Pidikkeet
Nintendoland-peli
32 gigatavua tallennustilaa
Jäsenyys Nintendo Network premium -palveluun (mm. alennusta ostaessasi pelejä digitaalisina latauksina
WiiU:lla voi pelata monilla erilaisilla tavoilla, pelityyleillä ja ohjaimilla. Laite tukee käytännössä kaikkia Wiin ohjaimia. Seuraavassa havainnollistus eri pelityyleistä.
Tässä hyödynnetään yhtäaikaisesti yksinpelissä sekä TV-ruutua että tablet-ohjainta. Tälläiselle kokoonpanolle voi keksiä monenlaisia hyödyllisiä käyttötarkoituksia ja pelityylejä. Esimerkiksi pelialueen kartat on kätevä tsekata tablet-ohjainten näytöllä ja roolipelissä inventaarioruutua on kätevä käyttää tablet-ohjaimen näytöltä.
Tässä pelityylissä pelaaja voi esimerkiksi "singota" jotain ohjaimen ruudulta televisioruudulle.
WiiU:n tablet-ohjain on nimensä veroinen, joten halutessaan pelaaja voi unohtaa fyysiset näppäimet ja käyttää pelkkää kosketusnäyttöä. Tietysti pelin pitää olla rakennettu tälläistä toimintoa ajatellen.
WiiU:n mukana toimitetaan stylys, jolla voi omien sormien riittämättömyyden tullessa kuvaan mukaan kontrolloida Gamepadin ruudulla tapahtuvia asioita. Esimerkiksi piirtämistä vaativat tehtävät sujunevat helpommin "kynällä".
Jos tablet-ohjaimen kaveriksi liittää 4 wiimotea, aletaan olla lähellä todellista moninpelaamisen riemujuhlaa. Esimerkiksi Mariossa tablet-ohjainta käyttävä voi avittaa neljää kanssapelaajaa piirtämällä reitille tasanteita, joita Wiimoteilla pelaavat voivat sitten kiperissä paikoissa hyödyntää. Vai tekeekö mielesi tehdä jollain tavalla kiusaa kanssapelaajille? Tälläinenhän ei juolahtaisi pieneen mieleemmekään...
Ohjasta peliä wanhalla kunnon Wiimotella ja laita tabletti alustalle makaamaan. Voit tsekata siitä vaikka kartat kätevästi.
Jos ei huvita tapittaa isoa töllöä, voit napata tablet-ohjaimen käsiisi ja käyttää vain sitä pelaamiseen. Pelin pitää erikseen tukea tätä toimintoa. Kantaman pitäisi riittää hyvin samassa talossa pelaamiseen, vaikka mikään täysiverinen kannettava konsoli se ei olekaan.
Millaisia pelejä WiiU:lle on Euroopassa saatavilla heti julkaisupäivänä? Tässä listaa.
Toivottavasti Sonera tarjoaisi LTE-tuen. Siihen vielä jokin "surffilauta-3G:n" tapainen pakettiratkaisu ja kyllä hymyilyttäisi. Ensi viikolla hintatietoja, ehkäpä?
4S:stä olen tehnyt jo alustavat kaupat kaverin kanssa. On todella siistiä miten paljon lukitsemattomasta iPhonesta voi saada käytettynä. Kun yhtälö on, että ostaa kytkynä normaalia halvemmalla ja myy sen pois lukko avattuna, nämä lähestulkoon kumoavat toisensa. Tuloksena melkein ilmainen vaihto uuteen puhelimeen. Ehdottomasti yksi iPhone-käyttäjänä olemisen suuria plussia.
Alan muuten kallistua nyt enemmän ja enemmän tuon mustan mallin kannalle. Olisi kiva nähdä molemmat livenä ennen ostopäätöstä, mutta jos ennakkotilaa, ei se ole oikein mahdollista.
Teknisistä tiedoista vielä, että Wii U tukee GPGPU-tekniikkaa. Wikipediasta:
Lainaus
GPGPU eli General-purpose computing on graphics processing units on tekniikka, jossa näytönohjaimella suoritetaan laskentaa. Se on yleisesti ollut pelkän keskussuorittimen laskettavana. Näytönohjaimet ovat keskussuorittimiin nähden hyvin tehokkaita rinnakkaislaskennassa.
GPGPU rajapintoja ovat mm. avoin OpenCL, NVIDIAn CUDA sekä Microsoftin DirectX 11 mukana julkistama DirectCompute.
Tänään siis oletettavasti Wii U -palapelin palaset loksahtavat paikoilleen; paljonko se maksaa, koska sitä saa ja millaisia paketteja kauppoihin julkaisupäivän aikoihin kärrätään.
Suomen aikaa klo. 17.00.
Tämän jälkeen voikin laittaa kasaan kunnollisen Wii U -aiheen kun kaikki tarvittavat tiedot ovat saatavilla.
Puhuvat konsolin teknisistä ominaisuuksista, ilmeisesti 2 GB RAMia, giga peleille ja giga käyttikselle/multitaskaukselle?
Mario näyttää taas helvetin hyvältä, kuola valuu.
Gamepadin hinta 130 dollaria /110 euroa? Hullua!
HDMI-kaapeli tulee messissä! Pommi!
Kaksi versiosta konsolista: 8 gigan ja 32 gigan sisäisellä muistilla. Ilmeisesti mustaa konsolia saa vain 32 gigan, premium-mallina.
Nintendo network premium, maksullinen online-palvelu nipalta?
Joulukuun 8. päivä Japanin julkaisu.
250 dollaria peruspaketti ja 300 dollaria premium. Ei lainkaan pahat hinnat sanon minä!
Jos Premium maksaa euroopassa 299 euroa, on meikä niin messissä, heti julkaisussa. Illallahan se selviää!
Konsolin specsit (esim. viime aikoina kaikki huhuilivat 1 GB:n kokonaismuistista) parempia kuin odotettiin ja hinnoittelu vaikuttaa varsin pätevältä/aggressiiviselta. Täähän alkaa vaikuttaa todella makoisalta julkaisulta!
Vitosen responsiivisuus kosketukseen näyttää todella hyvältä.
Mulla on sittenkin pieni henkien taisto otanko mustan vai valkoisen mallin. Musta näyttää tänä vuonna hemmetin elegantilta. Valkoisessa takaosan alumiini erottuu vähän enemmän.
Edit: Soneran keskustelupalstalla oli jo tänä aamuna uteluita iPhone 5 -myynnin alkamisen suhteen. Tässä Soneran odotettu vastaus:
Lainaus
Hienoa että olet jo kiinnostunut uudesta iPhonesta!
Valitettavasti tarkkaa päivämäärää en osaa sanoa. Suosittelen sinua pitämään silmällä Sonera.fi sivua, tiedoitamme siellä hyvissä ajoin kun ennakkotilaukset käynnistyvät!
Olisi siinä naurussa pitelemistä, kun Applen fanit itkisivät katkerina netissä, kun tällä kertaa ei tullutkaan niin jumalaista laitetta kuin piti. Se on varmaan, että joskus se kupla poksahtaa, kun joku muu tuo markkkinoille jotain sellaista, mitä Applen A-luokan insinöörit eivät ole edes ajattelleet.
Apple-fanit ovat parhaita selittämään itselleen (ja myös muille, siihen asti kun jaksavat kuunnella moista löpinää) miksi jokin kilpailijan ominaisuus ei olisi niin tärkeä juttu. Sitä vähätellään, kunnes Apple vähin äänin tuo sen omiin malleihinsa. Olen itsekin tehnyt tätä, muun muassa Notification centerin (suora kopio Androidista) ja oman yhteyspisteen kanssa. Nyt en voisi kuvitellakaan tulevani toimeen ilman näitä, mutta silloin kun ne olivat Androidissa vähättelin kovasti niiden tarpeellisuutta.
Musta tuntuu, että jos iPhone 5 on täsmälleen vuotojen kaltainen eikä yhtäkään yllätyksellistä juttua paljastu, on se aika kova pettymys todella monelle. Tämän luurin piti olla Jobsin ns. viimeinen näytös. iPhone 5 on viimeinen puhelin, jonka parissa Steve työskenteli ennen kuolemaansa. Senkin takia luuriin on ladattu suuremmat ennakko-odotukset.
Luin tuossa, että olisivat kusseet rattituen ja esimerkiksi DFGT olisi pelissä todella omituisen tuntuinen eikä edes rattiasetuksilla korjattavissa?
Ja en tiedä onko tänä totta, mutta luin samalta foorumilta että 2010:stä tuttu "iske jarrut pohjaan ja korjaa sivuluisu" on tehnyt osittaisen paluun. Muutenkin esimerkiksi jarrujen käyttäytyminen tuntuu kommenttien perusteella olevan lähempänä 2010-versiota.
Tuntuu käsittämättömältä, jos pelikehitys on näiltä osin kulkenut taaksepäin.