|
4742
|
Yleinen / Popkeskustelu / Vs: Mitä telkusta tulee?
|
: 07.01.2011 21:57
|
SubTV näyttää kaikki Bondit järjestyksessä alkaen huomisesta. Ohjelmapaikkana siis lauantai klo. 21.00.
Varhaisista Bondeista itselläni on aika hatarat muistikuvat, joten tämä tulee itselleni varsin mieluisena asiana. Huomisesta Tohtori No:sta en muista juuri mitään.
|
|
|
4743
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Gran Turismo 5
|
: 07.01.2011 18:08
|
http://www.youtube.com/watch?v=jb5lrOfEDUANauhoitin Monzassa Lancia Deltalla ajetun kierrokseni. Vaihtamiset ei vielä oikein natsaa, mutta ajaminen on siitä huolimatta aivan mahtavaa. Mitäs jos ajettaisiin Turismoa huomenna klo. 14:00? Joku tunti voitaisiin ajella mieluisimpia ratoja. Näin ensimmäisellä kerralla voitaisiin käyttää niitä valmiiksi valikoimassa olevia autoja, niin ei tule niidenkään kanssa ylimääräistä säätöä.
|
|
|
4744
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Codemastersin Formula One 2010 (PS3, X360, PC)
|
: 07.01.2011 13:49
|
Tuli mieleen IceCold ja Runner teidän hylkäyksestä; vältittekö kolarisuman ajamalla nurmen kautta? Jos niin teitte, niin siitä voisi ymmärretävästi peli hylätä laittoman ohituksen takia. Se on huono juttu pelien tekoälyssä, sillä jos ohittaa vain ajamalla nurmen kautta, se ottaa sen heti, eikä yhtään "improvisoi" ja katso että sillä estettiin pahemmat kolarit Itsekin lähdin kiertämään kolarisumaa sieltä nurmikon kautta, mutta sitten muistin tuon hylkäysuhan ja painoin reilusti jarrua ennenkuin palasin radalle. Tipuin siinä melkein hännille, mutta on mielestäni parempi jatkaa kisaa vaikka viimeisenä kuin tulla hylätyksi ensimmäisessä mutkassa. Aina kisan tiimellyksessä ei kuitenkaan ajattele näin rationaalisesti. Tuollainen improvisoiva tekoäly olisi 2011-peliin hieno juttu, mutta lienee aika vaikea toteuttaa käytännössä. Siinä pitäisi ottaa niin paljon muuttujia huomioon.
|
|
|
4747
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Gran Turismo 5
|
: 06.01.2011 15:46
|
Meikäläistäkin joku skaba kiinnostaisi. Eli jos porukka haluaisi niin järjestetään kunnon ultimate tournament! Ehdotan sambabusseilla Nürburgringissä.
Ääh, liian tujua. 60-luvun Fiude 500 se olla pitää, 17 heppaisena. Kierrosajat Nyrrellä huitelevat varmaan jossain puolen tunnin tietämissä. Viikonloppuna voisin isännöidä skaboja. Kolme nyt siis esittänyt kiinnostusta (minut mukaanluettuna). Olisiko lisää osallistujia, vaikka lauantai-kisoihin?
|
|
|
4749
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Pelaamisen/pelimaun muuttuminen
|
: 06.01.2011 00:05
|
Oma pelimaku on vuosien varrella muokkautunut vain jonkin verran. Käyttäisin ehkä sanaa "jalostunut".
Pienenä nassikkana Mega Man -seikkailut ja Mariot tekivät kauppansa, mutta minulla oli intoa pelata kavereiden kanssa myös EA:n ensimmäisiä NHL-pelejä ja Double Dragonin ja Final Fightin kaltaisia eteneviä mätkintöjä. Lapsuuden suosikkisarja oli silti ehdottomasti Mega Man. Vielä NES-aikakaudella jokainen uusi MM-julkaisu oli suuri tapaus.
Playstation-aikakausi aloitti omalla kohdallani intoilun racing-genrestä. Näin livenä Colin Mcrae Rallyn ja Gran Turismon, ja se oli menoa se. Menoa vauhdittamaan hankittiin vielä Mad Catzin halpisratti, joka siihen aikaan tosin tuntui hyvinkin ylelliseltä kapineelta.
Ajopelien lisäksi PS1/N64-aikakautena pelasin paljon räiskintöjä, näitä tosin lähinnä moninpeleinä. Goldeneye 007 ja Perfect Dark varsinkin varastivat huikean kasan vapaa-aikaa. Varmasti tuttu tarina monelle.
SM64 ja N64-Zeldat säväyttivät myös ja tekivät samalla minusta astetta isomman Nintendo-miehen, joka ryhtyi odottelemaan mieluummin GameCubea kuin uutta Playstatonia.
GC/PS2/Xbox-aikakausi pudotti pelilistaltani melkein kokonaan Racing-pelit. Joitakin formuloita ja Gran Turismoja tuli pelattua, mutta määrät pysyivät edelliseen sukupolveen verrattuna varsin kohtuullisina. Tämä oli aikakausi, jolloin olin lähempänä kultaista HC-pelaajan arvonimeä: monenlaiset genret tekivät kauppansa, omistin kaikki kolme tehokonsolia ja uudet huippujulkaisut piti saada heti vaikka Prismasta seitsemällä kympillä.
Tämän aikakauden merkittävän sarja itselleni lienee Metal Gear Solid. Sekä 2 että 3 olivat hienoja kokemuksia, varsinkin ensimmäistä kertaa pelattuna. Myös Nintendo syyti GameCubelle monta sellaista peliä, joita tänä päivänä voi muistella erityisellä lämmöllä.
Nykyinen aikausi palautti ruokalistalle ajopelit, ja teki sen suurella volyymilla. Se sai hankkimaan myös uuden rattiohjaimen, vuosien ratittoman jakson jälkeen.
Nintendon omat pelit + racing -lienee taikasana, jos minun pitäisi määritellä oma tämän hetkinen pelimaku lyhyesti. Toki poikkeuksia tämän ulkopuolelta löytyy, mutta en ole enää edellissukupolven tapainen "lähes-HC", joka edes yritti pelata jokaista merkittävää peliä kaikilta konsoleilta.
Olen taantunut lähes halveksuttavaksi formuloilla rällästelijäksi, joka silloin tällöin ajamisen tauoilla ohjastaa Mariota liiketunnistusohjaimella heiluen. Olen siis jonkinlaista pelifoorumien pohjasakkaa.
Tärkeintä on, että hauskaa riittää.
|
|
|
4750
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Codemastersin Formula One 2010 (PS3, X360, PC)
|
: 05.01.2011 22:29
|
Täytyy kyllä myöntää, että olin vähän hukassa alussa kun en ole f1 2010:neen koskenut viime kisan jälkeen kertaakaan . Pitää kyllä vähän treenailla tuota Valenciaa ennen seuraavaa kisa. Tauot kyllä näkyy heti suorituksissa. Varsinkin jos on ajanut joillakin Mineillä kilpaa Gran Turismossa tai WRC:tä, niin johan ollaan parit eka kierrosta ihmettelemässä että miten se formula kulkeekaan... Lisäksi itselläni aiheuttaa tuo G27 vieläkin vähän päänvaivaa, jarrutuspaikkojen suhteen siis. Mutta eiköhän se parin kisan jälkeen ns. "osu".
|
|
|
4751
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Codemastersin Formula One 2010 (PS3, X360, PC)
|
: 05.01.2011 21:44
|
Blogi päivitetty tulosten ja pistetilanteen osalta. Mielenkiintoinen kilpailu. Neljäs olin lukuisten hylkäysten/keskeytysten ansiosta, mutta kaikki pitää ottaa vastaan mitä saa. Sulo12:n voitto oli hieno ja toi tallimme mukaan täysillä mestaruustaistoon! Onnea tallitoverille! Sulon olisi pitänyt laulaa mikkiin jotain ensimmäisen voiton kunniaksi, Buttonin tyylisesti. Tai no, mestaruuslauluhan se We are the champions oli, mutta silti. Tuo Bunderin ajo kuulostaa karppasen kuvailun perusteella vähän turhan aggressiiviselta. Jos Bunder siis olet mukana tulevissa kisoissa, niin ota vähän rauhallisemmin ja kunnioita toisten ajolinjoja. Tämän siis sanon vain karppasen kisakertomuksen kuulleena. Mutta no hard feelings, kaikki tekevät virheitä.
|
|
|
4754
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: F1-kausi 2011
|
: 05.01.2011 12:13
|
Luotettavat lähteet tiesivät kertoa, että Group Lotus olisi ostanut Genii Capitalilta koko Renault-tallin. Vähän myöhemmin tämä kuitenkin paljastui perättömäksi: Genii omistaa tällä hetkellä 100% Renault-osakkeista. Group Lotus kuitenkin suunnittelee hankkivansa osa-omistuksen tallista lähiaikoina, rahoituksen kanssa on vain ollut hankaluuksia. Tällä hetkellä Group Lotus on siis vain sponsori tallissa, ei mitään muuta. Tavallisen pulliaisen silmään kuitenkin näyttää, että Lotus olisi tallissa se herra ja hidalgo, onhan tallin nimikin muotoa Lotus-Renault. http://joesaward.wordpress.com/2011/01/04/genii-selling-lotus-renault-shares/
|
|
|
4755
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Rattiohjaimet - koska autopelisi on sen arvoinen
|
: 05.01.2011 00:14
|
Pistin merkille, että G27:n hiljaisuus johtaa suoraan immersion parantumiseen. DFGT tuntui niin selkeästi "vain" videopelin hallintavälineeltä, ei oikealta ratilta. G27:n kanssa ylimääräisiin ääniin ei tule kiinnitettyä huomiota, joten itse ajaminen saa kaiken päähuomion. On helpompi uskoa, että toden totta ohjastaa sitä WRC-Citikkaa puiden viuhuessa sumeina ohi näkökentän.
Tämä tuli ilmi hyvin juurikin uusimmassa WRC:ssä, johon G27 sopii rallimaisuutensa ja viiksivaihteidensa takia kuin nappi silmään: peliä ei ole ikinä ollut näin siisti pelata, vaikka kyseisen pelin force feedbackit jäävätkin aikalailla parhaista jälkeen.
Jarrutuspaikkojen löytäminen vaatii yhä totuttelua: F1 2010:ssä mutkia meni pitkäksi tuon tuosta. Siinä se näkyykin parhaiten, koska formuloissa pienikin virhe jarrutuspaikassa voi maksaa sekunteja.
Hankinta ei kaduta. 190 euroa jouduin laittamaan vielä väliin sen jälkeen kun myin DFGT:n kaverille. Tässä on kuitenkin rattiohjainta vuosiksi eteenpäin, jos päivittämishimo ei vain kasva liian suureksi.
|
|
|
4756
|
Blogit / Sekoanalyysi / Vs: Tapaus "sami_k2"
|
: 04.01.2011 17:25
|
Aina näihin päiviin asti ihmettelin, mihin Sami aikoinaan katosi. En tosiaankaan arvannut, että sieltä taustalta löytyy tälläistä draamaa! Kuulen tästä nyt ensimmäistä kertaa. Olin varmaan pitämässä boardeilta hermolomaa tai jotain kun tämä skandaali tuli julki.
|
|
|
4757
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Rattiohjaimet - koska autopelisi on sen arvoinen
|
: 04.01.2011 16:38
|
Myös G27 pyörii käynnistyessään, koska ratti kalibroi tällöin itsensä keskiasentoon. Mutta tuolloinkaan G27:n kanssa ei kuulu juuri minkäänlaista ääntä, jos vertaa Driving Forcen vastaaviin soundeihin. Järkytyinkin aluksi vähän, kun en meinannut edes kuulla kun ratti pyöri akselinsa ympäri.
|
|
|
4759
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Rattiohjaimet - koska autopelisi on sen arvoinen
|
: 04.01.2011 16:23
|
Lisäsin G27-arvion aloitusviestiin. Nyt olen ajanut G27:lla sen verran, että pystyn siitä heittämään ensimmäiset kunnon mielipiteet ilmaan. Ensinnäkin, verrattuna Driving Force GT -rattiin, on G27 todella paljon hiljaisempi. Poissa ovat melkeinpä kokonaan ne kuuluisat viuhunnat, jotka syntyivät DFGT:llä rattia nopeasti käännettäessä. Ero on tällä osa-alueella melkoisen suuri. Mitä itse ajokokemukseen tulee, tuntuu G27 rauhallisemmalta kuin DFGT. Nyt kaikki vaikuttaa olevan enemmän hallinnassa. Ajamisesta itsestään ei välttämättä ole tullut sen helpompaa. Itseasiassa en vielä tällä hetkellä pysty niin nopeisiin kierrosaikoihin, joita ajoin Driving Force GT:llä. Tähän on kuitenkin erityisen hyvä syy: polkimet. Polkimien jäykkyys on kokonaan eri planeetalta ja tuli meikäläiselle jopa pienoisena shokkina. Tunne oli epäuskoinen, kun DFGT:n jarrutustottumuksilla auto ei pysähtynyt sitten millään vaan jatkoi kulkuaan kohti rengasmuureja. Jäykempiä polkimia on painettava paljon suuremmalla voimalla, mutta samalla ne tietenkin mahdollistavat entistä tarkemman annostelun. Tästä johtuu, että joudun käytännössä heittämään DFGT:llä opitun jarrutustekniikan roskakoriin ja aloittamaan tyhjästä G27:n kanssa. Menee todennäköisesti pari viikkoa, että omaksun sen riittävän hyvin. Entäpä sitten H-kaavio? Sen käyttäminen on todella haastavaa, mutta myös palkitsevaa. Aluksi tuntuu mahdottomalta, että pystyisi ajamaan nopeasti, kun joutuu käyttämään H-kaavion lisäksi kytkintä, mutta harjoittelu tekee tässäkin nopeasti tuloksia. GT5:ssä oli suorastaan taivaallista paahtaa Nyrrellä Lancia Deltalla ja käyttää vaihteita H-kaaviolla. Toki viiksivaihteet ovat aina vaihtoehtoinen tapa, eikä niiden käyttämiseen tarvitse kytkintä. Todennäköisesti aluksi verkkopeleissä H-kaavion käyttäminen on minulle mahdotonta, koska vaihtaminen sillä ei vielä tule ns. selkärangasta. Eikä se kovia kilpailuja ajaessa ole todellakaan hyvä asia. Ratin vaihtoledit ovat aika makeat, mutta kieltämättä sellainen leso yksityiskohta, josta ei ainakaan minun ajopenkkini korkeudelta ole kovinkaan suurta hyötyä. Valot kyllä näkyvät silmänurkasta, mutta ei niitä voi kokoajan kuikuilla. Tässä vielä muutama kuva:
|
|
|
4762
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Rattiohjaimet - koska autopelisi on sen arvoinen
|
: 03.01.2011 15:48
|
Tänään tuli verkkiksestä noutoilmoitus G27:sta. Kävin juuri hakemassa ratin. Myöhemmin tänään sitten ensifiiliksiä ja kommentteja miten ratti vertautuu Driving forceen nähden. Testipeleinä ainakin GT5, F1 2010 ja WRC 2010, mahdollisesti myös muiden ajopelien demoja. Kannatti vaihtaa jimms-tilaus verkkokauppaan: sai nopeammin ja halvemmalla.
|
|
|
4763
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: F1-kausi 2011
|
: 03.01.2011 13:30
|
Ei ole enää pitkä kun ensimmäiset autot julkaistaan ja testit polkaistaan käyntiin. Vähän alkaa jo siis polttelemaan uuden F1-kauden asetelmat.
Autojen julkistamistilaisuuksista ainakin kaksi on jo tiedossa: Sauber julkistetaan 31.1 ja Toro Rosso 1.2. Molempien autojen julkkaritilaisuus tapahtuu Valenciassa, jossa kurvaillaan myös kauden 2011 ensimmäiset talvitestit.
|
|
|
4764
|
Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Matkapuhelimet
|
: 03.01.2011 13:12
|
Kysympä täällä, kun läheisesti liittyy asiaan. Kuinka nopeat dataliittymät porukalla on puhelimissaan? Useassa tapauksessahan puhelin lataa saman sivun kuin tietokoneellakin, joten periaatteessa tästä voi tulla jonkinlainen käyttömukavuus alue hitaalla yhteydellä. Onko porukalla paljon perus 384 dataliittymiä? Vai onko kaikilla jokin meganen tms?
Itselleäni on iPhonessa Soneran netti-palvelu, joka toimii max. 6 megan nopeudella. Tämä on tietenkin teoreettinen nopeus ja vaihtelu on suurta. Esimerkiksi Helsingin kampissa saatan päästä noin neljän megan nopeuksiin, kun taas täällä Espoon keskuksessa noin kolmen. Ihan hyvä kyllä kun on noin nopea, sillä jaan puhelimen yhteyden usein myös iPadiin.
|
|
|
4765
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: NOSTALGIAA!!!
|
: 03.01.2011 12:41
|
Tässähän ihan herkistyy.. Hieno kumarrus boardien kulta-ajan suuntaan. http://web.archive.org/web/*/http://pelaajalehti.com/board Tuolta pääsee näkemään, miltä boardit näyttivät silloin wanhaan hyvään aikaan. Wanhoilla boardeilla vallitsi kautta linjan sellainen turvallinen ja rento fiilis. Siellä yksinkertaisesti oli mukava kirjoitella: porukkaa oli tarpeeksi, jotta keskustelua oli runsaasti, muttei toisaalta liikaa, ettei oma mielipide hukkunut lukuisten äänien loputtomaan mereen. Ensimmäinen foorumi, johon kirjoittelin. Se tavallaan loi verkko-identiteettini ja käyttäjänimeni.
|
|
|
4766
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi?
|
: 03.01.2011 00:16
|
Orange Boxin PS3-versio tarttui hyppysiin Gigantista 9,90 eurolla. Ei voinut vastustaa, ei.
Asia on niin, etten ole pelannut ikinä Half-Life 2:sta alusta loppuun asti läpi. Olen pelannut siitä vain tiettyjä jaksoja ja jatko-episodeita en (luonnollisestikaan) ollenkaan.
HL2:lla on jo ikää, mutta pelin graafisessa tyylissä on silti jotain, joka viehättää minua vielä herran vuonna 2011. Varsinkin komeat ja laajat ulkoilmamaisemat pistävät silmään tunnelmallisuudellaan. Ilmapiiri on erinomainen; sillan alla hyppiminen on varmaankin yksi tunnelmaltaan nappaavimpia osuuksia mitä genren peleissä ollaan nähty.
Tähän mennessä (kait hieman yli puolenvälin) ainoa ärsyttävältä tuntunut pelialue oli Ravenholm, joka ei ilmeisestikään nauti muidenkaan keskuudessa mistään suursuosiosta? Fiilikset olivatkin melko katossa, kun sieltä viimein pääsi pois. Valtatiet kera buggyn olivatkin sitten ihan toinen pallopeli - ja erittäin hauska sellainen.
Nautiskellaan pienissä sessioissa. Kaikki vaikuttaa tällä hetkellä oikein hyvältä. HL2:n ja episodien jälkeen vetäisen Portalin, jota kohtaan onkin ekstrasuuret odotukset. Näiden jälkeen voikin tutustua Team Fortnessiin, jos on aikaa ja intoa.
Magnum <3
|
|
|
4767
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: WRC 2010
|
: 02.01.2011 17:30
|
Ostin PSN Storesta B-ryhmän autot. Paketti maksoi 5 euroa, jolla sai 5 rallihirmua. Autot ovat:
- Lancia Delta S4 - Ford RS200 Cosworth - Renault R5 Maxi Turbo - Peugeot 205 T16 - Citroen BX4 TC
B-ryhmälaiset eroavat ajettavuudeltaan pelin muista autoista niin, että ne käyttäytyvät levottomammin ja nopeus nousee rivakammin 200 kilometrin tuntivauhtiin. B-ryhmän mestaruussarjassa nimet ovat keksittyjä ja vastustajia on vain kymmenkunta. Harmi, että tällöin jokainen maaliin tullut on oikeutettu MM-pisteisiin. Olisi ollut siistiä, jos B-ryhmää ajaessa pistejärjestelmä olisi ollut vanhan mallinen, jossa kuusi ensimmäistä sai pisteitä.
Lancia Delta ja Peugeot 205 ovat odotetusti parhaat autot, Delta näistä kahdesta ehkä hivenen parempi.
Renault R5 on levottomin ja on vaikein pitää tiellä suurilla nopeuksilla.
Kaiken kaikkiaan B-ryhmän autot ovat WRC 2010 -pelissä vähän tarpeettomat eivätkä todellakaan pakko-ostos, ellei peliä pelaa erittäin paljon hot seat -moninpelinä. Verkossa ei nimittäin ainakaan PS3:lla pelatessa tullut vastaan juuri ketään, joka olisi hankkinut B-ryhmäläiset. Niinpä vastustajia on vaikea löytää.
WRC 2010 pyörii konsolissani yhä silloin tällöin ja uramoodissakin riittäisi vielä voitettavaa. Ihmisvastustajia vastaan se on kuitenkin tarkoitettu pelattavaksi. Pelin puutteet ja ongelmat ovat alkaneet pitkässä juoksussa kuitenkin pistää aiempaa pahemmin silmään; toivottavasti ensi vuoden peli olisi hiotumpi paketti.
|
|
|
4768
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Rattiohjaimet - koska autopelisi on sen arvoinen
|
: 02.01.2011 17:17
|
Verkkokauppa näytti saaneen 23.12 n. 50 kappaleen erän G27-rattia. Minulle tästä erästä ei ilmeisesti riittänyt, sillä vielä ei ole tullut noutovahvistusta sähköpostiin. Eiköhän se tässä kuussa kuitenkin napsahda, tilauksestakin tulee ensi viikolla kuluneeksi kuukauden päivät.
Vinkään ei ilmeisesti vielä ole saanut omaa kappalettaan Jimmsistä?
|
|
|
4769
|
Yleinen / Popkeskustelu / Vs: Maailman kaikki TV-sarjat (yleistä höpinää)
|
: 02.01.2011 16:41
|
Etsivä löytää Californicationin 4. kauden kaksi ensimmäistä jaksoa, jotka ovat vuotaneet internetin ihmeelliseen maailmaan ennen niiden virallista esitysaikaa.
Ja ihan helkkarin kovaa settiä ne olivat. Tom Kapinoksen kynästä peräisin olevat jaksot on käsikirjoitettu huolella ja muodostavat mielestäni kovimman avauksen sitten ensimmäisen kauden. Jotain niissä oli, joka jäi puuttumaan 2. ja 3. kauden avauksista. Sopivassa määrin komediaa ja draamaa, ja erittäin vahvaa kuvakerrontaa. Varsinkin toisen jakson lopetus oli oikein säväyttävä.
Showtime annosteli tänä vuonna Dexterin ja Californicationin esitettävän eri aikoihin, eikä samoina kuukausina niinkuin aiempina vuosina. Tämä oli minusta hyvä ratkaisu, koska näin tauot eivät näiden sarjojen kohdalla tunnu ihan yhtä pitkiltä kuin aiemmin.
|
|
|
4770
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: Lauta Awards 2010
|
: 02.01.2011 16:30
|
Sen unohdin mainita, että aataminpojan viestiä en laskennut ääniin mukaan, koska oletan jonkinlaista järkevää sisältöä viestiltä. Jos ulkoasu on tuon kaltaista paskaa, niin saa mun puolesta yrittää ensi vuonna äänestää uusiksi. Tosin eipä hänen antamat äänensä olisi edes muuttanut mitään tuloksia, niin ihan sama.
Ehkä hivenen elitististä? Kieliasu viestissä on omaan silmääni OK. Aataminpoika ei antanut ääntään kaikissa kategorioissa, mutta ei hän ensimmäinen ollut, joka näin menetteli.
|
|
|
|