Hiiriohjausta ei taida olla, en ainakaan löytänyt asetuksista.
Tulossa pian toinen setti videoita Youtubeen. Ajoin Kovalaisen Lotuksella Monacon kaatosateessa, ensin vähän harjoitusta ja sitten 20% kisan. Ja voi pojat, oliko se hemmetin hankalaa vai saakelin vaikeaa? En osaa päättää.
No, pari päivää ei ole enää paha. On se odottaminen arvoinen peli varmasti.
Nyt menen itsekin koisimaan. Lisää videoita kuitenkin myöhemmin; Monaco kaatosateessa Expertillä -haaste vastaanotettu. Voisin vielä maksimoida kauheuden ja ajaa sen HRT:llä.
No miltäs se peli tuntui, onko odottamisen arvoinen?
Alkufiilikset olivat aivan loistavat! Innostumisen voi kyllä kuulla ja nähdä videolla. Pelituntuma on paljon elävämpi kuin aiemmassa pelissä, grafiikat hivelevät silmää ja vaikeustaso vaikuttaisi olevan vihdoinkin juuri niin kipakka vaikeimmillaan kuin sen pitääkin olla. Syvällisempiä kommentteja kun ehdin pelaamaan peliä enemmän, eli todennäköisesti keskiviikon aikana.
Aluksi hirvitti, miten ihmeessä pystyy keskittymään kaikkeen yhtäaikaa: vaihteiden vaihtoon, KERSin käyttämiseen, DRS:ään... Tuli sellainen olo, että miten ihmeessä kilpailemiseen voi keskittyä! Tokihan sitä omaksuu nämä tekniikat varmasti aika nopeastikin, mutta kyllä on kädet täynnä töitä. Varsinkin jos manuaalivaihteilla vielä lätkii menemään. Se myös auttaa, että kilpailussa ei tarvitse, luojan kiitos, käyttää DRS:ää radan kaikissa kohdissa ja jokaisella kierroksilla. Toisin kuin nopeilla kierroksilla aika-ajossa.
Mutta, pidemmittä puheitta: ensikierrokseni F1 2011 -pelissä. Video 2 seuraa ihan kohta perästä.
Yritän ottaa tuosta moninpeli-replaysta selvää. Ennakkoon käsitys on kuitenkin, ettei ole minkäänlaista uusintaa onlinessa.
Puolisen tuntia vielä ja eka video upattu Youtubeen. Sitten pistän latautumaan heti sen toisen perään. Linkit tulossa heti kun tiedän ne.
Huomisen aikana voin tehdä jokusen videon lisää ja jos on toivomuksia rata/auto/sää-yhdistelmistä niin saa laittaa. Vaikeustasona tulee olemaan aina Expert ja kisapituutena 20%, koska se sopii pituutensa puolesta Youtube-videoihin parhaiten.
Kyseessä on PC-versio. Vaikenen siitä, miten olen päässyt sitä jo nyt pelaamaan. PS3-versio on yhä tulossa ja tulee olemaan se pääalustani. PC-versiota testaan vain pikaisesti ensinälkään.
Julkaisen jonkun ajan päästä ensimmäiset F1 2011 -videot kommentoinnin kera. Ajoin yhden 20% kisan Melbournessa Expert-tasolla.
Tulossa ensihätään yksi 15 minuutin video harjoituksista ja ensikierroksista pelissä ja sitten toinen 15 minuutin video, jossa ajan kilpailun melkein loppuun asti.
Codemasters piti sanansa kun lupasi paikata myyntiversioon jääneitä ongelmia heti julkaisupäivän aikoihin. Nyt konsoliversion käteensä saaneet kertovat, että pelille löytyy jo ensimmäinen päivitys, jolla on kokoa 25 mb.
Vielä ei ole tietoa mitä tuo patch tarkalleen ottaen korjaa.
GameOnista mullakin tilaus vetämässä PS3-versiosta. Laitoin sisään 7.9.
Huomenna sen kai olisi lähdettävä, jos haluaa saada julkaisupäiväksi. Käyn vähän väliä kuikuilemassa tilaukseni statusta, vielä siinä lukee "ennakkovarattu". En yhtään tiedä lähettääkö tuo lafka vahvistuksen sähköpostiin kun tilaus on postitettu. Eka tilaus GameOniin.
Mitäköhän ihmettä gigantin kaverit tekee. Yksi kaverini sai pelinsä jo tänään Gigantin nettikaupasta tilaamalla.
Tapahtunut tuota muuten aiemminkin muistaakseni. Varmaan pelit tulleet gigantin varastoon perjantaina tai maanantaina ja joku julkaisupäivästä tietämätön laittanut postiin. Täysin säkäkysymys tuo kelle tulee, mutta ei ole ensimmäinen kerta tosiaan kun gigantti postittelee 3-4 päivää ennen julkaisua pelejä.
Codemasters ei ole ollut kovin tyytyväinen noihin HDTanelin videoihin ja on ilmeisesti kohteliaasti pyytänyt tätä lopettamaan niiden julkaisun. Niinpä enempää ei ole tulossa tälläistä matskua, jossa mies sorkkii kepillä jäätä ja yrittää ikäänkuin rikkoa pelin. Tosin tuo Monaco-video oli jo vähän enemmän tavallista pelaamista kuin se aiempi SC:n kalasteluyritys Abu Dhabissa.
Joo, ei pysty AI-kuskeja seuraamaan yksinpelissä monitorin kautta. Ikävä kyllä.
Otin asian esille, koska en ollut varma miten monien tiedossa on ettei jarrubalanssin säätöä ole julkkariversiossa. Ja hyvin todennäköisesti siis veikkauksesi vivun tarkoituksesta on täysin oikea.
Huomenna on muuten jo Yhdysvaltojen F1 2011 -julkaisupäivä.
Voiko muuten ajaa Co-Op uraa vaikka kahden kaverin kanssa erikseen? Eli kaksi erillistä Co-Op uraa (esim. ajan X kanssa ja Y kaverin kanssa Co-Op uraa)
Valitettavasti ei, vain yksi tallennus kerrallaan.
Mikäs vipu tuossa Red bullin autossa on tuolla ohjaamossa vasemalla puolella? DRS?
En tiedä, mutta villi veikkaus, että se on jarrubalanssin säädin. Schumi hiplailee balanssia juuri tuolta kohtaa varmasti eniten nykykuskeista.
Jarrubalanssin säädön joutuivat jättämään julkaisuversiosta pois koska eivät olleet siihen vielä tyytyväisiä. Sanoivat kuitenkin, että se saattaa tulla myöhemmin päivityksellä. Vivut ovat ainakin autoissa paikoillaan, joten siitä se ei jää kiinni.
Lainaus käyttäjältä: Runner
Nääh, eiköhän ykkönen oo Schumin punaset hanskat
Tuo olisi jo aikamoista! Vaikka onhan ne ihan törkeen siistit, ei voi kieltää.
Tästä päivästä lähtien syön joka päivä 4 palaa Lidlin tummaa suklaata, jossa kaakaopitoisuus on 74%. Maksaa euron 100 gramman levy ja se riittää tuolla tahdilla kuudeksi päiväksi, joten ei se kalliiksikaan tule.
Juoksulenkkien ja tumman suklaan kombotuksen tuloksena musta tulee parissa kuukaudessa superihminen!
Tässä Steven ajama Monzan 20% kilpailu leikkaamattomana.
- Tekoäly näytti erittäin hyvältä: sopivan aggressiivinen, mutta ei itsetuhoinen. Ajoittain tuli fiilis, että katseli hyvin käyttäytyviä ihmispelaajia eikä tekoälyä. - Hieno vääntö lopussa Alguersuaria vastaan. - Tekoäly oli kärjessä n. 3 sekuntia kierroksella nopeampi kuin Sauberilla ajanut Steve. - Fuel Mixin käyttö tuli tässä aika hyvin esiin. Kaikkia kolmea asetusta piti käyttää. - Kylmillä renkailla todella iso vaikutus pitoon ja kaarrenopeuksiin.
Mun mielestä kukaan Codemastersin väestä ei oo virallisesti sanonut, että on FOMin syytä miksi vahinkomalli on entisellään. Jos on, niin mennyt ohi minulta.
Sen sijaan, toukokuussahan pidettiin ns. ensimmäinen community day Codemastersin studioilla birginhamissa. Siellä oli messissä useita Codemastersin foorumien vakkarikirjoittajia.
Siellä olleet väittävät, että Hood ja Jeal demosivat huomattavasti edistyneempää vahinkomallia kuin mitä 2010:ssä (ja ilmeisesti 2011:n lopullisessa versiossa) on käytössä.
Jos uusi ja edistyneempi vahinkomalli on ollut tuolloin toukokuussa näyttövalmis, niin kyllähän se haiskahtaa. Ehkä FOM tosiaan on kontrolloinut asiaa.
Sen sijaan vahinkoherkkyyden luulisi olevan Codemastersin käsissä, koska se on periaatteessa vaikeustaso-kysymys. Vahinkoherkkyydellä tarkoitan siis yhä sitä miten nopeasti auto menee keskeytyskuntoon ja peli päättyy, en sitä miltä vahinko näyttää.
Spa-videossa ohjaus näytti erittäin lupaavalta. Ja värimaailma jaksaa tosissaan ihastuttaa vieläkin. En malta odottaa, että näen miltä peli näyttää omassa plasmassa.
Videon ainoa höh oli replay. Joukossa oli pari oikean näköistä radanvarsinäkymää, mutta loppu oli F1 2010:n kaltaista shaibaa. Kuvakulmat ovat myös joka kierros täsmälleen samoja. Tässä asiassa GT5 antaa isän kädestä piiskaa Codemastersin pelille.
Noh, replay on toissijainen juttu jos pelimekaniikka toimii. Ja sehän näyttäisi niin tekevän.
Itse en ole koskenutkaan F1 2010-versioon, mutta F1 CE-pelin vauriomallinnuksesta tykkäsin ( ainakin, mitä joskus demon kanssa koin ) ja puheista päätellen vauriomallinnus ei ole edistynyt viime vuoden versiosta. Siispä kysyisin, että onko F1 2010-versiossa samankaltainen ja melko herkkä vauriomallinnus kuin CE:ssä ?
F1 CE:n vauriomallin herkkyys on toiselta planeetalta verrattuna Codemastersin vastaavaan. Siinä autot hajosivat keskeytyskuntoon realistisista nopeuksista, toisin kuin 2010:ssä. Ikävä kyllä.
Hyvästäkin pelistä voi löytää vikoja. On selvää, että jos damagen herkkyys tosiaan on samaa luokkaa 2010:ssä, on se iso pettymys.
Ei mene läpi, etteikö siellä voisi olla damagelle HC-asetusta, jossa auto rikkoutuisi herkemmin. Vahinkomallin ei sinällään pitäisi olla graafisesti ankaramman näköinen, mutta vahinkoherkkyyden pitäisi olla armottomampi. FOM ei halua, että autoista tulee pelissä tunnistamattomia möykkjä, sen ymmärrän. Mutta pitäisi olla mahdollista saattaa auto keskeytyskuntoon aiempaa herkemmin, sitä pelaajat haluaisivat. Ja nimenomaan erillisen HC-asetuksen kautta.
Noh, odotetaan että peli hyrrää koneissa ja tehdään sitten vasta johtopäätökset. Tutkitaan ennen kuin hutkitaan.
EDIT:
Nyt alkaa pelistä löytymään jo vikoja: ainakin jollain radoilla voi ajaa täysin epärealistisia aikoja: Singaporessa AI:n paaluaika 1:36, kun viime vuonna Alonso ajoi paalulle 1:45 alkuisella noteerauksella. Ja Montrealissakin vedetty 1:06:n tahtia.
Tosin parempi haastavampi Legend ja epärealistiset ajat kuin helppo Legend ja realistiset ajat. Minun mielestäni ainakin.