- Kilpailijoita on WRC-luokassa aiempaa enemmän: pelaaja oli yhdessä vaiheessa sijalla 20. - Holhoaminen jatkuu: Saksan pätkän lopussa pelaaja eksyi muutaman metrin pientareelle ja auto palautettiin 2010:n tavoin nanosekunnissa takaisin tielle. - Portugalin yleisö-EK näytti lopussa oikeastaan aika hyvältä. Kontrasti oli tässä kohtaa aika iso verrattuna vanhaan peliin. Eikö se ole vähän hassua, jos yleisö-EK:t ovat paljon paremman näköisiä kuin kierrätetyt 2010:n erikoiskokeet? - Ei vilaustakaan ohjaamokuvakulmasta. Ubin tapahtuman äijä myös demosi peliä pelaamalla sitä auton takaa, joka mielestäni simulaatioon tähtäävässä ajopelissä on vähän outo valinta. Vähintään konepelti tulisi olla käytössä ja olisi voinut sitä ohjaamoakin vilauttaa.
Kyseisen tähden "suht" rankan elämäntyyliin huomioon ottaen, ei tämä tullut kovinkaan yllätyksenä. Toki ihmiselämän päättyminen liian aikaisin on aina surullista.
Ensimmäinen kunnon pelivideo ulkona ja pettymyksen kyyneliä nieleskellään siellä sun täällä.
Ensinnäkin, mitä ihmettä 2010:n Suomen rallipätkä tekee uudessakin pelissä? Onko pätkiä kierrätetty uuteenkin peliin ja vain super special staget ovat täysin uusia? Ratkaisu on uskomaton pettymys jos näin asia on. Vaikka tuon videon perusteella pientä kasvojenkohotusta k.o pätkä onkin saanut osakseen.
Toiseksi, sama vinkuva ja kauhusta karjuva kartanlukija on edelleen mukana. Jos sama on lopullisessa versiossa, niin ei todellakaan mene hyvin.
Autojen äänet, ainakin Minin perusteella, menneet hieman paremmiksi.
Katastrofin ainekset tosiaan ilmassa. Alanilta pitäisi tulla lisää WRC 2 -videoita vielä tämän päivän aikana.
Sen ymmärtää, että FIA haluaa panostaa turvallisuuteen ja tehdä radoista niin turvallisia kuin mahdollista. Ja pitkälti on sen ansiota, että kuljettajia ei ole menehtynyt F1-kisassa sitten Imolan -94.
Tämä on pudottanut pois paljon nopeavauhtisia mutkia, joihin on sitten Sennan ja Ratzenbergerin kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien seurauksena tehty hidasteosuuksia.
Mutta, jo sitä ennen tehtiin päätöksiä: Nurburgring Nordschleife, joka siis sai kuskien suusta lempinimen "vihreä helvetti" oli/on uskomaton rata, mutta turvallisuuden kannalta siellä ei todellakaan ollut järkevää kilpailla F1-autoilla.
60 ja 70 -luvun onboard-videot vetävät sanattomaksi; tuollako ne ihan oikeasti vetivät haurailla autoilla, tietäen että yksikin paha ulosajo voisi merkitä kaiken loppua.
Noista legendakisoista sen verran, että Hood mainitsi että ne olisivat todennäköisesti maksullisia DLC-paketteja (ladattavaa lisäsisältöä) ja ne eivät koskisi vielä tämän vuoden peliä, koska 11-versio ei tule saamaan DLC:tä ollenkaan. Dirt 3:n rahastuksen jälkeen tämä on kyllä ehkä ihan hyväkin juttu.
Legendaskaboja siis aikaisintaan ensi vuoden versioon. Ja ajatuksen ja leikittelyn asteella sekin ominaisuus pitkälti on.
On hieman buginen kuulemma? Itse odottelen, että saavat muutaman päivityksen julkaistua ja isken kynteni Jellonaan kenties 10.7.2:n tienoilla. Snow Leosta ei sinällään puutu mitään kriittistä minun mielestäni.
Mutta jos ruumis sammuu ja sielu jatkaa matkaansa? Autokin voi hyytyä ja akku olla yhä toimintakelpoinen. Akun voi siirtää toiseen autoon, jossa se jatkaa elämäänsä.
Epäilemättä tämä minun nykyinen olomuotoni ei menisi kuin mullan alle, se on selvää. Mutta jos sielu on olemassa ja se todella on kykeneväinen jatkamaan matkaansa, niin osa minua voisi kuoleman tapahtuessa siirtyä jonkinlaiseen välitilaan, jossa tietynlaisten ehtojen täyttyessä olisi mahdollisuus syntyä uudelleen.
Erään tutkimuksen mukaan kuolevat ihmiset kevenevät kuoleman hetkellä joitakin kymmeniä grammoja... Sielun paino?
Mutta miten sen voi tietää mikä siellä odottaa? Sama jos asuisit Suomessa etkä tietäisi mitään ulkomaiden olemassaolosta ja toitottaisit, että "mitään muuta ei ole, kaikki on tässä". Et voi mitenkään tietää varmasti, mitä tapahtuu kuoleman jälkeen. Kuten ei kukaan muukaan, koska sieltä on aika vaikea tulla takaisin runoilemaan miten asiat ovat.
Mielestäni on todella arroganttia mennä teilaamaan ajatus täydellisesti. Kuka tietää, tyyliin tuhannen vuoden päästä "henkimaailman" olemassaolo saattaa olla itsestäänselvyys ihmiskunnalle ja sen aikaiset ihmiset naureskelevat miten ahdasmielisiä sitä oltiinkaan tuhat vuotta sitten. Maapallo on litteä ja sitä rataa.
En halua rajata mitään pois sen vuoksi, että "nykytiede ei pysty sitä selittämään". Kun astutaan tälläisille alueille, kumpikaan osapuoli ei voi aukottomasti todistaa oman kantansa olevan se ainoa oikea, koska aukottomat todisteet puuttuvat.
Olen aika avoimin mielin mitä tulee tälläisiin asioihin. Toisaalta ajatus, että meissä asuu ikuinen sielu, joka jatkaa matkaansa nykyisen tomumajan viimeisen käyttöäpäivän mentyä umpeen, on lohduttava. Mutta se juontaa juurensa puhtaasti siitä, että tuntemattoman ja "olemattomuuden" pelko on niin suuri. Kuka haluaa olla tyhjyydessä ja pimeydessä kuolemastaan ikuisuuteen, jos elämä on ollut onnellista eikä jatkuvaa synkistelyä?
En siis naureskele tälläiselle mahdollisuudelle, mutta en toki sitä toitota varmanakaan asiana. Ajatus on varsin kiehtova.
Pitää sanoa, että hyvältä näyttää. Ohjauksessa on selvästi säilytetty alkuperäisen Driverin fiilistä ja se oli mielestäni namiskuukkelia ajaa. Ei rattitukea? Tässä pelissä se ei haittaa ollenkaan.
San Fran näyttää hyvältä ja 60 kuvan ruudunpäivitys on myös niin harvinaista herkkua, että täytyy olla toden teolla kiitollinen siitä saavutuksesta.
Shift-toiminto tehnee tästä Driverista todellisen hiekkalaatikkopelin. Se antaa pelaajalle suuremman vallantunteen kuin paikasta paikkaan kävely. Puristit saattavat oudoksua sitä ja hautautua alkuperäisen Driverin nostalgiafiiliksiin, mutta luulen että kun sitä pääsee itse testaamaan, niin se toimii yllättävän hyvin.
Olen tässä jo vähän aikaa miettinyt rattia Xbox360:lle, mutta silmääni ei ole osunut mitään rattia, jossa olisi force feedback. Taitaapi tuo valikoimakin olla melko suppea, kun nettikauppoja katsellessa näkee vain madcatzin ratteja, jotka eivät vissiinkään ole kovin laadukkaita? Eli siis lyhyesti sanottuna rattiehdotuksia xbox360:lle, joissa olisi tuo force feedback. Olisi mukava ajella formulaa ratilla, jossa oikeasti tuntisi ajavansa, eikä pädillä...
Kannattaa kuitenkin huomioida, että polkimet eivät sisälly hintaan ja ne hankkimalla setin hinta nousee 400 euron tuntumaan.
Budjettivaihtoehdoista tämä Mad Catzin uusin sisältää käsittääkseni Force Feedbackin ja on kauan kaivattu Fanatecia edullisempi FF-ratti Microsoftin konsolille: http://konsolinet.fi/tuotekortti.php?path=5/25/10489
Totta on, että X360:n rattivalikoima on varsin kehno. Olen kuullut myös sellaisista adaptereista, joiden avulla voidaan pelata PS3-rateilla Xboxilla (esim. DFGT ja G27), mutta tällöin ne eivät toimi aina 100% oikein.
Muistin määrähän on nykykonsolien kenties suurin pullonkaula. Se olisi mielestäni vaikuttanut aika paljonkin pienien yksityiskohtien määrään, että PC:llä sitä olisi ollut käytettävissä selvästi reilummin, varsinkin jos laitteistovaatimusten kanssa oltaisiin oltu kunnianhimoisia.
Enemmän muistia --> Enemmän itsenäisesti toimivia asioita radalle/ympäristöön.
Ei ehkä puutu tehoja simuloimaan asioita, joita tehtiin 15 vuotta sitten. Mutta ne samat asiat täytyy tehdä nyt selvästi yksityiskohtaisemmin ja paremmin. Esimerkiksi GP2:ssa autoja työntävät ratavirkailijat liukuvat radalla eivätkä kävele. Tämä oli varsin hyväksyttävää vuonna 1996, mutta nykypäivänä se näyttäisi naurettavan huonolta.
Mulla ei ole mitään syytä puolustella F1 2010:ä tai Codemastersia, en ole siellä töissä. Mutta silti on pakko lausua sananen.
Ennen on ennen ja nyt on nyt. Pelin kehittäminen on, yhtään kunniaa pois ottamatta Grammondilta, nykyaikana huomattavasti monimutkaisempaa kuin 15 vuotta sitten.
Lisäksi, Grammond ei kehittänyt aikoinaan GP2:ta konsolien ehdoilla. Millainen peli olisi ollut, jos se olisi pitänyt alun alkujaan saada pyörimään PS1:llä ja Saturnilla? GP2:ta päästiin pelaamaan vasta vuosia myöhemmin sen ilmestymistä kaikki grafiikkaherkut maksimilla. Ja millainen peli F1 2010 olisi ollut, jos se olisi tehty TÄYSIN PC:n voimavaroilla?
Ego engine on myös ollut Codemastersilla yksi pullonkaula F1-pelisarjan luomisessa; se taipuu huonommin simulaatiopohjaisiin peleihin kuin kevyempiin arcade-rämistelyihin. Pelimoottorin muokkaaminen vie aikaa (=vuosia).
Turva-autoon tosiaan liittyy paljon pelimekaanisia ongelmia ja kysymyksiä.
Helpointa olisi tietty hoitaa homma niin, että onnettomuuden sattuessa jättäisi AI-auton pariksi kierrokseksi radan varteen. Parin turva-auton perässä ajetun kierroksen jälkeen sitten hävittäisi sen niin, ettei se ole pelaajan näkökentässä. Huijausta ehkä, mutta videopelin moottorin alla tapahtuu aina silmänlumetta eikä kaikki todellakaan ole sitä miltä näyttää. Esimerkiksi nostureiden toteuttaminen vaatisi sitä kallista muistia, joka nykykonsoleissa on alituiseen pullonkaula.
Olen SC:n suhteen varovaisen toiveikas, mutta en pety hirveästi jos sitä 11-peliin vielä saada. Uusia ominaisuuksia riittää ja laajennettua verkkopeliä +Co-Op-kautta odottelen malttamattomana.
Gamescon-pelimessut pidetään Saksassa alkaen 20. elokuuta. Hood visersi, että k.o buildi tulee sisältämään sellaisia ominaisuuksia, joita he eivät ole vielä esitelleet.
Koska Gamesconista pelin julkaisuun on enää kuukausi, on kyse melkein lopullisesta versiosta. Jos Safety Caria ei siihen mennessä ole pelissä, on toivo periaatteessa mennyttä. Seuraava kuukausi on siis sen kannalta kriittistä aikaa.
Tajusin, että pelin julkaisuun on todella enää reipas kaksi kuukautta aikaa...
Ridge Racer Type 4 on minusta sarjan onnistunein osa. Omistin toki myös F-Zeron, mutta en ole ikinä fanittanut sitä sarjaa.
Outrun 2 SP Richard Burns Rally
RBR on ehkä tarkin ja vaativin ajosimulaatio, mitä koskaan on tehty. Palkitsee jos siihen perehtyy.
Micro Machines 64 Turbo Daytona USA
Daytona on legenda
Formula 1 '97 Wipeout HD
F1 97 on yksi syy, miksi rakastan niin paljon racing-pelejä. Vuosia aikaansa edellä.
F-Zero X Rally Trophy
F-Zero sai jälleen liian kovan kilpailijan. RT on hieno vintage-ralli.
Forza 3 F1 Career Challenge
Forzalle ääni. F1 Career challengen joudun arvottamaan vain konsoliversion perusteella ja silloin peli on selvä.
Gran Turismo 5 Grid
GT5 ei ehkä ollut sellainen pommi kuin odotettiin, mutta ei se huonokaan ole. Gridistä tekee ainakin selvää jälkeä.
Grand Prix 2 F1 2010
Ei ollut paha valinta. F1 2010 on puutteistaankin huolimatta hyvä formulapeli, mutta GP2 oli aikoinaan käsittämättömän hyvä. Varsinkin jos katsoo rautaa mitä silloin oli käytettävissä.
Trials HD Flatout 2
Mä diggasin Flatoutien meiningistä aikoinaan aika paljonkin. Hubaa etenkin jaetulla ruudulla
Pure Need For Speed: Shift 2
Shift 2 keikkuu seiskan tuntumassa, mutta Puren silti voittaa minun mielestäni
Stunt Car Racer Mario Kart: Double Dash
Olen upottanut aika valtavasti tunteja Double Dashiin ja voittanut siitä kaiken mahdollisen monta kertaa. Mitä tulee letkeisiin fantasia-ajopeleihin, on DD yksi suosikeistani
Mario Kart DS Diddy Kong Racing
Diddy Kong Racing jäi aika vähälle huomiolle aikoinaan minun kohdallani
Burnout 3 Colin McRae Rally 2.0
CMR 2.0:n aikaan Codemasters oli rallipelien suhteen terävimmällä huipulla. Tämänkaltaisen pelin haluaisin nähdä toteutettavan nykykonsoliraudalla - ja nimenomaan Codemastersin toimesta.
Rollcage Gran Turismo 4
GT on yksi suosikkisarjoistani ja Rollcage ei säväyttänyt juurikaan
Turbo Sliders Outrun
Klassikko, mikä klassikko
Crash Team Racing WRC
CTR jatkoon helposti; eka PS2:n WRC oli valtava pettymys.
Yläpuolellani asuva naapurini on jo vuosia häiriköinyt asumistottumuksillaan lähiasuntoja. Usein musiikkia soitetaan ja juhlat raikaavat pikkutunneille asti keskellä viikkoa. Puhumattakaan pahansisuisesta ja valtavan kokoisesta helvetinhurtasta, joka haukkuu kuin tykistö ja syö kaltaisiani Medianomin puolikkaita takuulla aamupalaksi.
Mutta mitä kuulen tänään kantautuvan parvekkeelta: kaveri puhuu kännykkäänsä ja puhuu, että nyt tuli muutto eteen! Liimaudun ikkunaan ja kuuntelen tarkemmin: häätöhän sieitä oli napsahtanut kolmen varoituksen jälkeen!
Maailmassa (ja Suomessa) on takuulla paljon, paljon suurempia Harry Potter -faneja kuin meikäläinen. Tutustuin tähän ilmiöön kesällä -2009 katsomalla viisi ensimmäistä elokuvaa. Ja vasta sitten luin kirjat. Kaikki seitsemän, kuukauden rupeamana.
Kuoleman Varjelusten toinen osa on toden teolla säväyttävä päätös, joka naulaa suuren saagan arkun umpeen hienolla kuvastolla ja mielenjäävällä vuoropuhelulla.
Kaukana ollaan siitä mistä kaikki liikkeelle lähti: ensimmäinen elokuva eroaa satumaisella ilmapiirillään kuin yö päivästä finaalin kalmankatkuisesta meiningistä. Ja niin toki pitääkin, sillä vakavoituihan teema kirjoissakin niiden ilmestysnumeroiden kasvaessa.
Kirja antoi upeat eväät tälle toiselle puolikkaalle. On ilahduttavaa, että niitä ei haaskata. Päätös on mitä suurimmissa määrin tyydyttävä. Soundtrack ansaitsee erityiskiitoksen; joka tilanteeseen löytyy sopiva sävel.
Hyvästi siis, Harry Potter. Tai ainakin siihen asti kun katson kaikki elokuvat taas uudelleen. Tai siihen asti, kun joku tekee niistä parin vuosikymmenen sisään remaket...
Ilmoitusluonteisena asiana: AjopeliPodcast on kesälomalla ja palaa linjoille todennäköisesti elokuussa, sopivasti setvimään syksyn kovia ajopelejä.
Pahoittelen, että tuota lupaamaani juhannuksen jälkeistä jaksoa ei tullutkaan, mutta näin hyvillä kesäsäillä podcast-nauhoituksista tuli toissijaista hommaa.
Elämäni on ollut melkoista vuoristorataa teini-iästä lähtien. Olen joitakin aika henkilökohtaisiakin juttuja jakanut itsestä foorumeilla, mutta en lähellekään niitä pahimpia. Hyvä niin, sillä joskus vaikeneminen tosiaan on kultaa.
Yläasteen viimeisen vuoden suoritin hapuillen ja nippa nappa. Hyvää todistusta ei tosiaankaan jäänyt takataskuun. Olin monestakin syystä lopen turtana koulunkäyntiin ja päätin olla hakematta mihinkään kouluun. Tuloksena välivuosi.
Välivuosi, joka antoi paljon ja vielä enemmän otti pois. Sen kummemmin yksityiskohtiin menemättä sanon, että koin elämässäni yhden valtaisan mullistuksen tuon vuoden aikana ja halusin muuttaa pois entiseltä kotipaikkakunnaltani. Alkuperäiset pelaajaboardilaiset ainakin tietänevät mistä puhun.
Hain Espooseen opiskelemaan media-alaa, jonka opinnot aloitin 2003. Muutto omilleen 18-vuotiaana ja sitä seurannut tunnemylläkkä teki siitä vuodesta kenties tähän asti ikumuistoisimman. Niin paljon uusia asioita ja uusia tunteita käsiteltäväksi; uusia maisemia, uusia ihmisiä, uusia syitä nauraa. Ja itkeä.
Kolmen vuoden jälkeen olin media-assistentti.
Koulun valmistujaisjuhlassa sain kunnian pitää valmistuvan opiskelijan puheen koko koululle. Tuloksena yksi elämäni ikimuistoisimpia viisiminuuttisia. Puhe löytyy dokumentoituna jopa Youtuben syövereistä
Motivaatio opiskelujen suhteen ei tuossa vaiheessa ollut palanut loppuun, joten hain Metropolia Ammattikorkeaan opiskelemaan viestintää. 2008 sain kuin sainkin neljän vuoden kakun sieltä toisella yrittämällä. Siis ainakin neljän vuoden, jos kaikki menee niinkuin ihannetapauksessa.
Elämäni ei ole mennyt kovinkaan suunniteltuja reittejä. Tietyt isot mullistukset ja menetykset ovat ohjailleet valintojani. Olen 26-vuotias, mutta tunnen kulkeneeni tietyllä tavalla raskaampaa polkua kuin moni muu ikäiseni. Toki poikkeuksiakin löytyy ja jonkun muun kokemat tragediat saattavat ylittää omat kokemukseni heittämällä.
Mutta välillä kun kolmekymppisten ongelmia kuuntelee, huomaan miettiväni miten pienestä voikaan valittaa.
1. Ei. Minkäänlaista aikataulua ei olla tietääkseni annettu toiselle kehittäjäpäiväkirjalle.
2. Turva-autosta virallinen ja tuorein tieto on yhä, että Codemasters tekee kaiken voitavansa sen saamiseksi peliin. Jos se ei ehdi tämän vuoden versioon, niin varmasti ensi vuoden peliin. Steve Hood sanoi, että he haluavat löytää safety carille tarkoituksen pelistä ja tehdä siitä myös peruspelaajille hauskan. F1 2011:n kohdeyleisöstä kun kaikki eivät halua ajaa kahdeksaakymppiä turviksen takana.
Yksi etu Speedblackilla Wheelstand Prohon nähden on, että yhteen telineeseen voi asentaa monenlaisia rattiohjaimia. Sain tuohon kiinni hyvin sekä DFGT:n että G27:n, eli minun ei tarvinnut vaihtaa telinettä vaihtaessani rattia. Wheelstand Prolle taas käsittääkseni on oma teline sekä DFGT:lle että G27:lle, joten telinekin pitää vaihtaa jos rattia päivittää joskus. Puhumattakaan siitä jos tulevaisuudessa hankkii vaikkapa Fanatechin ratin.