Ai niin, unohdin tosiaan mainita sen, että hommasin pelistä myös japanilaisen erikoisversion. Alunperin piti ennakkovarata tuo Riffenkin hankkima Nightmare Edition, mutta lopulta totesin, että tämä on paljon tyylikkäämpi ja kompaktimpi vaihtoehto minulle.
Dark Souls: Design Worksin enkkukäännös tuli myös tilattua viimein. Odotan innolla erityisesti sitä haastatteluosiota.
Tämä on kyllä aika ikävä juttu kakkosessa. Vieläpä kun sitä ei ole yritetty piilottaa mitenkään, vaan melkein jokainen tajuaa, että siinä missä pelin virallinen taidekartta osoittaa Iron Keepin sijaitsevan Earthen Peakin takana, niin pelissä sinne mennään myllyn ylimmästä kerroksesta hissillä eli toisin sanoen peli väittää, että Iron Keep on jokin taivaalla leijuva laavasaari. Muitakin epäloogisuuksia riittää paikkojen sijainnissa ja muistaakseni shortcuteja on myös aika vähän.
Juu, varmaan tulee itsekin hommattua PS4:lle jossain vaiheessa. Dark Souls II on kyllä hyvä peli loppujen lopuksi, siinä on aika runsaasti sisältöä kun puhutaan aseista, itemeistä ja sellaisista, mutta ikävä kyllä esimerkiksi loreen sekä juoneen liittyvät jutut jäävät auttamattomasti Demon's Soulsin, Dark Soulsin ja Bloodbornen varjoon. Myös pomotaistelut ovat halvempia kuin muissa, bonfirejen välimatkat ovat tyhmästi suunniteltuja ja vihollisten määrällä yritetään vähän kikkailla jotain keinotekoista haastetta. Luulen, että osa näistä ongelmista olisi korjaantunut, jos peli olisi vain siirtynyt suoraan PS4:lle, Xbox Onelle ja PC:lle.
Majula on kyllä sarjan paras hubi. Se musiikki, värimaailma ja alueen sijaintiin liittyvät ominaisuudet...
Lukemani perusteella 60 FPS:n lisäksi ei oikein ole muita muutoksia kuin vihollisten sijoittelu ja se, että DLC:t tulevat suoraan mukana. Harmi että ensimmäisissä gameplay-videoissa näkynyttä grafiikkaa ei päässyt mukaan "next gen -versioonkaan". Olisi ollut hienoa nähdä Forest of Fallen Giants tällaisena.
Nyt taidan ymmärtää, mistä nuo joidenkin puheet pelin niin sanotusta "helppoudesta" tulevat. Liittyy siis todennäköisesti taas pelin tekniseen puoleen: jos peli on käynnissä tarpeeksi pitkään (jotkut sanovat että 12h tai vähän alle), niin pomoille tulee jokin bugi, joka saa ne tekemään vain yhtä hyökkäystä. Mikäli pelin käynnistää uudestaan tasaisin väliajoin eivätkä pelisessiot ole epäterveellisen pitkiä muutenkaan, niin ongelmaan ei pitäisi edes törmätä koskaan. Lisäksi pelissä oli kai ennen viimeisintä patchia myös muita bugeja ja glitchejä, joita hyödyntämällä sen pystyi läpäisemään jossain 30 minuutissa. Edelleen, From Software tekee älyttömän kovia pelejä vähintään jos pelin directorina toimii Miyazaki, mutta jotkin tekniset jutut kusevat silti aika pahasti. Dark Soulsissa oli sama juttu aikoinaan - kaikenlaisia häröyksiä, jotka saivat esimerkiksi Hellkite Dragonin katoamaan ruudulta ja kuolemaan itsestään. Nykyään juuri mitään noista ongelmista kyseisessä pelissä ei pitäisi esiintyä millään alustalla, joten todennäköisesti Bloodbornea tullaan patchaamaan vielä jatkossakin sen verran kuin on tarve.
Vielä tuosta vaikeusasteesta sen verran, että Bloodborne on ainakin minusta rehdisti haastava samalla tavalla kuten Demon's Souls ja Dark Souls. Ei ole ainakaan mitään Dark Souls II:n yhdestä tappavia säteitä, joita on todella hankala väistää jos erehtyy olemaan tietyn matkan päässä saati sitä, että vaikeus on "keinotekoista" ja tulee usein juuri siitä, kun kentällä on liian monta vihollista kerralla.
Loppupomon voitettuasi alkaa valitettavasti suoraan New Game Plus, sitä ennen voi tehdä melkeinpä mitä haluaa (poislukien jotkin Souls-peleille tyypilliset missattavat jutut).
Olen nyt tutkiskellut pelin lorea ja juonta tarkemmin antaumuksella (kuten minulla on tapana varsinkin From Softwaren peleissä). Ei voi kyllä sanoa muuta kuin...
Mitä sieltä on tulossa? Star Fox waglewagle, Yoshi ja Fatal Frame? Ei nyt mikään vahva valikoima.
Xenoblade Chronicles X on varmaan monille se suurin Wii U -peli tältä vuodelta. Uudessa Star Foxissa voi muuten pelata myös (käsittääkseni) Pro-ohjaimella, jos liiketunnistus ei nappaa.
En ole ihan varma, mutta pelissä saattoi olla joitain jippoja, jotka saattavat "aktivoituessaan" nostaa jopa vaikeusastetta. Ainakin Dark Souls II:ssa olivat ne jotkin esineet, jotka nostavat kokonaisen alueen vaikeusasteen New Game Plus -tasoiseksi. Majulastakin saattoi vahingossa saada päälle eräänlaisen "Hard Moden". En siis ole yllättynyt, jos sinulle onkin käynyt nyt jotain tämän tapaista, pelissä kun on tyypillisesti aika ilkeitäkin juttuja, kuten muun muassa viholliset, jotka imevät itseensä tuota Insightia.
Lupaan, että tämä on vasta alkua. Hirviöiden design on tässä pelissä tosiaan jotain sanoinkuvaamattoman karmaisevaa ja verellä mässäillään muutenkin niin paljon, että ihmettelen miksi tämän pelin ikärajaksi on annettu vain K16.
Pääseekö muuten Chalice Dungeoniin käsiksi heti New Game+:ssa? Olettaen tietenkin, että on kerännyt kaikki tarpeelliset rojut sitä varten. Kraidi voisi vaikka asian tsekkailla.
Mielestäni pystyi heti kun pääsee Hunter's Dreamiin. Itse pelasin vain yhden ja päätin, että jätän ne kaikki New Game Plusiin tai kokonaan uudelle hahmolle.
Mitä taas tulee itse peliin, niin rakastan ja todella paljon. Aivan sanoinkuvaamattoman upea teos, joka pääsee mielestäni helposti Demon's Soulsin ja Dark Soulsin tasolle, kun puhutaan laadusta. Paha sanoa vielä, voisiko se jopa olla suosikkini kaikista pelaamistani From Softwaren peleistä, mutta eivätköhän ne ajatukset selkiydy tästä tuonkin suhteen. On myös hienoa huomata taas kerran, kuinka Hidetaka Miyazakilla todella on taito ottaa vaikutteita muista kiehtovista aihepiireistä luodakseen jotain täysin uutta sekä toimivaa pelialalla.
Voisi seuraavan kerran palatessani pelin ääreen joko aloittaa New Game Plusin tai tehdä kokonaan uuden hahmon. Siitä olen kuitenkin varma, että minun ja Bloodbornen tarina on vasta alussa!
Menin sitten spoilaantumaan ja näyttäisi siltä, että minulla olisi enää vain kaksi pakollista pomoa jäljellä ja pelin pääjuoni olisi sillä taputeltu. Saattoi tosin olla luikuriakin, mutta jos tuo todella pitää paikkansa, niin pitää alkaa mahdollisesti tutkimaan lisää paikkoja salaisten pomojen varalta ennen kuin astelen sen ihan viimeisen luokse.
Ihan hyvä vain, etteivät pelintekijät ole laittaneet kuitenkaan mitään turhia filleripomoja tähän. Dark Souls II:ssa oli esimerkiksi muutama, joiden mukanaolo pelissä teki mieli kyseenalaistaa.
Ei hitto, olenko missannut jotain vai saako tässä Blood Vialeja enemmänkin kuin 20? Ei kyllä ole tullut tarpeen, mutta ihan hyvä tietää. Koko ajan oppii jotain uutta, niin kuin From Softwaren pelissä kuuluukin.
Itse käytän vieläkin Saw Cleaveria. Oikeastaan hahmoni on täysin samanlainen kuin pelin kannessa seisoskeleva ukko, minkä lisäksi tuli huomattua, että Hunter Set sisältää kaksi vaihtoehtoista Hunter Garbia. Toinen on sellainen viitalla varustettu (sama joka näkyy tuon setin virallisessa taidekuvassa) ja toinen taas tuo, mikä komeilee pelin kannessakin.
...minkä lisäksi tajusin vasta äsken Caryll Runesit.
Olen jo ties kuinka pitkään odottanut, että pääsisin näihin käsiksi. Kymmenkunta runesia on jo kerätty. Alkaa pikkuhiljaa tuntumaan, että olen missannut jonkin itemin. Äsken kävin jokaisen mahdollisen paikan läpi, mutta kun ei löydy niin ei löydy.
En ole käsittääkseni vielä pelin lopussa asti, mutta jostain olen tuonkin jossain vaiheessa saanut. En kyllä muista yhtään, että mistä...
Kuutisen pomoa alhaalla ja kyllä tämä on aivan selkeä vuoden peli itselleni ainakin siihen asti, kunnes tapahtuu Metal Gear Solid V:n julkaisu ja pääsee tarkastelemaan kumpi sen tittelin lopulta vie. Kenttäsuunnittelu on ensinnäkin aivan ilmiömäistä ja tunnelma jotain sanoinkuvaamattoman hyvää. Tällä on suoraan sanoen erinomaiset rahkeet tulla suosikkipelikseni From Softwarelta, ja tekisikin jo nyt mieli laskea tämä samaan kategoriaan Demon's Soulsin ja Dark Soulsin kanssa, mikä tarkoittaisi sitä, että myös tämä olisi mielestäni yksi parhaimmista peleistä mitä on koskaan tehty.
Bloodborne on juuri niitä videopelejä, jotka pitävät ruudun äärellä ja muu maailma unohtuu täysin. Vieläpä aivan järkyttävän siisti tapaus aina vihollisdesignia ja muita pelin yksityiskohtia myöten, voi että tekisi mieli merkata Backloggeryyn jo ne täydet pisteet pelille.
EDIT: EDIT2: Tuota seuraavalla pelialueella voi mennä ruokahalu...
Yks paska juttu, että jos haluaa vaikka farmata silver bulletteja, niin ei voi vaan käydä istumassa nuotiolla jotta vihut resetoituisi takaisin. Joutuu käydä siellä Simon ruumishuoneella ja tulla takas, joka kestää ikuisuuden lataustaukojen takia.
Tämä on minulla ainoa kritisoimisen aihe ruudunpäivityksen ja lataustaukojen pituuden lisäksi. Ehkä vähän sekin, että vain hubista voi warpata muille alueille.
Se tunne kun auki useampi paikka jota mennä koluamaan, pitäisi vain päättää mistä aloittaisi. Kyllä tuo Yharnamin kenttäsuunnittelu vain on huikeata.
Ei kyllä todellakaan kuulu lempibosseihin, mulkku häviää jatkuvasti lock-onista ja poukkoilee ympäriinsä valonnoupeudella. Plus vielä myrkytykset siihen päälle.
Ei mennyt siis ihan vielä läpi, mutta oli erittäin lähellä. Patternit ovat jo aika hyvin hallussa, pitää vain ostaa lisää antidotea, jottei hajoa sitten siihen myrkytykseen.