Julkaisuun on kolme viikkoa aikaa ja uutta infoa tulee kuin sieniä sateella.
Forge WorldHalo 3:een tuotiin kevyt Forge nimellä kulkenut kenttäeditori. Täysin uusia kenttiä sillä ei pystynyt luomaan, Forge oli tarkoitettu lähinnä olemassa olevien kenttien hienosäätöön. Kuten aina, pelaajien kekseliäisyys yllättää kehittäjät ja kenttäpakettien mukana tuotiinkin Forgea varten luotuja kenttiä ja uusia rakennuspalikoita. Nyt kenttiä pystyi luomaan ihan itse. Työkalut olivat kuitenkin hyvin rajalliset, mutta Halo 2:sta tuttuja pelaajien suosikkikenttiä saatiin kyllä luotua.
Luonnollisesti Forge on isossa osassa myös Halo: Reachissa. Pelaajien käytössä on yksi massiivinen kenttä. Se koostuu eri alueista, kuten Halo 2:sta tutusta Blood Gulchista.
Video valaisee teitä varmaan hieman paremmin. Rakennuspalikat ovat nyt entistä monipuolisemmat. Monet niistä on valittu niin, että klassisten Halo-kenttien luominen olisi mahdollisimman helppoa. Kääntelemällä ja yhdistelemällä saadaan varmasti aikaan todella upeita kenttiä. Bungien mukaan levyllä on Forge 2.0:lla luotuja kenttiä. Tämä tulee pitämään Reachin hengissä
pitkään. Pelaajien tekemiä kenttiä on ymmärtääkseni tulossa myös Matchmakingiin. Niiden valintaprosessista ei ole puhuttu enempää. Kenties pelaajien arvostelut ratkaisevat?
FirefightNykyään niin muodikas pelimuoto, eli pelaajat vastaan tekoälyn ohjaamat vihollislaumat tuotiin Halo 3: ODST:hen Firefight-nimellä. Pelimuoto toimi oikein hyvin. Halon toisistaan suuresti eroavat vihollistyypit ja niille tehdyt tekoälyt saivat aikaan hauskoja tilanteita. Alku oli pala kakkua, mutta pelin edetessä skullit kytkeytyivät päälle. Ne muokkaavat peliä ja vihollisia vaikeampaan suuntaan. Viholliset mm. kestävät enemmän vahinkoa, heittävät agressiivisemmin ja tarkemmin kranaatteja ja healthia sai takaisin vain lyömällä vihollisia. Se pakottaa pelaajat pois suojista.
Myös Firefight on kokenut muutoksia Reachissa. ODST:ssä Covenantit olivat täysin tekoälyn hallinnassa. Reachissa myös ihmispelaaja voi liittyä heidän joukkoihin, tosin vain Eliittinä. Kustomointi on tässäkin isossa roolissa. Skulleja, vihollisia jne voi muokata haluamakseen. Kentät ovat uusia ja jälleen hyvin erilaisia. On ahtaita sisätiloja ja ajoneuvoja suosivia ulkoilmakenttiä. Peliseuraa voi hakea myös Matchmakingilla. Kaikkihan pelaavat tätä kuitenkin kavereiden kanssa?
Hahmon kustomointiNoble Six, kampanjan kuudes Spartan on pelaajien kustomoitavissa. Samaa hahmoa käytetään kampanjassa, moninpelissä ja Firefigtissa. Kampanjassa hahmo ei taida puhua mitään, Firefightissa hahmot heittävät läppää keskenään. Alemmassa kuvassa näkyvät kasvot ovat ääniä hahmolle. Kaksi skullia ja niitä seuraavat kaksi kypärää ovat jonkinlaisia efektejä haarniskaan. Ymmärtääkseni erittäin kalliita, tavaraa siis unlokataan keräämällä krediittejä pelissä.
Reach unboxingVideossa avataan Reachin eri myyntiversiot, joita on siis kolme. Myös uudesta Slim Xboxista tulee Reach-kustomoitu versio.