Sarjan kausi käynnistyy jonkin ajan päästä F1 2011 -pelin julkaisusta ja sitä pelataan PS3-konsolilla.
Noin viikko pelin ilmestymisestä KAIKKI ilmoittautuneet pääsevät ajamaan karsintaan, joka ajetaan kahdessa erässä. Karsinnan ajetaan kaksi online-aika-ajon pituista sessiota ja jokainen kuljettaja ajaa aksi kertaa aikaa itselleen. Kahden session jälkeen kunkin kuljettajan nopein aika on hänen virallinen karsinta-aikansa.
Ratana toimii avauskisa Melbourne. AI-autoja ei ole radalla ja autot ovat kaikki yhdenvertaisia equal-asetuksella.
Ryhmät on tasapainotettu pelaajamäärän mukaisesti, jotta molempiin saataisiin sama määrä autoja radalle.
Kukaan ei ole varmistanut paikkaansa sarjaan, karsinta koskee myös meikäläistä.
Karsinnan jälkeen alkaa autojen jako. Autot valitaan käännetyssä järjestyksessä: karsinnan sijalla 16 oleva saa valinta ensin ja nopein viimeisenä. Jokaisessa tallissa on kaksi paikkaa, joten se ei välttämättä tarkoita, että viimeisen pitäisi valita HRT. Koska autot valitaan karsinta-aikojen perusteella, tekee se vaikemmaksi tarkoituksenmukaisen hidastelun paremman autonvalinnan toivossa, koska siinä samalla voi myös kisapaikka mennä.
16 nopeinta yhteenlaskettua aikaa saavat siis kisapaikan ja lopuista tulee varakuskeja. Ryhmä 1:n ajat kilpailevat siis myös Ryhmä 2:n aikoja vastaan ja toisinpäin.
Ilmoittautuneita tällä hetkellä: 26 | 16 + 10 <- Luku mukana mahdollista 2. lohkon toteutusta varten, mitä suurempi luku jälkimmäinen on, sitä todennäköisemmin 2. lohko toteutuu
Toivomukset on kuultu, ilmoittautuminen avautuu illan mittaan.
Otetaan siis 16 kisakuskia, mutta tämän jälkeenkin voi vielä ilmoittautua varakuskiksi. On nimittäin varsin mahdollista, että monissa kisoissa kaikki vakkarit eivät pääse ja silloin varakuskit pääsevät ajamaan itselleen (ja tallille) pisteitä.
On se siistii nähdä kaksi saman tallin autoa radalla taistelemassa onlinessa eikä tarvitse keksiä enää mitään Maximum Energy -bullshit tallinimiä, vaan Red Bull-Renault se siellä pisteitä ajelee. Aijai.
Joo mäkään en syttynyt kauheesti demosta. Omistin NHL 10:n ja 11:n ja tämän vuoden versio tuntuu olevan saanut vain pientä kiillotusta sinne tänne. Toisaalta taas lätkäpelit ei oo mulle mikään kovin tärkeä juttu, silloin tällöin tulee kavereiden kanssa illanvieton lomassa pelattua, mutta mitään pitkiä kausia en yleensä pelaile.
Peli tuntui jotenkin sulavammalta kuin edeltäjä, ainakin PS3:lla. Muun muassa välipätkien ruudunpäivitys tuntuu pysyvän nyt kasassa aiempaa paremmin.
Vähän kyllä harmittaa kun en varmaankaan pääse viimeisiin kisoihin mukaan. Nyrre olisi mukava ajella ja autokin löytyisi jo valmiiksi tallista, ja olishan tässä vielä teoreettiset, joskin epätodennäköiset mahikset sarjan kakkostilaan
Niin se vaan menee että työt häiritsevät ikävästi vapaa-aikaa.
Harmi jos et pääse. No, onhan se kakkoskausi sieltä tulossa. Näytät karting-kisoissa meille miten niitä autoja ajetaan.
Ja Nyrre on tod.näk mukana myös ensi kauden kalenterissa. On se vaan sellanen rata, että eihän siellä voi olla ajamatta.
Privalobbyn periaatteessa saat kun menet omaan loungeen ja pelaat siellä. Et voi kuitenkaan kieltää kaverilistalla olevia pelaajia tulemasta tähän tilaan. Yleensä kukaan ei kuitenkaan tule jos ei ole mitään kisoja sovittuna, joten kyllä siellä rauhassa saa testailla.
Mulla on iPhone laitettuna sellaisen DVD-tornin päälle kun kuvaan TV:tä. Ei siis mitään erityisempiä kiinnityksiä, pysyy kyljellään siinä päällä jos ei keikuta sitä tornia. Onhan se ehkä skidisti uhkarohkeakin pitää sitä niin, mutta en ole vielä sen kummempaa telinettä jaksanut hommailla/tehdä iPhonelle.
Täytyy kuitenkin muistaa, että vain iPhone 4 pysyy noin kyljelllään, ne aiemmat mallit eivät pysy koska reunat ovat erilaiset, pyöristetyt.
Huh, Ferkku + Nyrre -kombo on aika vaativa takarenkaille! Renkaista huolehtiminen tulee olemaan tärkeä juttu, sillä jos renkaat pettävät vaikkapa kierroksen puolivälissä, on silti matkaa taitettavana vielä yli 10 km/5 min ennenkuin varikko siintää näkyvissä.
Ja minun on todella vaikeaa saada takarenkaat kestämään edes yhtä kierrosta... Kisasta tulee kyllä mielenkiintoinen.
Tiedoksi vielä, että Nyrren kisa ajetaan vaihtuvalla vuorokaudenajalla niin, että startti on joskus päiväsaikaan ja ajetaan kohti auringonlaskua. Sehän on runollista, sillä Nyrren myötä sarjakin ensimmäinen kausikin valuu loppuunsa.
Epi, tuli nuista sinun kovista juoksutuloksista mieleen tiedustella, että ootko nyt tämänhetkisellä kunnolla kokeillut paljon coopperissa menee?
Itseäkin haluttaisi vetää juoksua, mutta yleensä kestän sen 2-3 kilsaa, ennen kuin jalat ovat todella kipeänä ja kipu kohdistuu sääriin, joten venyttely ei oikein auta
Ei ole tullut tosimielellä yritetty Cooperia tänä vuonna. Pitää varmaan nyt syyskuussa vielä käydä urheilukentällä vetäisemässä se.
Jotain suuntaa antaa jos ottaa vaikkapa tuon nykyisen kympin ennätyksen viimeiset 12 minuuttia ja katsoo paljonko siinä ajassa juoksin. Ja lopputulos näyttää noin 2700 metriä.
Mä luulen, että jos osaan jakaa voimani oikein Cooperiin niin 3000 metrin ylitys ei pitäisi olla mitenkään mahdotonta, jos kuluttavan 10 000 metrin viimeisten 12 minuutin aikana pystyn 2700 metriin. Cooper on toki ihan eri pallopeli ja kympin kohtuuhyvät tuloksetkaan ei auta jos siinä jakaa voimat väärin.
Youtubea selatessani löysin kappaleita Dreamcastin Metropolis Street Racerista ja mieleeni palautui nanosekunnissa miten upea soundtrack k.o pelissä on. Minun kertakaikkiaan täytyy löytää tuo OST hyvälaatuisena jostain, että saan näitä biisejä GT5:n custom-soittolistalle!
Pari miittiä takaperin TK:nkin kanssa muisteltiin just tän pelin musiikkeja ja legendaarinen Long long road nousi esiin.
Helteellä treenaaminen maksoi itsensä takaisin: kybän ennätyksestä putosi tänään 1,5 minuuttia pois ja uudet luvut ovat nyt 46:08.
Kuuman hellekesän juoksujen jälkeen huomaa miten paljon vähemmän energiaa juoksuun syksyllä kuluu kun kehon totutti juoksemaan jopa +28 asteen lämpötiloissa. Yli kymmenen asteen tiputus on paljon ja syksy onkin otollinen aika lohkaista ennätyksistä pois aikaa.
Täysin nappisuorituksella 45 minuutin alittaminen saattaa olla mahdollista tänä syksynä, mutta siinä pitää kyllä monien palasten loksahtaa kohdalleen.
Testailin eilen illalla Bodycountin demoa. Siis mitä helvettiä, onko peli tosiaan samoilta tekijöiltä kuin viime sukupolven orgastinen räiskintäjuhla Black? Jos ei nyt aika ole tehnyt muistoille kullattuja tepposia, niin muistan kyllä kyseisen pelin huomattavasti parempana kuin mitä Bodycountin demo oli.
Ilmeisesti demo kuitenkin vastaa pelinkin laatua, sillä ekat arvostelut on olleet sellaista 4/10 luokkaa.
Missähän mentiin vikaan. Olisin luullut, että Blackin tekijät saisivat nykyraudasta hemmetinmoista jälkeä irti, mutta Bodycount ei kyllä ole sitä.
Pähkinänkuoressa: sinä ajat pelissä Mersun SLS:ää ja Coulthard ajaa samaan aikaan oikeaa vastaavaa. Samaan aikaan ja samalla radalla. Rata pidetään salassa maanantaihin asti.
Ja ilmeisesti tosiaan tämä special event on kaikille avoin, mutta vannomaan en mene. Gtplanetin uusimmasta uutisesta sain sen käsityksen.
Ja uusi päivitys on julkaistu: 1.12 painaa vain 13mb ja onkin hyvin kevyt bugien liiskaus -päivitys.
Muistakaa myös, että aiemmin mainitsemani "GT5 pelaajat haastavat David Coulthardin" tapahtuma järjestetään ensi viikon maanantaina alkaen kello 17:00 kotimaan aikaa. Ja sehän streamataan suorana.
EDIT: Ymmärsin aiemmin, että tuohon voivat osallistua vain Iso-Britannian PS3-pelaajat, mutta uusimmassa uutisessa lukee "“GT5 players around the planet". Onkin siis mahdollista, että myös Suomesta käsin voi ottaa osaa ja haastaa Davidin! Kello viideltä pitää olla kyllä varmuuden vuoksi peli päällä.
Välillä toivoisin peliin shiftistä tuttuja efektejä, käsien tärinää, kuvan tärinää ja heittelyä, äänimaailmaa jne. Nämä toisivat myös lisää vauhdin tuntua, mitä mielestäni puuttuu pelistä.
Tässä pitäisi mielestäni löytää jonkinlainen välimaasto GT5:n ja Shiftin välillä. Shift 2:ssa oli vedetty hommaa yli siinä määrin, ettei se alkuihasteluiden jälkeen jaksanut enää kantaa. GT on tässä suhteessa tosiaan hyvin neutraali kokemus ja jonkinlaista lisätunnetta ajamiseen voisi tuoda, kunhan ei liioitella. Neutraali on parempi kuin ylitehty.
Äänissä Shift 2 oli mahtava ja GT5 häviää siinä isolla volyymilla, sen myönnän täysin.
Mielenkiintoista muuten, että GT5:n verkkosivuilla on piilossa näiden wanhojen ratojen logoja. Mistä se sitten vihjaa? Toivottavasti lisälatauksista. Tulisipa jonkinlainen Spec II -moodi, joka sisältäisi tukun uusia kisoja uusilla radoilla. Maksaisin tuosta kympin pintaan helposti.
Rakastan tätä peliä yhä enemmän ja enemmän. Se alkoi puhtaana kaveruutena ja ehkä jopa hyvän päivän tuttuutena, mutta siitä onkin siinnyt varsin intohimoinen lopputulos. GT5 on paras minun pelaamaani realistinen ajopeli konsoleille.
Googletin ajankulukseni "GT5 vs. Real-life" testejä, jotka on ajettu seuraavasti: sama kuljettaja on ajanut samaa autoa sekä pelissä että oikeassa elämässä. Joissain tapauksissa myös rata on ollut sekä virtuaalisesti että IRL täsmälleen sama.
Melkein kaikissa raporteissa hämmästellään, miten peli korreloi tosielämän kanssa. Joskus jopa pelottavissa määrin. Tässä yksi Evo IX:llä ajettu testi.
Ja pakollista videomateriaalia:
En mene väittämään, että GT5 on maailman realistisin ajopeli tuntumaltaan. Myös äänet kuulostavat monesti olevan kaukana tosielämän vastaavista. Mutta jos jonkun asian GT5 tekee paremmin kuin ehkä mikään muu ajopeli tällä planeetalla, se on juurikin erilaisten autojen eri ominaisuuksien simulointi niin, että pelaaja todella tuntee ne hyppysissään.
Jos jotakuta voi asiassa uskoa, niin ne ovat juurikin sellaiset ihmiset, jotka ovat ajaneet samaa autoa sekä pelissä että tosielämässä niin, että autot ovat olleet spekseiltään ja säädöiltään identtisiä tai lähes identtisiä.
Toivottavasti PD julkaisee lisäsisältöä peliin ja vaikka lisää ratoja DLC:nä. Spa on tietty unelmista suurin...
TeamVVV:n Alan on saanut Milestonelta vielä selvästi keskeneräisen ennakkoversion. Siinä näkyy uusiakin ralleja, mutta niistä puuttuu vielä paljon graafisia elementtejä ja lopullinen valaistus.
Tuo Italia näytti kyllä jo aika lupaavalta, paljon kapeampaa väylää kuin muualla ja herkullisen näköisiä mutkia. Alan totesi, että videossa autojen äänet kuulostaa paremmalta kun ne suodattuvat kaiuttimien läpi nauhoitettuna. Ihan muhkeilta ne kyllä vaikuttivatkin.
EDIT: jaahas, video on nyt otettu pois. Näkyiköhän siellä vähän liiankin keskeneräistä matskua...
Mä rakastan tota Ferraria! Tänään ajoin jokusen kierroksen molemmilla kisaradoilla ja aloin jo päästä autoon paremmin sisään. Palkitseva tunne kun saa mutkat osumaan kohdalleen.
Ja taivaan tähden tuo auto on kaunis kuin supermalli, vaikka valitsemani väriyhdistelnä ei ehkä mairittelevin sille olekaan.
Sitten vielä Nyrren harjoituskierroksesta uusintavideo. Yhtä pahempaa mokaa lukuunottamatta ihan jees, mutta toisaalta harjoituksissa menee melkein aina paremmin kun ajaa vapautuneemmin.
kyllä, vasta silloin illalla ajattelin ilmoittautumisen avata.
Mutta nyt löpinät pois sarjasta ja keskitytään taas itse pelistä juttelemiseen.
Tuli kyllä eilen hyvät fiilikset kun luki tuosta, että peli on mennyt kultaan. Nyt tajuaa, miten lähellä se julkaisu onkaan. Viimeisen kymmenen odotuspäivän varalle ajattelin keksiä tähän topiciin jotain speciaalia.
Tehdäänkö karusti silleen, että ekat 16 pääsee mukaan, vai "varataanko" vanhoille kuskeille paikkaa? Meinaan, että pitää sitten aktiivisesti seurata milloin ilmottautuminen tapahtuu
Vihjaistaan nyt sen verran, että ensi viikon maanantaina kannattaa olla hereillä. Aamulla en avaa ilmoittautumista, ihan sen takia että kaikki eivät voi olla koneella siihen aikaan.
Ilmoittautumisen yhteydessä ei voi tehdä autovarauksia, vaan ne jaetaan tyystin toisella metodilla, josta lisää myöhemmin.
Ei tule useampia lohkoja, sillä tuon yhdenkin lohkon uutisointi, videokoosteet jne. olivat aika työläitä. Ja jengiä tippuu kuitenkin pois jossain vaiheessa aina, enkä usko että löytyy esim. 32 aktiivista sarjapelaajaa.
Pitkät juoksuhuosut + paita tekisi yhteensä 17 euroa. Taidanpa tuollaisen setin käydä hakemassa. Vaikka eivät Lidlin kamat huippulaatua olekaan, niin yleensä ovat kyllä hintaisekseen ihan jees kamaa ja menee arkipäivän käytössä mainiosti.
Gba, olen juossut nyt noilla samoilla Lidlistä keväällä ostamillani juoksukengillä vähän päälle tuon 800 km. Eivät nuo taida enää montaa sataa kilometriä tuosta kestää, joten syksyn aikana tulee varmaan hommattua uudet kengät. Harmi, ettei Lidl myy näitä samoja ympäri vuoden, ovat meinaan olleet omassa käytössäni mainiot jokapäivän juoksukengät eikä hintaa ollut kuin parikymppiä.
Toi 512bb on oikea susi lampaan puvussa... Niin pirun hieno mutta niin pirun pirullinen ajaa!
Todellakin! Yritin tänään pari minuuttia Nyrreä ja ei hitto kun sai keskittyä että sai pidettyä Ferkun ajolinjalla. Aika Lancia Stratosmaisesti kääntyilee ja vääntyilee eikä tahdo taipua kuskin alistuksen alla.
Pistin auton oranssiksi vanteineen. Voisi olla vaikkapa Itellan työauto!
Mutta joo, maltti on todellakin valttia tuon auton kanssa ja virheitä tullaan seuraavissa kisoissa näkemään varmasti kaikilta.
Kesän juoksukausi on nyt ohi. Pistetään nippuun vähän juoksuja kesän ajalta:
Toukokuu 122,96 km Kesäkuu 175,62 km Heinäkuu 237,37 km Elokuu 270,79 km ____________________________ 806,74 km
Juoksukilometrejä keskimäärin viikossa: 46,50 10 000 m ennätys: 47:41 Puolimaraton: 1:46.12
Pidän kesäkautta todella onnistuneena: vältin rasitusvammat ja huolimatta siitä, että nostin juoksun määrää kesäkauden loppua kohti, säilyi harrastuksessa silti kokoajan se tärkein, eli mieluisuus.
Kuntoni, ja sitä kautta myös olotilani, on korkeammalla kuin koskaan aiemmin. Tämä näkyy monella tavalla: arjessa jaksaa ihan eri tavalla, voin tehdä viikonloppuriennoissani tanssilaittialla naurettavan näköisiä liikkeitäni tuntikausia hengästymättä ja mikä tärkeintä, myös makuuhuoneen puolella sujuu - eli uni tulee simmuun nopeasti!
Syksy ja talvi menee varmasti juoksun kannalta hiljaisemmin kuin kesä. Yritän siitä huolimatta säilyttää tietynlaista rytmiä, eli käydä myös talven pakkasilla lenkillä noin kolmisen kertaa viikossa.
Hieno harrastushan tämä on: omaa aikaa, joka kohottaa niin fyysistä kuin henkistäkin olemusta. Olen koukussa.
CM sanoi etteo AI kierrä oikeasti rataa (2010). Sen takia halusin kysyä onko sama temppu 2011 -versiossa
2010:ssä tosiaan autot ajoivat harjoituksissa ja aika-ajoissa radalla vain silmänlumeena. Rataa kiertäneen auton suoritus ei vastannut sitä mitä monitorissa näkyi.
Mutta 2011:ssä tämä on onneksi korjattu. Hood sanoi, että voimme lähteä seuraamaan AI-autoja ja nähdä, että ajat tulevat tällä kertaa esille oikein. Ja esimerkiksi aika-ajokierroksella jonkun kuljettajan hidastelu näkyy suoraan kellossa.
Muista miten ennen 2010:n julkaisua tästä nousi iso kohu ja koko pelin huhuttiin olevan "feikattu".