|
91
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Vuoden parhaat pelit 2022
|
: 08.12.2022 07:32
|
1. Xenoblade Chronicles 3
En muista edellistä kertaa, kun silmäni kyyneltyivät puhtaasta liikutuksesta läpipeluun aikana näin monta kertaa. Se kertoo, että peli on tehnyt tarinallaan minulle jotain erityistä ja unohtumatonta. Pelin juonenkäänteet kummittelevat tuoreina mielessäni vielä kuukausia läpäisyn jälkeen, eikä siihen pysty ihan jokainen videopeli.
Temporal upsampling -skaalaustekniikka on puolestaan nostanut visuaalisuuden uudelle tasolle. Teknisesti, pelimekaanisesti ja tarinallisesti XC 3 on äärimmäisen vahva paketti, jonka nimittäminen Switchin toistaiseksi parhaaksi peliksi ei saa minulta hölmistyneitä katseita.
2. LIVE A LIVE
Omintakeinen, kekseliäs, omia polkujaan tallaava, mutta silti lämpimän perinteinen. Näin kuvailisin peliä lyhyesti.
LIVE A LIVE rikkoo tarinansa pienempiin tarinoihin, joiden tuoksinassa nähdään jopa hauskoja silmäniskuja muille peleille ja elokuville. Olo tuntuu onnekkaalta, kun tällainen peli on ylipäätään tehty nykyaikana näin laadukkaana remakena. HD 2D on suunnattoman puoleensavetävä grafiikkatekniikka, eikä LIVE A LIVE muuta viehtymistäni sitä kohtaan lainkaan – päinvastoin; auringossa kiiltelevät lumihanget, solisevat vuoristopurot, kuumuudessa hohkaava hiekka ja vanhan Japanin yllä loimottava kuutamo luovat tunnelmaa pienieleisellä tavalla, johon nykyaikaisten efektien on vaikeaa pystyä. Peliä jää ajoittain tuijottamaan kuin hienoa maalausta.
3. Triangle Strategy
Kyllä, vuonna 2022 ilmestyi peräti kaksi HD 2D -peliä. Kohta kuitenkin väsähdätte niihin, sanoo joku. Ja paskanmarjat! Nämä ovat raikkaita tuulahduksia nykypelitarjonnan keskellä, enkä pane pahakseni jos jatkossakin näitä tulisi pari vuodessa. Varsinkaan, jos laatu on näin hyvää.
TS oli myös riittävän erilainen kuin LIVE A LIVE, olemalla kumarrus FF Tactics -pelille. Se on tod.näk alustansa paras strategiapeli. Nostan ainakin itse sen esimerkiksi uusimman Fire Emblemin edelle, koska tykkäsin myös pelattavuudesta enemmän. Syvyyttä on paljon ja asiat voi saavuttaa monilla eri tavoilla, joka tietenkin kuuluu hyvään genren peliin.
4. Kirby and the Forgotten Land
Tämä ei ollut iso loikka pelaajalle, mutta valtava askel Kirbylle; tämän kaltaisia toimintaseikkailuja on nähty ennenkin, mutta oman pelisarjansa sisällä tässä tapahtuu jotakin merkittävää. Kirby on tehnyt onnistuneen loikan kohti vapaampaa pelattavuutta ja täyttä kolmiulotteisuutta. Forgotten Land ei vielä aivan ole Mario Odyssey, mutta sen suunnittelussa on paikoitellen yhtä riemastuttavaa oivaltamisen riemua ja puhdasta iloa. Yksikään uusi NS-peli ei naulaa Nintendon "tuomme hymyjä huulille" mantraa niin hyvin kuin uusi Kirby.
5. Splatoon 3
Fakta: tulen ajan kanssa latomaan tähän peliin PALJON enemmän tunteja kuin neljään muuhun peliin listalla YHTEENSÄ. Itse asiassa moinen olisi jo tapahtunut, jos listalla ei olisi Xenoblade kolmosta.
Splatoon 3 palaa hitaalla liekillä, se on nautittava ja sisältää paljon hyviä muutoksia edellisestä osasta. Se ei kuitenkaan ole massiivinen parannus tai selkeästi uusi kokemus. Siinä on enemmän lisäosan makua kuin useimmissa Nintendo-peleissä, vaikka Splatoon 2:n ja 3:n väliin mahtuukin viitisen vuotta. Splatoonin konseptiin ei sinällään kannata liikaa kajota, koska jos jokin ei ole rikki...
Julkaisua vaivanneet yhteysongelmat olivat merkittäviä. En ollut kokenut niin paljon katkoksia sitten MK8: Deluxen julkaisun ja communication error -helvetin. Nyt kaikki alkaa olla onneksi paremmalla tolalla.
Herää myös kysymys: miten Splatoon 3 sijoittuisi listalla, jos siinä olisi ollut mukana kaikki se kontentti, joka peliin päivitetään tulevan kahden vuoden aikana? Tämä on Nintendon "semi live serviceä", ja siten tavallista vaikeampaa arvioida.
|
|
|
92
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Peliostokset
|
: 08.12.2022 06:43
|
Hommasin myös Life is Strange: True Colorsin Switchille samaan hintaan Gigantista. Pitäisi vielä ostaa se kaksi ensimmäistä peliä sisältävä kokelma. Meikälle täysin tuntematon pelisarja, mutta hyvän palautteen takia otan mielelläni pelailuun jossain vaiheessa. Ymmärtääkseni sarjan osat eivät myöskään kytkeydy toisiinsa vahvasti, eli halutessani voisin aloittaa True Colorsista menettämättä tarinasta mitään?
|
|
|
93
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Re: Hype - uutiset, uutuudet ja mielenkiintoiset asiat and things of that nature
|
: 07.12.2022 12:17
|
Lähinnä omituista, että CODin saapuminen näin hyvin menestyneelle konsolille vaatii Microsoftin väliintulon. Wiillekin julkaistiin aikoinaan CODit, vaikka tehoero silloin HD Kaksosiin oli paljon suurempi kuin esimerkiksi Switchin ja Xbox Onen välinen ero. Sovittamista se tietenkin vaatisi, tavallinen lähestymistapa "graffat poikki ja ruudunpäivitys pinoon" ei tässä kohtaa ehkä ole tavoiteltua. Mutta uskon, että Switch-pelaajat voisivat ottaa mielellään vaikkapa Modern Warfaren (se OG) remasterin jaettuine ruutuineen päivineen. Activision olisi sillä voinut kokeilla kepillä jäätä suht pienellä käännöstyöllä.
|
|
|
94
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: Pelaajalauta toimii taas
|
: 07.12.2022 06:43
|
Mutta eihän meistä kukaan pääse epin tasolle kun kukaan ei fanita switchia niin paljon Jos vakavia ollaan niin mä ainakin kirjoitan aika harvoin sen takia, koska yleensä kirjoitan konsolifinin puolella koska siellä on peleille aiheet valmiina joten sinne voi kirjoittaa suoraan pelin omaan aiheeseen ja kaikki tietää mistä on kyse ja voit vaikka lainata jonkun vanhaa viestiä. Esim just pari päivää sitten kirjoittelin grid legendsista jota täällä ei varmaan ole kukaan pelannut ja jos olisikin niin mun tarttis joko luoda sille uusi aihe johon kukaan ei varmaan kirjoita yhtään mitään tai sitten kirjoittaa viimeksi pelatut pelit aiheeseen ja muokata koko viesti uusiksi jotta joku peliin perehtymätön olisi perillä mistä edes puhun. Siis olettaen, että tuo edes ketään kiinnostaa. Olenko sitten Switch Man!? Olen aina välillä yrittänyt luoda uusista peleistä aiheita, mutta aika laihoiksi ne tosiaan aina jäävät. Mitä peliä pelasit viimeksi -toimii ihan hyvin, jos pistää lihavoituna pelin nimen viestin alkuun. Toki olisi upeaa, jos jokin laadukas boomer shooter saisi täällä oman topicin niin, että siihen vielä kertyisi kymmeniä viestejä eri kirjoittajilta. Haaveita pitää elämässä olla. Lurkkaajia taitaa Laudalla olla tosiaan yllättävän paljon. Pelaajalauta saattaa olla kuin se viimeinen vinyylimyymälä Sturenkatu 15:n kulmauksessa; kateellisina katsovat siellä käyviä kultivoituneita pelaaja henkilöitä, mutta kukaan ei uskalla astua sisään tähän hämärään maailmaan.
|
|
|
96
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Hype - uutiset, uutuudet ja mielenkiintoiset asiat and things of that nature
|
: 02.12.2022 08:19
|
Nautiskelin Ion Furystä pieninä annoksina peräti parin vuoden ajan, peli meni läpi vasta tällä viikolla. Ja ei, se ei ole erityisen pitkä peli (15-20 tuntia), mutta pelasin sitä todellakin pieninä annoksina. Hieno peli. Toivottavasti patch 2.0 löytää lupausten mukaisesti tiensä konsoleillekin, sillä erityisesti NS-version ruudunpäivitys kaipaisi ajoittain hiomista. Tähän pitäisi tulla itseasiassa maksullinen Aftershock-lisäri, jota aiemmin lupailtiin tälle vuodelle. Konsolipatch varmaan kytkeytyy sen yhteyteen. Julkaisu TGA:ssa on vielä mahdollinen, kun 3DRealms ei ole ilmeisesti antanut virallista lausuntoa tämän myöhästymisestä. Mutta miksi tämä on tässä ketjussa? Läpäisyn jälkeen annoin Googlen laulaa ja löysin pelin nimeltä Phantom Fury. Se tulee olemaan jatko-osa, joka kiehtovasti hyppää myös grafiikkatyylissään yhden sukupolven yli: PF tarjotaan jonkinlaisena Half-Lifen, Perfect Darkin ja TimeSplittersin sekoituksena, ja se näyttää minusta aivan hemmetin hienolta. Logokin on niin selvä kumarrus Perfect Darkille kuin olla ja voi. Yksi ensi vuoden odotetuimmista peleistä, for sure.
|
|
|
97
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Xbox - One, Series S/X & Game Pass
|
: 02.12.2022 07:25
|
Lämmittää kyllä mieltä miten nopeasti FPS-hyppy on tapahtunut konsoleilla. Sen sijaan, että joutuisi pohtimaan voisiko tulevassa pelissä X vihdoin olla performance mode, jolla voisi valita 60 fps "elokuvamaisen" kokemuksen sijaan, niin nyt tuo 60 fps tila vaikuttaa olevan normi ja sen sijaan pääsekin pohtimaan olisiko pelissä 120 fps tila. 120 on kivaa plussaa, mutta 30 ja 60 välisessä erossa puhutaan usein pelikelvottomasta täydellisen pelattavaan hypystä. Vaikka 30 fps voikin tottua absoluuttisen pakon edessä ei se lähes ikinä hyvältä tunnu.
Vielä, kun Nintendo pistäisi laitteisiinsa sen verran tehoja, että tasainen 60 fps olisi useammassa pelissä mahdollista. Tai pakottaisi muutkin sisäiset / ulkoiset omien sarjojensa kehittäjät kuin Mario-tiimit 60 fps tavoitteeseen.
Pelkään pahoin, että tämä on cross genin etuja. Kun kehittäjät alkavat toden teolla ottamaan uusista konsoleista kaiken irti, tullee perfomance-moodin sisällyttämisestä peleihin yhä harvinaisempaa. Ja se on jo alkanut pienessä mittakaavassa: Gotham Knigths pyörii konsoleilla vain kolmella kympillä ja Starfieldin esittelyssä peli ei päässyt edes tuohon tavoitteeseen.
|
|
|
99
|
Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: TV hankinta ja tekniikka
|
: 25.11.2022 07:41
|
https://www.lg.com/us/promotions/new-oled-gaming-monitorsThe world’s first 240Hz OLED gaming monitors are arriving for pre-order on December 12th, with an estimated shipping date of December 28th. Sign up now and we’ll notify you when a special pre-order offer begins. Luulin, että nämä esiteltäisiin kunnolla CES-messuilla ja vasta sitten pistettäisiin myyntiin, mutta näköjään ainakin jenkeissä LG shippaa ensimmäiset God tier -monitorinsa jo tämän vuoden puolella! Olen etsinyt tietoa Euroopan julkaisusta, enkä ainakaan vielä ole löytänyt mitään. Olettaisin, että tulevat täällä myyntiin helmi- tai maaliskuun aikana. Mutta varmaan vuodenvaihteen tienoilla tulee jo kunnon Youtube-kontenttia ja arvosteluita, kun ensimmäiset onnekkaat alkavat näitä saamaan pöydilleen.
|
|
|
100
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Virallinen Nintendo Switch -mutusteluketju
|
: 22.11.2022 17:48
|
8Bitdon uusi Ultimate Bluetooth Controller vaikuttaa olevan juuri niin hyvä, kuin mitä odotin. Ja parempi ollakin, koska ohjain kantaa n. 70 euron hintalappua. Tässä kilpaillaan siis suoraan Nintendon virallista Pro-ohjainta vastaan. Kannattaa kuitenkin muistaa, että tässä saa samalla hintaa kätevän lataustelakan ja Ultimate Software -ohjelmiston, millä voi säätää esimerkiksi tikkujen ja liipaisimien liikeratoja. 8Bitdo ei ollut vielä ampunut mielestäni ohjaintensa kanssa täydellistä napakymppiä. Pro 2 omasi Playstationmaisen tikkuasettelun, mikä teki siitä toki täydellisen ohjaimen 2D-peleille, mutta 3D-pelejä pelatessa en tykännyt Pro 2:n tuntumasta alkuunkaan. Myös gyro tuntui viralliseen Pro-ohjaimeen verrattuna tahmeammalta. Ultimaten hypein ominaisuus on Hall Effect -tikut, jotka ovat periaatteessa immuuneja driftaukselle. Liekö tämä tästä tiedosta syntynyttä placeboa vai mitä, mutta tämän ohjaimen tikut tuntuvat sormissa aivan erinomaisen hyviltä. Sanoisin, että jopa paremmilta kuin Nintendon ohjaimen omat tikut. Vähemmän deadzonea? En osaa varmaksi sanoa, mutta siltä se tuntuu. Itse ohjaimen design ja fiilis on aikalailla täydellinen sekoitus Nipan Pro-ohjaimen ja uusien Xbox-padien tyylejä. Etunapit tuntuvat hyvin Xboxmaisilta. Kooltaan Ultimate on kuitenkin hivenen niitä pienempi ohjain. Ja onneksi 8Bitdo on vihdoin saanut ohjaimeensa myös hyvältä tuntuvan gyron! Pelasin Splatoon 3:a ja Apexia sillä, ja olin välittömästi vähintään yhtä suorituskykyinen kuin ennenkin. Jotain erilaista gyrossa kuitenkin on, se vaikuttaa olevan aavistuksen raskaampi ja vakaampi. Tai sitten ohjaimen paino ja muoto vaikuttaa sen verran, että se saa tähtäyksen tuntumaan tämän verran erilaisemmalta? En kuitenkaan sanoisi, että se tuntuu huonolla tavalla erilaiselta. Sen verran kuitenkin moitteita, että ohjaimessa vaikuttaisi olevan läsnä sama "ominaisuus" kuin Pro 2:ssa, eli tärinän ollessa käytössä se vaikuttaa gyro-sensoriin heilahteluna. Rumble ei yleensä ole tällaisissa peleissä minulla aktiivinen, joten en laske sitä kovin suureksi miinukseksi. D-Pad? Taattua 8Bitdo-laatua, eli SNESmäinen tuntuma ja tarkkuus. Ohjain on valkoisena hienon näköinen ja lataustelakka kruunaa kokonaisuuden. Nyt on vähän sellainen kutina, että 8Bitdo on tehnyt parhaan Switch-ohjaimen koskaan; loistava build quality, kaksi mainiota takanappia, kustomoitava softa, hall effect -tikut... tyypit ovat laittaneet ns. all in, ja tehneet ohjaimesta kautta linjan Premiumilta tuntuvan tuotteen.
|
|
|
101
|
Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: TV hankinta ja tekniikka
|
: 20.11.2022 19:46
|
Koskahan näitä on tulossa täällä myyntiin?
En tiedä, mutta hinta vaikuttaa aika hapokkaalta. Tonni ulkomailla ja meillä varmaan siihen Suomilisää päälle se 10-20%. Meinasitko laittaa tilaukseen heti yli 1000 euron hintaan? Houkutus on suuri. Tässä on kyllä "early adaptor" -lisää (maailman ensimmäinen 27" OLED-pelinäyttö on aika kova otsikko), mutta en tiedä pystynkö vastustamaan houkutusta jos eivät pilaa näyttöä jonkin asian osalta. Aiemmat huhut ovat sijoittaneet tämän julkaisua vuoden 2023 ensimmäiselle neljännekselle. Jos pitää paikkansa, näyttö voi pompahtaa melko piankin kotimaisten verkkokauppojen listoille. Ja tosiaan, nyt kun mainitsit, 1150€-1200€ lienee realistinen veikkaus hinnaksi täällä.
|
|
|
102
|
Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: TV hankinta ja tekniikka
|
: 20.11.2022 09:06
|
Siellä lepää! https://www.lg.com/us/monitors/lg-27gr95qe-b27" QHD (2560 x 1440) OLED Display OLED with 240Hz Refresh Rate Monitorista löytyy myös optinen liitäntä, joten esimerkiksi Series X:stä saa äänet tuotua SoundBlasterX:ään monitorin liitännän kautta. Tällä hinnalla (tällä hetkellä satkun halvemmallakin) saa myös 42" C2 TV:n, mutta kuten todettua, kaikille se ei ole työpöydälle ideaali vaihtoehto, ja pelikäyttöön 27 tuumaisen näytön ero neljäkakkoseen on yhä melko suuri. Koskahan näitä on tulossa täällä myyntiin?
|
|
|
103
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi?
|
: 19.11.2022 07:01
|
Kyllä, juurikin "suuret liikkeet tateilla ja tarkempi sihtaus gyrolla" on suosituin tapa pelata sillä. Käytän varmaan jokaisessa pelissä mahdollisinnan paljon samaa pelityyliä, minkä opin Splatoon 2:ssa lähes 1000 pelitunnin aikana. En ole koskaan tykännyt superherkistä kontrolleista, mutta en myöskään kilpikonnanlaiskoista. Jotain siltä väliltä toimii minulle.
Jokaisella ihmisellä lienee käsissään (ja aivoissa) oma määrä tarkkuutta, ja niin ollen yksi herkkyysasetus ei gyrollakaan pelattaessa toimi kaikilla. Itse koen, että säädettäessä gyroa superherkäksi se alkaa syömään mikrotähtäyksen potentiaalia, eli en enää pysty esimerkiksi Apexissa ampumaan Wingmanilla (revolveri) tarkasti. Vaihtokauppana voin toki tehdä todella nopeita ja näyttäviä flickejä sivulta sivulle. En tosin näe tämän olevan itselleni niin hyödyllistä kuin perinteinen gyro-pelityyli, missä tatit ja gyro pelaavat sopivassa suhdanteessa toistensa kanssa.
Ehkä helpointa on lähteä todella matalalla herkkyydellä liikkeelle ja nostaa sitä pikkuhiljaa, kunnes ohjaus vaikuttaa itselle hyvältä. Itsekään en pysty testaamaan Warzone 2:n natiivia gyroa ja antamaan suosituksia.
|
|
|
104
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi?
|
: 17.11.2022 16:20
|
Warzone 2.0:n Pleikkari- ja PC-versioista löytyy muuten natiivi tuki gyro-tähtäykselle! Upeaa nähdä, miten pelimaailman kelkka kääntyy hitaasti mutta varmasti hyväksymään tulevaisuus. CoDin ja Fortniten gyro-tuki on ISO juttu valtavirran kannalta. Olisi tietenkin kiva tietää, miten iso osa pelaajia on ottanut sen käyttöön esimerkiksi Fortnitessa. Osa ehkä luovuttaa alkuunsa, jos se ei ensimmäisen 15 minuutin aikana tunnu hyvältä. Ja tämän ymmärrän, sillä minullakin meni aikoinaan Splatoon 2:n kanssa aikaa tämän omaksumiseen. Tärkeää on myös vapaaehtoisuus, eli gyron ei pitäisi tulla tattiohjauksen tilalle. Mitä enemmän valinnanvaraa, sitä parempi.
Ehkä Microsoftin saa vielä lähivuosina tuotua oman gyroa tukevan ohjaimensa markkinoille! Uskon, että ovat avanneet jo silmänsä.
|
|
|
105
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi?
|
: 16.11.2022 07:39
|
Aika huvittavaa on ollut nähdä Sonic Frontiersin jakavan täysin pelaajien mielipiteet, aina "täydestä fiaskosta" jopa "parhaaseen tasohyppelyyn koskaan" asti. Tähän väliin mahtuu toki vaikka miten monta erilaista mielipidettä.
No, minä olen pelannut Switch-versiota kymmenisen tuntia. Niiden perusteella tämä tuntuu parhaimmalta 3D Sonicilta toistaiseksi. Pelissä on kyllä ongelmia ja vähän sitä kuuluisaa teknologiademon makua, mutta toisaalta myös paljon hyvääkin. Frontiers on nimittäin niitä pelejä, jotka ovat hauskoja sanan jokaisessa merkityksessä. Avoimilla alueilla Sonicia on myös ilo ohjata. Kontrolleja voi myös säätää vapaasti esimerkiksi todella herkiksi tai laiskemmiksi. Jokainen varmaan löytää mieluisat säädöt.
DF kuumotteli vähän Switch-versiota, mutta ei tämä käsikonsoli-moodissa nyt niin huono ole. Varsinkin suorituskyvyn osalta on olemassa paljon huonompiakin Switch-pelejä. Tai ehkä olen vain vähään tyytyväinen. Minulle ei ole kuitenkaan mikään ongelma vaihtaa 120fps:n Series X -pelistä suoraan Sonic Frontiersiin Switchillä.
Tästä on tulossa sellainen rouhea kasin peli, jos loput Open Zonet tuntuvat yhtä kivoilta kuin kaksi ensimmäistä.
Ja ai niin, Frontiersin soundtrack iskee kovaa ja korkealta, sekä yllättää monipuolisuudellaan – parasta Xenoblade Chronicles 3:n ohella, mitä olen tänä vuonna peleissä kuullut.
|
|
|
107
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Nintendo Switch Online | Get N or Get Out & Genesis does what Nintendon't
|
: 10.11.2022 12:08
|
(Kysyn tämän kysymyksen tässä topicissa Peliseura-osion sijasta näkyvyyden vuoksi).
Olisiko kiinnostusta N64-peli-iltoihin Switchin NSO:ssa? Kerro, jos kiinnostaa! Haetaan siis itseni lisäksi kolmea pelaajaa. Mario Kart 64, Mario Partyt, F-Zero, Star Fox, Mario Golf & Tennis, DR Mario ja (todennäköisesti joulukuussa) tietenkin Goldeneye 007! Näitä pelejä olisi siistiä päästä tahkoamaan hyvässä seurassa. Voice chatitkin voisi laittaa tulille vaikka NSO appin kautta.
Peli-iltamat vaikka tyyliin joka toinen viikko; viikonloppuna ja iltapäivisin.
|
|
|
108
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi?
|
: 08.11.2022 12:26
|
Sonic Frontiersin Switch-versiota pelasin tuossa äsken ensimmäisen tunnin. Sen perusteella kiinnostavimman ja tuoreimman tuntuinen Sonic-peli tyyliin pariin vuosikymmeneen. Tätä on verrattu sarjan uudistajana Pokemon Legends: Arceusiin, ja vaikka en olekaan mikään suurin Sonic-asiantuntija, näen näen kyllä tämän vertauksen jo alun perusteella aika osuvana.
Myös "Sonic of the Wild" on ollut joidenkin huulilla. Ehkä turhaankin, mutta kyllä yhtymäkohtiakin on sinällään helppoa nähdä. Voidaan esimerkiksi ajatella, että perinteisiä Sonic-kenttiä sisältävät tornit – joita on ripoteltu pitkin avointa maailmaa – ovat kuin BotWin pyhäköitä. Ne rikkovat kivasti pelin kulkua ja antavat maistaa tutumpaa Sonic gameplayta isommassa maailmassa juoksemisen sijasta.
Switch-versiosta mainitsemisen arvoista lienee, että Sonic Team lähti tekemään Frontiersia ensin Switchille ja vasta sitten skaalasi peliä ylöspäin tehokkaammille alustoille. Yleensähän homma menee päinvastoin. Sonicin myyntiluvut ovat olleet kuitenkin Nintendon alustoilla niin ylivoimaisia, että Sega on tehnyt tässä fiksusti. Peli pyörii ensimmäisen tunnin perusteella hienosti 30 fps:n targetissaan ja tuntuu reagoivammalta kuin keskiverto kolmenkymmenen fps:n tasohyppely. Peliä ei voi kauniiksi kutsua Switchillä, vaan lähinnä riittävän hyväksi, varsinkin jos sitä pelaa handheld-moodissa, niin kuin minä aion tehdä. Olin vähän huolissani nähdessäni ensimmäiset teaserit pelistä, mutta onneksi se oli turhaa ja Sega on tehnyt hyvän version pelistä tärkeimmälle segmentilleen.
|
|
|
109
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Peliostokset
|
: 04.11.2022 12:10
|
WRC Generations (Series X) | 34,95€ | Gigantti
Kun vuosi vaihtuu, Kylotonn luovuttaa samalla WRC-lisenssin monen vuoden jälkeen Codemastersille. Tällä viikolla ilmestynyt viimeinen Kylotonnin tekemä osa sarjaan ei ole WRC 11, vaan eräänlainen "best off", sillä Generations kokoaa uusimman kauden lisäksi samaan pakettiin ison nipun ralleja aiemmilta vuosilta. Pelissä on mittava määrä kontenttia ja hintaa sillä on julkaisussa lähes puolet vähemmän kuin normaalijulkaisulla.
Pelasin viimeksi Kylotonnin WRC:tä, kun ostin WRC 8:n Switchille. Ymmärtääkseni sarja on ottanut osa osalta askeleita parempaan, ja Generations on saanut suuria kehuja parantuneesta ajotuntumasta. Kylotonnin erikoiskoedesign taas on huomattavasti parempaa kuin esimerkiksi Dirt Rallyissa ja se on yllättävää, kun ottaa huomioon miten paljon maita ja erikoiskokeita pelissä on.
Uramoodi tulee olemaan merkittävä syy minulle pelata tätä peliä. Kiva aloittaa pikkusarjasta ja mennä omaa talliaan kehittäen kohti WRC-sarjaa.
Switch-versio tulee muuten joulukuussa. Toivon koko sydämestäni, että siitä tulisi hyvä versio ja että NS saisi vielä Generationsista vuosiksi kontenttia sisältävän rallipelin. Huolestuttaa kuitenkin vähän, sillä kaiken lukemani mukaan 9 ja 10 eivät olleet Switchillä ihan niin hyviä kuin kasi. Pelimoottori lienee ongelmallinen eikä toimi erityisen hyvin heikommalla raudalla.
|
|
|
110
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Vuoden parhaat pelit 2022
|
: 04.11.2022 08:58
|
Mukavaa nähdä Kirby ykkösenä! Oli kyllä hieno peli ja hätyyttelee varmasti kärkisijoja meikäläisenkin tulevalla listalla, jonka kasaaminen menee varmaan joulukuun loppupuolelle, sillä ensi viikolla ilmestyvät Pokemon Scarlet/Violet ja Sonic Frontiers saattavat vielä sotkea pakkaa.
Ellei ihmeitä tapahdu, Xenoblade Chronicles 3 nappaa ylivoimaisesti kärkisijan – minulle se on yksi parhaita Switch-pelejä, ellei peräti paras koskaan. Vain Tears of the Kingdom olisi pystynyt tätä vuonna tosissaan uhkaamaan sitä.
Sijoille 2 ja 3 onkin sitten niin kova tunku, että todennäköisesti luettelen top femman. Sekin tekee tiukkaa.
EDIT: Korjaus: Uusi Pokemon ilmestyy 18.11, eli ei vielä ensi viikolla, vaan sitä seuraavalla viikolla.
|
|
|
111
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Apex Legends
|
: 01.11.2022 11:38
|
On tosiaan ihmeellistä, ettei tuota saada toteutettua, vaikka peli tahkoaa järjettömästi rahaa EA:lle ja Respawnille. En tosin usko 120fps:n ymppääminen Apexiin nykykonsoleidenkaan tehoilla olevan läpihuutojuttu. Peli tarvitsee kuitenkin aika tehokkaan PC:nkin yltääkseen tähän, koska peliä ei ole erityisen hyvin optimoitu ja koodipohja lienee aika spaghettia tätä nykyä. Kehittäjät esittelivät eilen illalla uuta Broken Moon -mäppiä Twitchissä. Respawn vaikuttaa ylittäneen itsensä, ja ainakin tuon esittelyn perusteella sormeni syyhyävät päästä pelaamaan Rankedia tuolla. Kiehtovaa myös nähdä, miten noin monimuotoinen kartta on sovitettu Switchille.
|
|
|
112
|
Yleinen / Popkeskustelu / Vs: Re: Netflix - suositukset ja muu löpinä
|
: 30.10.2022 11:52
|
Jaaha Cavill jättää sarjan 3. kauden jälkeen. Tilalle Liam Hemsworth.
Fuck. Kirjoittikohan tuotanto Geraltia suuntaan, mihin Cavill ei ollut tyytyväinen? Käsittääkseni kuitenkin halusi olla mukana tiiviisti kehittämässä hahmoaan ja jopa vuorosanoja. Tuskin olisi muuten intohimoprojektistaan lähtenyt lätkimään.
|
|
|
113
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Hype - uutiset, uutuudet ja mielenkiintoiset asiat and things of that nature
|
: 28.10.2022 11:51
|
Vajaa tunti Bayo 3:a takana (käsikonsolimoodissa), enkä ainakaan alussa törmännyt itse pelaamisen aikana vielä suuriin ruudunpäivitysongelmiin. Yhdessä alun välinäytöksessä tosin huomasin selkeästi, että tiputtiin jopa alle kolmenkymmenen freimin. Mutta se ei niin pahasti minua haittaa, jos itse gameplay pysyy sulavampana.
Oikein kivan näköinen peli ainakin Switchin omalla näytöllä. Hahmomallit varsinkin todella hyvän näköisiä, varmasti parhaimmistoa mitä alustalla on nähty. Dynaaminen resoluutio tuntuu kyllä menevän ajoittain aika alas, kiinnostaa kyllä tänään nähdä millaisia lukuja DF on pelistä saanut.
Aiemman kokemuksen perusteella veikkaan myös, että Bayo 3 on käsikonsolimoodissa hieman sulavampi kuin TV:n kautta pelattuna.
Jälleen kehut Horin Split Pad Proille: ennen näitä en pystynyt pelaamaan Nier Automatan ja Bayo 3:n kaltaisia pelejä käsikonsolimoodissa yhtä taidokkaasti kuin Dockedina. Mutta nyt tuntuu siltä, ettei tarvitse antaa mitään pois, eli saa kannettavan kokemuksen upealla korkean PPI:n OLED-näytöllä ja myös yhtä mainion tavan kontrolloida peliä kuin Pro-ohjaimella. Nämä ovat aivan loistavat ja kaduttaakin, etten saanut hommatuksi näitä aiemmin.
|
|
|
114
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Peliostokset
|
: 27.10.2022 20:19
|
Tänään sitten huomasin että Verkkiksestä oli tullut mailia viime yönä että Bayonetta 3:n perusversio pitäisi maksaa O_o Kun tilausta ei edes pystynyt tekemään ilman maksua. Eli nyt pitäisi käydä tiliotteet läpi ja katsoa onko maksu oikeasti lähtenyt vai ei. Ja erikoisversionkin maksun meno on nyt pakko tarkistaa. Mutta tämä sanoo käytännössä sen että Verkkiksestä ei huomiseksi ole peliä tulossa, koska tämä maksu sekaannus. Eli huomenna metsästämään kaupoista.
Giganteista ja Powereista perusversio lähtee 50 eurolla julkaisuviikonloppuna. Haen sellaisen myös.
|
|
|
116
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Apex Legends
|
: 26.10.2022 12:24
|
Broken Moon näyttää hienolta mapilta. Esikatselun perusteella pelästyin vähän sen harmautta, mutta tarkempi esittely paljasti, että mappi on erittäin monimuotoinen ja kiinnostavan oloinen, eikä sisällä selkeää keskipistettä, jonne kaikki änkeäisivät itensä alussa.
Storm Pointia jaksetaan soimata, mutta itse pidän siitä mapista. Pubseja en siellä tosin pelaa, mutta Rankedissa se toimii. Ja Ranked on minulle juuri se ultimaattinen Apex-kokemus, josta ei saa millään tarpeekseen.
Cross Progressionista ei ollut mitään uutta kerrottavaa, sama vanha "se on vaikeaa, tutkimme vielä tapoja toteuttaa se, mutta emme lupaa mitään". Samalla kuitenkin saivat alustojen välisen Gifting-toiminnon valmiiksi... Homma alkaa vähän haiskahtaa.
Ostin XBoxille Battle Passin ja myönsin itselleni, että voi olla ettei Cross Progressionia koskaan tule tähän peliin. Oli jollain tavalla helpottavaa myöntää se ääneen itselle ja päästää ulos se negatiivinen odotuksen energia, joka on noussut huippuihinsa aina kausipäivityksissä. Pettymyksiä toisensa jälkeen.
Patch notesit tulevat maanantaina, saa nähdä onko 120hz:n tuki PS5:lle ja S/X:lle listalla. Tuntuu oudolta, että siihenkin on mennyt kaksi vuotta. Fortnite, Warzone, Realm Royale, OW 2, Halo Infinite, näissä kaikissa on 120fps:n performance-moodi... Kamoon Respawn, hoida tämä homma.
Ylipäätään on mielipuolista, että uudet konsolit ovat olleet markkinoilla jo kaksi vuotta. Tuntuuko siltä? Minusta ei. En ihmettele, että niihin viitataan vielä tänäkin päivällä termillä "Next gen konsolit."
|
|
|
117
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Hype - uutiset, uutuudet ja mielenkiintoiset asiat and things of that nature
|
: 26.10.2022 12:03
|
DF:n arvostelu Bayo 3:sta tulee perjantaina, mutta Linneman ehti jo varoitella Twitterissä, että pelin tekniikka ei välttämättä ole hyvässä jamassa... Haistan, että pelissä on massiivisia ruudunpäivitysongelmia, kun Platinum on yrittänyt pitää visuaalisuuden korkealla tasolla NS:n ikääntyvällä raudalla. Ei olisi ihme, jos peli sahaa tyyliin 40-60:n fps:n välillä tiukimman toiminnan aikana.
Mutta ehkä ensimmäisen päivän patch tulee ja auttaa hieman.
|
|
|
118
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Resident Evil 4 Remake
|
: 25.10.2022 21:00
|
Capcom jo retosteli, että pelin pituus on about sama kuin originaalin. Alueiden painotus toki voi olla erilainen, kuten Scarfkin ounasteli.
Kaikki kuitenkin viittaa siihen, että tästä tulee ikimuistoinen rimeikki.
|
|
|
119
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi?
|
: 25.10.2022 20:57
|
Persona 5 Royal tuli aloitettua Game Passissa, ja täytyy sanoa, että tämä on kyllä yksi tyylikkäimmistä peleistä, mitä on kuunaan tullut pelattua. Yleensä en lämpeä tällaiselle animetyylille, mutta P5 näyttää kyllä järisyttävän hyvältä, kiitos 4K-reson (assetit näyttävät taivaallisen hyvältä) ja OLED:n - pelissä on pikimustaa ja paljon, sekä kontrastina paljon räikeitä värejä. Tämän kommentin jälkeen odotin jännittyneenä, miltä Persona 5 Royal näyttäisi Switch OLEDin ruudulla. Ensimmäisen tunnin jälkeen; vau, todella hyvältä! UI on 720p, eli natiivi ja siten veitsenterävä. Tekstuurit toki häviävät Series X -versiolle, mutta jälleen kerran pienempi näyttökoko antaa paljon anteeksi. Peli on kannettavaan muotoon niin ideaali kuin olla ja voi, enkä voi ilmaista enempää kiitollisuuttani siitä, että tämä melkein yksisarviseksi osoittautunut Switch-versio ylipäätään ilmestyi. On aivan mahtavaa käpertyä pimeässä huoneessa ambient-valaistuksen loisteessa kylmänä syksyiltana ja kaakaomuki vieressä Persona 5:n ääreen. Aloituskin on kuin malliesimerkki siitä, miten tämän genren peli potkaistaan superkiinnostavasti käyntiin. Turhan monet JRPG:t syttyvät liekkiin vasta 10-15 pelitunnin jälkeen. Persona 5 vetäisi minut välittömästi mukaansa ja sai myös kiinnostumaan sen maailmasta kertarysäyksellä. Tämä on ollut intohimoiselle Switch-pelaajalle USKOMATON kuukausi, eikä siitä tule loppua ennen kuin Bayo 3 saapuu!
|
|
|
120
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi?
|
: 21.10.2022 19:10
|
Mario+Rabbids: Sparks of Hope ollut tulilla n. 6,5 tunnin verran. Tässä ajassa ehdin suorittaa pelistä n. 19% sen kokonaiskontentista.
Kingdom Battle oli vuoden 2017 suurimpia yllätyksiä. Se oli (ja on) hieno kevytstrategia tip top -luokan teknisella kuorrutuksella. Nintendokin oli Ubisoftin tuotokseen niin ilmeisen tyytyväinen, että ei ihme että jatkoa alettiin pian suunnitella.
Ja onhan tämä alun perusteella aivan timanttista jälkeä taas:
- Grafiikat ovat aiempaa yksinkertaisempia, mutta pelin mittakaava ja tyyli on "monimutkaisempi". Maailmassa kameraa voi pyöritellä vapaasti ja alueet ovat varsin avoimia. Mikään avoimen maailman peli tämä ei ole, mutta edeltäjään verrattuna paljon vapaamman oloinen. Ubi-tyyliin sivutehtäviä löytyy joka puolelta, mutta mitään hengästyttävää määrää ikoneita kartalla ei onneksi näy. Peli ei ole missään tapauksessa ruma, mutta Kingdom Battle on visuaalisesti hienompi ja vieläkin yksi alustansa graafisesti näyttävimpiä pelejä.
- Taisteluiden aikana korostetaan myös vapauden ilosanomaa: gridiä ei enää ole, ja tietyn alueen rajoissa hahmot voivat liikkua eri paikkoihin vapaasti. Peli tuntuu tämän takia todella raikkaalta ja uudenlaiselta. Sanoisin, että uusi systeemi on hauskempi kuin Kingdom Battlen vastaava ja myös varmasti helpompi ensimmäistä strategiaansa pelaaville. Haastetta tässäkin tosin on, sillä yhdellä huonolla kierroksella voi saattaa tiiminsä sellaiseen pulaan, josta ei enää ketkutella itseään ulos.
- Sparks of Hopessa voi vihdoin pelata täysin sellaisella kokoonpanolla kuin haluaa, eli Mariota ei ole lukittu tiimiin eikä muitakaan hahmoja (paitsi tietyissä sivutehtävissä). Olen itse tykitellyt menemään triolla Mario+Luigi+Peach ja tavallaan puolittain unohtanut, että tämä on myös Rabbids-peli! Mutta ihan vekkuleita otuksiahan nekin loppujen lopuksi ovat, eivätkä ainakaan minua ärsytä. Heittävät jopa hauskoja one-linereita tällä kertaa, kuten Rabbids Peachin "So satisfying!", kun hahmolla taklaa Goombajonon kumoon.
Davide Soliani on saanut käsiinsä erityisen franchisen, ja tämä kiittää Ubisoft Milan -tiiminsä kanssa tälläkin kertaa luottamuksesta julkaisemalla todella kovan tason pelin, jonka ei tarvitse hävetä edes Nipan omaa tuotantoa vastaan laitettuna.
|
|
|
|