Aika jatkaa Mega Man nelosta! Viidentenä robottipomona vastaamme astelee Toadman.
Tässä kentässä vesisade on ajoittain niin kovaa, että se vaikuttaa Mega Manin liikkumiseen tahmentavasti.
Muista: ammu sitä vasta kun silmänvalkuaiset välähtävät!
Jos Toadmanin pääsee loihtimaan happosadettaan, voi tulla ikävää jälkeä. Drillmanin ase kuitenkin pysäyttää moisen pelleilyn alta aikayksikön.
Brightman on luonnollinen valinta seuraavaksi pomoksi, koska saimme juuri vasta-aseen...
Niinkuin pelin edeltäjässä, tässäkin sammutellaan taas valoja. Ja pimeät osuudet yhdistettynä rotkoihin voivat olla ärsyttävä yhdistelmä.
Alhaalla odottaa pienen sydän kurkussa hyppelyn jälkeen energiatankki. Jälleen täysin vapaaehtoinen huone.
MM4:n yleinen linja pomojen suhtaan on, että ne ovat helpohkoja. Brightman ei tätä linjausta riko.
Enää kaksi roboa jäljellä, toiseksi viimeisenä kaadamme Pharaomiehen.
Juoksuhiekassa vaanivat robottiskorpionit eivät ole niin vaarallisia kuin luulisi, joten juokse ja ammu!
Kenttä on varsin helppo, sillä äkkukuolemapaikkoja ei oikeastaan tässä radassa ole.
Pharaomanissa on jo hiven kapinaa ja tämä onkin yksi MM4:n hankalista bosseista.
Siinä se on: viimeinen MM4-perusbossi. Tälle veikkoselle kärsin pienenä pojuna monta katkeraa tappiota. Mielestäni selvästi vaikein alkuvastustaja tässä pelissä. Nyt on aika maksaa potut pottuina ja sillit silleinä.
Itse kenttäkään ei ole mitään lastenleikkiä, siitä pitävät huolen alta pois kiirivät alustat.
Potentiaalinen paikka pudota alas. Tässä kentässä saa tosiaankin olla tarkkana.
Ringman on ÄIJÄ. Tätä kaveria kunnioitan. Perusaseella räiskiessä hikipisarat saattavat nousta muidenkin kuin HeinZin otsalle.
Mistä näitä hulluja ja vallanhimoisia tohtoreita oikein tunkee? Jokatapauksessa, nyt olemme valmiita ottamaan ensiaskeleet Cossackin linnoituksessa.
Linnoitusarkkitehtuurin suhteen Wily saisi ottaa vähän oppia tältä mieheltä. No niin, asiaan...
Cossack-linnoituksen kenttä 1 on aika liukas. Musiikki on tosin todella hyvää, ja pistää kampoihin jopa MM2:n Dr. wily stage 1:lle!
Alkukentät lähes toimettomana seisseet Rush-apulaiset saavat taas näissä radoissa töitä. Hyvä niin!
Ensimmäinen Cossack-linnan bossi on aika iisipiisi, kunhan pysyttelee turvallisen matkan päästä hökötyksestä. Koje murskaa myös kentän maata pois.
Cossackin linnassa ei näköjään olekaan hirveästi osioita. Nyt siirrymme kenttä kakkoseen.
Tämä kenttä onkin oikein hyvä, ja haastettakin alkaa paikka paikoin löytyä.
Piikit vaihtavat paikkaa, mutta eivät sentään tapa Mega Mania yhdestä osumasta. Se olisi ollut vähän ikävää.
Tämä onkin loistava vastus: kuution sisään muodostuu "huone", jossa sijaitsee bossin heikko kohta. Rytmitykseltään hyvinkin omintakeinen - ja kiinnostava - matsi.
Rohkeasti kohti kolmatta rataa.
Tämä kenttä etenee omia aikojaan, joten se tuntuu MM-pelissä hieman erikoiselta. Ei kuitenkaan huono rata.
bossihuone häämöttää jo. Mitä Cossack on väsännyt iloksemme tällä kertaa?
Seinäkiipijät ovat kohtuullisen hitaita laiskiaisia, joten näistä ei sen kummempaa vaaramomenttia pääse syntymään.
Tämä linna on niin nähty.
Kentässä matka käy lähes kokoajan alaspäin.
Kahdessa ensimmäisessä MM-pelissä lisäelämä oli harvinainen näky. Nelosessa ei enää niinkään.
Cossack yrittää napata Megiksen pihteihinsä. Onneksi tämän rakentama kone on kohtuu kankea liikkeissään, joten tohtori C. on nujerrettu melko vaivatta.
Suuri twisti pelataan pöytään: joudumme sittenkin Wilyn linnaan! Cossack toimi siis pakon alla, ja moinen toiminta loppui heti kun Protoman kävi pelastamassa Cossackin tyttären Wilyn kynsistä! Melkoisia juonenkäänteitä.
Wily ilmeisesti luotti Cossack-kiristykseensä siinä määrin, että jätti tällä kertaa linnansa melko lyhyenlännäksi.
Luotikotiloita! Kymmenittäin luotikotiloita! Kentässä ei muita vihulaisia juuri näy.
Jaha, lisää näitä veitikoita. Bossinkin täytyy olla luotikotilo, muuten ei tyyli ei säily eheänä.
No niinpä tietenkin! Se saattaa näyttää valtavalta, mutta kaatuu ketoon melko helposti, eivätkä sen hyökkäykset/ammukset ole järin nopeita.
Ja ei muuta kuin vaiheeseen kaksi.
Tätä kenttää hallitsevat kylmät värisyvät ja eräänlainen ahtaus.
Jep, ahdasta todellakin on.
Vakuuttavan kokoinen laitos tarjoaa haastettakin. Megiksen pitää hyppiä tasanteelta toiselle, muuten bossin ampuvat pallot osuvat surutta, ja vievät ison tukun energiaa mukanaan.
Oho, pääkallonpaikalle tultiinkin yhdessä hujauksessa!
Jälleen, kaikki bossit pitää mennä vielä toisen kerran että oppivat tavoille.
Ja sitten bossia kehiin. Pääkallonhyökkäysvaunu on naurettavan helppo voittaa...
...Mutta sitten Wily tulee kehiin ja haastetaso nouseekin roimasti.
Wilyn B-suunnitelma ei varmasti tullut kenellekään yllätyksenä. Josko tämä nyt olisi se viimeinen matsaus?
Wily näkyy lopullisessa taistossa vain välähdyksittäin. Lisäksi tämä ampuu melkoisen tehokkaita valopalloja. Hieno musiikki soi ja tunnelma on varsin eeppinen!
Wily ei tappionsa jälkeen kauaa armoa anele, vaan pakenee yhdessä hujauksessa takaovesta!
Wilyn aluksessa on taas juuri ja juuri potkua pakenemiseen. Myös Mega Man singahtaa sinisenä viivana pois linnoituksesta ennen kuin...
Se räjähtää täysin maan tasalle ja samalla Mega Man 4 päättyy.