|
391
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Peliostokset
|
: 10.09.2021 11:51
|
Powerista uusi Warioware (44,95€) ja Game Builder Garagen fyysinen versio (29,95€), joka ilmestyi myös tänään. Get it Togetheria on hehkutettu jopa sarjan parhaaksi, mutta tuskin ihan kaikki jakavat tätä mielipidettä. Cube-versiolle löytyy tiettyjen pelitilojen ansiosta aina tilausta, vaikka tästäkin varmasti hyvää mäiskettä löytyy neljälle pelaajalle. Itsekseenkin on kivaa nauraa itsensä tärviölle hullujen minipelien parissa, eikä tällä kertaa mukana edes ole yhtään kikkailua kosketusnäytöllä tai liikkeentunnistuksella. Game Builder Garagea en ostanut julkaisussa. Tällainen peli ei ihan osu kympillä omaan makuun, koska olen enemmän pelien kuluttaja kuin niiden luomiseen intohimoisesti suhtautuva. Sitten kuitenkin mietin, että eihän Nintendo saa sitä Metroid Prime nelosta koskaan ulos, niin perkele sentään, tehdään se sitten itse! No, jos nyt jotain lokaalisti pelattavia neljän pelaajan pikkupelejä väkertäisi, niin siinä olisi jo meikälle projektia. Ja onhan netti toisaalta täynnä muiden jakamia pelejä (Nintendolle tyypillisesti koodeja), niin voi pelata muidenkin tekemiä pelejä helposti. Tämän syvemmälle pelinkehittämiseen tuskin koskaan astun. Sinänsä mukavaa, että Nintendo antaa omilla tuotantoarvoillaan ja helposti ymmärrettävällä käyttöliittymällä edes pienen kurkkauksen siihen, mistä hommasta on kysymys.
|
|
|
392
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi?
|
: 05.09.2021 06:33
|
Väännettiin Quakea eilen jaetun ruudun nelinpelillä hyvä tovi. On se vaan herkkujen herkku! Tuli melkein tippa linssiin. Melkeinpä ainoa miinus tulee siitä, että Switch ei pysty pitämään ruudunpäivitystä vakaana jokaisessa tilanteessa, ja esimerkiksi kun neljä tyyppiä eksyy rakentinheittimineen samaan huoneeseen, voivat pudotukset olla merkittäviäkin. Mutta toisaalta, jos on elänyt Perfect Darkin split screenin kanssa aikoinaan, ei tämä ole yhtään mitään sen rinnalla. Aivan saakelin hauskaa touhua, suuri kenttävalikoina pitää rakettihipat pitkään tuoreen tuntuisina.
Quake on myös noussut eShopissa heittämällä myyntilistan ykköseksi! Jumankauta, nyt niitä split screen -räiskintöjä lisää koneelle ja sassia! Switch käy viidettä vuotta ja genren kohdalla on vieläkin ammottava aukko. Ehkä ne TimeSplitters HD:t aikoinaan tulevat ja tiedä vaikka Nipa saisi Microsoftin kanssa jotakin sovittua, että PD:kin pääsisi takaisin kotiin.
|
|
|
394
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi?
|
: 02.09.2021 08:07
|
Tomb Raider (2013) Definite Edtionia takana reilut viisi tuntia.
Ensimmäinen ajatus oli se, että hemmetti, onpa peli upea audiovisuaalisesti. Pelissä saa seikkailla pimeissä loukoissa, joita valaisee soihdunlepatus, samalla kun tuulenpuuskat täyttävät monikanavaäänillä koko huoneen. Aseiden äänet paukkuvat komeasti, rankkasade piiskaa kallioita ja salaman välähdys maalaa maailmasta sekunniksi kirkkaan.
Haulikko kyllä tärisyttää koko huonetta, mutta eikös shown varastakin jouskari. Luoja sentään, olen aina rakastanut näitä aseita peleissä. Miljoona kiitosta sille, kuka suunnitteli Apexiin supertyydyttävän Bowcekin, ja kumarrus sille, joka loihti nämä makeat jouskari-mekaniikat tähän peliin. On aina yhtä tyydyttävää piileskellä varjoissa hiljaisena tappajana ja napsia vihut kumoon nuolten suhahduksilla yksi toisensa jälkeen. Välillä tosin pelaaja pakotetaan keskelle kovaa tulitaistoa, tavalla, josta ei voi selvitä hiippailulla, ja sekin on komeaa nähtävää ja kuultavaa. Lara tykittää konsulla jengiä hiljaiseksi ja vihut huutavat kauhuissaan piiloistaan "Hemmetti! Hän tuhoaa meidät!". Ei siinä voi kuin hymistellä.
Ja Larasta puheenollen; miten hemmetissä hahmo onnistuu olemaan miljoona kertaa kiinnostavampi pelin ensituntien aikana kuin eräs Nathan Drake NELJÄN KOKONAISEN PELIN jälkeen. No, Laralla on toki historia takanaan, ja sen voi kytkeä tähän reboot-hahmoon, se lienee yksi selitys. Mutta ehkä sekin vaikuttaa, että Drake tuntuu kylmäveriseltä murhaajalta, joka lahtaamisen lomassa latelee one-linereitaan, kun taas Lara on ainakin tässä ensimmäisessä pelissä joutunut tahtomattaan kovaan paikkaan ja tekee vain kaiken sen, minkä selviytyminen edellyttää. Low key masokisti-simppinä diggaan näitä kovapintaisia naishahmoja, joille ei kettuilla tai muuten tulee kuonoon!
Tuntuu myös siltä, että pelin alueisiin on laitettu juuri oikea määrä vapaaehtoista tutkittavaa. Nämä niin sanotut "kätketyt hautakammiot" on kätketty niin hyvin, että ne on laitettu viisi metriä pääjuonen kulkureitin ulkopuolelle, samalla kun ruutuun ponnahtaa "HIDDEN TOMB NEARBY!". Eli niiden löytäminen ei palkitse, mutta läpikäyminen kyllä. Kivaa vaihtelua pääjuonen pelaamiselle. Uskon, että saatan palata taaksepäin etsimään pelistä kaikki itemit, varsinkin kun saan perkin, joka saa ne näkymään kartalla.
Siitä on niin paljon aikaa, kun olen viimeksi pelannut tällaista suuren budjetin elokuvamaista rymistelyä, ja kenties siksikin nautin tästä pelistä tällä hetkellä suuresti.
|
|
|
396
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Virallinen Nintendo Switch -mutusteluketju
|
: 31.08.2021 12:26
|
Katsoin tuon DF:n uuden videon heti kun se tuli ulos, mutta en viitsinyt sitä linkata tänne. Tuntuu turhalta iskeä DLSS-hypeä uudestaan käyntiin, kun OLED Switchkään ei ole vielä ulkona! Video oli kylläkin mielenkiintoinen ja loi uskoa siihen, ettei ajatus 4K DLSS -toiminnallisuudesta ole seuraavan laiteversion kanssa mitenkään epärealistinen. Toi minullekin uutta tietoa mukavasti. Mutta tosiaan, syyskuussa katseet suunnataan kohti Swoledia. Luulisi, että previkoita kuvien ja videoiden kera ilmestyisi myös ensi kuussa. Nintendo ei ole vielä sallinut ottaa kuvia ja off screen -matskua laitteesta.
|
|
|
397
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Re: Peliostokset
|
: 31.08.2021 10:52
|
Ekan uuden Tomb Raiderin pelasin aikanaan, ja se oli ihan okei. Parhaimmillaan saaren samoilussa oli ihan oikeasti toimivaa seikkailun tuntua - alueet eivät ole superisoja, mutta niillä saa tietyissä pisteissä pyöriä vapaasti ja tekemistä on (muistaakseni) mukavasti. Plus, esim. artefaktien etsintä ja kataloggaus sopii kerrankin just hyvin pelin teemoihin, kun taas monessa muussa pelissä random kerättävä kama voi tuntua hyvin päälleliimatulta.
Mutta, tosi iso osa pelistä on myös sitä perinteistä Hollywood-reaktiopeliä ja ampumarata-toimintakohtausta. En ole itse koskaan esim. Unchartedeja pelannut, mutta olettaisin, että näiltä osin hyvinkin vastaavaa meininkiä. Jos tykkää, niin tykkää näistäkin. Jos ei siedä yhtään, ei varmaan maistu nämäkään. Jos on so-so tällaisen pelisuunnittelun kanssa, TR:n vapaammat tutkimisosiot keikkaavat varmasti kokonaiskokemuksen plussan puolelle.
Summa summarum: ihan kiva, että tuli pelattua. Toisaalta, ekan osan jälkeen olin kyllä tähän meininkiin täysin kylläinen, eikä tähänkään päivään mennessä sarjan muiden osien pariin ole kaipuuta lainkaan.
Jep, odotinkin jotain Unchartedin kaltaista, mutta paremmalla päähenkilöllä! Mitä nyt ekan Tomb Raider DE:n alkua pelasin, tämä vuonna 2013 alunperin julkaistu peli näyttää yhä hyvältä, ja Series X:n FPS Boost (60) ja Auto HDR antavat tähän vielä oman bonuksensa. HDR ei tunnu lainkaan päälleliimatulta, vaan melkeinpä ihan natiivilta ominaisuudelta. Olen todella tyytyväinen alun perusteella, ja ainakin visuaalisesti tämä taitaa kuitenkin olla heikoin osa näistä kolmesta. Ei välttämättä pelillisesti, niin kuin olen lukenut monesta paikasta.
|
|
|
398
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Peliostokset
|
: 31.08.2021 09:58
|
Tomb Raider: Definitive Survivor Trilogy | 19,99 € (49,99€) | Xbox Katsoin menneenä viikonloppuna Netflixistä sen uuden Tomb Raider -leffan, ja siitä tuli Tomppa-fiiliksissä mieleen, etten ole pelannut vielä ollenkaan tätä uutta reboot trilogiaa. Tsekkasin sen jälkeen Microsoftin storen ja kappas, kaikki kolme osaa samassa paketissa ja kaikella lisäsisällöllä kahdella kympillä. Kiva päästä vihdoin pelaamaan näitä ja antaa OLEDillekin kunnon syötävää välillä.
|
|
|
399
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Nintendo Switch Online | Now You’re Playing with Super Power!
|
: 31.08.2021 07:19
|
Nintendon perinteinen syyskuun Direct lähestyy ja huhumylly on lähtenyt jauhamaan. Nate avasi pelin podcastillaan eilen pohtien NSO-lisäystä ja nyt Nintendolife astuu esiin: https://www.nintendolife.com/news/2021/08/rumour_nintendo_will_expand_its_switch_online_service_with_game_boy_and_game_boy_color_titlesEli huhu on se, että GB ja GBC päivitettäisiin NSO-kirjastoon "hyvin pian". Tämä tarkoittanee shadow droppia Directissa, joka vanhojen ennusmerkkien mukaan tapahtuu tällä tai ensi viikolla: 2020: 3.9: Super Mario Anniversary Direct | 17.9: Partner Showcase 2019: 4.9: Direct 2018: 13.9: Direct 2017: 13.9: Direct Game Boy -kirjasto sisältäisi kyllä paljon pelejä, joita en ole pelannut ikuisuuksiin. Esimerkiksi Super Mario Landit ja Wario-pelit. Niiden pelaamisesta on 20-25 vuotta, eikä niitä juuri ole uudelleenjulkaistu. Metroid Dreadin alla täytyy mainita myös Return of Samus, joka olisi kiva tahkota läpi. Peli on myös ilmeisesti vanhentunut paljon originaalia Metroidia paremmin. Tässä täytyy muistaa, että Game Boy Advance loistaa huhuissa poissaolollaan. GBA:n sisällyttäminen samaan pakettiin saattaisi olla Nintendon mielestä liian paljon liian nopeasti. Sen kirjastosta löytyy pelejä, jotka tekisivät erinomaisesti kauppansa kokoelmissa ja erikseen eShopissa myytynä. Toivottavasti tässä ollaan väärässä ja saisimme GB/GBC/GBA-kombon, se olisi todella hienoa. Ja kyllä, kyseessä on huhu, mutta aika uskottava sellainen. DLSS Switchin jälkeen en kuitenkaan enää usko ihan yhtä sinisilmäisesti näihin, mutta en pidä mitenkään ihmeellisenä, että Nintendo lisäisi NSO-palveluun kaksi vuotta Super NES:sin jälkeen uuden alustan, varsinkin kun Nintendo on joutunut viime aikoina julkaisemaan tuntemattomia pelejä palveluun.
|
|
|
400
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi?
|
: 30.08.2021 09:50
|
Nyt läpäistyäni Doom Eternalin Nintendo Switchillä voin sanoa sen olevan heittämällä vaikuttavin NS-portti, mitä toistaiseksi on tehty. En vain ymmärrä, miten peli voi pysyä vakaasti omassa fps targetissaan lopputaistelussa, missä pelaajan niskaan rysäytetään taivas, tuhat demonia ja kerrostalon kokoinen päävihu. Tämä on optimoinnin mestarinäyte. Pelin aikana ruudunpäivitys notkahteli vain muutamaan otteeseen, samoissa paikoissa, missä peli nytkähtelee myös tehokkaammilla laitteilla. Tämä on kuitenkin aika pieni kauneusvirhe ottaen huomioon miten hyvin peli rullaa 98% ajasta.
Rakastan tätä versiota pelistä. On todella sääli, jos jatkossa DOOM tuodaan vain Xboxille. Ymmärrän sen, mutta näiden porttien jälkeen jäisin todella kaipaamaan ID Softwaren Nintendo-versioita. Näissä vain on sellaista taikaa, mitä haluaa kokea ja minkä pariin palata säännöllisesti.
Jään odottamaan 6.66-päivitystä ja sopivaa hetkeä, kun nappaan DLC:t alennuksesta. Ja toki palaan kenttiin handheld-moodissa etsimään salaisuuksia ja kätkettyjä haasteita, jotka ensimmäisellä kerralla missasin sekä uskaltautumaan joissain vaiheessa Master-leveleille. Ja jos todella haluaa laittaa homman överiksi, voi kytkeä huijauskoodit päälle ja pitää kunnolla hauskaa. Ihanaista old school -pelisuunnittelua!
|
|
|
401
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Pelien ruutukuvat
|
: 30.08.2021 07:47
|
LA Noire | Nintendo Switch Kun uutiset GTA Remastereista pääsivät valloilleen, tuli hinku kaivaa vuonna 2019 hankittu LA Noire hyllystä. Pelaan tätä peliä nyt ensimmäistä kertaa ikinä. Aika hieno varsinkin handheldinä, ja nostaa nälkää päästä pelaamaan GTA kolmosta, Vice Cityä ja San Andreasta Switchillä.
|
|
|
402
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Metroid Dread | "Nearing the final stages of completion"
|
: 28.08.2021 09:39
|
Hyvältä näyttää. Etenkin hahmojen liikeanimaatio on sulavaa ja laadukasta. Graafinen tyyli muuten on hieman pelkistetty, mutta kelpaa kyllä. Näytti aikas hyvältä, kun katsoin tuon trailerin iPhone 12 Minin OLED-näytöllä. Eiköhän tästä pelistä tule jonkinlainen showcase uudelle mallille. Varsinkin nuo kohtaukset, joissa ympäristö on pimeä ja Samus valaisee sitä pukunsa valonlähteillä. Graafisen tyylin heikkoudet tulevat eniten esiin välinäytöksissä, kun yksityiskohdat tuodaan lähemmäksi silmää. Ympäristöt ja hahmomallit näyttävät hyviltä kauempaa katsottuna. Ja täytyy muistaa, että Youtube-pakkaus tekee ehkä normaalia enemmän hallaa NS-peleille. Yleensä alustan pelit näyttävät paljon paremmilta, kun pyörivät omalla ruudulla. Sama pätee toki kaikkeen, mutta ehkä normaalia enemmän Switchiin. Ehkä siksi, että Series X - ja PS5-videot tuppaavat pyörimään 4K-tarkkuudella, ja niissä on siten isompi bittivirta.
|
|
|
404
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi?
|
: 27.08.2021 12:16
|
Monsu Hunter Stories 2:n pääjuoni pamahti eilen läpi, ja siihen meni rauhallisella tahdilla pelattuna n. 40 tuntia. Oikein mukava JRPG, jossa kukkii juuri sellainen kevyt huumorin kukka, joka tekee pelin tunnelmasta ja maailmasta hyvin kevyitä ja helposti sulavia. Sen ääreen oli helppoa sukeltaa iltaisin tunniksi ja kokea miellyttävää seikkailua värikkäässä, Ghibli-tyylisessä maailmassa. Mitään uutta ei yritetä, mutta perusasiat tehdään hyvin. Ja se riittää tässä genressä pitkälle.
Suorituskyky Switchillä on vähän mitä sattuu, sillä Capcom antaa pelin rullata lukitsemattomalla ruudunpäivityksellä. Ahtaissa tiloissa (kuten hahmon kotona) MHS 2 rullaa kuudellakympillä, kun taas sen avoimimmilla alueilla liikutaan ajoittain silminnähden kympin, viidentoista freimin tuntumassa. Ei takkuisuus roolipeliä pilaa, mutta hyvin optimoidun Risen jälkeen odotin vähän parempaa suoritusta tällä osa-alueella.
Quakeakin on tullut pelattua nyt enemmän, tarkalleen ottaen varsinaisen kampanjan viimeiseen "maailmaan", ja onhan se aivan helvetin hyvä käännös. Monet tosin tuntuvat haukkuvan konsolikontrolleja täysin kelvottomiksi, mutta ainakaan Switchillä en ole niistä löytänyt juurikaan valittamista. Laitoin herkkyydet sekä tikuista että gyrosta maksimiin ja homma skulaa komeasti. Sapiskaa tosin siitä, että handheld-moodissa gyro-tähtäystä tulisi voida säätää vieläkin herkemmäksi, sillä nykyinen maksimi tuntuu selvästi parhaimmalta ohjaimen kanssa.
Katsotaan josko sitä pääsisi tulevana viikonloppuna iskemään yhteen nelinpelillä jaetulla ruudulla. Odotukset ovat korkealla ja fiilis lapsenomaisen innostunut; parhaimmillaan tämä voi olla jotakin todella huikeaa!
|
|
|
406
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi?
|
: 20.08.2021 07:57
|
Jättiyllätyksenä remasteroitu Quake pudotettiin eilen illalla kaikille alustoille. Ostin pelin 10 euron hintaan luonnollisesti myös Switchille, vaikka se Gamepassistakin löytyy.
Ja voi pojat, mikä porttaus tämä onkaan! Vaikka en ole koskaan mikään PC-kaveri ollutkaan, niin kyllä minäkin aikoinani tätä tuhnu-PC:llä pelasin 640x480-moodissa, ja kokemus on siksi hieman nostalginen. Konsoliporttauksia en kuitenkaan koskaan juuri pelannut.
Ensinnäkin, NS- ja PS-versioista löytyy gyro-tähtäys, ja se on toteutettu tuttuun Nightdive-tyyliin laadukkaasti (sama lafka oli vastuussa myös mainioista Turok- ja DOOM 64 -käännöksistä). Graafisia yksityiskohtia voi säätää päälle ja pois ja FOV taipuu aina asetukseen 125. Tämä mahdollistaa sen, että Switch-versiota voi pelata yksinpelillä aika lailla FOV tapissa ja kaikki herkut kaakossa 60 fps:n ruudunpäivityksellä, mutta neljän pelaajan moninpelillä graafista loistoa voi tiputtaa, jolloin päästään silmämääräisesti aikalailla kuuteenkymppiin myös. Jokainen split screen -räiskijä voi myös säätää herkkyydet ja kontrollit mieluisikseen ilman, että kaikki joutuvat pelaamaan samoilla säädöillä. Aivan hemmetin jees.
Ja tämä tuo Switchille sitä kunnon 3D:nä toteutettua jaetun ruudun räiskintämäiskettä, mitä olen kaivannut jo vuosia. En voi kuin hurmostella ajatuksella, että Quake II ja III ovat myös tekeillä nykylaitteille yhtä laadukkaasti (PC Gamepassiin ne jo tuotiinkin).
Ja ovatpa laittaneet samaan pakettiin myös Quake 64:n, eli hinta/laatu-suhde on tässä paketissa todellakin kohdallaan. Kerrassaan hekumallinen porttaus!
|
|
|
407
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Pokemon
|
: 18.08.2021 09:50
|
https://www.youtube.com/watch?v=kdja9m4YlT4Tänään klo 16:00 Pokemon Presents. Luvassa puolisen tuntia Poke-uutisia. Ilman Arceusta tämä ei olisi ihan niin kiinnostava. Nyt uuteen Open World -Pokemoniin on enää viisi kuukautta, joten odotettavissa on valmiimpaa ja parempaa matskua kuin se, mitä näimme pelistä viimeksi. Jos ei ole, niin sitten on syytä huolestua. Toivottavasti näyttävät kunnon gameplay demon pelistä, sellaisen jossa samoillaan eri maisemissa ja fiilistellään maailmaa. Mielestäni Arceuksen tammikuinen julkaisu viittaa siihen, että Nintendon vuodesta 2022 on tulossa poikkeuksellisen laadukas; yleensä tammikuun slottiin sysätään mittakaavaltaan pienempiä pelejä tai uudelleenlämmittelyitä (2020: Tokyo Mirage Sessions, 2019: New Super Mario Bros. U).
|
|
|
408
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Apex Legends
|
: 17.08.2021 17:55
|
https://www.is.fi/digitoday/esports/art-2000008198000.htmlTimmy hakkasi Apexia 54 tuntia putkeen ja nousi SoloQ:ssa Pronssilta Apex Predatoriksi. Uskomaton temppu. Vikassa pelissä Genburten (paras padipelaaja tällä hetkellä?) oli samassa tiimissä ja auttoi huikealla 200IQ:n rykäisyllä Timmylle tarvittavat pojot. Apexia on kyllä myös ilo katsella Twitchin kautta, todella viihdyttäviä matseja. Eikä voi kuin ihastella sitä, miten pro-pelaajat käyttävät liikkumista pelissä. Henkeäsalpaavaa kamaa. Ja tänään kasilta patch, joka nerffaa Seeria! EDIT: Tai sitten balanssi-patch on myöhästynyt ensi viikkoon. Viime viikolla puhuivat tästä viikosta. Eli taitaakin olla vielä hetki edessä tätä metaa.
|
|
|
409
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi?
|
: 14.08.2021 12:54
|
En odottanut tätä pelin saaman ristiriitaisen palautteen perusteella, mutta viiden ensimmäisen kentän jälkeen DOOM Eternal tuntuu jopa paremmalta kuin DOOM 2016! Ensinnäkin, diggaan kovasti siitä, että taisteluissa on ammuspulan vuoksi hienoinen puzzle-elementti. Samalla tavalla kuin BotW pakotti rikkoutuvine aseineen käyttämään kaikkea hyväksi mitä Linkin ympäriltä löytyi, laittaa Eternal pelaajan käyttämään säännöllisesti koko arsenaaliaan. Näin peli ei mene pelkällä yhdellä aseella räiskyttelyksi. Kaikki eivät tästä ilmiselvästi pidä, mutta minulle suunnitteluratkaisu osuu ja uppoaa. Pelin kontrollit ovat myös maagisen hyvät, etenkin sen jälkeen kun unlockasin hahmolle lisää ketteryyttä ilmassa (otin tämän omaa tyhmyyttäni vasta kolmantena päivityksenä Doomguyn pukuun). Taistelusta tulee vieläkin nätimpää väkivaltabalettia kuin aiemmassa osassa, ja se on paljon sanottu se. PB on myös toimittanut Switch-pelaajille aivan erinomaisen gyro-toiminnallisuuden, jonka ansiosta voin säätää analogitatit äärimmäisen reagoiviksi gyron toimiessa tähtäyksen hienosäätäjänä. Päivitin heti ensitöikseni Heavy Cannoniin Precision Boltin ja snaippasin pikaisesti 75 pääosumaa, jotta sain akvitoitua tähän tehokkaimman toiminnallisuuden, eli räjähdyksen, joka tapahtuu aina pääosuman ampumisen jälkeen – ja tämä kaikki tietenkin ilman minkäänlaista aim assistia. Mahtavaa! Gyro on "suoraan paketista otettuna" paras, minkä PB on koskaan duunannut. Apexiin voi saada paremmin itseä miellyttävän gyron, mutta se vaatii enemmän säätämistä ja kokeilua. Ymmärrettävää, koska pelit ovat luonteeltaan hyvin erilaisia. DOOM 2016 ei ollut ympäristöiltään kovin vaihteleva, Eternal taas korjaa tämän kokonaan. Vastaan on tullut niin lihasta valettuja luolia, synkkiä palvontahuoneita, lumisia maisemia ja vehreitä vuoristoja. Tämä on teknisesti yksi vaikuttavampia NS-pelejä koskaan ja tulee olemaan yksi ensimmäisistä, jotka käynnistän OLED Switchillä. Tämä on vielä vaikuttavampaa siksi, että peli on käytännössä lukittu kolmeenkymmeneen ruutuun sekunnissa (tämän vahvistaa myös DF). Käännös myöhästyi roimasti, mutta onneksi lopputulos on loistava porttaus.
|
|
|
410
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Pelien ruutukuvat
|
: 11.08.2021 20:52
|
DOOM Eternal | Switch (telakassa) Tämä on todella kovan luokan porttaus, ja osoittaa niin IDTech seiskan muokattavuuden kuin Panic Buttoninkin erinomaisuuden. Vaikea sanoa, kumpi on loppujen lopuksi vaikuttavampi portti, Eternal vai Apex, koska molemmat ovat vaativia omalla tavallaan. Puhtaan visuaalisesti Eternal vie toki voiton, mutta siinä ei tarvitsekaan pyörittää valtavaa aluetta ja 60 pelaajaa yhtäaikaisesti. Kirjoittelen toki sopivampaan ketjuun pelistä laajemminkin, mutta ei helvetti sentään, kun nautin tästä alun perusteella! Ja sen vielä sanon, että OLED Switchillä tämä tulee näyttämään laitteen omalla ruudulla aika herkulta.
|
|
|
411
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Apex Legends
|
: 11.08.2021 15:54
|
Aikajanamme on aika "mielenkiintoinen"...
Asiasta toiseen: on hienoa, että ensimmäistä kertaa ikinä kaikki kolme kenttää ovat public BR -matseissa kierrossa. Tämä alkaa olla Apexin vahvuus, ettei tarvitse hakata yhtä lokaatiota kolmea kuukautta. Ja jos huhut siitä, että ensi kaudella peliin tulisi neljäs kenttä – trooppinen saari – ovat totta, tilanne menee yhä herkullisemmaksi.
Apex on vieläkin nousukiidossa muutenkin. Ilmeisesti monet suositut Warzone-streamaajat ovat siirtyneet/siirtymässä Apexiin koska COD kuhisee tällä hetkellä koijareita (huom. en tiedä itse asiasta mitään, kunhan toistan mitä olen lukenut/kuullut). Tfuekin aloitti taas striimaamisen Twitchissä 5 päivää sitten ja nimenomaan Apexilla.
|
|
|
412
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: AVATAR WARS! -ketju.
|
: 11.08.2021 13:18
|
Kiitän vielä Heinzia siitä "hienosta" avatarista, jonka hän huolellisesti valitsi kannettavakseni kuukauden ajaksi. Nyt on kuitenkin aika sanoa sille hellät jäähyväiset ja laittaa Samppa tilalle, vaikka sitten juhlistamaan Metroidin kolmivitosia ja tulevaa uutta osaa.
|
|
|
413
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Xbox - One, Series S/X & Game Pass
|
: 11.08.2021 13:15
|
Läjä Codemastersin ajopelejä on isketty Gamepass-pelaajien saataville, mm. GRID 2019, F1 2020 ja Dirt Rally 2.0.
Dirt Rally 2.0 menee lataukseen heti. WRC-sarja on kuulemma tällä hetkellä tietyillä osa-alueilla parempi (erikoiskokeiden design, säämalli), mutta kokonaisuutena DR 2.0 ilmeisesti hieman parempi kuin ysi ja kasi. WRC 10 tulee syyskuun alussa. Se kyllä kiinnostaa Series X:lle, sillä ysi jäi 120hz-moodeineen sittenkin hankkimatta. Katsotaan.
|
|
|
414
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Peliostokset
|
: 11.08.2021 12:15
|
Tony Hawkin Switch-versio lähti jo viime viikolla tulemaan Coolshopista (49,95€, ilmainen toimitus). Aika vähän on tullut sarjaa pelattua, kiva kun nyt pääsee kasuaalisti rampeille. Aikaa kuluu varmaan myös split screenissä, jossa pelleilen lähinnä toisten noobien kanssa. Mukavaahan se on, jos vastustajakin on hoomoilanen, eikä miljoonia toisensa perään automaatiolla paukuttava pro Saa nähdä, pääsenkö jo tänään ottamaan ensityypit. Ostin myös vihdoin Doom Eternalin Switchille, kun pistivät sen eShopissa -50% alennukseen (29,99€). Minulla oli vielä 9 euron edestä kultakolikoita jemmassa eShopissa, niin sain pelin reilulla kahdellakympillä. eShopin kolikkosysteemi on kyllä jees, jos keskittää nimenomaan sinne ostokset. Juu ja kokeilin peliä Series X:llä ja 120fps-moodissa tunnin, puolitoista, mutta koko ajan päässä kolkutti ajatus siitä, että voisin pelata tätä gyrolla. Suurimmalle osalle tällainen ajatuskulku on varmasti täysin käsittämätön. Panic Buttoniin on syntynyt luottoa, toivottavasti gyro tuntuu yhtä hyvältä kuin Apexissa. Ovat kyllä siinä suhteessa parantaneet portti portilta. Laitan fiiliksiä siitä, miltä portti tuntuu suhteessa PB:n muihin käännöksiin (DOOM 2016, Wolf 2, Wolf: Youngblood, Apex). Ja nyt Switchissäni komeilee kaikki DOOM-pelit, jotka on koskaan tehty! Harmi, ettei ainakaan vielä pysty tekemään niille omaa DOOM-kansiota Lykkäsin rehellisesti sanottuna Eternalin ostamista tähän asti siksi, koska ajattelin fyysisen version ehkä saapuvan tänä vuonna, mutta ainakaan vielä siitä ei ole kuulunut mitään. Ehkä odottavat siihen, kun kaikki DLC on valmista ja julkaisevat sitten täydellisen paketin. Toisaalta kasetin koko kasvaisi niin suureksi, että epätodennäköistä sekin on.
|
|
|
415
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
|
: 11.08.2021 07:12
|
https://www.youtube.com/watch?v=QDclD1QMmYMEli tosiaan, Indie World julkistettiin eilen ja lähetetään tänään illalla klo 19 Suomen aikaa. Axiom Verge 2:n shadow drop / pikainen julkkaripäivä on hyvin todennäköinen julkistus. Entäs Silksong? Peli on ollut aika kauan pois parrasvaloista. Nyt olisi ehkä aika nähdä vähintään uutta materiaalia. Suurin mahdollinen pommi olisi pudottaa se viimeisenä julkistuksena eShoppiin, ja sekin on mahdollista. Spelunky 1+2:n kohdalla puhuttiin aiemmin kesäjulkaisusta, eli nyt tai ei koskaan. Toivottavasti nämä voi ostaa fyysisenä molemmat samalla kasetilla. Odotettuja pelejä ainakin täällä. Ai niin, TMNT: Shredders Revenge saattaa hyvinkin mennä tähän esitykseen. Olisi korkea aika kuulla siitä lisää ja nähdä upea fyysinen julkaisu, jonka kansitaide mukailisi klassisia Turtles-pelejä. Aijai, se olisi jotain se.
|
|
|
416
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Hype - uutiset, uutuudet ja mielenkiintoiset asiat and things of that nature
|
: 10.08.2021 14:57
|
Onko Darksiders II tosiaan huomattavasti pidempi kuin ykkönen? Howlongtobeat listaa kakkosen läpäisyajaksi 19,5 tuntia (ekstroineen 29,5). Pelin sataprosenttisesti läpäisevä joutuu latomaan tunteja toki viitisenkymmentä, vähintään.
Ykkösen läpäisy on kestänyt keskimäärin 17 tuntia, joten tuon perusteella jää kuva, että pääjuoneen keskittymällä kyseessä ei olisi kuin pari, kolme tuntia pidempi peli.
Tosin voi olla, että speedrunnaajat ovat käyneet jättämässä tuonne digitaalisen puumerkkinsä...
|
|
|
418
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi?
|
: 07.08.2021 18:14
|
Napsaisin äsken 3D All-Starsin Super Mario Galaxyssä tähden numero 120 ja samalla unlockasin yhden parhaimmista post game -anneista maailmanhistoriassa. (Pahoittelut, sekoitin SMG:n ja SMG2:n post gamet. Mielipiteeni tässä asiassa koskee kakkos-Galaxyä, eikä ykköstä).
SMG ei ole ikääntynyt päivääkään sitten Wii-aikojen. Vaikka arvostankin SMG2:n hivenen korkeammalle kokonaisuutena, on SMG 1 silti helvetin kova peli, jonka ajattomuus tulee lähelle Marion parhaita 2D-pelejä. Kenttäsuunittelu on villiä, tiukasti suunniteltua ja soljuu eteenpäin virheettömästi. Peli tuntuu Switchin Pro-ohjaimella palalta taivasta.
Nintendo on selvästi suunnitellut pelin pieniin annoksiin, sen kertoo kenttädesign, jossa ei tarvitse haahuilla. Hiekkalaatikko-Mariolla on omat etunsa, mutta näin tiukkaan suunnitteluun ne kokomaisuutena harvoin pääsevät. Tai ehkä pitäisi sanoa, että niiden design on erilaista, muttei välttämättä huonompaa. Makuasia. Ja tämä tulee pelaajalta, joka rankkaa Mario Odysseyn molempien SMG-pelien edelle.
Nintendohan tavallaan antoi Odysseyssä myös lyhyisiin pelihetkiin paljon löydettävää, kun se tunki maailman täyteen kuita, mutta samalla näistä tarunhohtoisista ja addiktiota herättävistä objekteista katosi hieman taikaa. Niistä tuli hieman liian yleisiä ja helposti saatavia.
SMG:n ideologiaa sovellettiin myös TK:n suosikkipeli Skyward Swordissa, jossa sen ympäristöihin siijoiteltiin pieniä puzzleja jokaisen kulman taakse, ja vielä loppupuolellakin nakattiin twistejä kehiin tutuista jutuista. Yleensä puolen tunninkin sessiossa saa jotain palkitsevaa aikaiseksi, mikä monesti voittaa täyteen ahdetussa open worldsissa haahuilun. Yleinen mielipide onkin, että Skyward ja SMG ovat pitäneet nykypäivänä hyvin pintansa ja jopa nostaneet arvoaan – Wiistä voi olla montaa mieltä, mutta sen upeimmat pelit ovat totutun briljanttia Nintendoa.
Enkä kyllä voi olla mainitsematta Galaxyn soundtrackia. Mario-peli ei ole koskaan ennen kuulostanut näin eeppiseltä. Nostalgiset teematkin ampuvat napakympit, sillä SMB 3:n erästä tunnetuinta biisiä varioimalla ei voi mennä metsään.
|
|
|
420
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Apex Legends
|
: 06.08.2021 17:10
|
Minulle kyllä Apex maistuu yhtä hyvin tälläkin kaudella – ellei jopa paremmin, sillä Switch-versio tuntuu parantuvan päivitys päivitykseltä. Vähempää en Panic Buttonilta odottanutkaan. Nämä kaverit eivät jätä optimointeja puolitiehen.
Seer on kieltämättä kovan luokan hahmo, mutta yleensä joku ottaa sen aina omaan, randomeista koostuvaan tiimiin, joten mukana on yleensä aina joku Seer vastahyökkäämässä toisen tiimin Seeria vastaan. Se tasapainottaa asioita. Respa kyllä varmastikin nerffaa viimeistään 10. kauden puolivälin päivityksessä hahmoa.
Spitukan laittaminen huoltopakettiin täksi kaudeksi oli hyvä veto, mutta Alternatoria jäin itse kaipaamaan. Yksi lempiaseista, varsinkin kantaa toisena aseena mukana viimeistelemässä vihuja, kun sen hip fire on aika herkkua.
|
|
|
|