Nyt pitää ottaa itseään niskasta kiinni ja mainostaa häpeämättömästi, että Pelaajalaudallahan on ollut lähes sen olemassaolosta asti oma kanavansa. #pelaajalauta -- tai sen populaatio laskenut viime aikoina lähes nollapisteeseen: aktiiviosallistujat Fyysinen Preesens ja Tankin häipyivät. Tan toivottavasti vielä palaa, kunhan pitkältä vuoden kestävältä metsäreissultaan ehtii.
Verkkohan on siis Quakenet, kanava #pelaajalauta. Porukka on tervetullutta sinne hengailemaan ja katkaravuttelemaan, varsinkin, jos irkkailtua tulee muutenkin.
Age of Empires Online. Kaikki Age of Empiresin elementit on periaatteessa läsnä, mutta Farmville-vaikutteet näkyvät esimerkiksi luokattoman helpoissa tehtävissä. Jos vaikeimmalla ei ole mitään ongelmia missään vaiheessa (enkä edes ole mikään RTS-maanikko), jossain mättää jokin pahasti. Piirrettymäinen graffatyyli on ihan jees, mutta oikeasti hei. Ei tämmöstä jaksaisi. Eikä varsinkaan siinä kohtaa, kun ostetuilla sälät jyrää ilmaispelaajien armeijat 10-0. League of Legends hoitaa freemium-osaston tyylillä, tää on vaan surullista.
Hiukan jo aloin odottamaan peliä kun näin uusimmat kuvat, mutta tuo taas laski odotukset aika nolliin. Max Payne ulos Jack Butcher tilalle. On se hyvä, film noire henkisiä pelejä kun on ihan helvetisti verrattuna pum-sielä-pum-täällä-räiskintä peleihin.
...paitsi Max Paynet juuri olivat sitä pum-pum-räiskintää. Se film noire oli aina semmoista reunarosetta.
1Upin podcastit ovat pitkän aikaa olleet kuolleita, mutta niillekin on ollut seuraajia. Rebel FM:n laatu nyt on mitä mitä on, mutta esimerkiksi The Geekbox on ihan kuunneltava. Niiden lisäksi on tullut kuunneltua Future Frownia.
Samalla aiemmin mainitsemani In Our Time With Melvyn Bragg sekä BBC:n Science in Action on ollut kuuntelussa.
Toisaalta Vitan menestykseen on vaikea uskoa, koska siihen kiteytyy aika lailla nykypelikehityksen pulmat. Noh, eipä tässä ole mitään kiirettä ostaa 3DS:ää, kun ei niitä pakollisia pelejäkään ole.
Indie-shmuppi Jamestown on Steamissä alle vintsan vielä kello kahdeksaan asti. Aivan törkeän kauniin näköinen ja Caven pelit on selkeästi pelattu. Ei pelattavuudeltaan kyllä samaa tasoa tai edes Cho Ren Shan tasoa, mutta ei todellakaan mikään huono peli.
Pitääpä itsekin korkata Arkham Asylum. PC-versio on ollut jo jonkun aikaa muoveissa hyllyssä, en ole edes päässyt sinne asti. Täytyy nimittäin nähdä, onko se oikeasti erinomainen peli vai annetaanko sille anteeksi paljonkin, kun se vain sattuu olemaan Batman-peli.
Varauksellisen Deus Ex 3 -venailun lomassa voisin ehkä listata odotetuiksi tämän vuoden peleiksi DDP:Resurrectionin eurojulkaisun, Torchlight 2:n ja ainakin Third Strike Online Editionin. Nettiräiskinnät on nykyään omalla kohdalla vähän meh, tosin Red Orchestra 2 vaikuttaa mielenkiintoiselta Battlefieldien ja CoDien lomassa. Toivoisin Guild Wars 2:n mahdollisimman pikaista julkaisua, mutta sen julkaisuikkunaa ei olla vielä edes vihjailtu. Skyrimin venailu taas on vieläkin varauksellisempaa, mutta katsotaan ollaanko Bethesdalla ymmärretty vapaus muunakin kuin alueellisena käsitteenä. Se ainakin harasi Oblivionissa pahasti vastaan.
Invisible Warin Windows-version käyttöliittymä on suunniteltu padille. Pelimaailma on pilkottu pieniin osiin Xboxin resurssien vähyyden takia. Hahmonkehitys taitopisteiden osalta on heitetty korpeen ja augmentaatioita on selkeästi yksinkertaistettu - kuten vähän kaikkea muutakin.
Mutta ne ketkä pystyivät katsomaan noiden ongelmien läpi pitivät näkemästään. Ei Invisible War heidänkään mielestä mikään Deus Exin kaltainen mestariteos ole, mutta ei myöskään niin huono kuin monet ensimmäisen Deus Ex:n fanit antaa ymmärtää.
Suurin ongelma siinä pelissä oli, että millään valinnoilla ei loppupeleissä ollut mitään väliä. Toisin sanoen, se isoin juttu, mikä teki Deus Existä niin kovan aikoinaan, oli poissa. Kaikki lopetukset määräytyi viimeisessä puolessa tunnissa tehdyssä valinnassa, eikä oikeastaan missään vaiheessa ollut sellaista, että mikään valinta olisi lopullinen. Oman faktionsakin pystyi valintansa jälkeen helposti pettämään, jonka jälkeen koittavat tappaa, ja sen epäonnistuessa ovat kuin et olisi niitä missään vaiheessa pettänytkään.
Se ei ollut hyvä räiskintä eikä se ollut hyvä rope. Se, että se oli portattu konsolipelistä oli aika lailla toissijaista.
Oma asenteeni uusimpaan on toistaiseksi ollut "katsotaan". Ei ole nimittäin eka kerta, kun CGI-traikut ja previkat hehkuttavat maasta taivaaseen ja sitten julkaisussa tiputaan maahan vauhdilla.
Käväisin myös tänään katsastamassa Capteeni Amerikan ja pakko ihmetellä että miksi helvetissä tämä on saanut jenkeissä niin lämpimän vastaanoton? Niin perus supersankarileffa kuin olla ja voi.
Veikkaisin, että syy on juuri siinä.
Tai siis, porukka on viime aikoina nähnyt suhteellisen monta antisankaria (tyyliin Dark Knight) viime aikoina, niin semmoinen perus hurmiollinen sankarileffa voi olla virkistävä.
Suurin osa PC-rautakeskustelusta on "Kysy raudasta"-ketjun alla.
Omalla kohdalla täytyy PC-pelaamisesta sanoa, että nykyään kun iso osa suuren budjetin peleistä on (huonoja) porttauksia konsolilta, niin PC-pelaaminen on siirtynyt pääasiassa pienempiin Steamissä julkaistuihin teoksiin. Se on tavallaan sekä huono että hyvä asia: huono asia siten, että mitään oikeasti PC:n tehoja hyödyntäviä pelejä ei kauhean usein tule, mutta taas toisaalta löytyy taas paljon tuoreilla (tai ainakin tuoreelta tuntuvilla) ideoilla varustettuja pelejä. Itsekin kokosin tuossa PC:n joku aika sitten, joskin lähinnä videoeditointimielessä. Eivät nuo Terrariat, Minecraftit, Hammerfightit ja Frozen Synapset mitään megakoneita vaadi. The Witcher 2, Civilization 5 ja BBTF-seikkailupelit taitavat olla tehosyöpöimmät uudet pelit, jotka olen laitteelle ostanut.
En usko. Enkä myöskään oikeastaan osaisi sanoa, mitä se muuttaisi, vaikka jälleensyntymistä tapahtuisikin. Kysymys kuolemanjälkeisestä elämästä on mielenkiintoinen, mutta lopulta merkityksetön.
Lisäksi, Grammond ei kehittänyt aikoinaan GP2:ta konsolien ehdoilla. Millainen peli olisi ollut, jos se olisi pitänyt alun alkujaan saada pyörimään PS1:llä ja Saturnilla? GP2:ta päästiin pelaamaan vasta vuosia myöhemmin sen ilmestymistä kaikki grafiikkaherkut maksimilla. Ja millainen peli F1 2010 olisi ollut, jos se olisi tehty TÄYSIN PC:n voimavaroilla?
Oma veikkaus: se ei vaikuttaisi sisältöön rahtustakaan. Tehot ovat tässä keskustelussa aikamoinen red herring, sillä nykypelien suurin ongelma on teräväpiirtosisällön luominen. "PC:n tehoilla oltaisi voitu tehdä mitä vaan" nojaa uskomukseen, että aikaa ja rahaa on loputon määrä. Toisekseen en usko, että nykykonsoleista puuttuu tehot simuloimaan asioita, joita tehtiin 15 vuotta sitten.