Olihan siinä indietä paljon. Ja ei nyt mitään mikä varsinaisesti räjäyttäisi pankkia. Pari näytti ihan jees tekeleeltä. Godfall kiinnostaa genrensä takia, mutta pelikuvan perusteella matkaa on aika paljon jäljellä siihen, että siitä saataisiin hyvä. Mutta fiilis oli cool ja ei siellä nyt varsinaisesti kuraa ollut. Ei vain mitään erikoistakaan. No okei, bugsnax oli paskaa. Ehkä kakarat pitää,...
PS5 ulkonäkö... ei se ruma ole. Vähän ehkä turhan paljon jonkun "dubain tornin" näköinen, mutta ei se nyt ruma ole. Series X:ään verrattuna tyyli on erikoisen erilainen. XSX on enemmän "insinöörien taidonnäyte" tyylinen, kun PS5 edustaa muotoilua ja ehkä hiukan sisustustakin. Eli "sen pitää näyttää, jos ei hyvältä, niin joltain". Käytettävyyshän siinä kärsii. En nimittäin minäkään näe että sitä laitettaisi kyljelleen. Oli se sitten hyvä, huono tai ihan sama, se rajoittaa asettelua.
Mutta vihdoin stream joka ei hiero vasten kasvoja "hei nyt on tiukat ajat, mutta me selvitään, mekin tehdään tätä etänä." Kyrsii katella muiden työhuoneita kuin jossain teinin tubevideossa. Tässä on ammattimaista asennetta.
EDIT: Okei kyljellään se on aika ruma jos sen niin saa
Meikä löysi Electro Swingin myös muutama vuosi sitten. Loistavaa taustamusaa töissä. Tulee tekemisen meininkiä Tätä tulee ehkä kuuneltua eniten:
Melodic trance on genre minkä löysin muutama kuukausi takaperin. Hyvää taustamusaa myös. Ja nimi tosiaan kuvaa aika hyvin minkälaisesta musasta on kyse. Vähän sanoisiko, dystopisempi tyyli. Eli aika pitkälti vastakohta Electro swingin pirteydelle. Tässä omaan makuun iskevä mix Melodic trancea:
Youtube on kyllä tietynlainen aarreaitta mixeissä ja remixeissä jne. Sieltä löytyy kaikenlaista kaikilla mausteilla. Viimeisin löytö on lofi hiphop. Vähän laiskan oloista fiilistelyä, missä tuntuisi olevan hiukan hiphoprytmiä tms. En todellakaan osaa aukottomasti sanoa Ja skaala tuntuu olevan aika iso. Välillä on vähän liikkuvampaa, "jammailua", mutta joskus todella vetelää/laiskaa tms. Mutta jälleen, tietynlainen oma jälki löytyy ja vähän hitaampaa kuitenkin yleisesti. Joskus menee ihan matelevaan bluesiin melkein joillain listoilla. Esimerkkinä:
Ensimmäinen biisi on se mikä sai oman jalan vipattamaan. Muut on ehkä hiukan turhankin laiskoja, mutta muutama ihan jees veto löytyy ensimmäisenkin lisäksi.
Aika usein tulee kuunneltua trancea, deephousea tms. myös. Niistäkin löytyy hienoja mixejä joilla saa ihan eri fiiliksen kun täytyy painaa töissä vaikka ei jaksaisi. Niissä saa jo pätkässä oleva kuva heräämään Yksi kestosuosikeista (myös kuvaltaan ):
Aika 50/50 tuleeko pelattua PS4:llä vai PC:llä eniten nykyään. Mutta viimeaikoina PS4 ollut niin paljon enemmän käytössä että valitsin sen.
Pelikoneita on lopulta aika paljon käytössä. Viikonloppu/kesäpaikassa on PS3 ja X360 joilla tulee pelailtua silloin tällöin. Siellä on myös Snes classic joka on ollut pari kertaa tulilla. Kotona on PC tai PS4 tulilla. Kesällä varmaan tulee olemaan PS3 ja/tai X360 ja/tai Snes classic koska suurin osa kesä-, elokuu välillä tulee oltua varmaan siellä. Jos nyt en satu tekemään jotain radikaalia ja hommaisin NS:n. Tai raahaisin PS4:n sinne (tuskin). Mutta, en siis osaa tyytyä yhteen konsoliin. Joka konsolilla tuntuu olevan ne omat pelinsä joiden kimppuun on pakko päästä, joten siksi laitteitakin on useampi.
Kiroan nyt varmasti jokaisen ohjaimeni, mutta minulla ei ole erityisemmin ollut ohjaimien kanssa ongelmia. PS4:n ohjaimen akku nyt on tietty ihan paskaa, mutta itse ohjain on kestänyt ok. PC käytössä oleva X1 ohjainkin on kestäny ok, vaikka välillä huomaan että ohjaimen kuoret menee vähän pois paikaltaan. Eli joku ruuvi on joko löysällä tai jokin tappi on menny poikki. Sekään ei varsinaisesti ole häirinnyt, liike mikä kuoriin tulee on niin pieni. Reuna vain pomppaa vähän toisen päälle käytännössä. Myönnän että nykyään tulee pelattuakin vähemmän. 300h tuntia tuskin on PS4:llä menny rikki, 200h todennäköisesti. Näkeekö tätä muuten mistään?
Veikkaan jotain Dreamcast Classicia jossa tulee mukana kaikki Shenmuet. Toki Xboxin uudelleen brändäys Japanissa Segaksi olisi kova veto ja voisi tehdä M$:stä konsoli maailman kuninkaan. Mutta en tiedä onko Japanissa niin paljoa kuitenkaan saatavaa että M$ lähtisi tälläiseen diiliin. PS3:n ja PS4:n myynnit about 10miljoonaa molemmilla, niin en tiedä olisiko siinä mitään järkeä. Ei ne Haloa tai GeoWia siltikään ostaisi.
Odottelin vähän Sonyn malleja, kun tuntuu että taisteluni pienien puhelimien puolesta alkaa olemaan menetetty. Nyt alkaa olemaan markkinat auki ja hinnat selvillä. Xperia 10 II: About 4 vuotta vanhaa rautaa, koko kompromissi, hinta about 370€ Xperia 1 II: Uusinta rautaa, kamera(t) viimesen päälle, koko helvetin iso, hinta about 1200€
Voihan sieltä olla jotain vielä tulossa, mutta huhut ei ainakaan tälläistä lupaa. Joten pakko kysyä, eikö oikeasti löytynyt tohon väliin vielä yhtä tuotetta? 370€ <--> 1200€. 4v vanhaa rautaa <--> uusinta uutta. Perse... Kai se on pakko testata sitä Samsungin S10e mallia. Ei vain oikein innosta. Yksi Samsung ollut käytössä ja se oli niin luotaan työntävä että traumat kantaa vieläkin. Myönnän toki että kyse on todennäköisesti enemmän asenteesta, koska kokemuksesta on jo about 6 vuotta. Mutta ei silti kiinnostaisi maksaa puhelimesta yli 600€ jota ei oikeasti halua. No, toistaiseksi varmaan sinnittelen nykyisellä. Viime viikot on toiminutkin ihan ok. Ja voisi tosiaan nollatakin sen kertaalleen. Tilttailut voisi ainakin loppua...
Sony perui torstain streamin. Vittu. Ilmeisesti jenkkien protestien takia. Oikeasti odotin tätä. Salaa toivoin että Square-Enix aiheuttaisi housuun paskomisen ja sanoisi että FFVII Remake part 2 tulee ensi vuonna. No joo, se on kaukaa haettu. Mutta kyllähän sitä mielellään tietäisi mitä pelejä julkaisussa tulee.
Lisäksi olen kyllä sitä mieltä tämä jos mikä olisi juuri aika streamin pitämiselle. Rahoittuisi jenkitkin vähän. Ja ei sillä etteikö siellä protestoitaisi syystä. Syy on ihan oikea ja protestit on oikeutettuja. On vain niin surullisen ja turhauttavan ironista kuinka sekasin koko kansa on siitä kuinka nämä asiat pitäisi hoitaa. Vaaditaan oikeutta niin hajotetaan paikkoja jonka vuoksi yrityksiä joutuu vaikeuksiin ja päälle vielä kuolee lisää ihmisiä protestien seurauksena. Ja samalla Trump uhkailee että sotilaat tulee pistämään kansan aisoihin. Todellakin kansan näköinen presidentti. Ei koko touhussa ole mitään vitun järkeä eikä tällä tavoin saada mitään oikeaa muutosta aikaiseksi.
Hiukan menny epin ja arvosteluiden hype pään sisään kun jopa hiukan mietin NS:n hankkimista tämän takia. Pelin jonka havaitsin turhaksi Wiillä ja löytyy hyllystä edelleen
No joo, onhan NS:lle jo aika vakuuttava valikoima pelejä ja alkaa vähän olemaan ikävä Nintendon pelejä jo, kun on jauhannu PS4:llä ja PC:llä hetken.
Muhun iskee JRPG:t suht hyvin, parhaimmillaan kuin metrin leka, mutta 2D tai 16bit tms. JRPG pelit ei vaan tunnu iskevän. Kaipaan sitä visuaalista loistoa ja eeppisyyttä. On se sitten oman mielikuvituksettomuuden syy tai mikä vaan, mutta en vaan saa niistä samaa irti. FF6 ja Chrono Trigger on selkeästi idealtaan hienoja pelejä ja niissä on molemmissa hienoja hetkiä ja tarina on mielenkiintoinen, mutta kumpikaan ei vaan pidä otteessaan. Jopa DS:lle tehdyt palikka remaket vanhoista FF-peleistä (oli 3 ja 4) piti otteessaan paljon paremmin kuin nämä alkuperäiset.
Eli jos Square-Enix lyö FF7 Remaken menestyksen ansiosta Remake pyörät pyörimään jokaiselle vanhalle JRPG klassikolle, ottaisin tämän avosylin vastaan. Se olisi oikeastaan hienoin uutinen SE:ltä sitten FF7 Remake ilmotuksen. Joka oli Bayonetta 3:n kanssa tämän vuosituhannen pommi meikäläiselle.
Löytyy Wiille. Taisin pelata 3-5h. Muhun ei iskenyt se taistelu. Liian paljon liian nopeasti. Ja päälle WiiMote vatkaus. Sekin auttaa paljon jos vatkaukset on pois.
Olihan nostalginen reissu. Sain kulutettua siihen epänormaalin kauan, yli 50h Nuohosin kyllä osan paikoista turhankin perusteellisesti, enkä montaa pahvia jättänyt silpomatta. Fanille, tämä voi hyvin olla 9/10. Fiilis on saatu loppumetreille asti säilytettyä hienosti klassikon kaltaisena vaikka osin lopussa tuntui vähn rönsyilevän. Mutta tämähän on todettu monelta taholta monta kertaa. Mutta itselle, peli oli kaikkea muuta kuin pettymys, vaikka paria asiaa jäikin kalvamaan.
Muille, 7/10. Olihan tämä JRPG peliksi pitkälti putkea. Jollain tasolla pääsi samoilemaan ympäriinsä, mutta eihän siellä mitään oikeaa tekemistä oikein ollut, kun sivutehtävät oli lopulta aika naurettavia. Osa oli kyllä ihan jees. Mutta kyllähän tästä se paistoi että alkuperäisessä pelissä Midgar vain oli reippaasti pienempi. Turhia pidennyksiä ja turhaa hidastamista. Ja en olisi uskonut näin sanovani, mutta varsinkin lopussa, ns. "välivideoita" alkoi olemaan aivan liian paljon. Viimeisestä chapterista pelaamista oli aivan varmasti vähemmän kuin pätkien katsomista. Lisäksi lopussa tuli outo fiilis että se oli jotain isoa quick time eventiä. Mätit, välipätkä, juoksit, välipätkä, mätit lisää, välipätkä. Se ei oikein tuntunut pelaamiselta enää. Lisäksi petyin hiukan lopun vihuihin. Se meni juurikin siksi mitä kaikki lopulta pelkäsi, napin rämpyttämiseksi. Olihan siinä taktista ulottovuutta, mutta taistelujärjestelmä toimi alussa paremmin, kun vastustajat oli heikkompi ja niitä oli vähemmän kerralla ruudulla. Nyt se meni aika helposti rämpyttämiseksi, koska ruudulla tapahtu niin helvetisti. Ja siltikin tuntui että ryhmän muiden palkit nousi liian hitaasti. Voisi testata huvikseen jos classic tyyli olisi mukavampi.
Sitten, summonit. Kyllähän ne vähän ryssittiin. Käytännössä niiden ja aseiden mekaniikka vaihdettiin päikseen. Ennen kehitettiin summoneita, nyt kehitettiin aseita. Olisin todella toivonut että summonit olisi pidetty samantyylisen kuin ennen. Nyt ne tuntui enemmän pelisuunnittelulta tyyliin "heitetään siihen summon niin saadaan periaatteessa vihun kokonais healthia pois ton verran". Ne eivät tuoneet mitään muuta kuin silmäkarkkia, ei pelattavuutta ollenkaan. Taitaa olla mukana vain ja ainoastaan siksi kun ne on aina ollut, ei siksi että niillä olisi aitoa merkitystä. Ja nämä olisi ollut aika helppo lopulta upottaa pelattavuuteen. Ensinnäkin ne olisi pitänyt laittaa normi materia slottiin. Toiseksi kun sellainen on, ATB mittaariin olisi tullut esim. 1-4 palkkia lisää ja/tai näiden latautumisen hitaammaksi tms. jota voisi mm. parantaa levelien noston yhteydessä (kuten aseilla) ja kun kaikki on täynnä sitten saisi antaa palaa. Tällä olisi saanut ihan erilaisen tyyli taisteluun ja sillä olis ollut merkitystä. Lisäksi tässä olisi voinut vielä jakaa kehitys pisteitä, eli joku olisi selvästi summon kaveri, kun toinen olisi selvästi aseella heiluja. Kuten alkuperäisessäkin. Mutta ei. En tiedä kuka S-E:llä näitä miettii, mutta FFXII jälkeen siellä on ollu joku joka ei halua tajuta summoneita tai niiden arvoa ollenkaan. Ja näiden summoneiden ryssimisen takia tästä(kin) muuttui se "ultimaattisen iskun" fiilis. Muistan kaikkien PSOne FF-pelien ja FFX:n tapauksessa kuinka tuollaiset maailman räjäyttäjä iskut toivat fiilistä ja toivoa vaikka taistelu olisi kuinka hilkulla. Nyt sellaista ei ole. Limit breakit vielä sentään olivat, mutta nekin tuntuivat aika munattomilta, ja lopulta niitä pääsi käyttämään todella harvoin.
Vaikka ei sillä, myönnän kyllä että taistelu oli toteutettu yllättävän hyvin ja siihen oli saatu syvyyttä ja vanha fiilis säilyi hyvin. Lisäksi aseiden kehitys oli hyvä juttu. Mutta silti siitä tuli vähän nykymaailman "ADHD-tyylistä" rämpytystä. Seuraavaan osaan hiljennetään vähän tahtia ja summonit uusiksi.
Lopussakin iski vähän mattoa alta viimeisellä lauseellaan "The Unknown Journey Will Continue". Viittaa niin vahvasti siihen että koko juoni kaari pistetään uusiksi, että pelottaa ryssivätkö nyt koko tarinan. Siis siinä mielessä että ryssivät alkuperäisen hyvät ratkaisut nyt kokonaan ja tekevät ihan uuden tarinan kaaren vanhaan kehykseen ja maailmaan.
Mutta, enhän nyt voi noilla tunneilla ketään huijata. Kyllähän peli mulle oli vähintään 8/10. Mutta 9/10 numeroon en kyllä taivu. Peliä kantoi ennen kaikkea tunnelma. Kun se lopussa alkoi katoamaan, alkoi myös epäilykset heräämään. Ja se rikkoi myös mätöt loppuvihujen kanssa. Part 2:sta kyllä odotetaan suurella mielenkiinnolla.
Totta kai Epic puhuu PS5:n säveliä kun sillä demo paljastettiin. Jos M$ jonkun asian osaa, niin se on softa puoli, niin voisin kuvitella että kehitystyökalut on pitkälti kunnossa.
Vieläkin kyllä ihmettelen miksi PS5:ttä ei ole vielä nähty missään. Onko huhut kuumenemis ongelmista oikeasti totta? Siinä vaiheessa M$:n uuden tyylinen lähestyminen konsolin suunnitteluun nostaa kunnioitusta vielä enemmän. PS5 kuitenkin vääntää vähemmän ja siinä on pitkälti samaa rautaa ja silti se kuumenisi liikaa. Mutta jos julkaisu on jo tänä jouluna, laitteen julkistus on yllättävän myöhässä.
PS5:n varsinainen julkistus on oikeastaan asia joka laskee pienen varjon Epicin demon päälle. Onhan näitä "emotion engineitä" nähty ennenkin ennen itse laitteiden julkistusta ja trendi on ollu pitkälti sama. No, E3:n pintaanhan se julkistus varmaan suunniteltiin muutenkin, niin ei nyt niin vinossa varmaan olla. Mutta silti se mietityttää. Nyt vaan Sony kone ja kumiankat pöytään niin päästään kuolaamaan kunnolla.
Nyt on saatu asuntokaupat päätökseen ja raha lähteny liikkumaan. Syksyllä muutto uuteen vanhaan. Lopulta meni aika kivuttomasti. Nyt pitäisi vain pitäisi laittaa kahdeksi vuoksi puhelin kiinni että ei voi ottaa yhteyttä jos tulee ilmi jotain katastrofaalista. Ei sillä että sellaista nyt varsinaisesti epäilisin, mutta kuten edellisestäkin viestistä huomaa, taivaalla on ollut jotain ihan muuta kuin tähtiä kun meikälle on nallekarkkeja jaettu. Vajaa pari viikkoa YT:eitäkin jäljellä, niin ihan vielä ei voi hengittää vapaasti. Osakesijoitukset on onneksi mennyt ihan päin persettä, niin niiden takia ei universumin tarvi ottaa mistään mitään tasottavaa.
Mutta kyllä tää tästä. Korona hysteriakin alkaa helpottamaan ympärillä.
Jäi päivittämättä asuntokauppatilanne. Maanantaina oli kosteusmittaus omassa kämpässä ja rimaa hipoen meni läpi ja kauppakirja pitäisi allekirjoittaa ensi viikolla. Myyntiajaksi tuli about kuukausi. Hinnassa joutui tinkimään alkuperäisestä minimistä 2-8k€ riippuen miten sitä katsoo. Suuri hajonta johtuu ikkunarempasta mikä oli tulossa. Normaalitilanteessa kauppa olisi saattanut tulla nopeammin, jolloin ikkunaremppa ei olisi realisoitunut. Nyt se ehti realisoitumaan joten se menee käytännössä kauppahinnasta. Mutta ostaja myös suostui muuttamaan kämppään vasta syyskuussa, jolloin meillä on uuteen kämppään muutto. Joten kesältä säästyi sillä toinen muuttukulu väliaikaiseen vuokrakämppään ja sen väliaikaisem kämpän vuokra. Totta kai hinta olisi voinut olla myös yli sen minimin mikä oli suunnitelmissa ja todennäköisesti olisi ollutkin, joten sen voi ehkä laskea siihen korona miinukseen. Kokonaisuudessaan koronasta tuli varmaan siis tappiota 2-5k€. Ei sinänsä mikään paha vaikka toki rahaa sekin. Mutta tämä todisti sen että kyllä niitä ostajia on edelleen. Toki mitä pidemmälle mennään, sitä epävarmemmaksi tilanne tulee.
Todisti muuten universumikin tasapainonsa taas. Maanantaina sai hyväksynnän kosteusmittauksesta, niin tiistaina tuli töissä ilmoitus YT:stä ja mahdollisesta vähennys- ja lomautustarpeesta. Eli todennäköisesti joutuu vähintäänkin pakkolomalle jossain vaiheessa ja todella paskalla säkällä on taas uhkana joutua kadulle. No tulihan siinä huima 12h hengähdystauko kun tilanne oli rauhallinen ja näytti että epäilys oli turhaa.
M$:n 3rd party stream ohi. Eihän siellä mitään erikoista itselle ollut. "First Gameplay" oli monen osalta myös vähintäänkin termin venytystä. Pari herätti aluksi mielenkiinnon, mutta ne oli yleensä first person pelejä ja ne ei oikein meikäläiseen iske. Namco Bandailta tulee joku anime hack'n slash joka genrenä kiinnostaa, mutta ei lyhyestä demosta saanut muuta selville kuin että pitkälti on vielä kehitystä tekemättä jos siitä hyvä aikovat saada. Joo, M$:n tapaan aika meh.
En muuten tajua miksi porukka oikein korostaa sitä että nyt ollaan karanteenissa tai etätöissä. Tuli fiilis että kyseessä on joku harrastelija porukan kyhäämä pätkä. Next-gen fiiliksestä aika kaukana. Jos Nintendo jotain osaa, niin se on tehnyt samat Directeillään paremmin. Eli suunnitellaan tarkasti ja tehdään homma kunnolla, eikä esitetä mitään tekopirteää fanipoikaa. Kaiken puoleinen kehuminen ja hehkutus vain saa myötähäpää aikaiseksi. Mielenkiinnolla odotan kuinka Sony hoitaa omansa jos/ kun sellainen tulee. M$:ltä odotin parempaa, koska ne on yleensä osanneet kerätä tunnelmaan vaikka pelit on usein ollu mitä on. Mutta, hiukan odottelen että jonkinlainen virtuaalinen "E3" alkaisi kohta jostain. Porukka on kuitenkin kotona tapittamassa ruutua ja janoavat mielelle sirkushuveja, niin kiinnostus olisi taattu.
Ei ole näistä moniakaan sattunut eteen. Alle kourallinen. Joten pitäisi suht ennakkoluuloton lähtökohta olla. Tosin kun ei tiedä missä tilanteessa peliä musa soi, niin se tietyllä tavalla ei anna kuvaa siitä mihin tarkoitukseen biisi on tehty, eli onko se tarkoitukseltaan onnistunut. -------------------- Kierros I
RDR2 - Thats the way it is Ridge Racer Revolution - Rotterdam Nation 94 Eh... En tiedä miten tämän voisi valita toisin.
YIIK - The Mind Dungeon Theme Hollow Knight - Resting Grounds No nyt onkin jo pahempi. Hollow Knight on selvästi kauniimpi ja tunnelmallisempi biisi. YIIK on kuitenkin se mitä kuuntelisin pelien ulkopuolellakin. Mukavan omaperäinen. Lisäksi tunnelmastaan huolimatta, Hollow Knight on lopulta hyvinkin geneerinen ja tutun kuuloinen. Molemmat sopii sinänsä peleihin ihan ok.
Wacky Races - Arkansas Persona 5 - Beneath The Mask Tämä on itseasiassa hankala, jos miettii biisin tarkoitusta. Ja jos sitä ei mieti, miksi laittaa Wacky Racesin kaltaista musaa ollenkaan kisaan. Tarkoitukseensa voin kuvitella sen osuvan todella hyvin. Pelimusiikkina kyseiseen peliin siis varmasti varsin osuva. Mutta jos nyt jos pidetään paino pelimusiikissa, niin aika no brainerhan tämä on.
Croc - Title Theme Shovel Knight: King of Cards - The Crosswise Crosswinds Croc ei ole oikein meikäläisen makuun. Shovel Knight on ihan pätevä ja siitä saa vielä vanhoja MegaMan&DuckTales viboja.
Xenoblade Chronicles 2 - Counterattack Resident Evil 7: Biohazard - Go Tell Aunt Rhody Kauhu ei ole meikäläisen genre oikein missään tyylilajissa ja RE7:n biisi nojaa sinne aika paljon, varsinkin alussa. XC2 on aika perinteistä, mutta menee.
Mega Man 9 - Concrete Man Battlefield 1 - We will fight MM9 toimii. Battlefield rakentaa eeppisyyttä vähän turhan pitkään. Sopisi johonkin parodiaan.
Mega Man 3 - Snake Man Dragon Slayer: The Legend of Heroes II - Ending 2 Aika paha. Olen aina pitänyt MM3 musiikeista, mutta DS:n biisi on niin kasaria että sydäntä lämmittää. No, jos nyt mennään sen pelimusiikin ehdoilla, kun tilanne on niin tiukka, niin MM3 vie suht kirkkaan voiton.
Dark Souls II - Majula Final Fantasy VII - Anxious Heart Tässä paistaa varmasti FF7 merkitys itselle. DS2 ei antanut itselle oikein mitään ja tuntui vain tylsältä.
Saa nähdä ehdinkö kuuntelmaan kaikkia...
Doom (2016) - Rip and Tear KOF2002UM - Destiny
One Step From Eden - Battle of Fire I SF5 - Zeku Theme
Catherine - It's a Golden Show Rescue Shot - Staff Roll
"Deus Ex: Human Revolution" Soundtrack - Icarus by Michael McCann Enter the Gungeon - The Breach in Victory
Devil May Cry 4 - Shall Never Surrender Seiken Densetsu 3 / Trials of Mana - Where Angels Fear to Tread
Resident Evil 2 Remake - Last Judgment Batman - Stage 4
Tekken 7 - Heat Haze Shadow Parappa The Rapper 2 - Come A Long Way
Pokemon Black/White - Emotion Cave Story - Wind Fortress
Warhammer 40,000: Mechanicus - Children of the Omnissiah Super Mario Odyssey - Steam Gardens
Music: Zed Boss Battle (From Lollipop Chainsaw) No More Heroes 2: Desperate Struggle Music - Philistine (w/ lyrics)
Chocobo Racing - Mithril Mines FFXIII - Main Theme (The Promise)
Mega Man 2 - Crash Man Stage NieR - Song of the Ancients (Devola)
Battlefield V - Under no flag Pokémon Colosseum - Friendly Battle
Axiom Verge - The Axiom (Title Screen) Dragon's Dogma - Into Free
Joo. Putkessa meno on välillä vähän turhankin selvää ja sivutehtävät on.. no joskus aivan perseestä. Jakelet mahalääkettä kylillä tai etsit kissoja tms. Tulee välillä vähän FFXV vibat sivutehtävien turhuudesta. Periaatteessa vain edes takaisin samoamista. En tiedä mikä yhteinen nimittäjä näillä peleillä olisi josta tämä samatunne johtuu. Nomura? Vai onko se vain Square-Enixin tapa nykyään tehdä pelejä.
Chapter 11 meni itselläni juuri läpi (jos se nyt oli se viemäri&junarata chapter) ja siinä kyllä oikein korostui pelin putkimaisuus. Mennään putkessa, käännetään kytkimiä ja joskus kaadetaan joku vihu. Viemärissä oli hyvä kohta kun piti sulkea vesisulkuja tai aukasta niitä. Se oli jotenkin niin geneerisen näköinen ja kello lähenteli 23:00, niin ei jaksanut koluta joka nurkkaa vaan menin putkessa eteenpäin eikä ollut mitään hajua missä kohtaa ollaan, kunnes yhtäkkiä lähdettiinkin jo alueelta pois. Katsoin karttaa ja poukkoiluahan reitti oli, mutta putkessa. Siinä vaiheessa mietti mitä järkeä siinä oli. Ja sen jälkeen tuli lisää putkea. Hommassa olisi voinut olla jotain järkeä jos olisi pitänyt edes käyttää vähän päätään, mutta eihän siinä muuta ollut kuin kääntää vain jokainen vipu mikä tulee vastaan.
Juna-asema oli toinen. Muistelen että alkuperäisessä siinä taisi olla jees puzzle (vaikkakin helppo), millä junat järjestellään paikalleen että saa muutaman itemin, materian ja lopulta pois. Nyt siellä vain mentiin putkessa junien seassa. Ja kun tietysti kolusin joka nurkan, lopussa alkoi jo miettimään kuinka pitkän ne on siitä tehnyt.
Itse en sinänsä putkea vastusta, sekin voi olla ihan jees, mutta jotenkin Chapter 11 oli todella puuduttava. Se oli vain tylsää.
Mutta sanon senkin, että jos tuossa oli pohjat, tulen olemaan tyytyväinen. Olihan se tylsät 2-3h, mutta joka kerta kun hahmojen kanssa tuli pientä vuorovaikutusta tai pätkää, mielenkiinto heräsi ja taas jaksoi. Eli sinänsä rytmityksessä ja kerronnassa on tehty jotain oikein.
Siitä on paha sanoa miten tämän kokevat ne jotka eivät ole peliä pelanneet. Itselle kyseessä vain on sen verran ikoniset hahmot, että niitä seuraisi varmasti hetken typerämmässäkin toiminnassa. Vaikka toki venytyksen tunnetta sieltä täältä toki löytyykin.
Meikä teki Pokemon Go tilin jokunen viikko takaperin ja meni viikko niin alko tulemaan Googleen kirjautumisyrityksiä aasiasta päin. Ei kirjautumisia, mutta yrityksiä. Nintendolta siis varmasti lähteny vähintäänkin tunnuksia kävelemään.
Meikällä omalehmä ojassa tietysti kun on oma juuri myynnissä, mutta en nyt ihan kuoleeksi markkinoita sanoisi. Viimeisen vuorokauden sisään on tullut 52kpl uusia asuntoja myyntiin uudellamaalla Etuovi.comissa. Ei toki kerro kaikkea ja se kertoo totuuden kuinka paljon on myyty. Mutta tuo antaa kuitenkin vähän osviittaa ostajistakin. Vielä kun ei YT:t tms. myynteihin vaikuta, joten porukka on myymässä tällä hetkellä ihan siksi että ovat muuttamassa toiseen asuntoon. Myöskään vielä ei ole tietoa kuinka pitkä pudotus tästä tulee. Itse uskoisin että sitten jos paska alkaa lentämään tuulettimesta laajemalla skaalalla ja pidemmällä aika välillä, myynnitkin harvenevat ainakin aluksi. Mutta pankitkin ovat nykyään paremmassa kunnossa kuin ennen, joten heilläkin riittää joustoa ja heillekkin on parempi että talosta saa rahat lainan ottajalta kuin "pakkohuutokaupassa" joten lyhennysvapaita voidaan jatkaa jonkin verran. Ja koska korot ovat aivan nollissa, lyhennysvapailla selviää aika moni.
Vaikka en nyt ala mitään sateenkaaria silottelemaan taivaalle. Kyllähän tämä joka paikkaan iskee ja vähintäänkin vähentää ostajia asuntomarkkinoillakin jos ei muun niin pelon vuoksi ja sitä myöten hinnat laskee. Mutta en nyt silti alkaisi vielä verestä kaduilla puhumaan. Jo ihan siksikin että jos joku sen sanoo se virtaa vain siksi kun joku sanoi että se virtaa. Mitään varmuutta tästä ei kuitenkaan ole. Mielestäni osakemarkkinatkin on aika hyvä esimerkki kuinka ihmiset ei tiedä tällä hetkellä yhtään mitä ajatella. Kurssit voi heilua kymmenenkin prosenttia viikossa monta kertaa edes takaisin, ilman mitään erikoista syytä. Toki algoritmitkin varmasti aiheuttaa osan heilunnasta, mutta kyllähän siellä on monella hermot riekaleina ja menee ihan tunteen mukaan sen takia kun joku puhui verestä kaduilla ja joku auringosta kukkulan takana.
Ja iltapaskat kerää klikkinsä ja lisäävät panikointia asioista joita ei voida ennustaa tai tietää.
Kannattaa kyllä harkita jos sen ostaisi. Nyt voisi olla tinki varaakin. Itse olen aina kammonnut noita paritaloja, koska sen viihtyvyys riippuu hyvin paljon siitä yhdestä naapurista. Ja jos olisi päässyt tuolla tavalla "testaamaan" naapurin selväjärkisyyden, ostoa kannattaa tilaisuuden tullen harkita. Toki jotkin tilanteet ei vaan ostoa tue tai haluaa erilaisen tai isomman kämpän, mutta jos kämppä on hyvä kaikin puolin, silloin osto voisi olla hyvä vaihtoehto.
Ja uskoisin että omistajakin on vähän koronan varjolla liikeellä, eli motivaatio päästä kämpästä eroon voi olla aika kova. Jos pystyy myymään ilman välittäjiä tms. myyntiprosessia, se on aika kova kannuste myös myydä suoraan vaikkakin vähän halvemmalla.
Itsehän (tai no, me) tein uudet rivitalokaupat juuri ennen kuin korona oli heittänyt kaiken päin vittua. Kaupat tuli tehtyä nopeasti koska olen reilun vuoden katselut enemmän tai vähemmän aktiivisesti uutta ja nyt sattui eteen täysin kriteerien täyttämä kämppä. Mutta kiireellisen uusien kauppojen myötä nykyisen sai myyntiin sen jälkeen, eli juuri kun korona oli heittänyt kaiken päin vittua. Ja sitten tuli nykyiseen taloyhtiöön päälle vielä ilmi about puolen miljoonan lisämenot todennäköisestä salaoja rempasta joka ahh pistää taas kiittämään universumia täydellisestä paskan hajuisesta ajoituksesta jonka se aina osaa niin saatanan hyvin. Eli 1,5kk sitten oltiin muuttamassa siihen mihin olen halunnut, kauppojen ja uuden lainan jäljiltä oli jäämässä jotain kivaa jopa käteenkin ja kaikki oli jees, tällä hetkellä on 50/60 ollaanko kadulla. Eli sielä kaikkien kehumassa kyrpätahnan hajuisessa kerrostalokolmiossa jossa voi kuunnella kun sivuilla naapurit tappelee tai panee ja ylhäällä hypitään tasajalkaa. Ja 30-35 asteen lämpökin hellisi hermoja ja ravitsisi kyrpää otsassa.
RE4 on ainoa RE jota on olen pelannut testiä enemmän. Ja se menikin läpi. Ja olen pitkälti samaa mieltä kuin Kraidi, RE4 ei oikein hyödy uudesta raudasta. Saahan siitä toki aina komeamman, mutta en oikein löydä syytä miksi pelille tekisi mitään muuta tai mikä muu osa-alue vaatisi uudistamista.
Sain kuin sainkin maanantaina sen perkeleen. Nyt 6h takana ja olihan se alotus aikamoinen.. sanoisko jopa nostalgia orgasmi Kyynel tuli väkisin silmäkulmaan title ruudussa ja kun ruudussa oli vain alotusvalikot ja buster sword ja taustalla tuttu sävel. Oli se hienoo. Vieläkin joka pelikerralla pysähtyy fiilistelemään 10s ajaksi "vittu tää on oikeasti tässä"
Itse pelikin on napannu Sivutehtävät on tosiaan vähän mitä on, mutta on siellä pari ihan hyvääkin. Uusista asioista,... no joo, onhan ne vähän sitä sun tätä paikoitellen. Varsinkin kun pääsee prätkän kyytiin ja matkalla tulee puskista...."joku jostain syystä" ilman mitään selitystä ennen tai jälkeen tuli mieleen että joku oli ottanu jotain ainetta pari henkäsyä liikaa. Varsinkin kun "joku" (en oikeasti muista nimeä, eikä hajuakaan kuka) oli helvetin ärsyttävä.
Kokonaisuudessaan tosiaan parasta Final Fantasya pitkään aikaan. Nostalgiakin tekee tosin osansa, mutta pitäähän tätä pelata enemmän tosiaan Remakena kuin alkuperäisenä. Onneksi en ole pelannut alkuperäistä vuosiin, niin juonen yksityiskohdat on aikahyvin unohtuneet, niin menee varmasti jotain juttuja ohi jopa jotka on muutettu alkuperäisestä.
On muuten pakko kehua myös ääninäyttelyä. Varsinkin Barret on englanninkielellä huomattavasti parempi kuin nipponiksi. Aloitin japanilla, mutta ei oikein jaksanut kuunnella sitä alkua enempää ja vaihdoin jo toiselle pelikerralle englantiin. Enkä aio vaihtaa takasin.
Ja pakko sanoa sekin, Cloud on tehty helvetin hyvin. Ainakin toistaiseksi tuntuu siltä. Todellakin homma hoidettu täydellisesti. Tifan kasvoanimaatiot näyttää... sanoisiko erikoiselta joskus. Ja siis ihan puhuessa. Suu paisuu välillä jotenkin oudosti ja tuntuu että se liikuisi hiukan paikaltaan kasvoilla paikoitellen. Muilla ei tätä ongelmaa ole. Ei tuokaan nyt jatkuvaa ole, mutta välillä huomaa.
Tuli käytyä Keravan Prismassa ennen 08:00 tänään. Oli FFVII Remake kolo jo tyhjä. Ilmeisesti on alkanut satelemaan ihmisille kotiokkin niitä. Mutta ei vittu meikäläiselle tietenkään. Ja huomena ei täällä päin postia jaeta, joten menee keskiviikolle vähintään. Lokakuussa taisin ennakkotilata. Valmistauduin sopimalla lomat ja talon tyhjäksi julkaisuviikon viikonlopulle. Siirty pääsiäiseen. Uudet suunnitelmat. Sitten iski korona. Joka sotki pienetkin mahdollisuudet siihen että olisi pystynyt sopimaan ensimmäistä kertaa ikinä itselleni tyhjän kämpän kun peli julkaistaan. Joten ajattelin että vitut. Pistän vaan pelin asap tulille ja pyydän pari vapaa päivää niin voi ainakin nukkua vähän pidempään. Mutta vittu että pystyy kusemaan muroihin viimeseen asti.
Ylikansoittuminen on keksitty ongelma. Se ongelma ei siis ole ylikansoittuminen, vaan kansan tapa elää. Suomessa on aika vähän populaa ja syntyvyys laskee, mutta silti elellään yli varojen. Ei se syntyvyyden alentaminen mitään ratkaise.
Lisäksi syntyvyyden rajoittamiseenkin on jo keksitty ratkaisu. Se on naisten koulutus ja tasa-arvo. Niin kauan kun maailmassa on valtioita jotka kannustaa naisia enemmän menemään "hellan eteen" kuin esim. tuomarin penkille, kansa ei vähene mihinkään. Muutenkin lapsettomuus valintana on Suomessakin vähän tabu ja paheksuttava asenne, niin en epäile hetkeäkään etteikö muuallakin maailmassa naisten paineet tehdä kakaroita olisi selvästi suuremmat. Kukaan ei vain oikeasti halua ratkaista syntyvyyden määrää tai halua oikeasti parantaa naisten asemaa, joten ei näitä itsestään selviä ratkaisuja kukaan tee.
Ori and the Will of the Wisps vedetty lopputeksteihin PC:llä. Tuli kahlatua pari aluetta 100%:sti läpi jopa. Salaisuuksia jäi silti paljon vielä katsomatta. Epäilen kuitenkin että niitä lähtisin enää koluamaan. Ei sillä että peli ei olisi loistava, mutta loppu oli jotenkin niin lopullinen, että ei tee mieli pilata sitä aukasemalla peliä lopusta enää Loppu oli kyllä hieno. Riipaiseva, haikea, kuitenkin hieno ja tietyllä tavalla onnellinen. Harva peli riipaisee tällä tavalla. Lopussa eteen tuleva tuska, lopullisuus, ilo ja haikeus oli huimasti toteutettu. Todella hieno ja moniulotteinen. Lisäksi ensimmäisen osan tapa laittaa pahikset enemmän olosuhteiden uhriksi kuin varsinaisesti pahoiksi, toimi loistavasti. Ehkä riipaisevin "pahiksen" loppu mitä olen ikinä nähnyt.
Ylistyssanoja tulee monelta suunnalta ja lopun vaikutus oli kova, mutta se on enemmän "piste iin päälle" kuin se, miksi peli on niin hieno. Se mitä kerroin aikaisemmin nimittäin kesti loppuun asti ja olisi varmasti jatkunut edelleen. Hienoin tunne oli kun pakenin jotain jättiläismatoa maan luolastoissa ja hiekan seassa, loppu meni niin tiukille että en ajatellut enää yhtään mitä painan, kaikki tuli selkärangasta paniikkipainalluksina samalla kun oma selkä suoreni ja kaula kurkotti ylös ja mielessä kaikui "MENEEEEEE". Mahtava fiilis kun pako onnistui
Ongelmatkin kyllä pysyi loppuun asti. Ruudun päivitys nyki ja äänet sekoili. Ei ratkaisevasti, mutta kuitenkin. Ei se peliä rikkonut, mutta rikkoo ikävästi muuten pitkälti täydellisen 2D tasoloikan.
Saa nähdä mitä Moon Studios tekee seuraavaksi. Orin tarina kuitenkin oli tässä (ei, ei se kuollut. Vai kuoliko...), vaikka ei se estäisi tekemästä lisää samassa miljöössä pelejä. Wikipedia kertoo että tulossa olisi "action role-playing game" seuraavaksi. Pelimekaniikan ja tarinan kannalta peli tulee kiinnostamaan varmasti. Moon Studiosin tapa tehdä kerrontaa ja rautaisa pelattavuus voi sopia huiman hyvin sellaiseen peliin (tai mihin nyt ei sopisi). Ainoa mikä siinä mietityttää on ne itse RPG ominaisuudet. Orissakin niitä aineksia oli ja kuten sanoin jo aiemmin, uusilla erikoistaidoilla ja ominaisuuksilla ei suurimmalla osalla oikeasti tee mitään. Myönnän kyllä että lopussa tuli silti vielä sellainen joka antoi uusia ulottuvuuksia pelattavuuteen. Eli vaikka turhia oli paljon, merkitsevät erikoistaidot oli aika hyvin ripoteltu pelin varrelle. Tasapaino niiden kanssa oli siis kuitenkin aika hyvin kunnossa, vaikka niistä moni olikin turhia.