Immortals: Fenyx Rising vaikuttaa yllättäneen monet. Onko Ubi tehnyt parhaan open world -pelinsä vuosiin? En ole oikea henkilö kommentoimaan sitä, mutta hyvältä peli kyllä alun perusteella vaikuttaa. Kreikan mytologia ja tyylitelty ulkoasu iskevät todella kovaa meikäläiseen. Maailma tuntuu rikkaalta ja joka puolelta löytyy pieniä aarteita, kerättävää ja tehtäviä. Tämä on tietenkin hyvin tyypillistä Ubisoftin pelille. Tyhjää tilaa ei ole samalla tavalla kuin Breath of the Wildissa, mikä on sekä hyvä että huono asia. Mutta eihän tämä Zeldan korvike toisaalta olekaan, vaikka paljon lainattua pelissä tuleekin vastaan.
Fenyx Rising on heittämällä nätein Switchin avoimen maailman peli toistaiseksi. Siis voi vitsi mikä herkkujen herkku 5,5" ruudulla! Ruudunpäivitys jättää toivomisen varaan tosin. Peli on Youtube-videoiden perusteella parantunut patcheilla selkeästi, joten siinäkin saattaa vielä tapahtua käännettä parempaan.
No, en tietty päätäni pantiksi laitta etteikö Netflixissä olisi jokin globaali asetus tähän jossain valikossa (en ole ennen tarvinnut), mutta äkkiseltään en löytänyt.
Ällös huoli: Netflixille voi verkkosivuilta säätää asetuksista tekstitykseen läpinäkyvyyttä, jolloin tekstit eivät ole HDR-tilassa liian kirkkaat. Itse käytän tätä asetusta myös SDR-moodilla, koska tekstitykset ovat katsomisen tukena. Hyvä vaan, jos ne ovat alhaalla melko huomaamattomat.
Kyseessä ei pelaajilta tulleen palautteen mukaan ole ihan täysin kämäinen BotW-henkinen seikkailupeli. Meinasin jo ostaa tämän julkaisussa, mutta sitten kaikkialla muistutettiin että se on Ubin peli – ja tässä sitä ollaan: kuukausi on kulunut julkaisusta ja sitä kaupataan jo -50 prosentilla. Jopa NS-versiota. Taidanpa hankkia, sillä Ubin avoimen maailman design ei vielä täällä pursua korvista ulos.
Mitä suorituskykyyn tulee, viimeisin patch teki kuulemma ainakin Switch-versiolle ihan kivan kasvojenkohotuksen:
Aika paha, Sony poisti Cyberpun 2077:n kokonaan Storesta myynnistä toistaiseksi ja halukkaat saavat rahat takaisin.
CDPR nostatti paskamyrskyn, jonka mittakaavaan edes Bethesda ei Fallout 76:n kanssa yltänyt. 2020 se vaan jaksaa vielä!
Peli vaikuttaisi olevan base-konsoleilla lähes rikki. Näin DF:n videosta, miten Xbox Onella peli jäi jollain kujalla lataamaan maailmaa melkein minuutiksi. Edes Outer Worlds ei Switchillä 1.0-versiossa ollut lähellekään yhtä paha. Melko rosoinen, mutta pelattava kyllä. Pelasin sen 75% läpi ennen merkittävän paikkauspatchin saapumista.
Base-konsoleilla on se suurin asiakaskunta ja sen CDPR petti. Ei auta yhtään, että peli pyörii hyvin uusilla konsoleilla, joita omistaa marginaalinen määrä pelin ostaneita. Tarve saada peli ulos ennen joulua 2020 oli tällä kertaa liian suuri.
Leikittelin mielessäni tuollaisella skenaariolla, mutta Disney todella teki sen... Järkyttävän hyvä toisen kauden finaali ja toinen kausi kokonaisuudessaan. Star Wars on todellakin näyttänyt tv-sarjan muodossa kyntensä.
General Added Parallax occlusion mapping (POM). Added a “motion blur” toggle option in the Graphics settings menu. Increased the maximum dynamic resolution from 720p to 900p in Docked Mode. Performance improvements.
Aiemmin eivät lisänneet POMia, koska undocked-moodissa se ei pyörinyt. Nyt se on mukana ja toimii molemmissa moodeissa. Samalla docked-resoluution maksimia saatiin nostettua, pelin kuitenkin pyöriessä aiempaa sulavammin.
Anteeksi ranskani, mutta NS-versio alkaa olla nyt aika saatanan hyvä. Peli näyttää uskomattomalta etenkin portablena, ja varsinkin tämän patchin jälkeen hyvältä myös isolla ruudulla. En olisi uskonut, että tästä näin hyvä tulisi. Päälle vielä mainio gyro. Pääasiassa peliä kääntänyt Saber on saanut jälleen Switchin laulamaan. Hienoa, että vuodon mukaan kakkonen ja kolmonen ovat myös työn alla (kuten ilmeisesti myös Crysis Battle Royale).
Pitäisi olla tulossa lisää, Verkkis ei muuten yleensä listaa tuota saapumisaikaa, vaan kertoo ettei tuote ole tilattavissa. Tämä on kuitenkin mutua. Minusta olisi kuitenkin outoa jättää näin suuren profiilin pelien fyysisten versioiden erät niin pieniksi/rajoitetuiksi. Yksi vastaväite tähän on Coolshop, joka myi Switchin Oreja vielä pari päivää sitten, mutta nyt pelit ovat kadonneet sivuilta.
EDIT: Molempien pelien mukana saa myös latauskoodin soundtrackiin ja pieniä taidekortteja. Aina mukava yllätys fyysisten versioiden kanssa.
Orien fyysiset versiot myöhästyivät parilla päivällä (tai ainakin Verkkiksen toimitus myöhästyi), mutta moinen viive ei ollut mitään siihen verrattuna, kun miettii miten kauan onnistuin hillitsemään itseni ostamasta pelejä – varsinkin ykköstä – digitaalisena. Hienoa saada nämä NS:lle erinomaisesti käännetyt, oletetut mestariteokset vihdoin hyllyyn ja pelattaviksi.
Puyo Tetris 2 taas taitaa olla ns. alkumuodossaan raakile, joka ei juurikaan eroa ykkösestä. Siihen on tulossa kuitenkin monta aaltoa ilmaista DLC:tä, uusia hahmoja ja pelimoodeja, joista ensimmäiset tammikuun puolivälissä. Todennäköisesti myöhemmin pesäeroa syntyy. Ykkönen on NS:n parasta puzzle-mäiskettä varsinkin neljän pelaajan lokaalina moninpelinä, joten hauskoja pelimuotoja saisi todellakin tulla lisää.
Tämä oli mahtava uutinen: Spelunky 1 ja 2 ilmestyvät Switchille ensi kesänä. Näiden pelien kohdalla kehuja ei ole säästelty ja odotukset ovatkin korkealla. Lokaali moninpelikin löytyy. Ihmeen pitkään kuitenkin kesti, että julkistus saatiin, sillä NS on tälle pelityypille kenties paras mahdollinen alusta.
Monet julkaisijat ovat myös joulun alla (ja uusien konsoliomistajien iloksi) pistäneet paljon pelejä alennukseen. Huomasin, että kehuttu Tangledeep lähtee 6,80 eurolla. Nyt on kyllä todellakin aika hankkia se, peli on herättänyt kiinnostusta pidemmän aikaa eikä vähiten upean 16-bittisen grafiikan takia.
DKC 3 saapuu Switchille perjantaina. Nuo kaikki muut tulossa olevat pelit ovatkin meikälle sitten tuiki tuntemattomia, mikä ei tietenkään indikoi sitä, että ne olisivat huonoja. Ennakkoluulottomasti testiin.
Palveluun on varmasti vaikeaa saada ns. suuria 3rd party pelejä, koska julkaisijat haluavat myydä ne ymmärrettävästi omina kokoelminaan. Ja onhan Switchille näitä jo paljon saatavissa: mm. Contrat, klassiset Castlevaniat, Mega Maneja laidasta laitaan. Se ei ole huono juttu, että pelit voi hankkia itselleen. Toivoisin Nintendoltakin sitä, että NSO-pelit voisi halutessaan ostaa. Napsisin sieltä varmasti suurimman osan Nipan omista julkaisuista.
Nyt iski inspis, että alan mainaamaan Risessa heti jouskaria! En ole MHGU:ssa edes kokeillut sitä. Tykkään muutenkin tiimipohjaisissa online-peleissä enemmän support-roolista, niin tämä voisi toimia vallan hyvin.
Sinällään hauskaa, että Cyberpunkin Xbox One ja PS4 -versioista huokuu ihan näiden mahdottomien Switch-käännösten vibat. CD Project on ilmeisesti jossain vaiheessa kehitystä kääntänyt homman suuntaa ja alkanut tähtäämään pelillään uuteen sukupolveen, tai sitten rakentanut sen ensisijaisesti PC mielessä.
Ovat varmaan tehneet Switchillä testailuja, että pyörisikö se. Varmaan aika kaurapuuroa ollut. No, ehkä uudella mallilla sitten.
Capcom on repinyt kyllä Switchistä irti komeaa jälkeä. Sen voi todeta itse kukin jo tammikuussa, kun pelistä julkaistaan demo. Ei malttaisi odottaa tätä peliä, joka varmaan tulee räjäyttämään Japanissa kaikki myyntilistat.
Ottaen huomioon Mandalorianin laadun, odotukset ovat tätä sarjaa kohtaan melko järjettömät. Nyt siinä esiintyy vielä voimiensa huipulla oleva Vader, joka ehkä nähdään jakamassa vihaansa Rogue Onen loppukohtauksen tyyliin. Disneyllä on tässä jälleen suuri mahdollisuus tehdä jotakin ikimuistoista.
Holy shit, Sephiroth Smashiin. Tulossa uusi aalto makoisaa fan arttia?
SE, FF7 Remake 360p edition Switchille heti kun mahdollista!! Kuuletteko?!
EDIT: Makeeta muuten, että Hades voitti parhaan toimintapelin palkinnon – ehkä pelillä on pieni mahdollisuus ryövätä pääpotti isompien nenän edestä? Toivottavasti.
Vähän ollut joululeffoja haussa. Bongasin sitten Netflixistä Christmas Chronicles 1:n ja 2:n. Katsoin ekan osan aika välittömästi sen jälkeen, kun näin aina mainion Kurt Russellin näyttelevän vanhaa valkopartaa. Nämä leffat olivatkin menneet meikältä ohi.
Joululeffoiksi ovat kyllä aika hyviä. Kyllähän sinne on tungettu pakollinen opetus lapsille, mutta visuaalisesti leffat ovat näyttäviä sekä tunnelmallisia ja Russell joulupukkina selvästi viihtyy ja pitää kunnolla hauskaa roolissaan. Sopivasti perinteinen, mutta toisaalta myös kliseitä rikkova amerikkalainen joulupukki. Helppoa katsottavaa ja hyvän mielen joulufiilistä nostattavaa, suosittelen jos sellaista on haussa.
Kaipa se sitten pitää ostaa BCAA-juomaa jääkaappiin ja mennä aikaisin nukkumaan, jotta jaksaa herätä about kahden aikaan katsomaan Game Awardsia. Pre-show tosin alkaa jo puoli kahdelta. Ehkä katson senkin, puoli tuntia sinne tänne.
Nintendo tietenkin tulee retuuttamaan kaikkia muita BotW 2+Bayonetta 3+Metroid Prime 4 -seteillään. Luonnollisesti.
Panic Button teki sen taas: rumensi peliä, puolitti ruudunpäivityksen, lisäsi aimo annoksen vaseliinia sekä gimmick-tähtäyksen kasuaaleille ja... who cares! Tänne, tänne, tänne!!! Hirveä himo päästä pelaamaan tätä, mutta yritän vielä malttaa mieleni. Bethesda kun vastaa kysymykseen fyysisestä versiosta sanoilla "not at this time." Olisi komeaa saada peli hyllyyn DOOM 2016:n rinnalle.
Mutta vaikeaa se on, kun koko ajan sormet syyhyävät Liten suuntaan ja miettii, että kohta voisin jo olla paukuttelemassa kammotuksia seinille raskaan metallin raikuessa.
Katselin eilen Netflixistä LOTR: Two Towersin. Olen harmitellut sitä, etten aikoinaan nähnyt trilogian kahta ensimmäistä osaa leffateatterissa, mutta tämä kokemus kyllä paikkasi sitä harmia.
Helmin syvänteen taistelu on nimittäin OLEDilla ihan referenssikamaa, vaikka tässä kyse ei olekaan teknisesti parhaimmasta julkaisusta. Silti ihmettelin koko kohtauksen ajan miten hyvältä se näytti. On tämä vaan huima näyttötekniikka.
Tämä aihe tuli mieleen luettuani Scarfin hehkutuksen RetroArchin CRT-Royale-filtteristä. Tarkoitus ei ole käännyttää ketään mihinkään, vaan ihan mielenkiinnosta kuulla, mitä muut pelaajat suosivat retropeleissään.
Itse nimittäin kuulun (ja olen aina kuulunut) siihen ryhmään, joka ottaa mieluummin raa'an ja filtteröimättömän kuvan retropeleistään uusilla näyttötekniikoilla. Pidän suunnattomasti siitä, miltä esimerkiksi Sonic Mania ja Switchin SNES-pelit näyttävät pixel perfect -asetuksella OLEDilla. Tiettyjä vikoja tulee esiin ja joitain asioita piirtyy eri tavalla, mutta otan sen oman aikakautensa uutena kokemuksena, jonka erheet eivät sinällään häiritse minua. Grafiikoiden "puhtaus" ja suunnaton terävyys näyttää minusta vain niin hyvältä.
Muutama eka ympäristö on tosiaan aika samannäköisiä ja koin samanlaisen reaktion parin ekan tunnin aikana. Peli kuitenkin avautuu jossain vaiheessa todella laajaksi ja vaihtelu maailmojen välillä kasvaa. Karttakin muuttuu näppäräksi, kun ostaa kaupasta markkerit tärkeille asioille (penkit, fast travel, shopit jne). Tarinakin alkaa avautua jossain välissä, kun ensimmäiset oikeasti eeppiset bossit tulevat vastaan...
Annoin pelille vajaa 20 tuntia, mutta se ei oikein kolahtanut kunnolla missään vaiheessa. Nyt olen pitänyt siitä jo niin pitkän tauon, että on vaikeaa muistaa enää missä oli ja mitä oli tekemässä. Ehkä HK olisi kaivannut pientä tiivistystä? Välillä tunsin sen niin... päämäärättömäksi, mikä ei yleensä ole minulle ongelma eikä mikään. Breath of Wildissa rakastin eksyä koko ajan syvemmälle ja syvemmälle suunnitellulta reitiltä.
Ehkä yritän uppoutua tuohon synkkään maailmaan uudestaan kun Silksong tulee ja jos se natsaa, niin sitten palaan Hollow Knightin ääreen.
En ole ikinä oikein ymmärtänyt HK-hehkutusta. Pelin sinänsä tunnelmalliset ympäristöt ovat susiharmaita eikä minulle syntynyt kunnon fiiliksiä etenemisestä, kun kaikki näytti samalta. Karttasysteemi sai etenemisen tuntumaan työläältä, mitä vielä korosti rajoittunut fast travel -verkosto.
Todennäköisesti annan sille mahdollisuuden vielä, mutta tällä hetkellä mielestäni uusista genren peleistä esimerkiksi Axiom Verge on parempi, Bloodstained: RotN on parempi, ja Super Metroidista ei nyt voi edes puhua samassa lauseessa.
Age of Calamity on kyllä törkeän hyvä musou. Eikä pelkästään hyvä siinä aligenressä, vaan myös fantastinen peli yleensäkin.
Hyrule Warriors: DE oli hauska mättösetti, mutta sisälsi myös ongelmia, jotka Koie Tecmo on onnistunut pääosin korjaamaan sovittaessaan sarjaa BotW-estetiikkaan ja tyyliin. Käydäänpä läpi:
1) Tehtävien pituus: varsinkin sivutehtävät ovat nyt sopivan pituisia rypistyksiä, jotka tuovat enemmänkin mieleen BotWin pyhäköt. Viidessäkin minuutissa voi saada yhden suoritettua. Niiden tekeminen on koukuttavaa eikä tunnu työläältä.
2) Arvosana-systeemi on viskattu huitsin Nevadaan. Kyllä, minä haluan saada vahvasti taitopohjaisessa pelissä palautetta suorituksestani, mutta Age of Calamityn kaltaisessa rökityksessä en siitä niin välitä. Paljon parempi, kun palkintoja ei ole sidottu teennäisiin S-arvosanoihin, joiden yrittäminen vain kiristää hermoja.
3) Magnesis, Stasis, Cryonis ja pommit ovat erittäin luonteva osa pelimekaniikkaa, ja ne tuntuvat monin verroin hyödyllisimmiltä ja voimakkaammilta kuin Hyrule Warriors: DE:n apuvälineet. Mättö soljuu ja on ihan eri tavalla hauskaa kuin aiemmin.
Siinä kolme pääasiaa, joiden korjaaminen on tehnyt musoulle ihmeitä.
Ai niin, ruudunpäivitys on paikoin aivan koomisen nykivää, varsinkin jaetun ruudun co-opissa, jolla pelasin pääjuonen ensimmäistä kertaa läpi. Kun molemmat pelaajat käyttävät speciaaleja yhtä-aikaa ruuhkaisissa paikoissa, lopputuloksena on diashow, jollaista en ole nähnyt moniin, moniin vuosiin videopeleissä. Mieleen tulee lähinnä N64-aikakauden pelit.
Mutta guess what, se oli silti hauskaa. Laittoivat split screenin peliin ongelmista huolimatta, sillä vaihtoehtoinenhan se on. Kaksi Zelda-fania tahkoamassa Age of Calamityä on niin siistiä, että monet tekniset ongelmat jäävät taka-alalle.
Hyviä uudistuksia. Varsinkin kuvien ja videoiden siirtäminen langattomasti laitteesta puhelimeen (oletettavasti yhtä hyvällä laadulla kuin MicroSD-kortilta), tai sitten voi kytkeä Switchin USB:llä tietokoneeseen. Myös useamman konsolin omistajille automaattinen sync laitteiden välillä helpottaa elämää. Aiemmin upload oli automaattinen, mutta toisella laitteella tallennuksen joutui lataamaan pilvestä aina manuaalisesti. Nyt on entistä helpompaa ja nopeampaa hyppiä Liten ja Flagshipin välillä, eikä tallennus jää vahingossa lataamatta.
EDIT: Videoiden ja kuvien siirtäminen toimii ainakin iPhone+Mac-kombolla kuin tanssi: skannaa vain puhelimella QR-koodin, jonka jälkeen iPhone lataa matskut Safarilla lataus-kansioon, joka päivittää iCloudilla välittömästi kuvat/videot myös Macille.
NES ja SNES -apit päivitettiin versionumeroihin 5.0.0 ja 2.0.0, mutta niihin ei tullut näkyviä muutoksia.
Reseterassa on vihjailtu, että tämän viikon tiistaina tapahtuisi jotain ja siinä samassa heitelty vinkkejä Advancesta.
Näyttää siltä, että pelaamme Switchillä Game Boy -pelejä 24 tunnin sisällä!
Olisi nannaa päästä pelaamaan Metroid: Zero Mission, Metroid Fusion, Advance Wars, Zelda: Minish Cap, Mario Kart: Super Circuit, Golden Sunit... lista jatkuu ja jatkuu! Tältä laitteelta löytyy myös valtavasti pelejä, joita en ole pelannut, mutta joihin ehdottomasti sukeltaisin NSO:n ansiosta.
Danmaku Unlimited 3:a tyrkytetään tällä hetkellä eShopissa puoli-ilmaiseksi, joten nappasin vihdoin tämän shumperoisen, jota TK:kin on ehtinyt Laudalla ylistää. Ja onhan se ensivaikutelman perusteella hienonhieno. Pelistä nauttiminen on genren amatöörillekin heti alussa mahdollista, kun helpoin vaikeusaste tarjoaa sopivasti siimaa mutta toisaalta myös haastetta, jotta tuntee saavuttavansa asioita ja kehittyvänsä piste-ennätyksien ropistessa tilille.
Alun perusteella myös tuntuu, että tämä on visuaalisesti hienompi kuin Ikaruga. Siis ihan julmetun hieno peli, joka on kuin uudenvuoden valoshow. Sen ansiosta erotan pelin ammukset paremmin kuin yhdessäkään toisessä genren pelissä, jota olen pelannut. Tämä kahlitsee pelaajan flow-tilaan, jossa alustaan komentaa vaistojensa varassa eikä ajatuksella. Ja jälleen, ensimmäistä kertaa tässä genressä koen tätä näin voimakkaasti.
DU3 soveltuu myös mainiosti FlipGripillä pelattavaksi TATE-moodin ansiosta.