En mä kyllä jaksa moisesta närkästyä, varsinkin kun moisessa korostetaan jonkin sortin rebootin asemaa. Ei kai kukaan erehdy sekoittamaan 1992 julkaistua Mortal Kombatia 20 vuotta myöhemmin julkaistuun, varsinkaan kun ekaa ei taida oikein päästä pelaamaan missään. Suurempi ongelma on musta isoilla firmoilla pelimekaniikkojen kierrätyksestä: miksi tehdä esimerkiksi Syndicatesta täysin samaa cover shooter bullshittiä, mitä kaupat ovat muutenkin pullollaan?
Noh, täytyy kyllä kiittää sitä, että iOS/Android ja Steam -osasto tarjoaa niitä vähän erilaisia pelejä. XBLA/PSN:kin läsähti vähän, kun niistä tuli 10 vuotta vanhojen pelien porttauskanavia.
Aina joskus pelatessa tulee joku hetki, joka tulee aivan takavasemmalta ja pysäyttää miettimään, mitä helvettiä kehittäjillä on ollut mielessä. Ne muutokset voivat olla hetkellisiä, mutta ne voivat myös muuttaa koko pelin siitä lähtien, kun muutos esitetään. Yhtä kaikki, näitä kaikkia yhdistää se, että ne kohdatessa on ollut leuka lattiassa.
True Crime: Streets of LA
Idea koko ketjuun syntyi, kun eräs kaveri taas muistutti kyseisestä pelistä. Peli on pitkälle loppuun asti GTA-klooni henkeen ja vereen. Okei, peli bugittaa kuin mikä, mutta sen antoi anteeksi, koska kyseessä oli sen ajan kauneimpia pelejä. Ei kovin moni PC-pelikään aivan yltänyt siihen kauneuteen, mitä pelillä oli tarjota.
Meno jatkuu, kunnes yhtäkkiä peli heittääkin takavasemmalta muutoksen. Taisteletkin nyt zombeja vastaan. Se ei tietty riitä, vaan lopulta pelin pomovastus on kiinalainen lohikäärme. Kiinalainen lohikäärme. Maiskutelkaapas sitä hetki. Ei sillä, olihan GTA:ssakin aika monen monta happoista tehtävää, mutta tarina ei siltikään loppunut kiinalaisen lohikäärmeen ampumiseen.
Noh, ainakaan peli ei ollut ennalta-arvattava. Siitä jonkinlaiset pisteet.
Mä en ihan ymmärrä tätä kauheaa valitusta tämän pelin tiimoilta. Ensiksi jengi mussuttaa, kun Rockstar yrittää vähän viedä pelisarjaa uusiin paikkoihin miljöön suhteen ja sitten myöhemmin valitetaan, kuinka ei ole yhtään erikoisempi kuin edellinen osa.
Mikseivät kummatkin valitukset voisi olla valideja yhtaikaa? Ne alussa tulleet paljastukset jostain pirinisti-Paynestä vaikutti suorastaan frankmillermäiseltä perseilyltä ja toiminta taas vaikuttaa pelimekaanisella tasolla... samalta kuin kymmenen vuotta sitten? Ne jutut älyttömästä tykityksestä jäi vaan hämäämään. Ihan ok cover shooter sieltä varmaan tulee, mutten usko, että sitä kukaan kymmenen vuoden päästä muistelee. Kun katsoo tota älytöntä pelivuorta, mitä julkaistaan per vuosi... en vaan näe, miten tolle ehtii edes herumaan rahaa (tai vielä tärkeämpää, AIKAA) kaiken maailman Dragon's Dogmilta, Legend of Grimrockeilta, Witchereiltä ja sen sellaisilta, vaikka pistäisikin sen 20+ tuntia per viikko peleihin.
Eniten tällä hetkellä kuolaan kuitenkin tuon Baldurs Gaten parannellun version perään. Onpa tullut missattua tämä PC-klassikko aivan tyystin. Genren pelityylikin sopii kosketusnäytölle todella hyvin.
Muistan muuten mainostaneeni tota (ja tarinallisesti vielä parempaa Tormentia) joskus silloin, kun Pelaajaboarditkin olivat phpBB:n päällä toimivat täysin ilmaiset boardit. Sai muuten aika kylmän vastaanoton silloin...
Itsekin toki odottelen Enhancedia, mutta lähinnä mielenkiinto kohdistuu siihen, mitä ne ovat siihen oikeasti parannelleet. Muutenhan voin vain jatkaa GOGista haettujen Baldur's Gatejen pelaamista laajakuvamodilla.
Kakkosen enhanced editionin pitäisi tulla GOGiin tuossa ensi viikolla. Veikkaan, että päivittyy muihinkin versioihin niihin aikoihin, jos vaan omistaa The Witcher 2:n PC:llä.
Lähinnä kiinnostavaa nähdä, että porukat haluaa vielä tehosyöpömpiä pelejä, kun katsoo, mitä hallaa pelien tiristäminen nykyisillekin laitteille on tehnyt. LA Noire myi miljoonia -- vaan se ei ollut tarpeeksi ja Team Bondi suljettiin. Konami? THQ? Kummatkin aika syvässä kusessa, mitä peliosastoihin tulee. Tuossa vain pieni kasa esimerkkejä, lapun luukulle laittaneita lafkoja on varmasti kolminumeroista lukua lähentelevä summa tässä sukupolvessa. Paha fiilis, että ainoat uusien mahdollisten tehokonsolien potentiaalia hyödyntävät pelit tulevat olemaan joko sisäisiltä tiimeiltä tai EA:n ja Activisionin kaltaisilta möhköfanteilta.
Sen lisäksi kaikki yksinoikeudet ovat nykyään käytännössä konsolijulkaisijoiden sisäisiltä tiimeiltä, joilla ei niilläkään oikein luista aivan tarkoitetulla tavalla. Microsoftin tarjonta rajoittuu Haloon ja Forzaan -- ja satunnaiseen Kinect-tavaraan. Bizarre ja Bungie lähtivät kalppimaan, Rare ja Lionhead suoltaa Kinectiä ja Ensemble/Aces suljettiin. Sonyllä nyt menee vähän paremmin julkaisuiden kannalta, mitä nyt Zipper taidettiin sulkea. Nintendolla sentään pyyhkii hyvin; niiden ongelma taitaa olla lähinnä uusien ideoiden pakkaaminen vanhoihin tutttuihin lisensseihin.
Tosin rehellisesti sanoen ainoa, jonka veikkaan tuovan oikeaa tehorautaa pöydälle on Sony. Mitä nyt käsikonsolimarkkintoita katselee, tuntuu kyseisellä firmalla olevan pakko saada tehotekniikkaa ulos, vaikkei sille välttämättä ole edes markkinoita.
Pystytkö jotenkin analysoimaan, mikä niissä nykypeleissä pännii verrattuna Super Mario Worldiin? Ei sillä, onhan Super Mario World erittäin laadukas peli tänäpäivänäkin, mutta rehellisesti sanottuna ei tästä paljoa irti saanut.
Salatut elämät – C.S.I - Salkkarit nyt on ihan pelkkä iso vitsi, mutta pakko antaa sille ääni, koska vihaan CSI:tä yli kaiken. Se paska aloitti tuon villityksen, eli paskat murhatutkintasarjat. Ja vielä tänäkin päivänä tv on täynnä vaan näitä paskoja murhatutkintasarjoja.
Ennen CSI:tä telkku oli tosin täynnä Derrickiä, Ein Fall Für Zweita ja Vanhaa ketun tapaista rikosdraamaa. Se paska vain sattui olemaan saksalaista.
Khää, pitäisiköhän sitä sitten itsekin se Journey hankkia? En välttämättä ole vähän saavutuspohjaisempana pelaajana Journeyn yleisöä, mikäli se on aivan silkkaa fiilistelyä.
Arvon tässä juuri, viitsiikö keräilyversiota ostaa. Blizzardilla ollaan menty ehkä alamäkeä, mutta keräilyversiot sentään osataan tehdä kunnolla. Toisaalta kaikella sillä (hienollakaan) sälällä ei ihan kauheasti tee... mutta toisaalta se ei välttämättä tipu hinnassakaan ihan sillä tavalla kuin moisissa paketeissa yleensä.
Ja mitä sitten keskimääräisiin aivokapasiteetteihin tulee, niin jos kaupassa näkyy tuote nimeltä "Pokemon Yellow", niin olettaako Matti Meikäläinen sen olevan "Pokemon Yellow" vai jotain muuta? Pokemon on kuitenkin suhteellisen suosittu ja tunnettu, eikä Pokemon ole Nintendon yksinoikeus (Pokemon Yellow tosin saattaa sellainen olla), joten Pokemon pelin ilmaantuminen App Storeen ei sinänsä ole täysi mahdottomuus. Ja tuo yhdistettynä App Storesta ostamisen helppouteen ja alhaiseen hintatasoon, niin kyllähän tuollaisilla feikeillä saa hyvä uskoisilta ihmisiltä rahat kynittyä. Huijatuksi tullessaan kannattaa kuitenkin muistaa, että Apple kyllä (/ehkä) palauttaa rahat, jos valittaa niille kohtalostaan.
Öm...
Pokemon on Nintendon omistama sarja. Mikä todennäköisyys sillä on päätyä millekään muulle kuin Nintendon alustalle CDi-fiaskon jälkeen?
Diablo, se ensimmäinen, oli omalla kohdalla se aivan ensimmäinen kunnon nettipeli. Sitä pääsi pelaamaan harvakseltaan, koska omat vanhemmat eivät tykänneet nettilaskuista eivätkä oikeastaan siitäkään, että puhelinlinja oli varattu sen ajan, mitä siihen aikaan hankitullla upouudella 36,6 kilobaudisella modeemilla netissä oli. Viikossa tuli pelattua ehkä sen pari tuntia netissä.
Sen jälkeen tuli pelattua Quakea, Quake 2:sta ja eritoten sen modia Action Quake 2:sta hyvinkin pitkään. Modeemilla kitkuteltiin pitkälle vuoteen 2001, kunnes tuli vaihdettua lopullisesti lankaliittymistä muutenkin pois. Puolet ajastaan alhaalla oleva Soneran tarjoama 512k-liittymä ei ollut herkkua silloinkaan, mutta hei... ainakaan se parinkymmenen megan Q3Test ei kestänyt kirjaimellisesti viittä tuntia imuroida.
Baldur's Gate II: Throne of Bhaal Clive Barker's Undying MaxFuckingPayne
Kulutin ihan oikeasti 2 vuotta Max Paynen parissa, jonka aikana pelasin pelin ainakin 15 kertaa läpi eri vaikeustasoilla ja modeilla. Modit olivat pelin suola, joita tuli tehtyä itsekin muutama.
1998 olisikin listalla seuraava. Starcraft, Fallout 2, Age of Empires, Half-Life...