|
751
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni?
|
: 07.02.2019 10:47
|
Viime vai toissa viikolla oli täällä uudellamaallakin yli 25 pakkasta ja hyvin lähti. Toki se oli lämmityksessä ja siinä on vaan 5 vuotta vanha kone, mutta sitä en väitä etteikö vanhoissa dieseleissä olisi muitakin ongelmia ja lämmityksessähän ne autot pitäisi pakkasella olla moottorista riippumatta. Ja myönnän senkin että diesel vaatii enemmän huolenpitoa kuin bensakone. Esim. nokkaan pitää ottaa pakkasille suoja tai laittaa pahvi pellin alle syylarin eteen. Mutta ei mielestäni mitään erikoista kuitenkaan ja silloin diesel toimii aivan varmasti.
|
|
|
753
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Re: Final Fantasy
|
: 04.02.2019 16:32
|
Olette vapaita hypettämään muiden alustojen pelejä! Kaikki on omissa käsissänne, jotka näppäimistöä käskyttää.
Meikän hype vaihe kestää nykyään niin vähän aikaa ja yhden pelin pelaaminen niin saatanan kauan, että se hehkutus vaan jää Pitäisi olla lukematta mitään peliaiheisia uutisia tai julkaisuja sillä hetkellä kun pelaa jotain peliä. Sitten kun on peli pelattu aukaisee verkon ja alkaa käymään kauppojen pelihyllyillä. Säästyisi aikaakin kun unohtaisi ne 10-20min pyörimiset pelisaiteilla ja pikaisen selailut kauppojen hyllyillä. Sitten olisi kova hype kun tulisi eteen kaikki 6kk sisällä julkaistut pelit. Tai yli. FFXV (ja siitä takaisin aiheeseen) kun on ollut nyt vajaa 6kk työn alla, jotain 35-40h taitaa olla takana ja vielä matkaa edessä reippaasti. Peli kyllä tuntuu koko ajan paremmalta. Olisi varmaan vielä parempi jos riittäisi aika ja energia pelata useemmin kuin 0-3 kertaa viikossa. Aina joku asia kun tuntuu unohtuvan jos pitää yli viikon tauon pelaamisessa. Ja sitten kun pelissä on jotain triviaaleja asioita joihin menee helvetisti aikaa, kuten kala jota pitää kesyttää 2h ennen kun sen saa ylös. Ei, en lähtenyt saalistamaan sitä testailua pidemmälle. Tälläset asiat muuten kyrsii peleissä. Peli saa olla vaikea, asioiden treenaaminen saa viedä aikaa, mutta sinnikkyyden tai kärsivällisyyden edellytys on perseestä. Kerran se kala meinaan nappasi ja ei siinä mitään ihmeellistä sinänsä ollut, mutta mietin että ei tätä saatana voi koko iltaa vetää ylös joten siima katkesi turhautumiseen. Ihan persettä. Helvetin vaikea mutta vartissa ylös jos vaan osaa. Vaikka ei sillä, ei tuo kalastus siinä nyt mikään erikoinen juttu ole. Sen saalistaminen vain isketään naamalle kun leiriytyy oikeassa paikassa, joten tuli "no helvetti koitetaas" fiilis. Meni siihenkin kaikkine ostoksineen ja testailuineen yksi ilta (about 2-3h) ihan turhaan Mutta nyt saa senkin jättää ja jos vaikka edistäisi tarinaa hiukan. Alun vierauden jälkeen taistelu on ihan sujuvaa puuhaa ja oikeastaan se joka pitää otteessaan. Hahmot on aika yhden tekeviä, juoni on osin jo hämärän peitossa pitkän peliajan takia,... Mutta örkkejä jaksaa mättää. Tosin käytännössä pystyt taioilla tekemään aika paljon tuhoa. Ostat vain esim. elixiriä perkeleesti ja yhdistät sen taikojen kanssa niin saat kunnon pommin useampia örkkejä vastaan. Rahasta kuitenkaan harvemmin tulee varsinaisesti pulaa. Vaikka eihän niitä taikojakaan jatkuvasti ole saatavilla, niin ei niitä koko aikaa tule käytettyä. Mutta jos esim. tulee kova kasa imperiumin sotilaita lentoalukseellaan ja haluaa ne nopeasti kumoon, heittää yhden elixiirillä maustetun valopallon sinne keskelle niin kaikki kaatuu suht varmasti. Pari warp iskua joskus joutuu heittää perään.
|
|
|
754
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Final Fantasy
|
: 01.02.2019 14:44
|
Miksi positiivisuus/innostuneisuus on oletusarvoisesti väärin ja kyynisyys oikein?
Ei se olekkaan. En mielestäni niin sanonutkaan eikä todellakaan ollut tarkoitus sanoa niin. Olenko saanut täällä jonkin sortin kyynisyyden auran päälleni kun kirjotukset otetaan niin vaikka en niin edes tarkoita Vai odottiko Epi vain että joku on naama väärällä hehkuttamisesta kuitenkin niin tuli puolustus refleksi
|
|
|
755
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Final Fantasy
|
: 01.02.2019 09:41
|
Pakko kyllä vähän ihailla Epin hypetystä kaikesta mikä liittyy NS:ään. FFVII on kuitenkin tullut jokaiselle laitteelle viimeisen 20 vuoden aikana lukuun ottamatta Nintendon laitteita ja silti pystyy kiittämään tästäkin S-E:tä. Ja siis omasta mielestä FFVII on tai on ainakin ollut parhaimpia pelejä mitä on ikinä julkaistu. Mutta tästä ei siltikään värähdä viisari mihinkään päin S-E saisi muutenkin keskittyä tuomaan muita kuin uudelleen julkaisuja. FFVII Remake kun on taas ihan eri juttu. Vähän alkaa pelottamaan että se ei edes ehdi tähän sukupolveen. Tai sitten se tulee kahdelle sukupolvelle ja sitten onkin ongelma heittääkö monta sataa tämän takia heti julkaisussa konsoliin. Konsoli markkinoiden päivitysversioiden entistä suurempi todennäköisyys ei siihen oikein houkuttele. Varsinkin jos peli tulee nykyisellekkin sukupolvelle. No, jos rahaa tietty sattuu olemaan sillä hetkellä, niin ihan se ja sama sitten, ostoon menee paras versio. Mutta saisivat nyt kertoa siitä jotain viimeistään E3:ssa...
|
|
|
756
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: Re: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni?
|
: 26.01.2019 13:31
|
Mitä nyt olen katsellut, niin hybridi Toyota Auris Touringin päästöt on alle 117g/km ja taas esim. jonkun Skoda Octavia dieselin on ~130 tienoilla. Kulutusta en ole hirveästi katsellut.
Mutta siis oma tilanne aika spesiaali, koska päästöjen määrä vaikuttaa suoraan leasing-kustannuksiin.
Kappas ensimmäinen hybridi joka tuntuu sellaiselta jonka voisi jopa ostaa. Vähän peruuttelen puheitani. Tai sanotaanko että päivitän Jokunen vuosi sitten tilanne oli eri. Mutta tuo ei tunnu huonolta autolta. Vähän pienempi tavaratila kuin Octavia Sedanissa (Skoda tekee ihmeitä Octavian tiloilla), mutta vain muutama kymmenen, vääntöä vähemmän kuin Octaviassa mutta tehoja enemmän,.. ei huono. Kulutuskin pitkälti samoissa. Varmaan vuoden sisään voisi alkaa miettimään auton vaihtoa, viimeistään vuoden päästä kun 200tkm alkaa kolkuttelemään Octavian mittarissa. Tuo Yaris hybrid ei olisi huono vaihtoehto. Itekkin olen noita leasing autoja katsellut, mutta niissä tulee kilometrit niin helposti vastaan kun auto kulkee about 25tkm vuodessa. Joten ihan sen takia on tullut enemmän vaan katseltua kuin oikeasti harkittua. Se helppous siinäkin kiehtoo. Jos olisi rahaa sellaisiin kilometreihin mitä se vaatisi, leasing olisi suht selvä vaihtoehto. Ei tarvisi ikinä huolehtia mistään huollon maksuista tai vara-autoista tai sitten siitä seuraavasta vaihdosta tms. Mutta eiköhän se tule kaupassa käytyä. Jos nyt ostaisi sellasen mitä voisi pitää kakkosautona muutaman vuoden päästä ja sitten ottaisi leasingin. Ja se pitäisi sitten ottaa melkeimpä tuo Yaris. Dieseliä ei kakkosautona kannata pitää. Mutta, ei tosiaan huono vaihtoehto tuo Yaris. Näin ilman koeajoa
|
|
|
757
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: Re: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni?
|
: 26.01.2019 00:10
|
Niin se vähän riippuu, että onko auto oma vai liisattu, ja että pitääkö itse maksaa bensat.
En ole löytänyt vielä vastaavan kokoista mutta yhtä vähän päästöjä aiheuttavaa dieseliä, kuin Toyotan farkku-hybridit. Maksan mieluusti huomattavasti pienemmän summan vuodessa ottamalla hybridin, vaikka olishan joku neliveto turbodiesel ihan kätevä.
Nyt heräsi uteliaisuus. Mikä Toyota on kyseessä?
|
|
|
758
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: Re: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni?
|
: 25.01.2019 20:49
|
Itselle se oma auto merkitsee lisääntynyttä vapautta lähteä nopeasti reissuun, liikkua nopeasti paikasta toiseen eikä tarvitse olla kavereitten armoilla, kun tarvitsee kyytiä tai rahtausapua.
Tiedän että tämäkin on hiukan näkökannasta kiinni, mutta siltikin sanon: Eihän sillä sähköautolla pääse nopeasti reissuun koska aina pitää varmistaa se tolppa ensin. Pahimmillaan olet bussilla perillä nopeammin, jos joudut jonottamaan tolpalla. Kaveriden armoilla ei tarvitse olla mutta tolppien armolla kyllä on. Ja siis tietysti tekniikan kehittyessä sähköautokin tulee olemaan tota mitä auto sinulle merkitsee, mutta jos ajattelet sähköauton olevan nyt tuota, itse uskon että rahat menisi aivan hukkaan. Mutta joo, seuraava autoni taitaa olla Toyotan hybridi-farkku, jonka tosin ajattelin ottaa firman kautta liisattuna.
Hybridi kiinnostaa meikäläistä vähemmän kuin täyssähkö Myönnän kyllä että en ole nyt pariin vuoteen näitä seuraillut, mutta erään työkaverin hybridi ostos loksautti omat leuat epäuskosta. Olin silloin vielä hybridien kannalla ja mietin itsekkin sellaista. Työkaveri oli ostanut (muistaakseni) Yaris hybridin. Totta kai kyselin jonkun ajan jälkeen että kuinka toimii ja mitä kuluttaa. Yllätys oli kova kun Yaris kulutti saman verran bensaa kuin meikäläisen Octavia dieseliä Eihän hybridissä siis ole mitään käytännön järkeä. Diesel on nykyään muutenkin vähäpäästöisempi kuin bensa koneet, pienhiukkasten ollen samoilla viivoilla (tästä löytyy juttua molempiin suuntiin), niin en löydä mitään järkeä ostaa autoa joka käyttää sähköä ja bensaa ja kuluttaa kuitenkin sitä bensaa saman verran kuin diesel auto dieseliä. Hybridi on automarkkinoiden kuningas siinä, että mitään muuta teknologiaa autoalalla ei myydä niin täysin mielikuvien varassa kuin sitä. Ja on uskomatonta kuinka hyvin se on toiminut. Ainakin alunperin. En tiedä onko tilanne muuttunut. EDIT: Tarkastin. 1.5l Yaris hybridi kuluttaa 4,8-5l 100 kilometrin matkalla, meikän 2013 vuoden (vanhempaa mallia) diesel kuluttaa about 4,5l/100km
|
|
|
759
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Metroid Prime 4 -hypeketju
|
: 25.01.2019 20:19
|
Vähän naurattaa, mutta pakko nostaa hattua silti rohkeudesta. Selkeästi ideana ei ole vain ottaa rahoja pelaajilta pois, kuten niin monien muiden jatko-osien kehittäjien kanssa.
Voisin kuvitella että alunperin oli jopa tarkoitus tuoda pelistä kunnon demo game awardseissa, mutta ongelmat näkyi jo silloin. Pari kuukautta yritettiin tehdä korjauksia ja sitten pillit pussiin ja Retrolle.
Suurin kysymys lienee että mitä tilalle tulee... Nintendo kuitenkin on suunnitellut julkaisunsa aika pilkun tarkasti, kuten muutkin konsoli julkaisija. Muilla vain on niitä korvaavia nimikkeitä enemmän kuin Nintendolla. Jo viime vuonna nähtiin minusta selvää hypen laskua, joten Pokemonilla on aika paljon harteilla. Ei toki mahdotonta Pokemonille hoitaa hommaa kotiin. Ainakin tyydyttävästi.
|
|
|
760
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: Sijoittaminen - how to get rich fast and easy?
|
: 24.01.2019 22:09
|
Ja noiden vartin kiertojen ja tiukkojen kellonaikamenojen perusteella siirryit vissiin puhumaan arkiajosta? Pitkä matkahan oli keskustelussa aiemmin, kun kaikki oletti sen olevan ainoa "haaste" sähköautoille. Eli montako sataa kilsaa autosi nielee tietä perus-maanantaissa? Pitkästä matkasta siis puhuin, mutta perus-maanantaina tulee vähintään 80km ajoa. Käytännössä se olisi varmaan kaksi tankkausta viikossa sähköautolla kun nyt selviää yhdellä. Joskus toki pidempäänkin, joten sähköautollakin kestäisi joskus yhdellä tankkauksella, mutta talvisin se olisi se kaksi vähintään. Nykydieselillä huristelee sen 1000km 55l tankilla. Ajatusleikkinä perhearki sähköautolla tuntuu painajaiselta. Jos on oma vuoro hakea kakarat hoidosta, se tankkaus pitää suunnitella etukäteen, koska silloin ei ole varttia puhumattakaan puolesta tunnista aikaa. Kaikki on työpäivästä pois tai vaihtoehtoisesti yöunista. - Monelta heräät huomenna? - Normaaliin aikaan. Ei kun vittu niin mun pitää tankata. Herään puolituntia aikasemmin. Arjen realiteetit huomioiden se puolituntia olisi todennäköisesti 45min. Ja sitten kun tolpalla edessä on yksi auto joudut kääntymään ympäri ja testaamaan iltapäivällä uudestaan tai heräämään seuraavana päivänä aikaisemmin. Ja näin kävisi, koska ihmiset tuppaa liikkumaan samoihin aikoihin. Käytännössä siinä kävisi varmaan niin että joutuisin yrittämään latausta joka päivä, koska se läheskään joka päivä onnistuisi. Tai sitten tekisin "tolppareissun" lähimpään markettiin illalla kun kakarat nukkuu ja kökkisin siellä 21:30-22:00. Itse hoitaisin yhden viikon työmatkat ja lapsenhaut lähes kokonaan ilman yhtään latausta tämän hetken parhaimmilla kantomatkoilla - jotka tosiaan paranevat joka mallilla entisestään, latauspaikkaverkoston tihentyessä. Eiköhän sitä kerran viikossa ehtisi jossain istahtaa lataamaan autonsa, jos ei jostain syystä voi latausmahdollisuutta kotiinsa hommata. Eli ihan ei edelleenkään aukea, miksi tuo kantosäde- ja latauskysymys tuntuu niin hankalalta.
Sinullahan ei ollut nyt autoa? Kuten oli aiemmin puhetta: Sähköauto on niille jotka ei autoa tarvi. Toi on muuten mielenkiintoinen pointti TK:lla että nykyinen tankkausbisnes ei nykysähköautoille yksinkertaisesti onnistu. Jos on automaatti jossa on 8 pistettä, se on paljon. Harvoin joutuu odottamaan yhtä ajajaa enempää. Sähköautoille se helvetin vähän. Kun yksi auto lataa yhdellä tolpalla, samassa ajassa nesteletkusta tankkaa 6 kertaa vähintään. Eli esimerkki automaatilla puolessa tunnissa 48 vs. 8 Häviää muuten tämän keskustelun myötä ne pienetkin ajatukset sähköauton hankinnasta EDIT: Sitäpaitsi 50 tonttua ei edes ole paljon jostakin täysin uudesta.
Ei se Mersun ostajalle ole, mutta normikuluttajalle se on. Suomen top-10 myydyimmistä autoista ei montaa yli 30 000€:n autoa löydä.
|
|
|
762
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: Sijoittaminen - how to get rich fast and easy?
|
: 23.01.2019 23:36
|
Se että laturi on joka kodissa on aika kaukainen ajatus. Lisäksi tässä on myös se perinteinen ongelma, että osa ei halua pistoketta kotiin kun ei ole sähköautoa ja osa ei halua sähköautoa kun ei ole pistoketta. Sitten kun latauspaikkoja on joka puolella ja lataus on nopeaa, kilometrimäärällä ei ole niin suurta väliä. Mutta nykyinen oma diesel vetää tankillisella about 1000km ja useimmat bensatkin mielestäni vähintään sen 700-800km tankillisella. Ja ne menee sen +-50km. Joten tuonne kun pääsisi näillä lataus paikoilla. Sitten kun lataus olisi mahdollista missä vaan viidessä minuutissa, niin kilometrimäärän vaatimus laskee. Sen myönnän että julkisten paikkojen lataus mahdollisuudet ovat lisääntyneet yllättävänkin nopeasti. Mutta laajassa skaalassa tällä ei ole merkitystä ennen kuin se on joka parkkiruudussa. Koska jos sitä ei voi jokainen auton omistaja tehdä 100% varmuudella silloin kun haluaa, se ei ole taattu palvelu. Koska silloin se tilanne tulee kun akku on tyhjä ja joudut jonottamaan siihen latauspisteeseen. Lisäksi en ole täysin vakuuttunut siitäkään että lataus pisteiden yhteensopivuus on aivan varmaa. Ainakaan kuluttaja hinnoilla toteutettuihin latauspisteisiin. Yritin tästä hiukan etsiä tietoa ja tulos oli ristiriitainen tieto, joten siitä voisi päätellä että standardit eivät ole vielä valmiita massa markkinoille. Tuo taksien akkukesto on lupaavaa, vaikka väitänkin että se on eri asia kuin sen tulevaisuuden kuluttaja teslan tai edes Model 3:n akku. Ja akusta huolta pitäminen pitää olla normaaliajon ulkopuolella tasolla "tee määräaikaishuollot". Vaikka uskonkin kyllä, että näin onkin. Tai ainakin tulee olemaan. Jo Xenonit on suljettu pelle pelottomilta sähkövirran takia, niin uskoisin että sähköautojen akut on sitä vielä varmemmin. Onko Tesla muuten antanut mitään takuuta akkukestolle? Tyyliin "Tämä kestää niin monta tuntia tai niin monta latausta"? Ja taksithan ei tule kovin nopeasti siirtymään sähköautoihin suurin joukoin. Tankilla pitää päästä menemään sen lähemmäs 1000km ja latauksen pitää olla nopeaa. Siinä duunissa aika ja kilometrit on aika kirjaimellisesti rahaa. Ja siis rauhotan nyt sen verran että rinnastan väitöksiä ennen kaikkea niihin poliitikkojen lupauksiin kuinka joka paikassa, Suomessakin, pitää siirtyä ja siirrytään asap sähköautoihin. Eihän ne ennusteet ole oikein realistisia. En väitä etteikö sähköauto olisi tulevaisuuden kulkupeli. Näinhän se tulee todennäköisesti olemaan. Itse uskon siihen. Mutta vielä sen toimivuus ja polttomoottorin korvaaja puheet on enemmän markkinointipuhetta kuin käytännön faktaa. Varsinkin Suomessa. Esim: SDP meinaa Suomeen 670t kpl sähköautoa vuoteen 2030 mennessä. Suomessa myydään hyvänä vuotena alle 130 000 uutta autoa vuodessa. Eli seuraavan 10 vuoden aikana kaikista autoista pitäisi myydä about puolet sähköautoja. Jos autojen myynti kokonaisuudessaan olisi ennen näkemättömän kovaa. Onnea sille. Viime vuonna täyssähköautoja myytiin 776kpl, yhteensä uusia autoja reipas 120t kpl. Erikoisena tilastotietona, maakaasuautot meni ohi, niitä myytiin 1161kpl. Myynnin pitäisi räjähtää että saataisiin tuo 670t kpl edes 2045 (vajaa 27t kpl vuodessa) kun SDP:n mukaan pitäisi olla 2milj. sähköautoa. Se tekee 80 000 uutta sähköautoa vuodessa alkaen ensi vuodesta Puheet kuin Trumpilla. Kohta sanovat että Venäjä maksaa ne autot. Eli: Ei vain ole realistisesti mahdollista että sähköautot yleistyisivät läheskään sitä tahtia mitä kovimmat puolustajat sanovat. Tai edes maltillisemmat. Muista asioista on tämän pohjalta vähän turha edes kiistellä.
|
|
|
763
|
Yleinen / Popkeskustelu / Vs: Sekalaiset pienet uutiset ja hype koskien elokuvia ja TV-sarjoja
|
: 23.01.2019 22:23
|
En tiedä kuinka yllättynyt Black Pantherin ehdokkuudesta lopulta pitäisi olla, koska katsoja lukujen saalistus on ollut joka vuosi, sanoisiko räyhkeämpää. Mutta jos genre mitenkään maistuu, eihän Balck Panther mikään huono elokuva ole. Vähintäänkin siis silloin jos tarkastellaan omassa genressään. Ei mikään vuoden elokuva tietenkään, mutta aikalailla yhtä suuri vitsi on Bohemian Rhapsody tuolla listalla. Itse en ole sitä nähnyt, mutta mitä on lueskellut sitä ei kannata katsoa jos ei ole bändin fani. Molemmat on ihan samasta syystä listalla: Hyvät katsoja luvut.
|
|
|
764
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: Sijoittaminen - how to get rich fast and easy?
|
: 23.01.2019 21:19
|
Nykyisten Teslojen benchmarkit olivat sci-fiä vielä vähän aikaa sitten (henk koht ne tuntuvat siltä vieläkin). Ihmettelen kyllä, miten joku voi olla niin skeptinen sähköautojen suhteen ottaen huomioon, miten lyhyessä ajassa tultiin mahdottomalta kuulostavalta hypeltä monille jo arkipäiväiseen käyttöön. Ja kyllä, se että kaupunkilaiset ostavat kalliita autoja on typerää, mutta pitäisi teidänkin ymmärtää, ettei järjellä ole mitään tekemistä ihmisten kulutustottumusten kanssa. Juuri niitä äänettömiä ja päästöttömiä Tesloja sinne kaupunkiin haluaa korvaamaan teini-corollat. Nousukkailla ja nuorilla jupeilla pitää olla siisti auto, ei niistä hihhuleita saa vielä sukupolveen... paitsi 50 tonnin seksikkäällä autolla. Sehän on samalla merkki menestyksestä ja ilmastotietoisuudesta Suomi on toki haasteellinen paikka omistaa sähköauto, ei siitä mihinkään pääse. Eihän sähköautossa itsessään ole mitään ihmeellistä. Teknologia on ollu jo kauan olemassa, tahto on vain puuttunut. Nyt näistä on puhuttu ja myyty muutaman vuoden ja aiheet pysyy samana: Liian pieni kantama, liian vähän latauspaikkoja, liian kallis, jne. Ainoa mikä on poistunut niin kylmässä toimimisesta ei ole puhuttu niin paljon kuin aikaisemmin. Se on ilmeisesti siis parantunut selvästi. Ja en nyt tiedä missä kuplassa elät, mutta eihän suurimmalla osalla tällä pallolla ole varaa laittaa uuteen autoon rahaa, vaikka se olisi kuinka trendikästä. Suomalaisten pitäisi olla suht hyvin toimeentulevia, niin ostetun auton keskimääräinen hinta on alle 10t€. Oliko jopa jotain 6t€. Menee vuosia ennen kuin sähköautoa saa edes käytettynä tuohon hintaan. Jo siksikin kun eihän niillä yksinkertaisesti pysty ajamaan päivässä niin paljon kuin polttomoottorilla. Siitäkin tulee mielenkiintoista kuinka pitkäikäisiä sähköautot tulevat olemaan. Eurooppalaisen tallaajan auton keski-ikä taitaa olla lähellä 10 vuotta, Suomessa enemmän. Ei kuulosta kovin kummoiselta sähköautomarkkinalta. Yksi pelastus voisi olla että leasing yleistyisi. Mutta lopulta jos porukka menisi siihen, sitten kaupoilla olisi kasa 3 vuotta vanhoja sähköautoja joita kukaan ei osta, eli leasing hinnat nousisi ja siitäkin luovuttaisiin. Olisi mielenkiintoista kuulla, onko joku oikeasti miettinyt kuinka sähköautoista voi tulla koko kansan kulkupeli. Edes Suomessa. Matkassa on niin monta "muttaa" ja "kuinka ihmeessä" muuttujaa joihin keneltäkään ei tunnu tulevan todellisia vastauksia, että usko niiden leviämiseen on ihan hypen varassa. "Näin me tehdään ja tähän tähdätään. En tiedä kuinka mutta näin tehdään ja tää on kova juttu." Lupaavaa... Huvittavinta on että vihreistä on tullut kovia autoihmisiä äkkiä joita kuunnellaan nyt ja ne jotka ovat autoja ajaneet ja käyttäneet niitä, sivuutetaan surutta. Vai onko Zoukka kuullut jotain muutakin vastauksia noihin nostamiini epäkohtiin kuin "Näin me tehdään."? Usko tuntuu olevan niin kova, että alan oikeasti epäilemään että multa on vain menny jotain ohi. Vai olenko ymmärtänyt jotain perustavan laatuista automarkkinoista väärin? Sekin voi toki olla, en oikeasti ole autoasiantuntija, olen vain käyttänyt autoja about 18 vuotta ja ostanut muutaman.
|
|
|
765
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: Sijoittaminen - how to get rich fast and easy?
|
: 21.01.2019 23:19
|
Mutta jaksanko ostaa autoa? Se on vähän kuin palaisi aikakoneella 90-luvulle. Omistin auton viimeksi noin 10 vuotta sitten, sen jälkeen kun sen paskan ajoin romuttamon paaliin en ole uutta ostanut. Perheelliset ja Kehä III:n ulkopuoliset toki sen ostavat, mutta kaupunkilaiselle oma auto on aika iso ja turha rahareikä, oli se sitten sähköllä tai bensalla. Tää on myös se syy miksi en ole itse sijoitanut (ainakaan vielä) suoriin automerkkeihin. Ei ole kristallipalloa kuka tulee kasvamaan, voittaako sähkö polttomottorit ja tuleeko autojen määrä edes nousemaan tästä. Autoteollisuudelle osia toimittaviin korkean jalostusasteen firmoihin olen kyllä panostanut. Nää tulee selviämään taloudesta, vaikka itse autoteollisuus menisikin mihin suuntaan vain.
Tämäkin on osa Teslan ja sähköautojen paradoksia. Käytännössä ne ovat vain kaupunkilaisille, mutta kaupunkilaiset eivät halua autoa. Koko sähköauton käytännön konsepti tuntuu mahdottomalta tai vähintäänkin epäkäytännölliseltä. 1. Pitäisi olla kaikille, mutta läheskään kaikilla ei ole siihen varaa. 2. Autolla kuuluu liikkua pitkiä matkoja ja paikoissa joissa ei ole julkista, mutta perussähköautolla ei pääse pitkiä matkoja, eikä latauspaikkoja ole vieläkään tarpeeksi tiheästi ja lautaus kestää 30-60min. Eli se on auto kaupunkiin. Eli auto niille jotka autoa eivät tarvitse. 3. Pitäisi laskea liikenteen päästöjä, mutta se energiamäärä mitä kaikki autot tarvisivat vaatii enemmän kuin vain parempaa akkuteknologiaa, se vaatiin kaiken energian mitä saadaan. Puhumattakaan siitä mitä akkujen valmistus tekee pallolle. Ja tälläisen energia pompun jälkeen, sähkön hinta pomppaa kurkkuun niin että ei saa henkeä. Ja totta kai, hinta varmasti laskee kun mallit ja teknologia kehittyy. Ja autoista saadaan tehosuhteeltaan parempia ja niillä pääsee pitkiä matkoja. Mutta siltikään kuvitelmat ei ole energia tai materiaali vaatimusten vuoksi realistisia. Akkuja ei saada tarpeeksi nopeasti valmiiksi vaikka kuinka yrittäisi. Omavarainen energia ei meinaa pohjoisessa riittää talvisin nytkään, niin kuinka Suomessakin käy kun kaduilla menisi 5 miljoonaa sähköautoa. Sähköauto on kaunis idea ja se mihin totta kai kannattaa pyrkiä, ilmastonmuutoksen takiakin, mutta energian riittävyys ja akkujen teknologian parantaminen pitää ratkaista ensin. Muuten alkaa nousemaan hiilivoimalaitoksia entistä enemmän. Dieselistä kun saadaan nykyään osa jo McDonaldsin roskiksesta.
|
|
|
766
|
Yleinen / Vapaa sana / Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni?
|
: 21.01.2019 20:05
|
Myönnän että itseä vaivaa skeptisyys koko sähköautoa kohtaan. Siis tuotteena. Sehän on käytännössä suurimpia maailmanlaajuisia kusetuksia mitä maailma on nähnyt. Toki se ajatus siellä taustalla on kaunis, oikea ja lopulta toteutettavissakin, mutta eihän se näillä eväillä ole lähelläkään vielä. Autot maksaa hyvin yli 30t€, lataus ei kestä yhtäpitkälle, latausstandardit hakusessa (mieti jos et pystyisi tankkaamaan joka bensa-asemalla) ja sitten se suurin: Sähköauto ei ole oletusarvoisesti saasteetonta ajoa.
Jos sähköautot lisääntyy sitä tahtiä mitä puhutaan, maailmassa tulee olemaan mieletön energia vaje, tai sähköautot lopulta saastuttaa enemmän kuin polttomoottoriautot, kun otetaan huomioon energian lähde. Tosin näillä hinnoilla sähköautojen yleistyminen tai tavoitteet niiden lisääntymiselle on parhaimmillaankin helvetinmoista optimismia. Käytännössä se on vain pisteiden keruuta.
Itselle ei ainakaan tule sähköautoa ennen kuin se on pakko. Bensan voisi ottaa jos ei muuta ole, mutta paras olisi diesel. En oikein ymmärrä mistä ihmeestä dieselin haukuminen tulee. Onko jossain joku rikas sähköautopatenttien päällä istuja (Musk?) joka heittelee propagandaa dieseliä kohtaan. Se ei todellakaan ole niin paha mitä kaikki kiellot antaa ymmärtää. Edes pienhiukkaspäästöissä.
Tuosta asenteessakin voi siis olla osansa että en Teslaan luota oikein millään tavalla tai tasolla. Toki Musk on hieno visionääri ja ideoita ja halua löytyy, mutta ei niillä mitään tehdä jos lopulta loppuu raha. Ja tällä tahdilla se loppuu nopeasti. Mutta kuten mainitsittekin, Tesla brändinä on kova. Ja se tosiaan lähes on yhtä kuin täyssähköauto. Joten sillä on aina arvoa. Mutta ei se pelkkä brändi tuo rahaa jos sitä kantava tuote ei ole kunnossa. Siksi uskonkin että brändi myydään toiselle valmistajalle. Ja firma hoitaa innovoinnin ja patenttien keksimisen. Jos tuollainen kauppa tulisi, osaketta voisi ostaakkin. Samoin sitä joka brändin ostaa.
Ja se autojen päivitys... toki tämäkin mielipide voi johtua asenteesta, tai siitä että töissä kuulee aikamoista perseilyä tietoturvassa (autoissakin), mutta autojen päivitys ilman fyysistä piuhaa tai tehtaalla käyntiä (OTA päivitys),... ei saatana. Luottaisitko tietokoneesi softaan 120km/h nopeudessa? Sitähän se olisi. Pelottaa aika helvetisti koko ajatus.
Mode-EDIT: Ketjun startti splitattu sijoitustriidistä. -Sharkie
|
|
|
767
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: Sijoittaminen - how to get rich fast and easy?
|
: 20.01.2019 16:10
|
Verkkiksen suuret markkinointi panostukset ymmärtääkseni johtuu Powerista, joka tekee ilmeisesti heikompaa tulosta kuin verkkis. Ja verkkis kuitenkin kasvaa koko ajan. Ja verkkiksen kulurakenne on huokempi kuin Powerin. Eli tällä hetkellä ei näytä siltä että verkkiksellä olisi ongelmia pysyä kilpailussa mukana. Toki kasvu on laskenut ja P/E -luvut alkaa olemaan jo aika korkealla kasvu ennusteisiin nähden, mutta tälä tahdilla verkkis jaksaa. Kysymys on oikeastaan kuinka pitkään Power jaksaa. Ja kuinka Gigantti pysyy huipulla. Sinnekkin tullut juuri uusi toimari Suomeen Norjasta jonka pitäisi pystyä Rytkösen tahtiin jolla on melkein 20 vuoden kokemus Gigantin toimarina ja suomalaisten kulutustottumuksista. Tässä voisi hyvinkin olla verkkiksenkin paikka. Tietty myönnän senkin, että verkkiksen toimarikin on juuri vaihtunut, joka ei ehkä tullut parhaimpaan aikaan.
Teslaan en ole luottanut ikinä. En tiedä johtuuko sen arvo Muskin puheista ja sen luomasta hypestä, mutta en ole oikein ikinä ymmärtänyt sen vetoa. "Koko kansan" sähköauto 40t€.... justiinsa. Ja sekään ei ilmeisesti ole ihan niin laadukas mitä hypen perusteella antaisi olettaa. Merkillä on toki arvoa, juurikin hypen vuoksi, mutta ei niin paljoa että se selittäisi arvon. Kukaan ei edes osta sitä pois näillä hinnoilla. Voisin kuvitella että merkki ja ehkä tuotantolinjat myydään jossain vaiheessa jollekkin toiselle valmistajalle ja Tesla yrityksenä (en tiedä olisiko nimi enää sama) jatkaa akkuvalmistajana ja (ehkä) teknologia kehittäjänä. Auton valmistukseen Teslassa en enää usko 10 vuoden päähän. Näillä tappioilla on hyvä jos kestää 5 vuotta. Sitten Tesla voisi olla ostopaperi.
|
|
|
768
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: Sijoittaminen - how to get rich fast and easy?
|
: 19.01.2019 22:08
|
Powerin kilpailukyky tai markkinointivoimat on selkeästi yllättänyt verkkiksen. Ymmärtääkseni Power vetää aika pitkälti tappiolla tällä hetkellä ja lyö itseään ihmisten mieliin. Tämän vuoden aikana kai pitäisi loppua velaksi kauppaaminen ja pitäisi saada kelkka käännettyä. Tai mitä nyt Inderesin juttuja on lukenut.
Verkkiksella on ymmärtääkseni halvin kustannusrakenne. Aika reippaastikkin. Gigantti tulee perässä ja Power Gigantin perässä. Gigantilla ja Powerilla on vielä kymmeniä myymälöitä ja verkkiksellä kourallinen, joten bisnes ei ole läheskään yhtä kallista verkkikselle. Eli kun heikot ajat tulee, uskoisin että verkkiksellä on silti parhaat mahdollisuudet pitää hinnat alhaalla ja tehdä vielä voittoa. Vaikka marginaalit laskisikin. Kasvuyrityksestä tällöin ei toiki voi puhua enää. Osakkeen hintakin tosin alkaa olemaan jo halvempi kuin kasvu yrityksillä. P/E tällä hetkellä alle 20. P/S 0,42 ja P/B 4,38. Omalla amatööritulkinnalla ihan kelpo lukuja ja lupaavampia kuin Nasdaq Helsinki luvut. Toki P/E on hiukan korkea edelleen, mutta Nasdaq Helsinki P/E on päälle 20, niin ei se trendistä tai yleisestä tilasta juurikaan poikkea.
Kuten sanoin tuolla aikaisemminkin, verkkis ei tunnu olevan sijoittajien suosiossa tällä hetkellä. Johtuu ilmeisesti Inderesin kovistä suosituksista ja sen jälkeisestä heikommista tuloksista (ei kuitenkaan huonoista). Toki itsekkin katselen vielä, todennäköisesti tulee lisää alas, mutta lukujen valossa huonosta sijoituksesta ei oman "amatöörimutun" mieliestä ole kyse.
|
|
|
769
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: Politiikka - eduskuntavaalit 2011 ja eteenpäin
|
: 17.01.2019 22:26
|
Se on Sinisissä pahinta että yrittävät hyötyä vähän joka suunnalta, eivätkä aja vain omaa asiaansa. Olen seuraillut puolueita somessa jonkin aikaa ja lueskellut juttuja kun ehtiää, niin Siniset postailee eniten ja monet asiat liittyvät siihen mitä muut tekevät. Sinisten (eli käytännössä perussuomalaisten) hallitusmenestyksestä on paha sanoa, koska talutus nuorassahan ovat siellä olleet. Muutamaa asiaa ovat saaneet ajaa ja niihin olen useimmiten ollut tyytyväinen. Toki olisi voinut taistella jo persuissa tuulimyllyjä vastaan, mutta sillähän olisi ollut aika pikainen loppu. Tietty on aika "sopivaa" syyttää huonoista jutuista sitä että "olivat vain pakon edessä" ja hyvistä asioista antaa kunnia, mutta politiikan realiteetit muistaen... ei se kaukaa ole haettu. Elosta en perusta oikein itsekkään. Kaveri vaikuttaa vähän kakaralta aikuisten joukossa ja mennyt sinne mihin aikuiset ovat neuvoneet. Tuntuu juuri sellaiselta että kertoo muiden mielipiteitä eikä omaa ajatusta ole juuri siunaantunut. Tiedä sitten... Mahtaakohan kaveri pyöriä täällä? Pelaajan palstoilla aikoinaan oli mielestäni Eikö tänne siirtyminen sopisi aika hyvin samaan linjaan mistä Sinisetkin syntyi Mutta esim. Sinisten ehdotus uusista maahanmuuttajien tai pakolaisten vastaanotosta oli mielestäni ihan fiksu. Ja toivat sen heti esiin kun keskusta ja kokoomus pyöritteli sanoja, samoin SDP. Perussuomalaisten rivit melkein pelottaa. Suomen sisun jäseniä (tiedän, Halla-Ahokin on), evoluution kieltäjiä, jotain helvetin "saunaskandaaleja".... joskus en oikeasti tiedä yritetäänkö siellä hyötyä joka asiasta vai ollaanko siellä vain tyhmiä. En tosin tiedä kumpi on pahempi. Myönnän kyllä että Halla-Aho houkuttelee, koska mies on varmaan ainoa poliitikko joka heittää aina faktaa pöytään, kun muilta tulee sanojen pyörittelyä (joista Rinne ja Soini pahimpia). Olin jo melkein Vihreiden kannalla jossain vaiheessa, mutta sitten joku niistä meni lentokoneeseen ja sitten aloin miettimään vähän tarkemmin... Heikossa oli toki, mutta eipä se mielenkiinto ehtinyt nousemaan siitä korkeammalle.
|
|
|
770
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: Politiikka - eduskuntavaalit 2011 ja eteenpäin
|
: 17.01.2019 17:11
|
On aika erikoista että piti tulla lasten raiskauksia että ongelma myönnetään. Täysi-ikäisten naisten raiskaukset eivät riittäneet. Tilastot kun puhuvat ihan samaa molemmissa tapauksissa. Nyt kunhan osaavat olla sanomatta "mitä mä sanoin" -tyylisiä kommentteja vaan tekisivät oikeasti jotain porukassa. On alkanut vähän kyrsimään tämä politiikan itsekehuinen asenne. Me tehtiin sitä ja me tehtiin tätä. Naurettavimpana esimerkkinä keskustan Suomenmaa lehden juttu: Jussi Halla-aho unohtaa oman vastuunsa. Suomenmaa heittää ihan pokkana Halla-ahosta "Hän ei ole kuitenkaan irtisanoutunut hallitusohjelmasta eikä turvapaikka-ohjelmasta missään vaiheessa". Kovaa propagandaa. Siniset jakoi tämän oikein facebook tilillään joka antoi lievästi nuijan kuvan koko sinisistä. Yleisesti tällä hetkellä on mielessä että meikäläisen ääni menee kaikesta huolimatta sinisille. Koomuksen linja on sama kuin nykyisen hallituksen linja, Keskustan juttuihin en vaan luota enää, persut on täynnä hulluja (poikkeuksena Halla-Aho), vasemmisto taas kalastelee niin kovalla kädellä ääniä tällä hetkellä että niiden jutut on ihan utopiaa. Eikä vasemmisto vieläkään tunnu myöntävän että maahanmuutto ja varsinkin turvapaikka menettelyt pitää uudistaa aika kovalla kädellä. Siniset hakee huomiota vähän turhankin kovasti ja yrittää tehdä eroa vieläkin kovemmin persuihin, mutta asiapuoli sielä tuntuu olevan suht hyvin kunnossa.
|
|
|
771
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: Sijoittaminen - how to get rich fast and easy?
|
: 11.01.2019 09:38
|
Näinhän se tuntuu olevan. Meikällä YTD 5,5% plussalla. Porukalla käteistä kun salkut siivottiin loppuvuodesta, joten nyt ostetaan. Ilmiö on sinänsä hassu, koska se toistuu aina. Luulisi että porukka ostaisi heti jotain joulun välipäivinä kun kurssit on alhaalla ja tamminuussa olisi luvassa nousu. Toki tämä poistaisi tammikuun nousun (jos tästä on kyse).
En tiedä johtuuko juuri tammikuun noususta, mutta tuntuu että asenne markkinoilla olisi muutenkin vähän positiivisempi kuin viime vuoden lopussa. Voisi ajatella että tämä kantaisi helmi-maaliskuulle asti. Sitten tulee joulun tulokset jotka tulee olemaan mielenkiintoisia. Uteliaisuuden vuoksi suutin mielenkiinto on itsellä verkkiksen osakkeessa. Tuntuu että sieltä pitäisi tulla selvä odotusten ylitys että kurssi pysyisi edes ennallaan.
|
|
|
773
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Nintendo Direct -tilaisuudet
|
: 08.01.2019 17:10
|
Veikkaan että Metroid Primesta ei kuulla tänäkään vuonna mitään. Sama juttu Bayonetta 3:n kanssa. Tänä vuonna tulee Pokemon RPG ja siihen panostetaan ja sitä viedään eteenpäin. Päälle muutama pienempi nimike kuten Luigis Mansion 3, about 5 remakea WiiU:lta ja/tai GC:ltä ja loput on 3rd partyjen varassa. B3:lla ehkä vähän paremmat mahdollisuudet koska on 3rd party. Mutta Primen osalta, niin onhan se nähty että Nintendo sirottelee kovimmat nimensä aika laajalle aikajänteelle. Tänä vuonna kun tulee loppu vuodesta Pokemon, Nintendo ei tuo rinnalle Metroid Primea, edes sotkemaan Pokemonin hypeä. Primen vuosi on 2020 ja sitten onkin jo Switch 2:n aika ja kierros alkaa alusta peleillä Zelda, Mario, Mario Kart, Smash, Metroid, ehkä Splatoon. Vaikka ei sillä, näinhän Sony ja M$:kin pitkälti taitaa tehdä, mutta sitä ei vain huomaa kun 3rd party tuki on parempi.
|
|
|
774
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: Sijoittaminen - how to get rich fast and easy?
|
: 04.01.2019 11:45
|
Pahaa teki välillä katsoa vierestä, kun jotkut kaverit ja kollegat kävivät viikkoja kierroksilla.
Tämäkin on oikeastaan asia josta en ikinä varsinaisesti ole kärsinyt. Lahjojen miettiminen on joskus voi olla raastavaa (sekin lähinnä vain vaimolle) kun ei vaan keksi, mutta joulun aika ja lahjojen ostaminen ja hankinta, eli rahan käyttö ei ole suuremmin ikinä tuonut itselle harmaita hiuksia. Toki on jouluruuhkat jne. mutta siinä vaiheessa kun on autolle saanut parkkipaikan, oma pää osaa heittää aika rennon vaihteen päälle ja sitten lompsin kaupasta kauppaan kuunnellen joulumusaa ja joulufiilistä siemaillen. Se on toki oma juttunsa jos kakarat on mukana ja pitäisi ostaa jotain. Se sellasta että sitä ei kestä kuin 5min ja hermot on aivan riekaleina. Siksi jos menee kakaroiden kanssa katsomaan joulupukkiakin jonnekkin, se on vain se ja vain ne kakarat sen reissun tarkoitus, niin silloin siitä selviää järjissään.
|
|
|
775
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: Sijoittaminen - how to get rich fast and easy?
|
: 04.01.2019 10:12
|
Itsellä on aika päinvastainen elämän asenne Olen aina ollut ja uskoisin että jollain tavalla tulen aina olemaankin materialisti. Pidän tuotteesta kun sitä voi konkreettisesti tutkia käsissään. Lisäksi haluan pitää ostamani tuotteen itselläni, en jossain vaiheessa hajoavalla kovolla tai pilven reunalla. Tälläkin hetkellä konsoleita löytyy 9 vai 10 kpl kotoa, pelejä en ole ikinä laskenut mutta tuskin nyt sata fyysistä menee rikki, elokuvia hyllyssä on 400-500kpl, kirjoja ei ole paljoa mutta mistään niistä en ole luopunut mitä olen ostanut, sarjakuvia jonkin verran, musiikkia vain kourallinen. Tämän lisäksi haaveilen tietenkin jatkuvasti "mancavesta" jonka voin laittaa sellaiseksi kuin mieli tekee milloin minkäkin teeman mukaisesti. Jos rahaa olisi omakotitalo olisi selviö, mutta kun ei ole (joka kertoo lähtöpalkasta paljon, kun korotuksia on tullut) niin seuraavakin on todennäköisesti 70-80-luvulla rakennettu rivitalo jossa mahdollisuus toteuttaa itseään on vain kakaroilla. Kakarat on oikeastaan lisännyt kulutusta, vaikka voisi luulla että tavaran määrä saisi heräämään sen järjettömyyteen. Ei sillä, onhan se osaltaan järjetöntä, mutta näissä tapauksissa vaikka ostettava asia on usein konkreettinen tuote, itse tulee ostettua helppoutta. Kakaroille (4v ja 6v) on omat tabletit koska se on niin helvetin paljon helpompaa, auto on siksi kun se vaan on niin helvetin paljon helpompaa, isompi kämppä olisi saatava koska se olisi vain niin helvetin paljon helpompaa, "käsi-imuri" löytyy normaalin imurin lisäksi koska se on vain niin helvetin paljon helpompaa kun paskaa on koko ajan joka puolella. Tämän vuoksi olen myös suuri "raha tuo onnen" filosofian kannattaja, koska se vain tekee elämästä niin helvetin paljon helpompaa. Toki muutenkin mukavamman. Tosin myönnän että olen alkanut viime aikoina ajattelemaan esim. pelien fyysisyyden tarpeellisuutta. Nykyään pelien tarjonta verkossa on niin mielettömän laaja ja kattava, että fyysisyydelle ei käytännön tarvetta ole. Elokuvia kulutan eri tavalla, joten niiden fyysisyydestä en ihan heti luopuisi. Itse kun katson samoja elokuvia monta kertaa. Ja varsinkin kun puhutaan vanhemmista elokuvista, fyysinen levy on monessa tapauksessa ainoa mahdollisuus katsoa elokuva. Pelejä en kuluta samalla tavalla. Se on usein kerran läpi ja that's it. Tai en useimmiten ainakaan palaa niihin. Ja jos palaan, näin tekee useimmat muutkin ja silloin siitä on aina jokin versio pilkkahinnalla tarjolla (eilen ostin Settlers IV:n GOGista). Pienenä vastapainona, en ole matkustanut lentokoneella varmaan neljään vuoteen. Eikä oikeastaan ole suunnitelmia matkustaakaan. Osin mielenkiinnon ja osin käytännön asioidenkin vuoksi.
|
|
|
776
|
Yleinen / Popkeskustelu / Vs: Kirjallisuus, food for thought.
|
: 03.01.2019 22:12
|
Ollilalla oli kai joitain eriäviä mielipiteitä tapahtumista, mutta sen ymmärtää, mikäli Siilasmaan kertoma Ollilasta on totta.
Jotain pahasti Siilasmaan ja Ollilan välillä on kyllä ristissä. Huomasin heti kirjan alussa että Siilasmaa ei ainakaan nimeltä Ollilaa kiittänyt kirjan muutaman kymmenen nimen listassa, joten eivät taida tulla toimeen vieläkään keskenään. En tiedä onko siellä jotain henkilökohtaista, vai oliko johtamistavat vain niin erilaisia jolloin jomman kumman tai molempien egot ei sitä kestänyt. Luonnollisesti Siilasmaasta saa kirjassa diplomaattisemman kuvan kuin Ollilasta, mutta tiedä sitten miten oikeasti kalistelivat miekkoja. Vaikka onhan sekin sanottava että Ollilahan on ihan yleisesti jo mielletty mulkuksi äijäksi. Oli se sitten johtajan ominaisuus tai ei.
|
|
|
777
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: Re: Sijoittaminen - how to get rich fast and easy?
|
: 03.01.2019 12:38
|
JayeizHille onnittelut ylennyksestä! Maistuu aina hyvältä, itekin sain alkuvuodesta 2018 yhden ylennyksen ja taisi 2018 tulla jopa kaksi palkankorotusta, mikä maistuu aina. Jostain syystä rahaa jää edelleen sama määrä käteen, mikä lie vamma aivoissa kun menot nousee tulojen mukaan samaa tahtia. Kiitän. Hehe, klassinen elintason automaattinosto tulojen noustessa. Allekirjoittanut nappasi kans vuodenvaihteessa ihan mukavan palkkatarkastuksen, ja samalla tehtiin kehityssuunnitelma vastuullisempaan rooliin pomon kanssa, mikä tuo mukavasti tavoitteellisuutta ja uusia tuulia työpäiviin. Lautalaisilla ns. hyvä pössis!
Tämä pitää kyllä harvinaisen hyvin paikkansa. Vähän enemmän jää käteen, kun on tullut reippaasti liksaa lisää tässä parin vuoden sisään, mutta ei siitä sitä 2/3 osaa kyllä käteen jää mitä verojen jälkeen pitäisi tulla enemmän. Tosin tunnistan oman rahan käytönkin aika hyvin sellaiseksi, että en osaa sitä käyttää hillitysti. Toki käytän joskus typeryyksiin asti turhaa aikaa joidenkin ostosten miettimiseen, mutta viime aikoina 0-100€ ostokset on tehty hyvinkin vapaasti jos siltä on tuntunut. Ja nopeastihan se palaa jos ei kato mihin laittaa rahansa. Se harmittaa kun olisi saanut sijoitustilillekkin aika paljon kovemman käteisvaran, kun nyt on aika nollissa seuraavat pari kuukautta. TV-kuumekkin iskee taas pikku hiljaa Ihan asiaankin niin onko kukaan huomannu outoja pomppuja joissain suomalaisissa osakkeissa? Jostain osakkeesta sanottiin ihan uutisissa että joku oli ostanut yhden osakkeen kovaan hintaan. Tänään huomasin että Digia oli pompannu kun joku oli ostanu 14 osaketta yli 4% korkeemmalla hinnalla mitä sen hetkinen kurssi oli. Mietin että onkohan tälläinen yleistäkin? Ja yrittääkö joku oikeasti saada kurssia nousuun tällä tavalla?
|
|
|
778
|
Yleinen / Popkeskustelu / Vs: Kirjallisuus, food for thought.
|
: 03.01.2019 11:55
|
Meikällä on jäänyt lukeminen vähän heikolle viime aikoina ja on parhaimmillaan ollut kolme kirjaa kesken kun ajatus ja mielenkiinto harhailee eri aiheisiin. Mutta joulun aikaan otin työn alle jo kirjamessuilta ostetun Risto Siilasmaan Paranoidi optimisti. Oikeastaan jopa yllätyin että sain sen loppuun asti, koska loppujen lopuksi aihe oli hyvin oppikirjamainen. Joka oli siis johtaminen. Paljon pelasti se että se oli sekoitettu Nokian tuhon ja uuden nousun raameihin. Ja oliha se mielenkiintoinen kun sen jaksoi loppuun asti lukea. Nokian osalta varsinkin, mutta myös Siilasmaan pointtien vuoksi. En nyt tietty sanoisi että mitään mullistavaa tietoa siitä sai, mutta mielenkiintoista lukea kuinka huipulla toimitaan. Esim. mitä Nokia & M$ kauppojen neuvottelujen raameista ja käänteistä kerrottiin.
Erikoisinta oli kuinka erilaisen kuvan henkilöistä sai kirjasta kuin mitä itse oli muodostanut. Tai no, ei sinänsä ehkä yllätys, mutta jos kirjasta pitää edes osa paikkansa henkilöiden osalta, ei voi kun surullisena miettiä median nykytilaa. Käytännössä media ei aja asiaansa ollenkaan, koska vaikka se asiakin oli mukana, suurin osa jutuista oli ihan silkkaa paskaa. Ja uskon että varsinkin kun puhutaan siitä kuinka joku henkilö kokee toisen henkilön (Siilasmaa koki kirjassa mainitut henkilöt) siihen sekoittuu paljon mielidettä ja ihmiset käyttäytyvät erilailla eri henkilöiden kanssa. Mutta silti jo ihan kirjojen faktojen perusteella moni median kirjoittama juttu oli ihan paskaa. Toki on tiedossa että media ja journalismi on nykyään enemmän klikkien keräänmistä kuin oikeaa faktojen välitystä, mutta tämä jotenkin korostaa sitä vielä niin paljon, että tuntuu että yhtäkään sensaatiohakuista otsikkoa (80-90% kaikista jutuista) ei kannattaisi klikata tai lukea ollenkaan.
Mutta itse kirjaa takaisin. Siitä löytyy myös mielenkiintoista tietoa mitä Nokia & M$ ja Nokia & Alcatel-Lucent kaupasta ei mediasta saanut lukea. Esim. Nokia kaupat oli kyllä vedetty niin hienosti Nokian osalta, että ei voi kuin hattua nostaa. Tietty tässä on sekin, että kun kirjan kirjoittaja (tai sanelija?) on Nokian hallituksen nykyinen puheenjohtaja ja kauppojen pääasiallinen vetäjä Nokian puolelta, tekstissä on varmasti vedetty vähän kotiinkin päin. Mutta jo ihan faktat lueteltuna (ja tiedetty lopputulos) saa kaupasta aika hyvän kuvan Nokian osalta.
Mutta ihan mielenkiintoinen kirja siis. Johtajuudestahan se tosiaan kertoo ja käytännön tapaukset on otettu Nokian murroksesta. Osittain löytyy toistoakin, koska "Paranoidi optimismi" on todellakin ajattelutapa johon Siilasmaa tuntuu uskovan.
|
|
|
779
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: Sijoittaminen - how to get rich fast and easy?
|
: 01.01.2019 22:26
|
Olisiko JayeizHilla paikka tässä laskea keskimääräistä hankintahintaa ja ostaa lisää, nyt kun valittuja osakkeita saa alennuksella? Vai mieluimin ostaa sitten kun kurssit ovat nouseet 100%? Toki ei se tuottoa takaa, että halvalla ostaa No tämähän se pitkäjänteisen sijoittajan sääntö olisi. Itse tunnun harjoittelevan sitä päivittäin Mutta oikeastaan mietin enemmän sitä myymistä aina kuin oikeasti myyn. Tosin Nokiat ja verkkiksen kovimmissa laskuissa myin kertaalleen molemmista kaikki. Muistaakseni Nokian myynnillä ja uudelleen ostolla tienasinkin jotain, mutta verkkiksen myynnissä taisi olla aika 50/50. Mutta nytkin laput jäi salkkuun enkä mitään myynyt, joten eiköhän näillä mennä. Sitten jos helmikuussa olisi rahaa heittää vähän osaketilille niin saisi juurikin sitä keskihintaa alemmas. Ja tuli tuossa ylläripyllärinä ylennys ja palkankorotus ennen lomia niin eiköhän sen turvilla päästä helmikuussa taas "pelaamaan"
|
|
|
780
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: Sijoittaminen - how to get rich fast and easy?
|
: 28.12.2018 09:34
|
Oma mutu muuttuu melkein päivittäin ja ajatukset ostosta ja myynnistä vaihtelee lähes samaa tahtia. Olenkin nähnyt parhaaksi olla katsomatta sijoitustiliä oikeastaan ollenkaan vähään aikaan. Metsä Board on reilu 25% tappiolla, Sampo reilu 15%, Nokian Renkaan lähes 30% ja trendi on muutenkin aika punaista omassa salkussa... Myymistä ei siis kannata enää harkita oikeastaan kuin verottajan vuoksi. Ei sillä että tänä vuonna voittoa olisi tullut mistään, mutta noista saisi hiukan varaa viideksi vuodeksi kuitenkin. Kaikkihan kuitenkin ottaa tulevaisuudessa kovat voitot Sinänsä uskon että lasku jatkuu ensi vuonna. Elvytys loppui, korot nousee,... toki markkinat tuntuu olevan lähes yhtä sekaisin kuin itsekkin, eli ensin tulee kova lasku ja seuraavana päivänä Down tekee nousu ennätyksiä Mahdotonta sanoa miten markkinat reagoi vastaisuudessa. Ei edes tiedä mistä tämä kaikki johtuu, tuulipukujen volyymistä vai algoritmeista vai Trumpin vauhkoamisesta. Turvallisin veikkaus on että vähän kaikista. Tulee nopeita ja selviä reaktioita (osin Trumpinkin takia) joita algoritmit myötäilee ja heilunta on valmis. Tiedä sitten.... Teknologia osakkeiden osalta uskoisin että 5G vetää ainakin muutamia. Sehän kuitenkin tulee 5v. sisään käyttöön ja isot kaupat tämän osalta ovat jo alkaneet. Ja tämä tuntuu vaikuttavan aika moneen asiaan tai bisneksekseen, niin voi hyvin olla että se vetää ainakin teknologia alaa jonkin aikaa. En tosin tiedä onko tällä vaikutusta osake tuottoon. Korot kun nousee rahaa menee sinne, jolloin osakkeet laskee vaikka ihan jees menisikin. Mutta jos "varmoja" haluaa ensi vuodelle, itsellä on mielessä Nokia ja Ericsson. Nokiakin tosin laski taas jostain kumman syystä, mutta siinä voisi olla oston paikkakin Mutta itsellä on loppu- ja alkuvuodesta sijoitukset muutenkin vähän "on hold", kun on about 1500€ ylimääräiset menot heti tammikuussa normi kuukauteen verrattuna ja joulu alla, niin siitä ei montaa kympppiä liikene sijoituksiin enää pariin kuukauteen. Eli olen aika odottavalla kannalla. Tosin haaveilen pienestä "pelailusta" kurssi heilunnalla. Nokian ja esim. Sammon osakkeen kanssa. Molemmat laskeneet mielestäni ilman mitään erityistä syytä. Sammon P/E on reilu 13 ja osinko tuotto lähentelee 7%. Ihan selkeä oston paikka. Kun olisi vain käteistä Tämän vuoksi voisi ehkä Nokian renkaita ja Metsä Boardia vähän myydä. Tosin uskon että moni osake nousee vuoden vaihteen jälkeen. Porukka realisoi tappionsa verottajan vuoksi, joten vuoden vaihteen jälkeen on edessä pieni nousu. Eli vuoden kovimmat laskijat varmaan nousee alkuvuodesta. Tämä tosin sulkee Nokian pois, mutta Sampo voisi olla onnistunut sijoitus nyt.
|
|
|
|