|
366
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: E3 2009
|
: 01.06.2009 19:04
|
Minne muuten tonne IGN:n E3-saitille on tarkoitus niiden striimien tulla? Koitan pitää mahdollisimman monta saittia auki, jotta varmasti näkee edes jostakin paikasta jotain. EDIT: Tämä on varmaan se oikea linkki IGN:n striimiin. Tässä lisäksi live blogit Kotakulta, Eurogamerilta ja 1UP:lta. EurogamerKotaku1UPEDIT2: Lisätty aloitusviestiin.
|
|
|
367
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: E3 2009
|
: 01.06.2009 18:54
|
Today is the day. Minulle kiinnostavimmat tilaisuudet tulee kaikki tänään. Minkähän voimalla sitä jaksaisi yöhön asti? No hypen tietysti. Microsoftin tilaisuuteen puolitoista tuntia.
|
|
|
370
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: Mitä tapahtui tänään?
|
: 28.05.2009 20:28
|
Kirjoita blogiisi joku ajatuskokooma siitä, millaista siellä oli opiskella kaiken kaikkiaan ja miten opinnot oli jaettu jaksoihin/muihin sellaisiin. Minusta tuo vaikutti kiinnostavalta ja oli hauska lukea turinoitasi opiskelujesi etenemisestä.
|
|
|
371
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: E3 2009
|
: 28.05.2009 14:26
|
Hehe... Mainio artikkeli. Ennustaja ennusti Mirror’s Edge 2:n julkistuksen. En ollut itse edes ajatellut tätä mahdollisuutta. Nyt sormet ristiin ja toivomaan.
|
|
|
373
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: Mitä tapahtui tänään?
|
: 24.05.2009 15:22
|
Mä olin eilen radiossa. Piti kommentoida Katri Ylanderin ja Antti Tuiskun uusimpia biisejä. Linkki (kohdasta 24:00 alkaa) EDIT: Miten helvetissä tän näkee? Mitä pluginia toi video käytää? On flashit, Windows Mediat ja QuickTimet, mutta sivulla ei näy mitään playeria. Toi liitä video sivullesi –tagikin on rikki. EDIT2: Okei. Operalla lähti toimimaan.
|
|
|
375
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Dead Rising 2
|
: 23.05.2009 13:39
|
Ei DR2:sta E3:llaDead Rising 2:sta ei nähdä E3:lla, koska Japanin hallitus on antanut suosituksen olla matkustamasta ulkomaille sikainfluenssan leviämisen ehkäisemiseksi. Jotenkin ois kyllä sopivaa esitellä zombie–peliä sikainfluenssaepidemian keskellä. Jostain syystä Dead Rising 2 on kuitenkin ainoa peli Capcomilta, jota ei esitellä. Muu kööri kyllä lähetetään sairastumaan, mutta Inafunen kohdalla on peruttu muitakin tilaisuuksia esim. Nordic Game Conference.
|
|
|
376
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Hype - uutiset, uutuudet ja mielenkiintoiset asiat and things of that nature
|
: 23.05.2009 12:41
|
Remake-HeinZille iloisia uutisia. Metroid Prime -trilogia Wiille. Kaikissa peleissä on New Play Control™. Julkaistaan Amerikassa 24. elokuuta. Myriad Tweaks: Trilogy supports 16:9 widescreen. They've added bloom lighting to all three games. Doors open faster. Loading times are faster. Samus can now do that ball-form jump where she drops a bomb and – with a well-timed Wii Remote flick – get extra air when it goes off in all three games. It might not seem like any one of these things really matters, but altogether, the tweaks go a long way toward making the games feel good and play well.
Tweaked, But Not Too Much: Nintendo says the tweaks to the control scheme don't compromise the difficulty in the game and that they've preserved the puzzle element in all the games. I believe them, because Samus' ball-form jump from Corruption could in theory wreck some jumping puzzles from Prime and Echoes. But during my hands-on time with Echoes, I didn't feel like anything had gotten easier. It just got prettier; and while that made it a little less frustrating in difficult jumping sections, it wasn't less challenging.Me muut voimme sitten palata pelaamaan muilla koneilla pelejä, joita emme ole pelanneet jo viiteen kertaan läpi.
|
|
|
378
|
Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Pelinurkkasi
|
: 22.05.2009 17:45
|
Olen kyllä ajat sitten tottunut tarkkaan LCD–kuvaan enkä kyllä voisi kuvitella suin surminkaan pelaavani mitään SD-kamaa skaalattuna. Kuvaputki ei ole haalea. Emulaattoreita varten tarttee sitten X määrän adaptereita, että saa ohjaimet toimimaan PC:llä. Kyllä tämä kuvaputken säilyttäminen on ihan mietitty juttu ja henkilökohtainen valinta.
|
|
|
379
|
Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Pelinurkkasi
|
: 22.05.2009 16:28
|
Okei. Telkkari tuli tiistaina ja sain keskiviikkona kaikki kytkennät, kalibroinnit ja muut toimenpiteet tehtyä. Eilen pidin elokuvaillan. Tältä se pelinurkka nyt näyttää. Alkaa olla valmista. Ensi kuussa täytyy hankkia vielä parempi langaton hiiri ja näppäimistö, koska nykyisissä kantama on liian lyhyt. Lisäksi olen kaatanut jotkin mehut tähän näppikseen, koska vasemman laidan kaikki control, shift, yms. näppäimet ovat hieman jäykät ja tahmeat. Telkkari edustaa Samsungin uutta LED–taustavalaistua mallistoa. Mallinimeltään UE40B6000VW. Resoluutio 1920 x 1080. Maksoi päälle tonnin. En vielä tiedä, onko ihan rahansa väärti (häntiikö kuva pelatessa jne), mutta päällisin puolin oikein hyvä. Tyylikkään näköinen kanssa ja todella ohut. Ostin vehkeen Puolasta, josta sen sai postikuluineen 1250 eurolla. Hintaero Suomen hintoihin on käsittämätön: täällä se maksaa 1700-1800 euroa. Oli kyllä vähän jännä kakka housussa, koska en ole koskaan ennen Puolasta ja valitsemastani nettikaupasta tilannut mitään. Kyllä se sieltä sitten tuli nopeasti UPSilla. Kaupasta jäi hyvin positiivinen fiilis. Mainio asiakaspalvelu. Maksaminen piti suorittaa tilisiirrolla ja kun minulla jäi vahingossa pari Puolan zlotya uupumaan, asiakaspalvelulle riitti, että pistin screenshotin suoritetusta puuttuvan summan maksusta. Ei tarvinnut jäädä odottamaan pienen mitättömän summan siirtymistä, vaan pistivät heti tulemaan ja sain paketin kivasti jo tällä viikolla. Kauppa oli siis Electro.pl.
|
|
|
380
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Neo-Geo –kaappiprojekti
|
: 17.05.2009 19:35
|
18. Kolikko-oviKuvassa toistaiseksi viimeiset komponenttihankinnat. Ostin Arcadeshop.destä kolikkopesän, siihen yhteensopivan valuraudasta valmistetun kolikko-oven ja lukon oveen. Ovessa on pieni ”tasku”, jonne voi ujuttaa esimerkiksi paperipalan, jossa lukee, mitä rahaa kolikkopesä ottaa vastaan. Muuta ihmeellistä ovessa ei ole. Wei-Ya HI-06CS –kolikkopesä on edestäpäin syötettävä malli, joka hyväksyy vain yhden tyyppisiä kolikkoja kerrallaan. Toiminta perustuu syötetyn kolikon ympärysmitan ja paksuuden vertaamiseen vertailupesästä löytyvään kolikkoon. Mikäli kolikko vastaa vertailupesän kolikkoa, laite hyväksyy kolikon, pudottaa kolikon pois kolikkopesästä ja lähettää pulssin emolevylle (joka puolestaan antaa määrätyn määrän krediittejä pelaajalle). Olettavasti kolikkopesän alla on jokin astia, johon rahat kerätään. Signaali voidaan myös lähettää kolikkolaskurille, joka helpottaa kirjanpitoa, koska astiaan kertyneitä kolikoita ei tarvitse näin ollen laskea itse. Vertailumekanismin ansiosta laitteessa voidaan käyttää minkälaisia kolikkoja vain, kunhan ympärysmitta on 18-31 mm ja paksuus 1,2-3,0 mm. Euroissa tämä tarkoittaa, että kaikki 1 sentin kolikkoa suuremmat kolikot kelpaavat käytettäviksi tämän kolikkopesän kanssa. Jos laitteessa olisi useampi vertailupesä tai kolikon hyväksyttämismekanismi perustuisi esimerkiksi kelpaavien arvojen taulukosta tarkistamiseen, voitaisiin käyttää useata erikokoista kolikkoa samanaikaisesti. Lisäksi tarvittaisiin prosessori, joka laskisi kuinka monta krediittiä syötetyillä kolikoilla saa. Vertailupesän jälkeen tulisi olla kolikkojono sellaisia tilanteita varten, että asiakas haluaakin ottaa rahansa ulos, jos kolikot eivät riitäkään. Limuautomaattien toiminta perustuukin juuri tällaiseen elektroniseen taulukkopohjaiseen tarkastamiseen. Kolikkojono on useimmiten muutaman kolikon pituinen. Olette varmaan huomanneet syöttäessänne monta pientä kolikkoa limuautomaattiin, että laite syö jossain välissä syötetyt kolikot, koska jonoon ei mahdu enempää. Kolikkopesän kytkentä on hyvin yksinkertainen kuten aidolla engrishilla kirjoitetusta ohjekirjastakin käy ilmi. Kolikkopesä tarvitsee toimiakseen 12 voltin linjan, maan sekä linjan kolikkosignaalia varten. Saamme kaiken tarvittavan JAMMA–liittimestä. Otin vain virtaliittimestä yhden tarpeettoman 12 voltin linjan ja maan parempaan käyttöön sekä käyttämättömien johtojen nipusta ensimmäisen coin switch –linjan ja laitoin kaikki kolme uuteen liittimeen. Tämä uusi nippu on merkitty lilalla värillä. Kolikkopesälle ei tarvinnut tehdä juuri mitään vertailukolikon asettamisen lisäksi. Laitteessa on potentiometri, jota kiertämällä voidaan hienosäätää sitä, kuinka tarkkaa kolikon vertailu on. Käytännössä en huomannut kireimmän ja löysimmän asetuksen välillä hirveästi eroa. Mitä nyt kireimmällä asetuksella kolikot joutui syöttämään huolellisesti, koska kolikot eivät kelvanneet, jos ne vain pamautti nopeasti sisään. Kiersin potentiometrin noin puoliväliin. Lisäksi kolikkopesästä löytyy kaksi kytkintä, joista ensimmäinen vaihtaa normally open ja normally closed välillä (katso kappale 9). Oikea valinta tässäkin tapauksessa on normally open. Toinen kytkin on kolmiasentoinen ja sillä säädetään kolikkosignaalin pituutta (vaihtoehdot 100 ms, 50 ms ja 30 ms). Kaikki signaalipituudet tuntuivat toimivan moitteetta, joten jätin nopeuskytkimen keskimmäiseen asentoon. Ovi asennetaan perinteiselle paikalle control panelin alle. Sitä varten etulevyyn täytyy tehdä ovelle sopiva aukko. Kaappi tarvitsi tätä toimenpidettä varten purkaa osiin, koska kyseessä on kantava elementti, johon useat muut osat kiinnittyy. Tulevat työvaiheet edellyttävät myös kaapin purkamista. Aukon koko oli vaikea mitata ja alkuun siitä tulikin liian pieni. Laajensin aukkoa muutamia millimetrejä, jonka jälkeen kolikko-ovi hulahti nätisti paikalleen. Tämän jälkeen ruuvasin karmit kiinni levyyn ja kiinnitin kolikkopesän.
|
|
|
381
|
Yleinen / Vapaa sana / Yleisketjut, asiaketjut ja keskustelujen leikkaaminen omiksi aiheiksi
|
: 16.05.2009 13:41
|
Foorumilla vallitseva käytäntö tuntuu aiheuttavan närää osassa käyttäjissä. Pelaajalaudalla ja Pelaajaboardilla on aina ollut näitä näitä yleisketjuja, kuten Mitä tapahtui tänään, Yleinen vitutusketju, Mitä peliä pelasit viimeksi. Ne ovat ikään kuin osa Pelaajalaudan persoonaa. Katson kuitenkin ylläpidon kanssa, että yleisketjuista tulee jakaa paljon keskustelua herättävät puheenaiheet omiksi aiheiksi, jotta alueet pysyvät jäsenneltympänä ja foorumilta on helpompi löytää keskustelua etsimästään aiheesta. Esimerkiksi foorumin sisäistä ja Googlen hakua jakaminen auttaa huomattavasti. Pienempiin aihekokonaisuuksiin keskittyviä aiheita kuin yleisketjut kutsumme asiaketjuiksi.
Yleisketjussa rönsyilevän keskustelun jakaminen asiaketjuksi katsotaan tappavan keskustelun. Tälle on mielestäni kolme syytä:
1. Jakaminen saattaa tapahtua sen verran myöhässä, että puheenaihe on jo käsitelty läpi. 2. Käyttäjillä on eräänlainen oletus, että asiaketjuihin saa kirjoittaa vain pitkiä ja vaativia kirjoituksia. Yleisketjuihin sen sijaan saa kirjoittaa lyhyempiä heittoja. 3. Offtopic–kammo asiaketjuissa. Toisin kuin yleisketjuissa, asiaketjuissa lähdetään paljon harvemmin puimaan jotakin hiukan aiheesta poikkeavaa.
Nämä kolme asiaa tekee yhdessä sen, että asiaketjut näyttäytyvät kovin jäykkinä. Asia ei kuitenkaan ole ylläpidon puolesta näin. Asiaketjuissa saa kaikin mokomin heittää lyhyempiä heittoja ja jauhaa offtopikkia. Ei se meitä haittaa. Me ylläpidossa haluamme, että keskustelua käytäisiin vilkkaasti mahdollisimman monessa ketjussa. Ihan samanlailla me voimme jakaa pitkät offtopikit asiaketjuista kuin yleisketjuistakin. Kun meillä on kerrankin kunnon työkalut moderoimiseen, ei minusta käyttäjien tarvitsisi rypeä mahdottoman itsesensuurin kourissa. Mitä jos hieman vapauttaisimme keskusteluilmapiiriä?
|
|
|
382
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: Mitä tapahtui tänään?
|
: 11.05.2009 08:54
|
Viikonlopun kisasaldoa. Vielä kun keksisi minne pistää moisen. Minulta löytyy kaikki Monkey Islandit hyvässä kunnossa alkuperäisissä isoissa pahvilaatikoissa pelihyllyni aitiopaikalta. Kokoelmani näin ollen vaati saada täydennykseksi kuvassa näkyvän julisteen.
|
|
|
383
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: Kysy & Vastaa
|
: 10.05.2009 19:54
|
Kokeile sitten uusiksi tehdä sitä verifioimisproseduuria. Sen 1,5 euron veloituksen pitäisi näkyä lähes heti varauksena ja sitten muutaman päivän kuluttua se menee läpi ja pääsee kaivamaan veloituksen viestiosiosta sen koodin.
|
|
|
385
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: Pelaajalaudan Tietotoimisto
|
: 08.05.2009 09:01
|
Empä mää näe tuossa mitään hirveän kamalaa. Jos on oikeasti syytön, niin mitäpä haittaa siitä on, jos on muutaman vuoden DNA-näytteen tiedot jossain DNA-pankissa, kun ei kuitenkaan tule varmastikaan tehtyä mitään rikoksia. Tuohan on aikalailla sama asia kuin sormenjälkienkin ottaminen, mikäli sitä käytetään vain rikosten syyllisten etsimiseen. Minä olen kyllä sitä mieltä, että jokainen pieni askel Orwellin teoksessa Vuonna 1984 kuvaamaa ”isoveli valvoo”–maailmaa on huono asia. Jo ajattelutapa, että rehellisellä kansalaisella ei ole mitään salattavaa, on lähtökohtaisesti väärin. Ajatuksen pitäisi mennä niin päin, että valtiolla ei ole mitään syytä nuuskia kansalaistensa tietoja tarpeettomasti.
|
|
|
387
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: Mitä tapahtui tänään?
|
: 05.05.2009 20:57
|
Hehheh... Ei se Pelaajaboardin legendaarinen sormi skeittaus –ketju ollutkaan ihan turha. Sain nimittäin hetki sitten yhteydenoton mailitse joltain, joka on etsinyt sormiskeittiä kissojen ja koirien kanssa ties mistä ja vihdoin googlella saanut minut sherlokoitua, koska menin siinä ketjussa mainitsemaan, että minulta löytyy mokoma härpätin.
|
|
|
389
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: Kysy & Vastaa
|
: 30.04.2009 09:07
|
Jos jollakulla on vielä Nokia 3510i niin pystyisikö kertomaan, minkälaisella näpyttelysarjalla saa numerot siirrettyä puhelimen muistista sim-kortille. Meni nimittäin näyttö paskaksi ja uusi puhelin on tulossa, mutta numerot olisi kiva saada vanhasta puhelimesta sim-kortille talteen. Satuin juuri vaihtamaan liittymää ja siinä yhteydessä siirsin kaikki numerot tietenkin puhelimen muistiin...
Tai vaikkei kellään olisikaan 3510i:tä niin tietääkö kukaan mitään sivustoa, mistä tuollaisia kaavioita löytäisi, mistä oikean näpyttely-yhdistelmän numeroiden siirrolle löytäisi?
Apu löytyy läheltä eli ehjän 3510:n omistajalta. Eli ”työpöydältä” (käynnistä vaikka puhelin uusiksi, että tiedät varmasti olevasi siellä): - valikko
- valitse
- 5
- valitse
- alas
- valitse
- alas
- valitse
- valitse
Siirto käynnistyy, joten odota hetki viimeisen valinnan jälkeen. Tuosta vitosen painamisesta sitten, että se kannattaa suorittaa nopeasti edeltävän valinnan jälkeen, koska muuten puhelin menee etsimään nimiä luettelosta. Vitosen painamisen jälkeen pitää odottaa kuitenkin muutama sekunti, että se menee kopioi–valikkoon.
|
|
|
390
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Dead Rising 2
|
: 29.04.2009 09:29
|
Eurogamerilta tech demo preview. Pääasiassa palstatilaa kuluu edellisen pelin tapaan zombien mielikuvituksellisien pätkimistapojen kuvailemiseen. Poimin joitakin mielenkiintoisempia asioita artikkelista. You worry though, listening to Capcom R&D chief Keiji Inafune talk about the game, that the publisher is in danger of missing a vital point. "I was actually shocked to hear that a lot of the Western press, as well as Western gamers, were saying that it looks like a Western game on the outside, but on the inside it still feels very Japanese," Inafune says of the first Dead Rising, speaking through translator Ben Judd. "With Dead Rising 2, one of the internal goals that we had for ourselves was to truly make a Western game, to make it down to the core what a Western game is."
This is all well and good, but it's worth considering the context of Inafune's original 'shock': when Western gamers - ourselves included - first took to Dead Rising, Capcom's Japanese-developed Xbox 360 action-adventure, it wasn't just the single-location dynamic, 72-hour time window and non-linear mission structure, nor the brilliant comic violence of the kill counter, and hacking up hundreds of on-screen zombies with props looted from shops in the Willamette Mall, that gave it traction. It was something quintessentially Japanese in the mechanics - the photography hook, the secret bonuses, the caricatured badguys and their indulgent cut sequences. Surely going west risks the loss of so much of what gave the game its unusual flavour?
Fortunately, if he wasn't conscious of it at the time, Inafune insists that his original meetings with Blue Castle boss Dan Brady corrected that. "Dan was talking to us and brought about a very good point: one of the best things about Dead Rising 1 wasn't the fact that it's Western, it's the fact that it seems Western but also has that certain Japanese spice," he says. "We realised this was the kind of company that would be able to make the compromises and work with us to make the perfect blend between East and West that would be necessary for Dead Rising 2." Blue Castle Gamesin osallisuudella projektiin on jo nyt todistetusti ollut positiivinen vaikutus. Capcom olisi saattanut sisäisellä tiimillä ahtaa peliä väkisin länkkäripelin muottiin ja hukata niitä tärkeitä perijapanilaisia pelimekaniikan elementtejä. Dead Risingin hiekkalaatikossa oli nimittäin juuri sellaista viehätystä, keräiltävää ja siistiä tekemistä, jota ei länsimaalaisissa hiekkalaatikkopeleissä paljoa näe. Toki lähes kaikissa GTA–peleissä on voinut kerätä hidden packageja ja ties mitä, mutta niihin ei ole onnistuttu luomaan sellaista koukkua kuten Dead Risingissa vaikka piilotettujen valokuvauskohteiden etsimisessä on. We can infer a certain amount, at least. The on-screen HUD looks similar, which speaks to similar progression - with a chunkified and presumably extendable health-bar, the same Prestige Points meter feeding into a levelling system, a money total and of course the zombie kill-counter in the bottom right. Inafune won't comment directly on the return of photography or mission structure, but says he and Blue Castle want to "keep 100 per cent of what made the first game good, and lose 100 per cent of what got in the way". They are considering using the 72-hour period of the first game again, and the divisive save system is being thoroughly contemplated behind the scenes. Aikaraja todennäköisesti pysyy pelissä edelleen (mainiota), mutta tallennussysteemiä aiotaan tarkastaa. Valokuvaus saattaa jäädä tai olla jäämättä, mutta ainakin prestige pointsit ovat edelleen tallella. Uuden hahmon nimi on Chuck Greene. EDIT: Uusi traileri
|
|
|
|