Hieman sääli, että Super Meat Boy tippui siinä top 8:n kohdalla. Silti, Super Mario 3 ansaitsee äänensä. Ensimmäinen Donkey Kong Country on pelinä ihan jees, mutta sen jatko-osa parantaa niin monella saralla, että hirvittää. Toisaalta Super Mario World ei parantanut merkittävästi kolmosesta. Vei kyllä uuteen suuntaan, mutta lähinnä tuli kolmosen rinnalle. Näiden jälkeen 2D-Mariot eivät olekaan saaneet arvoisensa jatkajaa.
Ei se lauseen loppu kyllä muuta kantaani asiaan millään tavalla.
Niin, että tällä hetkellä valtaosa on tyytyväisiä pelien graafiseen tasoon ja sitä mieltä, ettei hienompia tarvita, mutta tämä tulee muuttumaan kunhan seuraavan polven pelejä aletaan esitellä. Onhan se hyvä joke, kai...
Väittäisin, että tehojen sijaan alkaa vastaan tulee lähinnä se, kuinka kauan sitä pelisisältöä jouduttaisiin tekemään. Se aika, mikä kului yhden Quake-kentän tekemiseen, laitetaan yksittäiseen hahmomalliin kahdesti nykypäivänä.
Toisekseen PC:n nykyrautaa vaativat pelit akselilla Battlefield 3 ja The Witcher 2 eivät oikeasti ole semmoinen harppaus, että niillä keräiltäisiin leukaa lattialta. Kauniita toki, muttei mitään megayllättävää. Syy on mielestäni ilmeinen: se suurin harppaus käytiin siinä PS1/Saturn/N64->PS2/GC/Xbox-vaihtoksessa, jolloin hahmot muuttuivat rumista palikoista lähemmäs oikeita ihmisiä eikä maastokaan ollut enää semmoista jättimäisistä pikseleistä koostuvaa kuutiomössöä.
En siis usko, että seuraavan sukupolven harppaus tulee olemaan kummoinen, ellemme sitten yhtäkkiä hyppää oudon laakson yli. Pelaahan porukka nytkin PS2-pelien HD-käännöksiä mukisematta grafiikoista ja niissä ainoa asia, mikä niihin on tehty, on lähinnä reson muuttuminen korkeammaksi. Tulevaisuudessa veikkaan tyylivalintojen olevan vielä tärkeämmässä roolissa kuin nyt.
Olen kääntynyt uskoon. XIII on monella tapaa juuri perinteinen taistelupeli. Ja se on tavallaan myös pelin ongelma: pelistä ei löydy SF4 eikä Tekken 6 -tyylisiä häviäjää palkitsevia mekaniikkoja. Jos olet huono, olet huono. Toisaalta myös nettikoodi on parhaimmillaankin välttävää. Maan sisälläkin on aina välillä semmoinen fiilis, että nyt pelataan veden alla.
Meni heittämällä SSF4:n ohi sukupolven lempparimätkinnäksi. Nyt jos löytäisi niitä pelaajiakin...
Aikana jolloin 3DFX ja Glide oli voimissaan ja baudit olivat vielä juttu, josta keskusteltiin, Quake räjäytti aika monen tajunnan olemalla yksi ensimmäisiä 3d-kiihdytettyjä pelejä. Se oli sitä aikaa, kun John Romero ja John Carmack olivat käytännössä jumalia pelinkehittäjien joukossa.
Meinasin mainita Doom 3:n, mutta tosiasiassa Crytek oli julkaissut jotain paljon vakuuttavampaa kuukausia aiemmin. Ensimmäinen Far Cry oli nimittäin semmoista nannaa silmille aikanaan, että Doom 3:n täysin pimeät käytävät hävisivät suhteellisen vakuuttavasti. Huomattavan paljon isompi maailma, epälineearisempi maailma ja monet muut ekstrat olivat vain kirsikkana kakun päällä.
Ei varsinaisesti mikään peli, mutta Max Paynessä käytetty MaxFX-moottori vilahti 3DMarkin testeissä ja sai totaalisen kuolaefektin aikaan. Se oli myös yksi pääsyistä, miksi alkuperäinen Max Payne tuli ostettua. Sekin oli kovin kaunis peli, mutta esitellyn moottoridemon jälkeen se oli jo vähän nähty noin graafisesti. Toki sitäkin tuli jauhettua noin 2 vuotta erilaisten modiprojektien ansiosta, mutta se tarina ei liity tähän:
Quake 3 mainittiin ja sen testiversioita tuli aikanaan aktiivisesti pyöriteltyä omassakin PC:ssä. Muistan, kun sitäkin imuteltiin 56,7 kilobaudisella modeemilla useita tunteja. Odotin alkuun lähinnä jotain ensimmäisen Quaken kaltaista visuaalista pläjäystä; mielestäni se oli jo vähän liian psykedeelinen. Pidin yllä toivoa, että kyseessä oli vain tekniikkademo ja se ensimmäistä paria Quakea muistuttava Quake 3 julkaistaisiin, mutta ei. Toisaalta itse peli oli täyttä rautaa. Pidin siitä monesti enemmän kuin Unreal Tournamentista. Katson mielipiteeni olleen oikea, sillä Quake 3 on edelleen hengissä Quake Liven muodossa, kun taas UT:n kaikki versiot ovat enemmän tai vähemmän kuolleet.
En itseasiassa ole pelannut ensimmäistä Mega Man X:ää ikinä paria lyhyttä emulaattorikokeilua huolimatta (X2:sta ja X4:ää olen), mutta Cave Story on kova peli.
Rayman Origins Mega Man 2
Loppupeleissä kovin vaikea päätös. Rayman Origins on parasta tasohyppelyä pitkään aikaan, Mega Man 2 parasta tasohyppelyä ikinä.
Everwood-topic. Sarjaa seurattiin aika tiiviisti aikoinaan ja siitä syntyi mukavasti keskustelua. Tarpeeks arkinen aihe topicille (tv-sarja) ja tarpeeksi arkinen tv-sarja. Hyvää talvirakkausfiilistelyä.
Eikös tämän aiheen tarkoitus ollut keskustella oman peliharrastuksen mielenkiinnon hiipumisesta? Nyt on mennyt vähän tollauksen puolelle, kun haukutaan oikeasti hyviä pelejä. Noh, ainakin saavat sitä huomiota.
Ensimmäiset postaukset olivat peleistä, jotka olivat hyviä, mutta eivät lähtökohtaisesti innostaneet pelaajaa. Se yleinen peliharrastuksen mielenkiinnon puute oli lähinnä evoluutio aiheesta, mielestäni toki alkuperäisen ajatuksen hengessä postailu ei myöskään ole väärin.
Kyseessä ei ole mikään yksittäinen peli, mutta "cinematic" eli elokuvamaisuudella mainostettu peli on hyvällä varmuudella sellainen, mitä ei kiinnosta pelata. L.A. Noire on tästä omalla kohdalla hyvä esimerkki, Call of Dutyn yksinpelikampanjat toisena, mutta aika moni muukin nykypeli syyllistyy tähän. Kun peli tehdään välipätkien ehdoilla, itse pelistä on hyvällä todennäköisyydellä poistettu itse peli, että välipätkät saadaan mahdollisimman pehmeästi rullaamaan eteenpäin.
Itse ostan yleensä aina uutena pelini, koska ei tule niin montaa hankittua vuodessa kuitenkaan. Voin kuitenkin kuvitella, että käytettyjen pelien säännöllistä ostajaa tämä ärsyttää suunnattomasti, jos trendi tosiaan etenee käsittämään moninpelien lisäksi myös yksinpelit.
Ei pelkästään käytettyjen pelien ostajaa, vaan myös sitä ihmistä, joka sukupolven tai parin päästä koettaa saada täyskokemuksen ostamastaan pelistä. Ongelmaa koetetaan ratkaista ihan väärästä päästä. Sen sijaan, että koetetaan saada ihmisille syy pitää peli, rankaistaan ostajaa.
Ei tällaisille tempauksille ole oikeastaan mitään perusteluja. Moraalisia ainakaan. Tulee mieleen lähinnä housuihin kuseminen talvipakkasella. Alkuun voi tuntua hyvältä ja lämpimältä, mutta sitten on vaan entistä kylmempää.
En nyt tiedä kuinka paljon vihaan tällaisia vetoja. Periaatteessa se on kyllä persuuksista, mutta toisaalta taas, ei sitä ladattavaakaan peliä voi myydä eteenpäin, mutta Steam laulaa monilla silti, eikä valituta yhtään.
Steam laulaa monilla ihan siksi, että sieltä voi usein ostaa suhteellisen tuoreita hyviä pelejä alle vitosella. Aika harva oikeasti ostaa pelinsä sieltä täysihintaisena. Vaikeampi valittaa pelin jälleenmyyntiarvosta, kun sen sai kahdella eurolla.
Tästä tulikin mieleen, että voisi herätellä score attackia näin uusiksi. Useita kuukausia sitten piti jo, mutta joku taisi olla sitä mieltä, että olisi paljon hauskempaa tehdä niitä konsoleilla. Koitin etsiä sitten tarkoitukseen sopivaa peliä, mutta enpä löytänyt.
Noh, jos ei kenellekään tule mieleen sellaista peliä, joka olisi mahdollisimman monella konsolipelaajalla, jatketaan sitten ilmaisten PC/Mac-pelien linjaa. Pari hyvää on jo mielessä.
Itse asiassa Loharikin sai munkilla yhdistämällä mun ja saskan listoista oikeat vastaukset. Se Homeworld 2 oli nimittäin niin hatusta heitetty arvaus, etten usko sen muuten päätyneen niihin veikkauksiin. Ei sillä, skilliä.
EDIT: Jos olisin pöllinyt vielä sen Jet Force Geminin, se GBC ois mun.
Ninja Gaiden (Xbox) F-Zero X Resident Evil 4 Final Fight 3 R-Type Delta Metroid Prime Half-Life Final Fantasy IX Zelda 2 Doom II Crash Team Racing Morrowind Wizards and Warriors Bioshock Grandia 2
Final Fantasy IX Ninja Gaiden (Xbox) F-Zero X Metroid Prime Resident Evil 4 Final Fight 3 R-Type Delta Half-Life Zelda 2 Crash Team Racing Morrowind Wizards and Warriors Bioshock Grandia 2 Wario Ware Inc. Mega Party Games