|
632
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Re: Neo-Geo –kaappiprojekti
|
: 05.09.2008 09:25
|
Hyvältä näyttää. Maalaatko kaapin punaiseksi vai mustaksi vai sekoitukseksi? Perinteistä sekoitusta ajattelin. Sininen olisi myös pirun siisti, mutten tiedä, miten punainen marquee sopii siihen. Noiden vaikeiden päätöksien aika on kohta. Realgames.orgiin tuli muuten kauhea kasa MVS-pelejä. Parhaita napsin jo päältä vähän aikaa sitten, mutta paljon sinne vielä jäikin. Laita postia sinne jos lisäpelit kiinnostaa. Kiitti vinkistä. Pitääpä laittaa mailia.
|
|
|
633
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Re: Neo-Geo –kaappiprojekti
|
: 04.09.2008 21:30
|
16. Marquee–valoSeuraavaksi vähän blingiä kaappiin. Ostin Osramin Jatkos –loisteputken. Putki on 53 cm pitkä ja kehyksineen 58 cm eli lähes tulkoon täydellinen 60 cm leveään kaappiin. Putkessa piisaa valotehoa 13 watin verran. Mittasin putken kyllä hyvin tarkkaan ennen ostamista, mutta enpä tullut ajatelleeksi virtaliittimen tuomaa lisää. Liitin on vielä kovin jäykkä, joten sitä ei voi edes vääntää. Toisekseen virtajohto ei ylettänyt kaapin yläosasta kaapin alimmalle hyllylle, jossa jatkojohto on. Loisteputken mukana toimitettiin tällainen jatkokappale, joka on tarkoitettu usean loisteputken kytkemiseksi sarjaan. Tämä jatkokappale sopii myös virtajohtoon, muttei pidennä sitä kuitenkaan tarpeeksi. Siitä sain idean. Ei muuta kuin kolvi kuumenemaan ja modaamaan. Käytännössä vuolin pehmeämmän muovimateriaalin liittimen perästä pois, joka peitti alleen johtimien liitoskohdat. Tällä saatiin liittimen pituus huomattavasti lyhyemmäksi. Lopuksi katkaisin johtimet poikki mahdollisimman läheltä liitoskohtaa, kolvasin vähän lisää johtoa liittimen ja muun jatkokappaleen väliin. Sillä saatiin ratkaistua virtajohdon lyhyydestä aiheutunut pulma. Sehän istuu kuin hansikas. Otin myöhemmin loisteputken muovisuojuksen pois, koska se kellasti valon väriä hieman. Alla muutama kuva pimeässä otettuna. ”Vouh, tämähän valaisee” oli ensimmäinen ajatus, kun laitoin Neo-Geon käyntiin. Koko huone värjäytyi punaisella. Tässä vähän lähempää kuvaa King of Fighters ’96 marquee–kortista, jonka laitoin esille. Vielä yleisprofiilia. Ruudulla pyörii tietysti Garou.
|
|
|
635
|
Yleinen / Vapaa sana / Re: Bugeja ja parannusehdotuksia
|
: 03.09.2008 18:45
|
Olisikohan mahdollista saada etusivulle (ja miks ei myös ihan blogit-osioon) jonkinlainen ilmoitus siitä, kun blogi on saanut uuden kommentin? Jotenkin nyt on hieman ankea fiilis kurkkia eri blogeja vähän väliä uusia kommentteja etsien.
Se on tarkoituksellista, ettei uusista kommenteista blogeihin ilmoiteta. Ne entrythän blogeissa pääpointtina ovat. EDIT: Korjasin vähän bugeja taas. Pahoittelen, että kesti. 1. Blogeissa voi käyttää quoteja. Quotejen linkit eivät kuitenkaan toimi ihan vielä.2. Jäsenlistan posts–kenttää laajennettu (tai oikeastaan kokorajoitus otettu pois). 3. Spoilerit toimivat myös ”recent posts”–näkymässä.
|
|
|
636
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Loppuvuoden pelit ja wishlistit 2008 edition
|
: 02.09.2008 14:53
|
Lähestytään taas sitä aikaa vuodesta, kun pelejä julkaistaan vasemmalta ja oikealta jatkuvalla syötöllä. Osa julkaistaan vieläpä samana päivänä, joten on varmaan hyvä, että tehdään vähän listaa tulevista peleistä, ettei missata helmiä. Aloitan itse muutamalla pelillä PC-painotteisesti.
S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky Alustat: PC Julkaisu: 5. syyskuu
Alkuperäinen STALKER ei millään pystynyt vastaamaan vuosien saatossa kertyneeseen hypeen. Jopa osa pelin kantavista ideoista jouduttiin karsimaan lopullisesta pelistä, jotta se saataisiin joskus valmiiksi. Karsimisesta huolimatta peli oli varsin mainio FPS, josta löytyi paljon potentiaalia. Semmoinen hiomaton timantti. On mielenkiintoista nähdä, mihin standalone lisäosa Clear Sky pystyy, kun tekijöillä on ollut enemmän aikaa tuotoksensa tekemiseen. En ole seurannut erityisen tarkasti, mitä Clear Skyhin on luvattu, mutta ainakin Shadow of Chernobylista karsitut ajoneuvot ovat osa Clear Skyta. Muistelisin myös olleen puhetta pelimaailmassa liikkuvista AI-stalkereista. Onnistuneinta Clear Skyssa minusta on kuitenkin jo se, että sille on annettu riittävästi aikaa. Yleensä lisäosa julkaistaan hyvin nopeasti emopelin julkaisusta, jolloin lisäosa jää hyvin helposti pelkäksi ”karttapaketiksi”. Toisekseen minulle jää usein pieni ähky peleistä, jonka tasoittamiseen menee vuoden verran aikaa.
Sacred 2: Fallen Angel Alustat: PC, XO, PS3 Julkaisu: 2. lokakuuta (PC), marraskuu (konsolit)
Sacred oli joidenkin mielestä Diablo 2:n tasoinen hack'n'slash. Itse en jaa samaa mielipidettä, mutta myönnän, että kyseessä oli ihan hyvä peli. Jokatapauksessa Sacred on nyt saamassa jatko-osan, joka alkuperäisestä pelistä poiketen saapuu myös konsoleille. PC–pelaajana tämä tietysti herättää kysymyksiä siitä, että minkälaisia kuuden itemin kankeita inventorioita meille jää pelin konsolikäännöksen jäljiltä. Peliä kehittävä Ascaron näyttäisi kuitenkin panostavan eri alustojen käännöksiin tavallista enemmän. He ovat monessa haastattelussa kertoneet, että pelin kehittämisen ensimmäinen vaihe tapahtuu PC:llä. Uudet lisätyt ominaisuudet tietysti lisätään myös konsoliversioon, mutta vasta kun Ascaronin konsolitiimi on saanut kunnolla sovitettua kontrollit ja muut asiat konsoleille sopivaksi. Odotettavissa on siis peli, joka toimii sekä PC:llä että konsoleilla toisen alustan rajoituksista ja kankeuksista kärsimättä. Far Cry 2 Alustat: PC, X0, PS3 Julkaisu: 24. lokakuu
Pelin aiheessa olen jo suu vaahdossa selittänyt tästä pelistä, joten tyydytään nyt vain tiivistämään se, miksi tätä peliä kannattaa odottaa, yhteen lauseeseen: Ubisoft näyttää tekevän tosissaan oikeata Far Cry 2:sta. Ubilla on erinomaiset mahdollisuudet nousta huttua tuottavasta peliyrityksestä laatukehittäjien joukkoon tämän ja parin muun pelin voimin.
Dark Horizon Alustat: PC Julkaisu: 26. syyskuu
Tämä on taas näitä minun ”kokeillaan kepillä avaruuspelejä” –testejä. Kovasti haluaisin pitää niistä, mutta niissä usein prakaa jokin osa-alue niin perusteellisesti, ettei peliä sen takia viitsi pelata. Viimeisenä tulee mieleen Sins of a Solar Empire, joka kaatui täysin idioottimaisiin ja epäloogisiin ase- ja suojasääntöihin sekä yleisesti alusten täysin tehottomiin pyssyköihin. Dark Horizonissa lennellään Eliten tyyliin omassa pikkualuksessa ympäri avaruutta, tuhotaan vihollisia ja myydään rojua. Pelin vaikuttavin tekijä on EVE Onlinen kaltainen ulkoasu.
|
|
|
638
|
Yleinen / Vapaa sana / Re: Mitä tapahtui tänään?
|
: 31.08.2008 17:56
|
Aika hyvä tuuri ollut koko viikonlopun. Perjantaiaamuna MSI GeForce 7900 GT hajosi lopullisesti ja heitti kunnon artifaktit ruutuun heti bootissa. Soitin välittömästi Mikromajaan järjestääkseni takuuasiat kuntoon. Ei mitään ongelmia. Siinä puhelun loppupuolella tuli sitten mieleen, että kyseessä on nykyään jo aika vanha näyttis, että siinä takuuvaihtorumbassa kestää varmaan vielä tavallista pidempään. Sanoivat siihen, että voivat antaa minulle sen ajaksi jonkin toisen näyttiksen väliaikaisesti lainaan. Jes. Saman päivän aikana hoidin itseni Mikromajan myymälään ja selitin samat asiat kassalle. Myyjä sanoi hetki, meni takahuoneeseen ja palasi pelkkään antistaattiseen pussiin pakatun näytönohjaimen kanssa ja kysyi: – Onko sulla käyttöä TV-outille? – Ei oo. – Haluutko tän 8800 GTS:n? Tässä ei muuta vikaa kuin TV-outin kuva on suttuinen. – Joo, mikäs siinä. Tota, onko teillä vielä PCI-Express –virtaliitintä? Mun virtalähteessä ei oo sellaista. Myyjä kävi vähän tonkimassa hyllyjä, palasi takaisin, antoi kys. liittimen minulle, tokaisi ”Tossa. Ootas mä vielä merkkaan tänne, että oot saanut tän näyttiksen tilalle.” ja tarkisti nimeni vikaselosteesta, jonka olin printannut takuuvaihtoa varten. Kysyin sitten, että mitä he aikovat tehdä tämän 7900 GT:n kanssa. Sanoivat, että pistävät sen eteenpäin ja ilmoittavat, kun jotain tapahtuu. ”Mut pidä tota 8800 GTS:ää vaan. Se on nyt sun oma.” Hehe... Mikromaja on kyllä loistava kauppa. Toinen onnenpotku kävi juuri äsken. Olin tässä kuukauden verran miettinyt sitä, että pitäisi jostain Huuto.netistä huutaa CRT–televisio, kun menin Telefunkenin uhraamaan Neo-Geolle. Teki mieli pelata SD–konsoleilla. No mitäs perkelettä minä näenkään, kun käyn viemässä roskat keräyspisteelle. Hirviömäisen kokoinen (28") CRT–televisio mallia Philips 28ST2781/13B valmiina dyykattavaksi. Päällisin puolin laite oli ihan toimivan näköinen, joten arvelin sen olevan hylätty vain siksi, koska kotiin oli hommattu jotain näennäisesti parempaa eli LCD HDTV. Tein sitten roskakuskeille palveluksen, koska ne ei pidä siitä, kun ihmiset jättää ongelmajätteitään sekajätepisteiden ympäristöön, ja rullasin television skeittilaudan päällä kotiin. Kaukosäädintä ei ollut näkyvissä missään television lähettyvillä, joten se oli varmaan heitetty Molokin kitaan, josta sitä ei ongi ellei itse halua seuraavan tyhjennyksen yhteydessä kaatopaikalle. Kotoa löytyy kuitenkin One For All –kaukosäädin, jolla ohjailla tuota Philipsiä. Ja eihän tuossa televisiossa mitään vikaa ole. Hyvä värikylläinen kuva. RGB toimii, 60 Hz toimii, NTSC toimii, kaikki toimii. Voisi varmaan pelata sitä sleepyltä ostamaani Viewtiful Joeta.
|
|
|
639
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Re: Neo-Geo –kaappiprojekti
|
: 28.08.2008 15:42
|
15. Neo-Geo marqueeSeuraavana vuorossa on päällimmäisenä oleva Neo-Geo marquee, jonka ostin emolevyn kylkiäisenä. Marqueen materiaalista en sen enempää tiedä, mutta arvelisin sen olevan polykarbonaattia. Se ei ole sinänsä oleellista, koska marqueelle ei tehdä mitään ihmeellistä. Marquee asennetaan kaappiin yksinkertaisella uramekanismilla kattolevyn ja näytön yläpuolella olevan levyn väliin. Uran tekeminen alempaan levyyn osoittautui hankalaksi, koska se ei ole kaapissa vaakasuorassa vaan noin 15° kulmassa. Näin ollen ura täytyi tehdä 75° kulmassa levyyn nähden, koska marqueen tulee olla pystysuorassa. Jyrsimen terää ei kuitenkaan voi kallistaa, joten minun täytyi rakentaa kuvassa näkyvä teline. Näinkin karulla patenttiratkaisulla jäljestä tuli hyvää ja marquee istui uriin nätisti hiomisen jälkeen. Kiinnitettyäni levyt takaisin kaappiin, huomasin, että marquee on aavistuksen verran leveämpi kuin MDF–levyt eikä sen reuna ole suora. Mittanauhalla katsottuna marquee oli 604 mm leveä eli 4 mm liikaa. 4 millimetristä päästään helposti eroon hiomakoneella. Valmista tuli jälleen. Vihdoin marqueellekin on oma paikka. Aika kauan se pyöri nurkissa ja mielessä.
|
|
|
640
|
Yleinen / Popkeskustelu / Re: Musiikki
|
: 28.08.2008 10:15
|
Snares on jännää breakcorea ja klassista on myös mukana samplejen muodossa. Toimii aika hyvin ja välillä ollaan aika transsissa kun meno käy kovaksi. Onko siinä levyllä useammassakin biisissä sitä klassista? Tuossa joku vuosi sitten löysin Hajnal ja Szamár Madár nimiset kappaleet, joissa oli klassista. Niistä innostuneena tutkin sitten Venetian Snaresin tuotantoa lisää, mutta haaviin ei tarttunut tämän jälkeen kuin peruspörinää.
|
|
|
641
|
Yleinen / Vapaa sana / Re: Nettikaupat
|
: 24.08.2008 22:33
|
Laitoin lopulta itse näin. Eli vaikkapa Runeberginkatu 12 A 2 11337 Ypäjä.
House number: A 2 Street: Runeberginkatu 12 Address: Ypäjä Postcode: 11337
|
|
|
642
|
Yleinen / Vapaa sana / Re: Nettikaupat
|
: 23.08.2008 22:02
|
Paljonkos TheHut.comista tulee postikuluja Suomeen? Onko joku tilaillut sieltä mitään?
EDIT: Vastaus löytyi haulla. Näyttäisi postikulut sisältyvän tuotteiden hintaan. Nyt tosin tuli toinen pulma eteen, kun rekisteröityessä pitäisi syöttää osoite. Pakollisia kenttiä kun löytyy kolmea eri mallia: house number, street ja address. Miten te olette jakaneet osoitteenne noihin kenttiin?
EDIT2: Eipäs ollutkaan ilmaiset postikulut. 0,99 puntaa per tuote joutuu maksamaan. No ei paha.
|
|
|
643
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Re: Far Cry 2
|
: 20.08.2008 22:18
|
Uutta trailerin pätkääTrailereihin ja ilovebees–tyyppisesti peliä mainostavaan blogiin on onnistuttu luomaan varsin siisti mercenary–meininki. Se on jännä asetelma, että vihollisina on ihmisiä, jotka ovat tulleet huvikseen sotimaan Afrikkaan ja paikalliset warlordit maksavat siitä heille rahaa. Epätodennäköistä, että itse pelissä palkkasotilaiden motiiveja ja heidän välistä kitkaa paikallisten ihmisten kanssa mitenkään sen syvemmin käsiteltäisiin, mutta näin pelin markkinointiin tarkoitettuna oheistuotteena aiheen mielenkiintoisuus ja todellisuus on yllättävää, koska yleensä peleissä ei pohdita mitään. Etenkin tuo blogi on varsin laadukas ja ajatuksia herättävä. Tekisi oikeastaan mieli ostaa jokin kirja palkkasotilaista, johon syventyä ennen pelin julkaisua.
|
|
|
645
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Re: Wii - tehoton minipelikone ja porttaustunkio, muutama mestariteos?
|
: 20.08.2008 12:14
|
Video Wiin Dead Risingista. Itkettää. Oli niin hirveän näköistä menoa. Grafiikka, äänet, zombie-laumojen koko. Kaikki aivan ala-arvoisen näköistä. Onhan tässä toki aikaa, mutta tuossa kunnossa olevaan peliin en antaisi kenenkään koskea. Minua on kyllä alusta asti ihmetyttänyt, että päättivät ryhtyä porttaamaan Wiille peliä, jossa vihollisten määrä ja goren yksityiskohtaisuus on kaikki kaikessa, jotka aikalailla korreloituvat siihen, kuinka paljon pellin alta löytyy vääntöä. En tiedä oliko teknisistä rajoituksista tai vain laiskuudesta kiinni, mutta Xboxilla minua häiritsi se, että jos puhdistaa ostoskeskuksen sisääntuloaulan täysin zombeista, niin ei tarvinnut kuin GTA–tyyppisesti selkänsä kääntää hetkeksi toiseen suuntaan, niin kauempana respasi läjä uusia sisuskalujen himoisia kalmoja. Ruumiit tapasivat hävitä savuna ilmaan melkoisen nopeasti. Ostoskeskuksen tiukka jakaminen pienempiin segmentteihin, joiden välillä oli vielä lataustaukoja, kieli myös siitä, että vääntö loppuu isommastakin myllystä. Tuosta videosta nyt näki aika selvästi, että fiilis oli täysin kateissa, kun pökkelön näköisiä zombeja oli yksi siellä ja toinen täällä. Hissimusakaan ei soinut taustalla. Hassua myös, ettei Otis soittanut kertaakaan tuossa ajassa. Hehe, no joo.
|
|
|
646
|
Yleinen / Popkeskustelu / Re: WTF
|
: 11.08.2008 22:44
|
Aihe on pop, joten siirrän Popkeskusteluun. Aihe saa elää, jos kuolleista julkimoista oikeasti keskustellaan eikä vain postailla kuvia ja hymiöitä.
|
|
|
647
|
Basaari / Kaupankäynti / Re: Kaupankäynnin säännöt
|
: 10.08.2008 13:29
|
Kaupankäynnin säännöt ovat muuttuneet. Katsokaa erityisesti kohdat 7 ja 8. Samalla aloitetaan kaupankäyntialueen siivoaminen vanhoista aiheista. Mikäli jokin vanha aiheenne on vielä ajankohtainen, käykää laittamassa siihen elossailmoitus. Kaikki vanhat Huuto.net –ilmoitukset lähtevät kävelemään suoraan, mikäli annettu Huuto.net –osoite ei anna mitään käynnissä olevaa kohdetta/kohteita.
|
|
|
648
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: Linkkiketju
|
: 09.08.2008 18:52
|
"Wud u bleeve!?!?!?!?! A nine-way ty!! wif commintz in deh nawt-sekkkund minit, 2!! Uz guise r two fast 4 mii!!! Off 2 deh Ty-booteek AWL uv U!!!!"
"Ai haz teh biggest,happeeyust smile awn mai faec… Adn its frum awl teh lurve shown 2 meh bai awl ob U, teh nicest cheezpeeps inna wurld!!!!!!! *****BIG HUGS***** BAK 2 U 2!"
^__________________________________^;;
:( Luulin että tuommoiset ovat vain satua. "Every time you *********, God kills a catgirl." Menkööt! Katsoinkin vasta nyt noita kommentteja ja pakko ihmetellä, että mitä kieltä ne puhuu. Näyttivät jopa vastailevan toisilleen, joten kai ne ymmärtävät toisiaan.
|
|
|
649
|
Yleinen / Vapaa sana / Re: Bugeja ja parannusehdotuksia
|
: 09.08.2008 15:19
|
Tässä parin päivän aikana olen tehnyt seuraavaa. 1. My Files Get URL –bugi korjattu. Kauttaviivoja tulee oikea määrä. 2. Blogien osoitteet ovat nyt muodossa pelaajalauta.fi/blog/[blogin nimi]. Esimerkiksi Silent Hillin nokkelasti nimetyn blogin osoite on https://www.pelaajalauta.fi/blog/blog. Samalla tapaa entryjen osoite tulee entryn otsikosta. 3. Maximum length of entries on the main blog page –asetus poistettu. Sen tilalle tuli preview–tagit, jolla voi valita, mikä osa entryn tekstistä näytetään blogin etusivulla. Jos sitä ei käytä, entry näkyy kokonaisuudessaan kuten yllä mainitsin.
|
|
|
650
|
Yleinen / Vapaa sana / Re: Bugeja ja parannusehdotuksia
|
: 06.08.2008 18:54
|
Blog Control Panel - [blog] - Maximum length of entries on the main blog page 0 for no limit.
Jees, tosin täytyy silti sanoa, ettei se välttämättä ole ihan elegantein ratkaisu sille, jos haluaa näyttää vaikka vain ensimmäisen kappaleen ja loput pistää read moren alle. Mutta säädetään. Olisiko se hyvä idea, että blogeissa olisi käytössä tagit? Teksti näiden tagien sisällä näkyisi blogin etusivulla ja muu juttu sitten olisi read moren alla. Jos blogiviestissään ei käytä preview-tageja, koko teksti olisi näkyvillä kerralla.
|
|
|
652
|
Yleinen / Vapaa sana / Re: Pelaajalauta-paidat?
|
: 06.08.2008 17:32
|
Ja tottakai tietää onko tämä projekti Joelin, suuren sankarimme, mielestä OK. :) OK. Keskenään saatte kuitenkin hoidella tämän homman. Onkos tuo logo ihan Joelin oma? Ajattelin että senhän voisi laittaa hiukan isompana paitaan. On se ihan oma. Vektoripohjainen vieläpä, joten logon voi suurentaa vaikka kerrostalon seinään sopivaksi.
|
|
|
653
|
Yleinen / Vapaa sana / Re: Bugeja ja parannusehdotuksia
|
: 05.08.2008 13:05
|
Blog Control Panel - [blog] - Maximum length of entries on the main blog page 0 for no limit. Tuo säätää sitä, kuinka monta merkkiä blogiviestistä näytetään bloginne etusivulla.
EDIT: Niin siis tuo on blogikohtainen asetus. Jotkut käyttää merkkirajoitinta blogissaan ja jotkut ei.
|
|
|
654
|
Yleinen / Vapaa sana / Uusia moderaattoreja Pelaajalaudalle
|
: 04.08.2008 14:14
|
Valitsen uuden tai ehkäpä parikin uutta moderaattoria Pelaajalaudalle varautuaksemme tulevaan yhteisön kasvuun ja tuulettaakseni Pelaajalaudan ilmapiiriä. Itselläni on jo yksi ehdokas mielessä, Riepu, jonka halukkuutta olen tiedustellut yksityisviestillä. Annan nyt myös yhteisölle mahdollisuuden vaikuttaa asiaan ehdottamalla Rievulle sopivaa aisaparia.
|
|
|
655
|
Yleinen / Vapaa sana / Re: Bugeja ja parannusehdotuksia
|
: 04.08.2008 02:07
|
Ihmetyttää myös, että miten sleepy sai kommentoidessaan minun blogiviestiä tehtyä quoten aikaleimalla ja (väärällä) linkillä, kun quote–nappulaa ei blogeissa ole. i transcend time and place!! Nojuu, ihan tuolta recent postien kautta pistin quotea. Sori :( No mä vähän mietinkin. Quotet tulee totta kai myös blogeihin, mutta täytyy vielä laittaa niitten linkit kuntoon.
|
|
|
656
|
Yleinen / Vapaa sana / Re: Bugeja ja parannusehdotuksia
|
: 03.08.2008 23:33
|
Toimivat muuten hienosti nämä foorumin serverille upatut kuvat.:) Nice to know. Tosta tulikin mieleen, että, jos käytätte sitä My Filesin Get URL toimintoa, kuinka monta kauttaviivaa saatte http: jälkeen? Huomasin nimittäin juuri äsken, että itse saan kolme. Oli jäänyt huomaamatta, kun näköjään selain korjaa sen automaattisesti, jos pasteaa osoiteriville. ZepKi valitteli toisaalla, että hän sai vain yhden kauttaviivan. Ihmetyttää myös, että miten sleepy sai kommentoidessaan minun blogiviestiä tehtyä quoten aikaleimalla ja (väärällä) linkillä, kun quote–nappulaa ei blogeissa ole.
|
|
|
657
|
Blogit / JGW / Product Number 03
|
: 03.08.2008 19:10
|
Tutkiskelin tänään koneellani melko suureksi paisunutta kuvakansioita, johon olen vuosien mittaan kerännyt omia töitäni ja netistä löytämiäni kuvia. Kansion vanhimmat jutut ovat vuodelta 2003, vuonna, jolloin aloin aktiivisesti pyöriä internetissä. Oli odotettavaa, että silmäkulmassa olisi pieni nostalgiankyynel kansiota tonkiessa. Tunnekuohu oli kuitenkin merkittävästi suurempi, kun törmäsin tähän kuvaan. Kyseessä on Product Number 03:n, lyhyesti P.N.03, promomateriaalia. P.N.03 on Capcomin vuonna 2003 julkaisema peli GameCubelle. Peli oli osa Capcomin viiden pelin sarjaa, jota kutsuttiin nimellä Capcom Five. Itse Capcom Fivesta voisi kirjoittaa vaikka kirjan, mutta lyhyesti kuvattuna kyseessä piti olla viiden pelin sarja yksinoikeudella GC:lle, joka tarjoaisi GC:lle merkittävää vetoapua kiristyvään kilpailutilanteeseen. P.N.03 oli ensimmäinen julkaistu Capcom Fiven peli. Muistan nähneeni sen ensimmäistä kertaa Tilt–peliohjelmassa, jossa se arvosteltiin. Varsinainen pelikuva oli suttuista enkä oikein ymmärtänyt, mitä pelissä edes tehtiin, mutta kaikki se näytti niin kiehtovalta. Arvostelun teksti oli melko ympäripyöreätä. Arvosanaa en muista enää tarkalleen, muttei se asteikon yläpäätä hivellyt. Arvostelun loppupuolella näytettiin välivideo, jossa pelaaja pääsi katseellaan tekemään lähempää tuttavuutta pelin päähahmoon, Vanessaan. Teini-ikäisenä etenkin innostuin aika lailla. Välivideon taustalla soi korviani hivelevä konebiitti. En ollut vielä niin kokenut internet–käyttäjä, että olisin tiennyt musiikin warettamisen mahdollisuuksista, joten konemusiikin kuuleminen oli melko harvinaista. Olin tutustunut konemusiikkiin lähinnä Scooterin muodossa. Pari Scooterin levyäkin löytyi hyllystä. Päätin tehdä ensimmäistä kertaa ”riskisijoituksen” ja ostin P.N.03:n vaatimattomasta arvostelumenestyksestä huolimatta. Pelin alussa näytettiin sama välivideo. Tiesin siitä hetkestä lähtien, että P.N.03 oli aivan erityinen peli. Pelin läpäistyäni en oikein tiennyt, mitä sanoa siitä. Peli liikutti minua. Minun on edelleen vaikea myöntää sitä, että P.N.03 ei ole pelinä kovin hyvä, koska kaikki sen muut osapuolet ovat kuin taidetta. Taidetta, joka on kuin juuri minun makuhermoja varten räätälöity. Graafisen tyylin vähäeleisyys ja puhtaus, hahmojen ja arkkitehtuurin ryhdikäs pyöreys, symboliikka, pelaajan yksinäisyys täysin mekanisoidulla planeetalla, kaunis nainen päähahmona, animaatio, asenne ja ennen kaikkea musiikki. P.N.03 on niitä harvoja pelejä, jonka promotaustakuvia olen pitänyt työpöydälläni. Ainoa peli, jonka soundtrackin olen ladannut. Kuuntelen sitä edelleen. Edettyäni elämässäni ammattikoulun graafiselle linjalle huomasin selvästi ottaneeni vaikutteita pelin graafisesta ilmeestä ja sovelsin sitä töissäni. S. Uchiyama & M. Tomozawa - Second MissionS. Uchiyama & M. Tomozawa - Sixth MissionValikoin ylle kaksi suosikkikappalettani. Nuorelle konemusiikin kuuntelijalle soundtrack oli pala taivasta. En ollut vielä kuunnellut hirveästi konemusiikkia, joten alagenrejen tuntemus oli heikkoa ja kuuntelukokemukset niistä olivat olemattomia. P.N.03 osui kuitenkin soundtrackillaan napakymppiin. Soundtrackin edustama genre, joka tunnetaan nimellä drum & bass, on ollut siitä alkaen konemusiikin genreistä kaikkein rakkain. On erikoista ajatella, miten joku voi osua niin kohdalleen, mutta kuitenkin jossain määrin epäonnistua pääasiallisessa tarkoituksessaan. Mitä jos P.N.03 olisi ollut pelinä yhtä hyvä kuin Capcom Fiven muut pelit (Viewtiful Joe, Killer 7, Resident Evil 4)? Todennäköisesti se olisi pelien henkilökohtaisessa top 1:ssä. Capcom oli hyvin lähellä.
|
|
|
658
|
Yleinen / Vapaa sana / Re: Elopäivitys
|
: 02.08.2008 18:41
|
Miksi se näyttää jokaisen blogin kohdalla nyt "by Joel-San"? Kappas. Korjataan nyt vielä tämäkin. EDIT: Noin.
|
|
|
659
|
Yleinen / Vapaa sana / Re: Elopäivitys
|
: 02.08.2008 18:34
|
Laitoin vielä pikkupäivityksen, joka korjaa tuon URL haksauksen. Blogisivulla blogit järjestyy uusimman entryn mukaan (sori ZepKi) ja jos entry on uusi, näkyy siinä vielä new–merkki.
|
|
|
|