|
3061
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Eeppinen Dragon Age -keskustelu
|
: 03.02.2011 18:31
|
Ei se ole sama asia jos peli tilanteen voi pysäyttää koska vaan (jonka voi tehdä konsoli versiossakin). Ihan sama kun shakki olisi reaaliaikainen mutta voit koska tahansa laittaa pausen. Myönnän kyllä että tämä on varmasti osaltaan tottumis kysymyskin. Mutta vuoropohjainen tyyli on minusta parempi roolipeleihin kuin reaaliaikainen.
On se tässä tapauksessa aika lailla sama asia, koska Biowaren taistelumoottori toimii siten (kuten Jade Empireä edeltävien pelien kanssa), että jokaiselle hahmolle on allokoitu oma vuoro tehdä omia asioita. Se siis toimii suhteellisen eri tavalla kuin esimerkiksi monissa hack & slasheissa siinä mielessä, että kun joku toiminto on tehty -- esimerkiksi vastustaja nostaa nuijan päänsä yläpuolelle lyödäkseen -- on pelaajan pakko arpoa se osuma ja vasta omalla vuorolla vaikkapa juosta karkuun. Eli jos shakkianalogia otetaan käyttöön niin puhutaan vaikka pikashakista muutaman sekunnin vuoroilla, mutta erikseen ilmoittamalla saa pohtia siirtoa niin kauan kuin haluaa. Ja Dragon Agessahan on esimerkiksi suhteellisen käteviä sellaisia taikoja, kuten Cone of Cold, joissa tielle jäävät kaverit ottavat myös lämää elleivät ole sen aikana jossain muualla. Tai esimerkiksi mikä tahansa area of effect -setti. Tossa nyt pari esimerkkiä taktikoinnista, mikä yleensä puuttuu näistä rivitanssiropeista. Ok
|
|
|
3062
|
Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Re: Android - Se ainoa oikea vaihtoehto parhauteen
|
: 03.02.2011 18:23
|
Mikä on tämän hetken tehokkain ja käyttökelpoisin Android puhelin? Olen tässä viime aikoina testaillut WP7 ja Iphone 4 luureja ja kohta vois jo tehdä päätöksen, minkä hilavitkuttimen sitä ostais.
Samsungin ja HTC:n high-end mallien kanssa ei voi mennä paljoa väärin. Muista älypuhelimista en osaa sanoa. Mielestäni ei ole mitään järkeä edes lähtä vertailemaan parhautta ja sen vastakohtaa. Oon katellu myös noita rauta eroja viime aikoina ja tämän hetken kovimmat taitaa olla Galaxy S ja Desire HD. MUTTA, jos ei ole kiire niin alle kaksi viikkoa niin tulee seuraavat mallit tietoon joissa tapahtuu varmasti tehokehitystä. Ja ymmärtääkseni moni näistä todennäköisesti vielä ilmestyy keväällä. Itse ajattelin odotella julkistustietoa, varsinkin Xperia Arcin osalta. Tietty jos pähkäily saa jo riittää, niin käsittääkseni Desire HD ja Galaxy S vääntää bittejä eniten.
|
|
|
3063
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Eeppinen Dragon Age -keskustelu
|
: 02.02.2011 11:04
|
Kovaa selitystä...
Lähdetäämpä ihan alusta: "Mutta PC-pelaamisessa on se ongelma että hiiren-naksuttelu-toiminta tuntuu vielä randomimmalta kuin padilla pelaaminen. Minusta roolipeleissä paras taistelusysteemi on vanha JRPG-tyyli, todellinen vuoropohjaisuus." Tarkoituksena ei ollut hyökätä mitenkään PC-pelaamista vastaan, eikä PC-pelaajien suosiossa olevaa käsky-vuoropohjaista-ilman-cpu-vs-pelaaja-vuoroja. Minusta hidastempoisempi JRPG on mukavampi, koska siinä on myös hahmoilla vuorot tai toiminta on ainakin reilusti hitaampaa. Ja kyllä tässä on myös tottumus kysymys. Ja jos aletaan miettimään kumpi on strategisempi, niin onhan molemmissa puolensa, mutta JRPG:n hitaampi tempo tuo mukaan enemmän strategiaa. Totta kai eriäviäkin mielipiteitä löytyy, ja jokainen PC-pelaaja voisi varmasti leikata kurkkuni auki Baldurs Gaten levyillä ja hakata lopun torson suurimmalla Baldurs Gate paketilla mikä löytyy (minkä luulen olevan aika helvetin iso). Mutta voi voi, en vain pidä siitä. Ja tällä ajan määrällä mitä nykyään on harvemmin alan taistelemaan sellaista vastaan joka ei innosta. Tosin DA kyllä on hieno peli ja sitä tuleekin pelattua. Ehkä tämä on sisäänheittoni tähän taistelujärjestelmään.
|
|
|
3064
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Eeppinen Dragon Age -keskustelu
|
: 01.02.2011 09:41
|
Eli jos shakkianalogia otetaan käyttöön niin puhutaan vaikka pikashakista muutaman sekunnin vuoroilla, mutta erikseen ilmoittamalla saa pohtia siirtoa niin kauan kuin haluaa.
Ja tämä olisikin/onkin perseestä. Perusshakki on parempi. Sinänsä vieläkään ei ole reaaliaikaisesta shakista kyse. Siirtoja ei kuitenkaan voi tehdä samaan aikaan kuin vastustaja. No oikeastaan ainoa ero funktionaalisesti loppupeleissä on se, että päätös olla tekemättä mitään (tai vaihtoehtoisesti "jatka tämän örmyn hakkaamista, kuten käskin edellisellä vuorolla") ei ole erillinen valikosta tehtävä päätös vaan peli tekee sen automaattisesti, kunnes jompikumpi on kuollut tai pelaaja päättää vaihtaa suunnitelmaa. Ero johonkin SRPG:n perusjärjestelmään on suhteellisen vähäinen. Pelaavat sitä ihmiset salamashakkiakin. Huvittavaa kuinka tartuit tähän shakkiin Ihan sama vaikka shakki olisikin reaaliaikaista, se ei ole sama asia kuin hidastempoinen perusshakki Jos siis lähdetään nussimaan pilkkua, shakki oli siis huono vertaus (olen huomannut että pelipalstoilla vertauksien vääriksi todistaminen on lähes suurin kiistelyn aihe. Täältä se on tähän asti loistanut poissa olollaan). Jos pelaajilla ei ole vuoroja vaan pysäytys ominaisuus, pelin tempo vain on aivan erilainen. Ja tätä kaipaan roolipeliltä ja osaltaan Dragon Agessakin. Nykyään näma vain menee tähän MMORPG -tyyliin koko ajan enemmän. Mikä on sinänsä sääli. PC-versiossa tämä on kyllä kuulemma hiukan enemmän tähän vuoropohjaisuuden tai hitaan temmon suuntaan ja pelin taistelu systeemi on ilmeisesti jollain tavalla erilainen. Vaikka ei se sitä seikkaa poista että konsoliversiossakin saa sen pausen päälle kesken taistelun.
|
|
|
3065
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Eeppinen Dragon Age -keskustelu
|
: 31.01.2011 14:30
|
Eli jos shakkianalogia otetaan käyttöön niin puhutaan vaikka pikashakista muutaman sekunnin vuoroilla, mutta erikseen ilmoittamalla saa pohtia siirtoa niin kauan kuin haluaa.
Ja tämä olisikin/onkin perseestä. Perusshakki on parempi. Sinänsä vieläkään ei ole reaaliaikaisesta shakista kyse. Siirtoja ei kuitenkaan voi tehdä samaan aikaan kuin vastustaja.
|
|
|
3066
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Eeppinen Dragon Age -keskustelu
|
: 31.01.2011 13:52
|
Mutta PC-pelaamisessa on se ongelma että hiiren-naksuttelu-toiminta tuntuu vielä randomimmalta kuin padilla pelaaminen.
Öööö...Öööääööö... Jos sen tekoälyn napsauttaa pois päältä, voi sitä Dragon Agea ainakin PC:llä pelata ihan kuin mitä tahansa vuoropohjaista ropea pausettamalla aina kriittisissä kohdissa ja heittämällä aina liudan komentoja pelihahmolle tehtäväksi. Ja voin vaikka kertaluokalla siirtää koko ryhmän vaikka pakenemaan tiettyyn suuntaan, eikä tarvitse tehdä niin, että jokaiselle ryhmän hahmolle joutuisin antamaan sen komennon erikseen. Ei sitä Dragon Agea halutessaan tarvitse pelata kuin Diabloa. Ymmärrän, jos on jotain preferenssejä, mutta en mä kyllä ymmärrä miten muka "seiskää te tässä rivissä, me seisotaan tossa" on strategisempaa kuin se, että voi itse päättää missä muodostelmassa asioita tehdään, kun niitä tehdään. Ei se ole sama asia jos peli tilanteen voi pysäyttää koska vaan (jonka voi tehdä konsoli versiossakin). Ihan sama kun shakki olisi reaaliaikainen mutta voit koska tahansa laittaa pausen. Myönnän kyllä että tämä on varmasti osaltaan tottumis kysymyskin. Mutta vuoropohjainen tyyli on minusta parempi roolipeleihin kuin reaaliaikainen. Eihän sijoituksen tuoma strateginen puoli kokonaan välttämättä häviä, mutta käytännössä näin usein käy. Tosin usein tämä sijoitus ymmärtääkseni tarkoittaa sitä että joku vahvempi vastaanottaa iskuja lähellä ja heikommat räiskivät kauempaa. Ainakin Dragon Agessa.
|
|
|
3067
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: NGP/3DS - kannettavan pelaamisen uusi sukupolvi
|
: 31.01.2011 10:49
|
Ja hinnasta itkevät ihmetyttää, kun joku 250e loistavasta pelilaitteesta ei ole mitään. Joko pelaajat ovat uskomattoman persaukista porukkaa, tai sitten niille on jämähtänyt joku vanha hinnasto päähän, että kaikkien laitteiden pitäisi maksaa julkaisussakin aina sen 100-200e. Kännyköistä ja jostain helvetin Ipadeista kyllä maksetaan mukisematta mitä tahansa. Niinpä. 500€ puhelin ei tunnu missään, mutta 300€ konsoli aiheuttaa harmaita hiuksia ja pakonomaista itkuntarvetta nettifoorumeilla. En nyt tietysti varmaksi voi sanoa, mutta luulen että suurin osa puhelimista otetaan kytkynä, jolloin tuotteen hinta on aivan eri luonteinen kuin konsoleissa. Eli porukka on aivopesty En itse kuvittele että laittaisin 500€ kännyyn, mutta niin vaan se kytky kiinnostaa...
|
|
|
3068
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Eeppinen Dragon Age -keskustelu
|
: 31.01.2011 10:44
|
Oisit ostanu suosiolla PC:lle, siinä on korjattu juurikin nuo mainitsemasi puutteet eli taistelun voi pausettaa, löytyy isometrinen kuvakulma josta voi helposti antaa komentoja muille hahmoille ja grafiikka on parempaa.
Mietin tätä, mutta kun oma kone alkaa olemaan enemmän tai vähemmän "nuhapumppu", niin en usko että pelaaminen olisi ollut kovinkaan nautittavaa. Vaikka olisihan se varmaan jollain resolla pyöriny ihan ok... Mutta PC-pelaamisessa on se ongelma että hiiren-naksuttelu-toiminta tuntuu vielä randomimmalta kuin padilla pelaaminen. Minusta roolipeleissä paras taistelusysteemi on vanha JRPG-tyyli, todellinen vuoropohjaisuus. Ja mieluummin sellainen että seuraavaa liikettä voi miettiä vaikka tunnin, eli pause joka vuorolla. Siinä tietysti jollain tavalla häviää hahmon sijoituksen tuoma strateginen puoli, mutta itseäni tämä ei ole koskaan haitannut. Ehkä siksi kun olen tottunut että sitä ei ole
|
|
|
3069
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Eeppinen Dragon Age -keskustelu
|
: 29.01.2011 10:00
|
Teinpähän riski vedon ja ostin PC:lle tarkoitetun roolipelin PS3:lle. Dragon Age Play.comista 16,99€. Jonka gigantin verkkokaupasta sai eilen 12€:n hintaan...
Ja olen hiukan kyllä yllättynyt. Peli toimii aika hyvin. En tosin ole oikein saanut vielä sisäistettyä hahmojen mikromanagerointia. Sitä meinaan on aika helvetisti. Oma hahmo vielä menee mutta että ne muut tyypit vielä...vaikka itse tarina/peruspeli ei olisi kuin 20h, menee näihin kaikkiin perehtyneellä varmasti ainakin kaksinkertainen määrä aikaa peliin. Mutta tuntuu homma toimivan aika hyvin automaatillakin. Ja pelin saloihin alkaa pääsemään sisälle, niin varmaan tulee kiinnostustakin katsoa enemmän muiden hahmojen yksityiskohtia. Nyt ei ole vain ollut tarvetta.
Taistelu tuntuu hiukan sekavalta "mätä kaikkea sokkona" menolta. Hiukan kaipaan sitä vanhan konsolityylin vuoropohjaisuutta. Paljon selkeämpi ja strategisempi. Tästä huolimatta tarinan mielenkiintoisuus pitää aika hyvin otteessaan ja taistelukaan ei häiritse. Ainakaan näin ensimmäiseen kymmeneen tuntiin.
Kun muuten maiseamia katsoo niin huomaa että peli on aivan helvetin ruma. Kaupungit ja hahmot on varsin cool, mutta ympäristö on kuin PS2 -pelistä. Täytynyt ilmeisesti jostain tinkiä kun on muuten niin massiivinen peli. Ja ei tämä pidemmän päälle häiritse, vaikka sen joskus huomaakin.
|
|
|
3070
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Final Fantasy
|
: 24.01.2011 11:19
|
Final Fantasy -sarja tarvisi aivan eri suunnan mihin se on menossa. Mutta kun nykyään pelaajat laittavat rahansa FPS -peleihin ja WoWiin niin näitä tullaan varmasti myötäilemään. Eli reaaliaikaista taistelua ja paljon pumpum aseita ja scifiä. FFXII oli kyllä positiivinen yllätys uudesta suunnasta huolimatta ja oikeasti pidin pelistä. Mutta silti kaipaan selvää suunnanmuutosta vanhoihin JRPG-peleihin päin. En kyllä usko että tätä tulee tapahtumaan ennen osaa 17-20, jos sarja sinne asti pysyy hengissä. Luulen oikeastaan että kohta aletaan luopumaan tuosta numero järjestelystä ja siirrytään Nintendon konsolien tyylisiin nimeämisiin. Tai tähän ainakin tämän FFXIII kokonaisuuden kanssa usein viitataan. Puhutaan usein Fabula Nova Crystallis -kokonaisuudesta jne. Mutta saapa nähdä.
|
|
|
3072
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Re: Pelitarjoukset
|
: 19.01.2011 09:17
|
Jos HeinZ ei ole vielä sitä Eternal Sonataa tms. ostanut PS3:lle, niin kannattaa ehkä suunnatta TheHuttiin, koska antavat kaikista PS3-peleistä vielä 1£ alennusta alennuskoodilla "PS1". Säästää edes sen vähäsen Tai kuka nyt jotain PS3:lle haluaakaan hankkia.. Joo olen vähän luopunut siitä. Ja tuli tuossa maanantaina tehtyä Play.comista heräteostos: Dragon Age. Hiukan luulen että peli välttämättä ole mulle, mutta pakkohan se testata on. Ja ei se nyt kustantanut kuin 16,99€ joten kauheaa lovea ei siitä lompakkoon tullut. Lisäksi sain käsiini viikonloppuna Brutal Legendin. Aika omaperäistä menoa Ensimmäinen peli pitkästä aikaa jossa ihan nauraa ei hymähtele. Headbang -äijien armeijakin on niin hulvaton Mutta kiitos vinkistä. Täytyyhän tuokin nyt puntaroida jos vaikka
|
|
|
3073
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: F1-kausi 2011
|
: 17.01.2011 20:06
|
Se on aivan varma että MTV3 ei HD-resoa tilaa. Siihen tuskin on varaa.
Lähteessähän mainitaan, että kaikki lähetysoikeudet omaavat saavat halutessaan käyttöön myös HD-kuvan. No on tämä askel oikeaan suuntaan. Suomessa vain väärä kanava on saanut lähetysoikeudet. Aa katos menikin tuo ohi silmien. No tuo nyt parantaa hiukan mahdollisuuksia. Enää MTV3:n ei tarvitse pistää kuin oma softansa ja kaistat näihin vaatimuksiin. ...jotenkin ole kyllä vieläkin todella skeptinen Vaikka myönnän kyllä että tämä on ainakin hyvä tilaisuus MTV3:lle löytää tekosyys vihdoin tuoda jotain HD-materiaalia katsojille. Saa nähdä..
|
|
|
3074
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: F1-kausi 2011
|
: 17.01.2011 09:12
|
Oioi, hienoja uutisia. Toivottavasti BBC saa tästä hyvä laatuisen streamin. Tosin hiukan epäilyttää, kun BBC:n kaista on takkuillu aika pahasti jo näillä pienemmilläkin resoilla, niin saa nähdä sitten tällä. Täytyy meinaan nostaa kaistan leveyttä aika rankasti. Riippuen tietysti kuinka paljon signaalia pakataan... Mutta onhan tämä positiivinen kehityssuunta. Se on aivan varma että MTV3 ei HD-resoa tilaa. Siihen tuskin on varaa. Tai kiinnostusta. MTV3/subtv kun on muutenkin ainoa kanava joka ei ole ottanut minkäänlaista kantaa HD-lähetyksiin eikä edes minkäänlaista kantaa siihen. Muistan kun Conanin Tonight show:kin lähetettiin fiksusti 4:3 kuvalla kun alkuperäinenhän on HD-kuvaa ja totta kai 16:9. Eli en ihan heti usko että MTV3 olisi tähän menossa Katsomonkaan puolella.
|
|
|
3075
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: Asevelvollisuus, NATO, palkka-armeija, YLEINEN TAKTISUUS
|
: 10.01.2011 20:58
|
Paranee vitusti kun tulee peräti kaksi kertaa aamuherätys huutamalla, "voiko ihanammin päivä enää alkaa" raikaa keskusradiosta ja sitten rynnätään jonossa aamupesulle ja hampaiden harjaukseen on aikaa kahdeksan sekuntia.
Tämän jotenkin muistaa niin elävästi. Ja vitutus. Se vitutus on jotain mitä harvemmin kokee sen jälkeen. Ja kannattaa jo valmiiksi miettiä että meneekö kuselle vai peseekö hampaat. Suihkussakin voi joku nopea kaveri käydä tietty. Taitavat jätkät käy kusella ja pesee hampaat samaan aikaan. Oli se aikamoista. Mutta pikku asioita intissä oppi arvostamaan. Se jos mikä on hieno juttu.
|
|
|
3076
|
Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Matkapuhelimet
|
: 07.01.2011 09:28
|
CES -messujen antia: Sony Ericsson Xperia Arc. Damn that's a beauty Ja kun katselee ensimmäistä suorituskykytestiä tästä, alkaa mielenkiinto nousemaan lisää. Voi voi kun tehot nyt olisivat kohtuulliset ja akkukesto parempaa keskitasoa, niin that's my next "phone"! Tosin kun katselee kaikkea Sonyn kuvan parannustekniikoita, voi hyvä akkukesto jäädä haaveeksi... Kaunis puhelin, mutta itse en kyllä Sony Ericssoniin satsaisi. Ne kun eivät edes X10:iin saa Froyoa. No X10 nyt on vähän mitä on kokonaisuudeltaankin, eli jos siihen perustaa mielipiteensä seuraavastakin mallista eihän SE ole vaihtoehto missään nimessä. Noissa alkutesteissä puhuttu että Arcissa olisi jopa 2.4 Gingerbread käytössä. Vaikka 2.3 ja 2.4 erot eivät ilmeisesti kummoisempia olekkaan. Puhelimen suurin ongelma saattaa olla Sonyn kuvanparannukset. Varmaskit kivoja/hienoja ominaisuuksia, mutta ei näillä akuilla noita vaan saa käytännölliseksi. Tosin saahan ne varmasti pois käytöstäkin...
|
|
|
3077
|
Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Matkapuhelimet
|
: 06.01.2011 19:43
|
CES -messujen antia: Sony Ericsson Xperia Arc. Damn that's a beauty Ja kun katselee ensimmäistä suorituskykytestiä tästä, alkaa mielenkiinto nousemaan lisää. Voi voi kun tehot nyt olisivat kohtuulliset ja akkukesto parempaa keskitasoa, niin that's my next "phone"! Tosin kun katselee kaikkea Sonyn kuvan parannustekniikoita, voi hyvä akkukesto jäädä haaveeksi...
|
|
|
3080
|
Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Matkapuhelimet
|
: 03.01.2011 13:49
|
Tosiaan nuo WiFithän nopeuttaa tämän toimintaa aika hyvin. Olen katsellut noita operaattori tarjouksia ja DNA olisi mieluinen kun niin monella soittokohteella se on, joten dna-dna puheluita saisi halvalla. Mutta DNA:lla noi yli 384 nopeudet on ihan helvetin kalliita. 512 on jo 9,90€/kk. 384 nopeudessa on tarjous 2,94€/kk joka on aika edullinen. Vaikka saunalahti pisti kyllä aika kovan: Saunalahti Norppa+, Mobiililaajakaista Nopsa & HTC Desire Z = 21,90 €/kk. Desire Z on käynyt mielessä sen oikean näppiksen vuoksi. Muuten mielessä olisi Galaxy S joka lähtisi DNA:lta suht hyvään hintaan...
|
|
|
3081
|
Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Matkapuhelimet
|
: 03.01.2011 13:02
|
Kysympä täällä, kun läheisesti liittyy asiaan. Kuinka nopeat dataliittymät porukalla on puhelimissaan? Useassa tapauksessahan puhelin lataa saman sivun kuin tietokoneellakin, joten periaatteessa tästä voi tulla jonkinlainen käyttömukavuus alue hitaalla yhteydellä. Onko porukalla paljon perus 384 dataliittymiä? Vai onko kaikilla jokin meganen tms?
|
|
|
3082
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: NOSTALGIAA!!!
|
: 03.01.2011 12:44
|
Oioi tässä tosiaan melkein herkistyy ja tuntee olevansa osa suomen peliharrastajakulttuuria Mutta juu, kyllähän ne kultaiset vuodet olivat silloin jokunen vuosi sitten. Silloin tuli pelattuakin enemmän ja kirjoitettua asiaakin enemmän. Onkohan tämä joku kolmenkympin -kriisi etuajassa kun tuntuu että näitä nostalgisia ja haikeita hetkiä tulee koko ajan enemmän ja joka nurkan takaa...
|
|
|
3083
|
Yleinen / Popkeskustelu / Vs: Maailman kaikki TV-sarjat (yleistä höpinää)
|
: 02.01.2011 16:56
|
Itseltä jäi tämä viime kausi jota esitettiin nelosella vähän vähiin. Oliko tämä nyt kolmas kausi? Jotenkin sarja alkoi hiukan toistamaan itseään eikä sarjassa tullut enää niitä oikeasti hauskoja juttuja. Muutama jakso tuli katottua, mutta aika paljon jäi väliin.
Mutta tänään alkaa hienoa sarja jälleen SubTV:ltä pitkän tauon jälkeen: Pushing Daisies. Hieno ja erilainen sarja, joka totta kai jäi kahteen kauteen kun porukkaa kiinnostaa enemmän House ja/tai CSI kloonit. Mutta, vielä tämä toinen ja viimeinen kausi aikaa nauttia tästä. SubTV, sunnuntaisin klo 18:30.
|
|
|
3084
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: Pelaajalaudan Tietotoimisto
|
: 01.01.2011 12:20
|
North European/Reijo on kyllä huima persoona ja täynnä mystiikkaa. Ei voi olla miettimättä onko oikeasti kaveri joka on jollain tapaa täysjärkinen mutta saa jostain motivaation esittää vakavalla naamalla seköpäätä. Tässä tapauksessa en tiedä onko mies(nainen?) nero vai hullu. Kaveri voi myös olla katkera, itserakas huomiota vaille jäänyt ikiteini joka kirjoittaa joka sanan tosissaan hiukan värittämällä juttuja katkeruuden voimalla. Tällöin kaveri on aika surullinenkin tapaus ja melkein tuntee enemmän sääliä kuin vihaa. Mutta tätä emme saa varmaankaan ikinä tietää josta se mystiikkakin syntyy
|
|
|
3085
|
Blogit / Deep Blue Sea / Vs: Miksei pelaaminen aina maistu, vaikka tykkää peleistä?
|
: 31.12.2010 10:31
|
Minulla on ollut jo kauan tämä. Todella harvat pelit tuovat sitä tunnetta että on pakko pelata tai palata pelin pariin. Tämä johtuu hyvin paljon siitäkin että aikaa ei vain ole, kun pitää töissäkin käydä ja sitten pitää syödä ja sitten pitää hoitaa kotityöt ja sitten olis kiva vaan joskus olla...tekosyitä on monia. Paljon tosin johtuu että itse peli ei anna tarpeeksi motivaatiota tai mielenkiintoa. Itselläni ainoat pelit joita pelaa ihan pelaamisen ilosta ovat 2D tasoloikinnat tms. DS:n NSMB on ainoa peli pitkään aikaa joka tuli oikeasti ahmittua. Pelaamisen riemuvoitto. Juuri hankkimani Enslaved on ainakin lupaava. Ei nyt samanlaista poltetta ole pelata kuin NSMB:n tapauksessa, mutta jotenkin peliä on hieno pelata ja eteneminen on mielenkiintoista.
Batman Arkham Asylym on hyvä esimerkki nykyisestä vaivastani. Peli on oikeasti hyvä, mutta en löydä juuri mitään motivaatiota seikkailla Arkhamin mielisairaalassa. Olisi hienoa katsella kun Batman seikkailee sielä ja pistää porukkaa kasaan, mutta juoksenteleminen käytävillä, oli ne kuinka hienoja käytäviä vaan, ei innosta. Tai eihän sitä tiedä vaikka se vielä joskus iskisi, mutta eipä sitä ole tullut pelattua muutamaan viikkoon...
|
|
|
3086
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Re: Mitä peliä pelasit viimeksi?
|
: 29.12.2010 13:45
|
Yksi pieni ärsyttävä vika tässä pelissä on. Ja tämä vika tuskin olisi tullut muulta julkaisijalta kuin Ubisoftilta. Pelissä kuuluu joskus taustalla tietty tirp-tirp ääni. Kuin linnun ääni. Ja tämä tirp-tirp ääni on suoraan Settlersistä, joka on myös Ubisoftin julkaisema. Sama ääni kaikuu todella usein Settlersissä, lähes koko pelin ajan. Joten ajoitellen tunnelma rikkoutuu ja mielessä käväisee Settlers. Ymmärrettävää kierrätystä, mutta silti nakertaa takaraivossa....
Enslavedin on itse asiassa julkaissut Namco Bandai. Noh...tämän siitä saa kun ei tarkasta muistikuviaan. No, sitten tämä trip-trip ääni on pöllitty Ubilta Pelattavuus hahmoanimaation ehdoilla.
Pelissä nyt muutenkin nuo kontrollit ottavat aika pahasti takkiin rasittavalla tavalla määriteltyjen hyppykohtien takia. Aina ei tiedä, mistä voi hypätä tai kiivetä, ja välillä vaikka jostain kohdasta pitäisikin voida loikata yli, siitä ei kymmenellä ensimmäisellä yrittämällä meinaa kuitenkaan päästä. Todella ankeaa suunnittelua. Muutenkin kentät ovat aina täynnä tolppia ja koloja, jotka kerjäävät tutkimista, mutta kun kaikki on niin rajattua eikä maailmaa voi näin ollen juurikaan tutkia, jää suuri osa lähiympäristöistäkin ahdistavasti koristeeksi. Neljä ekaa chapteria nyt pelannut. Eihän tuo niinkään paskaa ole, mutta hyvin paljon jää toivomisen varaan. Joo tullut myös pari tuollaista tilannetta vastaan. Mikä on aika outo ratkaisu, kun eihän se nyt niin vaikeaa pitäisi olla hiukan suurentaa aluettä mistä voi hypätä tai mistä voi heittää toisen... EDIT: E: Ja Prince of Persioissahan ainakin Sands of Time -trilogian loikinta oli sentään hieman puzzlehtavaa paikoin. Enslavedissa riittää, kun vain rämpyttää hyppynappia ja pyörittää tattia, niin kiipeilykohdat menevät useimmiten itsekseen läpi, ellei sitten edellä mainitsemani loikkaongelma pomppaa eteen.
No joo olihan siinä hiukan mietintää siinä PoP:ssa, mutta en nyt sanoisi että paljoa sen enempää kuin Enslavedissakaan. Tosin voi olla että en pelannut peliä vaan tarpeeksi pitkälle. PoP:ssa oli tosin se että piti katsoa mihin päin hyppää. Eli haaste tuli siinä että osasi käsitellä ohjainta oikein eikä siinä että olisi löytänyt reitin. Tämän vuoksi osaksi kyllästyinkin PoP:iin. Enslavedissa tämä toimii suoraviivaisesti, mutta yllättävän viihdyttävästi. Parhaimmillaan.
|
|
|
3087
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi?
|
: 29.12.2010 10:12
|
Nyt on Enslaved pyöriny koneessa kahden chapterin verran. Ja vaikka mikään mestariteos ei ole kyseessä, peli on kuitenkin varsin hyvä, alun perusteella.
Visuaalinen anti ja yleinen fiilis on kuitenkin pelin parasta osa-aluetta ja todellakin eroaa harmaasta massata. Lisäksi vaikka hahmot ovat saaneet joiltain tahoilta kritiikkiäkin, itse olen näistä varsin vaikuttunut. Ääninäyttely on erinomaista. Erityisesti Andy Serkis on palkkansa ansainnut. Monkey on todella elävän ja aidon tuntuinen kaveri. Tämän ansiosta myös hahmojen kanssakäynti tuntuu todella aidolta ja mielenkiintoiselta. Itseäni usein kyrsii nämä "riippakivet" joita tarvitsee vain vahtia ja tällä tuodaan "syvyyttä" pelaamiseen, mutta nyt tällä on hiukan syvempi tarkoitus eikä vain ärsyttää pelaajaa. Tämä on todellakin pelin suola, ympäristön lisäksi. Pelin asetelma on myös mielenkiintoinen, kaikesta kliseisyydestään huolimatta. Itselle herää ainakin mielenkiinto siiihen mitä on tapahtunut, kuinka on tapahtunut ja mikä on maailman ja hahmojen tarina.
Huonoja puolia on muutama ja jo alussa yksi tuntuu olevan pelin jonkinlainen yksitoikkoisuus. Taistelut eivät juurikaan toisistaan eroa ja meno on enemmän tai vähemmän samanlaista koko ajan. Tosin ei tämä vielä kyllästytä, mutta jossain vaiheessa tämäkin voi tulla vastaan.
Eräs vika on ihan yleinen 3rd person seikkailujen nykyvika. Tosin tuntuu että tämä ei vaikuta muihin kuin minuun, koska tästä ei koskaan missään puhuta. Pelattavuus hahmoanimaation ehdoilla. Paikoitellen meno tuntuu kankealta ja epätarkalta, kun hahmon täytyy räpeltää, liikkua, hypätä tms. kivasti. Yksi esimerkki on Monkeyn väistoliike. Se tuntuu todella kankealta. Aloin jo miettimään onko TV:ssä kuitenkin jotenkin input lagia, kun tuntuu että ei millään pääse ajoissa pois alta. Mutta aloin pikku hiljaa hyväksymään että ilmeisesti en vain osaa...Mutta siis, yleiskommenttina voisi sanoa että ohjaus voisi olla sulavampaa, vaikka mistään deal brakerista ei olekkaan kyse.
Jos pitäisi verrata peliä johonkin sanoisin Persian Prinssin. Meno on hyvin (ellei jopa täysin) samankaltaista kiipeilyä ja satunnaista taistelua, olematta kuitenkaan mitään heinän niittoa. Ja Persian Prinssin tietty kankeus on mukana. Se mikä sen ratkaisevan eron tuo, miksi tämä tuskin jää hyllyyn niin helposti kesken kuin Persian Prinssin seikkailut, on ne ratkaisevat plussat eli miljöö ja hahmot.
Yksi pieni ärsyttävä vika tässä pelissä on. Ja tämä vika tuskin olisi tullut muulta julkaisijalta kuin Ubisoftilta. Pelissä kuuluu joskus taustalla tietty tirp-tirp ääni. Kuin linnun ääni. Ja tämä tirp-tirp ääni on suoraan Settlersistä, joka on myös Ubisoftin julkaisema. Sama ääni kaikuu todella usein Settlersissä, lähes koko pelin ajan. Joten ajoitellen tunnelma rikkoutuu ja mielessä käväisee Settlers. Ymmärrettävää kierrätystä, mutta silti nakertaa takaraivossa....
|
|
|
3089
|
Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: TV hankinta ja tekniikka
|
: 19.12.2010 00:54
|
Hitto taidan olla jotenkin väsynyt kun Scarfin jutut tuntuvat jotenkin menevän vähän ohi... Mutta ei siinä mitään.. Ensimmäisenä kannattaa aina katsoa TV:n ohjekirja joka löytyy aina valmistajan sivuilta. Niissä lukee aina mitkä taajuuksia ja resoja TV-tukee. 50hz ei tosiaankaan välttämättä estä 60hz pelien pelaamista. Veikkaan että on vaikeampaa löytää TV:tä joka ei 60hz signaalia tue. Ja 50hz TV ei ole mikään harvinaisuus. alle 500€:n 40" TV on oikeastaan aina 50hz. Todella moni 500-700 hintaluokankin, mutta tässä löytyy joitain 100hz TV:eitäkin muistelisin. Se että onko 100hz taajuudesta mitään hyötyä on hyvin paljon mielipide kysymys ja tästä on mielestäni aika paljon puoleen ja vastaan. Riippuu tämä tietty mallistakin. Käytännössä olen kyllä huomannut että useimmiten 100hz TV:t saavat paremmat arviot elokuvien liiketoistosta, eli 24p moodista. Lisäksi nämä kaikki hienot ominaisuudet tarkoittavat käytännössä aina kuvan prosessointia, eli mikään lähde ei sovi yksi yhteen TV:n kanssa. Ja itse ainakin hiukan uskon että 100hz TV antaa hiukan enemmän lupausta. Vaikka en usko että tämä 100hz aina tuo sitä autuutta, eli 100hz ei itsessään merkitse mitään. Joten jos TV tuntuu hyvältä ei sitä vain 50hz vuoksi kannata lytätä. Itselläni on 100hz TV, mutta en tätä mitenkään hakenut tai vaatinut TV:ltä. Ihan hyvä on mielestäni ollut.
|
|
|
3090
|
Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: TV hankinta ja tekniikka
|
: 18.12.2010 22:03
|
Sonyt on aina arpapeliä sen input lagin kanssa. Uudemmista malleista on kuitenkin yleensä hyvää kuullut.
Sonylla on ne tietyt mallit missä input lag on oikeasti hyvä, mutta ne pitää kyllä tietää. Esim. vanha W4000 on input lagin osalta aivan uskomattoman hyvä. Puhutaan ihan muutamasta millisekunnista. Samsungin A-malliston oliko 600-sarja kai pääsee samalle tasolle, mutta muista en ole tälläisiä kehuja kuullut. Mutta kun itse olen katsellut tämän vuoden malleja niin voi voi. Halvemmat, eli alle 800€, niin input lag on ihan ok, mutta input lag nousee hinnan mukana aika vakuuttavasti. Suurin ongelma Sonyssa taitaa edelleen olla joidenkin mallien (tai yksilöiden) pilveily, mutta tämäkin on suhteellista onko sillä merkitystä. Mutta tämän vuoksi itseltä jäi Sony harkinnasta pois.
|
|
|
|