Poislukien karmea suomennokseni, niin tuo luo isoja odotuksia. Noin pitäisi F1-pelin arviossa lukeakin. Jos menee vaikeimmalle ilman ajoapuja kylmiltään, niin siellä pitäisi tulla turpaan niin että kongit soi. Vaikka käytössä olisi pelin nopein auto.
Mielenkiintoisesti F1 2010 sai samaiselta lehdeltä 9/10. Olikohan arvostelija sama? Toisaalta jatko-osiin liittyy aina myös tämä "nyt kaiken pitääkin jo olla parempaa" -aspekti.
Sukanvarteen oli kertynyt ylimääräistä, joten kävin Ferrarin tehtaalla ostamassa yhden F10-formulan.
Ja vau! Todella makea ajotuntuma. Ajoin ensimmäisen kisani Nurburgringin GP-radalla ja kesti muutamia kierroksia päästä autoon sisään. Kisa oli kymmenen kierroksen koitos F10-autojen kesken ja voitin sen lopulta selkeällä erolla.
Makeinta oli kuitenkin viimeiset kierrokset, kun ryhdyin toden teolla tutkimaan mihin auto pystyy ja missä äärirajat ovat. Pidon tunsi makeasti näpeissään ja yliohjaus oli paikattavissa hanskalla.
Video. Kyseessä todella on oikeasti ensimmäinen kisani k.o autolla, en ennen videossa nähtävää kisaa harjoitellut sillä kierrostakaan. Koko kisa ei mahtunut esille, Youtuben aikarajan takia.
Gamescom-buildista turva-auto oli pakotettu pois. Tämä siksi, kun eivät saaneet omien sanojensa mukaan Mersulta, AMG:ltä ja FOM:ilta tarpeeksi nopeasti hyväksyntää safety carille Gamescom-buildia varten. Ja Hood totesi, ettei se olisi ollut hyvä idea, koska tällöin kaikki peliä testanneet olisivat yrittäneet oikealta ja vasemmalta aktivoida turva-autoa. Ja mehän kaikki tiedämme miten...
Mulla on La Sarthe vähän hakusessa. Ne pitkien suorien jarrutukset menee helposti pitkiksi ja siitähän sitten rankkua ropisee. Mielenkiintoinen rata kyllä, ei siinä mitään.
Monaco onkin sitten ihan toinen tarina, ehdottomasti yksi lempiradoistani. Ja tuo Mitsu sopii sinne aika hyvin, kiltti ajettava kun on.
Toivottavasti saadaan loppukauden kisoille hyvä määrä osallistujia. Toinenkin vastaavanlainen kausi on ehdottomasti tulossa jos kiinnostusta vain riittää ja osallistujamäärä on riittävä. Auto/rata-valikoimaa kun pelissä on vaikka millä mitalla ja muutenkin GT5-innostukseni on nousemaan päin.
Hahah, lähtö on aika... mielenkiintoinen tässä 10 pelaajan moninpelivideossa. Alanin reaktiot oli hauskoja.
Diggaan miten moninpelissäkin tulee aika-ajoin ilmoitus kuka on ajanut kisan nopeimman kierrosajan. Ja purppura syttyy aikalaskuriin kun on ajamassa itse nopeinta kierrosta/sektoria. Hyviä lisäyksiä.
Ja yksinpelissä voi vielä katsoa Race Directorista ketkä olivat osallisena onnettomuuteen, tuliko rangaistuksia ja niin edelleen. Enää ei piilotella AI-kuskien edesottamuksia.
Pistä toki kuvia sen eri vaiheista ja eritoten kun tulee valmista ja ratti polkimineen on kiinnitetty. Ehditte vielä hyvin väkertämään ennen F1 2011:n julkaisua.
Jep, herkempi vaurioherkkyys on varmasti suurin parannus eikä niinkään vauriomallinnuksen parantunut visuaalisuus. On tärkeää, että auton saa keskeytyskuntoon muutenkin kuin kaahaamalla seinään melkein 300 km/h.
Muutama uusi video löytyi Youtuben syvyyksistä. Ovat huonolla laadulla, mutta niissä näkyy mm. valikkosysteemiä, joten annetaan anteeksi. Valikot ovatkin menneet eteenpäin edellisen pelin vastaavista, mutta muuten pelistä ei voi tällä hetkellä sanoa samaa. Olisi kiva nähdä peliä ohjaamosta pelattuna ja nähdä miten ne ovat parantuneet. En odota mitään GT5:n premium-autojen tasoisia ohjaamoita, mutta edistystä ensimmäisestä WRC:stä olisi tällä(kin) saralla kiva nähdä.
Itsekin olen miettinyt G27:n nappiasetelmia, sillä itse ratissa on, poiketen DFGT:n nappipaljoudesta, vain kuusi nappia. Se pakottaa sijoittamaan jotkut nappitoiminnot "keskikonsolin" nappeihin. Tärkeimmät mahtuvat toki aika hyvin rattiinkin. Ajattelin tälläistä:
Kytkimeenkin saa kuulemma asetettua DRS:n, joka olisi houkuttelevaa, sillä se toisi yhden napin lisää rattiin ja pienellä opettelulla DRS:n aukaisu kytkimestä olisi varmasti erittäin luonnollisen tuntuista. Ainakin Mersun autoissahan se oikeasti aktivoidaan jalalla.
Tuli katottua sattumalta just pari päivää sitten Conanin mainitsema leffa Nick and Norah's Infinite Playlist, jossa Kat näyttelee Michael Ceran kanssa. 80-luvulla syntyneistä näyttelijätyttösistä Kat kuuluu kyllä ilman muuta suosikkieni listalle. Eikä toi haastis Conanissa ainakaan sitä kumonnut, mahtavan persoonallinen näyttelijätär.
Mäkin vannon Lidlin nimeen. S-market on about 150 metrin päässä ja lähin Lidl parin kilometrin, mutta ei tuo ongelma ole. Ässään tulee lähinnä mentyä jos tulee unohdettua jotain pientä, esimerkiksi maito. Tai jos iskee illalla tarve ostaa jotain vielä ennen sulkemisaikaa.
Lidl on pitänyt kuitenkin tämän opiskelijan osapuilleen hengissä.
Mitä tulee tuohon '' The Season So Far '' introon niin en usko, että voi tehdä Petrovin ilmalentoa pelissä
Lee Mather, mies joka on vastuussa pitkälti F1 2011:n ohjauksesta, oli henkilö, joka ajoi suurimman osan Season so far -trailerissa näkyneistä tilanteista. Niitä ei kuulemma ole tohtoroitu millään tavalla ja jokaisen tilanteen voi uusia samalla tavalla itsekin.
Se ei tarkoita, että pystyisit uusimaan esimerkiksi tuon Petrovin ilmalennon välittömästi ja viidessä minuutissa. Se vie aikaa, tai sitten se tapahtuu silloin kun vähiten sitä odotat: tiukan online-kisan aikana.
Codies puhui viime liikaa, mutta jokin on tänä vuonna muuttunut. Kaverit haluavat varmistaa, että toiminnot todella löytävät peliin ennenkuin niitä hehkutetaan. Isona esimerkkinä safety car, josta kerrottiin vasta silloin kun oli sataprosenttisen varmaa, että se pelissä on.
Voisin kokeilla onneani, kun sain jonkinlaiset tuunaukset Lanceriini :b
Lämpimästi tervetuloa mukaan kisailemaan.
Lisää Miccis PSN-kaveriksi. Meikäläisen loungessa siis alkaa tapahtua klo. 19:45 alkaen lämmittelyiden merkeissä. Ensimmäinen lähtö pyritään käynnistämään kahdeksan maissa.
EDIT: GT5-palvelinta näköjään huolletaan ja se kestää ilmeisesti useamman tunnin? Katsotaan täytyykö kisa siirtää toiselle päivälle vai odotetaanko esimerkiksi klo 21.00 asti tuleeko palvelin takaisin linjoille.
EDIT 2: Jos ei kasiin mennessä toimi, niin seuraava mahdollinen lähtö klo 21.00. Ja jos ei silloinkaan toimi, niin kisat siirtyvät toiselle päivälle tällä viikolla.
EDIT 3: Siirretään suosiolla kisapäivää: uusi yritys lauantaina 27.8 klo. 20:00. Toivottavasti aika sopii enemmistölle.
Luksusta saada uusi jakso Conania joka päivä. Eikä edes haittaa, että mennään vasta kevään jaksoissa. Täytyy rukoilla, että SuomiTV saa uuden ohjelmistonsa voimin vähän enemmän jalansijaa ja kanava vakiinnuttaisi paikkansa. Eihän tästä luksuksesta tohdi enää luopua.
Lainaus
Tänään Conanin vieraina John Krasinski, Blake Griffin sekä Ian Edwards. Jakso esitetty USA:ssa 5.5.2011.
Codemasters on julkaissut Gamescomilla nähdyn "Season so far" trailerinsa nyt myös virallisesti:
Jos joku tuon 720p:nä nähtyään vielä valittaa, etteivät grafiikat ole parantuneet kuin minimaalisesti edeltäjästä, niin silmälaseja suositellaan. Upeaa jälkeää. Vain trailerin musiikki jätti toivomisen varaa.
Ja Dayuyyym, HRT on NÄTTI! Tahtoo sen rattiin jo <3
Jos on katsonut esimerkiksi Pasi Viherahon videoita, niin ymmärtää miten hirveitä internetin kokkausvideot voi olla. Partiksella on kuitenkin laatukamaa.
Syyskuun 5. päivä Iso-Britannialaiset GT5-pelaajat pääsevät haastamaan David Coulthardin. Erikoista on se, että Coulthard ajaa vielä salaisena pidettävällä radalla oikealla Mersun SLS AMG:llä ja pelaajat ajavat tätä vastaan samaan aikaan samalla autolla ja samalla radalla - mutta pelissä.
Tapahtuma streamataan suorana lähetyksenä internetissä 5.9 ja ainakin minä aion olla linjoilla, sen verran mielenkiintoinen juttu tämä on. Osallistua voivat siis vain Iso-Britanniassa oleskelevat.
Ei voi kyllä kuin ihmetellä miten tuskaista Xbox 360 -omistajilla on löytää ns. mid range FF-rattia. Fanatechilla ei voi mennä metsään, mutta kaikilla ei ole mahdollisuutta/halua investoida pelkkään pelikonsolin lisälaitteeseen niin paljon.
Ja todella, jos about satasen ratissa ei ole aitoa Force Feedbackia, niin ei kannata edes harkita hankkimista.
Asiasta kolmanteen: selailin googlella rattiohjaimia ja törmäsin ihka ensimmäiseen rattiohjaimeen jonka omistin PS1:n aikoina: Mad Catzin Dual Forcen. Sillä tuli pelattua suu virneessä etenkin Formula One 97:ää, Porsche Challengea ja Colin Mcrae Rallyä. Oli siihen aikaa helkkarin siisti juttu vaikka en edes tiennyt silloin mikä force feedback on! Siitä on noin 15 vuotta, huh huh.
Oi muistoja.
Seuraavaksi hankin Master Driven sen aikaisen high end -ratin, jossa oli liitännät PS1:lle, N64:lle ja Sega Saturnille. Kyseisellä ratilla tuli väännettyä etenkin N64:n loistavia F1 World Grand Prix -formulasimuja.
Samat kajarit kantsii laittaa mun mielestä sekä eteen ja taakse, näin varmistuu yhtenäinen äänimaailma joka suunnasta. Eli mielestäni ihannetapaus on 5xTannoy V1.
Mulla on muuten ollut pari vuotta 2.1-setti käytössä: 2xTannoy Mercury F1 + Audio Pro b1.35 subbari. Eritoten noihin Tannoyn kajareihin olen ollut tyytyväinen ja jos V1:t ovat yhtään samanlaiset (varmaan ovatkin), niin varmasti mainio valinta tuossa hintaluokassa.
Itse jouduin takakajarit pudottamaan pois siksi, että nykyiseen yksiöön ne on vaikea saada sommiteltua järkevästi. Joskus isompaan kämppään sitten täytyy katella paluuta surroundiin.
Mukava yksityiskohta: nyt jokaisella tallilla on oman näköisensä henkilöstö varikolla. 2010:ssä oli vähän hassua kun tyypit seurasivat sinua HRT:ltä Ferrarille. Nyt kun kaikissa tiimeissä on eri jäbät, niin tunne edistymisestä ja erilaisuuden immersio lisääntyy. Tuntee todella siirtyvänsä uuteen talliin.
Onkos tässä ratissa tuota force feedback:ia? Jostain vibration feedback:sta siinä kyllä puhutaan mutta onko se sama asia? Hinta ei ainakaa kovin paha olisi
Termi vibration feedback viittaa siihen, ettei kyseisessä ratissa oli aitoa Force Feedback -moottoria. Todennäköisesti ratti tärisee samalla tapaa kuin peliohjaimet, mutta hieman voimakkaammin.
Kantsii etsiä vähän lisätietoa ratista google-haulla tai katsomalla ratin hankkineiden arvosteluita youtubesta. Aina kun olen hankkimassa jotain uutta, tsekkaan youtuben läpi. Nämä antavat usein uutta näkökulmaa ja vahvistavat tuleeko tuote hankituksi vai ei.
Taisi sanoa että Wheel Base on yksinään tuon 450€, sitten tuo ratti siihen mukaan niin siihen tulee 150€ lisää. Varma tosin en ole.
Olet muuten oikeassa. Eli n. 600 euron tikkihän se sitten olisi...
G27:n myyminen ei olisi oikeastaan mahdollista, koska tuo Fanatechin ratti toimitetaan ilman polkimia. Logitechin polkimet kuitenkin sopivat siihen ja niin ollen käyttäisin G27:n vastaavia siinä. Puhumattakaan siitä, että tuo Fanatechin ratilla olisi aika hassua pelata esimerkiksi rallipelejä.