Saatan sittenkin ehtiä ajamaan sunnuntaina jos illasta ajetaan. Juna lähtee puoli neljän aikaan ja menee yhteensä n. puolitoista tuntia kotimatkassa, joten ehtisin illaksi kisaa ajamaan. Ostin muuten Verkkokaupasta jonkun 10 e maksavan bluetooth-kuulokkeen, jonka pitäisi myyjän mukaan kelvata Pleikkariinkin.
Hyvä homma. Tänään siis pyritään 20:00:n aikoihin aloittamaan. Serverin luon n. 15 minuuttia ennen alkua.
Ostit tohveli vissiin saman bluetooth-mikin kuin minäkin aikoinaan, tuollaisen MyfoneKitin. Ei siinä paras äänenlaatu ole, mutta on se ihan hyvin toiminut PS3:n kanssa, varsinkin noin edulliseksi ratkaisuksi.
No jaa. Seliteltiinhän sitä jo 90-luvulla noiden kanssa, vaikka näennäisesti "sallittuja" silloin olivatkin.
Schumi meni Irvinestä ohi ja kisan jälkeisessä lehdistötilaisuudessa Eddie kertoi pokkana että jarruongelmia oli, poistuivat sitten äkisti kun Michael pääsi ohi.
Arvostan yhä Red Bullin menneen kauden korkealle juuri siksi, että Ferrarimaisiin tallimääräyksiin ei turvauduttu. Saa nähdä miten tämä muuttaa ensi kaudella energiajuomamullien suhtautumista tallimääräyksiin.
Sully tarinan keskiössä?! U3 tulee olemaan mahtava jo tuon takia.
Uncharted 2:ta on monella alueella aika paha ylittää, mutta eiköhän Naughty Dogilla tehdä kaikki mahdollinen, jotta se onnistuisi. Onneksi eivät sijoittaneet tarinaa vain yhteen lokaatioon, vaan kuljettavat Drakea ympäri ämpäri, joka oli kakkosessakin todella mainio ratkaisu. Aavikko ympäristönä toki on mielenkiintoista nähdä.
Indiana Jones ja viimeinen ristiretki pelimuodossa? Eihän se kuulosta yhtään pahalta?
Löytyvätköhän Draken oikea faija ja setä jo pelistä, jotta Pesci ja DeNiro pääsevät ääneen myös pelissä
Aika varmasti vitonen lähtee tämän illan aikana kävelemään AppStoren suuntaan. Pitää vielä lukaista käyttäjäarvioita läpi. Kaiken kaikkiaan peli vaikuttaa hyvältä, varsinkin hinnan huomioon ottaen.
En vaan pystynyt ,koska en päässyt koneelle kun läppäri on huollossa. Nytkin olen faijan koneella. Miks ette puhunut kisan jälkeen miten Keskiviikko? No mennyt on mennytta. En hirveemmin voi auttaa Talli taistossa jos olen ajanut vain 1/3 kisasta.
E: Sunnuntaina kello 20.00 Sopii.
Sori vielä, kisa tuli kyllä liian vähäisellä varoitusajalla. Pitäisi tietää seuraavan GP:n ajankohta paria päivää etukäteen eikä mielellään ilmoittaa että ajetaan seuraavana päivänä. Kisan jälkeen ei usein vielä ole tiedossa heti seuraavan kisan ajankohtaa, kuten ei viimeksikään.
Tallisi on vielä hyvin taistossa mukana, ainoastaan 21 pistettä kärkeä jäljessä.
Runner, voidaan viivyttää kisan alkua vaikka 20:30:een jos se auttaa mukaan pääsemisessä?
Toivoin muuten koko kisan ajan, että alkaisi satamaan vettä. Varsinkin siinä vaiheessa kun muut olivat jo tehneet stoppinsa ja alla oli kovat renkaat, jotka kestivät vielä monta kierrosta. Siinä olisi ollut kiintoisaa "pelata sitä peliä" ja tarkkailla tilannetta.
Auto tuntui kyllä hyvältä viimeiset 6 kierrosta, kun sai pehmeät alle. Se olikin avain siihen, että pystyin puolustamaan asemiani NonRunneria vastaan. Olen ihan tyytyväinen, että jäi kaksi kuljettajaa taakse.
Taasko se bensamittari kiusas hyväristä? Itselläni ei ole vilkkunut vielä tämän kauden aikana.
Elikkäs olette vetäneet Malesia tänään? Ahaa todella kivaa...
Eli et ehtinyt huomata ilmoitusta kisasta? Kannattaa jatkossa tsekata aihe päivittäin.
Itse kisasta: sori tohveli ja aataminpoika alkukierrosten onnettomuuksista. Olin ehkä vähän liian aggressiivinen niissä tilanteissa. Kilpailutilanteiden piikkiin varmaan menee.
Aika pöljää jos ensi kaudella on oikeasti lähtöruudukossa kaksi Lotusta, vieläpä musta-kulta värityksessä.
En aluksi lämmennyt Fernandezin Lotukselle. Kesti aikansa, ennenkuin pistin merkille Tonyn lämminhenkisen fanit ja toimittajat lähelle tuovan tavan pyörittää tallia. Kun huomioi, että heillä on Clive Chapmanin siunaus ja oikeudet Team Lotus -nimeen, niin ei liene epäselvää ketä itse kannatan ensi kaudella sinä "oikeana" Lotuksena. Heikki Kovalaisenkin takia toki joutuu vetämään vähän kotiinpäin.
Mutta saapa nähdä miten tilanne elää vielä tulevien kuukausien aikana.
Sen verran pyytäisin, että voitaisiin siirtää aikaa 15 minuutilla, niin kerkeän varmasti 10 minuuttiakin saattaa riittää.
Voidaan aloittaa 20:15, lähettelen kutsuja alkaen kasilta.
Toivottavasti aataminpoika pääset mukaan! Kaikille muille tämä ilta ilmeisesti sopii. Ilmoittele vaikka hetki ennen tuota kisan ajankohtaa mikä on tilanteesi.
Tsiisus että osaa olla ulkona nyt hienon näköistä. On kuin olisi satukirjan sisään astunut kun juna-asemalle kävelin. Helsingissähän on nyt tyyliin eniten lunta koko Suomessa, joka on tietenkin joulukuun alkupuolella hyvin epätavallista. Meitsi diggaa.
Ajelin eilen Sebastian Loeb rally challengen kisat kaikki kultaisiksi ja sieltähän tuli palkinnoksi jotain sellaista, joilla oli aika kiva mennä ajamaan itse ralli-EK:ita.
Kisa oli hyvä, vaikka yhdessä vaiheessa jouduinkin ajelemaan melko yksikseni. Onneksi NonRunner piti painetta yllä ja nousi yhdessä vaiheessa todelliseksi uhaksi. Halusin pitää kynsin ja hampain kiinni kuudennesta sijasta ja pisteistä. Tiukille se meni ja meillä oli NonRunnerin kanssa todella hyvä vääntö. Taisi ratketa kuitenkin pieneen NonRunnerin virheeseen?
6. sija oli tänään aikalailla se mitä oli otettavissa, varsinkin lähtökohelluksen jälkeen.
Aika mielenkiintoinen tuo Tomb Raider rebootin konsepti (haaksirikko, selviytymistaistelu, nuori ja kokematon Lara).
Tästä taitaa olla kymmenisen vuotta aikaa kun viimeksi todella innostuin TR-pelistä, joten ei haittaisi jos saisi seikkailugenre tästä kunnon edustajan ensi vuodelle. Varsinkaan jos Uncharted 3:a ei tule vielä 2011.
Joo, ilmeisesti kuitenkin tämän kuun aikana on tulossa ainakin yksi päivitys.
Ajelin eilen Sebastian Loeb rally challengen kisat kaikki kultaisiksi ja sieltähän tuli palkinnoksi jotain sellaista, joilla oli aika kiva mennä ajamaan itse ralli-EK:ita.
Ajoin myös I-C lisenssin viimeistä vaille kullalle. GT-peleissä pakkomielteeni on vetäistä kaikki lisenssit kultaiselle ja yritän jatkaa perinnettä myös tässä viidennessä osassa.
Vaikein oli 1000 metrin pysähdystesti, ainakin minulle. Kulta irtosi muistaakseni ajalla 26.700. Kuinka ollakaan kellot pysähtyivät juuri aikaan 26.700! Yksikin tuhannesosa lisää ja ärräpäät olisivat taas lennelleet. Kultien metsästäminen lisensseistä on kyllä oivaa hupia!
Itse olen pelissä tällä hetkellä levelillä 19 (A-spec).
Itse en muuten noista kytkimistä ja H-kaavion vaihdelaatikoista niin välitä. Eihän nyky urheiluautoissa muutenkaan sellaisia enää ole.
Hyvä pointti kyllä. Tosin vaikkapa GT5:ssä on todella paljon autoja, joissa H-kaavio tuo tunnelmaa lisää. Hienoa ajaa vaikka jollain Lancia Deltalla ja iskeä vaihteita silmään.
Toki katson aina autokohtaisesti tämän: jos autossa on rattivaihteet, niin sitten käytän niitä myös ratissa, jos H-kaavio niin sitten ajan sillä.
EDIT:
Verkkokauppa alensi G27:n hintaa ja myy sitä nyt 244,90 eurolla, toimitusaikana on 3-6 viikkoa. Peruin Jimmsin tilauksen ja iskin tilaukseen verkkiksestä.
Hämää tosin, että GT5 ei tue sataprosenttisesti G25 ja G27 -ratteja. Kazunori lupaili Twitterissä, että tulossa on jossain vaiheessa päivitys, joka parantaa näiden Logitechin lippulaivarattien toimintaa pelissä. Toivottavasti tuo päivitys saapuu ennenkuin omani kotiutuu Jimssistä...
Logitech muuten ilmeisesti menetti oikeuden tehdä virallisia GT-ratteja, sillä Thrustmaster on julkaisemassa uutta Gran Turismo -ohjauspyörää, josta luvataan uutta rattien kuningasta. Kyseessä on kuulemma high end -tuote ja kalleimmillaan hinta asettuu sinne 500 dollarin kieppeille, jos ottaa H-kaavion vaihteet mukaan. Ne siis ilmeisesti myydään tähän settiin erikseen.
Taas on se aika vuodesta: ihmiset koristelevat parvekkeitaan valoilla, ostavat läheisilleen lahjoja ja unohtavat hetkeksi arkihuolet. Joulun ajan tunnelma on ainutlaatuista ja vielä näin aikuisiälläkin se on säilyttänyt tietynlaisen taikansa - ainakin meikäläisen mielissä.
Edellisjoulun tapaan myös vuoden 2010 joulu näyttäisi olevan runsasluminen ja kylmä lähes kaikkialla Suomessa, ainakin jos pitkäaikaisennusteita on yhtään uskominen. Tälläisen joulukuun pitääkin olla; aamulla on kiva herätä, kun ensimmäinen näky ikkunasta on verkkaisesti maahan satava pakkaslumi ja koko maisema on yhtä postikorttia. Jopa Espoon keskuksessa!
Millä fiiliksillä odottelet joulua? Mitä sait lahjaksi? Mitä uutena vuonna? Täällä saa fiilistellä.
Ulkomailla ovat tykänneet kovasti, kun taas kotimaisten kriitikkojen sanan säilä on viuhunut vähän terävämmin. Sinänsä sen kyllä ymmärtää, sillä ei Rare Exports kiistämättömistä vahvuuksistaan huolimatta ole mikään täydellisyyttä hipova elokuva. Se on viihdyttävä, mustalla huumorilla kuorrutettu kauhukomedia, jonka kuvaus on paikka paikoin niin komeaa, että joutuu muistuttamaan itseään siitä, että kyseessä on kotimainen tuotanto. Sama pätee soundrackiin, jonka pauhaavat ja komeat viulumusiikit tekevät lumimaisemien lumovoimasta vieläkin tehokkaampaa. Varsinkin kymmenen ensimmäistä minuuttia vangitsevat - ja ovat mielestäni parasta, mitä elokuvalla on tarjota.
Rare Exports on ehkä hitusen päämäärätön. Tuntuu kuin se ei aivan osaisi päättää kumman ehdoilla mennään, komedian vai kauhun, paikka paikoin jopa seikkailun. Se on toki yhdistelmä näitä kaikkia, mutta silti itselleni jäi tarve määritellä sen lajityyppi.
Viihdyttävä se silti on. Jos puhutaan tunnelmallisista jouluelokuvista, on parin vuoden takainen joulutarina yhä lyömätön. Rare Exports listataan hieman erilaiseen kategoriaan, sellaiseen vähän vinksahtaneeseen.
05.12.2010 | Topic luotu, Driving Force GT -arvio 04.01.2011 | Logitech G27 -arvio lisätty
Rattiohjain on paras mahdollinen tapa pelata realistisuuteen pyrkiviä ajopelejä. Ohjain saattaa monen pelin kohdalla toimia erittäin hyvin, mutta ratilla pelattaessa ajofiilis on silti aivan eri luokkaa. Markkinoilla on jo useampia todella laadukkaita rattiohjaimia. Täällä Suomessa tunnetuimpia ja yleisimpiä ovat Logitechin ratit, kuten Driving Force GT ja saman valmistajan lippulaivamallit G25 sekä G27. Laatutietoisten racing-pelaajien keskuudessa myös Fanatech on niittänyt kiitosta. Sen ratit kuitenkin osuvat hintaluokkaan "premium", joten ihan peruspelaajan laitteita ne eivät välttämättä ole. Myös niiden saatavuus Suomessa on heikohko.
Ratteja löytyy moneen lähtöön. Satunnaisesti pelaavat ja vähemmän vakavasti ajopeleihin suhtautuvat saattavat valita käyttöönsä 50 euroa maksavan perusratin, josta ei löydy sinällään mitään erikoista, mutta joka täyttää satunnaisen käyttötarpeen vaatimukset kepeästi. Simulaattorifanit saattavat taas upottaa itse rattiin kolmisen sataa ja vielä ajopenkkiin melkein saman vielä lisää. Summat saattavat tuntua todelliselta liioittelulta. Usein epäilykset kuitenkin pyyhkiytyvät pois, kun näillä seteillä ajaa ensikierrokset.
Tämä topic keskittyy rattiohjaimien vertailuun ja käyttäjien arvioihin. Täällä on hyvä jakaa mielipiteitä siitä, mikä on itselle se paras ja kukkarolleen sopivin ratti.
Itse hankin aluksi Logitechin Driving Force GT:n ja sillä olen ajopelejä pelannut maaliskuusta asti. Välissä oli monen vuoden ratiton jakso, sillä ennen DFGT:tä omistin ratin PS1/N64-aikoina. Nälkä kuitenkin kasvaa syödessä; laitoin tällä viikolla tilaukseen Logitechin G27:n, joka kustantaa Jimmsiltä tilattuna 259 euroa.
Aloitetaan topic ruotimalla hieman Driving Force GT:tä, joka on varsin mainio ratti ja täysin riittävä useimmille virtuaalisuhareille. Enemmän kommentteja G27:sta tulossa jahka sellainen itselleni kotiutuu.
DFGT:n hinta/laatu-suhde on loistava: alle sata euroa kustantava ratti omaa varsin ryhdikkään force feedback (voimanpalautus) -moottorin. Voimanpalautus tarkoittaa, että ratti laittaa ajettaessa vastaan kuin oikea ja reagoi tienpinnan muutoksiin. Soralla ajo esimerkiksi tärisyttää rattia enemmän kuin asvaltti, ja niin edelleen. DFGT:n Force feedback -efektit tuntuvat varsin jämäkiltä. Arvioiden mukaan ero kalliimpiin Logitechin ratteihin ei ole kovinkaan suuri.
Ero on materiaaleissa: siinä missä DFGT:n yleistuntuma on muovinen, tuntuvat G25 ja G27 enemmän oikeilta rateilta metallirakenteineen ja nahkapäällysteineen.
DFGT:ssä ei ole myöskään kytkinpoljinta ja muutenkin polkimien yleinen laatu ei ole niin hyvää kuin kalliimmissa seteissä. Tämä on tietysti odotettua. Mukana ei ole H-kaavion vaihdelaatikkoa. DFGT:n vaihdevipu taipuu vain ylös ja alas. H-Kaavion vaihteet tarkoittavat, että ratissa on samanlainen mahdollisuus vaihteiden vaihtamiseen kuin oikeassa autossa, eli vaihdekeppiä liikutellaan kaavion sisällä. Tämä mahdollistaa vaihteiden vaihdot esimerkiksi kakkoselta neloselle. DFGT:n vaihdekepillä ei moisia hyppyjä voi tehdä, vaan pelaajan pitää kelata vaihteet aina läpi. Esimerkiksi suoran päässä odottaa hidas neulansilmä. Pelaajalla on mutkaan tullessa kutosvaihde ja mutka pitäisi ajaa ykkösellä. DFGT:llä pelaaja vaihtaa ensin kuutoselta vitoselle, sitten neloselle, sen jälkeen kolmoselle, sitten kakkoselle ja vasta sitten ykköselle. G25/27:lla pelaaja voi vaihtaa vaihteen suoraan kutosesta ykköseen.
Logitech G27 on Driving Force GT:n kalliimpi isoveli ja G25:n suora seuraaja. Logitechin rattien lippulaivan uusin malli ilmestyi syksyllä 2009 ja se korjasi joitakin G25:ssä ilmenneitä vikoja, mutta samalla poisti erään aiemmassa ratissa olleen hyvän ominaisuuden: ylös & alas -lukitun vaihdekepin. Se oli niissä tilanteissa hyvä, kun ei tehnyt mieli käyttää H-kaavion laatikkoa.
Poistolle oli kuitenkin selkeä syy: G25:n säädettävä vaihdekeppi oli erittäin hajoamisherkkä ja ratteja toimitettiin Logitechin huoltoon jatkuvalla syötöllä. G27 sisältää siis aiempaa yksinkertaisemman vaihdemekanismin, eikä sitä voi enää säätää H-kaaviosta ylös & alas -malliseksi.
Eräs lisäys on myös vaihtovalot. Jos peli tukee tätä toimintoa, ratissa vilkkuvat formula-tyyliset vaihtovalot. Hieno yksityiskohta. vaikka silmän tasolle osuakseen ratin tuleekin olla erittäin matalalla. Sivusilmällä ne kuitenkin näkee.
G27:n yleistuntuma on hyvin ylellinen, jos vertaa halvempiin saman firman rattiohjaimiin. Materiaaleina on käytetty alumiinia ja aitoa nahkaa, joka tekee ratista vaikuttavan näköisen. Myös ralliauto-tyyliset viiksivaihteet ovat paljon paremmat kuin halvempien rattimallien vastaavat nappivaihteet.
Polkimissa ero on yhtä suuri: vaikka niiden jäykkyys ei toki oikean auton tasolle pääse, ovat G27:n polkimet silti miellyttävän jäykät ja tukevat DFGT:n vastaaviin verrattuna. Varsinkin jarrun käytön säännösteleminen onnistuu paljon paremmin, kunhan ensin unohtaa mielestään DFGT:llä omaksutut jarrutustavat. Ajotyyli tulee opetella monelta osin uudelleen.
G27 on hieno rattiohjain. Driving Force GT on kuitenkin myös - ja tarjoaa todennäköisesti paremman hinta/laatu-suhteen kuin G27. Harvemmin ajopelejä pelaavat ja vähemmän omistautuneesti niitä kohtaan suhtautuvat tulevatkin varmasti DFGT:llä mainiosti toimeen.