Laitetaan vaikka tänne. Tuo SNES classic tuntuu koko ajan röyhkeämmältä ryöstöltä. Suomi hinnoissa. Jenkeissä myydään 79,99$ niin täällä pyydetään kaksinkertaista hintaa, joskus jopa enemmän. Pelaajashopkin mainostaa 169,90€. New 2DS:n saa halvemmalla
Mikä taho tuon hinnan on määrittänyt? Onko maahantuoja tullut liian ahneeksi, vai liikkeet? Niin kauan kun hinta on lähempänä 150€ kuin 100€, en edes harkitse. Käytännössä tuskin tulee ostettua jos hinta ei mene alle 100€.
Parastahan on se että Nintendon kustannukset tuskin menee yli 20€:n. Ja joka jannu pystyy tekemään samanlaisen laitteen Raspberryllä, varmasti alle 100€:n hintaan. Jos kotoa löytyy jo usb ohjain ja virtapiuha, hinnaksi tulisi about 50€. Toki laite vetoaa nostalgian tunteeseen, jossa kuori on oleellinen asia, mutta silti.
Äkkiä muistelemalla Liero, joskus ala-aste aikoina 90-luvun lopulla.
Itse käsitin kysymyksen pikemminkin ensimmäisenä ostettuna indie-pelinä. Tuohan on aina ollut freewarea. Kaiken lisäksi eihän Liero mikään indie ole, vaan ihan ehta suomipeli.
Eikö Lieron tullessa suurin osa ollut enemmän tai vähemmän indie pelejä? Tuossa aikaisemmin käytyjen kriteerien mukaan? Vai oliko freeware 90-luvun indie genre? Hmmm...
Indie on aika hatara käsite nykyään. Kuinka lopulta edes määrittelet sen. Onko Trine indie? Megaman10? No, Wiin LostWinds on ainakin, se oli varmaan ensimmäinen meikäläisellä. Sen jälkeen ei kauheasti ole tullut osteltua...
Bioshock Collectionin ostin eilen. Paikallisessa Citymarketissa 20€, niin ei vaan voinut ohittaa. Eihän sitäkään ehdi pelaamaan ties koska. Mutta perkele, halusin sen.
Laitetaampa ihan peleihin liittyvää viestiä välillä. Saanut vähän käytyä backlogia viime aikoina läpi. Tai ainakin testattua onko tietyistä peleistä mihinkään.
Darksiders 2 vihdoin läpi X360:llä. Tämä on kyllä ollu aikamoinen ikuisuusprojekti. Ostin pelin heti julkaisussa ja maksoin täyden pelin hinnan (jota ei todellakaan tule tehtyä usein), mutta peli jäi aikoinaan kesken. En muista miksi peli jäi kesken, mutta jäi kuitenkin. Kun siirsin vanhat konsolit maalle viikonloppuviettopaikkaan, päätin ottaa tämän työn alle. Ja alusta uudestaan. Ja olihan se aivan liian pitkä. Tosin myönnän silti että peli on oikeasti hyvä. Kun pelin sai tulille, sen parissa kyllä viihtyi, vaikka lopussa odotti jo lopputekstejä. Se mikä sai pelin aina laittamaan kuitenkin päälle oli se miljöö ja tyyli. Varsin värikäs ja monipuolinenkin maailma. Ja tekemistä tuntui löytyvän. Pelin tyyli oli siis varsin kutsuva. Tähän vielä toimiva pelimekaniikka, niin kyllähän sen parissa viihtyi yllättävänkin hyvin, vaikka lopussa olikin hiukan puurtamisen merkkejä.
Kun Darksiders 2 oli suoritettu, seuraavaksi päätin tehdä kulttuuriteon. Laitoin pyörimään ensimmäistä kertaa Modern Warfare -sarjan pelin. Tarkemmin sanottuna Modern Warfare 2. Tämäkin X360:lle. Ja pelaaminen oli yllättävän toimivaa. Vauhtia, toimintaa, räiskettä jne. Koko ajan tapahtui ja tapahtumien kulku oli varsin Hollywoodmainen. Kuten kaikki sanoo. Mutta jos Darksiders 2:n maailma oli kutsuva, tämä oli aivan päinvastainen. En vain pidä sodasta aiheena. En sotapeleistä, en sotaelokuvista, en sotadokumenteista,... en vaan pidä siitä. Joten vaikka pelaaminen oli ihan jees ja myönnän että se toimi, niin ei sitä jaksanut toista kertaa laittaa sisään. Kyllä sitä pari tuntia pelasi. Nythän on sillekin annettu mahdollisuus ja tietää vähän mistä puhutaan.
Sitten seuraava. Myöskin X360:lle. Lollipop Chainsaw. Sanalla sanoen pettymys. Lähtökohdat oli ok, genre oli se mistä nykyään tuntuu eniten nauttivan ja vielä tehty sopivan kieliposkessa. Mutta,.. meh. Pelasin pari chapteria, mutta ei vaan jaksanut laittaa enää sitä levyä sisään. Ongelmana on yllättäen tyyli ja pelattavuus. Tai tietyllä tavalla pidin tyylistä. Mutta vihut oli onnettomia. Jotenkin ne vain vitutti Niitä ei ykinkertaisesti jaksanut katella. Kaikista pahin oli chapter 2:n pomo. Taistelin sen väkisin läpi, ihan sen vuoksi että se ärsytti niin helvetisti, että se oli pakko teilata. Sen jälkeen mietin että vitut, ei enää. Toinen oli se pelattavuus. Kankeaa, toistavaa, tylsää ja osin tehotonta. Käytännössä joka kohta mentiin kahta hyökkäystä tekemällä, vaikka vaihtoehtoja olisi ollut. Sinänsä taistelu ei ollut parhaimmillaan tylsää. Esim. vihun halkaiseminen kahtia lähikuvassa toi sopivasti menoa ja vaihtelua touhuun, mutta kun ei sitä kannattanu tehdä. Ensinnäkään se ei onnistunut läheskään joka kerta ja oli paljon tehokkaampaa käyttää muita iskuja. Sitten oli vielä se väistönappi. Joka ei käytännössä ollut väistö. Jotenkin tuli sellanen fiilis että sen osalta suunnittelu meni näin: -Hitto! Eikö kukaan tehny väistöä?! -Voi vi**u ei! Mitä nyt tehdään?! -Onko kaikki napit käytössä? -No on! -Voi saatana! -Mut hei, meillä on hyppy! Tehdään siitä väistö! -Mutta entäs hyppy sitten? -Tehään siitä sellanen että ajaa kummankin, hypyn ja väistön. -Hei toi on hyvä! Tehdään niin! No ei ollut hyvä. Ihan apinan raiskausta. Väistö meni minne sattui ja toimi miten sattui. Varsinkin kun pelaillut Bayonetta-balettia, Lollipop Chainsaw oli vain turhauttavaa. Ehkä jossain vaiheessa voisi ottaa taas tulille, kuitenkin mättö kyseessä ja sellanen on aina vähän hauskaa ja peli on kai yhteensä 6-7h pitkä. Tarinakin on sen verran aivoton ja oppiminen sen verran simppeliä (käytännössä kaksi hyökkäystä), että ei ole väliä vaikka olisi vuoden tauko, niin 10min sisään tilanne olisi kuin vuosi sitten. Jos se vaikka paranisi jossain vaiheessa. Mutta nyt kun muutakin pelattavaa on (paljon), niin ei.
Seuraavaksi X360:een meni Thief. Sanalla sanoen yllätti! Maailma on cool, ääninäyttely sopii siihen, pelimekaniikka toimii (suurimmilta osin) ja tarina on alun perusteella mielenkiintoinen. Lisäksi ainakin alun jälkeen tuntuu että tässä olisi keskitasoa parempi välipätkien ohjaus. Oikeasti ainakin alussa varsin komeaa ja toimivaa. Kuvakulmat, ajoitukset, jopa hahmojen liikkeet ja eleet kertoo yllättävän paljon. Paljon parempaa kuin keskimäärin. Tunnelma on siis kohdillaan ja päähenkilöstä ja muista hahmoista on saatu vähän.. sanoisinko toimivampia tjsp. Mutta maailma ja hahmot kiinnostaa. Ainoa mikä itseä vaivaa, on etenemisvaihtoehtojen puute tai niiden selvittämisen vaikeus. Siis kun katsoo kaupunkia, tuntuu että voisi mennä määrän päähän vaikka mistä, mutta lopulta päätyy menemään katua pitkin kun muita reittejä ei löydy. En tiedä kummassa on vika, minussa vai pelissä, mutta jommassa kummassa. Mutta tämä tuntuu hyvältä. Menee varmasti uudestaan koneeseen kun X360:n ääressä on.
Olen myös alkanut harrastamaan enemmän tai vähemmän valokuvausta. Lähinnä tämä tuli siksi, että tämä on niitä harvoja harrastuksia mitä pystyy tekemään kakaroiden kanssa ulkona, joko niitä kuvaten tai maisemia siinä sivussa.
Varusteena on perus Nikon D3200 runko ja objektiivina on rungon mukana tullut perusobjektiivi ja päälle vielä isomman 1,8f aukon ja oliko 30mm kiinteän polttovälin omaavan objektiivi.
Toinen objektiivi tuli hommattua juurikin isomman aukon vuoksi, kun perusobjektiivilla hyvä sisäkuvat on niin kovan pelleilyn takana että meni hermo. Tarkoitus oli myös kuvailla yötaivasta sillä, mutta se ei ole oikein onnistunut. Sinänsä objektiivi on kyllä hyvä, sisäkuvat onnistuu selvästi paremmin. Mutta yökuvaus onkin vähän hankalampaa. En ole oikein saanut oikein tarpeeksi tarkkoja kuvia. Ei sillä että montaa kertaa olisi ehtinytkään testata, kun kaupungissa on niin pirusti valosaastetta että ei onnistu ja kun pääsee maalle on taivas on ollut yöllä sopivasti täynnä pilviä. Katsoo jos talvella tulisi seuraavan kerran kirkas taivas...
Eniten on alkanut kyrsimään editointi oppaat. Kaikki prkl käyttää Photoshopia. Onko photoshopia Linuxille? No ei. Löysin ihan hyvän managerointi softan valokuville (digiKam), mutta ei sillä muokattua saa juurikaan. Jotain automaatiota. Gimpillä tullut tehtyä jotain vähän vaativampaa. Kai sitä vain pitäisi ottaa asiakseen että katselee tuota Gimpiä ne ohjeet mielessä, kun samat toiminnothan siitä pitkälti pitäisi löytyä kuin Photoshopista. Tosin senkin on huomannut, että parempi näyttö olisi ehdoton. Tätäkin suunnitellut vuosia milloin minkäkin syyn vuoksi, niin nyt kun syitä on jo kolme (työt sujuisi paremmin, näyttö on periaatteessa rikki (läikkä alalaidassa) ja nyt pitäisi saada parempi väri toisto), niin jos nyt vihdoin nipistäisi sen verran että veronpalautuksilla ostaisi uuden... jos ja jos.
Mutta jos jollain on tiedossa jotain hyvää saittia jossa olisi ohjeita valokuvien muokkauksesta Gimpillä, olisin varsin kiinnostunut.
Itse asiassa meinasin odottaa Mario Bundlea, mutta Mario on latauskoodina mukana ja haluan todellakin omistaa fyysisen kopion pelistä.
No voissaatana. Oli nimittäin samat suunnitelmat, mutta vielä löytyy sen verran materialistia sielusta että fyysisenä se Mario pitäisi saada. Prkl... pistää muuten suunnitelmia uusiksi...
Digital Foundryn analyysi. Rauta tuo selkeät rajoitteensa jotka myös näkyvät itse pelissä. Mutta silti, aika kovan kyllä heittivät. PS4&X1 pelejä NS:lle... se on kova. Olisi mielenkiintoista tietää onko näiden (Doom ja Wolfenstein 2) porttaus ihan koodaajien taitoa vai onko kehitystyökalut niin viimesen päälle. Tosin Doomin tapauksessa kyse on ilmeisesti alkuperäisestä koodista: Peli on erittäin hyvin skaalautuva. Osataan nipistää oikeista paikoista niin itse peli ei suuremmin kärsi.
Mitä tuohon videoon tulee niin eihän siitä nyt suuria voi sanoa. Off-screen kuva kuitenkin pehmentää sitä sen verran ja kyseessä on vielä handheld mode. Digital Foundryn analyysissä puhutaan jopa selkeistä sahalaidoista, jotka varmasti pehmenee näkymättömiin noissa videoissa.
Pelasin eilen Primrosen tarinaosuuden loppuun, haluaisin enemmän.
Kuinka laaja se demo oikein on? O_O Trailereista sain jotenkin sellaisen kuvan, että peli koostuu periaatteessa samasta tarinasta mutta kahdeksasta eri näkökulmasta/"polusta" ja niistä voi valita minkä mitä pelaa. Eli onko demo helvetin laaja vai onko tarina lyhyt vai olenko käsittänyt jotain väärin?
HunieCam Studio Note from the Developer: The sexual themes in this game are mostly for fun/humor and don't make for particularly great fapping material.
Jos ei Dark Soulsit napanneet, niin harkitsisin jättämään ostamatta. Mutta mitään turhaa samoilua ei tämän sarjan peleissä kyllä ole, ja nimenomaan jos sinulla on taitoa selvitä pelin kahden "savepointin" välisestä kohdasta, se palkitaan. Oikeastaan vähän sama käytäntö, kuin 2D Zeldojen luolastoissa: jos kuolet kesken, joudut takaisin luolaston alkuun, mutta avattujen oikoteiden avulla pääsee nopeasti takaisin siihen mihin jäit, eikä niitä samoja vihollisia tarvitse jokakerta jäädä tappaamaan. Mutta jos pelimaailman tutkiminen ja tavaroiden metsästys on "turhaa samoilua", niin en voi suositella.
Turhalla samoilulla tarkoitin juurikin tuota että kuolee ja sitten joutuu menemään saatanan kauas ja "turhaan samoilemaan" takaisin. Tosin kun kamat kai säilyy niin se helpottaa. Ja siis haastetta arvostan. On helvetin hienoa kun tulee esim. pirullisen vaikea pomo jota vastaan vaaditaan ajatusta, harkintaa, reaktiokykyä ja vihollisen lukemista. Mikään ei ole hienompaa kuin lopulta sellaisen selättäminen, varsinkin jos siihen on käyttänyt tunteja. Mutta se että käytän yhteensä tunteja siihen että taistelen sen pomon kanssa ja vielä tunteja "turhaan samoiluun" aina takasin siihen pomoon, niin se vaan vituttaa. Ei mitään järkeä. Sama juttu jotkut hankalat kohdat. Ymmärrän että jotkut haluaa mennä veitsi kurkulla koko pelin ajan, mutta eihän save pointien määrään pitäisi vaikuttaa.
Lisäksi yleensä noissa on suunniteltu alueet, niin että löydät jonkun oikotien jolla pääset save-pisteeltä nopeasti samaan paikkaan. Esim. bosseja vastaan pääsee yleensä aika nopeasti uudelleen, kun kuolee.
No toi on aika jees. Tämä oikeastaan hyvin ohittaa tuon save pointien kitsaan jakelun.
Omaa mieltä lämmittää luonnollisesti eniten Bayonetta 2. Tosin olisin halunnut että olisi korkeammalla. Peli sai kuitenkin Edgeltä aikoinaan 10/10.
Bloodborne pitäisi kyllä hankkia. Vaikka ne harvat save pointit varmasti alkaa vituttamaan jossain vaiheessa. Mielestäni halpa ratkaisu jolla ei ole mitään tekemistä oikean haasteen kanssa. Siinä kun kysytään enemmän kärsivällisyyttä turhaan samoiluun, kuin taitoa selvitä pelin jostain kohdasta. Mutta on ollut pitkään suunnitelmissa. En vain oikeasti muista koska olen pelannut viimeksi kotona, niin on jäänyt hyllyyn. Väsymys pilasi oikeasti Breath of th Wildinkin kun ei vaan tullut pelattua vaikka peli on selvästi hyvä. Pitää alkaa harkitsemaan digipelien ostoa. Tuntuu että elokuvissa ja sarjoissa se ainakin vaikuttaa. Game of Thrones kausiakin oli pitkään hyllyssä katsomattomana, mutta kun otin HBO:n testiksi jaksoja tuli katsottua yksi per päivä. Se on niin helppo vain laittaa laitteet päälle ja ottaa valikosta mitä haluaa, kun että alkaa kaivamaan levyä hyllystä/laatikosta, paketista ja tunkeä se lopulta koneeseen (joo, first world problems...).
Mutta aiheeseen. Näissä listoissa on lähes aina yksi puute itselle: Settlers 2. Peli on oikeasti kaikessa yksinkertaisuudessaan nerokas. Tosin tämä on ehkä vähän väliinputoja. Ei ole sitä PC-strategia -peleille ominaista mikromanegerointia, vaan suht simppeliä, mutta niin koukuttavaa tuotantoketjun managerointia. Ainoa peli jota tulee pelattua "tasaisin" väliajoin. Pitäisi nyt hommata vielä Linuxille jostain Gold edition, niin saisi sen varmaan vähän helpommin toimimaan kuin alkuperäisen pelin ja mission CD:n.
Hassusti muuten tuo OoT:kin on alkanut laskemaan. Galaxy 2, Tetris ja Half-Life2 kaikki edellä vaikka muistaakseni ennen ollu aina jäljessä. BotW vaikuttanut selvästi. Super Mario Broskin tainut tippua listalta kokonaan. Voisi tehdä listan jossa vanha järjestys säilyy ja sitten heittävät uudet pelit sinne väliin. Olisi ihan oikea top-100 lista silloin. Eli listaa päivitettäisi, ei tehtäisi uudestaan.
Veikkaan että Half-life 3 on saanut Valvellakin sellaisen statuksen, että sitä ei "uskalla" kukaan tehdä tai eivät keksi mitä sen kanssa tekisi. Tarvitaan että pyörähtää sukupolvi tai pari ennen kuin siihen uskaltaa kukaan tarttua. Tai toinen vaihtoehto on että nimi myydään, johon en kyllä heti usko.
Vähän sama kuin Star Warsin kanssa. Ei Lucasillä enää riittänyt mielenkiinto ja/tai rohkeus tehdä uutta trilogiaa, vaikka fanien toive tai koko pallon toive oli ihan selvä. Sitten kun saatiin trademark toiselle, alkoi luonnollisesti tapahtumaan. Sehän olisi rahan heittoa hukkaan jos noin kovalla nimellä ja noin suurella universumilla ei jotain tekisi. Toki sarjassa on eri tilanne kuin Half-lifessa, mutta käytännössä se vaatii saman että sarja jatkuisi.
Koulutus on tietenkin osa yhteiskunnan tarjoamaa pakettia.
Naisten koulutus, ja nimen omaan naisten koulutus on olennainen osa. Toki se yleensä tulee mukana "paketissa", mutta se on suurin yksittäinen asia joka vaikuttaa syntyvyyteen.
Paras tapa pienentää syntyvyyttä on siis saada mahdollisimman moneen kolkkaan vakaa yhteiskunta, joka pitää huolta kansalaisistaan.
Ei vaan kouluttaa naisia. Siitä se kaikki lähtee. Ymmärtääkseni aika harvassa maassa on sellainen eläkejärjestelmä kuin täällä (ja täälläkin se kusee pidemmällä tähtäimellä), mutta niin vaan jopa jenkeissäkin syntyvyys on kääntynyt laskuun. Japani on ollut tällä tiellä pidempään kuin Suomi, kuten tuossa aikaisemmin jo vihjattiin.
Ehkä pari miljardia olisi sopiva määrä tälle määrälle luonnonvaroja.
Tällä kulutuksella, kun vuoden uusiutuvat luonnonvarat on käytetty jo elokuussa, matematiikka antaa yllättäen luvuksi jopa 5 miljardia. Jos tekniikka etenee samaa tahtia kuin nyt ja saataisiin koulutusta jokaiseen maailman kolkkaan, 5 miljardia on varmaan määrä jonka pallo kestäisi. Tosin tällä tahdilla väkiluku kyllä nousee reippaasti yli 10miljardia ennen kuin se alkaa laskemaan.
Tulevaisuudessa ei toivottavasti enää tarvita näin paljon ihmisiä. Nykymuotoinen yhteiskunta ja talouskoneisto tarvitsee vielä paljon pienituloisten duunarien lapsia täyttämään matalapalkkaduunit.
Todellakin. Kyllähän se työläisten tarve vähenee koko ajan. Sehän tätä kaikkea tasapainoittaa. Siksi tämä keskustelu on saanut osin turhan vakavan otteen joistain poliitikoista. Lisäksi on hiukan huvittavaa kun miettii että täällä mietitään miten ihmiset tekisi enemmän kakaroita ja toisaalla maailmassa puhutaan ylikansoituksesta ja mietitään (jostain ihmeen syystä, kun ratkaisu on kaikkien tiedossa) miten saisi porukan vähentämään lasten määrää. Toki tässä tulee jonkinlainen murros kun työläisiä on enemmän kuin töitä, mutta se tulee varmasti tasoittumaan porukan vähenemisellä lopulta. Tekoälymurroksestakin puhutaan kokoajan enemmän, niin eiköhän sekin työpaikkoja taas poista sen verran että kenenkään ei tarvitse miettiä mistä saisi työntekijän.
Harvemmin se lapsenteko mitään ylimääräistä kannusta vaatii jos sellaisen aikoo oikeasti tehdä. Jos se kakara tehdään vääristä syistä, se on aika monella tavalla tuhoon tuomittu projekti. Kun ihmiset huomaa minkälaista on yhden kakaran kanssa päivähoito vs. työ vs. vapaa-aika taistelu en yhtään ihmettele jos kakaroiden teko ei enää ensimmäisen jälkeen kiinnosta. Ja Suomessa se byrokratia on tehty viimesen päälle työlääksi. Vaikka ei sillä, on Suomessa paljon hyvääkin lapsiperheille. Esim. terveydenhuolto. Se on aika huippuluokkaa. Ainakin pääkaupunki seudulla. Aika helposti annetaan lähetettä minne milloinkin jos on tarpeen ja usein jopa kysytään että haluatko että laitetaan lähetä sinne tänne tai tonne. Tosin se mikä on menee puoleen lasten sairastamisessa on lääkärien ja päiväkotien erimielisyys ja työpaikan vaatimukset. Lääkärit sanoo että hoitoon, päiväkoti sanoo että kotio. Ja sitten kun töissä vaaditaan tekemään enemmän ja enemmän, laitetaan kakaralle nappia naamaan että tuntuu sen verran terveeltä että voi viedä hoitoon. Itse en ole vielä noin koviin toimiin ryhtynyt, mutta näihän sitä kuulemma tehdään...
Mutta tosiaan, ja jos ei tee ensimmäistäkään, siinä tosiaan on muut syyt kuin raha tms. Vaikka myönnän kyllä, että jos mieli on rajalla viitsiikö useampaa kakaraa tehdä, rahallinen tuki voi sysäistä sinne puolelle että no pannaan alulle sitten. Mutta tosiaan onko se sitten oikea peruste, onkin oma juttunsa.
Onhan kakaran teko nyt ehkä yksi henkilökohtaisimmista asioista ja päätöksistä mitä ihminen elämänsä aikana tekee. Ja vihjailu siitä että kaikkien pitäisi tehdä paljon kakaroita, saa varmasti jonkun vetämään herneet nenään. Tai lähinnä niiden jotka niitä eivät halua tai voi saada. Itse en loukkaantunut millään tavalla (tosin en kuulukkaan edellä mainittuihin ryhmiin), mutta kyllä vähän yllätyin että poliitikolla on pokkaa kutsua ihmiset käytännössä panotalkoisiin
Eikös se ongelma ole siinä että kielteinen turvapaikkapäätös ei vaikuta siihen saako maahan tulla. Esim jos joku jenkki hakisi turvapaikkaa suomesta, ei sitä varmasti heltiäisi, mutta saisi silti tulla tänne hengaamaan.
Onhan niitä pakkopalautuksia ollut ainakin sen verran että mediassa on otettu itkupotkuraivareita. Ja miehiä huhun mukaan pahimmillaan palautetaan aika raa-alla tavalla: Nuppi pimeäksi aineilla ja koneeseen.
En todellakaan ymmärrä miksi näitä uhkia ei voi ottaa vakavasti. Annetaan kielteisiä turvapaikkapäätöksiä, mutta asialle ei tehdä mitään. Mitä enemmän luen uutisia poliitikkojen "ratkaisusta" tiedustelulain nopealla läpi viennillä ja kansan reaktiota tuomitsemalla kaikki maahanmuuttajat, sitä enemmän alkaa vituttamaan. Ei voi olla että ihan tosissaan mennään näin asian vierestä näin vakavan asian kanssa. Oikeasti, en pysty kuin heittämään kliseisen, tympeän ja todella kärjistävän kommentin mitä olen yrittänyt välttää: Mitä vittua tässä maassa tapahtuu?!
M$:n Gamescom pressi alkoi. Heti alkutrailerin jälkeen tuli fiilis että nyt tulee VR paljastuksia ja kun vielä sanoivat että tulee jotain lisälaite julkistuksia, niin veikkaan jo aika varmana että VR tulee XBoxX valikoimaan. Ei sillä että se yllätys olisi. Saa nähdä tuleeko jo ennen joulua vai menee ensi vuoteen.
EDIT: Ei tullutkaan VR:ää vaan heittivätkin ässän hihasta: Xbox One X Project Scorpio Edition
Kyllä se tavallaan on rajoittamatonta, jos rajavalvontaa ei ole ja kuka tahansa voi vain kävellä sisään. Kuitenkin tiedetään, että terroristit käyttävät järjestelmää hyväkseen ja tulevat maahan sitä kautta.
En voi sanoa tietäväni, mutta minusta se ei ole näin. Tälläkään tapauksella ei ole mitään tekemistä tämän olettamuksen kanssa. Tällä siis tarkoitan sitä että se ei ole rajoittamatonta, kielteisiä päätöksiä jaetaan ja se tarkoittaa, että se ei ole rajoittamatonta.
Kielteisiä päätöksiä tietysti jaetaan, mutta liian paljon on tapauksia joissa henkilöä ei vahdita ja hän vain katoaa sen jälkeen.
Tämä on kyllä oikea ongelma. Koko käsite "turvapaikanhakija" kokee kolauksen jos prosessi ei toimi kunnolla loppuun asti. Ja tämä tapaus oli todella konkreettinen seuraus siitä mitä pahimmillaan voi tapahtua jos kielteisellä päätöksellä ei ole valtaa.
Vastuu on toki viime kädessä tekijällä itsellään, mutta vähän voi miettiä että mikä vastuu näistä tapauksista on niillä poliitikoilla, ketkä ajavat tätä politiikkaa mikä mahdollistaa näiden ihmisten täysin rajoittamattoman saapumisen tänne. Ja siitä, että näitä ihmisiä ei poisteta maasta vaan annetaan painua maan alle.
Vähän tätä pelkäsinkin. Tämä tapaushan juuri kertoo että se ei ole rajoittamatonta. Kaveri oli saanut kielteisen päätöksen. Prosessi toimi.
MUTTA mitä sitten tehdään, niin kaikki on tuntunut nostavan kädet pystyyn. Saa nähdä ketä syytetään. Sisäministeri saisi ainakin erota.
Jos tämä pitää paikkansa, voisin antaa jokaiselle poliitikolle potkut tai mieluummin rikossyytteen samantien jotka ovat olleet tekemisissä turvapaikkapäätösten myöntämisen ja kiellon prosessin kanssa. Koska jos tämä pitää paikkansa, tämänhän voi pistää täysin sen piikkiin että kukaan ei ole viitsinyt pistää sitä kuntoon. Ja sen lisäksi että tämän epäpätevyyden maksoi uhrit, sitä maksaa tästä eteenpäin myös kaikki muut turvapaikanhakijat. Tästä kun saadaan lisää "perusteita" hyökätä taas jokaisen kimppuun jonka ihon väri poikkeaa valkoisesta lakanasta. Voisin jopa sanoa että vituttaa aika paljon.
Heitetään nyt vaikka tänne. Silläkin uhalla että tästä tulee yksinkirjoitusta ja vitutusketju menettäisi ykköspaikan ketjuissani.
Uutta rautaa ostettu. Ja tein pelivedon ja pistin siihen vain Ubuntun. Tämä ajatus lähti siitä että Valven ja Steamin ansiosta Linuxin pelituki yleisesti näyttää kokoajan paremmalta ja toimivammalta. Lisäksi olen käyttänyt Ubuntua pää sääntöisesti varmaan... puolisen vuotta tai yli, vaikka Windows 10 onkin ollut koneessa. Viimeinen piikki oli se kun M$ olisi pakottanut ostamaan uuden Win10 lisenssin sen vuoksi että vaihdoin rautaa, niin se oli jäähyväisten hetki. Lopulta jo pidänkin Ubuntusta nykyään. Ei ole sitä pakottavaa tarvetta käydä kaikki läpi joka perkeleen päivityksen jälkeen, eikä tarvitse päivitysten jälkeen palautella asetuksia paikoilleen. Lisäksi Windowsistakin saa ihan kivan käyttää, mutta lopulta Ubuntu on heti alusta paljon mielyttävämpi käyttää. Mitään suurempaa ärsytystä ei oikeastaan ole.
Mutta seuraavaksi olisi suunniteltuna hiukan pelien testaus. Ja tarkoituksena olisi heti mennä siitä mistä aita on korkein, eli yrittää asentaa StarCraft 2 tai mahdollisesti Remaster ja kunnon klassikko Settlers 2. Näiden kanssa saa kai aina taistella Linuxien kanssa, joten saa nähdä kuinka kauan sitä jaksaa tapella. Mutta Settlers 2 on vain saatava toimimaan. PC:stä ei hoida asemaansa pelilaitteena jos sitä ei saa pyörimään. Tosin kyllähän sen saa viimeistään vaikka virtuaalikoneen ja ware windowsin kanssa. Saa nähdä kuinka kauan menee että ollaan taas tuolla vitutusketjun puolella...
Japanissa on kai niin kova NS pula, että olen miettinyt jos alkaisi ostamaan konsoleita täällä ja myisi sinne Muistelisin että on aluekoodittomia kuitenkin...
Saa nähdä tuleeko Nintendon nuorilta kyvyiltä lisää täysin uusia pelejä, kun Splatoon on lyönyt itsensä niin hyvin läpi. Ymmärtääkseni Splatoonin siis teki joku aika nuori tiimi. Voin muistaa toki väärinkin...
Seuraako porukka kuinka puhelin huhuja ja uutisia? Onkohan Sonylta tulossa koska seuraavat mallit? Yritin hiukan etsiä tietoa tästä, mutta en löytänyt ainakaan mitään viitteitä edes tulevista nimistä. Edes huhuja. Käytännössä tällä hetkellä ainoa alle 5" Android jonka viitsisi ottaa on Xperia X Compact, mutta jos kohta julkistetaan uudet mallit parin kuukauden päähän, niin sitten vituttaa.
Tullut Sonylta kiva päivitys joka tekee Z5 Compactin kahden gigan muistin liian pieneksi, niin alkaa olemaan pikku hiljaa uuden paikka. Kestihän tämäkin huimat 1,5 vuotta