|
571
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Digiexpo 2008
|
: 01.11.2008 22:14
|
Toivottavasti en aiheuttanut suurta mielipahaa, kun tein hauskan pilan, joka oli tietämättäni jo tehty Pelit–fanien toimesta. Nyt kyllä alkoi harmittamaan sekin seikka, etten tullut Soul Calibur IV:ssä tsekanneeksi livenä pienen hypemyllytyksen aikanaan käynnistänyttä Ivyn rintavarustusta.
|
|
|
572
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: LittleBigPlanet
|
: 01.11.2008 21:55
|
Joo. Digiexpossa tuli testattua neljän pelaajan voimin LittleBigPlanetia. Hieno idea, että pelaajat voivat luoda omia kenttiään. Tosin nuo pelissä valmiina olleet kentät olivat tylsiä ja kontrollit olivat aivan paskat. Säkkipoika liikkui ja elehti yhtä tunnottomasti ilmapallon lailla kuin huonoimmissa flash–peleissä konsanaan. Nelinpeli olisi periaattessa ollut hyvinkin kivaa, mutta kentissä vaadittiin liian vähän yhteistyötä ja pelimekaniikankin puolesta yhteistyömahdollisuudet olivat kovin vähissä. Monesti jotkut porukasta juuttuivat johonkin esteeseen muiden viilettäessä eteenpäin, joka johti pian tilanteeseen, ettei perään jäänyt kaverin hahmo ollut enää näkyvillä ja muu porukka ei nähnyt mitä edessä on. Oli aika turhauttavaa, kun kaveria ei voinut mitenkään auttaa sieltä ojasta muiden mukaan. Edes jokin teleportti kavereiden luokse (kuolematta) olisi ollut hyvä homma. Monesti kaveri täytyi vain uhrata, koska takaisinpäin ei kannattanut enää palata lukuisien esteiden vuoksi, joiden ohittaminen vielä kahteen kertaan ei napannut huonojen kontrollien takia.
|
|
|
573
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Digiexpo 2008
|
: 01.11.2008 21:28
|
Olipas paska messu. Samsung ei tarjonnut enää patukoita vaan oli vaihtanut ne Marianne–karkkeihin. Hehe... No oli se messu Digiexpo–tasolla ihan OK. Aika vähän oli niitä pelejä, joita välttämättä halusi kokeilla.
Kokeilin ensimmäisenä Tomb Raider Underworldia. Vaikutti ihan kivalta, kunnes putosin veteen, jossa en millään keksinyt, miten uida ylöspäin. Kamera olisi kanssa automaattisena ollut oikukas, mutta sitä sai hyvin itse ohjailtua Super Mario Sunshinen malliin. Ei tarvitse ostaa. Seuraava.
Nintendon ständi oli casual–pelien kyllästämä. Varsinaisia pelejä Wiille oli esillä Wario, SSBB, Metroid ja Super Mario. Uusia minulle näistä olivat Wario ja SSBB. SSBB näytti päälle päin niin samalta kuin Melee, etten vaivautunut pelaamaan. Wariosta sain myös riittävästi maistiaisia sivusta katsellessa. Päätyin lopulta pelaamaan DS:llä Fire Emblemia. Pelissä oli käynnissä jokin taistelu. Ankea visuaalinen ulosanti ja liian syvällistä paneutumista vaativa pelimekaniikka (messu- ja testiolosuhteissa) vierotti minut nopeasti viereiselle laitteelle, jonka parissa vietin eniten aikaa kuin minkään muun pelin ääressä Nipan ständillä. Tulin katsoneeksi vasta lopuksi, mitä peliä pelasin. Pelasin My Horse & Me 2:sta. OK.
Suuntasin Pelaajan mestoille. Siellä opastin paria varmaan kolmannella luokalla olevaa Banjon alkuvalikossa, jotta peli saataisiin alkuun. Hohhoijaa. Eihän ne juurikaan osanneet pelata, mutta kyllä siitä näki, ettei peli ole kummoinen. Rare ei vaan osaa enää. Sääli, koska tykkäsin kovasti ekasta Banjosta ja puoliksi odotinkin tätä uutta Banjoa. Vieressä vapautui Soul Calibur IV, jonka ääreen asettui yksi poika, jonka kaveriksi menin. Cubella SC2:ssa olin pääasiassa pelannut Mitsurugilla, joten valikoin saman ukkelin. Samoista painikkeista ne liikkeet näyttivät tulevan. Osa liikkeistä tuli edelleen yhtään pinnistämättä. Jotkin liikkeet eivät vaan sitten tulleet mitenkään. Suurimmaksi syyksi epäilen kyllä Xboxin surkeaa d-padia. Peli oli loppujen lopuksi hyvin samanlainen kuin kakkonen. Muuta en Pelaajan ständillä kokeillut. Myöhemmin kävin haksaamassa Pelaajan ”osallistu kilpailun”–läppärin Pelaajalaudan etusivulle. En olisi muuten kehdannut, mutta minua ennen siinä koneella joku sankari selasi Galtsua ja sulki lopuksi selaimen. Käynnistin selaimen uusiksi, navigoin Pelaajalaudalle ja häippäsin. Sneikki taisi tunnistaa minut tai huomata touhuni, koska aika nopeasti iski siihen läppärille korjaamaan tilannetta. Hehe...
Kiipesin seuraavaksi Sonyn K18–osastolle, jossa esiteltiin jotain kauhupeliä, joka PS2–tekstuureistaan huolimatta vaikutti ihan mielenkiintoiselta. Siellä oli myös testattavana Resistance 2 ja Killzone 2. Ehkä olen pelannut lähiaikoina liikaa FPS:iä, mutta nuo pelit eivät kiinnostaneet yhtään. KZ2:ssa oli edeltäjänsä tapaisesti edelleen ihan siistejä aseanimaatioita. Rehellisyyden nimissä on kuitenkin mainittava, etten olisi erottanut KZ2:sta ja R2:sta toisistaan, jos en olisi yhtä vihkiytynyt peleihin kuin olen. Muualla Sonyn ”kartanossa” pelattiin LittleBigPlanetia. Pääsiin pelaamaankin sitä kolmen muun tyypin kanssa. Kirjoitan siitä enemmän varsinaiseen LBP–aiheeseen.
EA–osasto. Olisin halunnut kokeilla Mirror’s Edgeä. Vaikka testauspisteitä oli muistaakseni kuusi kappaletta, ne olivat aivan tukossa koko ajan. Muita havaintoja: kaikkialla pelattiin autopelejä, jotka kaikki näyttivät ihan Burnoutilta. Ne ei varmaan olleet Burnouteja, kun missään ei mainittu Burnoutia.
Kiitoksia Frank tuosta Auringon Pizza suosituksesta. Kävin ostamassa messuilta poistuttuani murkinani sieltä. Oli huvittavaa, kun kävellessä sinne ensin tuli vastaan normaalihintainen Pasilan Pizza. Sisällä näytti olevan neljä ihmistä. Kohta saavuin Auringon Pizzan kohdalle ja astuin sisään. Tupa oli täynnä kuin Turusen pyssy. Kaikki pöydät viety ja ihmiset odottivat seisoen lättyjänsä. Pääsin tilaamaan inhimillisessä ajassa. Olin itseasiassa hyvään aikaan liikkellä, koska sinne tunki aina vaan lisää porukkaa sisään. Saatuani omat mukaanvietävät mättöni, jonoa oli ehtinyt muodostua niin paljon, että osa porukasta odotti ulkopuolella. Haha! Poistuin ja palatessani autolle tulin kävelleeksi uudestaan Pasilan Pizzan ohi, jonne oli Auringon Pizzalta noin 100-150 metriä. Siellä oli nyt kolme asiakasta. Näyttää kannattavan nuo hinnat.
Auringon Pizzaan liittyy myös toinen huvittava juttu. Tuossa pari kuukautta sitten, kun lueskelin logeista, millä hakusanoilla ihmiset päätyvät Pelaajalaudan sivuille, huomasin, että yhtenä kuukautena oli saavuttu Pelaajalaudalle hakusanalla auringon pizza lähes viisikymmentä kertaa! Piti ihan itse googlettaa samalla hakusanalla, kun en tiennyt, mikä hitto on Auringon Pizza ja miten se liittyy Pelaajalautaan.
|
|
|
574
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Far Cry 2
|
: 30.10.2008 23:36
|
21 tuntia takana. Viat alkavat paistaa esiin, mutta vioistaan huolimatta FC2 on edelleen mainio peli. Osa vioista on lähtöisin jo suunnittelupöydältä ja niihin lukeutuvat juonen mitättömyys ja samasta muotista valetut tehtävät. Pelin mainosblogissa kuvailtiin kovasti sodan ongelmia ja siviilien kärsimystä, mutta pelissä sodan tätä puolta ei käsitellä odotetusti lainkaan.
Suurimmat viat piilevät pelattavuudessa, mutta ne kaikki voitaisiin helposti korjata päivityksellä tai modilla. Eniten raivostuttaa teitä pitkin road ragen kourissa suhaavat jeepit, jotka hyökkäävät välittömästi pelaajan kimppuun havaittuaan tämän jostain kilometrin etäisyydeltä. Matka keskeytyy joka kerta, koska näitä hulluja ei saa karistettua kannoiltaan. Kertaluokkaa ärsyttävämmäksi ne tekee typerä respawn. Minusta on erittäin ärsyttävää, että vartiopaikat on aina täynnä vihulaisia, vaikka ne olisi tyhjentänyt ja ”scoutannut” useita kertoja. Respauksen idea on vissiin se, että siivottuaan kaikki vartiopaikat, pelialue voisi tuntua täysin tyhjältä. Tähän ongelmaan olisi pitänyt löytää aivan erilainen ratkaisu, mutta, jos on pakko käyttää respausta, olisivat voineet tehdä edes niin, että jonkun karttaruudun vartiopisteet tyhjenee vihollisilta, kun pelaaja on siivonnut kaikki ruudun vartiopisteet. Tai vastaavasti jokin ”hit the supply convoy”–tehtävä olisi myös ajanut asian. Mielelläni ajelisin ihan manuaalisesti tehtävästä toiseen, mutta respaavat viholliset saavat käyttämään bussia. Onneksi bussit ovat edes olemassa.
Toinen raivostuttava seikka on nämä helvetin vuoret. Niitä on liikaa ja on täysin anteeksiantamatonta, ettei pelaaja voi kiivetä yhdenkään huipulle. Pääasiassa kiipeily estyy hyvien jyrkkien seinäminen ja pelihahmon surkean hyppykorkeuden takia. Joissakin vuorissa on kuitenkin loivempia kohtia, joita pitkin periaattessa pääsisi hyppimällä ylös, mutta ylös ei vaan pääse. Mikä helvetti siinä on, että pitää laittaa laittaa NÄKYMÄTTÖMIÄ SEINIÄ aivan keinotekoiseksi esteeksi? Miksei pelaaja muka saa kiivetä vuorille? Aivan sama vaikka siellä päällä ei olisi kuin ruohoa ja puita (ja alhaalta katsottuna niin näyttäisi olevankin), mutta avoimessa hiekkalaatikossa ei pidä olla mitään hemmetin näkymättömiä seiniä from the 90’s. Vuorien päältä olisi kanssa kiva sniputella ja voisi kiertää noita vartiopaikkoja helpommin.
Kolmanneksi, aseisiin tulimoodin valitsin ja hiukan realistisempi (ja vaikeampi) tähtääminen vaikka mallia Clear Sky. Se on kiva juttu, että aseet voivat mennä juntturaan. Muutaman kerran oma ruosteinen AK-47 on tehnyt kesken kiivaan tulitaistelun vinosyötön. ”Ei perkele, ei nyt!”
|
|
|
575
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Fallout 3
|
: 28.10.2008 14:15
|
Just just. Jotain poimintoja arvostelusta ja kommenttejani. Pääosin homma toimii kuten rakastetuissa ykkös- ja kakkososissakin. Seitsemän pääominaisuutta vaikuttavat kukin omalla tavallaan hahmon ominaisuuksiin ja kehitykseen. Pelaaja voi halutessaan muokata hahmostaan esimerkiksi karismaattisen neuvottelijan, tyhmän mutta vahvan muskelimiehen tai vaikkapa varjoissa kykkivän, koneet ja energia-aseet taitavan tiedemiehen. Pelin tehtävät ja ongelmanratkaisu ymmärtävät ja myötäilevät tätä valinnanvaraa varsin pitkälle, mutta koska esimerkiksi kaikki eivät kuuntele puhetta, on johonkin aseelliseen tai aseettomaan puolustautumiskeinoon syytä panostaa hahmolla kuin hahmolla. Epäselväksi jäi missä määrin tätä pakkotappelua on. Siitä riippuu oikeastaan kokonaan, onko mitään vitsiä luoda muuta kuin hampaisiin asti aseistautunutta ramboa. Se ei ole ongelma, jos jostain random maantieroistoista ei selviä pelkästään puhumalla, mutta jos questit kusee, niin se on sitten aika taputeltu juttu, että SPECIAL ei toimi kolmosessa. Taidot kehittyvät tuttuun tapaan kokemustasojen myötä kertyvillä taitopisteillä, eivät taitoja käyttämällä kuten Bethesdan peleissä perinteisesti on totuttu. Bethesda on myös malttanut jättää pelistä pois surullisenkuuluisan tavaramerkkinsä: hahmon kokemustason mukaan skaalautuvat hirviöt. Hirviöiden ja muiden pahisten vaikeustaso on siis sidoksissa niiden kansoittamaan alueeseen, ei hahmon ominaisuuksiin.
--
Ehkä suurin ongelma pelissä on rytmitys. Osa tehtäväkuvauksista on parhaimmillaankin epäselviä, ja varsin aikaisessa vaiheessa peliä tulee vaihe, jossa selkeää etenemissuuntaa ei meinaa olla, ja lähti mihin suuntaan tahansa, niin turpiin tulee. Nämä ovat pelkästään hyviä asioita. Ei skaalausta ja turpiin tulee, jos level ykkösenä menee supermutanteille urputtamaan. Näyttäisi myös olevan tehtäväputki sen verran avara, ettei pelaajaa suorastaan taluteta paikasta toiseen. Ihan kaikki ei ole kuitenkaan pysynyt: aiemmissa peleissä tärkeää teho- ja huumoriarvoa tarjonneet silmä- ja nivusosumat loistavat poissaolollaan, ja eri ruumiinosiin kohdistuva tähtäys on varattu ainoastaan tuliaseille. Lähitaistelijat joutuvat siis tyytymään monotoniseen yleishuitomiseen.
--
Muuten toiminta on ihan tyydyttävää. Reaaliaikainen taistelu tosin on yleensä vain välttämätön paha, sillä V.A.T.S.in ulkopuolella tähtäämättömät osumat tekevät yleensä reilusti vähemmän vahinkoa. Vaikka toimintapisteiden latautuessa kiusaus ylimääräiseen räiskimiseen on suuri, johtaa tämä valitettavan usein vain turhaan, jo ennestään harvalukuisten ammusten tuhlaamiseen. Lähitaistelussa Oblivion-sankarit sen sijaan pääsevät loistamaan, ja yksittäisen vahvankin vihollisen jallittaminen pelkällä sorminäppäryydellä onnistuu. Aika naurettavaa kyllä, että taistelusysteemin on pakko olla reaaliaikainen, kun se ei selvästikään sellaisena toimi järkevästi. Huteralla pohjalla ollaan, kun ainoa toimiva osuus on päälleliimatun oloinen VATS. Ei näin. Olisivat vaan vetäneet kokonaan vuoropohjaisena. Kädestä on myös tuo lähitaistelun yleishuitominen. Itse en olisi ikinä jaksanut Fallout 2:ssa pelata melee–hahmoa, ellei moottorisoidulla lihaveitselläni olisi voinut tehdä tähdättyjä taktisia lyöntejä. Vihollisten jallittaminen sorminäppäryydellä on minusta roolipeleissä aina ollut hieman kusettamista. Nakersi Oblivionissa, kun sitä oli lähes pakko tehdä skaalauksen takia. Joka kerta kiipesin jonnekin korkealla ja ruiskin sieltä kolmesataa nuolta vihollisen naamaan.
|
|
|
576
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Paradox Interactiven pelit
|
: 28.10.2008 13:32
|
Nyt sitä saa. EUIII Complete Play.comissa. Pistin omani jo tilaukseen. Tulee halvemmaksi ostaa Complete kuin pelkät lisärit digitaalisina. EDIT: Nyt kolahti peli postilaatikkoon. Ensin täytyy napista box artista. Kyllä minä tavallaan ymmärrän tuon pääkalloa lukuunottamatta, mutta kun EUIII:n box art näytti tältä, NA:n digicover tältä ja IN:n digicover oli vastaavasti tällainen. Mikä ei kuulu joukkoon? Jäin myös kaipaamaan painettua ohjekirjaa, koska EU:n ohjekirja ei ole enää NA:n ja IN:n uudistusten jälkeen ajan tasalla. EU:n ohjekirja oli muuten taidettu kiireellä väsätä kokooon, koska paikoin siellä on aika jäätäviä taittovirheitä. Muun muassa sisällysluettelon sivunumerot ovat väärin. Siitäkin syystä olisi ollut kiva saada uusi ohjekirja, koska sisällön puolesta alkuperäinen ohjekirja on mainio ja kirjoitettu hyvällä englanninkielellä. Luin koko 148 sivuisen minipuhelinluettelon läpi ennen kuin edes asensin pelin. Mutta muuten Europa Universalis III Complete on upea paketti. Hattua täytyy erityisesti nostaa siitä, että paketin mukana tuli pieni lappunen, jossa oli Completen koodi GamersGateen, jonka avulla sen voi ladata sieltä ilmaiseksi ihan milloin vain. GamersGate on siis pelien digikauppa. NA:n ja IN:n on saanut tähän mennessä vain sieltä ostamalla. Mainiota, kun pelin voi ladata halutessaan GamersGatesta mistä tahansa. Samalla vältetään Steamissa ärsyttävä pelien pakkoliittäminen accoon, joka tekee Steam–pelien eteenpäin myymisestä erittäin hankalaa.
|
|
|
577
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Far Cry 2
|
: 28.10.2008 01:13
|
Testasin peliä huvikseni toisella hahmolla. Otin sen haitilaisen Andren. Kyllä, peli alkaa eri paikasta, dialogi on hieman erilaista ja ainakin ensimmäinen UFLL kontakti on erinäköinen. Alussa saatu erikoisase oli myös eri. Andre Frank Hahmoilla on erilaiset käsitekstuurit ja käsissä on erilaiset accessoriet. Toki modeli ja animointi ovat kuitenkin samoja. Minusta käsien toteutus oli jo yksillä käsillä ensiluokkaista, mutta erilaiset tekstuurit ovat jo ihan muuta. Kertoo minusta kovasti siitä, kuinka hartaasti ja rakkaudella peliä on tehty, kun siitä löytyy tällaista ekstrakivaa.
|
|
|
579
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Far Cry 2
|
: 27.10.2008 19:46
|
Mainio peli. Erilainen, mitä odotin, mutta hyvä silti. Vähän kuin GTA Afrikassa. Liikaa tosin niitä kulkua estäviä vuoria joka paikassa. Itse aloitin sillä irlantilaisella Frankilla. Onko sillä merkitystä, minkä hahmon valitsee? Vaikuttaako se jotenkin siihen, missä peli alkaa vai vaikuttaako hahmon ominaisuudet ohjattavuuteen?
Minulla ei ole ollut mitään ongelmia yllättää vihollisia ja päästä lähituntumaan machetehommiin vaikka pelaan kaikkein vaikeimmalla. Viholliset ovat itseasiassa juuri sopivan sokeita, että niille pystyy virittelemään vaikka mitä ansoja ja jäyniä. Siinä alussa on tehtävä, jossa täytyy saada se yksi heppu lähettämään erikoisjoukoille väärät koordinaatit. Itse hiippaliin yöllä sinne ja väistelin vartijat seurattuani hetken niiden partioreittejä. Pääsin taloon ja yläkertaan taisteluitta. Veitsi kurkulla kaveri saatiin lähettämään väärää tietoa. Siinä meinasi tulla sitten aikamoinen myllys, kun vartijat havahtuivat yläkerrasta kuuluvaan mökään. Kurkistelin rappusista, kun ne nuuski siellä alakerrassa. Sopivan tilaisuuden tullen sprintti päälle ja juoksin aivan helvetin kovaa talosta ulos. Kyllä ne sitten huomasi. Luodit viuhuivat kannoilla, mutta karkuun pääsin. On kyllä hyvin toteutettu tuo sprintti. Se ukko nimittäin juoksee kovaa sen kanssa. Ei ole mikään Gordon-sprintti. Sprinttailuista on myös tavattomasti hyötyä taisteluissa, kun syöksyilee suojasta toiseen. Pääsee nopeasti vihollisen selustaankin.
|
|
|
580
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Digiexpo 2008
|
: 27.10.2008 12:55
|
Digiexpo lähestyy. Varmaan tietoa löytyy jostain viralliselta expo-sivulta, mutta kysytäänpä teiltä. Kalenterista katsottuna tapahtuma kestää kolme päivää ja alkaa 31.10. Mitäs se lippu sinne maksoikaan? En ole itse sitä koskaan ostanut, kun H-Town lähetti liput aina moderaattoreilleen. Mitä yrityksiä sinne tulee esittelemään pelejään? Onko taas tulossa messuille jotain uutta testattavaa vai pitäytyykö näytteileasettajat pelkästään talven julkaisuissa? Kaikki käyvät sitten poimimassa ylläolevia THE Samsung–patukoita. Kahdesti olen kaverin kanssa käynyt Digiexpoilla. Ensimmäisellä kerralla, kun kaikki pelit ja vehkeet oli katsottu läpi, asetuimme Samsungin näyttelypisteiden mukaville sohville ”koeajamaan” heidän televisioita odotellessamme poislähtökyytiämme saapuvaksi. Nappasimme muutaman patukan tiskillä olevasta kulhosta. Olivat tavattoman hyviä tai sitten vain monen tunnin syömättömyys sai ne maistumaan tavanomaista paremmilta. Niitä piti kuitenkin käydä ottamassa muutama vielä lisää. Seuraavana vuonna olimme yhdessä tuumin sopineet jo ennen messuille menoa, että lopuksi sitten taas mussutellaan patukoita ja viedään tällä kertaa muutama kotiinkin. Yksi oli tietysti säästettävä messukrääsän ehdottomana ykkösaarteena.
|
|
|
581
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Fallout 3
|
: 27.10.2008 00:18
|
GT:ssä video Falloutin historiasta. Myös aikaisempien pelien juoni käydään tiivistetysti läpi. Video antanee Fallout–noboille mukavan alustuksen, mistä Fallouteissa on kyse. Taustalla soi myös pelien taustamusiikkia. Etenkin ensimmäinen kappale (siis sen The Inkspotsin biisin jälkeen) pisti kylmät väreet kulkemaan pitkin selkärankaa ja sai käden kopeloimaan Falloutin koteloa pelihyllystä. I MUST RESIST! Nyt on liikaa muutakin pelaamista ja tekemistä.
|
|
|
582
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: Mitä sitten?
|
: 26.10.2008 19:48
|
Topicin nimen alla lukee uusimman viestin kirjoittaja edit: siis topicin aloittaja yhä englanniksi, esim:
Mitä sitten? by Joel-san Korjattu. Tosin tämä muuttuu taas uusien topicien kohdalla (Jos muuttuukin, niin olisi kiva saada vanhat topicit yhtenäisiksi uusien kanssa. )? Näin ainakin foorumin etusivulla uusimpien viestien kanssa, esim:
Uusin viesti kirjoittanut tuhis Re: Uudet & tauolta pala... 23.10.2008 10:57
Kun taas:
Uusin viesti kirjoittanut Lanttu Vs: Mitä sitten? 26.10.2008 19:33 Re: ja Vs: etuliitteet tulee noihin viestien otsikoihin siinä vaiheessa, kun viesti kirjoitetaan. Eli ne on niissä viesteissä itsessään. Niiden yhtenäistäminen vaatisi kaikkien tietokannassa olevien viestien otsikoiden muuttamista. Aika helppoa se itseasiassa olisi, mutta joo. Katsotaan. Etusivun kalenteritapahtumissa näkyykin jo päivämäärä, voisiko tämän saada myös foorumin etusivulle? Nyt siellä kyllä näkyy tulevat tapahtumat, mutta päivämäärän nähdäkseen pitää klikata koko kalenteri auki ylhäältä. Päivämäärät on tulossa foorumin etusivullekin. Vielä lisää edittiä: Rehellisesti sanottuna en tajua, mikä pointti on muiden profiilia tarkastellessa nähdä, mitä kielipakettia kyseinen henkilö käyttää.:P Lisäksi se tulee näkyviin vasta, kun kieliasetusta on säätänyt profiilin kautta. Valtaosalla kielipaketin perässä näkyy siis tällä hetkellä tyhjää. Tärkeää tietoa. Hehe... Kai sen voisi taikoa piiloon samalla, kun lisään sen syntymäpäiväilmaisimen.
|
|
|
583
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: Mitä sitten?
|
: 26.10.2008 19:26
|
Jeje. Taas tuli päivityspakettia. Nyt myös etusivulla näkyy kalenterin tulevat tapahtumat.
Suurin ylläri on kuitenkin kauan kaivattu koko sivuston täysi suomennos. Kaikki modit ja kilkkeet on käännetty. Jos tykkäsit englannista enemmän, sen voi toki vaihtaa takaisin profiilista. Erittäin tervetulleita ovat ilmoitukset, jos jossain ilmenee typoja tai jotain kääntämättömiä tekstejä.
Kauppapisteet muuttuivat basaaripisteiksi™. Pisteet lasketaan hieman eri tavalla kuin aikaisemmin.
|
|
|
584
|
Yleinen / Vapaa sana / Re: Mitä sitten?
|
: 24.10.2008 15:30
|
Nyt on kalenteri. Se toimii siis siten, että kalenteriin merkataan tapahtumia post event –nappulalla, joka löytyy kalenteriruudusta. Tapahtumat voivat olla usean päivän mittaisia. Tapahtumat voidaan linkittää johonkin aiheeseen täppäämällä link event to topic ja valitsemalla sitten jokin aihe. Linkitetyssä aiheessa näkyy ylhäällä, että aiheeseen on linkitetty jokin tapahtuma. Myös aiheiden sisältä voidaan lisätä tapahtumia link calendar –napilla. Viikon sisään tulevat tapahtumat näkyvät foorumin etusivulla.
|
|
|
585
|
Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Re: TV hankinta ja tekniikka
|
: 22.10.2008 21:31
|
Tepi, oletko nyt aivan varma tuosta 60 framen pakosta? Minä kun olen koko tämän ajan elänyt siinä luulossa, että LCD–näyttö vaihtaa pikselien värejä (muuttaa kuvaa) tasan silloin, kun on tarvis. Tietysti näytön virkistystaajuuden sallimissa rajoissa.
|
|
|
586
|
Yleinen / Vapaa sana / Re: Mitä sitten?
|
: 21.10.2008 20:42
|
Pääasiassa aika on mennyt lähiakoina oikean elämän ongelmien parissa. Olen kyllä siis laittanut ylös ehdottamianne asioita ja priorisoinut ne. Lisäksi olen työstännyt uutta osiota, mutta se on vielä kovin keskeneräinen ja sen perusajatus hyvin kokeellinen, joten sen hiominen vie aikansa. Tumma väriteema varmaan se ensimmäinen uusi juttu, joka tulee valmiiksi.
Mitä sinun ehdotuksiisi tulee, sivuston nimeä ei ainakaan vaihdeta. Etusivua on vaikea lähteä kehittämään, koska en ihan oikeasti ymmärrä, mikä siinä on niin pielessä. Mielestäni se ajaa sille tarkoitetun ”mitä uutta”–tehtävän täydellisesti (blogien kommentteja lukuunottamatta, jonka korjaan). Pystytkö selvemmin ja tarkemmin ilmaisemaan, mikä etusivussa on vikana?
Kalenterifunktio on ihan built-in. Se täytyisi ainoastaan laittaa päälle ja hioa kuntoon. Kalenteri voitaisiin toteuttaa siten, että kaikki voivat lisätä kalenteriin tapahtumia (kuten vaikkapa pelien julkaisuaikoja). Lähestyvät tapahtumat (vaikka viikon sisällä) voisivat näkyä foorumin etusivulla. Olisiko tälle kysyntää?
|
|
|
587
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Re: Paradox Interactiven pelit
|
: 20.10.2008 16:03
|
Outoa. Voisit kokeilla vaikka poistaa pelin asetustiedoston. Löytyy pelin kansiosta eli Europa Universalis III/settings.txt. Oikeastaan poistamisen sijaan kannattaa varmaan siirtää väliaikaisesti johonkin toiseen kansioon, koska en tiedä, osaako peli luoda asetustiedoston uudestaan, jos se puuttuu. Sitten voit kattoa, ettei hardware acceleration vipu ole liikahtanut Windowsin asetuksissa. Control panel - display - settings - advanced - joku niistä välilehdistä. EDIT: EUIII Complete julkaistiin muuten tänään. Löytyy todella harvan kaupan listalta (Konsolinet, CDON, Amazon.co.uk). Ajattelin käydä sen poimimassa tänään Konsolinetissä, kun Helsinkiin on muutakin asiaa, mutta Konsolinetin verkkokauppa ainakin sanoo, että loppu on. Niin sanoo myös nuo muutkin kaupat. Taitaa olla kyseessä todella pienestä painoksesta tai sitten peliä ei saatu toimitettuakaan täksi päiväksi. EDIT2: Korsika 1545. Käytössä Magna Mundi, Theatrum Orbis Terrarum –karttamodi sekä Merlinin lippumodi. Korsika ensimmäistä kertaa Pyhän saksalais-roomalaisen keisarikunnan keisari. Tiadoru IV oli just huippu monarkki: statsit 8, 8, 8.Jälleen on kirjoitettu 50 vuotta Korsikan historiaa. 1566 anneksoin Vatikaanin. Tästä ei oikeastaan seurannut juuri mitään ongelmia. Paavi pakkasi laukkunsa ja muutti Liettuaan. Katoliset Kastilia, Portugali ja Liettua saivat casus bellin minua vastaan, mutta se ei johtanut toimenpiteisiin. Seuraavaksi Savoiji. Vuonna 1568 Savoiji suostui ja sain heiltä kolme provinssia pohjois-Italiasta ja yhden provinssin Kreikasta, jonka he olivat anneksoineet Morealta aikaisemmin. Möin tämän kreikkalaisen provinssin Kreetalle, joka on vassalini, koska provinssista koituisi vain harmia itselleni uskonto- ja kulttuurikiistoista johtuen. Saan provinssista enemmän rahaa vasallini kautta. Pari vuotta kului kunnes silloinen saksalais-roomalainen keisari, Bavaria, alkoi vaatia tosissaan Savoijin itsenäisyyden palauttamista. En tietenkään suostunut mihinkään vaatimuksiin. Jouduin ensimmäisenä kauppasaartoon. Vuosi tämän jälkeen keisari uhkasi sotatoimilla. Tämän seurauksena jouduin neljään sotaan samanaikaisesti Bavarian, Pommeranian, Nuremburgin ja Itävallan julistettuaan sodan minua vastaan ja vetivät liittolaisensa mukaan. Tämä olisi ollut pari vuotta aikaisemmin aivan hiuksia nostattava kauhuskenaario, mutta olin juuri saanut kunnostettua armeijani täyteen toimintavalmiuteen. Kieltämättä Itävallan muodostama allianssi Ranskan ja Ruotsin kanssa oli nytkin erittäin paha vastus. Bavaria oli liittoutunut Salzburgin ja Wurzburgin kanssa, jotka olivat mitättömiä pikkuvaltiota. Bavaria voisi kuitenkin olla uhka. Nuremburg oli myös pikkuvaltio, mutta oli liittoutunut Saksonian kanssa, joka oli yhdessä Bavarian kanssa Saksan suurimpia valtioita. Pommeraniaa liittolaisineen ei tarvinnut edes huomioida, koska he eivät pohjois-Saksasta asti voisi aiheuttaa minkäänlaisia ongelmia. Ranskan naapurissa olevat Savoijin provinssit joutuivat välittömästi Ranskan miehittämiksi. Myös Ranskan paljon omaani suuremman laivaston takia en voinut estää Ranskan maihinnousua Korsikan ja Sardinian saarille. Näiden saarten miehitys olisi johtanut kestämättömään tilanteeseen, jossa olisin voinut helposti hävitä muutkin provinssini. Sovittelin nopeasti Ranskan kanssa rauhan (Ranska oli siirtynyt Itävalta-Ranska-Ruotsi –allianssin johtoon suurimpana ja mahtavimpana). Luovutin yhden Savoijin kolmesta provinssista. He onneksi tyytyivät siihen. Samaan hengen vetoon tein aselevon Pommeranian kanssa. Olin siihen mennessä onnistuneesti torjunut sekä Bavarian että Saksonian hyökkäykset provinsseihini. Teurastettuani Saksonian pääarmeijan Romagnassa he heittivät pyyhkeen kehään. Sain kiskottua heiltä mukavasti sotakorvauksia. Jäljellä oli siis enää Bavaria, jonka voitettuani taisteluissa kerta toisensa jälkeen alkoi olla aika valmista kauraa. Aloin suunnitella puolustussodan muuttamista hyökkäykseksi. Tein invaasion Alppien taakse Bavarian maille. Valtasin muutaman provinssin ja Bavarian pääkaupungissa, Münchenissakin, viritettiin Korsikan lippuja salkoon. Ikäväkseni minun täytyi jättää kampanjani kesken, koska Italiassa Modenan, Toskanan, Mantuan ja Genovan muodostama allianssi hyökkäsi mailleni. Käytännössä minulla ei ollut ainuttakaan sotilasta Italiassa, koska kaikki olivat mukana Bavarian retkellä. Sovin Bavarian kanssa rauhan ja sain jälleen mukavan tukun sotakorvauksia. Eikun takaisin Italiaan. Pelasin ensimmäisenä Mantuan pois pelistä. Heille riitti aselepo. Palatessani Alppien yli marssin suoraan Genovaan ja valtasin sen heidän selän takanaan. Rauhanneuvottelut olivat jälleen hyvin edukkaita minulle. Genovasta tuli vassalli ja heidän kirstuistaan tippui myös korvauksia. Tässä vaiheessa Sisilia päätti liittyä mukaan karkeloihin ja veti Mantuan uudestaan mukaan. Voi perkele, war exhaustion alkoi olla vaarallisen korkealla ja sotilasreservini oli nollassa. Sen hetkisellä noin kahdeksan tuhannen miehen joukolla oli siis selvittävä. Onneksi minulla oli ollut erittäin hyviä kenraaleja koko tämän ajan, joten mahdollisuudet näin pienellä joukollakin olivat ihan hyvät, ja rahaa riitti palkkasotilaisiinkin. Modena ja Mantua taipuivat pian. Pakkovasallisoin molemmat. Toskana murskattiin myös ja kylmän viileästi anneksoin heidän ainoan provinssinsa. He olivat jo riittävän kauan kykkineet Italiassa. Lähes tulkoon sata vuotta olin katsonut heidän maitaan sillä silmällä, mutta liian vahvojen liittolaisten ja casus bellin puuttuessa en ollut saanut tilaisuutta Toskanan valtaamiseksi. Toskanan kuuluessa Saksalais-roomalaiseen keisarikuntaan tiesin, että Toskanan anneksoimisesta seuraisi jälleen ongelmia, mutta uskoin murskattuani Bavarian keisarin olevan hetken aikaa ihan hiljaa. Sisilian anneksoin, josta oli jäljellä enää Napolin provinssi Milanin vallattua muutama vuosikymmen aikaisemmin muut etelä-Italian provinssit. Sisilia oli keisarikunnan ulkopuolella, joten sen anneksoimisesta ei pitäisi tulla mistään suunnasta mitään valittamista. Näiden 15 vuoden aikana kävin kuusi eri sotaa 15 eri valtiota vastaan. Sinnikkyys palkittiin lopulta ja sain kolme uutta vasallia (joista menetin yhden myöhemmin), kaksi uutta provinssia sekä lukuisten voittojeni ansiosta prestige–pisteet nousivat täyteen sataan. Sotien jälkeen valtaan nousi Ericcu Ghjilormu IV, joka erinomaisine diploomattisine taitoineen (statsit 7, 8, 3) valittiin seuraavaksi Pyhän saksalais-roomalaisen keisarikunnan keisariksi. Näiden kaikkien saavutusten yhteisvaikutuksesta Korsikan status nousi major poweriksi. 27 vuotta hallittuaan Ghjilormu IV:n tilalle astui Tiadoru VI, joka valittiin heti uudeksi keisariksi. Kolmas perättäinen kausi keisarina on epätodennäköistä, mutta ainakin vältän näinä kahtena hallintakautena kaiken napinan Toskanan kohtalosta. Bad boy –pisteet ehtivät vähän jäähtyä. Korsika 1605 eli tilanne nyt. Ranska levittäytyy ympäri maailmaa kuin syöpä.
|
|
|
589
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Re: Paradox Interactiven pelit
|
: 16.10.2008 20:26
|
Alussa kannattaa uhitella pienemmilleen. Skotlantina suuntaisin katseen kohti Irlantia, joka on täynnä eripuraisia pikkuvaltioita. Näistä voisit ottaa jonkin liittolaiseksi tai sitten voit pysyä puolueettomana ja tyytyä lähettämään varoituksia (send warning) tai taata heidän itsenäisyyden (proclaim guarantee). Varoittaminen antaa sinulle casus bellin (syy/oikeutus sotaan), kun varoitettu valtio aloittaa sodan jotain toista valtiota vastaan. Itsenäisyyden takaaminen on sama juttu toisin päin: jos joku aloittaa sodan takaamasi valtiota vastaan, saat casus bellin hyökkääjää vastaan.
Englanti jumiutuu helposti pitkiin ja vaikeisiin sotiin, joiden jälkeen Englanti voi olla hyvinkin piesty. Englannin liittolainen ei kannata välttämättä olla, koska joudut jatkuvasti turhiin sotiin sen seurauksena. Itse hommaisin military accessin Englantiin ja liikuttelisin tiedustelevaa rykmenttiä Englannin provinsseissa tarkkailemassa armejoiden kokoja. Sopivalla hetkellä hyökkäisin. Military access kannattaa tosin purkaa ennen sotaan ryhtymistä, koska sodan julistaminen aiheuttaa aika kovan stability hitin, jos sellainen on.
|
|
|
590
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Re: Paradox Interactiven pelit
|
: 16.10.2008 17:24
|
Se toimii siten, että, kun olet löytänyt jonkun kolonisoitavan provinssin, sinne lähetetään uudisasuttajia sillä send-nappulalla. Samassa ruudussa näkyy paljon niiden lähettäminen maksaa ja millä todennäköisyydellä he onnistuvat luomaan siirtokunnan. Todennäköisyys riippuu monesta asiasta, mutta pääasiassa siihen vaikuttaa alkuasukkaiden määrä ja vihamielisyys. Jos onnistut, provinssi siirtyy sinulle ja asukasluku nousee 100. Näitä uudisasuttajia sitten lähetään 100 tyypin aalloissa sinne, kunnes väkiluku kasvaa 1000, jonka jälkeen tämä provinssi on kuin mikä tahansa muukin provinssi. Väkiluku toki nousee itsekseenkin ajan kanssa. Alkuasukkaat voivat kuitenkin tuottaa harmia tappamalla uudisasuttajia, joten kannattaa kipata sinne saarelle muutama rykmentti suojaamaan siirtokuntaa, mikäli alkuasukkaat ovat kovinkin vihamielisiä etkä tarvitse sotilaita muualla. Konkistadorit ovat armeijoiden kenraaleja, jotka voivat paljastaa maa-aluetta terra incognitan alta (kartalla näkyvä valkoinen alue). Vastaavasti explorerit komentavat laivueita, jotka explorerin johdolla voivat seilata tutkimattomille vesille. Eli näillä kahdella hepulla ei voi siis asuttaa paikkoja, vain löytää niitä.
EDIT: Kun siirtokunnan väkiluku nousee 1000 ja se muuttuu normaaliksi provinssiksi, provinssissa olleista alkuasukkaita tulee provinssin asukkaita. Provinssin vielä ollessa siirtokunta, se on hyvin haavoittuvainen, koska muut valtiot voivat vallata sen sodassa ilman rauhansopimuksia.
|
|
|
591
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Re: Paradox Interactiven pelit
|
: 16.10.2008 12:48
|
Joo ja kaupankäynti tulee helvetin kalliiksi ja takaisin se ei anna kuin tutkimusrahaa. Parhaimmillaan yhden kauppiaan lähettämisestä voi joutua maksamaan lähes kymmenen tukaattia ja, jos se kauppias nyt onnistuu saamaan paikan center of tradessa (keskimääräinen onnistumisprosentti varmaan jotain 30%), se kilpaillaan sieltä ulos vähintään kuukaudessa AI–valtioiden toimesta, jotka kisaavat paikoista kuin verikoirat kehässä.
|
|
|
592
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Re: Paradox Interactiven pelit
|
: 15.10.2008 23:35
|
Tärkein asia, joka pitäisi mainita pelin ohjekirjan ensimmäisellä sivulla, on se, että valtio tekee koko vuoden tappiota (mikäli olet palkannut neuvonantajia, ylläpidät armeijoita tai maksat lainakorkoja). Se on ihan normaalia. Vuoden lopulla verot maksetaan isona könttänä kassaasi ( census taxes). Tämän summan tulisi kattaa seuraavan vuoden edellä mainitut menot sekä muut hankintasi. Rahaa saa siis ainoastaan kerran vuodessa ja vain veroista. Kuukausittaiset verot, production– ja trade–tulot menevät 100% tutkimukseen. Toki tätä ”tutkimusrahaa” voi siirtää kassaankin (tunnetaan termillä minting) säätämällä talousruudussa treasury–liukusäädintä, mutta se nostaa inflaatiota, joten sitä tulisi ehdottomasti välttää. Inflaatio on sitten kuolemanvakava asia. Sitä tulee helposti ja siitä pääsee eroon todella hitaasti. Inflaatio vaikuttaa kaiken hintaan. Ei ole kiva huomata, että nopeasti nouseen inflaation takia ei pysty hankkimaan enää mitään. Minun ainakin täytyi aluksi käynnistää ensimmäinen kampanjani monta kertaa uudestaan ennen kuin kunnolla ymmärsin, miten talous pelissä toimii. EDIT: Mutta saakohan noita lisälevyjä jostain vielä boxattuna erikseen? Ei valitettavasti saa. Paradoxin mukaan niille ei ole yksinkertaisesti tarpeeksi kysyntää. Ymmärtää helposti, kun EUIII on itsessäänkin sellaista marginaalikamaa. Sitten oli vielä sellanen kysymys, että onko noita lisäreitä joskus edes saanut kaupan hyllyltä? Vai ainako niitä on jaettu vain digitaalisesti?
|
|
|
593
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Re: Far Cry 2
|
: 15.10.2008 23:23
|
Perseestä tommoset kyllä. Itse ostan pelin ihan kuuliaisesti siitä huolimatta, mutta CD-keytä en aktivoi minnekään. Bioshockiin, jossa oli vastaava typerys, sai latastua aktivoinnin kiertävän crackin. Multiplayer ei juurikaan kiinnosta. Sitä varten on CS.
|
|
|
594
|
Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Kysy/vastaa raudasta
|
: 15.10.2008 22:48
|
Itse kylllä epäilisin, että virtalähteessä on jotain vikaa tai sitten emolevyn virransyötön komponentit alkavat olla tiensä päässä. Toinen vahva epäilys kohdistuu näytönohjaimeen. Itse tarkistaisin ensimmäisenä emolevyn kondensaattorit pullistumien tai vuotojen varalta. Jos kolvi pysyy kädessä, vialliset kondensaattorit on helppo vaihtaa itse uusiin. Uudet kondensaattorit eivät maksa juuri mitään. Tärkeää on katsoa, että ostamissaan konkuissa on saman verran faradeja kuin alkuperäisissä. MikroPC:n lyhyt artikkeli emolevyjen kondensaattoreistaOngelmaa voisi lähteä seulomaan vaihtamalla viallisiksi epäiltyjen komponenttien (virtalähde ja näyttis) tilalle vaikka kaverin vastaavia toimiviksi todettuja komponentteja. TCP/IP has reached the security limit imposed on the number of concurrent TCP connect attempts. Tämä lähinnä kertoo siitä, että torrentejen kanssa XP:n sallima määrä yhteyksiä tulee täyteen. Kannattaa nostaa rajaa, jotta torrentit saavat mahdollisimman paljon yhteyksiä. How to Increase Torrents Speed - Change Half Open TCP Connection
|
|
|
595
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Peliostokset
|
: 15.10.2008 16:43
|
Taitaa kuulua osastoon "pelit, joita en ikinä itse pelannut". Katselin lähinnä vierestä, kun joku muu pelasi. Itse olen kanssa aikamoinen kerettiläinen, kun pelasin peliä vain vaivaiset 20 tuntia. Jäi kesken, koska inhosin ja tuskastuin pelin D&D–sääntöihin. Diablo ja Fallout olivat kivempia. Pitäisi ihan yleissivistyksen vuoksi joku kerta ottaa itseään niskasta kiinni ja pelata peli läpi, koska muut osa-alueet BG2:ssa olivat mahtavia.
|
|
|
596
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Re: Paradox Interactiven pelit
|
: 15.10.2008 16:32
|
NA:n ja IN:n hommaaminen on varmaan edessä, kun ei tämä peli suostu päästämään otteestaan ja kampanja tekisi mieli aloittaa aina vaan uudestaan eri valtioilla. Mutta saakohan noita lisälevyjä jostain vielä boxattuna erikseen? Keräilijänä en välttämättä haluaisi turvautua kohta julkaistavaan Europa Universalis III Completeen.
|
|
|
597
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Re: Paradox Interactiven pelit
|
: 15.10.2008 00:14
|
Samantapaisia ongelmia on myös EU III:ssa. Modit parantavat tekoälyä ja pelimekaniikkaa huomattavasti, mutta tietyistä juurikin lainalaisuuksista ei pääse ikinä eroon. Pelejähän molemmat loppujen lopuksi ovat ja erittäin hyviä sellaisia. Liialla eläytymisellä tulee rajat vastaan. Pitäisi varmaan itsekin aloittaa maailmanvalloitus jollain Korsikalla ja tällä kertaa Magna Mundi –modin kera. Jospa AI pitäisi parempaa huolta oman valtionsa hyvinvoinnista ja valtion heikolla stabiliteetilla olisi jotain merkitystä myös isommille valtiolle. EU II:sta stabiliteetin vaikutusta on nerfattu merkittävästi pienemmäksi vanilla EU III:een. Ärsyttävää vallata Ranskan kaltaiselta suurvallalta edes yhtä provinssia, koska suurvalta ei antaudu vaikka olisit murskannut kaikki sen armeijat. Armeijoita saa aina lisää eikä jatkuvan sodan aiheuttama stabiliteetin lasku johda muuhun kuin hieman pienentyneisiin verotuloihin. Suurvalta on suostuvainen antautumaan vasta siinä tilanteessa, kun se on täysin lyöty ja pääkaupunkikin vallattu; tilanne, jossa pelaaja mieluusti anneksoisi koko paskan itselleen. Pitkistä sodista ei ole haittaa kuin pelaajalle, koska aikaa ja rahaa kuluuu järjettömästi. Yhden rajaprovinssin valloittamisesta muodostuu ihan täysi urakka. Nämä ovat niitä vikoja, joita Magna Mundi yrittää korjata. Toisaalta hyllyssä olisi vieläkin avaamatta HoI Anthology. EDIT: Joo. Jäin taas armottomasti koukkuun EU III:een. Monta (kymmentä)tuntia olen tahkonnut kampanjaa Korsikalla Magna Mundi –modin kera. Kiinnostus tähän valtioon heräsi, kun ekalla peluukerralla Portugalilla tutkiskelin, mitäs kaikkia valtioita sitä voisi syntyä, jos kansaa tarpeeksi kiihottaisi irrottautumaan emämaastaan. Satuin sitten Korsikan saaren kohdalle, joka on tavanomaisesti Genovan hallussa. Tuli heti virne suulle, kun katsoin, mitä maan lippu esittää (yllä). ”Ei juma, tuo lippu on kyllä saatava yhtä tunnetuksi kuin vaikkapa Ranskan lippu.” Korsika–kampanjan tavoitteiksi asetin itselleni Italian yhdistämisen ja Välimeren saarten herruuden. Kampanjan alku oli täyttä tuskaa, kun kassassa ei ollut pennin hyrrää eikä saaresta saa aluksi juuri yhtään verotuloja. Manner-Italiasta oli välittömästi saatava lisää alueita ja tuloja, mutta se täytyi hoitaa lainalla, jota ei mitenkään voinut maksaa takaisin. Valtaus tulisi tapahtua hyvin nopeasti ennen kuin velka tulisi maksettavaksi ja konkurssi vetäisi valtion pitkään lamaan. Valtaus onnistui. Lamasta selvittiin juuri ja juuri erittäin pienellä säästöliekillä. Lisää olisi kuitenkin vielä saatava tuloja, koska sen hetkinen tulovirta ei riittänyt vieläkään oikein mihinkään. Uusi laina ja lisää valloituksia. Tämän lainan hoitaminen hoitui helpommin, koska suuremmilla tuloilla pystyin maksamaan korot, mutta jouduin silti hyvin pitkään ottamaan aina uuden lainan vanhan maksaakseni. 1500-luvun alkuun mennessä olin saanut lainan vihdoin maksettua (aloitin pelin 1453) ja siitä vapautui mukavasti massia muihin tarkoituksiin. Tällä hetkellä (1564) tilanne on hyvin muikea. Hallussa ovat Korsikan ja Sardinian saaret, mantereella on neljä provinssia. Vatikaani on vassalli, jonka anneksoimista olen juuri valmistelemassa. Myös pohjois-Italian Savoiji on vassalli, jonka anneksoin heti Vatikaanin jälkeen. Molemmissa on omat riskinsä. Ensimmäisessä tapauksessa katolinen maailma todennäköisesti kimpaantuu kovasti Rooman valtauksestani (olen myös kääntynyt protestanttiseksi), josta voi seurata aika vakavia jälkiseuraamuksia. Savoijin anneksoiminen todennäköisesti aiheuttaa ongelmia Pyhän saksalais-roomalaisen keisarikunnan suunnalta, kun he vaativat Savoijin itsenäistämistä. Eletään mielenkiintoisia aikoja. Erittäin onnistuneen politikoinnin ansiosta verotulot ovat nykyään valtavat. Jokainen valtakunnan irtoava penni päätyy kyllä kirstuuni.
|
|
|
598
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Peliostokset
|
: 14.10.2008 23:23
|
Kolmella eurolla olisi kyllä kieltämättä kastunut. Näyttää olevan vielä ihan alkuperäistä painosta. Itselläni maannut hyllyssä vuodesta 2001 muuten samanlainen uusintapainos, mutta sen mukana ei tule Icewind Dalen demoa ja kotelon kannessa on PC Formatin ja PC Zonen ”suosittelee”–leimat. Kalpenee kanssa hinnassa, kun se maksoi sen 300 markkaa. Mielessä on käynyt hankkia siitä alkuperäispainos, mutta se ei ole tärkeysjärjestyksessä kovin korkealla PC-pelikeräilyssäni. Olen alussa keskittynyt hommaamaan niitä pelejä alkuperäisinä, joista minulla on ollut jokin räikeä ”buy now”–kikkare tai sitten joku hyvä peli on tyystin puuttunut kokoelmasta, koska olen pelannut sitä kaverilla tai wareksittuna.
|
|
|
599
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: Kysy & Vastaa
|
: 09.10.2008 23:58
|
Miks minun Youtube on japaninkielinen? Ja miten helvetissä vaihan sen takasin englanninkieliseksi!?
Kappas. Jollain muullakin. Mulla on ollut aika pitkään YouTube espanjaksi. No mikäs siinä, oppii kieliä.
|
|
|
600
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Re: Tokyo Game Show 2008
|
: 09.10.2008 21:35
|
EDIT. Uus Prince of Persia näytti kans trailerin perusteella itseasiassa ihan mielenkiintoiselta. Kaunista seesteistä maisemaa Sands of Timen malliin, ja angstihevi oli korvattu emopopilla. ;) Mikä vaan on parannus sillä saralla. Huutais vaan oikeasti mukavaa tastelusysteemiä(mitenhän tuo duo-mättö lienee toteutetaan...), hulluja puzzleja ja kenttädesignia sekä ennenkaikkea tasapainoa loikinnan ja moukutuksen välille. Mielestäni uusimmassa PoPissa siisteintä nimenomaan on tasohyppelypainotus. E3-messuilla väitittivät, että loppupomot ovat pelimaailman ainoita vihollisia. Näitä sitten jahdataan hieman Shadow of the Colossuksen tapaisesti. Eli joka huoneessa spawnaavia yhdentekeviä rivimonsuja ei pitäisi olla tiedossa. Hyvä homma.
|
|
|
|