Beta 4 pyörinyt luurissa jo viikon päivät, mutta tänne en muistanut raportoida asiasta.
Enivei, 4.0 alkaa tuntua erittäin valmiilta. Beta 4 on jo todella lähellä "valmista" käyttistä. Mitään bugeja ei ole viikon käytöllä tullut vastaan ja julkaisu on muutenkin sutjakkain tähän astisista. Muutokset aiempiin betoihin ovat lähinnä pieniä viilauksia ja teidoninkin mainitsemat uudet taustakuvat.
Mielenkiintoista nähdä millaiselta tuo valkoinen iPhone 4 tulee näyttämään ihan omalla kämmenellä. Olen kyllä sen verta digannut valkoisesta 3GS:stä, että tuo kokovalkoinen saattaa hyvinkin olla valintani. Mutta sitten sen näkee, miten väri toimii kokonaisuudessa.
E3 2010:n suurin juttu minulle tulee olemaan Legend of Zelda Wii. Siitä ei ole kahta kysymystä. Vuoden 2004 tapaista yllätysreaktiota ei nyt voi tulla, mutta odotan silti joko a) teilaavani pelin trailerin perusteella täysin sen erikoisen tyylin takia, tai b) aloittavani ennennäkemättömän raastavan päivien laskemisen pelin julkaisuun.
Promokuva ainakin on tyyliltään minua kovasti miellyttävä ja Miyamotohan totesi, että siitä voi päätellä paljon tulevan pelin tyylistä. Toivottavasti näin, diggaan aikuisesta linkistä ja tietynlaisesta coolista lookista, mikä kyseisessä promoshotissa vallitsee.
GT5:n lipsumaton julkaisupäivä olisi tosiaan todella kiva kuulla. Sen lisäksi kunnon pelikuvaa erilaisista autoista, niin wanhoista kuin uusistakin, olisi kiva nähdä + ehdottomasti jokin rallipätkä Mikko Hirvosen Fordilla ajettuna.
F1 2010 ja WRC 2010 kuuluvat myös suuriin mielenkiinnon kohteisiin. Jälkimmäinen vähän huolestuttaa, sillä julkaisuun on noin kolme kuukautta eikä siitä ole näkynyt lainkaan pelikuvaa. Olemme saaneet vain yhden kämäisen stillikuvan. Tämä ei todellakaan herätä luottamusta pelinkehityksen kulusta. Noh, E3 voi kaiken muuttaa.
Ai niin! Kun Nintendon tilaisuus päättyy "one more thingiin" ja Reggie tykittää uuden ja synkän Kid Icaruksen kankaalle, niin täällä poksautetaan muumilimut!
Pistin sulle muuten Vin sen bannerin yksityisviestillä.
miikaantille sen verran vinkkiä, että WRC 2010 -keskustelu löytyy täältä.
Saksa kaatui saappaat jalassa. Todella hieno matsi joukkueelta ja iso juttu kyseiselle kiekkomaalle. Saavutusta ei minun silmissäni himmennä edes Venäjän ajoittainen pelaaminen puolivaloilla.
On se jännä miten altavastaajien onnistumiset ilahduttavat. Vielä on kuitenkin kaksi pitkää erää jäljellä - ja se on pitkä aika pitää Venäjän taitoniekat aisoissa.
Keskusmaailma ei ainakaan minua haitannut millään tavalla ykkösessä. Ei se niin mielenkiintoinen ollut kuin Peachin linna super mario 64:ssä tai edes delfino plaza, mutta hyvä silti.
Valitettavaahan tämä on. Mutta saahan sitä haaveilla
E: Harmi vain että pelifirmat pelkäävät ottaa riskejä, ja tästäkin jäi esimerkiksi se turva-auto pois.
Turva-auto ja lämppäkierros on harkinnassa 2011-versioon. Kyse oli ilmeisesti enemmän siitä, ettei Codemastersilla ollut aikaa toteuttaa näitä kahta elementtiä heitä tyydyttävästi 2010-peliin. Voimavarat pistettiin mm. dynaamisen sääsysteemin kehittämiseen, mikä ei ole huono juttu.
Kaikkea ei vaan voi saada. Minäkin haluan naimisiin Emily VanCampin kanssa, mutta tämä tuskin tulee toteutumaan. Saan toivoa, haaveilla, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että todennäköisyys tälle ihanalle tapahtumalle on suurinpiirtein 0,00001%.
Inhorealistinen F1-simulaatio olisi konsolipojille karvas järkytys. Löytyisi toki ihmisiä jotka ostaisivat pelin vaikka kolmesti, mutta suuri yleisö vieroksuisi sitä.
Nyt käytän Richard Burns Rally -kortin: realistisin rallipeli koskaan, joka synnytti huiman modiskenen ja pienen palvovan fanipiirin, mutta myyntilistoilla peli petti odotukset - ja pahasti.
Richard Burns Rallya rakastetaan vielä tänäkin päivänä, kuusi vuotta julkaisun jälkeen. Minäkin rakastan; hyvällä force feedback -ratilla sitä on tolkuttoman hieno pelata. Ongelmana on, että pelijulkaisijoille pienen piirin rakkaus ja kulttiasema ei merkitse yhtään mitään ellei peli myy.
Scott ei petä tälläkään kertaa: aiempia tummasävyisempi ja aikuisempi tarina Sherwoodin metsien sankarista ei haasta Gladiatoria, mutta lavastukseltaan ja kerronnan sujuvuudeltaan se on silti huippuluokkaa. Kauniit maisemat paljastavat kamera-ajot salpaavat hengen ja muutamat suuremmat taistelukohtaukset ovat mittakaavansa vuoksi vaikuttavaa katsottavaa.
Gladiatorille jäädään kuitenkin eniten vastavoiman rakentamisessa; Joaquin Phoenix ilkeili niin upeasti Commuduksena, ettei Robin Hoodin ilkiö pääsee muodostamaan itsestään lähellekään yhtä vihattavaa pahista. Myös henkilökohtaisella tasolla panokset ovat pienemmät.
Crowe vetää roolia vahvalla Maximus-vaihteella, ja sehän käy. Yksi loppuvaiheen palopuhe toimittaa jälleen kylmiä väreitä selkäpiihin.
Lopussa tajuaa, että tämä onkin Robin Hood Begins. Mahdollisella jatko-osalla onkin käytettävissään hyvä lähtökohta ja paljon potentiaalia.
Haastattelu ei tuonut hirveästi uutta tietoa pinnalle. Siistiä oli silti puheet, että pikkutallit juhlivat pistesijoja kuin voittoa. Makeeta tuoda joku Lotuksen katujyrä kuudennelle sijalle ja nähdä kuskin tuulettavan maalissa suoritustaan.
Huomionarvoista on, että peliä testanneet ovat piinkovia simumiehiä. Jos peli on heille vetovoimainen, on se varmasti minullekin. Mainitsivat toki, ettei kyseessä ole realistisin simulaatio mitä saatavilla on, mutta odottiko kukaan edes sellaista? Force feedbackit rattiohjauksessa olivat kuulemma vielä kesken, mutta jos Dirt 2:n FF:n on luottamista (siinä on helvetin hyvät), ei tämän osa-alueen kanssa pitäisi olla mitään ongelmia.
E3-messuilla ensi kuussa odotettavissa tosiaan paljon lisää infoa ja videoita pelistä. Siellä on kehittäjätiimi paikalla Stephen Hoodin johdolla.
Gametrailers on muuten juuri julkaissut Codemastersin haastattelun koskien F1 2010:ä. Haastattelu katsottavissa täällä.
EDIT: Oho, sieltä tulikin yli puolen tunnin video! (sisältäen tietty haastatteluosuuden, ei pelkkää pelikuvaa) Katsottavana aiemmin laittamassani linkissä.
Se siis tarkoittaa, että racesimcentralin toimittajat ovat päässeet pelaamaan peliä Codemastersin valvonnassa ja haastattelemaan pelintekijöitä. Saamme siis lukea näiden testaajien mietteet pelistä ja nähdä lyhyen videon Montrealin radasta.
Kyseessä ei siis ole "ennakon ennakko", vaan pelkkä ennakko, englannin kielellä sanottuna "preview". Makupala, jonka on tarkoitus nostattaa ruokahalua ennen pelin ilmestymistä ja arvosteluita.
Racesimcentral julkaisee jokusen tunnin päästä laajan ennakon F1 2010:stä.
Lainaus
We were actually able to get some footage of us driving at Montreal in the Ferrari, and you can see the screen, something they didn’t allow any of the other media that day to do that previewed F1 2010.
Eli tulossa pelikuvaa Montrealin radasta ferkulla ajettuna. Toivottavasti kokonainen kierros T-camista.
Michael Schumacherin paluu F1-radoille on hieno asia.
Urheilussa pitää olla tunnetta mukana, ja Schumi totisesti tuo sitä lisää tähän sirkukseen.Ayrton Sennan kuoleman jälkeen saksalainen on kantanut lähes yksin huolen siitä, että kipinät sinkoilevat radan ulkopuolellakin. Kimi Räikkönen hämmensi mukavasti soppaa omalla persoonallaan, mutta kyllästyi leikkiin ihan liian pian.
Mutta onneksi meillä on Schumi. Ilman röyhkeyttään hän ei olisi seitsenkertainen maailmanmestari.
Eikä hän pettänyt taaskaan. Tyly ohitus turva-auton pakokaasuissa vihoviimeisessä mutkassa ei jättänyt ketään kylmäksi Monacon GP:n varikolla ja pressikeskuksessa.
Schumia avoimesti vihaavat britit vaativat verta pakkiin, ja saksalaiset puolustivat epäjumalaansa.
Tällä kertaa Schumacherin kohtalo oli selvä heti kättelyssä. Sakkosekunnit räpsähtivät, koska kilpailun nelimiehisessä juryssä istui muuan Damon Hill, yksi hänen arkkivihollisistaan.
Hän oli se kuski, jonka kylkeen Schumi rysäytti tahallaan MM-tittelin ratkaisseessa kilpailussa 1994. Molemmat keskeyttivät, mutta se takasi saksalaisen mestaruuden.
Italialainen lehdistö on muuten ryhtynyt ensimmäistä kertaa kritisoimaan Alonsoa. Tätä ennen mies nostettiin lähes jumalaksi. Siellä osataan puukottaa huonoina päivinä kunnolla selkään, josta muuan Kimi Räikköselläkin on suht tuoretta kokemusta (vaikkei se häntä kiinnostanutkaan).
The rules (Article 40.13 of the FIA Formula 1 Sporting Regulations) state that if the race ends while the Safety Car is deployed, it will enter the pit lane at the end of the last lap “and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking”.
Jännän tilanteesta tekee se, että turva-auto ei ollut enää "radalla", eli tilassa "deployded" kun ennen maali-linjaa sijaitseva safety car -viiva ohitettiin...