About kasin maissa tulkaa meikäläisen online-lobbyyn. Eikös se ole yhä kätevin tapa GT5:ssä laittaa privapelit pystyyn? Käsittääkseni ei ole vieläkään olemassa mitään helppoa kutsusysteemiä, jolla voisi kutsua kaverilistansa pelaajia privapeliin?
Lisätkää Miccis PSN-kaveriksi ne joilla ei vielä ole.
Laitoin tänään vihdoinkin tilaukseen tuon Sonyn oman bluetooth-headsetin. Vielä jokusen päivän saatte siis sietää tuota kohisevaa ja ulisevaa MyFonekitin hirvitystä! Mutta ei enää kauaa.
Pientä liioittelua ilmassa? Jos nopeusero Australiassa on kolme sekuntia per kierros ja on jäänyt kärjestä kierroksen, menee eron kuromiseen umpeen noin 30 kierrosta!
Nopeasti hajoavat renkaat luovat skenaarioita, joissa autot ovat radalla eri tilanteissa: toisilla on hyvässä kunnossa olevat renkaat, toisilla huonommat. Ja on tärkeää päästä hitaamman ohi oman strategian kannalta.
Mutta nähtäväksi jää, kuka on oikeassa ja kuka väärässä.
Button taas sanoi, että ohitusten määrä saattaa olla shokki - myönteisessä mielessä siis.
Itse en tuomitse sääntöä vielä tässä vaiheessa. Vasta muutaman kisan jälkeen on mahdollista sanoa miten säännöt toimivat.
Sain onneksi BBC:n näkymään: asensin Maciin Virtualbox-työaseman, siihen Windows XP:n ja sitten rosvostriimit pyörimään. Toimi täydellisesti.
Unenpöpperössä tuli katseltua, mutta fiilis oli silti korkealla. Mäkit yllättävän kovassa iskussa. Red Bullit näyttivät tosin in car -kuvien perusteella kuin tiehen kiinni liimatuilta...
15 min aika-ajot + 20% kisa kestää vähän yli puoli tuntia. Eli ollaan vähän puolen jälkeen ajettu Valencia. Voidaan odotella sen jälkeen aulassa 19:45 asti sua.
Pelataanko GT:tä huomenna perjantaina alkaen joskus kasilta? Huominen olisi itselleni sopivin päivä GT:n pelaamiseen, sillä lauantaina on muuta puuhaa.
Ehkä parempi näin, miten sitä peliä olis voinu odottaa jos ne olisi kertoneet makeita uudistuksia.
Hyvä pointti. Toukokuusta syyskuuhun on huomattavasti helpompaa jaksaa odottaa kun välissä on kesäkin. Täytyy tosiaan muistaa, että pelin julkaisuun on puoli vuotta aikaa.
Pisti myös tuo "syvästi laajennettu online" sanamuoto jo toiveet heräämään 24 auton online-moninpelistä... Mutta ei varmaan kannata liikoja nyt kuvitella, ettei tule suurta pettymystä kun se paljastuukin joksikin ihan muuksi.
Kohta "F1 2011 will feature “wide-ranging technical and gameplay advancements on and off track” over F1 2010, with competitive and cooperative multiplayer components “vastly extended.” Kuulostaa todella hyvältä!
Yhteistyö-moninpeli? Voisiko 11:ssä ajaa uramoodia yhdessä kaverin kanssa samassa tallissa? Toivottavasti näitä tarkempia tietoja ei pantata kesään asti.
Ensimmäinen dev diary tulossa ilmeisesti toukokuussa.
Siinä ilmeisesti kaikki tieto, mitä tänään saatiin.
Eli julkaisupäivä jäi käteen. Pelin ominaisuuksia ei varmaan tänään sen kummemmin vielä julkisteta, mikä on toki ehdoton pettymys. Halutaanko ne sitten säästää developer diary -videoihin viime vuoden tapaan?
Topic luotu: 24.03.2011 Yläbanneri lisätty: 08.05.2011 Tietoja päivitetty ja kuvia lisätty: 04.06.2011 Videoita ja pikkutietoja lisäilty: 25.07.2011
Viimeksi päivitetty: 15.09.2011
Kehittäjä: Codemasters Birginham
Julkaisupäivä: 23.09.2011
Alustat: PC, Xbox 360, PS3, Nintendo 3DS, Sony NGP (HUOM! 3DS ja NGP -versiot ilmestyvät myöhemmin!)
F1 2011 sisältää erään eniten fanien toivomista ominaisuuksista: turva-auton. Se on käytettävissä myös online-puolella. Se voikin olla ominaisuus, jonka voi halutessaan kytkeä voi päältä. Turva-auton perässä ajettaessa kuvakulma ei vaihdu, vaan pelaaja saa käyttää samaa kuvakulmaa kuin muutenkin kisaa ajaessaan. Pelaajalla on myös kontrolli autoon, tietyin rajoituksin. Mitä nämä rajoitukset tarkalleen ottaen ovat, selviää hieman myöhemmin
Ohjattavuutta on paranneltu aiemmasta ja myös jousitus käyttäytyy aiempaa aidommin. Myös mekaaninen pito tuntuu ohjauksessa aiempaa selvemmin
Varikkopysähdys-järjestelmä on tehty kokonaan uudestaan
Peli sisältää tottakai 2011-säännöt (mm. Kersin ja DRS-järjestelmän)
Tekniset ongelmat ovat nyt mukana: oma ajotyyli vaikuttaa niiden syntyyn, mutta myös käytössä olevalla autolla on iso rooli, esimerkiksi Red Bullin Kers on kaikista herkin hajoamaan
Varikkopysähdys-järjestelmä on tehty kokonaan uudestaan
Pelissä on nyt dynaaminen pilvisysteemi, eli pelaaja voi tosiajassa päätellä pilvistä mahdollisen sadekuuron. Tämä näyttää pelin nähneiden mielestä erityisen hyvältä
Autojen rungot voivat nyt painua kokoon esimerkiksi rajun kolarin johdosta
Radalla on ratahenkilökuntaa heiluttelemassa lippuja
Ilta --> Yö -sykli on nyt mukana, joten oletettavasti Abu Dhabissa päästään nyt näkemään illan vaihtuminen yöksi.
Autoissa on nyt uniikit ja oikeat ratit, sen sijaan että kaikki pohjautuisivat samaan rattiin 2010:n tavoin.
Uusinnoista on pyritty tekemään aiempaa televisiomaisempia ja apuna on käytetty lähdetietoja televisiolähetysten kuvakulmista
Uramoodia voi nyt pelata Co-Opina toisen pelaajan kanssa. Peli toimii niin, että kaksi pelaajaa ovat toistensa tallitovereita. Oletettavasti peli toimii verkon yli, mutta tästä ei ole vielä sataprosenttista varmuutta. Myös se, onko Co-Op-urapelin kehitys tismalleen samanlainen kuin yksinpelattavassa uramoodissa, on toistaiseksi vielä auki
Lehdistön kanssa kommunikointia on paranneltu; pelaajaa näkee uutisotsikoita suorituksistaan ja vastausvaihtoehdoissakin pitäisi olla enemmän valinnanvaraa kuin edellisessä pelissä
Pelissä on enemmän pieniä välinäytöksiä uran varrella kuin edellisessä pelissä. Esimerkiksi kun kuski nousee autoon varikolla tai juhlii voittoaan Parc Ferme -alueella
Kisainsinööri pitäisi olla selvästi paranneltu versio aiemmasta pelistä
Sopimusten teko pitäisi olla aiempaa loogisempaa ja isojen tallienkin kanssa voi ajaa useita kausia putkeen
Uramoodin kesto on maksimissaan viisi kautta
Pelaaja kommunikoi tällä kertaa oman agenttinsa kanssa pelkästään pelin sisäisen sähköpostin välityksellä, joten tämä ei ole 2010:n tapaan motorhomessa läppää heittämässä
HRT, Virgin ja Lotus aloittavat uramoodissa ilman KERS-järjestelmää, mutta ajan kanssa ja autoja kehittämällä sen saa toimimaan myöhemmässä vaiheessa
107 % prosentin sääntöä ei tietääkseni ole pelissä. Tämä siksi, että oikeassa elämässä sääntö ei ole merkinnyt aina autojen pois jättämistä kisassa, vaan tallit ovat saaneet monesti neuvoteltua itsensä kisaan vaikka ovat jääneet säännön ulkopuolelle
Steve Hood kertoi haastattelussa, että F1 2011 keskittyy moninpeliin paljon enemmän kuin F1 2010. Hood ei sanomansa mukaan ollut ihan tyytyväinen 2010:n online-ominaisuuksiin
F1 2011 tarjoaa online-pelin, johon voi ottaa osaa 16 ihmispelaajaa + 8 tekoälyn ohjaamaa autoa. Lopputuloksena on periaatteessa 24 auton lähtöruudukko, vaikka kaikki eivät ihmispelaajia olekaan
Peli sisältää nyt myös jaetun ruudun moninpelin, jossa kaksi pelaajaa voi ajaa GP-kilpailuja keskenään. Tekoälyn ohjaamat autot saa mukaan kisaan, mutta harjoituksia tai aika-ajoja ei jaetun ruudun tilassa pysty ajamaan
Spectator-moodi on nyt online-ominaisuutena. Jos siis keskeytät kisan, voit seurata kanssakilpailujoiden edesottamuksia eri kamerakulmista kisan aikana
Moni suhtautui epäilevästi Codemastersiin, kun tämä nappasi F1-lisenssin itselleen ja ilmoitti julkaisevansa sarjan autourheilun kuninkuusluokkaan sijoittuvia pelejä. Työn ensimmäinen hedelmä nähtiin viime syksynä kun kaupan hyllyille saapui F1 2010, joka julkaistiin Xbox 360:lle, Playstation 3:lle ja PC:lle.
Sanonta "kaikkia on mahdotonta miellyttää" pätee F1 2010:n tapauksessa erinomaisesti: peli ei ollut simulaatio-intoilijoiden mielestä tarpeeksi raaka ja anteekaiantamaton, mutta peli myi silti todella vahvasti. Codemasters oli löytänyt reseptin, jossa se kykeni miellyttämään niin satunnaisesti pelaavia kuin vähän vakavamminkin Formula ykkösiin suhtautuvia. Peliä oli helppo muunnella mieluisekseen eri asetusten avulla.
F1 2010:n ajomalli ei ole inhorealistinen, mutta myös kaukana epärealistisesta kolikkopelistä. Se vaatii keskittymistä siinä määrin, että varsinkin pitkissä kisoissa ajamiseen joutuu keskittymään toden teolla, sillä pienelläkin jarrupaikan missaamisella voi olla kohtalokkaat seuraukset. Parhaiten tämä tulee ilmi verkkopeleissä, joissa kymmenykset ratkaisevat: on löydettävä auton rajat ja jos niiden yli menee, kelloon tulee helposti kymmenkunta sekuntia lisää. Kun onnistuu ajamaan auton rajoilla kymmeniä kierroksia putkeen, tuntuu se erittäin palkitsevalta. Silloin muistaa miksi Codemastersin tagline pelille oli "live the life". F1 2010 vie parhaimmillaan pelaajan oikean F1-kuskin nahkoihin.
Täysin piikittömillä ruusuilla tanssimista pelaaminen ei kuitenkaan ollut, sillä pelin tietyt puutteet ja bugit jättivät tilaa parannuksille. Ensimmäinen patch paikkaili pahimmat ongelmat suht koht riittävän hyvin, mutta sen jälkeen uusia päivityspaketteja ei ole tippunut.
Myös pelin uramoodia hehkutettiin ennen julkaisua vuolaasti: kerrottiin, että median kanssa kommunikointi olisi suuri osa peliä ja pelaajan urakehitystä. Totuus on toinen, sillä kysymykset käyvät nopeasti itseään toistaviksi ja vaihtoehtojen joukosta on helppo löytää sopiva, jos tallia tahtoo miellyttää tai vaihtoehtoisesti suututtaa.
Puristit halusivat peliin myös enemmän yksityiskohtia, sillä lämmittelykierros, turva-auto, palkintopallijuhlat ja lippuja heiluttelevat sekä keskeyttäneitä autoja työntävät ratavirkailijat jäivät uupumaan kokonaan pelistä.
Monen kohdalla F1 2010:n vahvuudet kuitenkin jättivät vähemmän hyvät osa-alueet hyökyaallon lailla alleen. Näihin kuului muun muassa graafinen toteutus, sillä autot ja tapahtumapaikat oli kasattu rakkaudella ja isolla työllä. Myös upea sadekelin toteuttaminen ansaitsee suuret kiitokset.
Tärkein onnistuminen oli kuitenkin verkkopeli, joka oikeanlaisella ja reilulla porukalla pelattuna on F1-pelien fanille huikeaa viihdettä. Tämä yhdistettynä dynaamiseen säähän ja pitkiin kilpailuihin varikkokäynteineen ja muine oikeine sääntöineen, niin ollaankin todellisen urheilujuhlan äärellä. F1 2010 on ehdottomasti parhaimmillaan verkossa.
Miten parantaa aiemmasta?
Mutta miten parantaa edellisestä? F1 2010 vei aikaa tehdä noin kaksi vuotta, joten miten ihmessä Codemasters onnistuisi vajaassa vuodessa parantamaan peliä radikaalisti, jos olettaa julkaisun olevan tänä syksynä? Täytyy muistaa, että nyt Codemastersilla on olemassa runko, jota päivittää. Kunhan F1 2010:n lastentaudit saadaan korjattua ja lisättyä uramoodin syvyyttä sekä kiristettyä ajomallia, on heillä käsissään jo huomattavasti edeltäjää parempi F1-peli.
Millaisia uudistuksia sitten voisi odottaa?
Turva-auto on taas kaikkien huulilla. On mielestäni melko turhaa odottaa sitä seuraavaankaan peliin, sillä rivien välistä voi lukea, ettei Codemasters ole kovin innistonut lisäämään sitä peliin. Se ei tuota heidän mielestään vaivaan nähden riittävästi lisäarvoa ja on peruspelaajille tylsä, kisoja turhaan hidastava elementti.
Mutta onhan olemassa ON/OFF-asetus, eikö? Kysymys kuuluu: miksi uhrata viikkokaupalla arvokasta koodausaikaa sellaisen toiminnon rakentamiseen, jonka valtaosa pelin ostajista kääntäisi pois päältä? Codemasters lähestyy kysymystä turva-auton lisäämisestä peliin varmasti tältä kantilta.
Lämmittelykierroksen lisääminen peliin tuntuu sen sijaan paljon turva-autoa todennäköisemmältä. Ensinnäkään se ei vaadi niin suurta työtä kuin turva-auton tekeminen fiksusti, ja toisekseen sen ajaksi voisi antaa pelaajalle mieluista tehtävää, muun muassa renkaiden lämmittämisen muodossa. Tähän viielä lisäksi kilpailun jälkeinen jäähdyttelykierros, niin fanit olisivat todella tyytyväisiä.
Online-puolta voisi monipuolistaa paljon. Yksi suurimpia puutteita F1 2010:ssä on, ettei varikolla tai kisan keskeytettyään voi katsella muiden ajoa monitorista. Tämä olisi kenties paras lisäys verkkopeliin mitä kuvitella saattaa. Jos tämän lisäksi saisi vielä verkkopelimuotoon sellaisen kisaviikonlopun, joka sisältäisi pienen harjoitusjakson, niin olisin erittäin tyytyväinen.
Uusintojen "musiikkitelevisiomaisuus" ei ollut 2010-pelissä mieleeni. Ei tarvitse kuin katsoa Gran Turismo 5:n uusintoja ja huomata miten iso ero on realismissa. Mielestäni uusinnoissa tulisi tähdätä juuri realismiin eikä tehdä niistä liian irroittelevia kamera-ajoineen ja efekteineen.
Yksi mielenkiintoinen kysymys on, miten paluun tekevä KERS ja liikuteltava takasiipi sisällytetään pelimekaniikkaan? Jos molempiin annetaan kontrolli, voi pelistä tulla jo liian sekavaa. Liikkuvan takasiiven kanssa ainakin, koska siihen liittyy enemmän "et saa käyttää sitä nyt, tässä saat" tyylistä säätöä. KERS on helpompi tapaus. Wii-peli F1 2009 ei tehnyt KERSsiä ollenkaan uskottavasti, vaan se toimi hyvin arcademaisesti ja epäuskottavasti. Boosti ei saisi olla liian iso, vaan hienovarainen eikä mikään automaattisesti ohitusta mahdollistava. Molemmat näistä ovat hyviä lisäyksiä pelimekaniikkaan jos ne sisällytetään mukaan hyvin.
Dynaaminen sää? Se oli F1 2010:ssä tehty hyvin, mutta ei suinkaan täydellisesti. Esimerkiksi sateen alkamisen jälkeen rata kastui liian hitaasti. Oikeissa kilpailuissa ei kulu kuin yksi kierros ja autot alkavat liukastella. Samoin välikelin olosuhteissa pitoa oli tarjolla vähän liikaa. Aika-ajoissa dynaaminen sää toimi pääosin hyvin, lukuunottamatta erästä ongelmaa: säänvaihtelu oli sessioiden välillä täysin epärealistista. Miten on mahdollista, että Q2 saatettiin ajaa täydellisessä rankkasateessa ja vastaavasti viisi minuuttia myöhemmin alkanut Q3 mentiinkin täydellisessä auringonpaisteessa ja täysin kuivuneella radalla? Aika-ajojaksojen sää ei siis ollut toisiinsa sidottu, joka pitäisi ehdottomasti korjata tulevaan peliin.
Mä pistin nyt nää loputkin tallinimet blogiin. Eli ReLaren ja Maximum Energy. Jos Juho tai Jaba haluaa jonkun muun nimen vielä ennen kauden alkua, niin onnistuu toki sekin.
Aikamoista formulasettiä tulossa viikonlopuksi: Australian avauskilpailu, ekoja F1 2011 -tietoja, valmistautuminen uuteen PLF1-kauteen... Gotta love it!
Perjantaina keskiyöllä loppuu äänestys. Siihen mennessä siis kaikki halukkaat äänestämään kymmenen rataa (ensimmäinen ja viimeinen kisa siis samassa paikassa).
Kisakalenterin järjestys selvinnee siis lauantaina.
Ilmestyykö tämä nyt torstaina vai perjantaina? Eiköhän tämä tartu jokatapauksessa viikonlopuksi mukaan.
Demo-versioita verratessa Xbox 360 Crysis 2 oli selvästi paremman näköinen; PS3-versio oli suttuinen kuin mikä.
Retail-versiot pelistä ovat onneksi molemmat erittäin hyviä. Itseasiassa monien mielestä PS3-versio vie pidemmän korren. Lens of Truth-vertailun eri konsoliversioista voit katsoa täällä.
Uuuh, aika makean näköisiä. Ja hinnoittelu vihdoin fiksua myös kilpailijoilla. Tablet-sota kiihtyy ja mikäs sen hienompaa, kun laitteiden tehot nousevat ja hintalappuja poljetaan niin alas kuin mahdollista.
Mielenkiintoista nähdä, paljonko iPad joutuu antamaan markkinaosuudestaan pois tämän vuoden aikana.