En pistäisi pahekseni hieman isompaa ruutua, kunhan ei mennä paljon yli 4 tuuman. iPad on erikseen, matkapuhelin täytyy pitää sopivan kokoisena aina mukana kuljetettavaksi.
Miten paljon DPI tippuu isomman näytön myötä, kun reso pysyy melkein varmasti samana? Apple mainosti viime iPhonea isolla volyymilla retina-näytöllä. Kuulemmeko nyt, että näyttö on silti upea, vaikka DPi tippuisi alle 300:n. Ja olisihan se varmasti silloinkin, en sitä epäile.
Kolmisen kuukautta ja uusi iPhone-rumba alkaa taas. 3G:stä asti on tullut päivitettyä joka vuosi.
Ensi keskiviikkona muuten saadaan tod.näk iOS 4.3 yleiseen jakeluun ja ensimaistiaiset iOS 5:stä.
Tuolla puhutaan, että toimii parhaiten laajakaistoilla 4 megasta ylöspäin. Onkohan kuvan bittivirtaa nostettu? Jos päästäisiin BBC:n 1500 kbps -streamin laatuun, niin se olisi jo hyvä.
Tässä saattaa olla tapani seurata tuleva kausi. Läppäri kiinni telkuun, pääruudulle pyörimään päälähetys ja läppärin ruudulle onboard-kamerat. Lienee mahdollista? Ainoa kysymysmerkki on Katsomo & Mac -yhtälö, joka ei aina takaa kovinkaan hyvää lopputulemaa....
Aika-ajosta irtosi rutiinisuorituksella paalupaikka, joten palkintopallijahtiin lähdettiin kilpailussa. Talli oli asettanut kisaan hyvin löysät tavoitteet, sillä sen mielestä 20:s lähtöruutu ja 18:s sija kilpailussa olisi OK.
Startissa molemmat Red Bullit rynnivät väkisin ohi. Ja sitten tapahtuu jotain kauheaa, sillä stadionille tultaessa raskas Lotus-auto yllättää minut täysin ja pyörähdän hietikolle. Tipun sijalle 14.
Vielä pari tälläistä virheittä ja löydän itseni tilanteesta, jossa pisteistä ei taistella. Lopputuloksissa tulin maaliin sijalla 15, joka tosin meni rutkasti omien tavoitteideni alle, oli talli tästä mitä mieltä tahansa.
Kilpailun voitti lopulta Webber. Nico Rosberg ajoi kärjessä todella kauan ja luulin jo tämän ottavan Saksasta hopeanuolella upean voiton, mutta sitten tämä tippuikin pois kärjestä. Tekiköhän virheen vai ajoiko kovilla alussa pitkän stintin?
Jokatapauksessa, Saksa oli minulle hukattu mahdollisuus ottaa pisteitä. Uusin kujein Unkariin.
Suurin osa on Logitechin tarjontaa, mutta voittaja ei sieltä osastosta löydy, eikä edes toinen sija, sillä Fanatech ja Thrustmaster onnistuivat nousemaan testaajien suosikeiksi.
Uusi Thrustmaster T500 sai avoimia kehuja ja oli molempien testaajien ykkössuosikki. Sen sanottiin olevan "pykälää edellä Logitechia ja Fanatechia". 600 dollarin hinta ilman vaihdeyksikköä on kuitenkin sen verran suolainen, että useimmat harkitsevat sen kolmannenkin kerran siihen sijoittamista.
G27 on ollut minulla tiiviissä käytössä sen hankkimisen jälkeen. Toisen FF-moottorin läsnäolon DFGT:en verrattuna tuntee, sillä ratilla pystyy tekemään F1 2010:ssä ja GT5:ssä sellaisia korjausliikkeitä, jotka tuskin ovat mahdollisia Driving Force GT:llä.
Myös vaihtoledit ovat nousseet arvoon, varsinkin GT5:ssä, jossa en pidä HUDia päällä. Vaihtoledeistä näkee kätevästi koska pitää vaihtaa, varsinkin jos käytössä on ohjaamoton standard-auto.
Vähän on jäänyt sarja junnaamaan paikallee, millonkos me jatketaan?
Ajattelin, että etelän hiihtolomaviikko pidetään taukoa ja sitten ensi viikolla jatketaan. Tässä vaiheessa kun kilpailijoita on sen verran vähän, jokainen on tärkeää saada viivalle.
Ei ollut helppoa muuten aikoinaan olla Schumi-fani Häkkisen aikakaudella. Asuin pienessä kaupungissa, jossa suurinpiirtein kaikki muut kannattivat Mikaa ja melkein lähettivät kirjepommeja postilaatikkoomme.
Menin jopa niin pitkälle, että kerran väitellessämme Häkkisen ja Schumacherin sadekelin taidoista, iskin vieressäni olleen ikkunan kädelläni säpäleiksi, kun jengi provosoi ja väitti kaikkia Schumin sadekelin voittoja puhtaaksi tuuriksi. Olin tuolloin muistaakseni 14-vuotias...
Olin koko kilpailun ajan kuin tulisilla hiilillä ja seurasin 1,5 tuntia lähetystä kirjaimellisesti seisten television edessä. Koko kilpailun kestänyt kevyt tihkusade kiristi hermot äärimmilleen.
Tässä oli hetki, jota olin odottanut monta vuotta. Jerezissä -97 se vietiin ja niin ikään Suzukassa -98.
Kostein silmin seurasin kun Michael hyppäsi autostaan ja halasi yksitellen kaikki tallinsa työntekijät.
Tuskin pääsen enää penkkiurheilun parissa kokemaan vastaavaa tunnemylläkkää. Olin koko mestaruuden jälkeisen viikon aivan pilvissä.
Nuo talviset metsät ja tundrat... Näen jo itseni sieluni silmin tuolla samoilemassa. Puhelin pois päältä, ison ruudun ääreen ja 5.1-äänentoiston sisään. Voi tsiisus, odotus muuttuu pahemmaksi kun näitä videoita alkaa tulla.
Silverstonen kilpailu: todella viihdyttävää settiä!
Heti alussa kaikki sääennusteet viskattiin romukoppaan, sillä vesisade oli kastellut Silverstonen radan täysin läpimäräksi. Otin starttiin täyden sadekelin renkaat ja säädöt heitin puoleen väliin, eli ns. välikelille. Laskin sen varaan, että rata alkaisi jossain vaiheessa kuivua.
Startti koitti: sain kuudennesta lähtöruudusta kohtuullisen startin ja pystyin pitämään paikkani ensimmäisellä kierroksella. Rata oli kuitenkin parin ensimmäisen kiekan ajan aivan törkyliukas ja pian tein virheen jonka takia kaksi autoa ohitti minut ja tipuin sijalle 8. Takanani ajoi Barrichello, joka tahkosi suurinpiirtein samankaisia kierroksia kuin minä. Ehkä hieman hitaampia?
Sade alkoi lieventyä ja rata kuivui kuvumistaan, kierrosajat tippuivat nopeaan tahtiin. Kärjessä Webber ajoi noin sekuntia nopeampia kierroksia kuin minä vaikka itsekin ajoin niin kovaa kuin pääsin, sillä Barrichello ajoi takana varsin kovaa.
Kierrokselle 15 mentäessä radalla alkoi olla kuiva ura. Jotkut autot menivät varikolle renkaiden vaihtoon kun esimerkiksi Button jatkoi vielä vesikelin renkailla pari kierrosta. Otin miehestä mallia ja ajoin vasta kierroksella 18 hakemaan kovat renkaat alle. Siinä vaiheessa radalla oli jo selkeä kuiva ura, mutta sen ulkopuolella vielä pieniä lätäköitä. Uraa piti seurata kuin hai laivaa tai muuten oli liukkaat oltavat.
Buttonin taktiikka oli kannattanut ja mies riisti johtopaikan Webberiltä. Webber olikin rengasruletin häviäjä ja tippui myös Alonson taakse, kolmanneksi.
Itse pidin oman paikkani ja ajoin varikkostoppien jälkeen kahdeksantena, kovilla renkailla. Tämähän näyttää hyvältä, ajattelin.
Mutta ei näyttänyt kauaa: kuivalla kelillä ja välikelin säädöillä olin auttamattomasti hitaampi kuin jotkut takana tulleet. Muun muuassa Barrichello ajoi viiden sekunnin karkumatkani kiinni parin hassun kierroksen aikani ja meni jonkun aikaa pyristeltyäni ohi. Tipuin yhdeksänneksi ja peräluukussa hengitti Force Indian Sutil. Eipä mennyt kauaa, kun saksalainen kuittasi minut pienen leveäksi ajon myötä.
Olin kymmenes. Viimeisellä pistesijalla. Takanani ajoi Renault-kaksikko Kubica ja Petrov, joista varsinkin Kubica oli minua selkeästi nopeampi. Alkoi hurja puolustustaisto, jota kykenin pitämään yllä kymmenisen kierrosta! Kunnes tapahtui käänne: Schumi oli hitauteni takia ajanut Rellut kiinni ja huomasin että tämä oli jopa ohittanut heidät. Oh no, tämä ei tiedä hyvää. Kului kaksi mutkaa ja Schumacher rynni väkisin, "joko sinä tuhoudut tai minä" mentaliteetillaan ohi. Nostin suosiolla ja sanoin viimeiselle pistesijalle jäähyväiset. Schumi oli parin mutkan aikana tehnyt tempun, johon Kubica ja Petrov eivät kyenneet yli kymmenen kierroksen aikana.
Lpppukisa oli hurjaa puolustustaistoa sijan 11 puolesta. Ja vastoin kaikkia ennakko-odotuksia onnistuin kuin onnistuinkin pitämään tuon sijan, vaikka se vaatikin poikkeuksellisen röyhkeää puolustusvoittoista ajoa.
Maalissa olin erittäin tyytyväinen, vaikka ajoin sijalle, josta ei saanut pisteen pistettä. Sen F1 2010 osaa: keskijoukon sijoituksistakin riemuitsee jos niiden eteen tekee hartiavoimin töitä. Harvassa ajopelissä sijoittuminen keskikastiin on tuntunut näin hyvältä.
Viikonloppu meni loppujen lopuksi hyvin, sillä talli asetti tavoitteet kisalle 12 parhaan joukkoon ja sinne ylsin. Motorhomeen tultuani managerini ilmoitti hymyssä suin: "Hyviä uutisia! Tony Fernandez on juuri jättänyt sinulle tarjouksen ja haluaa, että ajat Lotusta myös ensi kaudella". 6,5 miltsiä ykköskuskin status? Antakaa se kynä jo!
Pistetilanne on kärjen osalta muuten uskomattoman tiukka, sillä neljä kaveria ovat 10 pojon sisässä ja myös Button nousi voittonsa ansiosta taisteluun mukaan.
Lotus päivitti Englantiin sivuponttoonit ja pitoa tuli aimo annos lisää. Lotuksen tehdas sijaitsee Norfolkissa, joten Malesian ohella tämä on tallille toinen kotikisa. Hyvä tulos täältä olisi ehdottomasti hyvä juttu, ihan tallin PR:ääkin ajatellen.
Englannissa sataa paljon. Se nähtiin taas aika-ajoissa, sillä Q3 aloitettiin täysin sateen kastelemalla radalla.
Talli teki hieman virheellisen päätöksen ja suositteli minulle täyden sadekelin renkaita. Ne osoittautuivat vääräksi ratkaisuksi ja niin minua kehoitettiin hakemaan nopeasti välikelin gummit. Minä tein työtä käskettyä ja aikaa jäi ajaa vielä yksi nopea.
Button oli tikittänyt taululle kovan ajan. Siihen en millään pystynyt ja lopputuloksissa jäinkin kuudenteen lähtöruutuun. Mutta hei, ei se missään tapauksessa huono ole! Siitä on hyvä lähteä pistejahtiin. Kilpailu on pitkä ja on luvattu pilvistä keliä, joten sadekuurotkin ovat mahdollisia. Muutaman lisäpisteen kanssa jos Silverstonesta lähdetään pois, niin on syytä olla tyytyväinen.
Itsekään en kyllä syö mitenkään erityisen monipuolisesti. Onneksi koululta saa päivittäin ainakin sen yhden lämpimän aterian halvalla.
Muuten tuleekin kaupasta ostettua yleensä sitä halvinta. Se halvinkin vaihtoehto kun tuntuu näinä päivinä olevan varsinkin opiskelijabudjetilla elävälle aika hintava. Ja hinnat vain nousevat koko ajan.
Etukamera, tehokkaampi prossu, 512 mb muistia? Saa nähdä tuleeko mitään enempää.
Saa myös nähdä pysynkö nahoissani hankkimisen suhteen. Minun piti pärjätä kaksi vuotta myös iPhone 3G:llä, mutta niin vain 3GS:m tullessa se tuli ostettua heti.
Toisaalta kun on aika varmaa, että iPad 3 on se radikaali päivitys tarkempine näyttöineen, niin kyllä nykyisen iPadin kanssa voisi odotella ensi vuoteen. Toivottavasti iOS 5 ei rampauta sitä...
Ja nyt se sitten napsahti Valenciasta! Kauden ja samalla uran ensimmäinen voitto.
Aika-ajossa jouduin taipumaan Hamiltonille joitakin tuhannesosia, mutta heti kilpailun lähdössä oli selvää, että kisavauhtini oli muille liikaa. Nousin kärkeen jo kierroksella 3 ja siitä eteenpäin ajoin tasaisen varmasti karkuun Schumilta, joka hyvän lähdön turvin nousi siis toiseksi lähdössä. Loppujen lopuksi voitin lähes minuutin marginaalin turvin.
71 pojoa taskussa ja kärkikavereilla vähän yli 110. Lehdistötilaisuudessa kyseltiin, että onko mestaruuden voittaminen edes pälkähtänyt päähäni. Vastasin, että mennään nyt kisa kisalta eteenpäin.
Silverstone tulee varmasti olemaan paljon vaikeampi, mutta toisaalta on siellä sellaisiakin ratoja kuin Hocke, Spa ja Monza jossa voi menestyä hyvin, varsinkin jos autoon tulee vielä hyviä päivityksiä.
Jos saisin tallin pisteissä kuudennelle sijalle niin olisin tyytyväinen. Mielenkiintoista nähdä, onko auto ensi kauden alussa yhtään nopeampi kuin mitä se oli tällä kaudella Bahrainissa. Codemastershan väittää, että huonon auton pystyy nostamaan hyväksi autoksi ajan kanssa. Jopa siinä määrin, että AI-tallikaveri alkaa sillä tuoda pisteitä. Tämän väitteen aionkin nyt laittaa koetukselle.
Ensi kaudeksi ykköskuskistatus Lotukselle ja tallikaveriksi vaihtunee Kovalainen. Fernandezin tarjousta odotellessa...
iPad on kyllä joissakin tapauksissa aivan ehdoton.
Tänään tein koulutehtävää jossa pitää lukea ja arvioida muiden opiskelijoiden tekemiä opinnäytetöitä. Noh, tyypilliseen tapaani en saanut kotona mitään aikaiseksi. Nappasin iPadin messiin ja lähdin kirjastoon.
Päättötyöt oli mukava lukaista pdf-muodossa pehmeällä sohvalla loikoillen. Taustalla oli kokoajan plainText-app, johon tein muistiinpanoja. Kun sitten aloitin kirjoittamaan juttua puhtaaksi, laitoin iPadin pöydälle hanskojeni päälle. Niin, että se nousi pienessä kulmassa ylös. Tällöin kirjoittaminen kosketusnäppiksellä oli erittäin miellyttävää ja melkein yhtä sutjakkaa kuin fyysisellä kannettavan näppäimistöllä.
Olisiko tämä hoitunut myös kannettavalla? Tottakai. Mutta väitän, ettei yhtä mukavasti. Kyllä tällä esseitäkin kirjoittelee, varsinkin kun näppikseen on jo tottunut ja automaattinen täydentäjäkin ehdottelee jo pääosin fiksuja sanoja.
Tästä laitteesta on muutenkin tullut kiinteä osa arkeani, sillä harvoin sen jätän kotiin, kun kulkee niin kätevästi laukun pohjalla. Aina aamiaispöydän uutistenvälittäjästä koulumuistiinpanoihin ja junamatkojen ajantappajaan.
Australia on kyllä avauskisalle paljon parempi lokaatio kuin Bahrain.
Muistan aikoinaan miten hienoa oli herätä kukonlauluun aikaan aamulla katsomaan uutta kautta ja Häkkisen ja Schumacherin vääntöä aika-ajoissa. "hyvää aikaista aamua sinne Suomeen" toivotti Kyllönen. Hyviä muistoja!
Aika-ajoissa selkeä paalupaikka kuivalla kelillä. Kisassa sitten heti lähdössä karkuun ja johtoa kasvattamaan, niinhän?
Kisaan startattiin tihkusateen ropistessa Montrealin radan pintaa vasten. Lähdössä jouduin tuttuun tapaan taistelemaan kynsin ja hampain sijoitukseni johdosta, mutta onnistuin pitämään Webberin vaivoin takanani.
Sitten, kierroksella kolme, auto lähti lapasesta ja Alonso ja Button ajoivat ohi.
Peesasin tätä kaksikkoa jokusen sekunnin päässä, kunnes kierroksella kymmenen rata oli jo niin kuiva, että renkaat kykeni vaihtamaan kuivan kelin versioihin. Tekoäly oli heti tilanteen tasalla; se iski kovat nakit alle ainakin kärjen osalta, ettei tarvitsisi tehdä enää ylimääräisiä varikkokäyntejä. Itse menettelin samoin.
Sitten alkoi taisto Buttonia ja Alonsoa vastaan. Ajoin kuin riivattu, mutta silti nakutin järjestäen melkeinpä täysin samanlaisia aikoja kuin tämä kaksikko. Välillä joillakin kierroksilla saatoin saada jokusen kymmenyksen kiinni. Tätä hippaa jatkui aina kierrokselle 64 (kisassa ajettiin 70 kierrosta).
Sitten alkoi taas vesisde! Olin Alonsoa perässä kymmenisen sekuntia ja laitoin kaiken peliin. Ajattelin, että jos Alonso tai Button tekee kärjessä virheen, olen iskuetäisyydellä.
Harmi vain, että ajoin yli rajojeni, sillä kierroksella 67 kaasutin mestarien muurien shikaanissa hieman liikaa ja perä lähti alta. Autoni hipaisi hieman rajummin seinämuuria ja koko etusiipi leikkautui pois. Massa hengitti takana viiden sekunnin päässä...
Kaksi kierrosta kykenin pidättämään Massaa ja ajamaan niin leveästi kuin mahdollista, mutta viimeiselle kierroksella lähdettäessä Massa rynni väkisin ohi ensimmäisessä mutkayhdistelmässä. Ratakin oli jo tässä vaiheessa hieman liukas. Takana ajanut Petrov uhkaili hänkin ohituksella, mutta onnistuin kuin onnistuinkin pitämään neljännen sijani maaliin asti.
Tyytyväinen? No juu. 12 pistettä Lotukselle on hyvin. Harmittaa vain, että palkintopalli oli NIIN lähellä, että saatoin jo maistaa sampanjan suussani. Varmistelun sijaan laitoin kaiken peliin ja yritin voittoa.
Todella hieno ja viihdyttävä kisa, siis. Kyllä jokaisen podiumin eteen saa ainakin näin ensimmäisellä kaudella tehdä 100% kisamitalla hartiavoimin töitä. Hyvä niin.
Tämän päivän kilpailuun pitäisi saadaan varmaan vähintään kuusi osallistujaa, muuten ei ole järkevää ajaa.
Mitä ensi kauteen tulee, niin autot voitaisiin antaa käänteisessä järjestyksessä, eli sarjan viimeinen saisi valita ensimmäisenä. Mutta tätä ei ole vielä lyöty lukkoon.
Oma valintani ensi kaudelle on taas joku vähän tehottomampi menopeli. Lotus kiehtoisi. Kyllä tuo nykyinen HRT:kin kelpaisi, jotenkin ehtinyt kiintyä siihen.
Olen samaa mieltä siitä, että säännöllinen kisa-ajankohta pitäisi löytää ensi kaudelle.
Kyllä minua kiinnostaa kuulla uusista herkuista mitä kauppojen hyllyille rantautuu. Ei elintarvike-nimi topicin nimessä rajaa sisältöä siihen, että arvosteltavan tuotteen pitäisi olla ihmiselle elintärkeä ja terveellinen ruokahyödyke. Ei kaikkea tarvitse ottaa niin vakavasti. Elämä on helpompaa pilke silmäkulmassa.
Löysitkö mielestäni hyvän elintarvikkeen jonka haluat arvostella? Onko Lidlin sipsit hinta/laatu-suhteeltaan parasta koskaan? Onko Fazerin uusi suklaalevy täyttä sutta ja sekundaa? Kerro siitä täällä! Liitä mielellään mukaan muutama perustieto, kuten saako tuotetta vain tietyistä kaupoista ja minkä hintaista se suurinpiirtein on. Pisteytys on vaihtoehtoista.
Jo Rodeon alkuperäinen juoma muistutti paikka paikoin enemmän marjamehua kuin perinteistä energiajuomaa. Uutuus Rodeo Juicy on nimensäkin mukaisesti mehuenergiajuoma ja sellaisena erittäin onnistunut. Sitä voisin verrata lähinnä Batteryn Juicediin. Ero on tosin siinä, että yhden Batteryn hinnalla saa kaksi pulloa Rodeota.
Ensikulaus tuo esiin lievää appelsiinin aromia, jonka jälkeen sukelletaan tropiikin tunnelmiin: pinnalle pulpahtaa passion-hedelmäistä vivahdetta. Koko paketin kruunaa raikkaus.
Yksi parhaista energiajuomista, joita olen maistanut. Kun tulee näitä joskus ostettua, niin Rodeo Juicy on vahva ehdokas. Halpa hintakaan ei haittaa (ainakin Espoon S-Marketissa juoma kustansi 1,35 €)
Vetteliltä kylmää kyytiä muille: ero Alonsoon 1,1 sekuntia.
RB:llä on kuitenkin ihan jumalaton menopeli ja lyövät muut avauskisassa mennen tullen?
Kuulin vasta muutama päivä sitten, että jos Bahrainissa ajetaan, niin siellä ei käytetä viime vuonna esiteltyä ratakarttaa, jossa oli mukana se syherö kakkossektori. Sen sijaan ajetaan sillä vanhemmalla, eli kierrosajoista putoaa melkein puoli minuuttia pois.
Ja eikös f1 2011 pelissä oo mukana viel turva-autoki?
Nii ja kautta jatkoin tänään Malesian harjotuksilla. Olin 20:s mutta mikä tärkeintä tallikaveri Di Grassi jäi taakse. Tavoitteissa olis päästä aika-ajoista eka vaiheen läpi ja kisassa jonnekki 15 joukkoon. Ja Ephramilta innostusta saaneena ajankin 100 % kisamitan. Saapi nähä pysyykö keskittyminen yllä
Turva-autosta ei ole vielä virallista tietoa. Viime syksyltä muistan Steve Hoodin kommentoineen, että safety car on niiden asioiden listalla, joiden lisäämistä miettivät 2011 peliin.
Varmaan tietoa rupeaa tippumaan viimeistään silloin kun saavat Dirt 3:n julkaistua toukokuussa. Valmistelen parhaillaan eeppistä F1 2011 -aihetta, jonka avauksen säästän siihen kun pelistä saadaan ensimmäiset viralliset tiedonmurut.
Ja varaukseton peukku täältä pystyyn eikan 100% kisamitalle. Nuo täyspitkät kisat menevät itseasiassa kuin siivillä ainakin minulla. En ymmärrä miten tuntuu niin nopealta vetäistä 60 kierrosta, mutta kun keskittyy ja on kivaa, niin ajankulu ympäriltä hämärtyy täysin. Vain istumalihakset kertovat, että nyt tuli ajettua täyspitkä kisa...
Uusi päivitys (versionumero 1.06, koko 301 MB) julkaistiin tänään.
GTPlanetin kokoama listaus muutoksista:
Virallinen muutoslistaus:
Kai se on aloitettava tänään uusi ura.
Ei muuten vieläkään virallista tukea G27:lle? Pahus. Tahtoisin niin kiinnittää ne napit omien mieltymysteni mukaisesti, niinkuin Driving Force GT:llä pystyi tekemään.