Saapa nähdä innostuvatko kylähullut jatkossakin lähettämään uhkauksia nettipalstoille muiden koulujen nimissä? Tänään muutamassakin koulussa päästettiin oppilaat kotiin uhkausten ja huhujen jälkeen. Selvää on, ettei nyt voi ottaa riskejä vaikkei uhat kovin todennäköisiä olisikaan.
Ärsyttää silti miten jotkut idiootit saavat kiksejä tälläisten leikkien leikkimisestä. Tämähän on juuri sitä, mitä itse Jokelan surmaaja halusi tapahtuvan.
Wiin Medal of Honor Heroes 2 kampesi juuri vahvasti ostoslistalle, se sai IGN:n väeltä 8.4
Suunnannäyttäjä Wiin FPS-peleille, 60 kuvaa sekunnissa päivittyvä ruutu, hienosti toimiva online-ominaisuus... Tänä vuonna ei Wiin omistajiltakaan pelattava heti lopu.
No niin, läpihän tämä sitten napsahti. Tosin vain 81% tavaroista matkassa, ne uupuvat etsin myöhemmin kyllä.
Hirmuisen tyydyttävä seikkailu tämä kolmas Prime. Pelin rytmitys on hyvin lähellä täydellistä. Juuri kun on kyllästynyt samoihin maisemiin, peli heittää kehiin uutta planeettaa, joka eroaa aina selkeästi ulkoasultaan ja sielultaan edellisestä. Ihmeteltävää riittää siis hirmuisesti. Tässä hieman koottuja mietteitä pelistä, eivät spoilaa.
- Metroid Prime 3 on todella upean näköinen peli, joka Wiin mittapuulla on ihan omissa kasteissaan. Varsinkin tarkat ja terävät tekstuurit (niiden tarkkuus tuplattiin aiemmista peleistä) ihastuttivat. Wiissä on potkua, mutta konsolista ei ole kovinkaan monesti yritetty saada paljonkaan irti. Toivottavasti 3rd partytkin ryhdistyisivät eivätkä syytäisi markkinoille pelkästään kalastussimuja nopean ja helpon rahan toivossa. - MP3 on selkeästi helpompi peli kuin mitä edeltäjä ja myös selvästi Prime ykköstä iisimpi paketti. Pomoja lukuunottamatta taisin vain kerran loppupuolella mennä pahasti paniikkiin vähän energian vuoksi. Korruptoitunut en kertaakaan. Noh, tämä vaikeustaso sopi kuitenkin minulle itselleni kuin nappi silmään enkä siitä rupea nyt yhtään valittamaan. - Audiopuoli pelissä on tiukkaa Metroid-laatua. Alkupuolella on kuitenkin selkeästi pelin paras tarjonta tällä osa-alueella, musiikin taso hieman laskee puolivälin jälkeen. Esimerkiksi Bryyon musiikit ovat mahtavia, mutta parissa sen jälkeen tulevassa planeetassa ei enää samaa tasoa saavuteta, minun makuuni ainakaan. Musiikillisesti Corruption ottaa kakkosesta selvän niskalenkin, mutta Prime ykkösen unohtamatonta soundtrackia se ei piekse. Kokonaisuus ei vain ole aivan yhtä hyvä. - Jos vertauttaisin Prime-trilogian elokuvamaailmaan, olisi tämä hyvinkinl lähellä alkuperäistä Star Wars -trilogiaa. Tarkoitan, että ensimmäinen Star Wars oli aikoinaan todella merkittävä ja uutta luova leffa, Prime ykkönen taas oli vuonna 2002 teknisesti huikea saavutus, joka yksilöllisesti ja pieetillä rakennettujen maailmojen sekä ensimmäinen persoonan seikkailut uudelleen määrittävän pelitavan ansiosta nousi kriitikkojen lempilapseksi. Ja ei liene myöskään hirveän vaikeaa löytää yhtymäkohtia Metroid Prime kakkosesta ja Empire Strike Backista; molemmat ovat trilogian keskimmäisiä osia ja huomattavasti ykköstä synkempiä tapauksia. Tosin, Empire Strike Back on paras SW-leffa, mutta Echoes ei ole paras MP-peli, joten tämä teoria ei sinänsä ole aivan käypä. Corruption vertautuu taas Jedin paluuseen täysin kelvollisesti, sillä se on paljon ensimmäinen trilogian osan tapainen ja niiden teematkin ovat osittain vähän yhteneviä. - Kontrollien puolesta täytyy sanoa, että ne ovat niin lähellä täydellistä kuin vain mahdollista. Pelaaminen on silkkaa nautintoa, tämän jälkeen tuntuu turhauttavalta palata dual analogeilla ohjattavien räiskintöjen pariin. Vaan olenko minä edes palaamassa? Enpä taida. Kontrollit väkevöittävät myös immersiota paljon enemmän kuin ensialkuun edes luulisi. Tunne, että on osa pelimaailmaa ja itse Samuksen visiirin takana, vahvistuu paljon. - Miellyin kovasti tapaan miten Corruption rikkoi monelta osin perinteistä Metroid-kaavaa. Kuka on määrittänyt, että kaikkien Metroid-pelien on seurattava niitä tiettyjä sääntöjä orjallisesti, jotka on sarjan ensimmäisten pelien toimesta asetettu? Tarkoitan, että tietyt asiat täytyy pitää ennallaan jotta perustunnelma kyetään säilyttämään, mutta se ei poista mahdollisuutta lisäillä sellaisia juttuja joita ei ennen pelisarjassa olla nähty. Corruption onnistuu tässä mainiosti. Minun makuuni uusia elementtejä ja asioita olisi saanut tulla vastaan enemmänkin.
Metroid Prime 3: Corruption on todella hyvä peli, joka reilulla kädellä voittaa sarjan edellisen osan. Taistelu Prime1:n kanssa on sitten jo paljon tiukempi. Olen kuitenkin sitä mieltä, että jopa näiden "Prime 1 oli uskomaton vuonna 2002" -etujen jälkeen Corruption on sittenkin minulle itselleni mieluisampi peli, joten sen julistan voittajaksi. Sen rytmitys ja vaihtelu sekä yllätykset upposivat minuun kuin se kuuluisa kuuma veitsi voihin. Puhumattakaan siitä, että kontrollien puolesta tämä on niin paljon kahta aiempaa edellä. MP3 on peli, jonka olisi syytä löytyä jokaiselta sellaiselta Wii-omistajalta, jolle uppoavat parhaiten suuren mittakaavan seikkailut.
Olo on hieman haikea. Koska näemme Samuksen seuraavan kerran Nintendon pääkonsolilla?
Menin vihdoinkin Metal Slug Anthologyn Wiille tilaamaan. BlahDVD:stä n. 28 eurolla poist.. ostin tämän tek.. pelin.
Aika jees, että tälläinen kokoelma ylipäätänsä on olemassa. Miiteissä on tullut Slugeja tahkottua ja nyt pääsee ihan kotonakin pelaamaan. Onkohan Wiille olemassa/tulossa jonkinlaista arcade-ohjainta, että pääsisi vielä paremmin tunnelmaan? Odotan innolla co-op sessioita.
Keräilijät toki nauravat näille versioille miten tahtovat, mutta minun kaltaiselleni pelaajalle tälläinen kokoelmaversiokin on varsin käypä. Ennen olin erittäin tarkka että peli löytyy omalle alustalleen, mutta nykyään välitän vain siitä että pääsen peliä pelaamaan jokseenkin hyvässä muodossa. Esim. Virtual Console on tehnyt omalla kohdallani pelikeräilystä entistä kiinnostavampaa. Kyllä, lasken sen tosiaan pelikeräilyksi. VC-pelit ovat helposti pelattavissa yhden konsolin sisällä eikä pelkoa niiden toimimattomuudesta ole niin pitkään kunhan emokonsoli toimii. Ja jos kone leikkaa kiinni, sarjanumeroa vain Nintendon asiakaspalveluun ja sieltä pystytään siirtämään oikeus ostettuihin VC-peleihin ja ohjelmiin myös uuteen Wii-konsoliin.
Jälleenmyyntiarvoa ei tietenkään kerry. Monelle juuri se on pelikeräilyssä tärkeää.
Minä välitän eniten siitä, että voin minuutissa vaihtaa Super Metroidin ja Ocarina of Timen väliltä vaihtamatta konsolia. Muutos on täydellinen, sillä vain muutama vuosi sitten vastustin täydellä höyryllä netistä ladattavia pelejä ilman kansia tai ohjeita. Aika komeasti on tullut taas takki käännettyä.
Aikooko kukaan hankkia tätä täällä minun ja pyramidin lisäksi? Itse venaan nyt koska Blah tämän laittaa postiin.. Toivon mukaan ennen ensi viikon loppua saisin pelin käsiini, että voisi testailla ennen Marioon uppoutumista vähän.
Tässähän on online co-op, joten lisään kaverilistoilleni kaikki pelin omistajat. Pääsee sitten yhdessä sukeltamahan ja merten ihmeellisyyksiä ihmettelemähän.
Sinänsähän co-op on fiilistelyyn ja rauhalliseen tutkimiseen perustuvassa pelissä täysin turha. Lisäfiilistä kaksin tutkiminen ehkä tuo. Viestiäkin veden alla voi ennalta määrätyin käsimerkein.
Musiikiksi muuten Super Mario 64:n dire dire docks on kymppivalinta
EDIT: tuli mieleen hieman ajatuksia SMG:n automaattikamerasta. Se tuntuu toimivan arvosteluiden perusteella enemmän kuin erinomaisesti, en vähempää Nintendolta odottaisikaan, mutta Super Mario Sunshinessa keltaisella C-tatilla pelaajan kontrolloitavissa ollut kamera oli kuitenkin mielestäni erinomainen juttu. Siitä tuli minun käsissäni osa pelattavuutta ja pelitunnetta. Tosin, on hyvin kyseenalaista pitäisikö asian niin olla. Kameran ei ehkä pidä olla pelaajan työkalu yhdessä kontrollien kanssa, vaan asia joka mahdollistaa pelaamisen parhaissa mahdollisissa olosuhteissa. Siihen ei välttämättä pidä kiinnittää liikaa huomiota. Tässä suhtessa automaattikamera saattaa toimia erittäinkin hyvin.
Zelda TP:n Wii-versiossahan on autokamera, Cubella taas se on vapaasti ohjattavissa. Onko kukaan pelannut molempaa versiota, kummassa se mahtaa toimia pelille edullisemmin?
Rakastan Sunshinea ja siinä free camera toimii mahtavasti. Pelin kenttäsuunnittelu oli kuitenkin rakennettu sitä silmälläpitäen, SMG:ssä taas maailma on koottu autokameran ehdoilla. Varmasti juurikin rajoitetumman kameran johdosta jo peli tuntuu enemmän SM64:ltä kuin Sunshinelta.
EDIT2:
Galaxy myi Japanissa ekalla viikollaan 251,000 kappaletta, mikä on pettymys.
Toivottavasti peli pysyisi TOP10:ssä KAUAN. SMG:n kaltainen laatu ansaitsisi hienot myyntiluvut.
Voi vain toivoa, ettei tämä tapahtuma rohkaise aiemmin tälläisiä typeryyksiä miettineitä ihmisiä toteuttamaan suunnitelmiaan. Asian voi nähdä niinkin, että nyt "peli on avattu" ja ensimmäinen tapaus nähty. Saako Jokelan tragedia siis matkijoita? Jokelassa ammuskellut ei takuulla ollut ensimmäinen ihminen Suomessa joka tälläistä mietti, mutta hän oli ensimmäinen joka muunsi pimeän päänsä tuotokset teoiksi.
Itsekin ihmettelin sitä, että noista teksteistä paistaa kaiken äärimoskan alta myös tietynlainen fiksuus. Ei ihan olisi tullut mieleen vielä eilen, että kaveri tosissaan lähtisi johonkin kouluun ammuskelemaan, tappaminen oikeasti mielessään.
Tekijä on nähnyt yhteiskuntamme ja kaikki siihen liittyvät asiat täysin mätänä. Ihaillut mm. Hitlerin tiettyjä tekosia.
Netissä paasaamalla painoarvoa ei juurikaan sanoilleen saa, mutta tälläisellä teolla ollaan pitkään Suomen suurimpien medioiden pääaihe. Tarkkaan suunniteltu juttu.
Nuorten pahoinvointi lisääntyy ja nyt se alkaa näkyä konkreettisesti (?), tämä tuotti yhden jenkkityylisen kouluammuskelun. Uhreja on ainakin viisi, joista yksi on kuollut.
Tekijä oli ilmeisesti laittanut ennakkoon "vihjeen" youtubeen tästä teosta. Tietääkö kukaan linkkiä?
Kiitos lanttu! Endless ocean lähti heti tilaukseen. Postikuluja tuli 2 euroa, joten loppuhinnaksi muodostui 27 euroa. Säästin siis n. 20 euroa kotimaan hintoihin verrattuna.
Tänään metsästelin vähän energy cellejä ja ohjuspäivityksiä. Jostain syystä Energy cell -jahti ei tunnu ollenkaan häiritsevältä, ei ollenkaan samalla kuin mitä temppeliavaimien haaliminen Metroid Prime 2:ssa. Tokihan Corruptionissa nuo cellit tuntuvat löytyvän melkein kaikki Samuksen matkan varrelta. Ja niitä jotka eivät löydy, niiden alueille on kiva palata uusien päivitysten kanssa kun löytää muutenkin kaikkea kivaa. Tämä "pakollinen paha", joka tuo pelikelloon taas muutaman lisätunnin, on tehty ihan hyvin kolmannessa Primessa.
Kolmaskin siemen ja sitä myöten sen loppubossi on nyt pistetty pazkaksi, lasissa n. 12,5 tuntia peliaikaa ja prosentteja 59.
Täytyy kyllä sanoa, että tuolla kolmannella planeetalla on ollut aivan törkeän hienoja hetkiä. Menevät jopa kaikkien aikojen ikimuistoisimpien listalle minun kokemuksissani. Asioita, joita en luullut Metroid-pelissä näkeväni, tuli vastaan ja ne olivat erittäin jännittäväksi tehtyjä. Eli kolmannen planeetan tapahtumia ja fiiliksiä sen bossista:
Jaa-a, on vähän semmoinen tunne että seuraavat pari tuntia on vähän sellaista suvantovaihetta ja ehkä joidenkin puuttuvien itemien keräilyä. Ja muutenkin ajattelit mennä kiertämään Bryyossa ja SkyTownissa näillä uusilla pukupäivityksillä ja katsoa mitä kivaa niistä paikoista sitten löytyy. Josta tämän sitten 100% koittaisi läpäistä, aikaa on ennen Mariota kymmenisen päivää, joten eiköhän se hommaan riitä.
Jenkit saivat tänään Super Mario Bros. 3:n! Lähestyvän SMG:n kunniaksi.
Ja.. Koskapa euroopassakin uusi Mario tulee lähes samaan aikaan... pojat ja tytöt: ens perjantaina pelataan mekin VC:ssä SMB3:a... Mikä olisi parempaa alkulämmittelyä ennen Galaxya?!
Galaxy saattaa toki päällepäin näyttää "vain uudelta 3D-mariolta", mutta se on vain se ensivaikutelma. Peli ryöpyttää eteen jatkuvalla syötöllä vaihtelevia ja kekseliäitä juttuja. Peli kuuluu kastiin "jos et pidä, lopeta pelien pelaaminen". Tietty tätä tälläistä ei pitäisi sanoa, mutta ainakin todella lähellä tuollaista kastia SMG on.
Ja kyseessä on tietysti ihka aitoa "vuoden peli" -ainesta omaavaa titteli, joten kyllä tämän hankkiminen todella perusteltua on. Luulisin, että saat rahoillesi enemmän vastinetta tästä kuin Raymanista, monessakin mielessä: jälleenmyynnissä ja niin edelleen.
Super Mario Galaxy is an embarrassment. It's an embarrassment for platform games. It's an embarrassment for adventure games. It's an embarrassment for Nintendo and an embarrassment for the Wii. What have we all been playing at in the ten years since Super Mario 64 came out? This is what gaming ought to be like.