Ihan ymmärrettävää ettei päästä samanlaiseen graafiseen tasoon kuin Dirteissä, koska pellin alla on niin paljon enemmän: 24 autoa, joilla kaikilla oma tekoäly, dynaaminen sää-systeemi, KERS ja DRS, safety car, kokonaan animoitu varikko...
Dirteissä ollaan joko yksin EK:lla tai ajetaan seitsemää autoa vastaan, jolloin kisat eivät ole erityisen monimutkaisia. Lopputuloksena ulkoasusta saadaan konsoleilla huomattavasti nätimpi, kun ei tarvitse optimoida niin julmasti.
Olikohan se hyvarisen paaluaika just jotain tollasta luokkaa 1.23.4xx. Aika paljon siis vaihtelee ajat näköjään.
Tänään ajoin sitten careeria ensimmäisen kisan. Kisamittana 100%.
Aika-ajoissa kurvailin ruutuun 19, joka oli aika maksimisuoritus itselle. Kilpailu lähti käyntiin kuitenkin epäonnisten tähtien alla, sillä ahneuksissani ensin kolaroin lähdössä ja sitten vielä pari mutkaa myöhemmin tuhoan etusiipeni ja saan puncturen. Hävisin avauskierroksen pelleilyjen takia yli minuutin.
Sitten alkoi takaa-ajo. Saavutin hitaasti mutta varmasti näitä c-luokan talleja. Lopputuloksissa kirin itseni sijalle 19. Olin tyytyväinen, sillä ilman onnettomuuksiakaan ei olisi ollut mitään saumoja parempaan; sijalle 18 ajanut Barrichello jätti minua n. 3,5 minuuttia... Itse kisa kyllä hurahti kuin siivillä. Lopussa vain ajattelin että "nytkö tämä jo loppuu?". Ohjaamo käytössä edelleen ja sinne olen oivallisesti juurtunut.
Malesiassa tuntuisi kulkevan vähän paremmin. FP2:ssa kokeilin aika-ajosimulaatiota ja nousin niinkin korkealle kuin kuudenneksi. Jos siellä sitten kisassakin kykenisi täyttämään tallin vaatiman sijoituksen, joka on Australian tavoin 18.
Eka co-op kisa takana hyvarisen kanssa. Williamsilla aloiteltiin 20% kisapituuksilla.
Hyvarine oli Melbournessa aivan liekeissä; ajoi paalulle ja sateisessa kisassa voittoon. Itse olin aika-ajossa viides ja jäin tallikaverille 1,1 sekuntia.
Kisassa tein parin pienemmän virheen jälkeen sellaisen vähän isomman ja ajoin Williamsin keskeytyskuntoon. Loppukisan spectasin ja toivoin, että Alonso pysyy loppuun asti tallikaverin takana.
Aika hubaa tuo co-op kyllä. Tuntui ruudunpäivitys tahmaavan vielä pikkuisen enemmän tuossa pelitilassa verrattuna uramoodiin, mutta omat virheet johtui kyllä ihan muusta kuin ruudunpäivityksestä.
RBR on varmaan ainoa ajopeli, jossa alkaa aidosti pelottamaan kun vauhti nousee 150 km/h:n tuntumaan. Realistic-damagella kun se on kerrasta poikki sanon suoraan sen, kuten videonikin sen osoittaa.
Esimerkiksi GT5:ssä 150 km/h lasissa tuntuu matelulta ja tuntuu, että voisit samalla kokata vaikka illallista.
Tuo Co-Op-bugi siis tarkoittaa, että ei voi ajaa (ainakaan alkukauden) kisoista kuin Australian jos haluaa haastettakin. Miten tuo on voinut jäädä pelitestaajilta huomaamatta? Täytyy toivoa nopeaa korjausta.
Joillain radoilla ruudunpäivitys hipoo jo pelikelvottomuuden rajoja. Esimerkiksi Singapore ja Valencia ovat erityisen pahoja. Toivottavasti patchaavat vähän paremmaksi jossain vaiheessa, mutta en nyt ihan liikojakaan odota.
Piti laittaa pillit pussiin tältä päivältä. Ruudunpäivitys-ongelmia lukuunottamatta peli on aivan loistava.
Onko muuten singaporen harjotuksissa kans mukana tuo vuorokausi sykli?
Ei näyttäisi valitettavasti olevan.
Kokeilin äsken Singaa ja onhan se visuaalisesti paljon autenttisemman näköinen kuin viimeksi.
Mutta, ruudunpäivitys oli todella koetuksella tuolla. Ei pyörinyt todellakaan 30:ssa ruudussa sekunnissa ja taisi laskea ajoittain alle 20:n. Huolestuttaa, miten online-pelissä täydellä gridillä käy.
Vattumaista, että ruudunpäivitys-ongelmat tuntuisivat olevan jollain radoilla aito ongelma. Ja asia on vielä niin, että X360-versiossa näitä ongelmia ei ole läsnä.
Ohjaamonäkymä on täydellinen. Olen sillä täysin yhtä nopea kuin t-camilla. Look to apex toimii niinkuin sen pitääkin eikä sitä ole ylilyöty Shift 2:n tavoin. Ohjaamoa on myös laskettu skidisti alaspäin, joka tekee ajotuntumaan ja mutkien näkyvyyteen suuren eron verrattuna 2010:n ohjaamonäkymään.
Peli on immersiivinen kuin mikä. Viime vuonna siellä täällä oli asioita, jotka ottivat immersiota niskasta ja viskasivat takapenkille. Tällä kertaa näitä vikoja on saatu kuriin.
Ainoa huolenaihe tällä hetkellä tuntuu olevan ruudunpäivitys. Melbournen harkoissa se tippui tuntuvasti vain varikolta lähdettäessä, muuten homma on pysynyt aika hyvin kasassa, eli noin 30 fps:n tuntumassa.
Aloitin urani Lotuksella ja tein Kimin, koska tajusin miten hassua olisi ollut ajaa Sennalla Suomen lipun alla. Brasilialainen en sentään halua olla nettipelissä, taivas paratkoon.
FP1:n tulokset:
Olin Force Indioiden vauhdissa, joka oli miellyttävä yllätys. Aika syntyi vieläpä kovemmalla seoksella.
Onpa PS3-versio RUMA verrattuna PC-veljeensä. No, eiköhän tuohon totu ja ehkä sekin on yksi tekijä, kun käytössä oleva ruutu on 50" eikä 21,5" tarkka tietokoneen näyttö.
Tein nyt hypyn ohjaamonäkymään eikä ole paluuta takaisin t-camiin näillä näkymin. Tähän 2011-versioon tehdyt muutoksen ohjaamonäkymään mahdollistavat, että voi olla täysin yhtä kilpailukykyinen myös sieltä. Tuntuu jotenkin tarkemmalta jopa hyökätä mutkiin ohjaamon tasolta. Esimerkiksi siinä Australian haasteessa jossa ajetaan Virginillä, ajoin t-camilla 1.27.xx ja ohjaamon laitettuani ajoin välittömästi 1.26.xx.
Mä taidan laittaa uramoodiin Bruno Sennan, kun sitä en kerta Rellulle saanut tähän peliin.
GameOnille (ja postin pojille ja tytöille) pojot kotiin, sillä peli napsahti juuri postiluukusta.
Kehtaisikohan aloittaa HRT:llä uramoodin?
Alotetaanko tänään co-op championshippi ?
Jos aloitellaan huomenna tai sunnuntaina? Mun täytyy lähteä tänään jo iltapäivällä stadiin illanviettoihin ja siellä sit meneekin pikkutunneille. Eli tänään ajattelin rauhassa lähinnä tutustua peliin niin kauan kuin ehdin. Ja tosiaan täytyy tuossa neljän, puoli viiden maissa lähteä himasta.
Huomasin muuten, ettei peli holhoa enää niin paljon varikon ulostuloissa kuin 2010:ssä.
Tämä konkretisoitui Abu Dhabissa, kun sain ohjat yllättäen siinä kimurantissa varikon ulostulossa, joka on todella kapea tunneli. Karautin sitten välittömästi seinään ja siiven tuhannen päreiksi. Siistiä, ettei se ole enää automatisoitu ja että rohkeat kuskit voivat tuossakin lohkaista sekunnin pois. Tai vaihtoehtoisesti hävitä äärimmäisen nololla tavalla koko kisan.
Aloititko Lotuksella muuten uran? Tekstistäsi päättelin että näin voisi olla asia.
Damn, syyhyää jo päästä aloittamaan oma ura. Tapahtuisipa ihme ja peli tippuisi jo huomenna postista. Melkein mahdotonta, mutta toivo ei kuole ennenkuin.... huomenna postin mukana!
Kyllähän tuo Kimin visiitti Williamsilla ja se, että molemmat osapuolet ei oikein hiisku mitään vahvasti viittaa siihen, että jotain neuvotteluita on käynnissä. Hieno hommahan tuo olisi, vaikka kummempaa menestystä ei todennäköisesti olisikaan luvassa. Seuraavaksi kaudeksi voisi sitten vaikka siirtyä RB:lle Webberin paikalle, jos vauhti vaan edelleen on tallella..
Ainakin MTV3:lla on parhaillaan kaikki poppamiehet tanssimassa ja hyvää onnea tuottavat esineet tanassa, sillä heille se merkitsisi paria myytyä kanavapakettia.
Heinz, ykkösissä on tapana kiistää kaikki viime hetkeen asti. Kimin Ferrari-sopimuskin kiistettiin, vaikka se oli solmittu jo vuosi takaperin.
Ei hitto, olisipa siistiä jos Kimi ajaisi ensi kaudella Williams-Renaultilla. Ei se toki ole viime vuosina huippuihin kuulunut, mutta legendaarinen talli, jolla on saumoja nousta takaisin terävimpään kärkeen kunhan kaikki osuu kohdalleen. Nyt ei oo savua ilman tulta, tää tarkottaa jotakin.
Treeneistä tulin pois mopolla ja kaikki sujui luonnolisesti, kunnes jotkut pikkukersat heitti jonkin sortin omenan todella tarkasti suoraan etupyörän alle! Ei ollut mahiksia pysyä pystyssä kun muutenkin oli liukas keli. Tuloksena peukalo murtui, moposta kytkinvipu säpäleiksi eikä kaasu enää palauta, myös kalliita vaatteita tuhoutui (suurimpana lähemmäs 400e maksava ajotakki) Mitäköhän pitäisi sanoa....
Aika paska homma. Pääsikö ilkivallantekijät liukenemaan paikalta vai saatiinko ne vastuuseen? Vanhempien maksettavaksihan tuo varmaan lankeaa jos jäävät kiinni.
Minullekin tuli tuo DRS:n hajoaminen eilen. Varikkomuurilta sanottiin, että DRS on epäkunnossa ja korjaavat sitä. Muutama kierros myöhemmin ottivat uudestaan yhteyttä varikolta ja inssi kertoi, että DRS on uudestaan online.
Siinä vaiheessa oli eteenpäin +15 sekuntia ja taaksepäin +30 sekuntia, joten eipä tuo kisaan vaikuttanut millään tavalla.
On tullut T-Camista nyt ajeltua ekat setit, mutta eilen uskaltauduin ekaa kertaa ohjaamonkin puolelle. Kokemus sieltä ajaessa on kyllä paljon parempi kuin edellisessä pelissä. Näkee enemmän ja näkymä kääntyy skidisti apexin suuntaan. Ja ratit on toki todella makeen näköisiä.
Siirtymä ohjaamoon tulisi tehdä NYT jos joskus, ettei T-Camiin taas kiintyisi liikaa. Olen itse aika kilpailuhenkinen ihminen ajopeleissä ja sitä aina miettii, että "hävisinkö nyt ohjaamon takia tuossa mutkassa kymmenyksen ja tuossa tuhannesosan", varsinkin onlinessa. T-Cam kuitenkin on näkyvyyden puolesta se parempi vaihtoehto, ei siitä mihinkään pääse. Fiiliksen puolesta ohjaamo vie selvästi pidemmän korren.
Fuck it! Testaan tänään ekan kokonaisen kisaviikonlopun ohjaamosta.
GameOn laittanut meikänkin pelin aamulla postiin. Tuskin ehtii perjantaiksi. No, muuta tekemistä on kyllä tarjolla. PC-versiota pelailen tuskin hirveästi, koska uramoodia en viitsi siinä aloittaa. Menisi hukkaan se kun PS3-versioon siirtyy.
Joo, mäkin olen joutunut käyttämään sitä säästeliäintä bensa-asetusta monta kertaa maaliin kunnialla päästääkseni. Täytyy vain toivoa, että automaattivaihdemiehet eivät saa liian suurta etua tässä asiassa.
Btw, raivostuttava juttu, mutta PS3-version ruudunpäivitys on taas kustu: se dippaa joillain radoilla alle 20 fps:n. Ei todellakaan hyvä homma, varsinkaan online-kisoissa joissa pienikin virhearvio voi merkitä monen auton kolaria.
GameOn ei ole vissiin saanut peliä postiin tänään, ainakaan tilaus-statukseni ei näytä muuttuneen millään lailla. Mahdollisuudet päästä viikonloppuna PS3-version kimppuun ovat siis aikalailla heikonlaiset.
Saatan ajaa ja nauhoittaa myöhemmin tänään 100% kisan Abu Dhabissa, jossa näkyy koko ilta/yö-sykli. Lyhyemmillä kisapituuksilla koko sykliä ei ilmeisesti pääse näkemään, koska sitä ei skaalata. Luonnollisestikaan en voi koko kisaa laittaa esille sen pituuden takia, mutta koosteen siitä voin leikata.