Itseäni huolestuttaa tuo jatkuva online tila. Mitä tämä tarkoittaa kun kone ei ole verkossa? Onko se täysin käyttökelvoton? Verkko on hyvä asia sinänsä, mutta jos laitteet ovat siitä täysin riippuvaisia, homma kusee. Tai ainakin tällä laadulla mitä palveluntarjoajat tuottaa.
Tuossa ylempänä pohdittiin miksi WiiU pitäisi omistaa. Itse ajattelin "miksi ei?", jos se tuo edes neljälle viikonlopulle viihdykettä, niin sehän on jo maksanut itsensä takaisin. Saman verran maksaa käydä baarissa neljä kertaa.
Tämä "käydä baarissa" -vertailu ei vain toimi niille, jotka ei käy siellä baarissa tai eivät tuhlaa siellä 100 euroa / kerta. Boxin/PS3:n/PC:n omistajille sitä viihdykettä on jo valmiiksi, joten kysymys on edelleen "miksi"?
Baari vertaus alkaa olemaan muutenkin hiukan kulunut täällä. Voisin heittää vastalauseeksi, että miksi ostaa WiiU, kun pelejä ei juurikaan ole ja sen hinnalla voi käydä ainakin neljä kertaa baarissa? Lihakset rentoutuisi, ei tulisi istuttua ihan koko iltaa ja nestettäkin tulisi juotua. Lisäksi seuraavana päivänä voi hyvällä omatunnolla vaan maata ja katsoa typeriä elokuvia Netflixistä PS3:lla. Marioo voi pelata muillakin Nintendon laitteilla.
Nyt alkaa olemaan aika selvää että puheet Sonyn ja M$:n taloudellisesta tehojen lisäyksestä voidaan unohtaa. Molempien konsoleilla murskataan numeroita isoja määriä ja Nintendo on jälleen samassa tilanteessa kuin Wiin kanssa. Orbikselle ja Durangolle tehdyt 3rd party pelit eivät vain pyöri WiiU:lla. Puhumattakaan että CPU ja GPU ovat aivan eri tasolla, 8GB:n tai 3,5GB muistia ei soviteta millään 1GB:n kokoon. On siis aivan siitä kiinni kuinka WiiTabletti iskee kansaan. M$:llä ja Sonylla tuskin on aikaa kuitenkaan kehittää järkevästi samanlaista tabletti ohjainta tässä ajassa.
Mutta tehoissa kyllä löytyy. Southern Island sukupolvea ja todennäköisesti vielä 7900 -sarjan GPU vääntää kyllä kovia lukuja. Grafiikka hyppäys on taattu ja GPGPU tuki voi antaa kovan sysäyksen muuallekin kuin vain grafiikkaan.
Orbis vs. Durango puolella niin kyllähän Sony vie tässä taas. Mistä olen hiukan yllättynyt. Onhan alusta nyt paljon kehittäjäystävällisempi, mutta luulin että Sony oppi että rautaan panostaminen tuo aika kovia riskejä. Vaikka yllätyn kyllä jos Sony pistää 8GB GDDR5 muistia koneeseen. Se on aika kova määrä tuon tasoista muistia. Tuollaisissa määrissä varsinkaan nopeuden osalta ei olla edes PC-puolella pitkään aikaan. PC:llä pärjää varmasti hienosti tämän vuoden ainakin jos on 4GB DDR3:sta keskusmuistina 2GB GDDR5 muistia näytönohjaimessa. 6-8GB DDR3:sta voi tietysti tulla nopeasti ajankohtaiseksi, mutta silti liikuttaisiin aivan eri luvuissa jos Orbis sisältää 8GB GDDR5 muistia. Varsinkin kun kyseessä on konsoli. Vaikka ei sillä, kyllähän yksinoikeudet sitä varmasti jotenkin pystyisivät käyttämään hyödykseen.
Vielä kun ilmeisesti molempien Durangon ja Orbiksen arkkitehtuurit perustuvat mobiiliarkkitehtuureihin, tämä lupaa pienempää lämmömtuotantoa ja tätä myöten hiljaisempia laitteita ja pienempää kokoa.
Ihmiset ulisee ruuan hinnasta, mutta samalla vedetään baarissa joka vkoloppu 100e sileäksi viinaan tai ostetaan 5e röökiaskeja joka päivä.
Perheillehän se ruuan hinta eniten iskee. Ja vaikka alkoholia Suomessa kuluukin paljon, niin tuskin perheelliset on edes joka kuu baarissa vetämässä 100€ kurkusta alas.
Ruuan hinnan nousu ja sen verottaminen on omasta mielestäni aika hanurista ja takaperoista. Puhumattakaan siitä että samalla vielä terveys-/hintasuhde on kaupoissa aivan päin persettä. Juuri tullut maidon hinnannousu ei ollut mikään älytön rahassa, mutta periaatteessa se on naurettava. Maito on kuitenkin aika perustuote ja terveellinen tuote. Silti purkki maitoa voi nyt maksaa enemmän kuin säilöntäainetta tms. roskaa täynnä oleva valmisruoka. Jos valtio ja viranomaiset oikeasti ajattelevat kansan parasta tai edes järjellä, maidon tuotanto pitäisi olla tuettua ja litran purkin hinta 50 senttiä.
Tämä nyt ei ole ihan onnettomalla tolalla Suomessa, mutta esim. Jenkeissä tuethan käytännössä menevät hampurilaisketjujen tms. elossapitoon. Terveellisen ja monipuolisen ruuan tuotto on niin kallista että harvalla on sitä varaa tai motivaatiota tuottaa tai ostaa. Ja sitten kauhistellaan kuinka kansa lihoo.
Olisi mielenkiintoista nähdä kuinka kävisi jos valmisruuan ja pikaruuan hinta kaksinkertaistuisi, valtiot alkaisivat tukemaan muuta kuin vehnän ja maissin tuotantoa ja heitettäisiin sokeria sisältäville tuotteille kova vero päälle. Voisi makumaidotkin hävitä nopeasti Jenkki koulujen ruokavaliosta ja tilalle saisi jotain mikä ei anna jotain tautia ennen kuin pääsee edes 30:n vuoden ikään.
VGleaks on julkaissut lisää huhuja. Nyt on vuorossa Orbis.
CPU:
Orbis contains eight Jaguar cores at 1.6 Ghz, arranged as two “clusters” Each cluster contains 4 cores and a shared 2MB L2 cache 256-bit SIMD operations, 128-bit SIMD ALU SSE up to SSE4, as well as Advanced Vector Extensions (AVX) One hardware thread per core Decodes, executes and retires at up to two intructions/cycle Out of order execution Per-core dedicated L1-I and L1-D cache (32Kb each) Two pipes per core yield 12,8 GFlops performance 102.4 GFlops for system
GPU:
GPU is based on AMD’s “R10XX” (Southern Islands) architecture DirectX 11.1+ feature set Liverpool is an enhanced version of the architecture 18 Compute Units (CUs) Hardware balanced at 14 CUs Shared 512 KB of read/write L2 cache 800 Mhz 1.843 Tflops, 922 GigaOps/s Dual shader engines 18 texture units 8 Render backends
Memory:
4 GB unified system memory, 176 GB/s 3.5 available to games (estimate)
Storage:
- High speed Blu-ray drive
single layer (25 GB) or dual layer (50 GB) discs Partial constant angular velocity (PCAV) Outer half of disc 6x (27 MB/s) Inner half varies, 3.3x to 6x
- Internal mass storage
One SKU at launch: 500 GB HDD There may also be a Flash drive SKU in the future
Networking:
1 Gb/s Ethernet, 802.11b/g/n WIFI, and Bluetooth
Peripherals:
Evolved Dualshock controller Dual Camera Move controller
Extra:
Audio Processor (ACP) Video encode and decode (VCE/UVD) units Display ScanOut Engine (DCE) Zlib Decompression Hardware
Varmistus specseistä saadaan todennäköisesti Sonyn ilmoittamassa tilausuudessa 20.2.
Mä en nyt taas oikein ymmärrä mikä tuossa Special Editionissa on niin mahtavaa? Onko tuo kirja Artbook vai onko se joku guiden tyyppinen, jossa on vihujen statseja ym.? Artbookin vielä ymmärrän, mutta mikäli muussa tapauksessa menee ohi.
Se on pelissä esiintyvä kirja, jota tarvitaan joskus ihan pelissä. Tai näin ymmärtääkseni.
Edit: Todella mielenkiintoinen kommentti Orbiksen ja Durangon tämän hetken huhuttuihin GPU-spekseihin. Pääpointtina on että vaikka Orbiksen ja Durangon CPU ja GPU olisivat samalla tasolla, Orbis veisi silti kehittäjäpuolella voiton Linux-pohjaisen käyttöjärjestelmän ansiosta. Tämä mahdollistaa koodaamisen suoraan rautaan, mikä ei Windows 8 pohjaisella Durangolla olisi mahdollista, johtuen Windowsin tuomasta overheadista ja rajoituksista. Lukaiskaa läpi, niin selittyy asia paremmin. http://timothylottes.blogspot.fr/2013/01/orbis-and-durango.html
Ihan totta sinänsä, mutta suoraan rautaan koodaaminen on vaikeampaa, hitaampaa ja tätä myöten kalliimpaa. Joten se että onko tästä kuinka kova etu, on vähän niin ja näin. Periaatteessa sillä kai voi saada ihan oikeaakin eroa aikaiseksi, mutta se on kovan työn ja taidon takana.
Myönnän en kyllä lukenut vielä tuota juttua. Täytyy lukea kun kerkiää.
Tehoerot jatkavat menettämästä merkitystään joka sukupolvessa. Oikeastaan vain sillä on väliä, mille konsolille on helpointa/halvinta kehittää pelejä tietenkin suhteessa alustan kaupalliseen menestykseen.
Peleillähän ne erot tehdään. Mutta on niillä tehoilla tiettyyn pisteeseen asti merkitystä peleihinkin. Wiikin oli halpa, myi, helppo/tuttu kehittää, mutta eipä sen ehdoilla juurikaan pelejä tehty, kun tehot olivat selvästi muuta sukupolvea jäljessä. Tärkeintä on olla suunnilleen samassa teholuokassa kuin kilpailijat. Vaikka totta kai, teho eroa on kyllä koko ajan vaikeampi saada. Paitsi tietty jos kilpailijana on Nintendo.
Harmittaa. Tämä olisi varmasti ollu elokuvissa hienompi kokemus...mutta minkäs teet. Itse elokuva...vähän odotin parempaa. Toiminta oli varsin jees ja oli mukava nähdä monia toiminta körmyjä samassa elokuvassa, mutta jotenkin homma jäi todella ontoksi.
Kaikista suurin miinus oli melkein itse pääkörmy, Stallone. Vaikka ei sillä, on hienoa että mies on elokuvassa, mutta tuntuu että Stallonen hahmolle on väännetty väkisin draamaa, tunnetta ja turhaa neiteilyä. Ensin rakennetaan tunne sidettä kaveriin ja sitten kaveri kuolee. Tällöin ollaan vihaisia, mutta ei niin vihaisia että näytettäisiin sitä muijalle joka sanoi että keikka on walking in a park. Pari kyyneltä tirautetaan kyllä. Wtf? O_o. Stallonelta on selvästi kadonnut pallit vanhuuden myötä. Nan Yun esittämä muija on outo lisäys. Hahmo vain latistaa menoa. Esim. Stallonen ja Nan Yun kohtaavat katseet ja keskustelut oli pidemmälti turhia, puhumattakaan tunne siteestä mitä näiden välille yritettiin rakentaa. Se oli pikemminkin outo.
En tiedä johtuuko Bruce Willisin hahmon outous hahmosta, vai onko vika itse miehessä. Joka kerta kun mies on ruudulla tulee jotenkin outo fiilis. Bruce ei ilmeisesti haluaisi oikeasti olla mukana. Chuck Norris oli mukana vain että mukana oli Chuck Norris. Mitään merkitystä hahmolla ei ollut. Olihan sillä pari hauskaa hetkeä. Muista suorituksista nautti. Arskakin oli varsin viihdyttävä ja homma toimi. Crews on kyllä tämän leffa sarjan parhaimmistoa ellei paras kaveri. Miehellä pitäisi ehdottomasti olla isompi rooli. Lundgren on myös samaa sarjaa. Statham ja Jet Li oli kuten ennenkin, eli myös parhaimmistoa. Jet Lin ruutu aika oli vain niin onneton että vähän manailin. Couture menee varsin hyvin myös kaiken keskellä, mutta ehkä vähän huomaamattomasti. Hemsworth jopa vähän yllätti. Ei yhtään huono valinta rooliin. Suurimman yllätyksen toi kuitenkin Van Damme. Mieshän on hyvä pahis! Miehen hyvis roolit on aina ollu onnettomia ja aika mitään sanomattoa, mutta tässä oli oikeasti jo jotain. Melkein toivoin että olisi antanut Stallonelle selkään, jonka jälkeen Arska olisi tullut heittämään Van Dammen mahaan putken ja tokaissut "Let off some steam Vilain".
Ihan jees elokuva. Saisivat palkata kunnon toiminta ohjaajan tekemään kolmannen osan niin tästä saisi aika hyvä. Ja Jet Li suurempaan rooliin ja vaikka Couture pois. Tai Stallonelle vähemmän ruutu aikaa.
Ja niin ollaan niitä Remake julkaisuja täälläkin morkattu, mutta nyt se on hunajaa Itse en jaksa olla kovin innoissani Wind Waker Remakesta. Olihan se jees aikanaan, mutta silti liiallinen seilailu veneellä laskee pelin Ocarina of Timen ala puolelle.
Uusi Mario, Zelda, Smash ja Kart,... ei yllätyksiä tässäkään. Ehkä kaikkien E3:ssa tulo on pieni yllätys, mutta se että joku tai osa niistä tulee olemaan sielä, on aika selvä juttu. Jos niistä yksikään ei olisi E3:ssa, se olisi ollut kova kolaus faneille.
Shin megami tensei x Fire Emblem oli jo vähän parempi julkistus. Tosin pieni pettymys lopulta kun käytännössä tuli vain nimi.
Monolithin peli näytti jo paljon paremmalta. Tämä nosti Directin tasoa aika paljon.
Lopulta...aika samat fiilikset kuin aikaisemminkin. Ei mitään tajunnan räjäyttävää. Tietty jos avoin pelimaailma kiinnostaisi enemmän, voisi tilanne olla ehkä toinen. Monolithin uusimmalle täytyy kyllä antaa mahdollisuus, vaikka pankkia ei räjäyttänytkään. Sen verran komealta peli näytti. Bayonetta 2 edelleen pakottaa ostamaan WiiU:n ja tietysti Mario ja Zelda, jos edes jotenkin onnistuvat (eli kyllä). Mikään muu ei suuremmin väräyttänyt.
EDIT: Niin ja "Yoshis Epic Yarn". Plussaa siitä että tekevät tälläisiäkin, mutta ei houkutellut Kirbys Epic Yarn kauppaan, niin tuskin tämäkään.
Mutta nimenomaan nuo ovat niitä pelisarjoja, jotka herättävät pelaajien/fanien keskuudessa aina keskustelua ja hypeä, oli uutisen aihe mikä tahansa. 2009 E3:ssa taidettiin esitellä (jos nyt oikein muistan) suljettujen ovien takana yksi ainoa konseptikuva Skyward Swordista. Kuva vuoti nettiin hetkessä ja siitä keskusteltiin aktiivisesti ja hartaasti aina seuraaviin E3-messuihin saakka, joissa peli sitten esiteltiin yleisölle aika perusteellisesti.
No jos annetaan jotain vähän konkreettista, kuten vaikka juliste, niin kyllähän siitä siitä keskustelua tulee. Mutta jos ilmoitus on että uusi Mario ja Zelda on tulossa, niin se tosiaan olisi sama kuin sanoisi että Fifa on tulossa jälleen. Marion ja Zeldan tuleminen kun on kuitenkin aika itsestäänselvyys.
NeoGafissa olivat kääntäneet Tweetin: This time, the plan is a bit different from a regular Direct, in that I'll be talking about what kind of Wii U titles and services Nintendo is developing.
Tuo nyt voi merkitä melkein mitä vaan. Mutta Nintendon nykyisen tyylin julkistuksissa, voisin melkein veikata että luvassa on pettymys... Tuollainen kiertely ja kaartelu ei vain lupaa oikein mitään. Jos päivitys olisi ytimekkäästi "Today we have new games for you!", siitä voisi jo vähän innostua...Nyt...veikkaan edelleen Nintendo Land päivitystä.
Nintendo Direct huomenna klo 16.00. Aiheena WiiU:n tulevat pelit.
Nyt alkaa kuulostamaan jo vähän siltä että Nintendo yrittää tehdä jotain. Netti täynnä Orbis ja Durango spekulointia, niin Nintendo heittää pelejä kehiin. Nyt kun heittävät vielä jotain oikeasti hienoa kehiin.
Ja edelleen, WiiU jää niin kauas että todennäköisesti ei ole toivokaan multiplat -peleistä.
Enemmän tässä painaa se miten Wii U tulee menestymään ja onko kaupallisesti järkevää kääntää peli Wii U:lle.
No joo, voihan sitä näinkin katsoa. Mutta käytännössä WiiU:n pitäisi menestyä paremmin kuin Orbis ja Durango yhteensä ja kuten historia on näyttänyt, tämäkään ei vielä lupaa hyvää tukea multiplat peleille, vaan niiden pitää myös myydä alustalla.
Lisäksi näillä tehoeroilla Durango ja Orbis kun ovat selvästi tehokkaampia kuin WiiU. Pelkästään 1GB muisti tuo kovan rajoituksen kun verrataan 3,5GB ja 5GB määriin. Puhumattakaan about kolmen sukupolven erosta GPU:ssa. Kyllähän Modern Warfare 3:kin tuli myös Wiille. Mutta voiko tätä verrata PS3 tai X360:n vastaavaan? No ei oikein. En siis oikein osaa ajatella skenaariota että multiplat -pelit olisivat WiiU:lla samassa statuksessa kuin Orbiksella ja Durangolla. Multiplat -pelit tulevat olemaan kuitenkin aina parempia Orbiksella ja Durangolla.
Tietty tehot ovat pitkälti spekulointia vielä. Mutta onhan samanlaista juttua kuulunut jo monelta suunnalta.
Itse ainakin toivon, että laitteessa olisi Cell mukana pyörittämässä käyttöjärjestelmää ja mahdollistamassa PS3-yhteensopivuuden.
Eli CPU, GPU, PPU ja vielä Cell? No saahan toivoa, mutta minä sanon että ei ikinä. Tulisi sellanen sekasalaatti että kehittäjät olisi aivan hukassa. Varsinkin jos koneessa on x64 tai x86 CPU. Puhumattakaan kustannuksista.
Voisihan periaatteessa olla että Cell olisi sivussa, joka tekisi vain taaksepäin yhteensopivuutta, mutta tähän tuskin riittäisi Cell. Koska kun RSX on Nvidian, niin AMD:n GPU:lla sen emulointi olisi todennäköisesti suht vaikeaa. Vaikka varmasti todennäköisempi vaihtoehto kuin RSX:n laittaminen Orbikseen. Mutta kustannukset nousisi niin korkeaksi että tuskin.
-backwards comparability (jos xbla pelit ei enää toimi uudella boxilla, pitää se jättää jo periaatteesta ostamatta) jne.
X360:n ns. "oikeat pelit" tuskin toimivat, mutta XBLA pelit voivat toimia emulaattorilla. Suoraan tuonti tuskin onnistuu, niin erilainen on rauta ja todennäköisest käyttiskin. Lisäksi 3GB:n järjestelmämuisti ainakin pitäisi riittää emulaattorin pyörittämiseen, samoin CPU:ssa olevat ytimet luulisi riittävän tähän helposti. Se on sitten vaan kiinni siitä jaksaako M$ tehdä tämän "ilmaisen työn", että käyttäjät saavat kunnon emulaattorin ilmaiseksi, että voivat pelata jo maksettuja pelejä. Tosin voihan olla että tästä tulee Xbox Liven mukana tuleva ominaisuus. Jos Liveä ei ole, et pelaa X360:n xbla pelejä.
Ilmeisesti tuo 12 shader unit tarkoittaa Compute Unitia...ja tuo 768 theards tosiaankin steam prosessoreita. Tämä heittää GPU:n hiukan AMD:n HD7770 -kortin yläpuolelle. Siinä on 10 Compute Unitia. HD7850 kortissa on jo 16 Compute Unitia, joten se on jo hiukan tehokkaampi.
Konsolille tämä on aika kova kortti. HD7770 kortti kuitenkin riittää jonkinlaiseen PC-pelaamiseenkin. Lisäksi on vähän epäselvää, kumpi kortti on pohjimmiltaan kyseessä, HD7770 vai HD7850. Periaatteessa tämän suurin merkitys on muistiväylä, mutta kun Durangossa on DDR3 muistia, muistiväylän nopeus on kyseenalainen. Mutta, luulen että kortti on pohjimmiltaan lähempänä HD7850 korttia. On kuitenkin helpompaa ottaa niitä Compute Uniteja pois käytöstä kuin lisätä. Samoin HD7850 käy 860Mhz kellotaajuudella, joka on lähellä Durangon GPU:n kellotaajuutta. Tykkilaite tulossa tämän perusteella. Eli ainakin huhut M$:n maltillisesta konsoliraudasta voidaan mielestäni todeta vääriksi huhuiksi, jos nämä pitää paikkansa.
Ja edelleen, WiiU jää niin kauas että todennäköisesti ei ole toivokaan multiplat -peleistä.
En nyt voi satavarmasti mitään sanoa, kun en tietokonearkkitehti ole, mutta kuulostaa vähän hassulta. Lisäksi onko tuo 64-bittisyyden käyttö nyt sen vaikeampaa kuin normikoodaminenkaan.
Sitä en tiedä että onko se kuinka paljon vaikeampaa tehdä 64bit koodausta, tuskin. Mutta se tarvitsee jollain tavalla tehdä uusiksi. PC-peleistäkään ei kai oikeastaan tule 64bit ja 32bit versiota, ainoastaan toinen. Vaatisi kuitenkin extratyötä.
Olen hiukan ymmälläni noista specseistä. Tai lähinnä kohdasta "12 shader cores providing a total of 768 threads". En saa kiedottua päätäni sen ympärille mitä tuo tarkoittaa. Lukujen perusteella 768 voisi olla Steam prosessoreiden määrä, mutta tuo tulkinta että ne olisivat jotain threadejä on jotenkin outo. Voinhan tosin olla väärässäkin että se ei ole outo...Mutta nuo luvut sen periaatteessa sanoo kuinka paljon GPU numeroita vääntää.
Muisti on ehkä yllättäen "vain" DDR3 muistia. Sinänsä muistin nopeus ei ehkä ole se kaikista kriittisin ominaisuus, mutta kun tämä muisti on ilmeisesti myös GPU:lle, niin luulisi että kiire tulee jossain vaiheessa. Hiukankin peli tarkoitukseen tehty PC -näytönohjain sisältää aina GDDR5 muistia, eli juuri sitä jota Orbis sisältää. Vaikka voisin kuvitella että se määrä on kuitenkin ehkä tärkeämpää kuin nopeus. Tässä tosin on sekin puoli että jos peli käyttää yli 4GB muistia, se on ymmärtääkseni koodattava 64 bittiseksi (Fraeon varmaan korjaa jos olen väärässä?). Jos tämä pitää paikkansa ja Durangon maksimi muisti peleille on 5GT, niin tämä tuntuu hiukan hassulta ratkaisulta että koko koodaus täytyy tehdä uusiksi jos haluaa sen koko 5GT käyttöön. Eli kun Orbis todennäköisesti sisältää sen 3,5GB peli käyttöön, Durangon koko muistia tuskin tullaan ikinä käyttämään multiplatfrom -peleissä. Joten muistin osalta Orbis voi hyötyä ehkä enemmän multiplatform -peleissä.
En sitten tiedä kuinka paljon eSRAM kompensoi DDR3 muistia (se on todella nopeaa muistia). Mutta ymmärtääkseni se on enemmän bufferointia varten kuin itse käyttömuistia. Onhan 32MB aika pieni kokoinenkin käyttömuistia ajatellen. Mutta voisi kuvitella että eSRAM ainakin auttaa 1080p/60fps saavuttamisessa.
Prosessorista on paha sanoa mitään kun mitään ei oikein tiedä. Mutta arkkitehtuurina on x64. Ja tämä on taas aivan erilainen kuin WiiU:n Power arkkitehtuuri. Vaikka ei sillä, ainahan prosessorit on ollut omanlaisia konsoleissa. Haitta tästä voi tulla jos Orbis on x64 tai x86 arkkitehtuuria. Orbis voisi itseasiassa olla jopa x86 arkkitehtuuria. Jos siinä on siis huhuttu 4GB muistia.
Sitä hiukan ihmettelen että tuossa on HDMI sisääntulo. Miksi ihmeessä? Voisiko olla että siinä on TV:n nauhoitusominaisuus? Sinänsä sopisi M$:n multimediaboksi ajatteluun.
Vähän tarvisi tarkempia tietoja että voisi hypettyä...
Tuli katsottua vihdoin The Raid. Pari viikkoa on jo hyllyssä makoillut.
Ja olihan meno aika hienoa ja pääosan esittäjä Iko Uwais liikkui paikoitellen aika huimalla vauhdilla. Muutenkin taistelun sujuvuus ja tietynlainen jatkuvuus teki vaikutuksen. Tuntui että monet taistelut tehtiin putkeen ilman "poikki -huutoa". Mättäminen oli tauotonta.
Iko Uwais teki myös kyllä vaikutukset liikkumisellaan. Ajattelin jo että miehessä olisi potentiaalia olla "uusi Jackie Chan", mutta sitten huomasin että miehellä oli oma stunttimies, joka hiukan laski hohtoa. Vaikka voihan olla että mies teki itse kaikki temput, mutta pudotukset tms. hoiti stuntti.
Viimeinen 2 vs. 1 taistelu tuntui kyllä venyvän showpainin mittakaavaan. Se kesti ja kesti ja kesti. Ja iskuja sateli koko ajan joka jannullata ja jokainen sai iskuista omansa. Olihan sekin hienoa mättöä, mutta on jo aika paljon kun meikäläinen alkaa toimintaelokuvassa miettimään että kuinka helvetin kauan jätkät voi toisiaan hakata.
Varsinaisena elokuvanahan tämä jää köykäiseksi, mutta eihän tätä erikoiseksi tarkoitettukkaan. Mättö- ja toimintaelokuvien lajissa annan elokuvalle helposti 4/5. Jää Steven Seagalin läpsimiset ja Van Dammen spakaatti- ja hyppypotkyt aika kauas.
Eurogamerilla tarjoilee vähän tietoja uusista koneista. Huhuasteella toki vielä, mutta ilmeisesti aika varmoja ollaan tässä vaiheessa että näillä mennään..
Durangon muistista päätellen tulee varmasti aikamoinen multimediakeskus, Win8:iin pohjautuen. En oikein muuten 3GT:n muistimäärää OS:lle osaa perustella. Lisäksi DDR3 muisti GPU:lle voi tulla pieneksi pullonkaulaksi. Jos siis GPU:lle ei ole erillistä muistia. Mitä tuskin on tuon määrän jälkeen. Orbis taas omaa todennäköisesti hyvin samanlaisen OS:n kuin PS3. Eli kevyen. 512MT on aika onneton määrä käyttikselle. Tai vähintäänkin se karsii pelin aikaisia "extraominaisuuksia". Tiedä sitten kaipaako niitä kukaan.
Huonoin vaihtoehtohan olisi että vaikka tekisi töitä, niin rahat eivät riitä kuin juuri juuri pakollisiin menoihin - Mikä ei ole lainkaan harvinaista nykyään, kun kaikki on niin kallista ja monissa töissä tehdään hommia lähes orjapalkalla. Mieluummin persaukinen työtön ja ei ostele mitään, kuin että raataa kuin hullu, eikä silti pysty ostelemaan mitään.
Tämä on kyllä totta. Varsinkin tuossa asuntoa katsellessa tämä otti päähän vallan helvetisti. Piti päästä kaksiosta pois kun tuli jälkikasvua, mutta rahat ei tuntunu millään riittävän vaikka molemmat tekee ihan koko päivä duunia. Pääkaupunkiseudulla tämä vielä kärjistyy pahasti. Kaksiot kustantaa yli 200t€ ja kaksion vuokrat pyörii 1000€/kk paikkeilla, niin perustyönteon vuoksi pääkaupunki seudulla elämisessä ei ole mitään järkeä. Tähän päälle jos vielä kiristetään lainaehtoja, niin lopulta helsinki on täynnä vuokralaisia 1000-1500€/kk:n kämpissä vittuuntuneena, kun ei pysty säästämään pääomaa omaa kämppään jonka lainaa pitäisi lyhentää vain 900€/kk. Tämän tilanteen konkretisoivat ehdotukset ovat jo aivan uskomatonta tyhmyyttä. Että edes mainitaan mitään tuollaista on aivan järjetöntä. Ja kehdataan vielä ehdotella samalla palkkojen alentamista, työajanlisäämistä ja eläkeiän nostoa, kun tällä hetkellä keskimääräinen eläköitymisikä on 60 vuotta, selvästi alle virallisen eläkeiän. Fiilis siitä että asuu Suomessa, laskee melkein kuukausittain koko ajan alemmas. Kusetus alkaa tuntumaan jo aivan naurettavalta.
Sitä olen miettinyt itsekkin että kun tässä nykyisessä kämpässä on asunut tarpeeksi, niin pitäisikö vaan muuttaa johonkin perusduuniin maalle ja rakentaa sinne talo. Keravan rivitalokämpän hinnalla (ehkä vähän halvemmallakin) kuitenkin saa maalta ihan ok omakotitalon, kun tonttien hinnat romahtaa maalle siirryttäessä. Saisi mukavamman ja kiireettömämmän ympäristön, ei tarvisi jonottaa joka helvetin aamu ruuhkassa Keravalta kehä 1:n varrelle eikä tarvitsisi töissä välttämättä painaa niin niska limassa. Tosin, tämäkin on aina kiinni siitä mihin päätyy töihin. Maalla voi asiat olla huonomminkin. Oma firma ja palkollisia, siinä voisi ehkä päästä helpommalla. Tai ehkä ei
GODDAMN. Hyvältä näyttää, kunhan skippaa tuon kamalan välivideon (ja Raidenin hirveän ääninäyttelyn), gameplay alkaa 3:15 kohdilla. Toivon niin kovasti, että tämä lunastaa odotukset!
Aika mukavan oloista menoa kyllä. Platinum Games kyllä osaa tämän genren.
En ole MGS universumiin tutustunut käytännössä ollenkaan ja tuli pieni yllätys tuosta Raidenin äänen "olemuksesta". En tiennytkään että kaveri on vinksallaan noin pahasti.
Tuntuu että töiden ohella ei ehdi harrastamaan edes murto-osaa mitä haluaisi. Kun joskus viiden aikoihin saapuu iltapäivällä kotiin, tekee siinä ruokaa ja syö, niin kello on jo yli kuusi. Sen jälkeen on yleensä sen verran väsynyt että tunti menee pelkästään sohvalla istuessa ja telkkaria katsoessa, jonka jälkeen on hyvin mahdollista että pitää tehdä jotain arkiaskareita, kuten vähän siivoilla, käydä kaupassa ja muuta turhaa. Ja kyllähän sitä pitäisi vissiin perheenkin kanssa välillä viettää aikaa...
Sitten kiinnostaisi pelata muutamaa peliä, käydä salilla tai pelaamassa sählyä. Lenkilläkin kiinnostaisi käydä tai kesäisin kalastamassa. Valo- ja videokuvaus kiinnostaa, mutta koskaan ei ehdi kunnolla lähteä mihinkään kuvailemaan, saati sitten jälkeenpäin editoida niistä mitään järkevää. Haluaisin matkustella kaikenlaisiin mielenkiintoisin paikkoihin maapalolla, olla kavereiden kanssa enemmän jne.
Aika ei todellakaan riitä mihinkään jos käy töissä kaikki päivät ja olen aivan varma ettei lomalla tule aika käymään pitkäksi ihan heti.
Mutta eikö maailma pidemmälti pyöri näin, oli sitä oravanpyörää tai ei? Jos ei ole oravanpyörässä, niin tarvii sitä kuitenkin syödä ja katsoa että muut perheessä syö. Eli jos et käy töissä ja maksa palveluista (talosta, ruuasta, jne.) silloin teet ne itse, joka vie taas oman osansa ajasta. Tietty aina vähemmälläkin pärjää. Mutta juuri kamerat, editointi vehkeet, pelit, matkustelu jne. on sitä "ylimääräistä" joka usein vaatii siihen oravanpyörään hyppäämisen.
Kyllä mäkin noin tekisin jos siihen olisi varaa. En olisi hetkeekään täällä avokonttorissa oravanpyörässä jos olisi vaihtoehto. Mutta, jos rahaa ei tule, et syö, asu lämpimässä, puhumattakaan viihteestä, kuten pelaamisesta, elokuvista, ravintoloista jne. Tietty tuilla elää jonkin aikaa, mutta ei niillä pitkälle päästä.
Tietty voisi sijoittaa maatilaan ja ostaa ensin kaikki tarvittava oman ruuan tuottamiseen. Mutta silloinkin täytyy maksaa sähkölasku, vaatteet, pojan tulevat harrastukset jne.
Eli, ei vaan onnistu. Hienoa että jollain on siihen rahaa. Tai töissä käyvä puoliso Tosin vaikka moneen laiskotteluun pystyn ja syyllistynkin, toisen siivellä eläminen ei ole yksi niistä. Varsinkaan vaimon. Joten, niin paljon kuin yritänkin luistaa pikku jutuista (kotityöt), en ikinä aio elää taloudellisesti toisen siivellä. Töissä käyvä puolisokin on pois laskettu vaihtoehto.
Eli --> lottoamaan. Viikossa on kuitenkin tsäänssit kolme kertaa. Ja jokainen tsäänssi on mahdollisuus.
Sarja on kyllä parhautta, mutta itse tykkään eniten itse leffasta. Lopussa on niin parhautta, että parhauden kyyneliä saattaa tirahdella.
Menikin samantien Serenity tilaukseen Discshopista. Turhaan pitkittää ostosta jonka arvon voi aika hyvin ennustaa. Olen jo muutaman kovan kehun kuullut kuitenkin.
Nyt on Firefly tullut lähes päätökseen. 13 jaksoa katsottu, eli enään yksi jäljellä. Onneksi on elokuva vielä. Ja näiden jaksojen jälkeen olen edelleen sitä mieltä että sarjan kohtalo on erittäin sääli ja suuri vääryys. Myönnän että osa jaksoista on tarinaltaa vähän mitä on (12. ja 13. nyt ehkä eniten), mutta sarjan hahmot ovat mielenkiintoisia. Ja myönnän senkin että hahmojen mielenkiinto johtuu paljon siitäkin että kaikilla tuntuu olevan yllätyksiä historiassa. Mutta hahmoja jaksaa silti kuunnella, mikä on aika paljon nykyään (tosin Fireflyt ei ole enää "nykykään").
Hiukan ehkä on paikoitellen näissä jälkipään jaksoissa turhaa romanssia ja konfliktia. Tuntuu että esim. jakson 13 juoni oli tehty täysin yhden tai kahden kohtauksen vuoksi. Vaikka ei sinänsä, vaikka jakso oli mitä oli, hahmojen kemia ja alkujaksojen pohjustus teki draamastakin yllättävän mielenkiintoista. Joten en tämänkään vuoksi sarjaa olisi tuominnut pidemmällekään mentäessä suoraan. Tiedä sitten mihin sarja olisi suunnannut.
Mutta hieno sarja kuitenkin joka tapauksessa. Suren vielä pitkään sarjan kohtaloa joka kerta kun näen TV:ssä tällä hetkellä pyöriviä, ties monennella kaudella olevia teinisarjoja.
Sarjassa on myös yksi mielenkiintoinen seikka. Se perustuu avaruuteen. Eli eri planeettoja ja kuita nähdään yllin kyllin. Eli ihan kotikulmilla ei olle. Mutta, sarjassa ei ole yhtäkään muukalaisrotua. Ei ainuttakaan. Se tuo yllättävän kiehtovan kuvakulman sarjaan. Tämänkin puolesta, tälläisiä sarjoja ei ole kovin montaa.
Mikään expertti en näissä ole (HeinZ tietää selvästi enemmän), mutta jotenkin tuntuisi kummalliselta laittaa joka kuukausi sivuun rahaa johonkin eläkesäästöön siinä toivossa, että ehkä sitten 50v päästä saisi ne takaisin – jos on itse hengissä ja pankki pystyssä.
Joo olen itsekkin miettynyt pankkien eläkesäästö tuotteiden järkevyyttä. Muutenkin minkä tahansa säästön pankin kanssa. Pankki ottaa aina tilin käsittelykulut ja kaikesta tuotosta menee vero. Tuntuu siis että tuotto ei kata edes sitä että saisi omansa takaisin, puhumattakaan inflaatiosta. Järkevämmältä tuntuu laittaa rahat tyynyn alle. Ei sekään inflaatiota kata, mutta saa ainakin sen takaisin mitä sinne on laittanut.