Microsoft iskenyt hirveällä höökillä kamaa ja julkistuksia Gamepassiin. Bethesda-diili oli toki selviö, mutta lafkan liki kaikkien klassikoiden iskeminen palveluun yhtäaikaisesti tuntuu silti huikealta sellaiselle, joka on tottunut elämään Nintendon "ei liikaa kerralla" -maailmassa. Osalle näistä peleistä on jo julkaistu 60fps-patchit, lopuillekin varmasti tulee. Kiinnostaa pitkästä aikaa palata esimerkiksi Oblivionin pariin, kun päivittävät sen. Myös Prey on ilmeisesti low key klassikko, joka on mennyt minulta täysin ohi. Näytti hyvältä, mitä DF:n video eilen katsoin. Bioshockin tyylinen, mutta paljon syvällisemmillä pelimekaniikoilla.
Ja mistä Octopath Traveler yht'äkkiä tuli? Sitä olisin odottanut Pleikalle, mutta en kyllä Gamepassiin. Spencerin Philli on nauttinut aikoinaan sakensa hyvässä seurassa ja lepertänyt SE:n bossien korviin oikeita säveliä, se on varma se.
Kiitoksia tosiaan valtavasti Joelille, että laitoit kallista aikaasi Laudan takaisin tuomiseen. Tuttuun tapaan palstan kokoisen aukon huomasi elämässään vastan sitten, kun sitä ei enää ollut olemassa. Aika usein tällä välillä ensimmäinen ajatus jostain uutisesta oli, että "tästä pitää puhua laudalla!" Sitten kylmä totuus iski vasten kasvoja.
En olisi kyllä uskonut, miten tyydyttävältä pelaaminen 24" näytöllä voi tuntua. Varsinkin tähtääminen FPS/TPS-peleissä. Olin aina ennen ajatellut, että mitä isompi näyttö, niin sitä parempi pelikokemus, mutta ei se olekaan niin yksiselitteistä pelien kanssa. Siksi tämä on pieni järkytys ja ravistelee kunnolla tunkkaisia näkemyksiäni. Hyvä niin.
Muistetaan nyt kuitenkin, että Switchin pelien todellinen resoluutio dockissa on jossain 480p:n ja 720p:n välillä useimmissa peleissä. 4K kuulostaa naurettavalta.
Arvioit tuon hieman liian alas mielestäni. 720p-900p välimaasto on yleisin, sanoisin. 480p:n resoa nähdään docked-moodissa erittäin harvoin, lähinnä ajoittain DOOMin ja Wolfensteinin tapaisissa peleissä kun toiminta yltyy hurjaksi. Edes Witcher 3 ei taida koskaan tippua dockeckina 480p-resoluutioon. First Party -peleistä Yoshis Crafted World taitaa edustaa heikointa tarkkuutta dockissa, seilaten 576p:n ja 675p:n väliä. Nuo ovat kuitenkin Nipan omissa peleissä harvinaisia resoluutioita docked-käytössä.
No, toivon totisesti että eivät hukkaa laitteen resursseja 4k-resoluution kanssa pelleilyyn.
Kyllä Nintendon kannattaisi hyödyntää 4K-resoa DLSS:n avulla ainakin niissä peleissä, jotka olivat Switchillä natiivisti 1080p/60fps. DLSS tekee ymmärtääkseni nätisti tässä tapauksessa 4x AI skaalauksen, lopputuloksen ollessa erinomainen, jossain tapauksissa jopa parempi kuin natiivi 4K.
Mutta olen yhtä mieltä siitä, että tärkeämpiäkin juttuja löytyy, esimerkiksi tuki 120hz-signaalille. Ei se vaatisi välttämättä edes HDMI 2.1 -versiota, jos korkeampia ruudunpäivityksiä ajettaisiin 1080p/1440p-resoissa. Jos esimerkiksi Splatoon 3:a pääsisi heti julkaisussa ensi vuonna pelaamaan XL-optimoituna 120 freimillä... Ei hitto!
EDIT: Ja tietenkin: laadukkaammat ja paremmat joy-conit!
- Switch XL - Näyttökoko 7", paneeli OLED(!) - Näytön resoluutio 720p, docked-moodissa kykenee 4K-tarkkuuteen. - Samsung alkaa valmistamaan paneelia kesällä, konsolin tarkoitus ilmestyä joulumarkkinoille?
OLED olisi ehkä pieni yllätys, mutta ei todellakaan negatiivinen sellainen. Nintendo-pelien upeat värit plus paras näyttötekniikka maailmassa tällä hetkellä on loistava kombo. Resoluution pysyminen samana ei ole kuitenkaan aivan odotettua, mutta jokseenkin loogista kun sitä miettii akunkeston näkökulmasta. Switchillä on myös paljon pelejä, jotka eivät edes yllä natiiviin 720p-resoluutioon, tämä laite nostaisi ne sinne varmasti helposti. PPI olisi XL-konsolissa huonompi, mutta toisaalta OLED syö heittämällä nykyisen IPS-paneelin, se paikkaisi asiaa. Eivätkä natiivit 720p-pelit nykyiselläkään näytöllä mitenkään huonoilta todellakaan näytä.
4K-tuki puhuu jälleen DLSS:n puolesta, ellei sitä raportoida puhtaasti vain siksi, että muutama indie-peli tai Youtube-app siihen resolutioon kykenee. En usko, Nintendo väitetysti pyysi kehittäjiä viime vuonna tekemään pelinsä 4K-tuki mielessä. XL tulee olemaan kunnon hyppy edeltäjästä raa'assa tehossa.
Nintendo Switch on tänään nelivuotias. Jälleen onnittelut laitteelle, jonka ansiosta nautin taas tänä päivänä videopeleistä yhtä paljon kuin tein-ikäisenä. Ehkä enemmänkin.
Laite ei kuitenkaan tunnu minulle vielä vanhalta, puhki kuluneelta, nähdyltä. Ei, vaikka huhut seuraajasta jaksavat olla sitkeitä ja tehokkaampi versio tod.näk tulossa viimeistään ensi vuonna. Pelaan Series X:lläkin, joten tiedän mitä menetän tehopuolella, mutta en osaa aina kaivata sitä. Pelaaminen on MasterTK:n kauhistukseksi jälleen minulle oikeasti hauskaa, eikä kylmä teknologia tai sen vajavaisuus naarmuta sitä fiilistä.
Huhtikuu on kulman takana, ja huhut kertovat, että NSO kokee myllerryksen; miksi Mario 3D All-Stars ja Fire Emblem poistuvat eShopista 31.3? Koska Nintendo haluaa juhlia tällä tavalla ja nostaa peliensä uudelleenjulkaisujen arvoa "Disney vault" -taktiikalla? Se on mahdollista.
Mutta mitä jos 1.4 heräämmekin maailmaan, jossa on mahdollista ostaa "Nintendo Classics" -palvelusta pelejä niille konsoleille, jotka ovat liian arvokkaita sisällytettäväksi NSO-palveluun? Pelejä kuten Ocarina of Time, Majoras Mask, Mario Galaxy 2, vanhat Mario Partyt.
Jos N64 lisätään palveluun, Nintendo lisää siihen melkein varmasti uuden hintatierin. Sekin on vaihtoehto.
Itse uskon "Classics" myyntiväylään, eli uudelleenbrändättyyn Virtual Consoleen.
Tällaisten pelien takia Switch on pääalustani. Yksinkertaisesti mainio perinteinen RPG, jossa loistava taistelusysteemi, upeat musiikit (varsinkin bossitaistot, wow!), koukuttavaa grindausta ja ainakin vielä tuttuun tapaan aika mitäänsanomaton juonivyyhti. Tuntuu ah niin tutulta, turvalliselta ja Squaremaiselta. Diggaan paljon myös ammattisysteemistä, josta huokuu vähän FFV. En osaa kuitenkaan vertailla peliä edeltäjiin, koska en ole niitä pelannut.
Hauskana jippona peli on mahdollista jättää vaikka yöksi sleep-moodiin ja antaa Sethin seikkailla merillä aarteita etsien. Aamulla pelaajaa odottaa kasa herkkuja, kuten rahaa sekä ammatin ja expankartutuspalloja. Tästä tulee lämmin fiilis, että BD II:n maailma jatkaa hönkimistään myös silloin, kun ohjaimen laskee alas ja menee itse yöpuulle. Pieni kikka, mutta kiva sellainen (ja oli ilmeisesti jollain tavalla käytössä myös edeltäjissä).
Hain Gigantista tällä viikolla 24" kaarevan pelinäytön, jossa ei ole mitään ylimääräistä. 1080p, 144hz, Freesync, VA-paneeli, nämä ovat pääominaisuudet. Ajatuksena oli saada toinen ruutu niitä pelejä varten, joita haluan pelata paljon ilman minkäänlaista pelkoa burn inistä. Halusin myös saada toisen ruudun moninpeleihin valmiiksi toista dockattavaa Switchiä varten (Pro/Super). Ja tietysti olin myös hieman utelias ottamaan selvää väitteestä, että pienemmältä näytöltä olisi parempi pelata Splatoonin ja Apexin kaltaisia kilpailullisia pelejä.
Ensinnäkin, näytön natiivi resoluutio on 1080p. Sen ansiosta suurin osa Switch-peleistä näyttää näytöllä aivan saakelin sharpeilta, kun minkäänlaista skaalausta ei toteuteta kuvalle (720p näyttää kyllä myös hyvältä). Näyttö ei teknisesti ole todellakaan OLEDin tasoa, ja siksi tuntuukin hölmöltä sanoa, että tavallaan preferoin NS-pelien pelaamista tällä näytöllä! 24" ja 1080p ovat täydellinen yhdistelmä. En olisi kyllä uskonut.
Näyttö toistaa myös Series X:n 120hz-signaalilla oikein, koska 1080p ja 120fps pyörähtää hyvin ilman HDMI 2.1-liitäntää; toinen myönteinen yllätys. Resossakaan ei joudu silloin antamaan juurikaan pois, koska performance-moodilla nämä pelit pyörivät usein juurikin 1080p:llä tai lähellä sitä.
Sitten siihen väitteeseen: onko pienemmältä ruudulta helpompi pelata?
On. Mutta se ei ole yhtä immersiivinen ja vaikuttava, mutta kilpailullisissa peleissä sillä ei ole väliä. Esimerkiksi Splatoon 2:ssa kaikki informaatio on saatavilla samalla silmäyksellä, enkä joudu kääntämään katsettani missään vaiheessa näytön reunoille niin kuin 65" paneelilla kahden metrin etäisyydeltä. Ero tuntuu yllättävän suurelta ja antaa mielestäni oikeasti etua tällaisissa peleissä. Tätähän mm. Gba toitotti tässä ketjussa aiemmin – mies on täysin oikeassa. Tunnen hahmottavani kokonaistilannetta paremmin ja ehdin reagoimaan tapahtumiin nopeammin, ja se on suuri etu.
Halpa pelinäyttö ilman hienouksia sisältää alhaisen input lagin (60hz:n signaalilla 13.5ms eli sama kuin uusissa OLEDeissa), melko alhaisen vasteajan (4ms) ja kattaa melkein koko sRGB-väriskaalan. En kyllä käsitä, miksi ostin tällaisen näytön vasta nyt Switch-peleille. Noh, ei ollut 2021 ostettaessa ainakaan hinnalla pilattu, kun sadan euron pintaan sai.
Olen kiitollinen valittajista. Teidän ansiostanne asiat kehittyvät ja pulmia ratkotaan, eikä tyydytä riittävään. Jos kaikki olisivat kaltaisiani haaveilijoita, parhaiden puolien näkijöitä, niin meillä ei olisi vielä perskarvatrimmereiden ja shake weightien kaltaisia hienouksia. Joten... te kaikki ihanat takamukseen ammutut karhut... teihin uskotaan, teette tärkeää duunia!
Ja sitten asiaan:
Dirt 5.
Pelasin tosiaan eilen puolisen tuntia tätä uutta osaa sarjasta, joka tuntuu olevan Codemastersille vähän sellainen sivujuttu. Ihan hauska ajopeli, mutta tästä on vaikeaa varsinaisesti innostua, kun alustalla on tarjolla parempaakin.
Mutta, tällä hetkellä pelin mielenkiintoisin elementti uuden sukupolven laitteilla on se, että performance-moodissa höngitään menemään 120 ruudun voimalla.
Ja voi pojat, sanoisinko että ajopelissä se on aika lähellä gamechangeria.
Sain heittää kaikki ajoavut veks ja pelin vaikeimmalle ja silti painelin menemään koko ajan ykkösenä. Hetken päästä ajoin samat radat grafiikkatilassa ja 60 fps:n ruudunpäivityksellä ja tein jatkuvasti virheitä, vaikka minulla oli se etu, että tunsin rataa jo hieman ensimmäisestä ajosta. Olin silti sekuntikaupalla hitaampi.
Mietin, että tämähän tuntuu melkein huijaukselta, jos vastapuolella on käytössä 60hz – ja suurimmalla osalla onkin.
Eli ei kyllä tarvitse miettiä kahta kertaa, antaako resoluutiossa ja grafiikassa vähän pois. Paino sanalla vähän: en huomannut katseluetäisyydelle juuri mitään eroa 60fps ja 120fps:n visuaalisuudessa. On ihan eri asia katsoa DF:n 300% suurennoksia ja nähdä niissä eroa. Oikea pelitilanne omalla sohvalla, omalla katseluetäisyydellä on hyvin erilainen skenaario.
Legendin taistelusysteemi on samanlainen kuin vanhoissa FF-peleissä, eli ATB. Taisteluiden ja tutkimisen välillä ei myöskään ole mitään siirtymää. Ja jos hahmo ei kanna mukana yhtään Pokea, pitää damage ottaa itse vastaan.
Tämä kuulostaa saakelin hyvältä. Älä GF vaan mokaa tätä!
Julkaisuajankohta – aikainen 2022 - on myös suurelle Pokemon-pelille poikkeuksellinen. Ehkä peli liittyy Super Switchin tulitukeen julkaisuikkunassa. Joka tapauksessa pelin myyntipotentiaali on tavaton, sillä Switch-tuoteperheen install base on vuoden päästä melkein varmasti yli 100 miljoonan laitteen.
Tässä asiassa ymmärrän sataprosenttisesti epäilyjäsi. Vuodon mukaan remaket on tehnyt muu studio, GameFreakin ollessa vastuussa uudesta, isosta avoimen maailman pelistä. On sanomattakin selvää, että monet tahot epäilevät millaiseen suoritukseen GF pystyy, jos pelin mittakaava on suuri.
EDIT:
Eli Pokemon Legends. Konsepti on mainio ja vie sarjaa oikeaan suuntaan, mutta hyvä hemmetti miltä pelin tekninen puoli tällä hetkellä näytti. Onneksi julkaisuun on vielä vuosi. GF tarvitsisi apua Nintendolta ja/tai Monolithilta.
Odotetusti Diamond & Pearl -remaket tänä vuonna, mutta tämä on se pommi: BotW-tyylinen avoimen maailman Pokemon tulossa 2022, jos tämä ei ole pätevä huijaus:
I would've had this Bravely Default 2 review ready sooner if the game hadn't gotten a lot longer – and somehow better – out of nowhere around 50 hours in. Maybe that's on me; bonus chapters are practically a Bravely tradition at this point. Not that I'm complaining or anything, because now that I have finally worked through this mammoth of a JRPG, I'm more than ready to put it on the same shelf as Persona 5 Royal and Dragon Quest 11 S as one of the best games in its genre. Bravely Default 2 is absolutely sublime, and it's an early frontrunner for game of the year.
Eli peli ei todellakaan yritä keksiä mitään uudelleen genressään, mutta sitä tuskin kukaan asioista perillä oleva odottikaan. Lockdownit tulille ja eikun uppoutumaan heti huomenna peliin!
Demoista sen verran, että ensimmäinen vakuutti siinä määrin minut, etten edes pelannut toista demoa, jossa vähän kaikkea oli ilmeisesti paranneltu. Lähinnä siksi, että progressio ei tällä kertaa jatku demosta valmiiseen peliin.
Ja vertailun vuoksi: Octopath Travelerin NS-versio nappasi Metasta 83 pisteen keskiarvon. Itse taas läiskäisisin sille surutta pojoiksi Super Powermaisesti 95.
Eiköhön Miyamoto ole Nipalla paljon muutakin kuin pelkkä kehittäjä. Softa- ja rautapuolet tuntuvat toimivan Nintendolla tiiviissä yhteistyössä, uutta laitetta viedään tiettyyn suuntaan myös kehittäjien palautteen perusteella. Ja jos Nintendolla jotain tiettyä kehityspuolen tahoa kuunnellaan muita painavammin, uskoisin sen olevan juuri Miyamoto.
Bowser's Fury oli aika selvä merkki siitä, että Nintendon sisäiset studiot tarvitsevat lisää tehoja. BF:n jättäminen handheld-tilassa 30 fps:n peliksi lienee ollut karvas päätös, kun useimmat 3D Mariot ovat olleet viime vuosikymmenen aikana 60 fps:n herkkua. Zeldoissa se ei niin paljon merkitse, mutta tasohyppelyssä kyllä.
"I felt like I wanted to go to HD sooner," Miyamoto said in an interview. "Even for the Wii, no matter how much it made the system cost, it would have been great if it were HD in the first place."
En tiedä, paljonko Shiggellä on tänä päivänä todellista valtaa Nintendon ns. suurissa päätöksissä (ei ehkä juurikaan). Näkisin kuitenkin, että tämä saattaa olla muidenkin isojen jehujen näkemys; tällä kertaa ei tehdä samaa virhettä! 4K DLSS Super Switch lyödään kuluttajien saataville mahdollisimman pian uuden konsolisukupolven alkamisen jälkeen.
Jos laite on tulossa tänä syksynä (tai ainakin sitä suunnitellaan julkaistavaksi syksyllä), kehityskonsolit lienevät jo suuremmilla kehittäjillä ja masiina valmistuksessa. Se tietää väistämättömiä vuotoja. Haasteena tosin poimia feikkien joukosta yksi tai kaksi oikeaa.
Gamepass on itselleni mainio palvelu tukemaan pääasiallista pelaamista Switchillä. Mutta siinä piilee tosiaan runsaudensarven ongelmia. Tutkimuksetkin puoltavat sitä, että kun ihmisellä on liikaa mistä valita, tämä ei kasvavalla todennäköisyydellä valitse yhtään mitään; mitä jos nurkan takana on jotain vielä parempaa? Miksi laitan tähän aikani?
Palvelu on aivan mainio ja hinta/laatu-suhteeltaan vailla vertaansa ja ymmärrän, miksi monilla se on tullut pelaamisessa ykkösjutuksi. Itsekään en meinaa oikein tajuta, miten on mahdollista pelata Netflixiä pienemmällä kuukausimaksulla tuosta vain Mediumin ja Jedi: Fallen Orderin kaltaisia pelejä, tai Xbox Studiosin omia nimikkeitä vaikka heti julkaisupäivänä.
Todella harvoin jää kesken. En osta pelejä hyllyntäytteeksi vaikka saisin eurolla kappale, minun täytyy olla varma/lähes varma etukäteen tehdyllä tutkimustyöllä, että peli on mieluinen ja tulen sen pelaamaan jossain vaiheessa läpi. Gamepass on toki kysymysmerkki tässä asiassa ja suhtaudun ehkä siihen hieman eri tavalla. Tyyliin, että kokeilen joitakin pelejä puolisen tuntia, mutta en ota kunnolla peluuseen. Jos mennään sen yli, niin silloin varmaan pelaan loppuun asti. Fyysiseen versioon ainakin itse suhtaudun vähän eri tavalla, näen sen arvokkaampana ja se tulee ehkä pelattua läpi varmemmin kuin latauspalvelussa oleva peli. Sama juttu tapahtuu, jos yritän pelata mitään epävirallisilla emulaattoreilla; kokeilen peliä hetken, enkä yleensä jatka pidemmälle. Hassua, sillä Switchin NSO-pelit pyörivät emulaattoreilla – mutta niissä on alkuperäisine ohjaimineen virallisuuden taikaa, joka saa yleensä minut pelaamaan enemmän. Mutta valehtelisin toki aika räikeästi, jos sanoisin pelaavani läpi kaikki NSO-julkaisut...
Peli voi kyllä jäädä tauolle useaksi kuukaudeksi, mutta nykyään en enää näe suurta estettä tehdä paluuta pitkänkään tauon jälkeen. Osittain tämä menee ehkä Switchinkin ansioksi, sillä pelit tuntuvat minulle jotenkin lähestyttävämmiltä kannettavina.
Läpäistyäni Series X:llä The Mediumin otin seuraavaksi kunnolla peluuseen Gamepassista Jedi: Fallen Orderin. Siitä on muuten kulunut hemmetisti aikaa, kun tahkosin viimeksi kunnolla SW-peliä. Taisi olla Rogue Squadron II GameCubella? Saisivat kyllä herättää KOTORit henkiin uusilla laitteilla, ne tuli aikoinaan missattua.
Okei, Fallen Order käyntiin. Pelistä löytyy onneksi nykysuuntauksen mukaisesti performance-moodi, jossa reso seilaa 1080p:n ja 1440p:n väliä, ruudunpäivityksen pyöriessä melko hyvin kuudessakympissä. Muuten peli pyörii kolmellakympillä ja on lähempänä 4K-resoa. Se vaan menee niin, että huomaan ja tunnen tuplaantuneen sulavuuden kymmenen kertaa enemmän kuin resoluutiobumpin – peli kun näyttää todella hyvältä performance-moodissakin.
Saska kirjoittikin jo aiemmin, että tämä tuntuu enemmän pelimäiseltä kuin Uncharted-sarja. Minullekin on tullut puolivälin ilmeisesti ohitettuani monesti mieleen Nathan Draken seikkailut, mutta kartat on tosiaan pistetty kasaan enemmän itse peli edellä. Tämä on tavallaan vanhan liiton pelisuunnittelua, jossa realismi jää takapenkille. Rakastin tätä mm. Trials of Manan remakessa, joka oli käännetty suoraan kolmiulotteiseksi alkuperäisen SNES-pelin layoutteja syvästi kunnioittaen. Lopputulos oli "pelimäinen."
Suurin juhlakalu eli valomiekka on tehty pelissä mainiosti. Pelaaja tuntee itsensä voimakkaaksi heti alusta lähtien, mutta taistelusysteemi tarjoaa silti sopivasti opittavaa. Siinä on ripaus Dark Soulsia, mikä tulee esiin myös tallennuspaikkojen toteutuksessa.
Kyllä tämä sitä Voimaa omaa. Hyvää seikkailua tähän asti.
PC-jäärien mielestä ilmeisesti paras Diablo mitä on tehty, ja syö kolmosen mennen tullen? Onneksi tämä tulee Switchillekin (olen yhä kiitollinen kerjäläinen jokaisesta porttauksesta, vaikka konsoli on myynyt hemmetisti ). IMO, täydellisesti sopiva pelityyppi pelattavaksi kannattavana. D3 on myös yksi sulavammista porttauksista laitteella.
1440p-huhu paljastui ankaksi. Kyse oli siis Project Triangle Strategyn tällä viikolla julkaistusta demosta, jonka datalouhittuun tiedostoon joku oli tehnyt itse muutoksia. File tarkistettiin useiden muiden toimesta, ja 1440p-rivin sijaan löydettiin viittaus alempaan resoluutioon (1080p).
Takaisin sorvin ääreen, eli etsimään todisteita omaa agendaa pönkittäen! Kuten Heinz sanoikin, on hauskaa selvitellä tätä palapeliä kohti Nipan uutta laitetta.
Switch oli viime vuonna elinkaarensa puolessa välissä, joka tarkoittaa sitä, että Nintendo tulee tukemaan 2-3 vuotta seuraajan julkaisun jälkeen omilla isoilla peleillään myös originaalia Switchiä. Hulluahan olisi hylätä 2022 jo tod.näk 100 miljoonan ylittävä install base. Ensi vuoden maaliskuussa Switch on jo viiden vuoden ikäinen, eli välissä olisi tyypillisen konsolisukupolven välinen aika. Super Switch voi nimenomaan olla Switch 2, eli oikea "generational leap".
En vaan usko, että Nintendo tekee enää tässä vaiheessa minimaalisen päivityksen rautaansa.
Nintendon kannattaisi kyllä ehdottomasti gäpätä resoluutio maltillisempiin lukemiin. Esim 1080p olisi mielestäni varsin riittävä, olettaen että kyseessä on edelleen puoliksi kannettava konsoli. Niitä varmasti rajallisia resursseja kannattaa käyttää johonkin muuhun kuin tässä yhteydessä hieman tarpeettoman 4K:n ajoon.
Se muuten unohtui sanoa, että tuossa 1440p-vuodossa laite olisi ollut Docked-moodissa, eli handheldinä reso tod.näk luokkaa 900p.
Jos uuteen laitteeseen tulisi 1080p-näyttö, kävisi järkeen että pelit tähtäisivät siihen resoon handheld-moodissa. Iso liuta pelejä pyörisi patchattuna heti tuolla resolla uudella laitteella (koska tekevät niin Docked-moodissa OG Switchillä).
Jos DLSS-tuki on totta, sen myötä on fiksuakin antaa pelaajille 4K-reso, koska resursseissa DLSS:n olemassaolo on jo otettu huomioon. En usko, että kukaan odottaa Nintendon tapauksessa natiivia 4K-resoa, eikä pidäkään. Se, että laitteessa olisi n. 4x enemmän potkua natiivisti verrattuna edeltäjään ennen Nvidian AI upscalingia, lupaisi todella, todella hyvää kokemusta loppukäyttäjälle.
Reseterassa eräs väitetty insider (myöhemmin tulee ilmi, onko hänen puheissaan todella totta), väittää nähneensä ruutukaappauksen, jossa eräs 720p-resoluutiolla nykyisellä NS-raudalla pyörivä peli (kyse on ilmeisesti tulossa olevasta pelistä) olisi Super Switchillä käynnissä 1440p-moodissa ennen DLSS-aktivointia. Eli natiivilla resoluutiolla.
NateDrake – jonka insider-tietojen paikkansapitävyys hipoo sataa prosenttia – taas sanoo, että DLSS ja 4K ovat "sataprosenttisen varmasti" mukana seuraavassa Switchissä.
En itse osaa sen paremmin spekuloida miten ja millä tämä olisi mahdollista, kunhan kerron mitä olen lukenut niiltä postaajilta, jotka näen potentiaalisesti luotettaviksi tai joita pidän luotettavina.
Viime Directin perusteella on myös aiheellista esittää arveluja siitä, lipsahtaako laitteen julkaisu sittenkin ensi vuodelle. Nintendon voi olla nykyisessä tilanteessa hankalaa valmistaa sitä riittävästi. Splatoon 3 oli ilmeisesti suunniteltu alunperin tälle vuodelle. Jason Schreier aiemmin sanoi, että koronaviruksen vaikutus pelien myöhästymisiin tulee näkymään todella vasta tänä vuonna.
BotW 2 ja Super Switch saattavat kulkea käsi kädessä. Jos toinen myöhästyy, voi se vaikuttaa toiseenkin. Nintendo on tällä hetkellä myyntilistoilla niin ylivoimainen, että sillä on varaa vielä himmaillakin – ja BotW 1 myy tälläkin hetkellä lähes yhtä hyvin kuin uusi peli tekisi.
Yksi ensimmäisistä analyyseistä korkean levelin pelaajalta:
.96 Galissa näyttäisi tosiaan olevan scope. Aika siistiä, jos aseen satunnaisuutta pystyy vähentämään kiikarilla, oman liikenopeuden ehkä hidastuessa. Sehän toimisi samalla tavalla kuin ADSin läpi tähdättäessä.
En pysty hilitsemään itseäni aloittamasta tätä ketjua, vaikka pelin julkaisuun on tod.näk reilusti yli vuosi. Odotan sitä kesälle 2022. Laudalta löytyy lisäkseni varmasti muutama muu fani, joiden sydän jätti lyönnin väliin Directin viimeisten minuuttien aikana.
Katsokaa nyt sitä:
Battle Royale -pelien tyyliin areenalle ilmeisesti hypätään matsien alussa, joka tuo tietenkin kokonaan uuden strategisen ulottuvuuden pelien alkuihin. Mielenkiintoista nähdä HC-pelaajien läpileikkaukset trailerilla näkyvistä asioista, niitä alkaa varmasti putkahtamaan Youtubeen tämän torstain aikana. Tähän ketjuun saa todellakin linkittää niitä.
Sain kyllä tästä myös inspistä palailla Splatoon 2:n pariin tänä vuonna. Olen pitänyt siitä taukoa pelivalikoiman ollessa yltäkylläinen, mutta tämä nosti todellakin fiiliksiä.
Nyt kun oli jo vähän frameratesta puhetta niin pakko hehkuttaa tätä että Series laitteille alkaa tulemaan taaksepäinyhteensopiviin peleihin myös frameratepäivityksiä malliin 30 -> 60 (tai jopa 120). Aika mukava uutinen ja huomattavasti hyödyllisempää kuin One X:llä nähdyt 4K resoluutioupgradet.
Tämä on erittäin kova uutinen. Nyt kun olen pelannut Skyrimiä paremmalla ruudunpäivityksellä, kuolaan jo Fallout 4:n suuntaan. Toivottavasti laittavat sen Gamepassiin mahdollisimman pian.
Apexin Switch-versiosta näytettiin puoli minuuttia pelikuvaa. Graafisesti portti on suurinpiirtein mitä odotin, mutta lopputulokseen vaikuttaa valtavasti se, pyöriikö peli kolmellakymmenellä freimillä tai kuudellakympillä. Aivan, siitä ei ota vieläkään selvää:
Amerikkalainen Direct, jossa Apexin ruudunpäivitys selvästi 30fps.
Mihin uskoa? Sössikö jenkkivideossa joku alkuperäisen lähdemateriaalin frameraten? Jos Switchin Aoex näyttää tuolta ja pyörii samalla tavalla kuin alemmassa videossa ja sisältää vielä hyvän gyron, olisin siihen hyvin tyytyväinen.
Ehkä EA/Respawn antaa pian virallista infoa, kun peli on nyt kerran virallisesti "paljastettu."
Näin roolipelien ystävänä myös Project Triangle ja legend of Mana ovat äärimmäisen kovia julkistuksia. LoM on PS1-peli, mutta vain remaster-käsittelyn (AI upscaling?) saaneenakin peli näytti hienolta. Project Trianglessa taas käytetään Octopathista tuttua rakastamaani 2D HD -tyyliä, ja se kurottaa pelillisesti vahvasti FF Tacticsin suuntaan. Kuulostaa minusta todella hyvältä. Pitääkin tutustua pelin demoon jo tänään.
Mutta kyllä Splatoon 3 oli miljoonille ja taas miljoonille pelaajille hypein mahdollinen juttu, minkä Nintendo saattoi BotW 2:n lisäksi loppuun laittaa. Mutta eihän sitä voi käsittää, miten tätä sarjaa nykyään rakastetaan, jos ei ole siihen koskaan tutustunut.