Löysin koiran ilman isäntäänsä jostain metsämökistä ja otin sen mukaan seikkailuihin. Yhdessä vaiheessa menin kuitenkin luolastoon ja käskin sen odottaa eräässä luolaston huoneessa. Sinne se myös lopulta jäi, sillä tämän luolaston lopuksi peli heitti minut takaisin päämaailmaan. Odottaakohan se piski siellä ikuisuuden vai köpötteleekö jossain vaiheessa entiselle paikalleen? Täytyy käydä tsekkaamassa kun siellä päin seuraavan kerran liikkuu.
Käväisin myös ensimmäisen kerran Solitudessa. On aika selvää, että näiden puolelle en sisällissodassa asetu - valitsen toisen osapuolen. Solitudessa oli tosin paljon hyvääkin, muun muassa ihqu bardityttö Lisette. Mä niin haluan naimisiin sen kanssa myöhemmin kun talo on hankittu ja rahatilanne vakiintunut.
Elisakin aikoo valittaa hovioikeuteen tuosta aiemmasta päätöksestä. Saapa nähdä miten tämä vääntö päättyy. Oikeasti PB:tä käyttävät toki kiertävät tuon eston muutamissa minuuteissa, joten eiköhän se todellisuudessa karsi pois vain sellaiset satunnaiset käyttäjät, jotka eivät tietokoneensa kanssa ole niin taitavia.
Ja täytyy muistaa, että vaikka PB:lle pääsy estyisi, internetissä on silti "muutama" muukin paikka, joka tarjoaa vastaavanlaisia palveluja. Keskimmäisenä ehkä googlen tapainen torrent-hakukone, joka hakee hakusanalla tuloksia kaikista suurista torrent-palveluista.
Pelissä on vissiinkin viisi isompaa kaupunkia? Tajusin juuri, että olen toistaiseksi vieraillut vain yhdessä, eli Whiterunissa. Ja pelissä on siis vielä neljä yhtä suurta kaupunkia pullollaan sivutehtäviä? Ei hyvänen aika.
Rahaa kertynyt taskunpohjalle jo melkein kymppitonni. Harkitsenkin talon hankkimista tässä vaiheessa. Lähes jatkuvasti tulee eteen tilanne, että kamaa on liikaa mukana ja täytyy viskata jotakin menemään. Varastointitila tulisi todellakin tarpeeseen.
Mielenkiintoista. Selkeä reitti Morrowindin puolelle, joka jatkuu pitkäänkin yksityiskohtaisena, jos käy kurkkaamassa PC-version komennoilla. Voisiko liittyä jopa tulevaan DLC:iin?
Hyvä jos on noin. Huomasin eilen illalla pelatessani selvää hidastelua paikka paikoin. Ei mitään täysin peli-iloa tappavaa, mutta kuitenkin sellaista jota ei vielä aiemmin ollut läsnä. Pelikellossa on n. 21 tuntia, olen levelillä 19 ja tallennustiedoston koko on varmaan ylittänyt jo 7 mb aikaa sitten.
Mun pelisessiot tuppaa menemään melkein aina jotakuinkin tällä tavalla: ensin päätän lähteä jonnekin vähän kauemmas jotain tiettyä questia suorittamaan. Hetken mahtaa tehtyäni löydän jotain mielenkiintoista/näen jännän lokaation ja suunnistakin sinne. Hokkuspokkus, kello käy pikkutunteja ja se alunperin mielessä ollut tehtävä on taas kerran lykkäytynyt...
Eeeenpäs ladannutkaan! En huijaa tallennuksilla tuolla tavoin. Vaikeassa luolastossa toki tallentelen tiheään, mutta jos vaikka heppa kuolee yllättävässä väijytyksessä, niin en lataa peliä uudestaan. Se vain tapahtuu ja on osa pelin kulkua. Skyrim ei ole suoritus, se on maailma, jossa ei tiedä mitä seuraavaksi voi tapahtua ja mitkä sen seuraukset voivat olla. Tuhoamalla tämä lataamalla peli uudestaan kun jotain pahaa tapahtuu, vähentäisi huomattavasti tuon aspektin viehättävyyttä.
Suoritin eilen illalla questin, jossa piti soluttautua takaoven kautta erääseen linnakkeeseen ja päästää tehtävän antanut juokkio sinne sisään vivulla linnakkeen ovi avaamalla. Ei ollutkaan mikään läpihuutojuttu, ainakaan meikäläisen hahmolle. Turpaan tuli ja useasti, mutta kyllähän se sitten useamman yrityksen jälkeen läpi meni, varsinkin kun yhdisti muutaman sniikkailutapon vielä mukaan kuvioihin.
Matkalla Whiteruniin kävin noutamassa heppani ja ratsastelin kaikessa rauhassa tiellä. Sitten vastaan tallusteli neljän henkilön rosvojoukkio, joka haastoi välittömästi riitaa. Kalistelin miekkoja kahden rosvon kanssa, kun kolmas keskittyi hevoseni pahoinpitelyyn. Ja se riitti: heppa kaatui elottomana maahan ja menin raivon valtaan. Kolme rosvoa siirtyi hetkessä manan majoille.
Neljäs oli yllättäen juossut kiven taakse lähelle kalliota ja huusi siellä kontillaan armoa. Armoa hepantappajille? Ei tässä maassa! Kohotin aseeni valmiiksi iskuun ja se osui rosvoon niin hurjalla voimalla, että ruumis ja pää notkahtivat erillisinä rotkon pohjalle.
Pakko siteerata nyt Steve Jobsia, joka legendaarisessa Stanfordin puheessaan pystyi pukemaan sanoiksi aika hyvin tuon fiiliksen (lainaus virallisessa elämänkerrasta):
Muistutus siitä, että olen kohta kuollut, on tärkein ikinä kohtaamani työkalu todella tärkeiden, elämää koskevien päätösten tekemiseksi. Koska lähes kaikki - kaikki ulkoiset odotukset, kaikki ylpeys, kaikki epäonnistumisen tai hämmennyksen pelko - ne asiat vain jäävät sivuun kuoleman edessä. Jäljelle jää vain se, mikä on todella tärkeää. On ansa ajatella, että sinulla on jotakin menetettävää. Oman kuoleman muistaminen on paras tietämäni tapa välttää se ansa. Olet jo alaston. Ei ole mitään syytä olla seuraamatta sydämesi ääntä.
Oma kuolevaisuus ei tosin ole välttämättä vielä iskenyt parikymppiselle jullille tajuntaan kovinkaan vahvana. Ja se on varsin ymmärrettävää. Itse olen jo tässä vaiheessa saanut kokea muutaman erittäin läheisen ihmisen kuoleman kipeällä tavalla, jonka vuoksi tuo Jobsin teesi iskee väkevästi. Se on vain yksi keino motivoitua ja kiskaista ulkoiset paineet ja odotukset niskastaan.
Aiviksen ja finngamerin kommentit vähän laskevat odotuksiani pelin suhteen. Odotan yhä innolla sen kokemista, mutta ehkä ei kannata aivan odottaa parasta 3D-Zeldaa ikinä.
Se yksin pärjääminen on meidän DNA:ssa. Jotenkin se vain on siirtynyt sukupolvelta toiselle ja sen muuttaminen vaatii suurta rohkeutta. Pitää astua omien mukavuusalueiden ulkopuolelle eikä se leijonasosalle ihmisiä ole mitenkään helppoa. Sosiaalisuus on kuitenkin ihan valtava voimavara ja sen hyödyt ovat mittaamattoman arvokkaat.
Itse aloitin pienistä jutuista rakentamaan tätä; toivotin kaupassa asioidessani kassaihmiselle hyvää päivänjatkoa kun sain maksettua. Tämä tuli selvästi usein tälle ihmiselle täytenä yllätyksenä ja huomasi, että sitä tapahtuu harvoin. Asiakas toivottamassa hyvää päivänjatkoa kassatyöntekijälle, eikä päinvastoin. Reaktio ei kuitenkaan ollut KOSKAAN negatiivinen. Usein irtosi pieni hymy ja aisti, että tästä äärimmäisen pienestä, mutta silti merkittävästä sosiaalisesta panoksesta pidettiin.
Ja niin oli yhden mukavuusrajan yli astuttu. Seuraavaksi menin junassa nuorehkon naisen juttusille ja aloitin "sinulla on hienompi laukku kuin minulla!" (kannan harmaata olkalaukkua). Juttelimme matkalla Leppävaarasta Espoon keskukseen niitä näitä. Juttu oli toki aika pinnallista small talkia, mutta ei missään nimessä varautunutta.
Espoon keskuksen kohdalla toivotin tälle ihmiselle hyvää jatkoa ja niin tiemme erosivat. En kysynyt puhelinnumeroa enkä sitä oliko tyttö varattu vai ei. Se oli vain yksi kohtaaminen ja mukavuusrajan ylitys lisää.
Ei kukaan ole syntyessään sanaseppo tilanteessa kuin tilanteessa. Itsestä on rakennettava sellainen, ja se lähtee pienistä asioista. Kuten alussa sanoin, se on hyvin voimakas asia ja yksi avain syvään onnellisuuteen. Yhtä tärkeitä ovat ne kerrat, kun kokee sosiaalisen epäonnistumisen. Se tekee suojakuorestasi paremman ja jatkossa ne sanan säilät vain kimpoavat siitä pois jos osaat suhtautua tilanteisiin oikein. Virheet ovat jopa tärkeämpiä kuin onnistumiset tässä mielessä.
Foorumeilla väitetään, että perkkien saaminen jatkuu levelin 50 jälkeenkin. Nyt siis epäillään, että niitä saakin aina levelille 80 asti, vastoin Howardin haastattelua.
Heti kun joku lautalainen nousee levelille 51, niin vahvistakaa toki pitääkö tämä paikkansa. Itse en ole ehtinyt pelata pariin päivään ollenkaan, jos sitä tämä iltana taas uppoaisi Skyrimiin.
GAFista myös luin, että uusi patch olisi hyväksytettävä Sonylla ja Microsoftilla ja sen odotetaan tulevan jakoon kiitospäivän jälkeisellä viikolla. Eli vähän yli viikon kuluttua. Ei ollut vielä selkeää tietoa, korjaako tämä patch nämä PS3:n tallennustiedostojen ongelmat. Toivottavasti!
PB alhaalla myös täällä, käytössä Welhon liittymä.
Kuulin, että Elisa on moneen otteeseen saanut kehotteita blockata PB, mutta en muista että operaattori olisi lähtenyt tätä vielä toteuttamaan. Onko jossain verkkomediassa ollut juttua, että Elisa on tosiaan tehnyt perjantaina tuollaisen eston?
Yes, it might get patched. But consider this. Even if the cause of the problem gets cleaned up, it’s highly doubtful the devastated save files which have resulted will be repairable. Those 30 hour games are very probably gone. Far worse than that, a very large percentage of PS3 players do not have their consoles online-enabled. Those guys are screwed. Even if only a relatively small percentage of players are affected, with 7 million copies shipped that’s still a lot of people ripped off, by either incompetence or cynical deceit.
And this is the same problem we’ve seen in previous Bethesda games. And they got away with it then, so it’s happened again now. Think about that, people. I have contacted Bethesda with a set of questions relating to all aspects of this matter. So far we have not received a response, but should a direct reply come through, I will of course publish it for you.
SHIEEEETTT. En tosiaankaan halua menettää mun pelitallennusta, oon kiintynyt mun hahmooni jo siinä määrin.
Mulla on about 18 tuntia mittarissa ja mietin, että en ehkä uskalla pelata hirveän paljoa yli 20 tunnin ennenkuin patch saapuu. X360-version ongelmat tekstuurien latausten kanssa kovalevylle asennetulla pelillä vaikuttavat aika pieniltä tämän rinnalla, varsinkin jos tallennukset oikeasti ovat mennyttä kauraa.
Pitää tarkkailla mitä lisätietoa tästä tulee ilmi.
Kaikki nuo toimintatähdet yhdessä... Tippa tulee melkein linssiin. Vaikka elokuva olisi miten huono tahansa, on se pakko käydä katsomassa jo tuon castin takia.
Onko yhtä verkkainen aloitus kuin TP:ssä? Siinähän kesti monen monta tuntia, ennenkuin peli todella pääsi käyntiin. Itse kyllä diggailin siitä harmoniasta ennen kuin suurta vaihdetta iskettiin silmään.
Mutta TP:n aloitus on silti monen inhokki ja syy, minkä takia uudet läpäisykerrat ovat jääneet tekemättä.
Eilen kohtasin sitten ensimmäisen lohikäärmeeni ypöyksin. Tämä tapahtui about 17 pelitunnin kohdalla, joten ei voi sanoa, että niitä vyörytettäisiin kimppuun jatkuvalla syötöllä.
Hetki olikin sitten kahta ikimuistettavampi, kun pelin teemamusiikki raikasi ja lohikäärme kierteli rotkon yllä kuumien lähteiden tuntumassa. Muistan miten lauma susiakin eksyi paikalle ja yhtyi taistoon hirviötä vastaan, joskin välillä näykkäisivät myös minua.
Näin tämä homma pitikin hoitaa. Tästä muodostui oikeasti mieleenpainuva tapahtuma, kun sitä ei annettu liian aikaisessa vaiheessa. Olisi se varmaan tosin tapahtunut jo aiemminkin, jos olisin kolunnut pääjuonta enemmän tässä vaiheessa?
Skyrimiä pelatessa kello tuntuu loikkivan sellaisia puolen tunnin loikkia silmänräpäyksessä. Olikin taas haastavaa lopettaa peli, ettei ihan överiksi olisi mennyt valvominen.
God damn! Pääsi yllättämään tuo ensimmäinen kunnon companions-tehtävä. Tai lähinnä mitä sen aikana tapahtui:
Joku 15 tuntia olen pelannut. Pääjuonta pelattu eteenpäin vain hieman ja sivutehtäviä maisteltu sieltä täältä. Statsit näyttävät, että olen putsannut 4 luolastoa. Siis oikeesti nyt! 15 tuntia mennyt ja olen totaalisen lapsenkengissä tässä pelissä. Rakastan tätä.
Fast Travel on kirosana, joten nopeamminkin pääsisi toki etenemään, mutta miksi ihmeessä haluaisin sellaista immersion tappajaa käyttää? Jalkaa vain toisen eteen tai heppa käyttöön.
Siitä tulikin mieleeni... Jätin mun 1000 rahalla ostetun hevosen johonkin sinne 7000 askelman juurelle. Täytyy varmaan muistaa hakea se pois jossain vaiheessa.
Minecraft saapuu tänään iOS:lle, universaalina versiona.
Ehkä meikäkin tutustuu tähän ilmiöön nyt kunnolla. Tiedän, että tuo on vielä melkolailla riisuttu versio verrattuna originaaliin. iPadilla ja iPhonella tuota on vain kivempi silloin tällöin pyöritellä kun ei ole muuta tekemistä.
Voi pasha, mun tallennus lähestyy 6 mb:tä. Ongelmia ei ole vielä ollut. Toivottavasti patch tulee pian, mutta on hyvä, että konsolin uudelleenkäynnistämällä pelin saa toimimaan taas muutaman tunnin normaalisti. Mutta ottaahan se päähän, että kun immersio on taas vetänyt kunnolla sisäänsä Skyrimiin, niin täytyykin katkaista peli pakon edessä.
GS:n pisteet eivät vaikuta tähän, mutta en tule aloittamaan Zeldaa vielä perjantaina. Päätin, että annan jakamattoman huomioni ensin Skyrimille ja vietän siellä maailmassa niin paljon aikaa kuin vain kiinnostaa. Vasta sen jälkeen käynnistän Zelda-seikkailun, sillä en vain kykene tasapainoilemaan kahden tälläisen pelin välillä.
SS:n pelaaminen menee varmaan joulukuulle. Tavallaan pelin tunnelma kuitenkin sopii hyvin tähän ajanjaksoon. Ja täytyy muistaa, että tässähän on kyseessä ns. positiivinen ongelma.
Onneksi Apple ei sentään viittaa tilanteelle kintaalla. Olisin todella tyytyväinen, jos akkukesto olisi edes samaa luokkaa kuin edellisen mallin kanssa. iPadin kanssa Apple onnistui tässä, sillä iPad 2:n akkukesto on tuplaydinprossusta huolimatta samaa luokkaa kuin ensimmäisessä iPadissa.
Muuten puhelin on kyllä todella hyvä ja aivan salamannopea käyttää. Tilanteessa kuin tilanteessa.
Kymmenen tuntia kilahti eilen pelikelloon ja pääjuonessa tuli vastaan ensimmäinen lohikäärmeen kohtaaminenkin. Oli tosin sen verran lössiä sitä runttaamassa, ettei tarvinnut itse kuin sipaista pari viimeistä miekaniskua.
Kävin myös siellä jäämerellä vähän samoilemassa, ihan niin pitkälle kun ruutuun tömähti "et voi mennä tuohon suuntaan" teksti. Lumisade on kyllä hienon näköistä.
Tämän pelin soundtrack on, monen muun osa-alueen ohella, täyttä rautaa. Menisin jopa niin pitkälle, että kyseessä saattaa olla uusi kaikkien aikojen suosikkini peli-soundtrackeistä. Monesti sitä vain huumaantuu kun edessä aukeaa upea maisema ja sävelen huippukohta kajahtaa juuri silloin eetteriin.
Tulee olemaan vaikeaa irrottautua loppuvuodesta tästä pelistä. Jopa Zeldan takia.
En ole aiemmin juurikaan testaillut näitä kylmänä juotavia kahvijuomia, mutta nyt kun Lidlissä oli sellaista tarjouksessa hintaan 0,99 euroa, niin päätin kokeilla. Hyllyssä oli myös light-vaihtoehto.
Yllätyin miten hyvää tuo on. Eivät nämä kaikkien mieleen tietenkään ole, mutta itse kyllä diggailin kovasti mausta. Pehmeä ja kermainen eikä tullut lainkaan mitään pahoja jälkimakuja. Tulee varmasti ostettua joskus jatkossakin, vaikka sitten siihen 1,49 euron normihintaan. Ei se 3,3 dl:n setistä tolkuttomasti ole.
Ihan uskomaton peli. Osaan arvostaa juurikin pelimaailman tunnelmallisuutta ja siellä olon tuntua. Tähän mennessä olen vain lähinnä haahuillut pelimaailmassa päämäärättömästi ja tehnyt joitakin pääjuoneen liittymättömiä tehtäviä. Peli imaisee ihan huikealla tavalla sisäänsä.
Onkohan tässä mitään kalastus-systeemiä mukana? Että voisi löytää ongen ja kiskoa kalaa joesta? Olisi aika siisti ominaisuus.
Olisivathan nuo kyllä aika jees. Onneksi en ole ostanut vielä uusia kenkiä. Ehkä sitä pitää siirtyä kanssa barefoot-leiriin. Toimivatkohan hyvin myös talvijuoksussa? Kun lunta on paljon ja pakkanen puree. Miksi ei?
Vedin tänään syksyn ekan lenkin kun lämpötila oli nollan tuntumassa. Tuntuipa raikkaalta. Oli oikein siistiä juosta kuuran valtaamalla metsäpolulla ja vaatettakin tuli otettua mukaan juuri sopiva määrä, eli ei tullut liian kylmä eikä kuuma. Tietyllä tavalla ne -20 asteissa vedetyt talvilenkit aamun/illan hämärissä on elämyksiä ja yksi syy on juuri ilman raikkaudessa. Bonusta tietenkin jos juoksee metsäpolulla, jonka ympäristön puut notkuvat lumesta. Ja jos pääsee juoksemaan vielä maaseudulla.... Ihan kunkkua.
Oho, aika makea ominaisuus jos tuo on totta. Eihän niitä satunnaisia "menepä tuonne ja tapapa tuo" -tehtäviä nyt loputtomiin jaksa, mutta onpahan jotain motivaatiota tallustella pelimaailmassa senkin jälkeen jos kaikki "oikeat" missiot on jo suoritettu.
Aika maltisella tasolla tulee olemaan pelitunnit viikonloppuna, kun veli tulee käymään. Nyt on kuitenkin jo ikävä tuonne Skyrimiin samoilemaan.
Schumi on mielestäni kokonaisuutena petrannut viime kaudesta selkeästi. On pisteissä tässä vaiheessa kautta lähes tasoissa Nicon kanssa ja on ollut viime kilpailuissa nopeampi kuin tallikaverinsa. Aika-ajot ovat yhä "uuden uran" pullonkaula, mutta Schumi on säännöllisesti onnistunut paikkaamaan niitä huippuhyvillä lähdöillään. On selvää, että jos Mersu tekee ensi kaudeksi hyvän auton, on tämä yhä enemmän kuin kykenevä ajamaan voittoihin.
Myös Nico Rosberg on tehnyt jatkosopparin, joten Mersun kokoonpano säilynee entisellään ainakin pari seuraavaa vuotta.
Tämä on sikäli merkittävää, että nyt on varmaa ettei kyseessä ole vain lehtien ja hyväuskoisten fanien pyörittämä show - se on todellista. Toivottavasti neuvottelut ovat jo pitkällä ja sopimus julkistettaisiin mahdollisimman pian, jotta fanit saisivat mielenrauhan.
Ensimmäiset kolme tuntia pelattu ja peli tuntuu aivan jumalaiselta tähän mennessä.
Graafisesti peli ei ehkä tekniseltä velhoudeltaan pistä kampoihin PS3:n parhaille peleille, mutta osaa Skyrim silti parhaimmillaan olla melkoisen säväyttävä tällä osastolla. Auringon painuminen mailleen kuusimetsien siimeksessä on kaunista. Myös lumimyrsky tuntuu ja näyttää oikealta ja teki melkein mieli kaivaa vilttiä kaapin kätköistä. Graafista antia säestää aivan saatanan upea soundtrack, joka jättää tähän asti kuullun perusteella edellisisosan valovuoden päähän. Ylvästä, eeppistä ja rujon kaunista.
Yhtä luolastoa ehdin koluta ja sen perusteella myös luolasuunnittelu on mennyt eteenpäin Oblusta. Ja niin pitääkin, sillä Oblun luolastoja väänsi yksi ja ainoa tyyppi. Skyrimissä niissä on paljon enemmän yksilöllistä silausta.
Vaikeustaso tuntuisi olevan kohdillaan. Jätin sen normalille (vaikeustasoja on muistaakseni viisi) ja silti tuli jo köniin monessa kohdassa. Hienoa on, että villieläimet eivät enää automaattisesti juokse pelaajan kimppuun kuin siat limppuun, vaan yrittävät enimmäkseen välttää kamppailuja. Toki jos sattuu suoraan harmaakarhun tielle, voi olla fiksua kaivaa sapelia tai jousta esiin. Mutta jos karhun ehtii nähdä kauempaa, voi sen ohi aivan hyvin myös hiippailla.
PS3-versio on kuulopuheiden perusteella sulavampi ja hitusen kauniimpi kuin X360-veljensä. Tageissa muutama nappaamani kuva.