Nautinnollinen eteneminen Mega Man 2:n parissa jatkui tänään illalla.
Bubbleman saa kunnian olla viides robo, jonka tässä pelissä tuhoan. Kiva, vesiteemainen kenttä.
Miinat pitävät tässä kentässä pelaajan varpaillaan. Pienestäkin osumasta se on kerrasta poikki. Mitään sikaärsyttäviä paikkoja ei tässä kentässä sinänsä ole, vaikka pelaajan liikkumiskykyä pienien alueiden sisällä testataankin. Nykyajan nynnypeleissä tuollainen musta miina veisi 10% energioista ja kaiken huipuksi viereen ilmestyisi tyhjästä "health pack" tai bullshit-suojapuku renegeroisi energian kantajalleen sekunnissa takaisin. Toista se oli lapsoset silloin joskus.
Makean näköisiä, jätti-robottikaloja. Melkein sääli, että ne täytyy tuhota.
Robottia, joka saa taiottua ilmakuplista vahingoittavia, ei voi kuin arvostaa. Tämä kamppailu on kiva ja reilun tuntuinen. Niitä parempia MM2:n bosseja, ehdottomasti.
No niin: nyt me puhutaan! Pahamainen Quickman testaa seuraavaksi Mega Manin kyvyt. Tätä pomoa pienenä kunnioitin, sillä sen arvaamaton liikehdintä tekee siitä vähän hankalan.
Ja millainen kenttä tällä robotilla onkaan! Pienenä en kyennyt sitä pääsemään melkein millään läpi ilman Flashmanin ajanpysäytys-asetta. Tuulennopeat "tulipalkit" tulivat aina pilaamaan muutoin päivän.
Siinä sellainen nyt on. Nykyään Quickmanin kentän pääsee ilman ajanpysäyttäjää suht vaivattomasti. Refleksit ovat siis kehittyneet. Tai peli on jo tuttu satojen tuntien pelaamisen jälkeen? Sekin kyllä voi olla syy...
Quickman ryntää heti säälittä Mega Manin kimppuun kun alkuvihellys kuuluu. Ja hän tosiaan on nopea kuin mikä. DIFFICULT-moodilla pelkän busterin varassa tässä saattaa olla hiven haastettakin jo...
Crashmanin on aika alistua, joten Heatmanin jätin suosiolla viimeiseksi. Ehkä siksi, etten diggaa tämän kentästä mitenkään erityisesti.
Tässä kentässä kiipeillään melkeinpä kokoajan ylöspäin. Nakkisormisempi saattaa turhautua, kun osuman johdosta saattaa tippua paljonkin alaspäin. Naskalina muutama "PELKELE!" kuului huoneesta kun tätä kenttää hiki hiuksissa väänsin.
Yhä yyyyyyylös yyyyrittäääää.... Välillä robottilinnut käyvät pommittamassa Megistä munilla, josta sikiää kymmenkunta pientä lintua. Raasulla robotilla ei ole näissä kentissä paljoakaan ystäviä: kaikki käyvät kimppuun kun sika limppuun.
Crashmanin kikkailut on yhden kerran jälkeen melko helppoa sisäistää. Tämä yrittää olla yhtä kova kuin Quickman, mutta ei onnistu tavoitteessaan. SEURAAVA!
Sitten viimeinen robotti vuoroon: Heatman. Bossinakin ihan haastava, mutta tämän kenttä on kenties kaikista vaikein MM2-areena (Quickmanin jälkeen) jos tässä vaiheessa ei olisi ITEM2:ta, eli "liitohärveliä".
Laava ja katosta tippuvat viher-robot tekevät alunkin aika hankalaksi. Ja vanhat kunnon katoilevat tiiletkin muistuttavan vähän myöhemmin olemassaolostaan...
Tuon tulipätsin yli pitäisi hiiviskellä katoilevien tiilien päällä. Vaihtoehtoisesti voi liitää sen yli lentohärvelillä ja sillä aikaa hakea kaapista yhden keksin.
Fireman on liekeissä, mutta Bubblemanin ase taltuttaa hänet alta aikayksikön: kolme kutia ja robojen hautuumaa kutsuu.
Kun kaikki kahdeksan perusrobottia ovat vain kaunis muisto Wilyn silmäkulmassa, tulee itse tohtori viimein esiin kohottelemaan silmäkulmiaan. Tästä alkavat tosimatsit!
Wilyn vakuuttava linna on melkoinen näky: pääkallo on varmasti mittatilaustyötä IKEAsta hankittu.
No niin: Dr. Wily stage 1! Ja sehän tarkoittaa, että MM2:n soundtrack puhkeaa kukkaan. Tässä kentässä on ehkäpä se kaikkein tunnetuin ja pelaajien mielissä vuosi toisensa jälkeen soivin teema. Liian herkullista.
Ylös tässäkin kentässä kiipeillään lähes jatkuvasti. Pari kohtaa vaativat apuvälineittenkin käyttöä.
Uijui-jui! Ensin se jahtaa Megistä, sitten sen kanssa pääsee taistelemaan. Design tässä robottilohharissa on melkoisen hienoa. Oli todella jännittävää aikoinaan kohdata tälläinen bossi.
Sitten siirrytään linnakkeessa vaiheeseen 2. Wily on taas askeleen lähempänä.
Piikkien kokoa on ainakin kasvatettu kiitettävästi. Olisivat ne pienemmätkin varmaan hommansa hoitaneet...
Liitohärveli pelastaa jälleen.
MM2:n Wily-linnassa on peräti 2 heikkoa bossia, ja tämä on niistä toinen. Seinässä olevista palikoista muodustuu pieniä robotteja, joita tuhoamalla tavallaan tuhoaa koko alueen. Ei mitenkään hirveän hienoa...
Kolmanteen kenttään sitten vain. Loppuryminät senkuin lähestyvät.
Keltasävytteinen kolmas kenttä on tuttu pahamaineisesta "miinakujastaan", joka pienellä herpaantumisella saattaa muodostua todelliseksi murheenkryyniksi.
Liian suuria liikkeitä pitää välttää, mutta toisaalta liian vähääkään ei saa liikkua, muutoin joutuu miinan tuhoamaksi.
Kokonsa puolesta todella vakuuttavan näköinen kolmas bossi kaatuu helposti, kunhan nousee nopeasti hyökkäysvaunun päälle eikä jää taaemmalle ihmettelemään.
Enää yksi areena edessä ja sitten pääsee käsiksi Tohtori Viliin.
Tämä kenttä on siitä ilkeä, että se sisältää näkymättömiä reikiä maassa. Muutama kuolema tulee siis kuin huomaamatta. Myös bossi on erittäin, erittäin ärsyttävä ja yksi huonoimmista koko MM-sarjassa!
Ylöspäin kiipeämistä, sitähän MM kakkosesta tuntuu riittävän.
Tässä sitten bossi: seinillä nököttävät robot pitää tuhota. Hommaan käy vain ja ainoastaan Clashmanin ase. Jos olet sitä vähän tuhlannut, sinulla ei ole mahdollisuuksia. Jos tulee yksikin huti, sinulla ei ole mahdollisuuksia. Pelisuunnittelultaan todella onneton pomo ja vie MM2:n hetkeksi jyrkkään laskusuhdanteeseen.
Olemme pääkallonpaikalla, vihdoinkin! Aika unohtaa seiniin tarrautuneet raukkikset, nyt on tosi kyseessä.
Ensin, vanhan kunnon MM-perinteen mukaisesti, pitää nujertaa kaikki kahdeksan perusrobottia uudestaan.
Sitten Wily hyökkää kimppuun koko voimallaan, mutta laitos muistuttaa MM1:ssä nähtyä. Tässäkö todella kaikki?
Ei sittenkään! Tohtori pakenee ja siirtyy suunnitelmaan B.
Wily näyttää muuttuvan omituiseksi, vihreäksi Alieniksi! Ja tämä jakaa voimakkaita iskuja, kestäen itse todella huimasti osumia Bubble Manin aseesta.
Ahaa! Wily vain ohjaili robottia pimeässä huoneessaan. Nyt hän on kuitenkin taas nujerrettu.
Mega Man kävelee ja vuodenajat vaihtuvat taustalla. Joskus on kivaa olla sininen sankarirobotti.
Koskettava loppukuva. Mega Man on vihdoinkin ansainnut leponsa, vähäksi aikaa ainakin. Wilykin taisi päästä livahtamaan pois linnakkeestaan. Mutta vähän aikaa menee ennenkuin tämä saa uuden armadan robotteja kasaan.
Mutta se onkin sitten Mega Man 3:n tarina...