Apex Legendsin cross-playn mahdollinen julkaisu on datalouhittu tälle päivälle (15.9).
Joten... lienee mahdollista, että peli julkaistaan myös Switchille tänään! Ehkä tänään klo 16 tai 17 Nintendo shadow droppaa 3rd Party Directin, missä olisi myös Apex.
Tänään Apexiin aktivoitunee myös "aftermarket event", jonka aikana pelaajat voivat unlockata aiempien kausien kamoja itselleen. Tämäkin puoltaa NS-version julkaisua.
Switch on tehnyt Amerikassa uuden ennätyksen elokuun myyntiluvuissa, näin se peittosi vihdoin edellistä enkkaa hallussa pitäneen Wiin, jonka merkintä on peräisin vuodelta 2008. NS tuplasi myyntinsä viime vuodesta.
Huvittavaa, että Nintendo on surffannut koko kesän puolivaloilla, julkaisematta Paper Marion lisäksi mitään merkittävää, ja silti se takoo ennätyksiä vähän joka puolella. Ensi vuonna BotW 2:t, Metroidit, Bayonetta 3:t, 4K Switchit ja ties mitkä muut peliin, niin sittenhän listoilla vasta myrskyääkin!
5 päivää, 13 tuntia ja rapiat siihen, kun yksi pelihistorian kovimmista kokoelmista on oletettavasti käsissäni.
Ja hype kyllä keulii! Siis katsokaa nyt tuota Super Mario Galaxya, sitä miten makealta se näyttää teräväpiirtoisena. Jumalainen art style pääsee vihdoin puhkeamaan täyteen loistoonsa.
HDTVTestin Vincent pohtii, että voi mennä vielä yli vuosikymmen, ennen kuin "OLEDin tappajaksi" ristitty MicroLED on valmis kuluttajamarkkinoille – ja vielä kauemmin menee massamarkkinoiden saavuttamiseen.
Minäkin olin siinä uskossa, että näitä voisi alkaa saamaan viiden vuoden sisään kohtuullisen kokoisina, ainakin korkeassa high end -hintaluokassa. Hyvä, että joku kertoo raakoja totuuksia.
NSO-valikoimaa paljon pelaavana mietin välillä, kumpaa kuvasuhdetta tulisi käyttää: pixel perfectiä (8:7) vai 4:3-asetusta.
Oikea vastaus lienee, että se riippuu. Yllättävästi Nintendo ei itse ole ottanut 1st party -peleissään huomioon CRT-telkkujen aiheuttamaa kuvanvenymistä SNES:sin natiivisti lähettämästä 8:7-kuvasta. Tällöin esimerkiksi Link näyttää reilusti tuhdimmalta kuin oli tarkoitus.
Jotkut pelit kuitenkin huomioivat kuvaputkitelkkujen 4:3-kuvasuhteen etukäteen, joten silloin 8:7 näyttää kuvan liian kapeana. Se tekeekin valinnasta kiperämmän, ja jos haluaa nähdä pelit oikein, asetusta pitää välillä vaihtaa.
Pixel Perfect näyttää todella hyvältä ja ultrasharpilta, portablena ja 4K:ksi skaalattuna. Siksi houkuttaakin käyttää juuri sitä. Totuttua pienempi kuva-ala näyttää tosin oudolta, kun on pelannut näitä pelejä aikoinaan niin paljon 4:3 suhteella.
EDIT: Prince of Persia: The Sands of Time Remake oli ehkä oudoin julkistus. Onko tätä toivottu jossain?
En tiedä, mutta muistuttaa lähinnä Ps4/Xbox360-osastoa graafisuudeltaan. Ja nyt sentään rummutetaan remakena, ei remasterina.
Näköjään tulossa myös Switchille, mutta myöhemmin (no ylläri!). En olekaan alkuperäistä pelannut koskaan. <trollaus>Meille vähemmän grafiikkalorton piirteitä omaaville NS-herraskansalaisille kyllä tällainen maistuu jos pelattavuus on kunnossa, menkää te muut kuolaamaan naamavärkkiänne märästä peltiseinästä</trollaus>
Hmmm... Mitähän jos tuo ensi vuonna väitetysti tuleva Switch onkin "Switch Home", eli vain tv:n kautta pelaamiseen tarkoitettu laite? Muistan, miten ennen Liten ilmestymistä sitä vastaan käytettiin argumenttia, ettei Nintendo voisi julkaista sitä tähän tuoteperheeseen, jos se ei ole hybridi. Se ei "Switchaa." Nintendo julkaisi sen siitä huolimatta.
Switch Homella Nipalla olisi vähän jokaiselle jotakin: portable-pelaamisen ystävät valitsisivat Liten, satunnaisesti sekä telkulla että portablena pelaavat OG:n ja sataprosenttisesti docked-moodissa viihtyvät voisivat huoletta ostaa Homen. Tosifanit voisivat hankkia jopa nämä kaikki ja "switchata" laitteiden välillä mieltymystensä mukaan tai hyödyntää niitä moninpelisessioissa.
Nintendo tarvitsisi laitteeseen n. 2.3 TFlopsia nostaakseen nykyiset 900p 1st party pelit aidoksi 4K:ksi, ja DLSS-tekniikalla toki vielä sitä vähemmän. Se olisi about puolet Series S:n tehoista. Nintendo varmaan pystyisi saamaan tämän laitteen hyvään hintaluokkaan ilman näyttöä ja joy-coneja. Pro-ohjaimen se voisi toki laittaa pakettiin mukaan. Kokonaisuus olisi tietenkin helpompaa saada toimimaan ilman hybridilaitteen kokovaatimuksia ja akun kulutuksen huomioimista.
Tämä toisi kehittäjille toki yhden uuden profiilin optimointia varten. Varmaan kukaan ei haluaisi tehdä laitteelle yksinoikeuspelejä, koska yli 60 miljoonan install base on liikaa sivuutettavaksi.
Nykyään hintoihin ei tule näköjään enää samassa määrin "suomilisää" kuin vielä about vuosikymmen takaperin. Elin tässä vielä wanhaa aikaa. Hyvä näin.
Microsoft on lähtenyt aggressiivisesti avaukseen, sillä raporttien mukaan molemmat mallit aiheuttavat sille tappiota, S-versio vielä äksää enemmän. Eli softalla/tilauspalveluilla tahkotaan voitot, niin kuin MS onkin moneen kertaan toitottanut, ettei heitä varsinaisesti kiinnosta kilpailla konsolien myyntiluvuissa Nintendoa ja Sonya vastaan.
Several outside game developers, speaking anonymously as the issue is private, said that Nintendo has asked them to make their games 4K-ready, suggesting a resolution upgrade is on its way.
Hienoa, jos nykyisissä peleissä on otettu huomioon mitä on tulossa tulevaisuudessa. Mahdollistaa nopeat suorituskykypatchit uudella raudalla. Ehkä Nintendo onnistuu nostamaan seuraavan Switchin docked-reson parhaimmillaan 1440p:ksi?
Toisaalta Nintendon korotus nykyisen konsolin valmistusmääriin viittaa, ettei uutta versiota ole tulossa ainakaan ensimmäisellä vuosineljänneksellä.
Mietin eilen illalla, miten pandemia on pakottanut Nintendon miettimään uudelleen markkinointiaan, ja siksi se on tod.näk pitänyt tänä vuonna pelien julkistusten ja julkaisujen väliset ajat lyhyenä. Esimerkiksi Super Mario 3D All-Starsin reilun kahden viikon väli julkistuksesta julkaisuun on pelialalla lähes ennennäkemätön, Applemainen veto. Muita esimerkkejä tästä ovat Paper Mario: Origami King ja Hyrule Warriors: Age of Calamity.
Toisekseen: Nintendo Directien ongelma on aina ollut se, miten yksi tai kaksi peliä varjostaa muut. Ne ovat toki suuria eventtejä, jotka tuovat hypeä foorumeille ja Youtubeen, sillä on arvoa. Näyttää kuitenkin siltä, että tämä uusi tyyli on toiminut hyvin, sillä twitter dropeissa jokainen uusi peli saa paistatella hetken parrasvaloissa, ylhäisessä yksinäisyydessään. Esimerkiksi Age of Calamityn Youtube-julkistusta on katsottu jo nyt yli 2 miljoonaa näyttökertaa, ja se sai eilen osakseen internetin pelisivustojen jakamattoman huomion.
En olisi yllättynyt, jos Nintendo jatkaa tällä tiellä. Nopeat julkaisut paljastuksesta ovat nekin mahtava juttu.
Aito 4K on tarpeetonta resurssientuhlausta, IMO. DLSS asia erikseen. Suurimmalla osalla ihmisiä näkö ja näyttölaitteen koko suhteessa katseluetäisyyteen estävät tuottamasta juuri minkäänlaista hyötyä suhteessa vaikkapa 1440p-kuvaan.
Nerokasta. Nintendo antoi BotW-prequelin Koie Tecmolle, jolla on käytettävissään koko esitarina. Tässä pelissä pääsee siis näkemään sen, miten tuon Legendaarisen pelin alkutilanteeseen päädyttiin, ja peli itse näyttää suurinpiirtein kymmenen kertaa paremmalta kuin Hyrule Warriors: DE. Warriorsin konsepti taipuu myös paremmin näyttämään ja käsittelemään sen suuren sodan, jollaiseksi miellän prequelin tapahtumat. Zelda ei ole leffamainen, mutta Warriors-sarjassa voi sen sijaan orgaanisesti olla enemmän elokuvamaista toimintaa ja juonenkuljetusta. Tämä menee juuri oikein näin.
Ei Hyrule Warriors huono peli ole. Siinä on mammuttimaisesti sisältöä, hahmoja ja avattavaa sälää. Se vain käy pelimekaanisesti nopeasti yksitoikkoiseksi. Silloin tällöin siihen kyllä tulee palattua, koska suurten massojen kurmottaminen lempihahmoilla on lystikästä. Tälläkin pelillä tulee tod.näk olemaan samankaltaisia ongelmia, mutta tarina itsessään ja etenkin visuaalisuus näyttää olevan selkeästi parempaa kuin ennen. Toivottavasti säilyttäisivät split screen co-opin. EDIT: Kyllä, kyllä säilyttävät!
Mutta että marraskuun lopussa pääsen kurmottamaan Calamity Ganonin valtaan nousevaa armeijaa Urbosalla? Kohti Linkin väistämätöntä kaatumista ja vajoamista 100 vuoden koomaan. Zelda-saagan Empire Strikes Back! Hemmetti. Tästä on fantasiat tehty.
Tämä on kyllä hyvä diili niille, joilla ei ole 120hz-töllöä eikä tarvetta parhaimmalle raudalle. 1440p on hyvä välimaastoresoluutio. Minullakin on vaikeuksia huomata tavallisella katseluetäisyydellä 4K:n ja 1440p:n erot 65" kuvalla, mutta se on varmaa, että minua haukansilmäisempiä ihmisiä on ja paljon.
Series S tarjoaa hyvän astuinlaudan "next geniin" 299 dollarin hintalapullaan. Äksä tulee lähteiden mukaan maksamaan 499 dollaria, joka olisi satasen vähemmän mitä pelättiin. Virallinen hintojen julkistus lienee ovella, turha Microsoftin enää tämän jälkeen sitä pantata – ja silloin Sonykin vihdoin liikahtaa.
Suomessa näiden hinnat lienevät julkaisussa jotakin tyyliin 350€ ja 550€? S tulee Switchin hintakentälle, joka ehkä ajaa Nintendonkin reagoimaan ja tekemään konsolilleen ensimmäisen hinnanpudotuksen. Riippunee siitä, mitä joulumyyntien jälkeen alkaa myyntilistoilla tapahtua.
Kuinka moni täällä aikoo yrittää ostaa X:n (tai S:n) heti ensimmäisenä päivänä? Itse mietin vielä, koska julkaisussa ei ole tarjolla mitään erikoista. Tosin kyllä Gamepassista silti löytäisin hyvää settiä, vaikka uutta Haloa en pääsisikään pelaamaan.
Mielestäni grafiikoiden nosto HD-resoluutioon yhdessä kannettavuuden kanssa (Sunshine ja Galaxy ensimmäistä kertaa ikinä pelattavissa portablena) ovat aika isoja juttuja, varsinkin yhdessä; nämä pelit tulevat näyttämään hienoilta pienillä ruuduilla. Tod.näk itsekin pelaan ne pääasiassa Litellä, varsinkin kun Sunshine ei rikollisesti tue GC-ohjainta. Voi Luigin viikset!
Foorumeilta voi saada helposti sen käsityksen, että jengi on täysin pettynyt All-Starsiin, mutta esimerkiksi 2.3 miljoonaa näyttökertaa saanut Youtube-traileri sisältää 112K yläpeukkua ja 5.5K alapeukkua – eikä kyse ole siitä, että tuolla tykättäisiin sokeasti kaikesta, koska huonoimmat NSO-kuukausien videot on alapeukutettu täältä ikuisuuteen.
Myynnillisesti tämän menestyminen oli tietenkin varmaa, mutta tästä tulee ehkä vielä suurempi juttu kuin moni luuli: peli on jo nyt Amazonin toiseksi myydyin peli tänä vuonna, heti Animal Crossingin jälkeen.
Menköön tämä thriidi myös 3D All-Stars -fiilistelyihin ja kokemuksiin.
Nintendo teki kyllä makean tempun leikkaamalla paljastuksen ja julkaisun välisen ajan näin lyhyeksi; en vieläkään meinaa uskoa, että peli on minulla (toivottavasti on) alle kahden viikon päästä. Hype alkaa nousta, kun muistelee miten hyviä hetkiä on näiden pelien parissa aikoinaan viettänyt, ja miten ne pääsee pian näkemään hienompina kuin koskaan. Kaikki kolme läpi jälleen sataprosenttisesti!
Mutta mitkä olivat näiden pelien vaikeimmat tähdet/shinet?
SM64:ssa minulle hankalin kenttä taisi olla Tick Tock Clock. Kenties tehtävä, jossa piti kerätä 100 kolikkoa sieltä. Pienikin virhe saattaa johtaa kuolemaan. 99 kolikkoa taskussa ja sitten pahin tapahtuu, niin kyllä paraskin viilipytty kuumenee. Toinen ehdokas on Rainbow Road, jonka sadan kolikon tehtävä oli myös samoista syistä hyvin ilkeä.
Super Mario Sunshinen raivostuttavinta antia tarjosi kenttä, jossa mentiin ns. myrkkyjoella lehden päällä, ja sieltä piti kerätä matkan varrelta kahdeksan punaista kolikkoa. SM64-tyyppiset kentät ilman FLUDDia olivat nekin paikoin todella kiperiä, mutta myös nautittavia. Tuo lehdellä seilaus oli eri tavalla haastavaa, hiljaista raivoa lietsovaa.
Nyt kun muistelen, en muista että Mario Galaxyssa olisi ollut vastaanvalaisia tähtiä, jotka olisivat jääneet hankaluutensa takia mieleen. Olikohan k.o pelissä jokin boss rush, jota tuli yritettyä todella monta kertaa että sai tähden? Galaxy 2:ssa oli se vihoviimeinen tähti ja maailma, joka tarjosi todellisen haasteen ja tuntui upealta päästä läpi.
Nyt muistinkin! Luigi's Purple Coins! Se oli murheenkryyni originaalissa Galaxyssa. Siihen kului yrityksiä ja paljon.
Olen fiiliksissä, ihana syksyn tuoksu ilmassa ja klassiset 3D-Mariot pian koneessa. Niin siistiä, että pääsee taas pelaamaan näitä!
Minkälainen setti Epillä on? Mikä vahvistin ja mitkä kajarit?
Vahvistin: Sony Str‑dh590 Etukajarit: Polk Audio S15e Takakajarit: Tannoy Mercury F1 Subi: Polk Audio HTS10
Wanhat kunnon Tannoyt olivat siis monta vuotta pääkajarit, mutta nyt settiä päivitettyäni siirsin ne taakse. Yleisen HiFi-säännön mukaan setissähän ei saisi mixata kahden eri valmistajan kaiuttimia, koska äänen yhtenäisyys kärsii siitä. Koen kuitenkin, että takakajareiksi voi laittaa eri mallia. Ainakaan itse en ole häiriintynyt Polkin ja Tannoyn vivahde-eroista tässä tapauksessa. En kuitenkaan laittaisi keskikajariksi muun sarjan tuotetta. Polk Audiolla on S30e, joka sopisi virkaan hyvin.
Polk oli kyllä kaikin tavoin miellyttävä yllätys. Hyvää designia, pätevästi rakennettuja kajareita ja äänikin miellyttää, se on enemmän erottelukykyisempi kuin Tannoy ja kenties "leikkisämpi", ei niin neutraali. Valmistaja on vain ollut hieman epätasainen, sillä esimerkiksi vanha T-sarja oli äänenlaadullisesti uudempaa S-sarjaa heikompi.
HTS10 subi taas iskee napakasti ja integroituu äänimaailmaan hyvin. Joskus aiemmin – vuosia takaperin – minulla oli Audio Pro:n B1.35, ja se oli Polkiin verrattuna kumiseva mölisijä, joka ei tuntunut tekevän kunnolla yhteistyötä pääkajareiden kanssa. Leffoissahan se vielä meni, mutta musiikkiin ei istunut lainkaan.
No niin, eli ei SM64 nyt ihan suora portti ole, sillä pieniä parannuksia näkyy vähän joka puolella: parempaa piirtoetäisyyttä, tekstuurien vaihtamista laadukkaampiin, lumi- & maa-grafiikoiden parantamista. Tämä on luotu rakkaudella ja niin, että originaalin tyyli pysyy, toisin kuin joidenkin näpertämissä PC-portin modauksissa, jotka saavat oksennuksen nousemaan suuhun! Ensisilmäyksellä pelit kyllä vaikuttavat identtisiltä, mutta ei Nintendo ole ihan ensimmäistä ROMia kassulle viskannut ja sammuttanut valoja toimistosta. Ja tämä on siis vastaan originaalia, joka pyörii HDMI-modatulla kuusnepalla.
Mutta jos Sunshinea ei pysty pelaamaan 1:1 virallisella GC-ohjaimella, minäkin ehkä äidyn sanomaan jotakin totaalisen digipainokelvotonta. Kuten samperi, ähäkutti tai munakoiso. Mietin vielä
3D World tämän vuoden puolella, hienoa hienoa! Luin väärin päivämäärän, kun se oli amerikkalaiseen tapaan. Peli ilmestyy vasta 12.2.2021. Ja vielä uutta kontenttia, josta vuotajat aiemmin olivatkin maininneet.
Super Mario 3D All-Stars ilmestyy vastoin kaikkia odotuksia jo KAHDEN VIIKON päästä. Pelit vaikuttavat suorilta porteilta ja identtisiltä – resoa lukuunottamatta – alkuperäisten kanssa. SM64 ja Sunshine näyttävät ikävä kyllä olevan edelleen 30fps. Tuntuu vähän laiskalta käännöstyöltä, mutta en tietenkään tiedä, paljonko muutoksia frame raten tuplaus vaatisi k.o pelien moottoreihin.
Ja Nintendo osaa edelleen olla aika omituinen: monet videon tuotteista (kuten myös 3D All-Stars) on saatavilla vain maaliskuun 2021 loppuun asti. Tämä koskee jopa 3D All-starsin digitaalista versiota. Tuntuu kyllä siltä, että eBay-hopostelijat hierovat tällä hetkellä likaisia käsiään yhteen luolissaan. Nintendo varmaan haluaa tehdä tästä ns. tapauksen, joka nostaa setin arvoa ja harvinaisuutta.
Onkohan fyysinen ostettavissa täällä Suomessa ihan normaaleja reittejä vai pitääkö se tilata erikseen Nintendolta? Hemmetti, alan pelkäämään miten vaikeaa se on ylipäätään saada haltuunsa.
Vielä viimeiseksi: Mario Galaxy näytti videossa aivan taivaalliselta. Ja juuri siksi hatuttaa, että Nintendo on jättänyt vielä originaalia jumalaisemman Galaxy 2:n paketista pois. Myydäkseen sen jossain vaiheessa erikseen? Voi hemmettiläinen.
Spellbreak ulos vihdoin kaikelle kansalle tänään klo 17.00. Tukee crossplayta, ja ilmestyy kaikille laitteille. PC-pelaajat saavat ladattua sen Epic Game Storesta. Ilmainen.
Olen vilkuillut hiljaisesti tätä peliä jo vajaan vuoden. Silmääni näyttänyt lupaavalta, sopivan erilaiselta muuhun BR-tarjontaan nähden. Eikä minulla ole – Apexia odotellessa – mitään muuta BR-peliä peluussa, joten otan tämän kokeiluun tulevan viikonlopun aikana.
Nyt on liikaa pöhinää (esimerkiksi insider-juttuihin alkuvuodesta etäisyyttä ottanut Emily Rogers ei vähällä twiittaisi tällaista), joten tämä voidaan sanoa: Super Mario All-Stars 3D julkistetaan tänään klo 16.00 tai 17.00.
Odotan minimaalisia muutoksia alkuperäisiin. Yllätyn todella positiivisesti, jos ovat muuttaneet SM64:n grafiikkatyyliä (togglella voisi vaihtaa alkuperäiseen), tai jos ovat tehneet jotakin helpottamaan Sunshinen sinisten kolikoiden keräämistä. Galaxy(t) vaatii IR-tähtäyksen vaihtoa gyroon, mutta tämähän toimi jo Captain Toadin NS-versiossa hyvin. Graafisesti Galaxyt näyttävät upeilta pelkällä nostolla HD-resoon.
Kyseessä voi myös ihan hyvin olla Marion kunniaksi vähän pidempi juhlavideo, jossa kerrottaisiin samalla originaalin Mario All-Starsin julkaisusta ensi viikolla NSO-palveluun, ja päivättäisiin Super Mario 3D World kenties tammikuulle. 3D-kokoelmaa odotan julkaistavaksi marraskuun puolenvälin paikkeilla.
Odotin tätä peliä innolla, mutta ikävä kyllä kehittäjätiimi vaikuttaa lähteneen pelin kanssa väärään suuntaan. Alun alkujaankin pelkäsin, että peli olisi ainaista survival-systeemien kanssa tappelemista ilman mahdollisuutta vetää kunnolla henkeä. Peli on enemmän Minecraftia kuin Zeldaa. Halusin sen olevan toisinpäin.
Ostan silti ehkä alennuksesta, koska Windbound on tyylillisesti juuri sellainen peli, jolle voisin uhrata kymmenen harmaata ja realistista tusinaräiskintää. Kunpa vain säätäisivät mekaniikoiden tasapainoa patchilla, ja ehkä vielä antaisivat pelaajalle enemmän mahdollisuuksia muokata miten paljon nälkämittarit ja staminat kuluvat. Steamin käyttäjäarviot ovat täynnä samankaltaisia mielipiteitä. En usko, että palaute on mennyt kehittäjiltä ohi.
Palasin useamman vuoden 2.0-settiä käytettyäni surround-äänentoistoon. Nyt käytössä hieman epätavallinen 4.1-systeemi. Tarkoitus kyllä laajentaa vielä keskikajarilla, mutta sen enempää kaiuttimia tähän kämppään ei saa fiksusti sijoiteltua.
Missio oli tietenkin ottaa surround käyttöön Switch-peleissä. Nintendo käyttää konsolissaan 5.1 PCM ääntä (Dolby jää lisessointimaksujen kanssa nuolemaan näppejään), joka äänenlaadun kannalta on hyvä juttu jos lähdettä ei ole valmiiksi pakattu piloille (kuten Dark Soulsin tapauksessa), mutta samalla se tarkoittaa sitä, että surround ei kulje ARCin kautta. NS pitää siis liittää HDMI:llä vahvistimeen eikä televisioon, jos haluaa Switchistä ulos monikanavaääntä.
Olen kokeillut nyt BotWia, Mario Kartia, Super Mario Odysseyta ja Splatoon 2:ta. Nintendo tuntuu halutessaan handlaavan tämän todella hyvin, sillä varsinkin Zeldassa on hiton hyvin tehty surround-äänimaailma. Kaikki luonnot äänet kietoutuu pelaajan ympärille ja liikkuu oikea-oppisesti suhteessa kameraan. Splatoon 2:ssa taas pystyy täysin paikallistamaan missä ammutaan ja kuulemaan miten mustepommin pisarat loiskahtavat eri puolille. Mario Kart 8:ssa kuulee ykköspaikalla virheen tehtyään, miten muut suhaavat taka-alalta ohi. Lähestyvät ammukset hoksaa myös. Hiton jees.
Eihän tämä mikään erikoista ja mullistavaa ole, kunhan olen fiiliksissä siitä, että kuulen ensimmäistä kertaa Nintendo-konsolin kanssa aitoa surroundia. Wii U:ssakin oli se tuettuna, mutta silloin käytin 2.0-settiä.
8bitdo julkisti päivityksen arcade-tikkuunsa. Tässä on todella makea retrohenkinen design. Jos jossain vaiheessa hankin kaksinpelejä varten toisen tikun, niin se tulee olemaan tämä.
Kahden viikon päästä on kulunut tasan 35 vuotta siitä, kun peli nimeltä Super Mario Bros. julkaistiin NES-konsolille Japanissa. Siitä alkoikin laadukkaiden pelien vyöry, joka nosti punanuttuisen putkimiehen tasoloikkahahmosta koko maailman tuntemaksi Nintendo-ikoniksi. Super Mario Odysseyn menestyksen myötä voidaan sanoa, että Mariolla pyyhkii vuonna 2020 edelleen mitä mainioimmin.
Mutta mitkä ovat sinun parhaita Mario-muistojasi? Mikä oli ensimmäinen sarjan peli mitä pelasit ja mikä paras tai mieleenjäänein? Toivottavasti Nintendo julkaisee ensi kuussa tapahtumaa juhlistaakseen Super Mario All-Starsin NSO-palveluun, jotta mainioita 2D-tasoloikkia voi fiilistellä SNES:in uusintaversioilla.
Lainaus
We wanted to make a game where we could pack in everything we knew about making cartridge games. A game that fully utilized the Famicom hardware. I still remember that the game was released on Sept. 13. And actually, it was Friday the 13th. I remember thinking that if it were being released on a day like that, the memory would stick with me in the future. We didn't choose that date on purpose. It just happened.
Shigeru Miyamoto,themushroomkingdom.net
Ensimmäinen Mario-muistoni syntyi NES-vuosina, 80-luvun loppupuolella, kun alkuperäinen SMB oli yksi niistä peleistä, jotka konsolin kanssa kotiimme hankittiin. Olin neljännen ikävuoteni paikkeilla, eikä pelaaminen ollut vielä kovin sujuvaa. Olin kuitenkin haltioitunut laitteesta ja pelistä; oli kuin bensaa olisi heitetty mielikuvitukseni kyteviin liekkeihin.
SMB 3:n aikaan olin jo päälle 7-vuotias, eli se on tavallaan jäänyt paremmin mieleen kuin SMB1. Lainasimme kasettia (monelle tuttua niihin aikoihin) R-kioskilta, kunnes jouluna 1992 tämä legendaarinen peli putkahti ulos joulupaketin kätköistä. Se oli paras peli, mitä olin siihen asti pelannut, ja sai minut omistautumaan harrastukselle entistä innokkaammin.
Lainaus
The Raccoon Mario. It was a lot of fun mixing new features like that and the scrolling mechanics. We maximized the Famicom system's capabilities in Super Mario Bros. but since then the cartridge memory capacity increased. We were able to use a lot more characters with bank switching. Now we were able to do a lot more.
Tezuka-san came up with a lot of different ideas. One of them was a hat. It had ears on it and was the cutest of them. I liked how Mario would fly slowly while waggling his tail. Long ago in Japan it was said that raccoons can transform. Such superstition probably doesn't exist in America. Raccoons were thought to put a leaf on top of their head and poof! Transform into different things. I thought that was great and it became Tanooki Mario. There are stone statues called Jizo that are often found in Japanese streets. I thought it would be great if it stomped on enemies. I knew that it wouldn't make sense outside Japan, but it seemed like a lot of fun so we made into [sic] the Tanooki Suit. We all had fun while we were making it.
Shigeru Miyamoto,themushroomkingdom.net
Uudemmalta aikakaudelta hypetin itseni tärviölle ennen Super Mario Sunshinen julkaisua. Katsoin GameSpotista kaikki kuvat, videot ja haastattelut. Silmäni melkein räjähtivät, kun näin kuvakaappauksen Ricco Harborista, jonka vesi näytti vielä aidommalta kuin kylpylän allas, jonka vieressä käyttämäni asiakastietokone oli. Pyöräillessäni kotiin sijoitin mielessäni tasoloikkarakennelmia läheisiin ympäristöihin, näin sieluni silmin pelin vihollisia kävelemässä asvaltilla samalla kun kuvakaappaukset elivät päässäni omaa elämäänsä. Tavallaan pelasin peliä pääni sisällä kauan ennen sen julkaisua!
Sunshine ei näin jälkikäteen ajateltuna ollut laadullisesti aivan napakymppi. Peli jäi keskeneräiseksi, jota paikkasivat kyseenalaiset siniset kolikot. Hypellä mitattuna se on kuitenkin kovin Mario-julkaisu, minkä olen elänyt. Olin silloin hölmö teini, ja koin kaiken siksi paljon voimakkaammin. Rakastin sitä huumaa, kun tulin julkaisuviikonloppuna pk-seudulle noutamaan peliä. Taika oli paksua kuin alkusyksyn sumu.
Lainaus
How do I want gamers to play Super Mario Sunshine? In each Mario game, players sometimes move around without any specific purpose, yet they may find some secret as a result. While wandering around, players get accustomed to the gameplay so that Mario moves just as they want him to. Then gamers feel some attachment to the game and don't want to sell it to used-software shops. So, the more you play, the more attachment you feel. This is an important element we want you to advertise. Whenever we make a Mario game, or whenever we make any game, we want to make it so that any person can play it, regardless of his or her age.
Shigeru Miyamoto, gamecubicle.com
Lopuksi täytyy sanoa, että Super Mario Odyssey oli mitä loistavin paluu hiekkalaatikkotyylisen Marion pariin. Liikkumisen riemua, pelaamisen juhlaa, Nintendo tekemässä sitä, minkä se parhaiten osaa. Se laittoi vuonna 2017 kaiken peliin, ja korjaa yhä tänäkin vuonna tuon legendaarisen vuotensa satoa.
Tulossa on 3D-elokuva, huvipuisto, ja juuri julkaistiin yhteistyö Legon kanssa; Mario elää kenties parasta aikaansa sitten 90-luvun alun. Gamecube-aikoina se oli Edgelordien tähtäimessä, eräänlainen todiste Nintendon lapsellisuudesta. Synkkyys oli tavoiteltavaa ja ihailtavaa.
Nyt Nintendo-fanit ovat kolme- ja nelikymppisiä aikuisia, ja he ovat tajunneet koko elämän muuttavan faktan.
DOOM 3 on varmaan hienoin näyte OLED-television kyvyistä tähän asti. Pelin täysmustat alueet ja valaistuksen luoma kontrasti rysäyttää leuan alas. Näyttää ja tuntuu muutenkin kauttaaltaan hienolta (puhun siis tästä uudesta versiosta, joka tuli kaikille uusille konsoleille).
Ja sitten asiasta toiseen: kun nyt on ollut ajoittain puhetta siitä, että LG nerffasi tämän vuoden OLEDien HDMI-portteja (48Gbps->40Gbps), vei tämä video pelon pois siltä, että sillä olisi konsolipelaajille mitään vaikutusta. Todellisen PC-myllyn omistajille se voi merkitä jotakin.
Suurin osa seuraavan sukupolven 120fps-peleistä tullee pyörimään performance-moodissa 1080p- tai 1440p-resolla. Poikkeuksiakin toki löytyy, kuten Ori. Varmaan monet nykyiset pelit saavat patchin, jolla on potentiaalia nostaa ne 4K 120fps -luokkaan.
Capcom-vuotaja sanoo, että Switchin Monster Hunter paljastetaan pian. Peli pyörii kuulemma Switchiä varten kustomoidulla RE Enginellä. Sama tyyppi myös väittää, että Capcom yritti jossain vaiheessa kääntää RE seiskaa Switchille, muttei kuitenkaan päässyt tyydyttävään lopputulokseen pelin kanssa.
Mielenkiintoista kyllä nähdä, miten uusi NS-Monsu vertautuu Generationsiin ja Worldiin. Ehkä se on jonkinlainen välimuoto näistä kahdesta?
Alkaa kyllä vaikuttaa siltä, että Nintendo ei enää tee tänä vuonna isoa Directia. Miksi se muuten julkaisisi Partner Showcaseja, joita on tulossa vielä lisääkin tänä vuonna? Nintendo voi hyvin ilmoittaa mahdollisen NSO-päivityksen (Game Boy?) syyskuussa ja vähän myöhemmin marras- ja -joulukuun pelit Twitterissä. Lokakuun tiedämmekin jo: Cadence of Hyrulen fyysinen ja Pikmin 3: Deluxe.
Ehkä seuraava showcase onkin oikeasti kova? Bravely II, DOOM Eternal, Apex Legends... Taisi muuten tuo huhu, joka päiväsi Bravely II:n syyskuulle, olla ihan aku ankka. Ei se enää millään ehdi.