|
301
|
Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Yleinen iPhone-keskustelu
|
: 31.10.2013 16:40
|
Aina kun joskus joku listaa näitä "Mitä haluan seuraavalta iOS-versiolta", ei siellä muistaakseni ole ollut juuri koskaan puhetta back-toiminnallisuudesta. Kertonee siitä, ettei sitä oikeasti kaivata, ainakaan kokeneiden iOS-käyttäjien toimesta. Puhun siis enemmistöstä ja äänekkäimmästä ryhmästä. Poikkeuksia löytyy aina.
Jos on tottunut siihen, ettei sitä ole ja pystyy navigoimaan ilman sitä, niin voisiko kyseessä olla ominaisuus, jota ei osaa kaivata? Vähän niin kuin ihmiset eivät osanneet kaivata iPhonen kaltaista käyttöliittymää ennen kuin Apple sellaisen ihmisille antoi. En minäkään back-napin puutetta juuri ajatellut sen vajaan vuoden ajan mitä satunnaisesti iPhonia ennen oman puhelimen saantia räpläsin, mutta kummasti ilman sitä ei voi enää elää. Uskon, että kokeneetkin iOS-käyttäjät olisivat tyytyväisiä tähän ominaisuuteen siihen totuttuaan. Ihan hyvin voisi hoitaa esimerkiksi kolmen tai neljän sormen yhtäaikaisella sivuun vedolla? Tuollainenhan ei millään tapaa rikkoisi ulkonäöllisiä seikkojakaan, mutta voisi äärimmäisissä tapauksissa vaikuttaa myynteihin kuten asiasta googlatessa huomasin.
|
|
|
302
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Peliostokset
|
: 31.10.2013 15:47
|
Oletko MasterTK:n kadonnut veli vai mistä pieret jatkuvasti noin kovia kauppoja? Jälleen kerran jo Subsistence on arvokkaampi kuin koko paketista maksamasi hinta.
|
|
|
303
|
Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Yleinen iPhone-keskustelu
|
: 31.10.2013 15:41
|
Onko iPhoneissa vieläkään mahdollisuutta Androidin back-näppäimen kaltaiseen toiminnallisuuteen tai onko sellaisen tulemisesta tulevaisuudessa mitään tietoa?
Eei... kai? En ole ihan varma, mitä kaikkea sillä napilla voi tehdä. Tyttöystävällä on GS4, mutta eihän se osaa sitä käyttää, enkä ole itsekään vaivautunut opettelemaan mitenkään ihmeellisemmin. Menee vain hermot, kun kaikki ei ole siellä, mihin on tottunut. Eikä ole kyllä ollut mitään huhujakaan, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Softa ja rauta on juuri päivitetty, joten juuri nyt on huhurintamalla hiljaista. Henk. koht. haluaisin eroon tuosta fyysisestä Home-napista. Nykyisessä iPhone 4:ssä se on jo niin kulunut, että jokainen painallus ei rekisteröidy. Siihen päälle vielä ajoittaiset puhelimen hidastelut... Aina ei tiedä, jäikö painallus rekisteröitymättä vai lagaako puhelin juuri sillä hetkellä. Kapasitiivinen Home-nappi olisi niin paljon parempi. Näin äkkiä ei tule mieleen, miksi se ei voisi toimi ihan nykyisessä iOS:ssä. Tuplaklikkaus avaisi moniajon, lyhyt painallus palaisi kotivalikkoon ja pitkä painallus aktivoisi Sirin, kuten nytkin. Pitkä painallus lukkoruudussa avaisi puhelimen, kun tuo sormenjälkiskanneri kerran jo sijaitsee Home-napissa. Ihmettelen kyllä, miksi tuota ei ole jo tehty. Applella kun on niin kova halu päästä eroon kaikista fyysisistä napeista. Androidissa ainakin toimii huonosti selitettynä niin, että back nappula vie sinne mistä sen hetkiseen paikkaan saavuttiin. Jos esimerkiksi sähköpostiohjelmasta avaa nettilinkin, pääsee back-napilla suoraan nettiselaimesta takaisin sähköpostiohjelmaan. Jos avatusta linkistä jatkaa selailua, toimii back-nappi normaalina edellinen sivu -toimintona selaimessa, kunnes päädytään sivulle, joka avattiin sähköpostin kautta. Tässä vaiheessa napin painallus vie jälleen sähköpostiin. Toisena esimerkkinä jos nettiselaimella avaa linkin uuteen välilehteen, pystyy back-napilla sulkemaa ko. välilehden ja palaamaan sille välilehdelle, josta linkki avattiin. Manuaalisesti avatusta välilehdestä back-nappi vie kotiruutuun sulkematta välilehteä. Ylipäätään back-nappi sujuvoittaa käyttöä huomattavasti, ja kun siihen on tottunut, ei sitä ilman voi oikein enää elää. On muuten tyttöystävän iPhone 4:ssä tismalleen sama ongelma Home-napin kanssa. Hellempi painallus enää harvemmin toimii, joten voimaa joutuu käyttämään hieman enemmän. Tämähän ei varmasti auta ongelmaa, vaan on omiaan aiheuttamaan noidankehän, jossa napin kunto heikkenee jatkuvasti. En pistäisi rahaa likoon sen puolesta, että erillinen back-näppäin olisi tulossa. Jos jotakin vastaavaa ymppäävät käyttikseen tulevaisuudessa, niin toteuttavat sen todennäköisesti gestureilla. iOS 7:ssahan esimerkiksi Safari menetti kokonaan back-näppäinikonin ja sivuhistoriassa pystyy nyt liikkukaan sormen pyyhkäisyillä taakse/eteenpäin. Hetkeäkään en epäile, että Apple lisäisi erillistä näppäintä tätä varten. Fyysistä tai kosketuksella toimivaa. Sehän sotisi heidän designiaan vastaan. Lähinnä mietin onko heillä mitään aikomuksia tuoda tuota ominaisuutta gestureiden avulla. Itse en toki gestureillekaan lämpenisi eikä tuo Safarin uudistus kuulosta itselleni sopivalta, vaan haluaisin "fyysisen" napin tätä tarkoitusta varten. Toisaalta omassa puhelimessanihan se nököttää Home-napin vieressä, eikä siten tilaa tulisi ruudulle yhtään enempää, vaikka sitä ei olisikaan. Apple joutuisi suunnittelemaan koko höskän uusiksi, jos haluaisivat tuon jonkinlaisena nappina lisätä, mutta pitäisivät fyysisen Home-napin ennallaan.
|
|
|
304
|
Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Yleinen iPhone-keskustelu
|
: 31.10.2013 11:45
|
Onko iPhoneissa vieläkään mahdollisuutta Androidin back-näppäimen kaltaiseen toiminnallisuuteen tai onko sellaisen tulemisesta tulevaisuudessa mitään tietoa? Itselleni tuo puutos tappaa koko puhelimen käytettävyyden. Ennen oman ensimmäisen älypuhelimen saantia (2012 kevät) tuo ei haitannut, mutta jälkikäteen tyttöystävän iPhone 4 käyttö on ollut todella kankeaa ja ehkä jopa jossain määrin ahdistavaa niissä tilanteissa, kun tuolle ominaisuudelle olisi ollut käyttöä.
Tuli vain tästä uudesta Touch ID:stä mieleen, kun jotenkin hämmästyttää, että keskittyvät tällaisten kehittämiseen, ja samalla jättävät implementoimatta huomattavasti enemmän käyttömukavuuteen vaikuttavan ominaisuuden. Ei siis sillä, etteikö tuo sormenjäljentunnistus kuulostaisi aivan hemmetin hienolta ominaisuudelta, ja ettenkö itsekin haluaisi sellaisen puhelimeeni. En nimittäin Epin tavoin jaksa kuollaksenikaan käyttää ruudunlukitussysteemejä, koska se hidastaisi käyttöäni niin huomattavasti. Tosin tuo omaisuus pitäisi luultavasti toteuttaa aika helposti käytettäväksi, ettei hidastaisi nykyistä käyttöäni. Sen verta usein ohitan yksinkertaisenkin lukituksen avauksen, ja avaan tarvitsemani ohjelman yläpalkin kautta.
|
|
|
305
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: DigiExpo 2013 (1.-3.11.)
|
: 31.10.2013 11:23
|
Saattaapa olla, että menen itsekin sittenkin. Töissä ei ole mitään erityisiä esteitä, vaikka miinustunteja muutama tulisikin. Asiakaspalvelustakin vastattiin, että lippuja voi ostaa jo 11:30-11:45 (joskin ehkä pienen pieni mahdollisuus ilmaislippuun, toivotaan toivotaan ), ja tapahtuma-alueelle pääsee ennen klo 12. Pääsisi siis paneelikeskustelun kuuntelemaan ainakin miltei kokonaan, ja siihen perään sitten kiertelemään messualuetta. Noin puolenpäivän jälkeen lienee kaikista hiljaisintakin vielä which is nice.
|
|
|
306
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: DigiExpo 2013 (1.-3.11.)
|
: 28.10.2013 15:26
|
Ensimmäistä kertaa realistisesti käydä itsellä, mutta saa nyt nähdä. Vähän hankalasti itselleni kaikista mielenkiintoisin juttu tuolla olisi Pelien tulevaisuus -paneeli perjantaina klo 12 ja ovet normaalille väelle aukeavat vasta samaiseen aikaan. En tiedä millaiset jonot ja säädöt tuolla on, mutta voisi kuvitella, että vähintäänkin osa paneelista menisi ohi. Tuohon päälle pitäisi yrittää setviä työaikoja tuonne päästäkseni, niin en tiedä onko riskin arvoista.
|
|
|
307
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Expert Expo | Helsingin messukeskus 29.-30.9
|
: 29.09.2013 20:08
|
Tulipa lopulta kumminkin käytyä, kun sai oikein kotiovelta kyydin pääkallopaikalle. Oikeastaan ainut mielenkiintoisempi nähtävyys itselleni oli 4K-televisiot, ja nekin uutuudenviehättävyyden takia. Äärimmäisen hienoa katseltavaa kyllä, mutta 7500 euron hinnat varmistavat, ettei noita ihan joka kodissa hetkeen nähdä. Muutoin lähinnä sukkuloitua alueiden läpi. Pelialuetta en jaksanut sen kummemmin tsekata, kun näytti aika täydeltä ja Isac Elliot oli juuri aloittamassa vieressä olevalla lavalla. On muuten aika käsittämätöntä kuinka innoissaan ja kovaa pikkutytöt pystyvät kiljumaan... Etukäteen pohdin kahden teran ulkoisen kiintolevyn ostamista 100 eurolla, mutta sekin löytyi Amazonista puolta suurempana, mutta vain 10 euroa kalliimpana. Juuri ennen poislähtöä törmäsin kumminkin Steelseries-nurkkaukseen, josta hetken pohtimisen jälkeen tarttui mukaan Sensei Raw -hiiri 50 eurolla. Kunnon pelihiiren ostaminen on kiinnostanut pitkään, mutta miellyttävää vaihtoehtoa sopivaan hintaan ei ole vielä löytynyt. Sensei oli entuudestaan tuttu, mutta Raw-versiosta en ollut aiemmin kuullut. Pikaisen pakettien ja netin tutkimisen perusteella 30 euroa halvempi hinta ei näkynyt vaikuttavan käytännössä mihinkään muuhun kuin ylimääräisen ja turhahkon tilpehöörin (valojen säätö, ylimääräiset profiilit) poissaoloon. Ratkaiseva tekijä oli kuitenkin kaupanpäällisiksi tullut 4D-hiirimatto. Hyvä hiiri kun menettää osan potentiaalistaan, jos sitä käyttää parin euron Bilteman hiirimatolla. Sopivan kokoisten mattojen hinta on normaalisti jossain kahdenkympin tietämillä, joten nyt tuli tapettua kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Niin, ja bonuksena tyttöystävä lupasi setin etukäteisjoululahjaksi, jonka käytön voi aloittaa heti. Eipä noista hinnoista voi paljoa laskeakaan. 159e 250 gigan Boxistahan on jo naurettavan vähän. Jos joku ei vielä omista pelikonsolia, niin nykyään pääsee kyllä todella edullisesti peliharrastukseen pariin. Palataan nyt tähän sen verran, että hintojen kehitys ja "korkealla" pysyminen on hieman jännä ilmiö, jos sitä vertaa viime sukupolveen ja Gamecubeen. Nintendohan ei käsittääkseni myynyt sitä koskaan tappiolla, vaikka sitä lopussa myytiinkiin 99 euroa hintaan. Konsolin rauta ei kumminkaan ollut yhtä vanhaa ja oli suhteessa senhetkiseen uusimpaan teknologiaan (esim. tietokonepuolen) verrattuna vähintäänkin yhtä tehokasta kuin Xbox 360:lla nykypäivänä. Toki mukaan tulee ylimääräiset kustannukset mm. kiintolevystä ja mahdollisista monipuolisempien käyttömahdollisuuksien mukanaan tuomista patenttimaksuista, mutta siitä huolimatta 60 euron hintaero Gamecuben 99 euroon tuntuu korkeahkolta. Toki voin olla aivan väärässäkin näiden juttujen kanssa, enkä missään nimessä kutsuisi tuota 159 euron hintaa ryöstöksi tai suunnattoman korkeaksi.
|
|
|
308
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Expert Expo | Helsingin messukeskus 1.-2.10
|
: 25.09.2013 10:31
|
Onkos näillä messuilla yleensä ollut mitään erityistä nähtävää? Matkaa ei tällä kertaa olisi käytännössä lainkaan (3 asemaa junalla + kävelyt) mutta silti mietin hieman, onko kaiken vaivan arvoista. Tarjouksissakaan ei näyttäisi olevan mitään erityisen tarpeellista. Jos Expot olisivat olleet pari viikkoa aiemmin (tai ainakin tarjouksista ilmoitettu), niin tilanne olisi ollut toinen. Olisi saattanut säästää hieman reitittimen ja digiboksin kanssa, jotka ehdin jo ostaa. No konsolin tuolta nähtävästi saa melko huokeaan hintaan. ....XB360 250Gt 169e.....
God Damn !! Voi saatana että olen muualla koko viikonlopun! Täytyykö tässä nyt alkaa järjestelemään menojaan uusiksi... Vaikka myönnän että samalla kun olen haaveillut X360:n ostosta kunhan 200€:on tai alle tuon 250Gt:n hinta laskee, hiukan mietin mistä saan ajan sen pelaamiseen...että onko sen ostamisessa nyt niin paljon järkeä... Hehe, ei ole paljoa konsoleiden hinnat laskeneet. Kaksi vuotta sitten tällainen reaktio, ja tänä vuonna samaa settiä mainostetaan 159e hinnalla.
|
|
|
309
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: Linkkiketju
|
: 24.09.2013 12:57
|
Kesällä lopetetun 19 vuoden ikään ehtineen Game Developer Magazinen kaikki numerot on laitettu ilmaiseen jakeluun. Todella mielenkiintoista luettavaa, jos on pelinkehityksestä millään tapaa kiinnostunut. Ja miksei muutenkin. Ennenhän lehteen kirjoitettuja juttuja on satunnaisesti julkaistu Gamasutra-sivustolla. Itse olen pitänyt erityisesti Postmortem-kirjoituksista, joissa kehittäjät tiivistävät pelin kehityksen onnistumiset ja virheet viiteen pääpointtiin kustakin. Yleensä vielä varsin seikkaperäisesti ja kaunistelematta. Pelitkin vaihtelevat indiestä AAA:han.
|
|
|
310
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: Kysy & Vastaa
|
: 22.09.2013 12:32
|
Onko kellään kokemusta Kossin Porta Proiden ikuiseksi luvatusta takuusta? Kossin itsensä kautta siis, ei minkään tietyn kaupan. Löysin Myportapro-sivuston, jonka kautta homma pitäisi ilmeisesti hoitaa. Sivuston reklamaatiolomakkeessa pyydetään kuittinumeroa. Onnistuuko asioiminen ilman sitä, jos kuulokkeet ovat esimerkiksi vuosia vanhat ja kuitti siten kadonnut? Kaverin puolesta kyselen, kun pohtii käytettyjen Porta Proiden ostoa, mutta toisaalta löytyypä minultakin pahasti kosketushäiriöinen yksilö, jonka kuittia ei ole enää missään tallessa.
|
|
|
311
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Re: Peliostokset
|
: 15.09.2013 13:14
|
Rayman Legends on ainakin Anttilassa mielenkiintoisesti hinnoiteltu. Wii U -versio 39,90, Xbox 360 49,90 ja PS3 64,95. Wii U -versio tosin näytti olevan vähän halvempi muissakin kaupoissa, eli ihan hyvä veto Ubisoftilta tuo. Meinasin nimittäin jo jättää pelin välistä julkaisuperseilyn (valmiin pelin siirtämisen, ei multiplattariuden) vuoksi koska muutakin pelattavaa nyt löytyy, toisin kuin keväällä. Mutta päätin sitten tukea, kun hinta sopivat neljäkymppiä.
PS3-versio näytti olevan PSN-storessa 45€ eli sieltä saa kätevästi myös. Tosin tämähän putoaa hinnassa aika nopeaan ja joulukuussa saa jo alta kahden kympin. Ja PC:llä suoraan 30 euroa.
|
|
|
312
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Pelitarjoukset
|
: 11.09.2013 23:36
|
Humble Indie Bundle 9Uusin Humble Indie Bundle on juuri julkaistu, ja sisältö on totutusti täyttä rautaa. Tätä halvemmalla ei näin laadukasta tavaraa muualta saa. Hinta on tuttuun tyyliin maksa mitä jaksat. Joskin kusipäitähän ne $0.01 maksavat ovat, warettaisivat mieluummin. Dollarilla saa mukaan Steam-avaimet ja keskiarvon (kirjoitushetkellä $4.40) yli maksamalla bonuspelejä (nykyiset ja myöhemmin lisättävät). Soundtrackit kuuluvat myös pakettiin, ja Trinen kohdalla ilmeisesti myös jonkin sortin digitaalinen kirja. Tällä kertaa pelit näyttävät seuraavilta: - Trine 2: Complete Story
- Mark of the Ninja
- Eets Munchies
- Brütal Legend
- FTL: Faster Than Light (bonus)
- Fez (bonus)
- ??? x1-5 (myöhemmin lisättävä bonus)
|
|
|
313
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Hype - uutiset, uutuudet ja mielenkiintoiset asiat and things of that nature
|
: 11.09.2013 23:21
|
Steam Announces Family SharingTaisi siitä Microsoftin säädöstä Xbox Onen kanssa jotain hyötyä olla, vaikka lopulta suunnitelmansa peruivatkin. Tuskin tätä ominaisuutta oltaisiin Steamissa ainakaan vielä nähty ilman sitä. Mitä nyt nopeasti lueskellut, niin ilmeisesti systeemi toimii niin, että käyttäjä voi hyväksyttää minkä tahansa laitteen, jonka jälkeen perheenjäsen/kaveri/joulupukki voi pelata ko. laitteella alkuperäisen käyttäjän pelejä niin paljon kuin lystää. Alkuperäisen omistajan alkaessa pelata mitä tahansa peliä, lainaaja saa tästä ilmoituksen, ja joutuu joko ostamaan pelaamansa pelin tai lopettamaan muutaman minuutin sisään (aikaa tallentaa jne). Kolmannet osapuolet voivat estää peliensä lainaamisen, eikä uPlayn tai Windows Liven kaltaisia lisäkilkkeitä vaativat pelit luonnollisesti toimi, koska ne vaativat ylimääräisen tunnuksen. Puutteistaankin huolimatta oikea askel eteenpäin. Viikon päästä aletaan saada kommentteja ominaisuudesta käytännössä, kunjulkinen betatestaus alkaa. Linkin kautta löytynee ohjeet kuinka voi ilmoittautua mukaan.
|
|
|
314
|
Yleinen / Popkeskustelu / Vs: Breaking Bad
|
: 09.09.2013 19:51
|
Itse sain juuri viimeisen kauden ensimmäisen puoliskon katsottua. Ehdin katsella pari jaksoa jo reilu puoli vuotta sitten, mutta jäi kesken, koska uusia jaksoja olisi kuitenkin pitänyt odottaa niin kauan.
Uusia jaksoja olen ladannut 12 asti, ja ajattelin huomenna aloittaa katselemisen. Vaikka kolmen viikon odotus, että pääsisi katsomaan kaikki jaksot putkeen, ei ihan hirvittävä olisikaan, niin otan riskin siitä, että tulen kärsimään hirveistä uuden jakson odotuksen tuskasta. Tekipä tuo odotus The Walkind Deadistakin (siitä Telltalen tietenkin) loppupeleissä paremman kokemuksen. Niin, ja eipä tuolla sivarileirillä muutenkaan parempaa tekemistä juuri ole.
|
|
|
315
|
Basaari / Kaupankäynti / Vs: Re: M: 3DS XL + pelejä
|
: 31.08.2013 03:16
|
Olihan siellä kaapin perällä vielä yksi DS peli, joka on nyt lisätty listoille. Ostakaas nyt joku tuo itse kone pois, joku täällä on varmasti kyseistä masiinaa vailla tai haluaisi päivittää isompaan Kieltämättä hieman kiinnostaisi tuo 3DS + jäljellä olevat pelit, mutta en oikein tiedä, kun ei tuota rahaa ihan hirvittävästi ole. Toisaalta olisi tuo sivarileirikin juuri alkamassa, niin olisi sitten vähän lisää tekemistä sielläkin iltoina... Olisiko heittää mitään combohintaa noille lopuille seteille tähän tai yksityisviestillä? Vaikka sitten ihan vain tuskan lisäämiseksi kiinnostavaa pakettia kohtaan.
|
|
|
316
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi?
|
: 27.08.2013 13:13
|
Ei varsinaisesti pelaamista, mutta satuinpa ensimmäistä kertaa katsomaan gameplayta Shadow Complexista, kun sen nimi jälleen kerran sattui osumaan silmiin. Peli on kumminkin periaatteessa aina kiinnostanut sen huomattavien Metroid-vaikutteiden takia, vaikken Xbox-eksklusiivisuuden takia sitä olekaan voinut pelata. PC-porttauksen puute on siis harmittanut paljon. Ei harmita enää. Tiesin graafisen tyylin olevan äärimmäisen geneerinen, mutta sillähän ei ole mitään väliä, jos pelattavuus muuten on täyttä rautaa. Kaikki näytti kuitenkin äärimmäisen tönköltä. Pelihahmon voisi korvata rautakangella eikä animaatioissa hävittäisi mitään. Oikeastaan ainut mikä tuossa reilun puolen tunnin pelikuvassa vakuutti, oli ulkoalueet jotka näyttivät ihan kivalta. Eniten häiritsee kaikki hukattu potentiaali. Ei peli siis suorastaan huonolta vaikuta, varsin keskinkertaiselta vain. Näkemäni perusteella lukemani "tämän sukupolven Super Metroid" -kommentit kuvaavat mielestäni paremminkin hyvien pelejen puutetta kuin Shadow Complexin hyvyyttä. Eipä taida mitään lähimainkaan Super Metroidin kaltaista helmeä olla enää tulossa. Castlevaniatkaan eivät nappaa, niin genren pelit tuntuvat olevan aika vähissä.
|
|
|
317
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: Re: Mitä tapahtui tänään?
|
: 05.07.2013 13:50
|
Itse meinasin ostaa uuden SimCityn, kunnes tajusin, ettei mun koneessa edes ole asemaa jolla voisin asentaa sen. Pelihän pitää joka tapauksessa liittää Originiin, josta sen voi ladata ja asentaa. Levyllä voi siis heittää vesilintua. Se ei kuitenkaan tarkoita, että kannattaisi tuhlata aikaa tai rahaa SimCityyn... Päätin sitten ostaa sen EA:n origins storesta, mutta hintalaput 59,90e ja deluxeversion 79,90e jotenkin pistivät veren kiehumaan. Ei vaan millään pysty itselle perustelemaan miten digitaalikopiosta pitäisi noin paljon pulittaa, mutta kaipa tuo on sitä nykypäivää.
Ei millään pysty perustelemaan pelin ostoa, kun sen kanssa on ollut niin paljon toimivuusongelmia. Tiedä sitten, toimiiko "täysillä" vieläkään..? Ja onhan tuo hintakin aika suolainen, se on se digitaalinen tulevaisuus Kenenkään itseään kunnioittavan pelaajan ei tässä vaiheessa enää pitäisi tukea SimCityä. Naurettavan DRM:n, jolle ei löydy mitään perustetta, lisäksi peli on niin syvältä rikki, ettei sitä millään peruspatcheilla korjata. Omaa kokemusta ei (onneksi) ole, mutta tuo on tullut harvinaisen selväksi ihmisten kommentteja lukiessa. Simulaatio on näennäisesti toimivaa, ja peli on hyvinkin hauska aluksi, mutta viimeistään parinkymmenen tunnin (joka ei ole kovin paljoa tällaisessa pelissä) kohdalla pelin puutteet iskevät silmille. Jos kaupunki suorastaan kukoistaa, vaikka sieltä puuttuvat niin sähköt, putkisto, poliisi- ja paloasemat, koulut, teollisuus kuin työpaikatkin, niin jokin on mennyt pahasti vikaan. Jos haluaa pelata kaupunkisimulaatiota, niin luultavasti mikä tahansa vanhoist SimCityistä lienee parempia (ja halvempi) vaihtoehto. Myös Tropico 4 on ilmeisesti ihan pätevä peli, ja löytynee taas jossain vaihessa -75% alennuksesta pian alkavassa Steamin kesäalessa. Eikös tuossa pelissä ollut jotain serveriongelmiakin, kun eivät päässeet pelaamaan ostettua peliä. Muutenkin nämä kaikki Ea:n ja Ubisoftin omat 'kauppapaikat' ovat sellaisia mitä ei ihmisten pitäisi tukea kirveelläkään.
Tätä en ymmärrä, siis miksi ei saa tukea sellaista kaupanteon muotoa missä on poistettu itse kauppa eli yksi välikäsi? Nyt ainakin menee massit suoraan tekijälle. Ensin et pysty perustelemaan itsellesi digitaalisten versioiden järjettömiä hintoja, ja sitten ihmettelet miksi tuollaista toimintaa ei pitäisi tukea? Makes no sense. Menee vähän ketjun aiheen ohi, mutta keskusteluun liittyen tuli mieleen että S-E julkaisi FF7:n viimein Steamissa. Mielenkiintoisesti ovat läntänneet siihen always online -DRM:n. Milläköhän ihmeen logiikalla 16 vuotta vanhassa pelissä pitää olla tuommoinenkin olla? Eiköhän tuostakin ole voitot kääritty hihoihin ja viime vuosikymmenellä moneen kertaan. Steam-versiossa ei ole sentään mitään asennuskertojen rajoitusta, kuten S-E:n omasta palvelusta ostetuissa.
Steamin sivuilla tuosta ei mainita mitään, joten piti lukea mitä Redditin ketjussa asiasta on mainittu. Peli on always on, jos hyödyntää pilvitallennuksia, mutta ne voi ottaa pois päältä (ainakin Steam-versiossa), jonka jälkeen se toimii nätisti offlinessäkin. Peli ilmeisesti pyyttää myös tunnusta Square Enixin omaan palveluun tai vaihtoehtoisesti Facebook-kirjautumista, jotta pilvipalvelua voi käyttää, mutta nopealla lukemisella ei selvinnyt onko tuo pakollista. Tarkennettuna pääseekö pilvitallennukset poistamaan käytöstä ennen sisäänkirjautumista. Todella typerää jos ei voi, mutta toisaalta tuon pilvitallennuksen toiminnallisuus kuulostaa muutenkin todella huonolta. Esimerkiksi Steamissa pilvitallennukset toimivat ihan nätisi , vaikka netin kanssa olisikin ongelmia. Jos tallennusten synkronoinnin kanssa on ollut ongelmia, peliä avatessa kysytään kumpaa tallennusta halutaan käyttää, paikallista vai pilvessä olevaa.
|
|
|
318
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Pelitarjoukset
|
: 04.07.2013 16:18
|
Gog.comin kesäale on alkanut. Suurin osa (500+) kaupan peleistä puoleen hintaan heinäkuun 5. saakka. Lisäksi joka päivä löytyy isompiakin tarjouksia. Tänään vuorossa Alan Waket -90% (yht. $4.48) ja Definitive Dungeons and Dragons -paketti (nimenomaan paketti) -80% (sis. mm. Baldur's Gatet, Neverwinter Nightsit, Icewind Dalet ja Planescape: Tormentin, $21.10). Nyt on hyvä aika alkaa kerryttämään PC-kokoelmaa, kun uudet konsolit (noh, Xbone) osoittautuivat miksi osoittautuivat. Gog.comista varmasti DRM-vapaana ja superhalvalla. Lisäksi tarjoavat Torchlightia täysin ilmaiseksi vielä reilun 40 tunnin ajan. Nostetaanpas ylös kerran, koska viimeinen päivä alkoi juuri ja sen myötä miltei 50 peliä ja pakettia on vielä extra-alennuksessa normaaliin -50% sijaan.
|
|
|
319
|
Yleinen / Popkeskustelu / Vs: Musiikki
|
: 26.06.2013 12:08
|
Osaisiko joku muu enemmän lista(s)hittimusiikista tietävä valaista, että kuinka yleistä vanhoista hittikappaleista lainaaminen yleisesti ottaen on/on ollut? Itsellenihän NRJ:n ja Voicen kaltaisten kanavien (päiväsaikaan soitetusta?) musiikista kärjistäen ja suoraan sanottuna 99% on täyttä paskaa. Juhannuksen aikana satuin kumminkin kuuntelemaan Novaa, ja puolen tunnin sisään kuulin kolme kappaletta, joiden päämelodiat on otettu suoraan 80- ja 90-luvun hittikappaleista. Omaan korvaani lainauksia ei voi sanoa edes lainauksiksi, vaan pikemminkin törkeäksi varastamiseksi. Kappaleet nojaavat käytännössä täysin vanhoihin melodioihin lisäämättä mitään uutta, mielenkiintoista tai muistettavaa itse. Tässäpä vielä kappaleparit, jotka kuulin: Pitbull - Feel This Moment vs a-ha - Take On MeEn arvosta tätä millään muotoa. Uskaltaisin väittää Take On Me:tä klassikoksi, kun Pitbullin kappale on aivan hirveän kuuloinen sillisalaatti. Jos geneeristä taustabiittiä ei lasketa mukaan, ovat kappaleen kaikki musiikilliset ansiot suoraan A-halta. Wikipedia osaa vielä kertoa, että Pitbullin kappaleessa olisi ollut mukana 7 ihmistä mukana Songwriter. Mitä vittua oikeasti? Kappale kuulostaa siltä, ettei siihen tarvitsisi puolikastakaan. Tärkeimmät osat kun ripataan muilta. Take On Me:n on säveltänyt kolme ihmistä, jotka sattuivat nyt muutenkin muodostamaan bändin kokoonpanon. Mitään koherenttia kokonaisuuttakaan, eivät ole saaneet tehtyä, sillä kappale koostuu selvästi kolmesta täysin irrallisesta osasta (Pitbullin rap, Aguileran laulu ja Take On Me melodia). Ei jatkoon! Arash feat. Sean Paul - She Makes Me Go vs Ice Mc - Think About The WayTässä täytyy myöntää, etten itse asiassa ollut edes kuullut alkuperäistä, vaan melodia oli tuttu lapsena kuunnellulta Smurffit-levyltä. Yleensä Smurffit-levylle pääsy kertoo kumminkin jonkin asteisesta suosiosta, ja osasihan se Wikipedia kertoa kappaleen yhdeksi Ice MC:n suurimmista hiteistä. Eipä tuo kovin erikoinen kappale ole, mutta melodia on ihan kiva. Tähän melodiaan näyttäisi Arashkin turvautuvan todella paljon. Ikään kuin kirsikkana kakun päälle sanoituksen ovat aivan hirveätä kuunneltavaa. Onnistuisikohan vielä pinnallisempaa settiä kehittämään? Kertosäe onkin malliesimerkki superpinallisesta nykybilemusiikista. Mukavana yllätyksenä näin uudemman kerran kuunneltuna se sentään sisälsi ihan kivaa taustapimputusta sieluttoman biitin sijaan. David Guetta - Play Hard vs Alice Deejay - Better Off AloneDavid Guetta on ilmeisesti melkoisen suosittu artisti genressään nykyään, mutta tämä kappale ei ainakaan lisää mitään hänen ansioluetteloonsa. Jälleen kerran tarttuva päämelodia, asia josta klassikkokappaleet usein muistetaan, on "lainattu" muualta. Kaikki muu musiikki on biittiä ja jumputusta, jotka jos nyt eivät mitenkään erityisen huonoja ole, eivät ole mitään mikä "tekisi" kappaleen tai josta ihmiset sen muistaisivat. Ps. Wikipedia osaa kertoa tietolaatikossaan, että tämänkin kappaleen tekoon on osallistunut viisi ihmistä (+ alkuperäisen tekijät tietenkin). En ymmärrä miten näihin listakappaleiden tekoon tarvitaan näin paljon kokkeja, sillä se ei kuulu lopputuloksessa ainakaan positiivisesti, mutta eipä minun varmaan tarvitsekaan ymmärtää. Jos niitä vanhoja hittejä ja klassikoita on pakko lainata, niin voisiko sitä tehdä hieman hienovaraisemmin? Kenties lisätä jotain omaa kosketustakin, josta kappaleen voisi muistaa? Ihan varmasti toki nuoremmalle polvelle maistuu, kun melodiat on kerran todettu toimiviksi. Voipi vaan pistää ärsyttämään alkuperäiset kappaleet tunteville. Itsellenikin noista vain yksi on millään tapaa yhtään läheisempi (Take On Me), mutta silti vanhojen melodioiden väärinkäyttö pistää korvaan todella pahasti. Piti päästä hieman avautumaan, anteeksi.
|
|
|
320
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä tapahtuu seuraavassa konsolisukupolvessa? (Wii U, Xbox One, PS4)
|
: 21.06.2013 12:05
|
Ok, olin ymmärtänyt tuon väärin, kun en ollut kunnolla ehtinyt perehtyä asiaa tarkemmin. Hyvä näin. Jos tosiaan vain konsolia pitää käyttää netissä sen elinkaaren alussa, niin tuon ei pitäisi olla niin suuri ongelma keräilijöidenkään kannalta. Vaikka Microsoft töpselin joskus seinästä vetäisikin, niin siinä vaiheessa valtaosa konsoleista on varmasti otettu käyttöön. Tosin enpä näe mitään järkeä tuossakaan vaatimuksessa.
|
|
|
321
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä tapahtuu seuraavassa konsolisukupolvessa? (Wii U, Xbox One, PS4)
|
: 21.06.2013 09:42
|
Taidanpa ostaa uuden Boxin ja Forzan julkaisussa ja siitä voi hyvinkin tulla taas pääpelikonsoli seuraavassakin sukupolvessa. Toisaalta MS:lle pitäisi haistattaa paskat että edes yrittivät tuollaista, mutta bisnes on bisnestä. Lopulta kummallekin tulee todennäköisesti 99% samat pelit, joten pitää odotella miten konsolien käyttöliittymät yms. pelittävät. Se ratkaisee aika paljon.
Tätä ehkä hieman ihmettelin. Etkö aiemmin kritisoinut Xbonea juuri keräilijän kannalta ja kuinka haluat oikeasti omistaa pelisi? Eihän tämä muutos periaatteessa muuta nimenomaan keräilijän kannalta yhtään mitään pitkässä juoksussa. Pelit täytyy yhä rekisteröidä tunnukselle, joka tekee niistä hyödyttömiä, jos (ja kun) Microsoft päättää vetää johdon seinästä. Vanhat pelit toimivat toki silloinkin, mutta vain niihin liitetyssä konsolissa. Minun on oikeastaan hyvin vaikea nähdä perustelua Microsoftin muutokseen. Toki se on askel positiiviseen suuntaan, ei siinä. Pelin liittäminen tunnukseen ei vaan tuo kuluttajalle mitään lisäarvoa, vaan pikemminkin päinvastoin, sillä käsittääkseni Microsofr karsi samalla ne oikeasti hyödylliset ominaisuudet pois (pelien jako 10 hengen kesken, levyttä toimiminen, pelin lataus verkon kautta vaikka kaverin luona). Korjatkoot joku, jos olen väärässä.
|
|
|
322
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Pelitarjoukset
|
: 18.06.2013 20:41
|
Gog.comin kesäale on alkanut. Suurin osa (500+) kaupan peleistä puoleen hintaan heinäkuun 5. saakka. Lisäksi joka päivä löytyy isompiakin tarjouksia. Tänään vuorossa Alan Waket -90% (yht. $4.48) ja Definitive Dungeons and Dragons -paketti (nimenomaan paketti) -80% (sis. mm. Baldur's Gatet, Neverwinter Nightsit, Icewind Dalet ja Planescape: Tormentin, $21.10). Nyt on hyvä aika alkaa kerryttämään PC-kokoelmaa, kun uudet konsolit (noh, Xbone) osoittautuivat miksi osoittautuivat. Gog.comista varmasti DRM-vapaana ja superhalvalla. Lisäksi tarjoavat Torchlightia täysin ilmaiseksi vielä reilun 40 tunnin ajan.
|
|
|
323
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Minkä seuraavan sukupolven konsolin aiot ostaa?
|
: 15.06.2013 23:50
|
Missä tyhjä arpa? Jos käsikonsoleita ei oteta huomioon, taitaa viimeisin konsolipeliostokseni olla niinkin kaukaa kuin viiden vuoden takaa. Ainut kotoa löytyvä nykykonsoli on Wii. Kun otetaan tämä ja rahatilanteeni huomioon, on hyvin epätodennäköistä, että tulisin yhtäkään uusista konsoleista seuraavan kahden vuoden aikana ostamaan. Lisäksi PC on monilta osin ylivertainen alusta, ja pelit ovat huomattavasti halvempia. Jos jonkun konsoleista päädyn joskus ostamaan, on Wii U todennäköisin valinta Nintendon omien pelien takia. Playstation 4 tulee hyvänä kakkosena, mutta todennäköisyys sille tulevien mielenkiintoisten pelien PC-porttauksille on huomattavasti Wii U:ta suurempi (Mario tai Zelda PC:llä? Never ). Xbonen ostoa voisin harkita siinä tilanteessa, että jäisin sen jälleenmyymällä 100% varmuudella voitolle.
|
|
|
324
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Re: Mitä tapahtuu seuraavassa konsolisukupolvessa? (Wii U, Xbox One, PS4)
|
: 15.06.2013 23:35
|
Steam kai toimii aika samallailla? Jos Steam-tunnus bannataan, et enää pelaile tai lataile pelejä uusiksi.
Suoraan sanoen en muista koskaan kuulleeni, että keneltäkään olisi koko Steam-tunnusta bannattu. Yksittäisiä osia kylläkin. Esimerkiksi huijareilta voidaan estää vaihtokauppojen (lahjat, pelien sisäiset tavarat) teko ja VAC-bannit estävät sitä hyödyntävien moninpelien (ainakin Valven Source-moottorin pelit) pelaamisen, mutta kumpikaan näistä ei estä tunnuksella olevien (yksin)pelien pelaamista tai lataamista. Uusien pelien ostamisen estämisestäkin olen saattanut kuulla, mutten varmaksi muista. Jos tunnusten bannauksia tehtäisiin yhtään isommassa mittakaavassa, olisi Valve varmasti haastettu jo oikeuteen, ja siitä olisi ollut näkyviä juttuja pelimediassa. Ennakkotapausta odotellessa siis. Valven sijaan oikeuteen haastettu osapuoli vaan saattaakin olla Microsoft, jos oikeasti meinaavat kokonaisia pelikirjastoja alkaa bannamaan, jos erehtyy jossain CoDissa perseilemään.
|
|
|
326
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: E3 2013 - Uusi sukupolvi
|
: 11.06.2013 17:47
|
No jopas oli lyhyt ja laginen esitys. Se vähä mitä uudesta Smash Brosista näytettiin, näytti pohjautuvat pitkälti Brawlin pohjalle. Toivottavasti yhtäläisyydet jäävät graafisen ilmeeseen, ja mekaniikkoja on parannettu reippaalla kädellä. Muuten kiinnostusta voi kuvailla sanoilla kilo kiviä. Alkuinnostuksen jälkeen Brawl alkoi puuduttamaan pahasti jo 15 minuutin sessioiden jälkeen, ja koko senkin ajan toivoisi pelaavansa Meleetä. Toki, jos onnistuvat pistämään samaan pakettiin Meleen ja Brawlin yksinpelien parhaat puolet, niin olisipahan pelissä ainakin se.
|
|
|
327
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: E3 2013 - Uusi sukupolvi
|
: 11.06.2013 17:29
|
Vidu toi paska lagaa niin että perse repeää kohta! Todellakin direct oli Nintendolta hieno veto ,|,,
Ei pätki yhtään! Sen jälkeen, kun laskin laadun 240p pikselimössöön...
|
|
|
328
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Re: E3 2013 - Uusi sukupolvi
|
: 11.06.2013 06:48
|
SimCitystä tuli mieleen, että sehän on tällä hetkellä koko sarjansa huonoiten myynyt peli. Myi kyllä aluksi ihan jees, mutta kun tieto servuongelmista levisi, myynnit lopahtivat täysin.
Onneksi näin. Vaan kyllä noita on foorumeiden kommenttien perusteella myöhemminkin ostettu, ja välillä näkee kyselyitä mistä tuota halvimmalla saisi. Suurin osa näidenkin ihmisten kommenteista on ollut pettyneitä. En ymmärrä mikä tarve ihmisillä on tuhlata aikaa ja rahaa (tunnetusti) rikkinäisiin tuotteisiin. Tosin vaikea ymmärtää miten tuo miljoonakaan meni rikki. Always online oli kumminkin hyvissä ajoin tiedossa, ja Diablo 3 serverongelmien olisi luullut olevan vielä suhteellisen hyvin muistissa.
|
|
|
329
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: E3 2013 - Uusi sukupolvi
|
: 11.06.2013 06:30
|
Toivotaan, että ihmiset osaavat äänestää lompakollaan. Jos ihmiset osaisivat oikeasti olla ostamatta kaikkea naurettavalla ja turhalla DRM:llä pilattua, eivät julkaisijatkaan voisi sitä pelaajille pakkosyöttää. Aivan liian moni palkitsee yhä julkaisijoita silmään kusemisesta, vaikka ongelmat ovat jo hyvin tiedossa (esim. SimCityn serveriongelmat, perusteellisesti rikki olevasta simulaatiosta puhumattakaan). Jos tarpeeksi moni tekee pelaajien kannalta ainoan oikean ratkaisun, ja ostaa PS4 Xbonen sijaan, eivät julkaisijatkaan voi alkaa suosimaan Microsoftia.
|
|
|
|